kosicek |
|
(7.11.2010 20:22:51) Máte někdo zkušenost jak naučit, jak pomoci nebo jak dlouho to může trvat, než to kluk pochopí-pochopí to vůbec někdy? Syn měl za domácí úkol číst slabiky, kde se zatím střídaly jen 2 samohlásky a obrovský, ba nepřekonatelný problém (dosud občas chyboval jen v krátké a dlouhé samohlásce)-prostě při čtení slabik prakticky jen hádal a podle toho vypadala úspěšnost (aneb 50 na 50), už mi došla trpělivost a hrozím se toho, že jim do slabik bude přidána ještě další samohláska. Jednotlivá písmena přečte správně, ale jakmile ty písmena má přečíst ve slabice a to i v zápětí, co slabiku odpísmenkoval, nerozlišuje samohlásku, prostě konec. Jak jsou na tom ostatní prvňáčci co neuměli před nástupem do školy vůbec číst? Také bojujete? je těžké naučit se číst? Si to už nepamatuju...
|
Rapiti |
|
(7.11.2010 20:26:09) Leckde se už slabiky neučí, děti v tom nevidí nic smysluplného. Zkus mu nabídnout ke čtení skutečná slova o třech písmenech. A nejdřív jen velká tiskací a pak teprve malá. Najdi si něco o genetické metodě. Děti, které začaly číst samy od sebe, totiž používají nevědomky právě tuto metodu.
|
Stendapa |
|
(7.11.2010 20:30:20) Ta metoda se používá ve vedlejší škole a mají prý úspěchy.Jenže ve škole kde se jedou ty slabiky, tak s tím moc nepochodí, protože, tam prostě ty slabiky číst musí :-((
|
kosicek |
|
(7.11.2010 20:34:00) Také myslím, stejně ho paní učitelka z těch slabik bude zkoušet, ztakže se je bude muset naučit-prostě už mají učitelku, která to učí tak, tak se musí naučit číst tak, jak jsem se učila třeba já
|
|
|
jituše |
|
(7.11.2010 20:35:52) Jen to ne! Když se ve škole neučí genetickou metodou, tak mu tím nepomůžeš!!! Čtěte a trénujte spolu doma ty slabiky každý den. Ono se to poddá!!!!!! A když nečtete, tak si slabiky rozkládejte - řekni MA a ať ti dítě řekne, z kterých "písmenek" se to skládá.
|
|
|
.. |
|
(7.11.2010 20:26:51) náš prvňák se to učí tak, že MA přečte jako M A a pak rychle MA... celkem to vychází, asi to tak dělají ve škole... ale když se nesoustředí, tak sice správně přečte obě písmena zvlášť, ale pak se na mě podívá a řekne třeba P...
|
sun 15 |
|
(7.11.2010 20:34:09) Já myslím, že jde o cvik, prostě stále a stále dokola trénovat. Dcera už je ve třetí , ale dodnes si pamatuju jak v první četla E-MU a já jí řekla no a ted celé slovo a ona mi řekla MAMU apod. bylo to na denním pořádku a teď čte nejlíp ze třídy.
|
|
Insula |
|
(7.11.2010 22:12:36) U nás taky tak. Dcera čte M A a pak MA.
|
|
|
remus |
|
(7.11.2010 20:32:10) Zkus písmena napsat větší a zakryj vždy první písmeno, ať ho syn přečte a drží, prostě protáhne M na MMMMMMMMMMM a ty pak odkryj durhé písmeno A, takže volně přjde z MMMMMMMMMM na A a přečte máma, takhle jsme to svičily s dětmi v práci, kterým ty slabiky nešly, jinak dcerka to prostě uměla hned
|
Petra+3 |
|
(8.11.2010 10:44:57) pod toto sa môžem podpísať, zdá sa mi to u detí najúčinnejší spôsob, ako sa naučiť spájať hlásky. Bacha na spôsob: m a = ma - mohlo by z toho časom vzniknúť dvojité čítanie a dieťa by malo problém s porozumením obsahu.
