| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jak vysvětlit dětem, že je důležitější, jaký člověk je, než co má?

 Celkem 51 názorů.
 Vítr z hor 


Téma: Jak vysvětlit dětem, že je důležitější, jaký člověk je, než co má? 

(22.3.2013 8:22:19)
Jak nejefektivněji vysvětlit dětem, že je důležitější, jaký člověk je, než co má?

Příhoda:
Jedna dcera (Evženie) si vzala do školky kýčovitého růžového koně posetého flitry, jistá dívka (Kunhuta) ve školce po něm skočila, vzala jí ho a oznámila, že si ho vezme domů. A vzala. Evženie údajně hlásila událost učitelce, ta nereagovala.
Evženie byla již před odchodem z domova řádně poučena, že do školky se hračky nemají nosit (ale ostatní děti je nosí), že o koně může přijít. Je si zcela vědoma, že to neměla dělat a předpokládám, že je z nošení hraček vyléčena. Dále se v tom nehodlám nimrat, nechci vyvolávat v dceři pocity viny za to, že jí někdo jiný něco sebral, navíc se mi ulevilo, že růžový kůň je pryč. Toto je uzavřeno, neřeším.

Problém: Dívku Kunhutu znám, často si vymýšlí, bere dětem hračky a ráda vystavuje na odiv, co má. Snaží se vyhýbat nepříjemným úkolům, ráda vše hodí na ostatní děti. Prostě výkvět roztomilosti. Dívka není můj problém, neřeším.

Druhá dcera (Eulálie), dvojče ve stejné třídě Kunhutu nekriticky obdivuje, touží po přátelství s ní, doslova proto, že má spoustu krásných věcí a šatů. Vůbec jí nevadí, že se Kunhuta chová "amorálně" (jestli se to dá o tak malém dítěti říct), a že sebrala její vlastní sestře hračku. Pro Eulálii jsou věci, hračky, šaty a podobně dlouhodobě vysoko na žebříčku hodnot. Už dlouho "cedím krev", abych jí vysvětlila, že na něčem záleží opravdu hodně a na něčem zase tak moc ne. Někdy mám pocit, že se mi to docela daří, ale po včerejšku zase přišla studená sprcha. Většinu času tráví (kromě školky) se mnou a s mou rodinou, dostávají celkem přiměřeně dárků (hlavně přiměřeně rozdělených na knihy, zážitky, kulturu, pomůcky pro rozvoj a kraviny dle vlastního výběru). My jsme spíš intelektuálně, zahradnicky, kulturně a kutilsky zaměřená rodina a je nám obecně naprosto jedno, co kdo má nebo ne.

Horší je to s otcem, ten si děti "kupuje" hračkami. Když chtějí děti novou barbie nebo poníka, řekne jen "ano, dceruško" (nekecám) a koupí. Děti si hračky nesmějí nosit domů, takže s očima navrch hlavy vykládají, co všechno u táty mají. Taky jsem si všimla, že u nich podporuje přátelství na bázi vlastnictví – "děti pozvala XY, což je holčička, která má sbírku poníků, které mají Evženie a Eulálie tak rády, bylo by dobré, kdyby spolu kamarádily". Na můj dotaz si však děti žádnou XY nevybavují...

Nechápu: Proč sakra Eulálie pořád obdivuje Kunhutu a jak jí vysvětlit, na čem opravdu záleží?

(P.S. Nicky pro mé děti před lety laskavě vymyslela jedna přispěvatelka rodiny)
 Anni&Annika 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:30:45)
neporadim, ale tatinkem to jiste nebude...nas tatinek taky koupi vsechno co dite chce a odpovi taktez uplne stejne. Presto je vsechno co nase ma jen zbozi denni potreby, majetek ji nejak nezajima, kamaradky si vybira podle sveho uvazeni podle toho, jak si s nimi rozumi.....takze bych spis rekla, ze je to /te tve/ povahovy rys~d~
 Girili 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:32:22)
To asi rychle a instantni reseni nema. Rekla bych dal vytrvat ve vychovnem pusobeni, vysvetlovat zejmena na prikladech a pockat, az z toho Eulalie vyroste? A mozna si tise prat, aby Kunhuta sebrala nejakou hracku i Eulalii. ~;)

