Jája s čápátkem |
|
(13.12.2014 23:08:23) nás školili jako koordinátory ŠVP a stím, že učivo na ZŠ není povinné a učitel je může měnit, rozšiřovat, zužovat podle toho, jaký má před sebou materiál...
|
Jája s čápátkem |
|
(13.12.2014 23:15:13) no, ale Zufi se ptala na učivo, nebo ne? teď se v tom ztrácím...
právě s tím měli problém matikáři, že když si kdo chce šoupne kam chce, že jim to pak nebude navazovat, ne?
|
|
úča | •
|
(14.12.2014 0:02:35) Prostě to všechno musí být opsané někde. Je určitá volnost -omezená- do kterého okýnka dáš který úsek, to tam musí být, aby bylo důležité to kontrolovat a aby to jako uměl jen někdo. Výsledek je, že školy mají úúúúúžasnou svobodu v tom, kdy budou probírat sedláky u Chlumce a taky jde, když jsi šikovný, přešupačit polovina hudebky a výtvarky na dějepis, čímž se udělá takový jeden pěkný půlúvazeček pro čilou důchodkyni, děti mají dějepisu čtyři hodiny týdně, ale všechno pěkně sedí a od ČŠI je velká pochvala. Proč? Blok, bloková výuka. Jo, blokování, to stalinistům jde výborně. A hudebka stejně nezajímá nikoho ani výtvarka, když jí navíc učí "nekvalifikovaná" akademická malířka, co si drze nechce doplnit vzdělání, tak stejně půjde ze školy.
|
Zufi. |
|
(14.12.2014 10:51:23) Nebo obráceně, dějepis je pouze 1 hodinu týdně, protože veškeré ,,kultury,, se přesunou do VV a HV, jestli se např.gotika opravdu probere asi nikoho nezajímá. Také lze spojit fyziku s chemií a úča, co má M-F si rve vlasy, protože chemii měla naposledy před 20 lety a učí se jí po večerech. Nebo zvýšit počet AJ na úkor češtiny, chceme být přeci světoví,ne? Dáme 2 hodiny praktických činností - práce s digitální technikou, ale jednu hodinu zeměpisu, k čemu by jim byl, že. To jen pár příkladů od nás, kamarádky a blízké školy.
|
úča | •
|
(14.12.2014 12:43:27) Ano. Takhle v praxi působí RVP-ŠVP. Šeredí se všelijak s úvazky a vším možným, vytváří se různé zhovadilosti a potěmkinovy vísky, všechno se implementuje, zapisuje, přepisuje a koordinuje, přičemž reálné kurikulum je v nejlepším případě stejné jako za bolšánů, ale častěji je ořezané tam, kde je potřeba přidat a nádorově zbujelé na místech, kde se nikdo nemá to odoperovat. Popravdě, kdyby děti dostaly slušnou výtvarku a hudebku a zaplatily za to tím, že se nedozví nic o gotice, pro mě by to byla slušná cena. Ale to už je samozřejmě úhel pohledu.
|
Zufi. |
|
(14.12.2014 12:51:07) Znám školu, kde výtvarku učí třídní, asi aby si tam mohli dělat třídnické práce.
|
Delete |
|
(14.12.2014 13:42:59) Zufi, ne aby si mohli udělat třídnické práce, ale aby měla třídní příležitost je třeba v tom ročníku mít. Moje koleguně učí AJ - CH, takže když má štěstí, má první dva roky třetinu třídy na AJ, jinak nic, a pak až od osmičky je má na chemii . A to je dost málo na poznání těch dětí, i když mají každý týden třídnickou hodinu, která právě padne na ty třídnické práce.
|
úča | •
|
(14.12.2014 13:59:58) Občanku by měl vždycky učit třídní. Je to logické a smysl dávající, dtto to není žádný velký didaktický oříšek.
|
úča | •
|
(14.12.2014 16:58:53) Mluvím o základce, a jo, myslím to naprosto vážně, i když chápu, že vás to pobuřuje. NA vyšším gymplu je to něco jiného. Principielně jiného a není to stejné ani na nižším gymplu, protože nižší gympl není to samé co základka.
|
Jája s čápátkem |
|
(14.12.2014 17:33:44) Já jsem přemýšlím, jak by ta občanka asi vypadala, kdyby to měli na starosti třídní učitelé...