|
Libanou i | •
|
(28.12.2010 10:12:48) Souhlasím spředchozími dvěma názory, ty jsou správné! Rozkládat slabiku na písmena je slepá ulička a cesta k dvojímu čtení. Nejlepší metoda: písmeno S leží na stolku a k němu přikládat samohlásky, dítě čte ssssssssssaaaaa (jak je napsáno u předch. mailu), ale se S začít slabikovat je nejjednodušší (jsem učit. I. st. a metodu splývavého čtení mám již 5 krát ověřenou v praxi + trpělivost a nespěchat, také bez znalosti jednotl. písmen to nejde), Splývavé čtení:www.abcmusic.cz). Pozor na genetickou metodu - jde to jen dobrým čtenářům- s tou bych byla opatrná.
|
|
Liba | •
|
(28.12.2010 10:20:00) Souhlasím spředchozími dvěma názory, ty jsou správné! Rozkládat slabiku na písmena je slepá ulička a cesta k dvojímu čtení. Nejlepší metoda: písmeno S leží na stolku a k němu přikládat samohlásky, dítě čte ssssssssssaaaaa (jak je napsáno u předch. mailu), ale se S začít slabikovat je nejjednodušší (jsem učit. I. st. a metodu splývavého čtení mám již 5 krát ověřenou v praxi + trpělivost a nespěchat, také bez znalosti jednotl. písmen to nejde), Splývavé čtení:www.abcmusic.cz). Pozor na genetickou metodu - jde to jen dobrým čtenářům- s tou bych byla opatrná.
|
Mlada |
|
(28.12.2010 10:59:02) Nejjednodušší? Chápu, že vám S vyhovuje, že se vám metodou splývavého čtení dobře učí. Ale takto kategorická bych se opravdu bála být. Mně třeba zrovna přijde jednodušší začít s M. Zrovna tak bych byla opatrná s "odsouzením" genetické metody. Ano, části dětské populace nevyhovuje, ale rozhodně není vhodná jen pro malou část. Kolegyně, které několik let učí pomocí genetické metody, by k tomu dokázaly říci určitě více. Také s ní mají dobré úspěchy a výborné zkušenosti, proto se jí i drží.
|
MM, 2 kluci |
|
(28.12.2010 14:02:27) ... považuji tzv. genetickou metodu za mnohem lepší a jaksi "přirozenější". Tímto způsobem se děti často učí číst samy od sebe. Třeba konkrétně u obou mých kluků to tak bylo/je. Děti se prostě začnou někdy v předškolním věku zajímat o písmenka, všímat si různých nápisů atd., ptát se které písmenko je které, a pamatovat si je. No a postupně je začnou spojovat ve slova - a tak číst! Bez "okliky" přes nějaké slabiky.
Na naší ZŠ se genetickou metodou čtení učí a já jsem ráda. Sice náš starší synek už uměl číst před školou, ale jelikož se to vlastně spontánně a přirozeně naučil právě touto "metodou", tak s tím nebyl a není problém. Vždyť ostatní vlastně dělají to samé, jen později. On dostává od paní učitelky čtení navíc a je to . Třeba mu půjčila "Děti z Bullerbynu" a měl za úkol jednu kapitolu přečíst a pak převyprávět - což ho pochopitelně moc bavilo ! Nedokážu si moc představit, jak by to probíhalo, kdyby šli tou zmíněnou "oklikou" přes slabiky, slyšela jsem o zkušenosti jiných a to mi celkem stačilo... Ale samozřejmě je to asi individuální, jako vše.
