Hanka36 |
|
(1.10.2014 22:55:25) Jak jim jde čtení slabik? Přečtou bez problémů Ma, Má, le, me, .... u nás dělají teď 4 písmena, ale bohužel zjišťuju, že mu absolutně nejde čtení slabik, že neví jak na to, aby slabiku vytvořil s písmenek, které vidí, plácá to a tak nějak "zkouší" jestli se nestrefí :-( Jednotlivá písmenka jakžtakž pozná, ale ty slabiky dát dohromady neumí. Díky
|
Happy | •
|
(1.10.2014 23:07:08) Jsme na tom stejně .
|
|
vertigo |
|
(1.10.2014 23:16:07) Dcera se zatím učila jen M a A, takže zatím v pohodě. Ale psali před 14 dny první test na dlouhý a krátký slabiky (poznat počet slabik a zapsat, jestli jsou krátké - tečkou, nebo dlouhé - čárkou, v podstatě taková morseovka). I když jsem to s dcerou opakovaně procvičovala, tak ona jakoby ty rozdíly neslyšela (resp. jak byly obě krátký, tak dobrý, ale jak byla jedna dlouhá a jedna krátká, tak to spíš hádala). Nevím jakým způsobech ji to měla naučit, docházely mi nápady. Takže jsem ještě byla ráda, že donesla z testu 3-. Naštěstí si to nijak nebrala a nijak ji to nedemotivovalo, ale myslím, že citlivější jedinci by mohli mít ten školní start docela pokažený
|
Happy | •
|
(1.10.2014 23:21:01) Tak u nás už umí A,E,I,O,U a teď i M .Dnes měli se naučit číst za domácí úkol, slabiky MA,ME,MI,MO,MU a MÁMA,MÁMO,MAMI,MÁMU,MÁME a EMA,EMU. Taky to syn horko těžko četl
|
|
Delete |
|
(2.10.2014 1:35:41) albo,
to je dost děsné. Dlouhé a krátké slabiky nešly u mě ani těm nejšikovnějším, to je něco, co chce čas, takže jsme chvíli trénovali, pak to v tichosti opustili a vrátíme se k tomu později. Vlastně teď, když už umí rozlišit A a Á, tak by jim to mohlo jít lépe, během dvou týdnů vidím docela skok, takže zkusím znovu zařadit. Ale ani by mě nenapadlo z toho psát test a dávat známky .
Já jsem ještě nedala ani jednu a ještě se nějakou dobu nechystám, dávám razítka, pokud dokončí úkol a dodržují při tom pokyny, vlastně je to jen oznámení "k tomuto už se nemusíš vracet". Do ŽK teď budu psát slovní hodnocení, děti si dneska prohlédly skoro vše, co minulý měsíc dělaly, rozdělily si na hromádky, na jednu daly, co se jim dařilo a bavilo je, na druhou to, co bylo těžké nebo je nebavilo, na poslední ten zbytek...a pak si v ŽK vybarvily smajlíka (4 smajlíci, ode mě popsaní jako super - fajn - šlo to - mohlo to být lepší), měly hodnotit hlavně to, jak se jim dařilo a jak vnímají ten uplynulý měsíc...
Uf, omlouvám se, že jsem se tak rozepsala, ale úplně mi zatrnulo, já tenhle přístup (hezky tvrdě do nich) nějak nedávám . Teda v tom učení, na chování jsem pes a moc se s nimi nemazlím, i tak je to stále spíš krocení divé zvěře .
|
x x |
|
(2.10.2014 8:14:10) Delete, nechceš jít učit k nám do druhé třídy? Nedávno jsem tady zakládala téma, jak je syn na nervy ze špatných známek. Byli jsme v PPP, žádnou dys poruchu nemá, inteligenci má nadprůměrnou, jen má nerovnoměrný vývoj a prý by bývalo asi dobře, kdyby šel do školy o rok později. No co už teď. Určitě to zvládneme, ale na ČJ chodí do školy s odporem a mně to trhá srdce.