Delas to dobre. ~6~
 Vítr z hor 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:39:05)
Helemese, to je dobrý nápad. Byl by tu ještě jeden kůň, modrý a posetý flitry ~t~
 Sněhurka s pár trpaslíkama 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:51:13)
A pak Kunhutu donutit, ať oba poníky vrátí ~t~~t~~t~~o~

Taky tu máme jednoho obrovského růžového poníka s fialovými vlasy, ale radši ho vyhodím, než ho nechat rozmazlené nafoukané zlodějce. Zřejmě její rodiče už nemají přehled o tom, co jejich holka má, nějak je mi proti srsti, že by dcerku nemotivovali hračku vrátit ~o~
 briliantacek+2(07,10) 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 9:06:08)
Jsou tací co nemotivují... Jak jsem psala, námholčička omylerm vzala punčošky a maminka jí je klíďo ještě oblékla do školky.. Když jsme se bránili, tak je prostě druhý den, nevyprané, hodili do skříňky... a to prosím všechno podepisuju~o~
 Sněhurka s pár trpaslíkama 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 9:40:46)
Pak se můžem divit, proč se tak některé děti chovají co ~q~ Rodiče by fakt zasloužili ~o~
 Girili 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:52:18)
Hele, ale jinak si taky, podobne jako holky nize, myslim, ze tohle sebrani kone by se asi resit melo. Sice riziko holky znaly, ale rekla bych, ze to by se dalo vztahovat spis na zniceni nebo ztratu hracky, ale kdyz se primo vi, kdo tu hracku vzal... Nenechala bych tak male holky v tom, ze tenhle svet je az tak nespravedlivy. ;-) Takze klidne at Kunhuta silene flitrovaneho modreho konika Eulalii vezme, ale resila bych oba kone. :-)
 susu 
  • 

Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:32:28)
Veveru, jednak bych teda trvala na tom, že Kunhuta musí poníka vrátit a klidně bych to řešila s maminkou a učitelkou.
Jinak si myslím, že z toho děti trochu časem vyrostou, pokud jim budeš vysvětlovat, co je důležitější. V tomto věku jsou pro ně prostě věci docela podstatné. A taky mi přijde, že pokud po nich příliš touží a marně, že je to do budoucna horší a jejich závislost budě v dospělosti větší.
 briliantacek+2(07,10) 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:32:50)
Nevím jak dcerku odnaučit obdivovat KUnhutu ( Dcer přezdívky se mi motají), ale nemyslím, že bys měla poníka Kunhutě nechat.. Nedávno jsme řešili podobné. Jedné zoufalé mamince jsem půjčila punčošky, aby její dcera mohla jít na vystoupení školky.. Maminka po nějaké dobbě dala své dceři punčošky, aby je vrátila.. Bohužel holčička to popletla a vrátila to jiné Báře.. Ta si bez potíží punčošky vzala, i když ta naše se bránila, že jsou její... No nechala jsem to být, dokud si jiná Bára v punčoškách nedorazila do školky a tu moji Báru neprovokovala.. Moje dcera byla neštastná. Nejdřív jsem to mchtěla nechat být, nedělat "problémy".. ale když holka i přede mnou odmítla moji dceru vůbec vyslechnout a ohrnovala nad ní nosánek, že jsou prostě už její.. něco se zlomilo a šla jsem za p. učitelkou.. Přeci nemůžu dávat dceři takovýto příklad. Když si nechá něco vzít a nebrání se co jí to naučí??? Že jí budou děti brát pak všechno, protože mlčí? A co ta druhý Bára? Bude si ymslet, že si může vzít co chce?? To teda ne.. A to ty teď učíš Kunhutu.. Líbí se jí poník, tak si ho vezme.. je její.. A co pak? Co ve škole? Bude se jí líbit peněženka, tak si jí vezme?? Nebo co??
 susu 
  • 

Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:34:00)
Jo jo, vidím, že jsme se shodly.:-)
 Vítr z hor 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:48:42)
Nechci psát podrobnosti, ale Kunhuta mi neuteče, brzy s ní budu pracovat. Samozřejmě, že mi dlouhodobě vadí, jak se chová a tuším v ní zárodek obecní šikany. Jenže to je tak trochu moje parketa a věřte, že budu důsledná. Dnes budu taky mluvit s učitelkou (nechala jsem jí včera vzkaz), tak třeba už bude kůň vyřešený.
Koně nechci řešit jako "Kunhuta sebrala Evženii koně", ale "Kunhuta si nesmí zvykat, že je normální vymýšlet si a brát dětem věci".

