Binturongg |
|
(7.7.2013 11:03:02) Ano, v rámci toho, co se děje, je v pořádku, když policie preventivně odebírá zbraně a pepřáky, stejně tak je to v pořádku na fotbale.
Otázku použití vodních děl atp. nemám doposud ujasněnou, protože jsem to zažila před revolucí a jsem tudíž zaujatá a zcela proti. Na druhou stranu, rozumově vzato, to mají rozvášněné davy rozhánět srdečnou domluvou?
Z+2 - Tebe podezírám, že chceš vyvolat diskusi na téma "Zase se nadržuje cikánům" - ale je to pouze můj subjektivní dojem
|
Martina, 3 synové |
|
(7.7.2013 11:08:48) Nedomnívám se, že by se někomu nadržovalo, ale davové vášně jsou jen projevem dlouhodobějšího problému, který se vodními děly a producírováním těžkooděnců nevyřeší.
|
MiliP |
|
(7.7.2013 11:12:47) Martino, to zcela určitě ne - bohužel. Na druhou stranu pokud takováto akce je, mají je tam nechat se pobít a jen tomu přihlížet, či tam vůbec nejezdit? Ty těžkooděnci za tu situaci fakt nemohou. Dozajista je otázkou kdy jaké metody použít, ale ono chování davu lidí s pár fanatikama se odhaduje asi všeobecně špatně.
|
Martina, 3 synové |
|
(7.7.2013 11:26:24) Chování davu v tomto případě se dá - bohužel - odhadnout docela dobře.
Lidé na sídlišti Máj mají problém, který nikdo neřeší, dokud o něm jen mluví - a když vyjdou do ulic, postříkají je vodním dělem, namlátí jim obušky a nařknou z předpojatosti.
V lepším případě se ještě víc radikalizují, v horším odstěhují.
|
MiliP |
|
(7.7.2013 11:32:27) Marti, nejsem s tebou ve sporu - ta situace se tímto stylem lepšit opravdu nebude. Osobně nechodím na skoro žádné podobné akce - mám docela hrůzu z davu a právě toho jak rychle se může situace zvrtnout. Jen všeobecně ty těžkooděnci mají asi nadřízené - určitě se tam také najde pár magorů - ale přijde mi lepší ty lidi prostě zkontrolovat, zda ty zbraně mají - nikdo nekontroluje ty lidi jen tak pro nic za nic. Vzhledem k situaci ve společnosti to bude dle mého bohužel častější - jenže ten problém se musí řešit někde jinde. A u těchto pochodů, demonstrací a srocení se dá fakt předpokládat nějaký průser. Nevím jak zajistit možnost shromáždění, vyjádření svobody slova a přitom to, aby se tam nepomlátili.
|
Martina, 3 synové |
|
(7.7.2013 11:39:12) On to neví nikdo - politici i policie dokážou jen vzkázat: zalezte a držte huby!
|
|
zerat |
|
(7.7.2013 11:54:44) Ale mně se zdá, že u nás to není tak, že by jejich problémy město úplně ignorovalo Podle mě ignorace fakt vypadá jinak Já jsem fakt přesvědčená, že hodně dělá ta společenská vyloučenost - to že špatně pokud vůbec nacházejí práci, to že se romské děti těžko zapojují do hraní s bílými... a myslím, že tohle se změní dost těžko. Mně se to posuzuje špatně, ale kamarádka tam bydlí na nejfrekventovanější ulici a říkala, že s nimi fakt nikdy žádný problém neměla - její kluk tam běžně funguje, chodil tam do ZŠ a taky neřešili nic víc než běžné dětské šarvátky
|
Martina, 3 synové |
|
(7.7.2013 12:10:08) Tomu věřím - z 20 tisíc lidí třeba 18 tisíc žádný problém mít nemusí, tak to je.
Já taky problémy neměla - dokud mi neukradli kabelku než jsem se otočila: pochopitelně nevím kdo, bylo to strašně rychlé, ale druhý den jsem potkala skupinku výrostků, kteří se na mě přátelsky smáli: Tak už máte novou kabelku, co.
Otevřela se mi kudla v kapse, ale neuděláš nic, tohle není důkaz, policie to odloží: musíte si dávat větší pozor, pani.
|
|
Sam01 |
|
(7.7.2013 14:05:59) Zerat, dost neřešitelné. Nemůžeš nikomu nadiktovat s kým si má hrát a s kým se bavit.
V žádném kolektivu se všichni nebaví se všemi a pokud to mají nařízené,tak je to vždycky pruda pro všechny.