|
|
Jita111 |
|
(2.10.2014 8:44:58) Pomóóc, já chci taky takovou paní učitelku!!! V první, kam chodí dcera, jede učitelka na výkon, dává i pětky. Naše malá má teda zatím jedničky, ale hodně dětí je dost vystresovaných. A prý padají i pohlavky. Nechápu
|
|
|
Moima |
|
(2.10.2014 8:30:15) Prvnacci? Jako ti, co jsou ve skole mesic?? A uz pred 14ti dny psali prvni test? Chudaci deti, jako fakt. Neziju v CR takze nevim, ale ono na to jsou nejake osnovy? Kolik toho musi stihnout za prvni mesic, za druhy mesic, atd? Nebo to je ciste v rukou ucitelek? Protoze pokud ano, tak by mely jit ucitelky zpatky do skoly a naucit se vice o zpusobech uceni, motivaci a celkove vyvoji deti.
|
x x |
|
(2.10.2014 9:52:53) U nás to bylo taky tak.
|
|
|
daba+holčička |
|
(2.10.2014 19:31:27) U nás taky nic moc. Mají už AEIOU a M a L a slabiky s M a L. Přijde mi to děsnej fofr apísmena jsme museli celej víkend šprtat a teď nás to čeká se slabikama. Nenaskakuje jí to a ve škole se to naučit nestihne.
|
arsiela, |
|
(2.10.2014 19:45:30) Proč tak ženou,vždyť to nemůžou ty děti absolutně pobrat a akorát jim školu znechutěj.Nebo všechny děti ve třídě už uměli při nástupu do školy písmenka?
|
daba+holčička |
|
(2.10.2014 19:51:07) Nevím, někdo myslím uměl, ale všechny děti určitě ne. Osttaní děti v okolí, co zjišťuju jedou mnohem pomaleji.
|
Zd a tři |
|
(2.10.2014 19:53:39) U nás taky- slabiky s M a L....
|
|
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(1.10.2014 23:34:16) Krátká / dlouhá slabika, to se tančí.
Dlouhá slabika je krok, krátká přidupnutí - ideálně nacvičovat na vycházce.
|
|
Martina, 3 synové |
|
(1.10.2014 23:36:10) Analýza slov je těžká, syntéza je snazší.
Takže vymýšlet slova např. na L, potom na LA, LE, LI atd.
|
|
TaJ |
|
(1.10.2014 23:38:01) Tak u syna ve třídě ještě zatím nečtou, momentálně píšou číslice 0, 1 a 2 a dělají různá cvičení na uvolnění ruky, dneska začali psát čárky apod.....syn pozná téměř všechna písmena velkým tiskacím a většinu jich umí i napsat, ale spojení do slabik zatím taky moc nechápe...ale má vývojovou dysfázii a chodí do logopedické třídy, takže jedou pomaleji, nějaké testy na známky zatím nehrozí, zatím mají oznámkovaná cvičení v pracovních sešitech...jinak hodně se věnují právě tomu rozlišování dlouhých a krátkých slabik, první a poslední písmeno ve slově, zrakovému rozlišování apod., ale to všechno s nimi dělali hodně už i ve školce....takže na čtení jsem taky docela zvědavá, jak mu to půjde...
|
Happy | •
|
(2.10.2014 0:04:23) A čísla už píší 1,2,3 cvičení na uvolňování ruky už taky měli,čárky no a teď dělali nějaké vlnky.
|
|
|
Jarka | •
|
(2.10.2014 0:01:13) Tak my se učíme jen m,a,á,ma,má,máma a velká písmena,zítra přidávají L.l. Počítají věci do 5 a dělají uvolňující cviky Zatím dobrý
|
|
Delete |
|
(2.10.2014 1:18:14) Hanko,
evidentně jedou dost rychle, správně by neměli mít L a E, dokud neumí bezpečně přečíst MA, MÁ...Tedy alespoň já se toho držím.
Dneska jsme MA,MÁ dělali celé dvě češtiny a ještě i v matematice (četli obrázkové věty, ve kterých je slovo má, měli slovní úlohy, jako že holčička má jedno pero, kluk má dvě pera, měli porovnávat), potom jsme řešili otázku a odpověď (jak je poznat, když se mluví a když se čtou) a zase následovalo čtení obrázkových vět, kde bylo slovo MÁ (např. Má auto 2 kola? - auto a kolo obrázkem). Takže při čtení trénovali otázku a odpověď, ale museli to MÁ přečíst.