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(7.11.2010 20:33:05) nemá hotový zvukový cítění, dozrává to běžně mezi 5-7 rokem...Často to odhalí už ve školce nebo u zápisu. U nás v první třídě už všichni plynně čtou, ale jedna holčička potřebovala víc času-prostě denně cvičili, naskočilo to. Vám to taky časem určitě naskočí, chce to fakt denně číst...Bez nervů
|
dita | •
|
(7.11.2010 20:42:25) V první třídě všechny děti na začátku listopadu plynně čtou???? To je třída géniú ne????
|
Federika |
|
(7.11.2010 20:45:05) ne, je to soukromá českobritská škola, menší kolektiv a jedou rychlejš, no.... Taky jsem byla v šoku, když druhej den ve škole dostaly anglickou knížku a do pátku ji měly umět čístAle zvládají to dobře a všichni čtou fakt hezky...
|
dita | •
|
(7.11.2010 20:46:37) To mi přijde neuvěřitelný. Tak asi tam chodí děti, které před tím chodily do anglických školek o malém počtu dětí a rodiče i ve školce je drilují nebo jsou geniální.
|
Federika |
|
(7.11.2010 20:53:31) jo, jsou tam děti z anglických školek..O drilu fakt nevím, já rozhodně nedrilovala a nedriluju, mám další dvě děti a nikdy jsem se s žádným neučila. Mají českej a anglickej program,vyučování tudíž delší, ale na rozdíl od českých 4 hodiny ve škole, mají tý češtiny jen dvě hodiny denně, pak už jen angličtinu, do 15.30. Byli te´d strávit jedno dopoledne v klasický český škole-a opravdu jsou o hodně napřed, přičemž děti samy byly hodně překvapený,že v tý český škole je fakt dril, navíc strašně krátký přestávky, učitelky mají s dětma jinej vztah, často se bojí na něco zeptat... Ono to fakzt jde mnohem rychlejš, když máš ve třídě jen 7 dětí, většinou nadaných, mají trochu větší průpravu ze školky a přístup je rodinnější, klidnější..
|
|
Jája | •
|
(8.11.2010 8:29:27) Děti nemusíš drilovat. My třeba slabikovali už ve 4 letech. Rozkládali jsme slova na slabiky, rytmizovali (na tom jsou přece postavené i básničky), hledali různě dlouhá slova na počet slabik, hráli slovní fotbal... Tím se dítě nenásilně připravilo na školu a na písmenka a slabiky přešlo vcelku plynule.
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(8.11.2010 8:41:52) Ano, ale to pořád nic nemění na tom, že některejm dětem to prostě docvakne pozdějc, třeba až v půlce první třídy. Nejstarší syn měl odklad, uměl všechny písmenka od tří let, ale skládání slabik pochopil až v pozdním podzimu v první třídě. A pak se ukázalo, že je dyslektik.
|
|
lipoo |
|
(8.11.2010 9:21:12) jinak u nás se věnovali už ve školce tomu poznat na který písmenko slovo začíná a tak...napřed dělali slabiky a pak písmenko..ale na konci slova jen slabiku,to říkala i učitelka,že ještě nejsou schopni to poznat...takže ten mladší s tím měl daleko menší rpoblémy,než starší-který nic takovýho ve školce nedělal.
|
|
|
|
|
|
|
zerat |
|
(7.11.2010 20:33:40) Dcera s tímhle problém nemá a číst neuměla (neměla zájem). Měla jediný problém jako prý většina třídy, a to, že se jí zpočátku trošku motalo malé "e" a malé "a". Zatím jede ve čtení dobře. Když jsme zvažovali vloni, aby už dcera šla do školy, tak nám říkali, že je lepší rok počkat, aby dozrála právě v tom, aby dokázala písmenka spojovat dohoromady a hlavně, aby jí to dávalo smysl.
|
Federika |
|
(7.11.2010 20:37:25) Zerat, jo, přesně tohle máme taky..Denis čte fakt plynně, česky i anglicky, klesne hlasem na konci věty, dělá pauzy, fakt hezky...Ale malý "e" a "a" si občas plete, opravuju ho pořád, ale nic platný..
|
zerat |
|
(7.11.2010 20:44:55) Federiko, naší holce už se to usadilo. Učitelka vzkázala ať děti čtou denně, opakují, co měly za úkol den před tím... Super je, že dostávají za úkol třeba malé "a" najít a vystříhat a nalepit do určeného sešitu... přijde mi, že i tak si to hezky natrénují.
