Hudba Ainur |
|
(10.8.2011 11:48:46) Za měsíc začíná škola a náš prvňáček (čerstvých 6 let) stále vůbec neumí R a Ř. A také válčí s hláskou L, umí ji vyslovit izolovaně, ale do řeči ji nezapojí. Trochu se obávám, jak to bude zvládat ve škole, mluví hrozně rychle a není mu moc rozumět - jestli se mu nebudou děti smát, a učitelka se na něj nebude zlobit že patlá. Odklad jenom kvůli řeči jsem mu dávat nechtěla, už tu školu moc potřebuje, ve školce by se jen nudil. Předpokládám, že během roku se hlásky vyslovovat naučí (jeho sestra také zvládla LRŘ až mezi 6.a 7.rokem, ale ta měla doporučený odklad, tak to nevadilo).
Dával jste někdo dítě do školy, aniž by umělo tyto hlásky? Jak zvládalo 1. třídu?
|
Němcová Božena |
|
(10.8.2011 11:51:35) Já jsem sama šla do školy se špatnou výslovností, neuměla jsem r a ř, taky čerstvých šest. Naučila jsem se to, ve škole nebyly problémy s učením, kromě škrabopisu, jsem levák. Ale sociálně jsme byly se sestrou asi hodně nezralé. Dcera taky neuměla r a ř, nejmladší syn jde do školy teď, je mu sedm, ale taky ř neumí, r nepoužívá všude tak, jak by měl. A má podivné sykavky, jenže mu dlouho úplně chyběly přední zuby, teď mu narostl jeden nový, ale druhý ne a ne narůst.
|
|
x x |
|
(10.8.2011 11:53:04) Neboj, když jsme byli na zápisu, bylo tam hodně dětí, co špatně mluvily, ona to zase není taková tragedie. Jinak moje děcka umí R a Ř od 4 let, takže toto z vlastní zkušenosti neznám. Ale neboj, učitelka si s tím poradí.
|
Němcová Božena |
|
(10.8.2011 12:01:06) Mně by zajímalo, proč nejstarší syn uměl tohle všecko taky ve čtyřech letech, dceři to tak trvalo, nejmladší sice uměl l brzo, ale r a ř - horor. To r jakž takž řekne, ř ani náhodou, a to už je mu sedm.
|
Hudba Ainur |
|
(10.8.2011 12:05:32) U nás je to taky různé - ti dva nejstarší s logopedií válčili/válčí (K,L,R,Ř), a předposlední pachole ve 2,5 letech nemá s L ani K žádný problém, očekávám, že i ty další hlásky mu tam skočí samy.
|
|
|
|
hbf |
|
(10.8.2011 11:53:46) Nešlo, ale už 1.9. půjde. Počítám, že až se do logopedických cvičení dostanou lidová a vulgární označení pro začátek a konec trávicí trubice, druhotných pohlavních znaků a pohlavních orgánů, tak ta výslovnost půjde rychle nahoru.
|
petluše |
|
(10.8.2011 11:55:02) hbf syna fascinovala věta od logopedky "prdel prdí a pak smrdí" tak moc, že si to pořád opakoval a asi mu to i v tom R pomohlo...
|
|
štěpánkaa |
|
(11.8.2011 23:41:24) hbf, u nás to moc nepomohlo, ani traslíček, který prdí v trní a jeho prdy hrozně smrdí, atd.... nepomohlo, bohužel, i kdžy jsme se snažili
|
|
|
petluše |
|
(10.8.2011 11:53:57) A co na to vaše logopedka. Syn u zápisu nevyslovoval R a Ř, L už měl zafixované dobře. Logopedka doporučila školu, s tím že do Vánoc už bude mluvit dobře. Nevěřila jsem tomu, ale opravdu v průběhu září R i Ř naskočilo a mluvil plynule, bez chyb.
