Pawlla |
|
(24.1.2012 5:55:44) Často se tady objevuje téma,kdy někdo žádá vyplnění dotazníku pro vypracování diplomové nebo bakalářské práce.Asi se budete moji otázce smát,ale já VŠ nemám a zajímalo by mě,jak vlastně bakalářská a diplomová práce vypadá.Co všechno je tam potřeba,jaké jsou rozdíly mezi těmito dvěma,jestli je vždy třeba tvořit dotazník atd.?Děkuji všem co odpoví.
|
Roya |
|
(24.1.2012 7:24:44) Bakalářská práce nemá takový rozsah jako diplomová práce. Diplomová je na cca 60 stran. Obě práce mají dvě části - teoretickou (tam si nemáš nic vymýšlet, nedávat své názory, ale vše má být podloženo odbornou literaturou, která musí být uvedena v seznamu) a praktickou, kde řešíš nějaký problém, o kterém ta práce je. Např. v psychologii často pomocí hromadného sběru dat (např. dotazníky), nebo pomocí případových studií (kazuistik) - to si vybereš pár konkrétních jedinců, jejichž případy popíšeš. Nebo v jiných oborech můžeš navrhovat nová řešení něčeho apod. Prostě praktická část je to nové, co ty do dané problematiky vneseš.
|
|
alzbeta | •
|
(24.1.2012 7:28:09) Podivej treba sem: http://is.muni.cz/thesis/ muzes si tam zadat klicove slovo - napr. autismus - a vyhleda ti to diplomky a bakalarky na to tema, z toho si muzes udelat predstavu
|
|
Žžena |
|
(24.1.2012 7:41:11) pawlo, mezi diplomovou a bakalářskou prací je hlavní rozdíl v tom, že bakalářku píšoju studenti bakalářského studia a diplomku studenti magisterského. Takže diplomka je vymakanější, má větší rozsah, jsou na ni vyšší nároky (nějaký výzkum...) Záleží na oboru VŠ. Samozřejmě že jinak vypadá diplomka/bakalářka na filozofické fakultě na nějakém jazykovém oboru, jinak vypadá na pajdáku, na designu, na zemědělce, na přírodovědě. Dotazníky se nedělají všude, ty jsou právě časté na různých těch humanitních oborech, kde se pracuje s lidmi (pedagogika, psychologie atd.). Samozřejmě když píše student genetiky diplomku na téma exprese nějakého genu v buňkách žáby, tak nedělá dotazníky na rodině, ale pracuje v laboratoři... Prostě různé vědní obory mají různé metody, které používají. Ale ani ty dotazníky zdaleka nejsou zdaleka jedinou možností výzkumu u těch humanitních oborů. Akorát samozřejmě s jinými tématy se tady tak často nepotkáš.
|
Pawlla |
|
(24.1.2012 8:10:07) Holky díky a někde(myslím u diplomky) je i nějaký poradce ne?To funguje jak?
|
Elíláma |
|
(24.1.2012 8:18:01) To je, i u bakalářky, máš svého školitele a s ním to podle potřeby konzultuješ, na diplomku jsem si sehnala externího (mého budoucího šéfa z kliniky) a byla to pohoda, prostě jsme spolupracovali a on mi třeba i dal nějakou literaturu a za to zase použil nějaké moje části diplomky do článků a tak. Ten interní (vždycky nějaký učitel z VŠ) mě jen dvakrát zmrknul a řekl, že je to dobrý (ne, že by se na to podíval )
|
|
Žžena |
|
(24.1.2012 8:28:28) Pawlo, školitel je i u diplomky i u bakalářky, ale zase se rozsah a způsoby spolupráce s ním dramaticky liší v závislosti na oboru studia a tématu té bakalářky/diplomky. Já třeba na pajdáku píšu bakalářku "z domova" a svoji školitelku můžu za celou dobu vidět klidně jenom třikrát, pokud nemám žádné dotazy nebo problém, prostě na tom dělám samostatně. Chlap když studoval molekulární biologii, tak od druháku trávil v laboratoři každý den, školitelem byl šéf příslušné laboratoře. A samozřejmě v tom případě byla spolupráce se školitelem mnohem intenzivnější, protože manžela učil pracovat se všemi přístroji, učil ho, co kde mají, kam ukládají, jak to v té laboratoři (kde dělalo dalších třeba 6 lidí) funguje. jaké jsou povinnosti, taky spolu konzultovali výsledky jednotlivých kroků výzkumu, analyzovali chyby a problémy... prostě několikaletá a třeba i každodenní spolupráce. Takže se to nedá říct obecně, co dělá nebo nedělá školitel, protože to fakt záleží na oboru.