Můj problém je Eulálie...
 Girili 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:59:20)
Jasne. Ale tvym cilem by taky nemelo primarne byt vychovavat Kunhutu - "Nesmi si zvykat brat cizi veci." Jako i sdelit svym dceram, ze svet je prece jen trochu spravedlive misto a zlo by melo byt potrestano. Nebezpecne mi na tom neprijde, ze Evzenie prisla o konika (take bych byla rada, ze je ta prisernost pryc), ale bala bych se, aby holky neprisly o iluze a nezvykly si, ze stejne je vsechno jedno, proc se snazit, kdyz spravedlnost neexistuje a spatnym lidem vse prochazi.
Eulalii jinak resis dobre, jen to nepujde rychle. Vyroste z toho.
 Markéta s párkem 
  • 

Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 11:00:56)
Já to pochopila tak, že se k zakladatelce Kunhuta nějak dostane a pak jí bude řešit. Třeba že jí bude učit ve škole nebo ji bude mít ve skautském odddíle nebo za sousedku.
 briliantacek+2(07,10) 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 9:00:33)
Úplně totožný problém jako s Eulálií nemáme. S jinou holčičkou měla naše Barča teď taky potíže. Holčička jí ponižovala, hanila jí obrázky, postavený domeček, brala hračky a tak podobně. Za značného přispění holčičky s punčoškami... Stále jsem opakovala, že se nemá nechat, že se musí bránit nebo prostě odejít. Ale ona se furt trápila, že nesjou kamarádky.. Párkrát si to k sdci vzala a řekla, že je ta rtozumější a odešla, ale drhý den to samé. Tak jsem to řekla učitelce. Ta mi prozradila, že ona holčička si takhle často najde někoho "slabšího" a zvedá si sebevědomí. Lehce nepřímo zasáhla a je to OK.. Ale když jde o obdiv, to nevím. Zkus jí to prostě nadále opakovat, jak to není hezké chování a že Kunhuta není hodna obdivu, ba naopak.. Snad se to časem zlepší.. Nebo taky ne a Eilálie bude povaha, co potřebuje nějakou modlu ke ketré by vzhlížela.. a v dnešní době to bohužel nejsou zrovna obdivuhodné modly, ke kterým děti vzhlíží~n~
 Sněhurka s pár trpaslíkama 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 9:01:05)
Veveru, když to je právě to - dokud si Eulálie "nenabije čumáček" (a možná ani pak ne), případně z toho nevyroste, tak ji to nepustí. Podle toho, co píšeš, tak ji vedeš dobře. Čím víc ji budeš od kamarádství s Kunhutou zrazovat, tím víc k ní bude vzhlížet. Neříkám nečinně přihlížet, dát najevo nesouhlas, ale zároveň při své dceří stát a respektovat ji, i když se ti to nelíbí, jinak bys mohla ztratit její důvěru. Možná najít tematickou pohádku, kde se podobné kamarádství nachází a nebo nějaké trošku jiné (teď mě třeba napadá pohádka Jahůdka: Hra je důležitá a Miláček miláčků, tam se přátelstvím a chováním zabývají, ačkoliv je to jiný případ, ale jistou podobnost tam vidím). Stejně tak pohádky o poníkách - tam je toho o přátelství taky hodně, ale nemám moc přehled, co a kde je v kterém dílu (nebaví mě na to koukat ~t~ )
 Markéta s párkem 
  • 

Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 11:03:49)
V Říši loutek jsme kdysi byli na představení, jak se s Kozou jako kamarádilo jiné zvíře, ale ve skutečnosti KOzu kazilo a poňoukalo ke špatnostem. Ta Koza to pak odnesla, ale na konci "prohlédla".