|
Federika |
|
(7.11.2010 20:46:32) Zerta, já si právě říkala, jestli to třeba na něco poukazuje....Zas ale-"b" a "d" si neplete, fakt jen to "a" a "e". Přitom ho už běžně píšou, tiskace i psace, dobře zná ten tvar, ale stejně si to plete..
|
|
|
|
|
Mlada |
|
(7.11.2010 20:37:24) Vyzkoušela bych návod od Tinus. Rapiti radu bych teď opravdu nezkoušela, pokud ve škole slabikují.
|
Rapiti |
|
(7.11.2010 22:03:17) Vycházela jsem z toho, že je přednější, aby se dítě naučilo číst, než aby se naučilo vyhovět paní učitelce. Je totiž dost dobře možný, že za měsíc z toho ty slabiky odvodí a bude to v pořádku.
|
|
|
Dáňula |
|
(7.11.2010 20:53:32) Můj prňáček neslyší souhlásky, prostě je nezaznamená ve slově, absolutně je vypouští, nedokáže si to nějak spojit nebo já nevím, ostatní písmena mu problém nedělají. Pomáhá tak trochu jen každodení opakování již znalých slabik - různé pseudodiktátky, čtení naprosto pošahaných textů(ale aspoň se u toho zasměje ... občas), které vytvořím z těch chabých pár písmen, co znají ze školy... (jak si to jednou zafixuje že to takhle zní s tou kterou souhláskou to písmeno, tak už je to v pohodě, ale je to celkem běh na dlouhou trať), ale jakmile se učí novou samohlásku, tak s tím novým nastává zase dril, aby si to nějak zapamatoval(i když musím uznat, že se školy chodí dost slušně obeznámen už(tz - umí přečíst slabiku), takže jen prostě pilujeme, aby to slyšel pokud možno ve všemožných slovech - i těch, která ještě pro nedostatek znalých písmen, nebo slovní zásobě nezná). Co s tím nevím, poptám se příští týden na rodičáku, jestli si p. uč něčeho nevšimla, protože mi to prostě přijde divné, aby neslyšel, nebo spíš zvukově nerozeznal AEIOU od sebe a ostatní mu nedělalo problémy(dát mu napsat slovo sova, dočkám se výsledku SV s tím, že tam asi někde něco ještě je, protože takhle je ta sova moc krátká, ale že tam prostě nic jiného neslyší ).
|
Federika |
|
(7.11.2010 20:55:59) Dáňulo, ale ono je možný, že to zatím neslyší.... Tohle často zkouš v PPP, před nástupem do školy a bývá to i jedna z věcí, proč třeba doporučí odkla.Přestože tohle zrovna může naskočit i těsně před nástupem do školy.. Fakt to chce vydržet, bohužel je to pro takový dítě mnohem těžší, až mu to naskočí, půjde to raz dva...
|
Dáňula |
|
(7.11.2010 21:04:19) Jj, já čekám, že to naskočí, ono mu jinak nic jinýho ve škole nedělá problém - jak to vidí napsaný, tak to přečte správně, ale jakmile má zapsat "zvukovou stopu slova" je to problem, pokud tamní slabiky ještě nezná (nebo to tak aspoň vypadá )
|
Federika |
|
(7.11.2010 21:08:26) David chodil před pár lety do první třídy s holčičkou, která měla doporučenej odklad, ale rodiče nesouhlasili, dali ji normálně..Holčička byla chytrá, jenže fakt nezralá, čtení nechápala..Učitelka s ní denně seděla před obědem a cvičila..Ke konci roku to už šlo dobře, nicméně i tu učitelku mrzelo, že to pro tu maliu bylo tak obtížný, že pak ten start prostě nebyl tak příjemnej, že by možná pro ni fakt bylo lepší, kdyby rok počkali.. Ono to většinou nijak nesouvisí s inteligencí, schopnostma, prostě to ještě nedozrálo, nenaskočilo-a pak se to fakt musí dost ztěžka cvičit...