Jinak nácvik to chce dělat tak, že čte písmenko m, a stále jedním dechem přidá to druhé písmeno (v tomhle případě a)...ale je nutné, aby M a A poznalo dítě bezpečně, ne jen jakžtakž.
Pomoci mu můžeš navlečením písmen na gumu....natáhneš gumu, písmena jsou od sebe...dítě si je přečte každé zvlášť, ví, že tam jsou a která tam jsou a že nikam nemizí...a jak gumu povoluješ, písmena se přiblíží...takže pak jde o to nacvičení vyslovení M a A jedním dechem...a soustředit se jen na rozlišení MA, MÁ ve všech tvarech (psací, tiskací, malá, velká), víc do toho neplést, dokud tohle bezpečně nezvládne...protože když jednou pochopí princip, to další už půjde snáz...
No a pak přidat L ve všech tvarech a opět až do jistoty rozpoznání a teprve pak zkoušet slabiku LA, LÁ a míchat do toho MA, MÁ....
A mezi tím vším trénovat to skládání a rozkládání slov, hledání slov na zadané písmenko, slabiku, jak píše Martina.
|
Hanka36 |
|
(2.10.2014 8:49:47) Delete, škoda, že neučíš u nás, jak už tady padlo!
Myslela jsem, že jdou tak nějak středně rychle, mají M, A, L, E a asi je opravdu tak bezpečně nepozná, takže se tomu budeme muset víc věnovat. Nejhorší je, že je dětí ve třídě 29, tak nevím jestli má šanci učitelka poznat, že všichni bezpečně zvládají první slabiku MA Budeme muset víc doma, nejhorší je, že se syn už začal blokovat, že mu to nejde a dělat to nebude, táta je pruďas a nechápe, že to syn nechápe... ach jo, budeme muset asi i o víkendech atak.
|
Delete |
|
(2.10.2014 20:07:01) Hanko,
já jich mám 25 a poznat, jestli přečte jednu slabiku jde poměrně snadno. Já je nechávám číst ty věty nebo mám barevné řady písmen nebo čtecí list s vyznačenými řádky, prostě něco a každý čte jeden ten řádek...stojím u nich a vím, kdy čtou a kdy jim to někdo napovídá. Když to nejde, neřeším, vyslovím sama, zkusím ten návod s tím mrčením (vyslovuju M, dokud nedokážu napojit A), když nejde, nevadí, jede se dál, pocvičíme...Během 5 minut přečtou všichni.
Kolegyně jich má 27, jede tedy genetickou (tu bych já brala taky, ale neměla jsem na výběr, tak se snažím dělat tohle co nejlépe), bere si třeba při výtvarce každé dítě k sobě, nechá přečíst, je to přerušení na minutku u každého, a ona ví, jak na tom kdo je...
Jenže tohle je prostě o tom, jak je kdo zaměřený.
A s tím, že budete doma muset víc trénovat se netrap, vem to fakt doma pomalu, vysvětli mu, že jak zvládne jedno, to další už půjde líp, zkoušejte po kratičkých chvilkách, na předměty nalep počáteční písmena (později první slabiku)....bude to mít před očima...a fakt jedno psace, jiné tiskace, malé, velké...ať si to fixuje...nečtěte pořád to samé, protože pak se to naučí nazpaměť a nebude číst...
Mám ve třídě kluky, dva, hodně slabé, podle mě nezralé, ten jeden nepoznal ani to počáteční písmenko ve slově...řekla jsem mamince jen tak mezi dveřmi v šatně...a druhý den najednou uměl, i když ve škole to nešlo a nešlo....takže hlavně klídek a chválit, chválit, uklidňovat....