Jinak taky doporučuji nezakazovat, ale jen v klidu (to je právě moje slabina) vysvětlovat, co konkrétně se ti na Kunhutě nelíbí.
 daba+holčička 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 13:28:26)
nebo Pejsek a kočička - o noční košilce
 Líza 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 12:16:33)
Veveru, tvůj postoj mi přijde zvláštní, tvůj problém je dcera, která Kunhutu obdivuje, ale za práva dcery, která byla okradena, se nepostavíš? Co když ta dcera, která dává tak nadměrnou hodnotu věcem, to dělá jako protiváhu tvého postoje, protože ty je neřešíš, i když bys měla?
A z tvé poznámky, že Kunhuta se ti dostane do ruky, mě teda trochu zamrazilo.
 . 
  • 

Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 15:32:14)
Souhlas. Lízin komentář by neměl zapadnout.
 Vítr z hor 


. 

(23.3.2013 13:55:41)
Psala jsem, že s Kunhutou budu pracovat, ne, že se mi dostane do ruky. Může ti to připadat jako totéž, ale tvé překroucené vyjádření zní dosti výhružně, skoro, jako bysis myslela, že se jí hodlám mstít.

Mimochodem: už jsem s ní pracovala – šlo o ochranu před agresí namířenou proti ní, respektive spíše před strachem z agrese.
 Vítr z hor 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 9:51:51)
To je hrozný. Ještě u dítěte to člověku nepřipadá tak strašné, ale jak je v tom dospělý ~o~
Tuhle mi vyprávěla kolegyně, jak jí nějaké dítě bagrovalo kabelku, zatímco ho kryla a hlídala jeho matka ~8~
 susu 
  • 

Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 9:54:41)
Já na jedné dětské akci viděla taky matku, jak děti posílá krást ty odměny do soutěží. Dítko jednou soutěžilo, pak si několikrát přišlo pro odměnu, jako že si nemůže vybrat. A matka nenápadně taky pár věcí sebrala, jako že je dítku ukazuje.
 adelaide k. 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:36:45)
Veveru, taky razim přístup - hračky do školy/školky nepatří, pokud se jim něco stane, je to tvůj problém. Ale v tomhle případe bych rozhodně zakročila. Tohle totiž něco jiného.

Jinak AD dotaz, nevím, věřím že vysvětlování a pár životních zkušeností je poučí. My jsme celou školkovou docházku řešili Klotyldu (inspirovala jsi mě :-)) která byla pěkna potvora a rozmazlenej sprateček, ale pořád byla kamarádka ~8~ ukázkové střídání očekávání a zklamaní dle Járy Cimrmana.
 Raduza 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:39:25)
Veveru, já myslím, že jí to nevysvětlíš. Prostě to má v sobě, je taková. Buď z toho vyroste nebo taky ne. Spousta dospělých přece kamarádí s jinými kvůli majetku nebo postavení :-(. Ovšem jako matce by mně to taky vadilo.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:57:10)
Veveru, děláš co můžeš a je velká pravděpodobnost, že jak bude dcerka dozrávat, to co zasadíš, se projeví. Pravda, otec to trochu komplikuje, ale to nemusí nic znamenat. A souhlasím, s tím, že Kunhutě by to nemělo projít, i ona se musí naučit, že cizí věci se neberou.
 Pole levandulové 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:57:30)
Smir se s tim, ze jedno dite bude nejspis intos tak jak si prejes a to druhy bude materialista. Pro svuj dobry pocit ji muzes rikat co si o tom myslis, ale to je asi tak vse, co s tim nadelas.
 LenkaPodkolenka 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 8:58:14)
Tak touha být princezna, mít všechno nej, nej, blýsknout se, to je určitě povahový rys. Ale řekla bych, že z toho holčička vyroste. Problém vidím v tatínkovi - kupuje nóbl hračky, ale nedovolí si je vzít domů - tím neuspokojí její hlad po hezkých věcech a pak si vybírá kamarádky, které jí je půjčí. Mám to z první ruky, moje babička od tatínka (a to ještě naši ani nebyli rozvedení), taky mi taky nedovolila vzít si domů hračku od nich. Pamatuju si to přesně, ten pocit. Nechápala jsem, proč mi teda něco dávají, když mi to dát nechtějí. Dědeček - o hodně starší a rozumnější - to s ní nakonec uhrál.
 Zazi (1+1+1) 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 9:38:23)
Proč nesmí Eulálie a Evženie přinést hračky domů? To těm hračkám určitě taky zvedá důležitost.
A vzhlížení ke Kunhutě - asi zkoušet zprostředkovávat jiné vzory, holčičky, kamarádky... Možná taky zkusit to brát méně jako vlastní selhání, naše nastavení je různorodé a se vším se hnout nedá.
 Tizi 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 9:39:25)
Děti jsou prostě někdy jiné, než jsme my, a ano, nějak na ně výchovně chceme působit, na druhou stranu, není od věci respektovat, že jiné jsou. Ta potřeba dcerky po krásných věcech a šatech je prostě povahový rys. No, tak ji holt uberte na knížkách a kulturních zážitcích a kupte krásnou Barbínu a krásné šaty. Ono se ne nadarmo říká, že odříkaného chleba největší krajíc a pokud má dítě pocit, že je jí upíráno něco, po čem touží, tak čím bude starší a samostatnější, tak tím víc bude mít tu potřebu to získat, i navzdory rodičům. Co se nevhodného přátelství týče, hodně pomohou zkušenosti a eventuálně asi pozná, která dívka s ní kamarádi upřímně a která ne. To je hot běh na dlouhou trať.
 Vítr z hor 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 9:48:25)
Domnívala jsem se, že 5 normálních barbín, 2 svítící barbie-mořské panny, 4 malí poníci, 2 velcí s flitry, dva heliové megabalony ve stupidním tvaru atd. dvěma dětem bohatě stačí. ~:(