Nám teda na peďáku říkala tehdy naše metodička, že si tam vlastně může dát každý z druhého předmětu, co chce, postupem času jsem dospěla k závěru, že to zas taková prkotina není a když se mají děti něco naučit (je to mimochodem jeden mála z předmětů, kde použitelnost poznatků v běžném životě je dost vysoká), tak to chce učitele vzdělaného a přemýšlivého, který má široký rozhled...
|
úča | •
|
(14.12.2014 17:39:58) "že to zas taková prkotina není a když se mají děti něco naučit (je to mimochodem jeden mála z předmětů, kde použitelnost poznatků v běžném životě je dost vysoká), tak to chce učitele vzdělaného a přemýšlivého, který má široký rozhled..."
Přesně tak. Takový by měl být každý učitel. A právě z důvodů, které píšeš, by toto měl dělat s dětmi třídní. Jinak poznatky ze VŠECH předmětů vyučovaných základních školou, by měly být vysoce použitelné v běžné, životě. Ty, co vysoce použitelné nejsou, by neměly být na ZŠ vyučovány.
|
Jája s čápátkem |
|
(14.12.2014 17:42:12) Hele, účo, pravdu díš učitel by měl být ředevším učitel, bez ohledu na předmět, by měl umět hlavně dobře učit, to je pravda... počkej, jak by Ti nadaly matikářky, že to může učit kdokoliv srdce mé občankářské by tu občanku prostě nesvěřilo kdekomu
|
úča | •
|
(14.12.2014 17:57:55) S matikou je to stejné. Jenže víš co? Je, bohužel, dost učitelů, kteří jsou matematicky zcela impotentní i na poli látky ZŠ a to je nejlépe přikrýt nějakou líbivou frázičkou nebo obvyklým aprobačním folklórem. Já jsem matiku učila, strašně jsem nechtěla, ale šéfka mi to dala befelem. Ohrazovala jsem se didaktickou nevybaveností, nezkušeností, důležitostí matematiky, jako že do ní nesmí jen tak každý fušovat, do té posvátné věci... Říďa mě za trest zavřela do zástupcárny a dala mi písemku, tak jsem namastila písemku, měla jsem to dobře, bylo to pro devítku a ona: "Chci po tobě pětku, umíš devítku, tak čau!", tak jsem šla. Učila jsem je to, jak jsem uměla. Nejdřív jsem chtěla nějakou podporu od metodického sdružení matematiky, které mě dost nenávistně a škodolibě vyfakovalo, nechtěli se podělit ani o písemky - čtvrtletky, které bylo zvykem psát vždycky v ročníku stejné pro porovnání. Těšila se, děvčata, jak mě vykoupou. Nevykoupaly. Měla jsem s tím práce houf, noci didaktického zápalu, ale nakonec to bylo docela prima a docela uspokojující a inspirativní, otevřelo mi to nová zajímavá okna. Říďa mi celkem nahrála, sdružení sebrala jejich čtvrtletky a zadala svoji vlastní na překvápko. Zacpi si nos před smradem, moje třída byla nejlepší, což samozřejmě koleganě vyhodnotily tak, že mám u šéfky protekci, že mi řekla, co v té písemce bude, ale neřekla. Do hodnocení mi děti často napsaly, že se jim to líbilo, protože to konečně pochopily. JEdna holčička napsala: "Paní učitelka to vysvětluje jako moje maminka, takže díky tomu matematice rozumím." Prosím, to fakt nemá být sebechvála. To je jen to, že základkový učitel by měl mít základkovou látku v paži ve všech předmětech, řekněmě kromě výchov, kde respektujme, že málokdo je umělec i sportovec současně. A potom je to taková didaktická anekdota.