|
|
Federika |
|
(10.8.2011 11:57:00) ne, kupodivu všechny děti mluvily a mluví dobře, malá teda ještě "ř" neumí, ale má nárok. Ale v první třídě letos byli dva kluci, kteří ještě nezvládali "l-r-ř" Chdili na kroužek logopedie, te´d pojedou na logopedickej tábor a pokud vím, všichni už jsou schopni to vyslovit", jen to zatím nedávají běžně v mluvě.. Špatný výslovnost může komplikovat psaní, ale pokud by se měly dávat odklady jen kvůli tomu, mohlo by se taky odkládat roky. Jsem určitě pro intenzívní odstraňování logopedických problémů ještě před nástupem do školy, ale neviděla byhc jako tragédii, když se to odstranit nestihne...
|
|
Libii |
|
(10.8.2011 11:57:22) Taky jdem do 1. třídy (dcerka bude mít v září 7) a neumíme R a Ř, chodíme k logopedce a říkala, že nemáme mít obavy, že do 8 let to ještě není žádná tragédie, ono to ve škole pak naskočí samo, ale trénujem držím palečky
|
|
Kalamity YANKA |
|
(10.8.2011 11:59:40) Camel, Stana sla loni do prvni tridy a neumela ani R ani Ř detska dr rikala, ze to nemam hrotit, jen lehce trenovat, dala nam pul roku, ze kdyz to nezvladne prirozene, dostaneme papir na logopedii. Za ctyri mesice umela obe pismenka v pohode,trosku ji k tomu dopomohla sestra Sandra, jak porad rikala "Sandra, Sandro, Sandřicko", brzo se to na sestre naucila Nebyla ve tride rozthodne jedina, a vsimla jsem si jednoho nebo dvou chlapecku, kteri jeste v den vysvedceni me pred skolou zdravili "dobjy den"
|
|
Termix |
|
(10.8.2011 12:02:15) Syn má taky teď úplně čerstvě 6, neumí ř, č,š, na druhou stranu plynule čte už víc než rok, sám si čte knihy, umí psát, tiskacím, odklad jsem kvůli řeči rozhodně dát nechtěla. Takže doma zkoušíme, trénujeme, ale věřím, že to naskočí brzo.
|
|
Alice a 2 zlatíčka |
|
(10.8.2011 12:07:47)
Syn měl stejný problém,do školy bych ho nikdy nedala,měl odklad,vše se napravilo a syn šel v 7 letech do první třídy bez problému,tím pádem vše lépe zvládal a nemusel mít stres z toho,že se mu budou děti smát,nebo bude mít problém ve čtení,pokud tvůj syn místo ř říká třeba ž,tak se mu to bude plést i při psaní,protože to zkrátka nebude slyšet a umět rozeznat.Jinak držím palce,aby jste brzy vše vypilovali a vše zvládli bez problémů.
|
|
nela | •
|
(10.8.2011 12:27:59) Náš kluk taky mluvil hrozně,měl odklad,ale to nebyl důvod,R a Ř neuměl stejně,naučil se to až někdy ve 2.-3.třídě a nic se nedělo.
|
|
Xantipa. |
|
(10.8.2011 12:30:56) Nikdo se mu smát nebude, ani děti, ani učitelka. Ale bude muset se nácvik doučit, což je dle mýho zbytečný, protože dítě by to nástupem školy mělo zvládat. A pokud nemá zafixované hlásky třeba L /r a ř naskočit může samo/, tak "l" nenaskočí, protože dítě tuto hlásku vyslovuje, ale blbě a patlá. A pochybuji, že nácvik bude dělat učitelka, snad jedině jestli škola disponuje logopedem.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.8.2011 12:33:17) můj skorotřeťák má skoro 8 a půl, pořád ještě neumí nejen R a Ř, ale pořád ještě válčí se všema měkkýma souhláskama, se sykavkama s měkkýma slabikama. Problém nemá, kdybysme čekali, až se naučí mluvit, do školy by šel tak v 15, doufám, že do té doby se to naučí
|
Xantipa. |
|
(10.8.2011 12:41:06) Yuki - kdyby můj syn v tomto věku neuměl vyslovovat, co píšeš, byla bych na mrtvici. Navíc problém je, že čím dýl blbě mluví, tím víc si tu blbou mluvu fixuje a tím horší náprava ve smyslu - že i když se naučí, jak na kterou hlásku, tak jakmile se rozjede, zapomene a patlá zas. Moji kluci neuměli v pěti letech l, jeden k a jeden t - podle logopeda jsme přišli pozdě, jeden z mých kluků se naučil do půl roku a dobrý, ale jakmile byl unavený, tak ještě 2 roky potom patlal, ale jakmile jsem ho upozornila, srovnal se. Mladší se seknul a logopeda ignoroval, jen díky učitelce ve školce, který asi chtěl udělat radost, to šlo dobře a nástupem školy je vše OK. Špatnou výslovnost už pak nikdy neměl.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(13.8.2011 23:09:39) Xantipo, sce už je o pár dní později, ale stejně - my na logopedii chodíme od jeho 3 let, jenže jeho výslovnost je ovlivněná kdoví čím, i podle psychologů to není jen tak, že mluví takto ještě v 8 letech, bohužel, snažíme se, ale zázraky se nedějí. každopádně v těch 3 letech neuměl ani g, v, f, a byla to katastrofa
jenže on je celý netabulkový, jeho mozek preferuje matematiku a zeměpis a to osttní je přítěž, má problém s celou motorikou, koordinací, vůbec s ovládáním svýho těla, on se nevnímá, a okolí často taky ne.
