Re: Přijímací zkoušky na 8-leté gymnázium
Zatím máme zkušenosti se synem, který je v sekundě 8-letého gymnázia. Je tam velice spokojen a my také. Před přijímačkami jsme řešili problém, zda ho přihlásit na prestižní školu, o kterou je veliký zájem a tudíž menší šance na úspěch, nebo na gymnázium, na které by se snáze dostal. Dali jsme nakonec přednost kvalitě (vzhledem k tomu, že vlastně o nic nejde, když se nedostane). Syn šel na přijímačky v dokonalé pohodě s vědomím toho, že to jde zkusit. Před tím se nijak nepřipravoval. Sehnala jsem mu sice texty přijímaček z předcházejících let, ale když si je prohlédl, prohlásil, že je to brnkačka a že se tam určitě dostane. Vyšlo to a jsme moc rádi. Není to zdaleka jenom o kvalitě výuky - na děti jsou kladeny občas až příliš velké požadavky a ony to zvládají, ale hlavně o výchově. Už jenom to, že jim ve 12, 13 letech řada profesorů vyká, způsobuje, že se chovají dospěleji. Škola se velmi věnuje výchvě k asertivnímu chování, mezilidským vztahům (jenom taková drobnost - na začátku primy pořádají seznamovací kurz, kde se děti poznávají navzájem mezi sebou, s profesory a také sami se sebou a svými vlastnostmi a mezemi). Dnes je z nich parta, na kterou nedají dopustit, ze které není nikdo vyřazen, navzájem si pomáhají, kdo má samé jednička není odsuzovaný šprt ... A co hlavně - děti si uvědomují cenu vlastního života, své individuality. Jedním z hesel školy je, že dítě, které ví a má, co může ztratit, podstatně více odolává vlivu drog apod. Je to škola státní, přesto však finančně náročná (teď např. jede celá třída na jazykový kurz zy cca 20 tisíc), ale člověk se rád uskrovní, když vidí, že dítě je spokojené, že má studijní i "lidské" úspěchy, že to má všechno smysl.
Ve 14 letech syn zcela symostatně vypracovává projekty za použití internetu, materiálů v knihovnách, ví kde co najít, jak si informace obstarat; a to je podstatně důležitější než objem získaných encyklopedických znalostí.
Nás to čeká příští rok znovu - to bude dělat přijímačky dcera. Tam si úspěchem jsem jistá daleko méně než u syna, ale tu šanci musí dostat také (ne že by nebyla chytrá, ale je flink).
Pokud máš jistotu, že syn zvýšené nároky zvládne, že nepropadne panice ve chvíli, kdy "chytne dvě koule" přestože má pocit, že látku umí, pak není v čem váhat. Má šanci zařadit se zcela nornálně do kolektivu, protože se dostane zcela přirozeně mimo dosah dětí, které k šikanování mají statisticky větší sklony. Měl by dostat šanci.
Držím palce!
Jana
PS
Samozřejmě existují gymnázia, kde jsou šikana a drogy denní realitou (nebo o kterých se to alespoň říká)a hodně záleží na složení konkrátní třídy (když se v ní vyskytne pár grázlíku, tak to ani zbytek třídy nezvládne). To chce pořádně se přeptat, risknout kvalitní školu a doufat, že to vyjde.
Odpovědět