|
radka | •
|
(15.12.2014 13:37:18) pravdu díš nejhorší je, že takové lidi školství "vyplivne", resp. neustále jim hází klacky pod nohy
|
|
|
|
Jája s čápátkem |
|
(14.12.2014 17:43:59) jinak k té použitelnosti poznatků ... asi jsem neměla štěstí, ale většinu toho, co jsme brali, jsem mohla s klidem zapomenout... např. chemka by mi byla k něčemu, kdybysme se učili o chemmi v jídle, chemických prvcích v těle, chemii v různých výrobcích, chemii a ekologii... ale my jsme porád dokola opakovali tabulku prvků a do běžného života jsem si neodnesla zhola nic...
|
úča | •
|
(14.12.2014 17:59:49) Nu, to je samozřejmě špatně. Máš pocit, že na tom RVP něco změnilo?
|
|
Jája s čápátkem |
|
(14.12.2014 18:08:38) mám pocit, že teď je víc škol (a jejich počet stále roste), kde to dělají dobře, prakticky a RVP jim pomohl k tomu, aby to bylo legální... ono totiž se s RVP/ŠVP dá pracovat velmi kreativně, ale musí být do toho chuť a souhra celé školy... ŠVP totiž umí ledasco legitimizovat - např. zcela odlišné způsoby hodnocení, zcela jiný systém výuky a ty výstupy se taky nemusejí opisovat doslova - lze je rozpracivat do stupňů s tím, že každé dítě dosáhne jiného stupně, případně dosáhne toho nejvyššího později... a v tom vidím pozitivum práce s RVP/ŠVP - že když škola chce (nejen jeden učitel, ten toho moc nezmůže), tak teď ledasco jde o trochu lépe...
|
úča | •
|
(14.12.2014 18:15:08) No, já to vidím z praxe a je to podobné jako vědecký komunismus.
|
|
úča | •
|
(14.12.2014 23:09:03) Jája je učitelka z praxe? A máš velkou pravdu s tím ptydepe, kterým je to napsané, to totiž mluví za vše a je to i odpověĎ na to, že "kdyby se chtělo, tak by to šlo". Na to, aby školy "mohly jít svou vlastní cestou" není potřeba žádné RVP. NA to stačilo stanovit SKUTEČNÉ minimální standardy a vydra! Jenže to by pak fakt ty školy vlastní cestou šly... ne cestou naplňování uzávěrů našeho sjezdu.
|
|
Jája s čápátkem |
|
(15.12.2014 10:11:08) Tak o tom, že ŠVP by mělo přidat na srozumitelnosti, diskuse nebyla. S tím naprosto souhlasím. Ono ani ten kolektiv autorů nebyl vybrán nijak dobře. ALE!
Dá se s tím pracovat dobře, když si v tom najdeš smysl a použiješ to pro sebe, ne proti sobě - jako další administartivní opruz...
A možná se zdá, že když někomu vyhovuje práce ŠVP, tak asi nebude z praxe, ale nemůže to být náhodou tím, že je to třeba jen jiný typ člověka, třeba víc plánujícího? Já jsem třeba zvyklá z Německa, byla jsem tam na alternativních školách, kde učitelé plánovali fakt do mrtě - pracovali s konstruktivně s cíli výuky a bylo to ku prospěchu jim, dětem a nakonec se v tom vyznali lépe i rodiče. Takže vycházím ze zkušenosti.
Jinak tu mám teď nový ŠVP rozpracovaný a fakt mi ta práce připadá smysluplná. Ono totiž, co si tam škola napíše, by mělo být závazné - tedy když si tam udělám blokovou výuku s tím, že žáky hodnotím třeba jen jedničkami a úkol přepracovávají až do té doby, než je na tu známku splněný, tak inspekci by to mělo být šumák - ta by měla jen kontrolovat, jestli všechny výstupy v tom ŠVP najde. (a protože většinou neumějí pracovat s cíli, aby si spočítali, že tohle znění cíle naplňuje tenhle očekávaný výstup, tak dupou na školy, aby jim to tam psali přesně - ideálně i s tím debilním kódem, který k tomu přidělali nově). Takže se z toho může stát formalizmus - ale stojím si za tím, že ŠVP může být fajn plánovací nástroj, který nám umožní legalizovat i věci, které by jinak nebylo možné dělat.