|
Elíláma |
|
(24.1.2012 8:37:32) žžena: souhlas, taky jsem u bakalářky mýho vedoucího viděla 3x, filda, no Ale na diplomku to byl větší výzkum na grant, tak tam už byla spolupráce širší a konzultace se školitelem taky skoro každý den.
|
Žžena |
|
(24.1.2012 8:42:22) Ano, to je samozřejmě taky podstatné. Jakmile se (se svou bakalářkou/diplomkou) staneš součástí nějakého týmu, který zpracovává určitý výzkumný problém, tak je mnohem větší tlak na to, abys úžeji spolupracovala, přece jenom ta tvoje práce pak není jen osamocený štěk, ale je i dalším podkladem pro publikace a další práce zbytku týmu (a jsou na to navázány nějaké ty prachy z grantů atd)... tak je to i v těch laboratořích... že si tam člověk nešudlá nějaké svoje témátko odtržené od všeho ostatního, ale má zadání, které nějak odráží aktuálně řešenou problematiku v týmu...
|
|
|
|
|
|
Elíláma |
|
(24.1.2012 8:15:44) Jak píše Roya, přesně.
Taky se odrážím od psychologie, ale je to podobné všude.
Bakalářka a diplomka se liší rozsahem a třeba odborností tématu a složitostí a odborností výzkumu (na bakalářku ti prostě třeba stačí běžný dotazník a na diplomku už musíš mít dotazníky pořádně promakané, třeba přemýšlet nad tím, jak budeš vybírat soubor osob, aby dobře zastupoval populaci.
Taky si stanovíš hypotézu, popíšeš svůj soubor respondentů a jak jsi je vybírala a kolik jich bylo, věk, pohlaví, atd. Pak popíšeš metody (dotazník, testy kazuistiky ...) a pak výsledky (tabulky, statistiku) a nakonec je diskuse (kde to dáš do smyslupného textu).
Já jsem použila psychologické testy (jako při vyšetření) na kognitivní funkce (pozornost, paměť...), dotazník osobních údajů a tak, u 97 osob, které se vyléčily z deprese a u 97 přesně spárovaných osob, které nikdy depresí netrpěly. Zkoumala jsem, jestli to, že člověk prodělal depresi, tak to na něm zanechává nějaké stopy v kog. funkcích. No, kdyby ses chtěla šmírnout, tak ji mám tady http://is.muni.cz/th/67654/ff_m/?lang=en
V první teoretické části nahromadíš kvanta literatury (knihy a odborné články) a v podstatě to zkompiluješ.
|
|
propiska |
|
(24.1.2012 8:35:42) já jsem psala jen diplomovou práci, tenkrát bylo jen magisterské studium. Dnes nevím jak je to přesně,ale skoro všechny školy mají nejdřív bakalářské studium, k tomu vypracovanou práci a pak se pokračuje magisterským a končí diplomkou. Podobně jako 1. a 2. stupeň na zš. Dostali jsem ve škole od učitele téma, k tomu školitele...s ním jsem konzultovala a ten poslední rok co už mám a řešili co předělat, opravit, jak dál postupovat.... Vše se sepsalo na nutný počet stran, udělal obsah, úvod, poděkování, seznam literatury....nechalo svázat a vytisknout v povinném nákladu, něco do školy do archivu, něco pro mne, jeden kus se poslal někomu kdo to jako oponent přečetl a oznámkoval. Posudek jsi dostala přečíst před státnicemi a tam jsi kromě zkoušek jako u maturity musela obhájit i tu práci a odpověď na chyby jaké oponent našel apod. Dnes zpětně vidím svojí diplomku že mi byla akorát k tomu, že jsem si vyzkoušela vkládat zápatí a záhlaví, vkládat obrázky a tabulky věděckou hodnotu ani žádnou jinou to nemá..