|
Dáňula |
|
(7.11.2010 21:17:27) My odklad doporučen neměli, dokonce jsme ani v PPP nebyli, jelikož se veškeré projevy co měl ve školce při práci předškoláků i při zápisu jevily jako úplně v pořádku a nám osobně taky nepřišel nějak extra "mimo". Zase je fakt, že o písmena ani o četbu nikdy nejevil sebemenší zájem, takže do školy šel abecedou prakticky nepolíben (uměl akorát se podepsat plným jménem, napsat adresu svou - teda jen ulici+číslo, obec má strašně dlouhý název takže to ne a pak uměl napsat "názvy" svých nejbližších tj. máma, táta, babi, děda a bratrovo jméno).
|
Federika |
|
(7.11.2010 21:28:10) tak já jsem byla o odkladu přesvědčená-je totiž srpnovej a nechtělo se mi ho házet mezi většinou mnohem starší děti, často i skoro osmiletý..Jenže on se naopak o čtení, matiku,násobilku, jazyky apod zajímal až moc, já navíc chtěla pokračovat v tý angličtině a naskytla s e mi možnost dát ho do anglický třídy s daleko menším počtem dětí a fakt rodinným přístupem.Nezralej ale taky je, sice s učením fakt žádnej problém, dokonce na rozdíl od svýho bráchy i píše jako když tiskne-ale takový ty běžný věci, to jde mimo něj a někdy jsem z něj zoufalá..nenosí mi domů sešity, penál, oblečení, flašky, ráno si obleče dvě ponožky na jednu nohu, je schopnej jít i bos, na sobě kalhoty od pyžama, nemá takovej nějakej "smysl pro povinnost", když se mu nechce dělat úkol, oznámí mi, že dneska se mu fakt nechce, ať to napíšu paní učitelce a tak...
|
Angretka |
|
(8.11.2010 9:17:46) Federiko a to je právě ono. Na soukromé škole je v pohodě, ale na obyčejné základce by se mu moc dařit nemuselo. V porovnání s dalšími dvaceti pěti spolužáky a jednou učitelkou, která je většinou nestíhá......... Nelze srovnávat, dítě v klasické škole má většinou jen jednu šanci ukázat, že něco umí, na další už pak není prostor. Proto musí více makat doma.
|
Federika |
|
(8.11.2010 11:18:32) já vím, Angretko...Taky bych to nejspíš v případě, kdy bych ho chtěla dát do státní školy, řešila odkladem...A to by mě zas mrzelo, že je o tolik napřed a já ho brzdím..Tohle řešení bylo pro mě ideální. Samozřejmě pokud pominu finance a dlouhý dojíždění...
|
|
|
|
|
kosicek |
|
(7.11.2010 21:18:12) Federiko, no právě, ale je to těžké třeba naše nová logopedka, ke které jsme šli poprvé na konci prázdnin a u které syn podstoupil i foniatrické vyšetření-mi rozevřela "staré rány" mého útrapného rozhodování (dokonce by ho vrátila ještě v té době klidně do školky-když už jako se konečně začal do školy těšit, rozloučil se ze školkou..), jestli ho dát v čerstvých šesti letech do školy-až na starou logopedku byla totiž jediná, kdo by to tak udělal, jinak ho tam všichni vermoumocí hnali (a nakonec mě udolali, ještě v posudku s PPP mám, že matka momentálně nesouhlasí s doporučeným se zaškolením v roce 2010-11)-ve školce u zápisu i v PPP a nikde nevadilo, že jaksi mám problém s řečí, ale třeba nerozezná to 1. písmeno ve slově a-poslední už vůbec ne-s tím prvním se poslední dobou dost zlepšil... Tak a ted´ je to tady, souboj, kterého jsem se tak bála asi začíná..