Z+2, to máš jako ty průběžné radary. Taky tě měří aniž by se dopustil nějakého přestupku. Štve mě to neskutečně,ale obrana před tím asi není. Tady ti holt dle mého,už přes čáru prohledají osobní majetek pro dobro většiny.
|
zerat |
|
(7.7.2013 18:28:30) Sam já vím, ale dětem do určitého věku je šumák s kým si hrají, jestli je ten či onen bílý nebo snědý - rozlišovat začne až mu někdo řekne rozdíl a začne ho upozorňovat na to, že ten či onen nemusí být o.k.
|
Sam01 |
|
(7.7.2013 20:26:41) Zerat, myslím,že rozlišovat začne předně jeho rodič,který právě z důvodu možných konfliktů nepůjde na hřiště,kde si hrají i hlučnější a méně vychované děti. Nakonec to psala i Lorax,že má raději klid na vlastním písečku a podobně to mají i ostatní.Každý z nás má nějakou "sociální skupinu" ve,které se pohybuje a ten přechod mezi ní může být dost drsný a nepříjemný. Já jsem svého času bydlela na místě,kde bylo cikánů hodně a příjemné bydlení to nebylo. V podstatě obsadili celé sídliště a normální lidi se začali odstěhovávat pryč,aby měli klid. Od rána do noci řev,nepořádek,rvačky atd. Myslím,že obrázek si umí každý dotvořit sám.Zrovna včera jsem šla kolem nově postaveného OC na tom sídlišti. V místní kašně se zase ráchali cikáňata. Předpokládám,že buď tam brzy bude ochranka nebo to bude už třetí kašna,kterou zlikvidujou. Jednu postavili a sloužila jako koupaliště pro nepřizpůsobivé,tak jí vypustili a zasadili do ní keře. Byla placená z peněz EU takže fakt bezvadné využití dotací. Druhou postavil DP a sloužila opět jako koupaliště pro cikánské děti + odpadkový koš. Donedávna byla vypuštěná a předpokládám,že je stále. No a ta třetí u OC je nově otevřená,tak jsem zvědavá,jak dlouho vydrží,protože na tom sídlišti zatím nevydrželo nic. Všechno je zničené a špinavé.
|
Sam01 |
|
(7.7.2013 21:29:39) Lorax, tak já jsem bydlela v různých částech města a to i v lokalitách,kde byl klid. On i na tomhle sídlišti byl klid,protože tam původně v téhle části žádní cikáni nebydleli. Posléze jich tam nastěhovali poněkud více a k tomu i bílé nepřizpůsobivé a už jela celá lokalita do kopru. Slušní prostě nemají šanci v tomhle normálně žít. Věř mi,že se odtamtud odstěhoval kde kdo z našich známých a děti do školy tam nedával nikdo. Všichni jsme děti vozili jinam.
|
|
|
|
Sam01 |
|
(7.7.2013 20:27:21) Mimochodem zerat ad rozlišování. Já jsem nikdy na cikána nevolala černá hubo,ale on na mě bílá svině ano,takže,kdo z nás rozlišuje?
|
Inaaa |
|
(7.7.2013 23:47:26) Na tohle téma v poslední době občas někdo psal z důvodu toho, že by se mělo začít myslet na ochranu "bílých", ne vše stále vidět jen z pohledu chudáků "černých", kterým se nesmí ubližovat a nic proti nim říct. Konečně se o tom ale začíná trochu mluvit.
Na Máji bydleli kamarádky rodiče a bývalo to normální sídliště. Dnes nevím.
Právo s Láskou
Sousedi Romů
Mám trochu pocit, že v době politické krize, podcenujeme krizi, která bují mezi „bílou většinou“ a Romy. Dokud společenský střet s Romy představovaly jen skinheadské bojůvky, nebylo to tak vážné. V každé společnosti se najde pár vymaštěnců, kteří musí někoho nenávidět a musí proti někomu „bojovat“.
Ale ve chvíli, kdy se k těmto holým a dutým hlavám připojují na demonstraci normální lidé, musíme zpozornět. Já jsem několik let jako policista šlapal chodník a byl jsem s Romy v „kontaktu“. Proto si dokážu představit zoufalost lidí, kteří s nimi musí sdílet stejný životní prostor den co den. A mám obavu, že tito lidé nejsou chráněni. Zatímco na podporu romské menšiny je různých aktivistů a ochránců vidět a slyšet dost, nikdo nechrání „neromy“, kteří žijí vedle Romů. A kdo si to nezkusil, netuší, jak těžké to je.
Já nechci kritizovat to, že se s problematikou Romů nic nedělá. Z toho prostého důvodu, že vůbec netuším, jak tenhle problém jako celek řešit.
Ale co cítím silně je skutečnost, že dokud se nenajde „globální“ řešení soužití Romů s bílými, pak je na místě alespoň lokálně chránit ty, kteří v prostoru „neřešeného problému“ musí žít.