|
|
propiska |
|
(24.1.2012 8:35:43) já jsem psala jen diplomovou práci, tenkrát bylo jen magisterské studium. Dnes nevím jak je to přesně,ale skoro všechny školy mají nejdřív bakalářské studium, k tomu vypracovanou práci a pak se pokračuje magisterským a končí diplomkou. Podobně jako 1. a 2. stupeň na zš. Dostali jsem ve škole od učitele téma, k tomu školitele...s ním jsem konzultovala a ten poslední rok co už mám a řešili co předělat, opravit, jak dál postupovat.... Vše se sepsalo na nutný počet stran, udělal obsah, úvod, poděkování, seznam literatury....nechalo svázat a vytisknout v povinném nákladu, něco do školy do archivu, něco pro mne, jeden kus se poslal někomu kdo to jako oponent přečetl a oznámkoval. Posudek jsi dostala přečíst před státnicemi a tam jsi kromě zkoušek jako u maturity musela obhájit i tu práci a odpověď na chyby jaké oponent našel apod. Dnes zpětně vidím svojí diplomku že mi byla akorát k tomu, že jsem si vyzkoušela vkládat zápatí a záhlaví, vkládat obrázky a tabulky věděckou hodnotu ani žádnou jinou to nemá..
|
Manka+Cipísek |
|
(24.1.2012 9:20:40) Cítím to podobně. Jsem ve třeťáku na ekonomické fakultě a píšu bakalářku na téma pracovního kapitálu v podniku. Dříve jsem měla z bakalářky strašný strach, představovala jsem si to jako něco neskutečně těžkýho a nenapsatelnýho, ale není to tak. Základní body osnovy máme určené a těch se držíme. Teoretická část není vlastně nic jinýho než citace z literatury na vybrané části. Teorii jsem měla napsanou asi za týden. Praktickou část ještě nemám, do toho se pustím, až budu mít po zkouškách.Už se toho ale nebojím. Spolužáky z vyšších ročníků nám bylo řečeno, že "Nikdo od vás nečeká, že objevíte Ameriku" A je to tak. Dokonce jsem zjistila, že i otázky k obhajobě se dostávají dopředu. Kdo nepodvádí a sám si jí zpracovává, tak ji i obhájí.
|
|
|
Mickey.de | •
|
(24.1.2012 9:18:55) Tak to znas ze stredni skoly, ne? Musime delat to samy, akorat rozsah o neco mensi (cca 20 stran a ta prakticka cast nemusi byt tak obsahla- na praci o alergiich mi stacil vlastni syn jako modelovy pripad :D )... vsechny formalni nalezitosti jako vyse popsane, konzultace predem, odevzdat praci pisemne presne odpovidajici norme (chran panbuh za blbou citaci)+ odevzdat podklady k prezentaci (to samy ale zestrucneny, osnova na cca 2 stranky), prezentace (na cca pul hodiny, u obsahlejsich praci staci cast problematiky) a pak to cely obhajovat (dalsi zhruba pul hodina). Pricemz mame predpisy na kazdy prd a musime je dodrzet, co se pouzityho materialu, tabulek, pouzitych medii tyce (musi bejt naka samostatne vypracovana vizualizace, napriklad), nedodrzeni se tresta :D
|
Pawlla |
|
(24.1.2012 9:21:24) Mickey,takže jako seminárka,ale delší?
|
Mickey.de | •
|
(24.1.2012 9:25:53) Nevim jaky mate predpisy pro seminarku, u nas jsou tak debilni ze se v podstate blizi bakalarce :) Akorat u bakalarky odpada priprava extra materialu na prezentaci, odpada nejspis powerpoint a spol. zato je delsi.