|
úča | •
|
(15.12.2014 11:24:06) Ne, tím, že ten, kdo nechválí RVP, je líný chaot, který neumí myslet dopředu, to fakt není . Ale je to parádní věta do inspekční zprávy. Využívání byrokracie pro svůj prospěch nebo dokonce obecný prospěch lidstva je spíš osobnostní rys, než pedagogická kvalita. Popravdě, doufám, že až budeš šéfkou ČŠI, budu už mrtvá nebo v důchodu, i když při současné důchodové politice to snadno nemusí nastat. Ale zase je pravděpodobné, že příští nebo přespříští garnitura na MŠMT RVP zruší a nastolí jiný druh pokroku. Já trochu vím, jak se učí v Německu a trochu něco vím i o waldorfských školách, vím, na jakém principu tam ti lidé pracují. Je přesně opačný než tady, rozhodně nejsou motivování byrokracií. On je klasický argument autorů těchto pseudosystémů, tvrdit, že je to NÁSTROJ, který při správném používání je velmi užitečný, ale učitelé ho nechtějí pochopit a přijmout, protože jsou rigidní, líní a tupí. KDo nástroj dobře používá, ten je dobrý, moderní učitel. Inspirace padesátými léty v ČSSR tak flagrantní.... Je to všude, naposledy jsem si to přečetla u pěkného metodického materiálu o učitelských portfoliích. Nu, opět, realita bývá jinde. Stalinisti, jak už jsem psala, dovedou s RVP divy a divy, ve svůj prospěch, který převlékají za prospěch dětí. Stejně tak budou mít první takové portfolio, že z něj všechny paní inspektorky (pardon) provlhnou skrz. Na to, aby školy mohly svobodně a ku prospěchu dětí fungovat, opakuju, jen nutné stanovit minimální standardy, ty kontrolovat, ale ne outsoursingovanými korporacemi, a zbytek deregulovat. RVP je přesně opačný děj. Všechny ty nástroje, omezování tvůrčích, aktivních lidí v práci pod záminkou, že pokud o své práci pravidelně nedodávají otepi lejster s kolonkami vyplněnými nesmyslnými kecy, tak asi neplánují a vůbec nemyslí.... fakt, to je dobrá urážka. Problém je ten, že moc lidí ve školtví by si nemělo čím vydělávat, pokud by nevytvářeli, neimplementovali a neracionalizovali byrokratický teror a nešpinili lidi, kteří umí pracovat bez něj. Jak kdo pracuje, to jde zjistit bez lejster. Jdeš se podívat do třídy, podíváš se na práce, které děti udělaly, na to nejsou třeba žádná portfolia a podobné kraviny, promluvíš s dětmi, promluvíš s učitelem a podíváš se na děti, jak vypadají, když s nimi učitel není. NEní to tak těžké, jen musíš umět poznat, co je dobře a co blbě a vidět věci, které ti žádné lejstro neodhalí. Tahle schopnost není daná každému a i ten, kdo ji má, ji musí celý život kultivovat, opatrovat, pěstovat, podrobovat zpětné vazbě. Pokud to dělat nemůže, postupně ji ztratí, a může začít vyplňovat. Ti, co umí jen vyplňovat, tak ti tvrdí, že taková schopnost neexistuje, že jenom vyplňováním předběžným, průběžným a následným se pracuje kvalitně. Leda houby, Jájo, sorry.
|
Jája s čápátkem |
|
(15.12.2014 14:31:09) reagujes mimo tema, nikoho ve svem prispevku nesoudim a pisu jen svou zkusenost a z ni vyplyvajici nazor...