přestože má výslovnost mizernou, okolí včetně spolužáků už si zvyklo a on si troufá mluvit i před cizíma lidma o věcech, který zná a umí
|
Yuki 00,03,07 |
|
(14.8.2011 11:23:29) u nás to bylo taky podobně, šli jsme pro jistotu v necelých 3, ser starším, jenže prý je to brzo, no asi pro většinu dětí jo, vzala nás od 3, ona je klinická logopedka, lepší tu není, jezdí i do okolních měst, pracuje s postiženýma, všřím jí. u nás je problém spíš v synovi než v jejím přístupu, on ji miluje a onajeho taky :) když ho tam brala v těch třech letech, taky ukazovala obrázky, syn se s ní hádal, že na obrázku jsou havrani a ne vrány :))) ono jak mu bylo blbě rozumět, tak ona mu říká "ano, to jsou vrány" a on na to "ne, to nejsou vrány, to jsou havrani", jenže s tou výslovností jsem mu rozuměla jen já :)) prý v tomto věku většina dtí říká "pípí" a nebo ptáček, ale hádat se o vrány a havrany že to ještě nezažila :)) a tok to pokračuje i dál pdačka pdíma pdacuje známe taky :)))))) ale básničky se u nás neujaly, to ho nebaví, takže u nás se logo cvičí spíš nad atlasem, aby tam byla Brazílie a Švédsko a podobně u nás R už pomaloučku začíná, ale pořád ještě nemá v pořádku ščž a ĎŤŇ, sykavky mu trochu utíká vzduch bokem, třeba to bude časem lepší š jsme pochopila, vysvětlila, od té doby ho umí, sice takový slyšitelně poctivý, ale je tam a časem to přestává být tak hlídaný, tak začíná znít normálně od polohy jazyka a všeho při š jsem mu vysvětlila ž, začal s tím taky, většinou to jde. jenže č je nepřekonatelný problém, to je málokdy, ono to chce prudký proud vdzuchu a to on prostě neumí
já mám občas pocit, že kdybysme nedělali nic, tak by to mělo průběh skoro stejný, prostě furt nic, pak to najednou skočí, a nebo tkay ne.Co už jednou začne, to se umí zase vrátit, a to i několikrát,
a nejhorší je, že minule logopedce při pokecu řekl, že je mu to jedno!!! on tam chodí rád, proto cvičení vlastně nic nemá, ale není to pro něho priorita, bere to jako něco, co vždycky bylo a je a asi zůstane ale prý se bude dál snažit, kvůli logopedce a kvůli mně
ne je to děcko normální? :)))
|
Dream |
|
(15.8.2011 10:46:28) Yuki, taky se nám potvrdilo, že na některé děti osvědčené metody neplatí. Zrovna záměnou D místo R by mu to taky nenaskočilo. Postupujeme prostě jinak, logopedka vždycky vyčíhne, přes co by se dalo pokračovat a podle toho zkoušíme. Taky s ním dělá hodně věcí na motoriku, paměť, představivost apod. Všechno to souvisí. Pro něj je i u sportu největší nepřítel jeho vlastní tělo Teď půjde do 3.třídy, neumí R a nepoužívá S a Z správně. Když se soustředí, už je umí vyslovit, ale v běžné řeči vůbec nepoužívá. Což je v češtině fakt příšerný, to S hrozně tahá za uši, je to nepříjemný. A taky jsme si prošli změnou logopedky a bylo nám řečeno, že postup práce s ním měl být od počátku úplně jiný, že možná, kdyby byl, byli bychom někde jinde...ale co člověk ví. Jdeš ke klinickému logopedovi takže očekáváš vysokou fundovanost