|
|
|
|
|
|
Ivka+3 |
|
(7.11.2010 20:54:21) Mám rři děti a s každým naprosto odlišnou zkušenost se čtením. Nejstarší holčička šla do školy coby čtoucí, takže čtení se nás netýkalo. Mladší holčička před školou nečetla, ale jak se to učili, tak jí to samo naskočilo, takže jsme čtení taky neřešili. Její dvojče kluk nečetl, nenaskočilo mu, takže jsme dřeli. Nakonec se to naučil (jako ostatně každý), ale stálo nás to hodně sil a času. Co mohu poradit: MA číst jako mmmmmmmmmm aaaaaaaaaa, mmmmmmm aaaaaaaaaa, mmmmmmmaaaaaaaaaa, mááááá, ma. Takto se všemi slabikami. Opravdu denně trénovat. Slabiky si nejlépe napsat na malé kartičky a měnit pořadí (karty na čtení, které dostávali za úkol, se malý během dvou dnů naučil zpaměti, tak pak trénování nemělo žádný smysl). Další důležitá věc, kterou mi poradila učitelka, je číst s ním. Já jsem si myslela, že to právě nemůžu, že tím mu jako napovídám, ale právě že jo, že napovídat se má. A raději než 10 minut číst, tak dvakrát minut pět. My jsme vždycky nastavili minutku a když zapípala, tak se okamžitě končilo (i uprostřed slova), malý věděl, že to bude jen 5 minut a že 5 minut je "krátko" a ne "dlouho".
Jinak teď je malý už v druhé třídě a čteme poctivě dál, teď už ne slabiky nebo slova, ale věty. Je to pořád potřeba. Po prázdninách, kdy 2 měsíce nečetl, jsem brečela, když jsem jej slyšela, byla to hrůza, ale trénink opravdu dělá hodně. Přeji mnoho sil!
|
kosicek |
|
(7.11.2010 21:27:31) Ivko, díky, zajímavý návod-vlastně některé prvky jsem vyzkoušela, alespoň s tím časem-během dne po chvilkách-přeci jen se potřebuju také rozdýchat a uklidnit, jinak bych ho musela zaškrtit..
Ještě mě napadlo, že jsem zkoušela, at´mi vybere a přečte pouze ty slabiky, kde je jedna určitá samohláska-to udělal prakticky bezchybně, stejně tak s tou druhou, stejně tak jsem mu napsala slabiky s jen s jednou samohláskou, pak jen s tou druhou-také takřka bez problémů.. ale jakmile to má smíchané pohromadě
Proto díky všem za typy, jak na to, mě už totiž došly...
|
lipoo |
|
(8.11.2010 9:17:36) kosicku-klid...náš starší je v červenci a taky neměl odklad...R se naučil až ve druhé třídy..slabiky četl stejně jako ten váš..nepoznal první písmenkok-o posledním ani nemluvě...nerozlišoval sykavky /to nerozliší ani ten mladší-je ve druhé/....ale číst se naučil,iq má nadpůrměrné,ale bohužel je dysgrafik a dysortografik..takže odklad by fakt nepomohl.Teď je mu 16,je ve druháku na střední.a číst umí
|
|
lipoo |
|
(8.11.2010 9:19:24) jinak vím,že loni to řešila většina prvňáčků..že měli s tím problémy...že četli "M A......BE?"-a tak...takže ono je to asi normální
|
|
|
|
Zuzana + kluk04, holčička06 |
|
(7.11.2010 21:23:57) kosicku,
náš syn neuměl číst a najednou čte. Paní učitelka ho to nějak naučila, pár písmen si doplnil sám, asi už ho to štvalo, že si nepřečte, co potřebuje (počítačové hry apod.). Metoda klasická. Ale nejsi sama - rodiče v mém okolí s tím někteří taky bojují. Určitě to naskočí.
|
EvaK, Kryštof04,Rozulína11/07 |
|
(7.11.2010 21:45:33) Košíčku, klid. Taky mám pocit, že se mé dítě nikdy nenaučí číst a psát psacím písmem. Krom čtení slabik zkoušíme ještě skládat slabiky z písmenek (já řeknu slabiku, on ji složí).
|
|
|
Kač. ♀ + ♂ |
|
(7.11.2010 22:06:31) Nečetla jsme předchozí příspěvky, ale u nás pomohlo víc trénovat. Ty zažitější MA ME už čte najednou nové třeba PE PO si čte P E a pak dohromady PE.
Teď si dokonce sama vzala knížku abysi četla což jí hodně pomáhá že čteme smysluplný text i když nezbná všechna písmena.
Kač.
|
|
|