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(2.10.2014 5:54:23) Vcera jsem vystrihovala S, takze s nim dnes zacnou. Dlouhe slabiky jiz maji vyrizeny, predpokladam, ze dobre (jako trida). Moje deti bez problemu, jedna cte normalne plynne, druha sice slabikuje, ale precte a rozumi vsemu a od pondelka je nemocna, cili se nudi a zacala zkouset cist v druhem jazyce. Jsem zvedava, jestli v tom nebude mit gulas.
|
|
Jachtarka |
|
(2.10.2014 6:01:23) U nás se učí genetickou metodou, umí velké samohlásky a P,J,T,B. Z toho skládají slova a čtou. Tak půl na půl, někteří čtou, jiní nespojují.
|
|
Kalamity YANKA |
|
(2.10.2014 7:01:57) Vím, že je to blbý, chlubit se na tématu o prvňáčcích, ale já prostě musím. Moje mladší už pár měsíců umí písmenka ale taky jí z toho nešly uplně přečíst slova.. dávala jen třípísmenný, dokázala přečíst a napsat svoje jméno.... Včera si tak listovala v knížce a asi za deset minut přišla a povidá "hele mami já něco zkusím, jo?" a nekecám... NORMÁLNĚ ZAČALA ČÍST. z každého řádku měla děsnou radost, věnovala tomu trpělivost, každý řádek nám přišla do obýváku přečíst zvlášť..a bavilo jí to... za hodinu vecer přečetla dvanáct řádků dětský písmenkový knížky (malý tiskací písmo). Bude jí šest až v listopadu, abecedu má zmáknutou, umí sčítat odčítat do dvaceti, barvy tvary dává od tř let... Já nevim, co ta holka bude dělat v první třídě. Jo a tkaničku už si umí zavázat rok Teď se stydim, že se tady chlubim, jak mám geniální dítě, ale je fakt, že mě samotnou překvapuje...
|
Vítr z hor |
|
(2.10.2014 7:14:59) To je hezky Moje deti si hraly s pismeny dlouho, ale ze opravdu ctou a rozumi, jsem zjistila na hrbitove nejak kolem jejich 5. narozenin. Chodime tak mezi hroby, chvalime kvetinovou vyzdobu a najednou strasnej rev. Letim, co se stalo - deti ukazujou na hrob a pry "mami, umrela cela rodina Skocdopolova, jak se to mohlo stat, uaaaaa?" Skocdopolovi (jine a tezsi prijmeni) jsou nasi kamaradi...shoda jmen, samozrejme.
|
Kalamity YANKA |
|
(2.10.2014 7:20:34) No jéje hřbitov, tam my taky rádi čteme, i když holky spíš zajímá kdy kdo umřela jak je ten hrob starej...
Přiznám se, že nevim, co bude dělat v první půlce první třídy, základy už totiž umí.... A to jde až příští rok.
|
|
|
Hanka36 |
|
(2.10.2014 8:45:27) Tak to je krásné! Nemáš se za co stydět, každá matka je pyšná na svoje dítko a zvláště když je na co. Snad se taky jednou dočkám, já jsem četla hrozně ráda, ale určitě ne nijak extra brzo, takže nemám asi ani co čekat od dětí.
|
Kalamity YANKA |
|
(2.10.2014 8:52:48) Hele, každý dítě je jiný, já bych to nevzdávala. Starší se to taky naučila "až ve škole", aleteď jí je deset a trochu se bojim, že jí to čtení pomalu pouští... :( Jako, čte ráda, když se začte do kmnížky, která ji baví, tak ji dočtě, ale je těžký jí vybrat žánr, aby jí to fakt bralo no...
|
|
|
Puma |
|
(2.10.2014 10:19:04) No co, pokud budeš nadále vnímat, že je o tolik dál, necháš ji vyšetřit a pokud se potvrdí její mimořádné schopnosti, dostane individuální výukový plán. Znám několik takových dětí a všem to moc prospělo.
|
radka | •
|
(2.10.2014 10:41:48) mimořádné schopnosti? na tom, co píše Janka, nic zvláštního a mimořádného nevidím jen bystré a zvídavé dítě
|
Puma |
|
(2.10.2014 10:56:21) Já samozřejmě nevím, jaké jsou její schopnosti, ale že je napřed jasné je. Kdyby měla zvládnuté učivo první třídy už ve školkovém věku (má na to ještě rok), je na místě dítěti zajistit individuální výukový plán.