U otce je to spíš fenomén uspokojení z nové akvizice (při každé návštěvě dárky) v kombinaci s těšením se na něco, s čím si doma nemůžou hrát.
 Tizi 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 10:56:01)
~t~~t~~R^
Tak je to holt opravdu povahou.
 Vítr z hor 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 9:42:11)
Dámy, děkuji. Pomohly jste mi ujasnit si celou záležitost, za chvíli půjdu do školky a uvidí se.
 Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 9:54:42)
děti si kamarády vybírají opravdu zvláštně. Moje starší dcera prohlašovala za svoji nejlepší kamarádku holku, která jí normálně šikanovala, ubližovala jí, úplně ji obdivovala a běda, když jsem si dovolila něco říct. Sama ale občas brečela, že jí bije (moje dcera je vysoká a statná, to děvčátko bylo o hlavu menší drobeček s nevinným výrazem). Šla jsem to dokonce řešit do školy (byly tehdy ve 2. třídě), učitelka před náma holky konfrontovala a ta druhá se k tomu i přiznala. Ale byla to taková ta třídní princezna, takže učitelka víceméně poslala do háje mě (doteď si vyčítám, že jsem šla). Doma jsem řekla, že ještě jednou uslyším, že se dcery dotkla, jdu okamžitě za ředitelkou a budu řešit i přístup třídní učitelky (které jsme se naštěstí už zbavili, šla do důchodu) ... no a jak to dopadlo, pořád jsou nejlepší kamarádky a řekla bych, že teď už je to takový zdravý vztah (hlídám si to). A že můj názor na tu holku už se nezmění, to je asi jasné, jenže kamarády si člověk volí sám, takže to nechávám být.
Co bych ale ve vašem případě nenechala být je ten kůň. Jak to napsal někdo výš, raději bych se ho potají zbavila sama, než ho nechat někomu, komu nepatří. Postavila bych se za dceru a řešila to s učitelkou, případně rodiči.
 Nika89 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 10:12:32)
Taky nevím, jestli je to jenom tatínkem, ale spíš i povahou-už jen to, že každá na Kunhutu reaguje jinak. Já bych teda po ní poníka vrátit chtěla a to docela nekompromisně, už jen aby si K. uvědomila, že jí nepatří a rozhodně se to nedělá.
 Markéta s párkem 
  • 

Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 10:57:19)
Já myslím, že je to do jisté míry přirozené, ale většina dětí z toho časem vyroste.

Dcera si začala cca kolem 7. roku věku uvědomovat, že s jednou holkou je hraní lepší než s druhou bez ohledu na počet hraček, kterými disponují.