a on ji třeba má, jen holt se u některého dítěte míjí účinkem. My našli teď výbornou odbornici a za 2 roky práce se hrozně zlepšil, neuměl předtím vůbec žádné sykavky, nerozeznával je od sebe, neslyšel je. Takže jsem vděčná za cokoliv a řeči některých lidí, že dítě blbě mluví, protože se mu rodiče nevěnují mě dost vytáčí. A na logo chodí taky rád, těší se tam, doma cvičíme a nemá s tím problém, snaží se, ale přesně mám pocit, že vnitřně to pro něj není podstatná věc.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.8.2011 13:45:06) Pavli, dokud jsem neměla dítě neskutečně neposlušný, taky jsem si myslela, že neposlušný děti vznikají špatnou výchovou a kdyby se rodiče snažili... no, dnes vím, že neposlušný dítě s dá dobou výchovou měnit v poslušný, ale ne úplněa dá to nekutečně moc práce a času, nejde to tak rychle a je to proces na celý dětství. Minimálně.
stejně tak ta výslovnost - dá to moc práea trvá to strašně dlouho, každý na to prostě nemá, aby ve třech letech uměl čistě mluvit, včetně ř
já jsme zrovna dnes vysvětlovala, jak na C a Č, a vyopadá to, že syn pochopil a třeba snad to zvládne. A když už to budeumět říct samostatně, tak ještě tak půl roku a bude to umět i použít, zrovna včera večer jsem ho chválila, že už i to Š není tak umělý a zní normálně
taky několik týdnů ne-li měsíců potřeboval při vzslovení V a F pomoct rukou a pak si zvykl, a to jsou písmena, který většina dětí umí tak nějak sami od sebe
teď jsem hlavně zvěavá, co mi na jeho mluvení řeklne po prázdninách třídní, ona s ním nemá problém, a teď ho dva měsíce neslyšela, tak uvidím, jestli bude rozumět :) to je podstatný, jestli tu změnu uslyší okolí, ne to, jestli to trvá měsíc nebo 5 let
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.8.2011 22:49:46) nejstarší když se naučil R, tak ho taky cpal z radosti všude, hlavně místo L, aby byla změna :))) ale přešlo ho to po pár dnech samo
|
|
|
|
|
Dream |
|
(16.8.2011 14:47:27) Milado, to je ono. Oni se musí nejdřív naučit ty sykavky rozlišit a slyšet je správně, teprve pak se je naučí vyslovovat. Syn měl taky kartičky a dokonce jsme to využili i ve škole. Měl je nalepené na lavici a když psali diktát, tak učitelka stála u něj a on vždycky ukázal jaké písmeno chce napsat (na tu kartičku s mašinkou nebo cvrčkem apod.) a ona buď kývla, že ano nebo ne a on se opravil. Bylo to z toho důvodu, že jsem nechtěla, aby mu chyby opravovala dodatečně, protože to by bylo k ničemu a on by si tím špatným psaním slova špatně zafixoval. Podstatné bylo, aby hned napsal to slovo se správným písmenem. Učitelka vyšla vstříc a ve 2.třídě už kartičky nepotřeboval a žádné záměny a chyby nedělal přestože např. S dodnes neříká správně. Ale už to rozlišuje sluchově v pohodě a to je podstatný. Gigo, já myslím, že se to srovná. Že nová hláska postupně naskočí pouze ve slovech kde má být. Vím, že se tohle stává právě i u toho R, že ho pak děti říkají i místo L, ale to se srovná.
|
|
|
|
|