|
Elíláma |
|
(24.1.2012 9:28:01) zase bakalářka má danou strukturu (úvod, teoretická část, praktická část, diskuse, literatura), seminárka to tak přísně mít nemusí, natož že by zahrnovala výzkum
|
Elíláma |
|
(24.1.2012 9:28:42) Obsah Úvod Teoretická východiska práce Vlastní výzkum Vymezení cíle, úkolů a (popř.) formulace hypotéz Charakteristika a popis výběrového souboru Metody Výsledky Interpretace Diskuse Závěry Seznam použitých informačních zdrojů Přílohy
|
Elíláma |
|
(24.1.2012 9:29:42) A podrobnější
Úvod Předmět výzkumu a vymezení výzkumného pole Charakteristika oblasti výzkumu a základních pojmů Vymezení nebo Specifikace cíle, rámce a pojetí výzkumu Výzkumné problémy Formulace hypotéz Výzkumné úkoly (úkoly pro ověřování hypotéz a pojetí tohoto ověřování) Teoretická část, resp. Teoretická východiska, resp. Teoretický přístup Empirická část, resp. Empirický přístup Projekt výzkumu Použité výzkumné metody (resp. Metody použité k získání výzkumných dat) Použité výzkumné nástroje (případně) Zkoumaný výběr nebo Způsob výběru a charakteristika respondentů Předvýzkum - Pilotní výzkum (případně) Výzkum - Výzkumné šetření Popis průběhu výzkumného šetření Zpracování výsledků Interpretace výsledků nebo Zjištěné výsledky a jejich interpretace Realizační část nebo Modelová realizace (případně) Diskuse Závěr Seznam použitých informačních zdrojů Přílohy
|
|
Mickey.de | •
|
(24.1.2012 9:34:38) My tu strukturu mame danou, mame dany i jak presne musime formulovat tema :( za par formalnich chyb v lepsim pripade stupen- dva dolu, v horsim se posila komplet k prepracovani a nasledne se strhnou body za "nedodrzeni terminu") ;)
|
Pawlla |
|
(24.1.2012 9:37:06) Strukturu,formu,téma,počet stránek,to máme taky dané,ale podle toho,co píšou holky je diplomka daleko těžší.
|
Mickey.de | •
|
(24.1.2012 9:41:23) Vsak di
|
|
Mickey.de | •
|
(24.1.2012 9:43:02) Vsak diplomka se taky pise az na konci magisterskyho studia, bakalarka na konci bakalarskyho tj po 3 letech na VS, tomu logicky odpovida i narocnost. seminarky furt prubezne
|
Pawlla |
|
(24.1.2012 9:51:10) No tak jasně,že to má logiku,jen nevím proč mi potom píšeš,že to mám znát ze střední.
|
|
|
|
|
|
Pawlla |
|
(24.1.2012 9:30:21) Ne,výzkum určitě ne.
|
|
|
Mickey.de | •
|
(24.1.2012 9:28:44) ...a muze ti ji roztrhat :D (sice formalni gesto, neb vsechny podklady se musi zaroven posilat elektronicky, ale stejne to asi docela nasere)
|
|
|
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(24.1.2012 9:21:03) No bakalářka má menší počet stran, není tolik náročná na obsah. DIplomky se dělají zpravidla jako součást grantu. Jsou náročnější, musí být podloženy vlastním výzkumem. Já dělala diplomku na Přírodovědě, pro práci jsem potřebovala 6týdnů práce v terénu - měření, terénní průzkum. Vlastní mapa , s vlastní legendou. Doaznk by mi byl naprd. Ale oproti tomu, jsem měla třeba prolezlé geologické sbírky.. Káždá vysoká má své požadavky- tohle nelze specifikovat.
|
|
Winky | •
|
(24.1.2012 10:44:36) zrovna se potím nad bakalářkou. Má to být "seriozní" pojednání o zvoleném tématu, v té teoretické vycházet z toho co kdo kde už napsal, objasnit termíny se kterými budeš pracovat. Je třeba vyhnout se "vágním" pojmům - vše je třeba výslovně určit (v jakém období, v jaké organizaci, dle jakého kritéria je to posuzováno... takže třeba ne "malé děti" ale "děti ve věku 3-6 let ve školce XY v roce .....) Takže žádné "dojmy" ale spíš "pojmy" No a rozdíl myslím může být v "užitečnosti" té práce - bakalářka obvykle nic moc nevyřeší (tak 1-2 ze třídy za něco stojí nás "motivovala" naše studijní garantka, jako že mají pro někoho/něco smysl), ale u té diplomky je tam přeci jen vyšší předpoklad využití dat z té práce.
|
Pawlla |
|
(24.1.2012 11:07:42) A jak dlouho trvá vypracování?Přibližně.
|
stará Marie |
|
(24.1.2012 11:14:50) Doba vypracování veeeelmi záleží jednak na tématu druhak na povaze studenta, tj. od několika dnů až po měsíce intenzivní práce, případně i s víceletou přípravou (studium literatury, výzkum, práce v terénu...). Obvykle řekla bych jde o týdny (ve kterých fakt člověk prakticky nic jiného nedělá).