Hodně k tomu přispěly prázdniny, kdy spolu byly holky od rána do večera několik dní. Při takovýmhle intenzivním kontaktu vykrystalizuje, kdo je pořád dobrej kamarád a kdo ne. Ono jde občas vydržet protivnou holku na dvě hodiny, když má hezký hračky. Ale tři dny po sobě od rána do večera to nevydrží a uvědomí si, že Bohdana sice nemá tolik hraček, ale je s ní větší zábava, neuráží se a nemusí bejt furt po jejím.
 daba+holčička 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 13:36:31)
Markéto, mám to, co se furt uráží a musí být po jejím a to teprve nevím, co s tím ~n~ já jí neustupuju, pořád vysvětluju... tatínek je teda o dost měkčí, ale stejně je to prostě taková povaha ~Rv
 Pam-pela 


Vlastnosti, genetika. 

(22.3.2013 11:00:39)
Z vlastní zkušenosti okolo mých 4 dětí - prostě každé je jiné...už se rodí s jinými vlastnostmi, které se POUZE DO URČITÉ MÍRY dají korigovat výchovou.
Navíc zde roli hraje genetika...jestli má tatínek taky rád "věci"...

Vlastnosti a genetika jsou nadřazené výchově...i když mnozí psychologové si ještě myslí opak..ještě před dvaceti lety jsme se to učili ve škole.

A rada? Povídat, ukazovat vlastním životem (to je nejdůležitější), vychovávat příklady...a on člověka pak život ještě naučí...~d~.

Prostě z konzumenta člověk toho "srdíčkáře" úplně nepředělá...ale časem bude holčička vyhodnocovat sama určité události a životní příběhy, leccos se jí i dotkne osobně...a tím se mohou její priority měnit.
 DaVinci 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 11:08:07)
Veveru, mě víc, než dětské "strkanice" o hračky, děsí tvoje nálepkování. Jak jsem pochopila z diskuze, jsi pracovník ve školství nebo něco podobného, ale tvé rychlé úsudky a odsudky těch lidí tebou popsaných, to je teda síla ~8~
 Jája s čápátkem 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 11:17:45)
Veveru, ja bych se snazila jit detem prikladem, ale dala bych pozor, abych v detech nevzbudila jeste vetsi touhu po materialnich vecech, aby to moje vychovne pusobeni nebylo nakonec kontraproduktivni. Mam priklad z blizkeho okoli, kdy prave velmi nematerialne zalozena rodina vychovala dceru zlodejku, na prvnim stupni si zacala ty odpirane veci brat od druhych. Tim samozrejme nemyslim, ze se to musi stat kazdemu, ale jiste nebezpeci tu je.

A primlouvala bych se za to, aby si od tatinka deti smely cas od casu nejakou hracku privezt. Manzelova holcicka mi tady kazdych 14 dni place, ze si nestihla dost pohrat s hrackami tady a ze by si chtela vzit domu hracku/stavebnici/ pastelky/knizku, ze by sis s tim chtela jeste hrat. Maminka ji to zakazuje, nechce nic od nas, my to respektujeme, ale ve finale tim trpi holcicka... Deti jsou proste materialne zamerene, ale nemyslim si, ze by to byl do budoucna problem, kdyz jim nabidnes rozmanite podnety.
 Veveru 
  • 

Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 11:32:26)
Aha, z uvedeného asi nevyplynulo jasně, že to nejsem já, kdo dětem zakazuje brát si domů od otce hračky... ale on jim je zkrátka nedá. Jeden čas jim jich pár "půjčoval", ale ony si je pak najednou už nechtěly vzít k němu zpátky. Prý "my už je tátovi nedáme, teď už budou naše". Od té doby je utrum.
 Jája s čápátkem 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 11:34:58)
A jeste jedna vec mne napada, pokud chces detem dat dobry priklad, mela bys to resit hned, nejlepsi trest jsou prirozene nasledky, nikoliv pockat si a "vyridit si to s ditetem". To bys svym detem ukazovala, ze je spravne se mstit.