|
|
|
|
Kamisi |
|
(2.10.2014 10:42:14) To je skvělý a myslím si, že kdyby se děti k tomu nechaly dozrát, tak by se to všechny naučily podobným způsobem samy nebo s malou pomocí, i když třeba o nějaký rok pozdějc (zkušenosti ve svobodných školách to dokazují). Tohle tlačení do jednotné výuky ve stejném věku dětem moc neprospívá, získaj akorát mindráky, že jim něco nejde, místo chuti poznávat a učit se. Přitom v tuhle chvíli třeba jen mají zájem o něco jiného, co by stálo za to rozvíjet.
|
|
Federika |
|
(2.10.2014 11:23:52) Všechny moje děti začaly číst tímhle způsobem samy ještě před školou, takže nemám žádnou zkušenost s tím,že bych to s nima procvičovala, měla problémy s nějakýma slabikama apod.. Jen si myslím,že to v tý hlavičce musí nějak docvaknout a lámat to přes koleno špatnýma známkama takhle na začátku mi přijde děsný. Zkoušela bych to denně spíš hravou formou, je spousta knížek,kde se začíná takhle od slabik nebo je možný sehnat i starý slabikáře,slabikáře z jinýho nakladatelství, vymejšlet zábavný slova, dobrej je i starej "Ferdův slabikář"..
|
|
Ivatema |
|
(2.10.2014 11:39:32) Takhle podobně začala naše nejmladší, ale té byly v polovině září teprve čtyři roky. Dávno se zajímala o písmenka a tak jsme si prohlížely knížky a říkala jsem, co to je za písmenko. A protože má starší ségry a když chtěly něco tajně říct, mluvily po písmenkách(třeba že chtějí č o k o l á d u)...a malá potvůrka to začala docela brzy odhalovat. A pak začala sama mluvit po písmenkách a tak nebyl problém naopak písmenka spojit ve slovo. Teď čte každý večer z knížky-pomalu, pomaličku, ale s radostí. A tkaničky si také umí zavázat. A navíc hraje na klavír, umí už asi 60 písniček. Tak jsem také zvědavá, kam až její zvědavost půjde a jak si pak povede ve škole.
|
Federika |
|
(2.10.2014 11:53:59) on to dneska rozhodně není žádnej znak geniality, nevypovídá to vůbec o ničem. Dítě se narodí a už na něj všude řvou písmenka a slova, hračky, plyšáci, televize, tablety... Mimochodem, moje dcera se naučila číst nebo spíš skládat písmenka taky ve 4 letech a to proto,že za mnou pořád chodila s tabletem,abych jí na youtube napsala "Barbie" nebo "výroba dortu" A protože jsem ne vždycky měla čas a náladu, byla vzteklá a naučila se to sama..
|
Ivatema |
|
(2.10.2014 12:07:56) Však já také netvrdím, že je geniální. U nás to je hlavně tím, že má dvě velké ségry a chce být parťačka a ne malá holka. A ona jí rády pomůžou-přece jenom si s ní lépe "vyhrají", když něco umí, než kdyby si měly hrát s panenkama(to už by asi dospívající slečny nebavilo). A protože obě velké ségry jsou hudebnice, přímo se nabízí, aby hrála s nima. Tak ji i ten klavír žene dopředu-má radost, když si můžou zahrát všechny tři společně. Jen aby se pak ve škole nenudila-je podzimní, tak by měla jít až za tři roky.
|
|
Puma |
|
(2.10.2014 12:16:44) Tak jestli ve čtyřech letech čte s porozuměním a zahraje 60 písniček na klavír, tak je to bezesporu výjmečné.
|
|
Vítr z hor |
|
(2.10.2014 12:46:25) Jo, jedno z prvních slov, které se moje děti naučily psát, bylo youtube
Když jim byly asi 4, tak se dožraly, že nespolupracuju a zadaly do vyhledávače "majlitupony" - a ono jim to našlo!
|
Luc. |
|
(2.10.2014 13:00:31) U nás bylo první slovo youtube a následně translate (to když jsem odmítala pořád mu chodit něco překládat)
|
|
|
|
|
|
|