Takže (byť pouze jako provizorní řešení) na ochranu těch, co vedle Romů žijí, klidně posilujme policejní hlídky, stavme zdi, zřizujme kamerové systémy, uklízejme ulice třikrát častěji nebo jim třeba dvakrát v roce zaplaťme lázně. Prostě dejme těm lidem vědět, že i o jejich problému víme a chceme jej řešit.
Neuděláme-li to, začnou tito lidé hledat ochranu u skinheadů, nebo demagogů, kteří jim nabídnou líbivé řešení (sice v praxi mimo jiné z faktických důvodů neproveditelné), jako je vystěhování Romů do jejich vlastního státu někam do Indie.
|
Martina, 3 synové |
|
(8.7.2013 0:01:15) Hlavně si nesmíme myslet, že Romové by mohli být jak my, kdybychom je přestali diskriminovat.
Jejich přístup k životu je úplně odlišný - dle mého lepší než náš, ale s naším dost obtížně slučitelný.
Oni nejsou nějaký nižší vývojový stupeň, jsou sví a takoví chtějí zůstat, což je nutné nejen respektovat, ale i ocenit.
Jenže na malém prostoru s mnoha lidmi jako je panelové sídliště se soužití nedá sladit, ostatně s tím má potíž i mnoho jinak zcela přizpůsobivých lidí.
|
Persepolis |
|
(8.7.2013 6:14:43) "Hlavně si nesmíme myslet, že Romové by mohli být jak my, kdybychom je přestali diskriminovat.
Jejich přístup k životu je úplně odlišný - dle mého lepší než náš, ale s naším dost obtížně slučitelný.
Oni nejsou nějaký nižší vývojový stupeň, jsou sví a takoví chtějí zůstat, což je nutné nejen respektovat, ale i ocenit.
Jenže na malém prostoru s mnoha lidmi jako je panelové sídliště se soužití nedá sladit, ostatně s tím má potíž i mnoho jinak zcela přizpůsobivých lidí."
Martino, hezky napsané, naprosto souhlasím
|
Filip Tesař |
|
(8.7.2013 10:57:46)
"Hlavně si nesmíme myslet, že Romové by mohli být jak my, kdybychom je přestali diskriminovat.
"Jejich přístup k životu je úplně odlišný - dle mého lepší než náš, ale s naším dost obtížně slučitelný.
Oni nejsou nějaký nižší vývojový stupeň, jsou sví a takoví chtějí zůstat, což je nutné nejen respektovat, ale i ocenit.
Jenže na malém prostoru s mnoha lidmi jako je panelové sídliště se soužití nedá sladit, ostatně s tím má potíž i mnoho jinak zcela přizpůsobivých lidí."
Martino, hezky napsané, naprosto souhlasím"
Hm, kolik Romů jste poznaly zblízka, abyste to mohly tvrdit, dámy? Já poznal zblízka řadu Romů českých, z Prahy, ze severu i odjinud, včetně těch z původních, předválečných rodin, slovenských, kosovských z různých větví (s mateřštinou albánštinou, srbštinou, romštinou, křesťanských i muslimských, polokočovných i usazených atd.), černohorských, srbských... Je to nepochybně omezené osobní zkušeností, nicméně ta zdá se mi, že ta zkušenost se opírá o víc než váš pohled. Ten mi připadá trochu jako "o sousedech toho sice moc nevím, ale z toho, co se občas mihne za záclonou, myslím, že..."
|
Martina, 3 synové |
|
(8.7.2013 11:56:36) Mám romského bratra, tetu, bratrance, sestřenici a dobrou kamarádku se třemi dětmi.
Pak ještě vícero romských přátel z dětství, se kterými jsem ale už ztratila kontakt.
Mám romské sousedy a zákazníky.
|
Martina, 3 synové |
|
(8.7.2013 12:17:27) Ještě romské spolupracovníky: na ty bych zapomněla.
|
Filip Tesař |
|
(9.7.2013 12:16:37) Martino, víš víc než já, omlouvám se za ten výpad a promiň, že píšu až teď, včera jsem se na rodinu už opravdu nedostal, měl jsem sice dovolenou, ale pracovní do deseti večer a dneska mě v práci čekala hromada za včerejšek. Doufám, že si mou omluvu přesto přečteš. Je to pro mne poučení, abych příště nemachroval.
Viděl jsem mezi řádky něco, co tam nestálo, a dosadil jsem si automaticky něco, c jsem slýchal od jiných, nepříliš zasvěcených... Mrzí mne to o to víc, že tě znám jako osobu věcnou, s hodnotami a názory, které jsou mi obvykle hodně blízké, a mělo mne to trknout.