|
Ennywan |
|
(24.1.2012 11:17:44) A třeba v té teoretické části, kde v podstatě sumírujete použitou litaraturu, tak to je asi třeba všechno načíst?
|
stará Marie |
|
(24.1.2012 11:25:16) Nooo... tak použitá literatura je použitá literatura. takže přečíst. Ovšem většinu asi potkáš v průběhu studia.
|
|
Elíláma |
|
(24.1.2012 11:40:19) Jitu: dala, dala já teď začala psát závěrečnou práci z psychoanalýzy, po 3 letech od toho, co jsem se něco učila nebo psala, z PA vím prd (teorie) a když jsem vypotila první stránku, nechápala jsem, kde se to v tom mozku čvachtajícím v plodovce vzalo. Není to tak složité, když napíšeš první odstavec a ten pak můžeš předělat, tak napíšeš v posatatě cokoliv.
S tou literaurou to načíst musíš, já si rovnou podtrhávám, co použiju, ale nemusíš celé knihy, jen kapitoly k tématu, a články, já měla cca 50 načtených článků a z knih jsem čerpala jen např. definice a citace, v podstatě jsem k tou žádnou knihu nečetla (nebo jednu takovou tenčí vlastně akorát).
|
|
|
|
Elíláma |
|
(24.1.2012 11:15:57) Pawlla: u mě bakalářka asi týden diplomka půl roku praktická část, teoretická dva tři měsíce.
|
|
Ennywan |
|
(24.1.2012 11:16:35) Jak to tady popisujete, tak mám pocit, že bych něco takového nedala. Připadám si poslední dobou úplně blbá a nemožná. Na gymplu (a tedy střední škole) těsně po revoluci, jsme nic takového jako třeba nějakou seminárku apod., nedělali. Nedělali jsem ani nějaké projekty apod., jak je to dnes běžné třeba i na základkách.
|
Pawlla |
|
(24.1.2012 11:20:08) Jitu,taky propadám panice,pohrávala jsem si s myšlenkou na další studium,ale nevím,nevím.
|
stará Marie |
|
(24.1.2012 11:23:49) Klid, zmínila jsem (a ne sama - padl tu týden na bakalářku), že pokud si najdeš přístupné téma a nebudeš si to až tak brát, bakalářku máš za pár dnů.
|
Elíláma |
|
(24.1.2012 11:41:36) stará Marie, jak kde, ale většinou ano. Na bakalářku bych dala průměrně 3 týdny, plus mínus dva týdny
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(24.1.2012 12:21:13) Jen schánění podkladových materiálů mi zabralo dva měsíce... ale ne čistého času - každý den kousek, pak samotné vypracování.... když vezmu čistý čas, který studenet nemá... tak 6 tdnů bakalářka, půl roku diplomka (i s výzkumem)
|
|
|
|
|
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(24.1.2012 12:21:41) Dotazník nutný není, záleží na oboru a tématu práce. Jde o to, že v bakalářské a diplomové práci by neměla být jen teorie. Praktická část může, ale nemusí, být spojena s dotazníkovým šetřením.
Rozdíl mezi BP a DP je v rozsahu a celkové náročnosti, diplomka je víc, tedy měla by být víc. Ten kdo píše diplomku by, už může a někde musí mít Bc. U nás musí, na jiných VŠ možná ne. Bakaláři mohou pokračovat v magisterském studiua tudium a získávají k Bc ještě Mgr nebo Ing, podle školy.
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(24.1.2012 12:29:30) vyrušili mě a odklikla jsem dřív než jsem si ti po sobě přečetla. Takhle napsanou bych nepřijala ani seminárku
|
|
Elíláma |
|
(24.1.2012 12:42:28) dasa. bez bc. je to myslím dnes už jen na medině a v jednooborové psychologii, o jiném oboru nevím
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(24.1.2012 13:27:37) Ellí, je to tak. Vím o medicině, netuším jak je to na technikách.
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(24.1.2012 13:30:14) Na technikách je snad všude nutný mít nejdřív Bc., aby někoho přijali na magisterský studium.
|
|
|
Lenaseka |
|
(23.2.2012 13:27:58) a ještě práva
|
|
|
|
Elíláma |
|
(24.1.2012 13:34:18) Daniela: moc se s tím crcáš, teta!
|
|
Pawlla |
|
(24.1.2012 14:03:49) Danielo a Ty děláš jakou školu?
|
|
|