Osobne bych se snazila vyhnout se tomu, abych s kunhutou mela co do cineni (at uz ve skole krouzku apod.), kdyz se k ni stavim takto.
 7kraska 
  • 

Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 12:15:09)
moje dcera mela ve skolce zvlastni vztah s jinou holcickou, ta ji ublizovala fyzicky, ponoukala ke spatnostem, porad si s ni chtela vymenovat sve horsi obleceni za dcerino lepsi, dcera ji nikdy nechtela odporovat, protoze se ji bala, ale stale ji povazovala za nej kamaradku, protoze holka byla chytra a umela si pekne hrat, navic jsme si ni chodily na krouzky, kde jsem jasne videla, jak holka dceru lehce sikanuje, ale nechavala jsem je, aby si to vyridily samy, slo vesmes o banality.....pak uz to prekrocilo snesitelne hranice, kdy holka mohla dceri fakt nevratne ublizit, tak jsem vypenila a strasne servala jeji matku, at si dceru zpacifikuje, jinak zaridim, aby ve skolce chodila do jine tridy, matka se napred hadala, dceru hajila, ale pak mi ustoupila, holce domluvila a posledni rok ve skolce to bylo OK, byla jsem moc rada, ze jsem tu matku servala...nasledne jsem zjistila v okoli, ze holka mela problem i s jinyma detma, kterym ublizovala a sikanovala je, navic ma problem s autoritami atd. - ted chodi do jine skoly a do jinych krouzku a uz se s ni nevidame, jsem rada, ze si tim dcera prosla a zazila, ze ne vsechny deti jsou hodne a taky jsem rada, ze jsem tu matku servala
 7kraska 
  • 

Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 12:18:00)
ovsem jak deti vychovat nekonzumne a nematerialne, to fakt nevim....my jsme s partnerem dost nekonzumni a skromni, vazime si veci, obe deti jsou opak, jak jeho dospele dite, tak nase spolecne male dite, obe by stale jen nakupovaly a shanely nove veci
 daba+holčička 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 13:30:55)
my prostě vyrostli v jiné době, nebylo co kupovat, ani moc co závěit, občas měl někdo něco extra, ale byl v menšině, jinak jsme měli všichni jarmilky, tepláky a gumu na skákání a kluci mičudu, oni budou jednou asi trochu jiní
 Lilila 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 13:48:19)
já bych teda Veveru řekla, že Eulálii to debilní uspořádání s hračkami ubližuje. Já si o sobě nemyslím, že jsem materiálně založená, ale v dětsví jsem měla ke všem svým hračkám ( a měla jsem jich dost ) až nepřirozené citové pouto. Neumím si představit, že bych dostala něco, co se mi líbí, co mám od prvního pohledu ráda a pak si to nesmím vzít domů. Ostatně vidím to u našich dětí taky, leccos, co dostanou, si berou i do postele ~;).
Zkus ještě promluvit s tatínkem ...
Jinak se shoduju s většinou, donutit Kunhutu vrátit koně a dětem vyvětlit, že krást se nesmí nikdy.
 radka 
  • 

Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 14:18:40)
třeba je Kunhuta v postavení smečky ta "alfa samkyně" - znáš to ze školních kolektivů, ne? Jedna "osobnost" a za ní nohsledi - anebo ne, třeba ji fakt přitahují ty krámy
 Mariana +2 


Re: Věci důležitější než lidi – aneb jak to řešit výchovně 

(22.3.2013 16:46:35)
Já si teda taky myslím, že toho koně bys měla řešit, především jako výchovný prostředek pro tvé dcery. Aby jasně viděly, že krást se nemá a platí to pro všechny i pro Kunhutu.
Pro první dceru by to bylo poznání že existuje spravedlnost a máma se za ni postaví. Jasně že si neměla hračku do školy brát, ale tady jde o kráděž a zůstal by v ní silný pocit nespravedlnosti, myslím že hračky do školy už nosit nebude ~;)
ani zbavení se růžové potvory by mi za takový signál dítěto nestálo.

Pro tvou druhou dceru naopak to že to Kunhutě prošlo aorát zvýší její obdiv k ní. Troufla si na krádež, nic se jí nestalo, dokonce ani MÁMA to neřešila. Taky blbý signál, takže řešila a srazila bych Kunhutu trochu z piedestalu.

Jinak z toho materiálního zaměření bych si teď až tolik hlavu nedělala, ono to ještě nic o budoucnosti nemusí vypovídat, myslím že je vedeš dobře. No někdy to je prostě povahou, ale závěry bych ještě nedělala.

