Co si o nich myslíte?
Já samozřejmě nejvíc řeším "kulturní výchovu". Ráda bych věděla, jak si reformátoři představují reálnou změnu. Kdo to bude učit? Pokud by měly mít děti možnost vybrat si z VV, HV, dramatické, taneční a filmové výchovy, to by měla mít škola učitele na všechny předměty? Kde se tak najednou vylíhnou, když tyto obory na vysokých školách určitě nejsou tak rozšířené jako VV a HV? A ti učitelé budou mít týdně třeba 4 hod. úvazek? Nebo by měl učitel obsáhnout všechny dovednosti a střídat to? Objíždět školy podle zájmu a být "putovní učitel"?
Už takhle VV učí mnohde pomalu uklízečky. Tento předmět se často zaplácne kdekým, nezáleží na aprobaci, učitelům se VV doplní úvazek. Zajímavé je, že u učitele HV se předpokládá znalost hry na nástroj, výtvarkáři stačí nastudovat Pinterest, znalost technik, didaktiky předmětu a pod. není třeba.
Obávám se, že pokud k avizovaným změnám dojde, výchovy zaniknou. Já chápu, že ve velkých městech by bylo fajn, kdyby tam byla ZŠ, kde se učí balet nebo step, ale proč nedat možnost, že v případě dobře zpracovaných plánů výuky může škola zažádat o možnost učit třeba místo VV tanec nebo místo HV film? Proč to strkat všude?
Aprobovaní učitelé VV už dnes zcela běžně vytvářejí s žáky animované filmy, zapojují témata prostorová, která se blíží scénografii, využívají metod dramatické výchovy... Já jsem dramatickou výchovu měla na VŠ a jezdím na kurzy, je to super. Ale naše vyučující se shodly na tom, že pro dramatickou výchovu u nás nejsou podmínky, že je vynikající ji využívat v jiné výuce (VV, HV, dějepis, zeměpis, jazyky...). Filmová výchova je teda úplně mimo, to jako budou děcka čumět na filmy a pak o nich v lepším případě diskutovat? Nebo si má škola nakoupit vybavení k výrobě filmu? Nebo se budou žačky navzájem točit na Tiktok?
No, to ať to teda radši fakt zruší.