Jenom ještě k tématu, rozlišil bych životní příležitosti, životní styl a životní hodnoty, i když se to trochu překrývá a často to lidem splývá v jedno: bráno zjednodušeně, myslím, že Romové, co vím, stojí o větší příležitosti, na úrovni většiny. Zčásti - z různé části, někdy zanedbatelné, jindy významné - přebírají nebo si myslí, že by rádi přebrali i styl nebo řekněme představu o životním stylu většiny, a co se týče hodnot, tam myslím hledí na hodnoty většiny spíš kriticky, i když i to se může lišit. Třeba na tom Balkáně se vícero hodnot liší od těch, s nimiž se setkáváme u nás, tak třeba práce tam je málokdy pokládána za hodnotu samu o sobě (kdyžtak v zemědělství), klade se tam mnohem větší důraz na rodinnou soudržnost apod. Ale v zásadě po novém přečtení a doufám pochopení jeho smyslu s tvým příspěvkem souhlasím. Díky za vlídnou reakci, F.
|
Martina, 3 synové |
|
(9.7.2013 12:40:29) Reakce nemůže být jiná než nejvlídnější.
Bohužel romská otázka vzbuzuje mnoho emocí a prvním krokem by mělo být debatu o ní zvěcnit, ale i to je zřejmě nemožné.
Navíc na Romech parazituje tolik lidí - od lichvářů, výkupců kovů, pronajímačů vybydlených barabizen až po rádobyporadce: ti se nenechají odstavit a budou účinně bránit systémovým řešením.
A pak jsou tu sami Romové se svou nedůvěřivostí i důvěřivostí, kteří budou opakovaně zabředávat do potíží s drobnou trestnou činností, gamblerstvím, výtržnictvím atd.
|
|
|
|
|
|
|
Sam01 |
|
(8.7.2013 9:20:01) Martino, ať jsou si jiní . Nicméně ta jejich jinakost by neměla být v rozporu s dobrými mravy a zákony této země. Pokud nechtějí slušně žít v majoritní společnosti,tak ať nežijí. Zatím,ale žijí převážně z peněz té majority,tak by se měli snažit pokud možno o to začlenění do společnosti a ne o opak.
|
Martina, 3 synové |
|
(8.7.2013 9:34:23) To, že žijí ze sociálních dávek, není jejich vina - ty jsme vymysleli my.
A teze koho chleba jíš, toho píseň zpívej, je Romům naprosto cizí.
Peníze si vezmou, ale přizpůsobovat se nebudou. Dokázali by žít po svém způsobu v nějakém slumu, ale to jim nedovolíme, takže jsou v neřešitelné situaci stejně jako my.
|
Chrysantéma |
|
(8.7.2013 9:49:17) To, že žijí ze sociálních dávek, není jejich vina - ty jsme vymysleli my.
To jsme si nevymysleli MY,jako majorita...s pádem režimu jim skončila povinnost pracovat.Dříve to bývalo tak,že ženy bývaly doma,chlapi pracovali a děti chodily do školy...když pracovat nemusí a dostanou peníze jen tak,s odkazem na lidská práva,je něco hodně špatně...protože kde končí lidská práva jednoho a začínají stejná práva toho druhého!?
|
Martina, 3 synové |
|
(8.7.2013 9:53:21) Ono to ani za socialismu nebylo tak idylické, jak se to s odstupem let možná jeví.
Nicméně staré pořádky se nevrátí a my musíme řešit budoucnost, ale neptej se mě jak, protože žádnou realizovatelnou ideu nemám.
|
|
|
Sam01 |
|
(8.7.2013 10:58:39) Martino, podle mého je pro ně akorát demotivační,že dostávají dávky a nic za to společnosti nevracejí. Pro mě je zase krajně demotivační cpát do projektu ze,kterého se mi nevrací ani peníze ani dobrý pocit,že jsem udělala něco co za to stojí. Pokud se oni nechtějí změnit a přizpůsobit současné době,tak opravdu nevidím důvod,proč by na ně majorita měla dělat. Pokud chtějí svůj individualismus,tak se všemi důsledky.
Hele,kdyby pár lidí ukázalo na určitou skupinu prstem,tak si řeknu,že to může být ojedinělá špatná zkušenost,ale tady vidíš ten prst ze všech různých koutů naší země potažmo světa. Moje osobní zkušenost se prostě nezakládá na dobrých zkušenostech s tímto etnikem. Žít přímo vedle nich už bych nikdy nechtěla. A není to,protože mají tmavší barvu kůže,ale,protože mi nevyhovuje jejich životní styl a vechování,které se snad ani vychováním nazvat nedá.
|
Vaitea |
|
(8.7.2013 11:23:34) "podle mého je pro ně akorát demotivační,že dostávají dávky a nic za to společnosti nevracejí. "
Jaké jiné dávky na rozdíl od "majority" srovnatelného sociálního postavení dostávají? Co vrací společnosti na dávkách závislá "majorita"?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|