Vidím taky problém v tom chování tatínka, ony totiž vlastně nemají tak hodně věcí, protože je nevnímají jako své (tak mi to přišlo z popisu), ale jako tatínka. Takže jejich touha není naplněna, je akorát povzbuzována a jitřena tím že jim tím mává před nosem. Přijde mi to vlastně dost kruté. Jsou malé aby si to uvědomovaly, nebo se proti tomu postavily.

No možná bych jim zkusila v rámci možností záměrně dopřát co nejvíce těch "blbostí" aby se přesytily, prostě odříkaného chleba nevětší krajíc.
Myslím že vztah člověka k materiálnu neformuje vždy ani tak jeho dostatek či přebytek, jako spíš ta touha po něm.
 Vítr z hor 


Jak to dopadlo: 

(23.3.2013 13:32:51)

Kůň je zpátky doma. Eulálie zřejmě "miluje" Kunhutu i věci dál. E.+ E. si minimálně v pátek žádnou hračku do školky nepřinesly, uvidíme, jak dlouho jim to vydrží.

Lízo: Nevím, z čeho jsi získala dojem, že se za práva dcery nepostavím. To, že se nehodlám bít za nějakou věc pro ni samu, je fakt, ale za princip rozhodně ano. To už je v případě koně vyřízeno.
Co se budoucnosti týče, konkrétně Kunhutu jsem s učitelkami již několikrát probírala v jiné souvislosti, nemělo to nic společného s mými dcerami. Mají s ní dlouhodobě problémy, které tu nebudu specifikovat.

Ostatně, Kunhutu nepovažuju za osobní problém ani v souvislosti s Eulálií. Ten problém je totiž přímo v dceři. Není to totiž poprvé, co mou dceru přitahuje někdo, kdo jí nebo její sestře ubližuje. U jednotlivců se nakonec zřejmě poučila, ale vždy se opakuje stejná situace, když se objeví nějaký "alfa ubližovatel". Vidím to na nízké sebevědomí kombinované s tím, že se za ni málokdo (například učitelky) postaví, protože naopak působí temperamentně a sebejistě (i když není)...
 Líza 


Re: Jak to dopadlo: 

(24.3.2013 7:02:41)
Veveru, ve mně to vyjádření ten pocit vyvolalo, jsem ráda, že mylný.
Pokud jde o Eulálii, přemýšlela bych o tom, proč ji přitahují lidi, kteří ubližují zrovna její sestře, ne nějakému indiferentnímu jinému dítěti. Stavíš to jako "alfa ubližovatel", ale já bych uvažovala i nad variantou, že v tom je důležité právě to, že ublíží její sestře. A přemýšlela bych nad jejich vztahem mezi sebou a nad možnými kořeny nějaké řevnivosti, žárlivosti, pomstychtivosti (za co), která ji vede k tomu, že lidi, co ségře ublíží, jí ani maličko nevadí.
 T 
  • 

Re: Jak vysvětlit dětem, že je důležitější, jaký člověk je, než co má? 

(23.3.2013 13:06:54)
Dcera taky nekriticky obdivovala holcicku, kterou jsem pro jeji chovani nemusela. Ale v te fazi "zamilovanosti" dcera vubec nevnimala, ze se ta holcicka nechova k ostatnim hezky, jen kdyz na ni byla hodna, to ji stacilo. Tak jsem ji doma, kdyz mi vypravela, co se delo ve skole, rikala, ze treba nejake chovani jeji kamaradky nebylo hezke, a jak by ji bylo, kdyby se k ni takhle nekdo choval.
Ta zamilovanost trvala dva mesice, pak se ji holcicka nabazila a zacala byt hnusna i na ni. Za dalsi mesic bylo po kamaradstvi, dcera sama usoudila, ze kdyz se k ni holcicka nechova hezky, tak s ni radsi kamaradit nebude.
Asi to je normalni, ten nekriticky obdiv k nekomu v urcitem veku, dulezite je, aby si na to dite prislo samo, ty jako rodic ji jen muzes rikat, co si myslis, a doufat, ze vychova se musi nekde projevit. Vetsinou se projevi.

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.