|
úča | •
|
(15.12.2014 14:47:53) Pravda je, že jsem to napsala dosti vášnivě, ale mimo téma to není. Prostě si představ učební proces jako hrad v Bradavicích, chodby, schody, dveře, všeho moc a ještě to z magických důvodů mění polohu. Pak přijde někdo, kdo uvnitř toho všeho vybuduje klikaté nepřehledné lešení, takže třeba ze sborovny do chemie ujdeš třikrát delší cestu, jak z toho lešení čouhají hřebíky a jiné nedodělky, roztrháš si šatstvo, možná ti i spadne na hlavu zapomenuté nářadí. Existence toho lešení se odůvodní tím, že přímé chození po podlaze je zastaralé a omezující, balancování na nebezpečném lešení moderní a lepší, třeba i proto, že skoro všude je to sice desetkrát dál, ale když dobře hledáš, tak někde je zkratka a proto je to lešení dobré. Jenom proto, že při pečlivém "procesingu" vadné věci jde vygenerovat sem tam něco, co se dá použít, není zmetek dobrý. Dobrý nástroj je třeba kladivo, nebo nůž. I kdybys ho neviděla nikdo před tím, brzy přijdeš na to, k čemu je, když se školíš, dokážeš s ním divy. Kdyby takové bylo RVP, nevyžadovalo by blábolivým jazykem vyplňování blábolivých okének, ale inspirovalo by lidi k lepší práci. Ty věci, které ty zmiňuješ jako důkazy užitečnosti RVP, ve skutečnosti žádné plody RVP nejsou, to jsou dávno známé věci a je smutné, pokud je třeba je pomocí takové mašinerie, jako je RVP, "legalizovat". Školy potřebují svobodu, jenže ji lvím dílem nechtějí. TOTO je děloha, ze které vzešlo RVP. Otroctví, které je prezentované jako sofistikovaný tvůrčí systém.
|
Jája s čápátkem |
|
(15.12.2014 15:39:34) ad posledni odstavec- souhlasim. jen se proste snazim videt to spis pozitivne a snaz se v tom pak hleda smysl... tedy kdyz uz tu RVP mame, nenechme se tim otravit a vyuzijme ho kteativne... ja momentalne premyslim, jestli by sel pomoci RVP zlegalizovat unschooling
|
úča | •
|
(15.12.2014 17:11:02) Já si zase myslím, že ďáblu je třeba říct ne, jak už stará píseň praví. Unschooling je proveditelný i bez RVP, ono ho už pár lidí dělá. Unschoolingují děti, které jsou vedené jako domácí škola. Takže je to vlastně v rámci RVP .
|
Jája s čápátkem |
|
(15.12.2014 19:10:23) ano, ale co na druhem stupni...
a porad je to takove ilegalni...
jak to legalizovat s pomoci Rvp ;-)
|
úča | •
|
(15.12.2014 19:21:30) Nijak, Jájo, unschooling a jakýkoliv jiný schooling JE legální na principu základních lidských práv. Tak je taky potřeba ho prosadit, míchání do prejtu RVP je principielně chybný postup, asi jako prosazení bezpečných cyklostezek pomocí interních směrnic ŘSD. Kdo ví, třeba by na to nějaký vytrvalý koumák taky přišel. Ano, Al Capone byl dostižen účetním, tohle je dobré vědět a když jsme v úzkých, vzpomenout si na to. Ale není to systém, kterým má být organizovaný veřejný prostor.
|
Jája s čápátkem |
|
(15.12.2014 19:40:20) ze to neni v poradlu, to je zjevne, ale mohu bojovat, nebo se snazit to nejak vyuzit ku svemu prospechu
|
úča | •
|
(15.12.2014 20:26:03) Jj, to je dobře formulované je to geniální téma pro občanskou výchovu v cca deváté řídě. Bojovat nebo využít pro svůj prospěch?
|
úča | •
|
(15.12.2014 20:49:38) Což je téma přístupně a přitom výstižně zpracované ve filmu Pupendo. Míla Břečka.
|
|
radka | •
|
(16.12.2014 9:37:07) taky mi hned naskočilo "vlezu k nim, ať systém rozložím zevnitř"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
úča | •
|
(17.12.2014 20:05:36) No dík . Hele, víš, že já jsem až teď přišla na na to, jaký dřívější nick jsi ty? :-D Moje detektivní schopnosti jsou značně tupé. Jinak pro zajímavost, teď jsem se zanořila do díla G.A. Lindnera. Škoda, že tvůrci současných školských reforem od něj asi nic nečetli. Nebo to možná nepochopili.
|
úča | •
|
(17.12.2014 20:49:12) Jo.
|
|
|
|
|
Roya |
|
(17.12.2014 20:23:38) Účo, mluvíš i z mojí duše; bohužel věřím tomu, že neustálé bobtnání administrativy ve školství není jen následkem toho, že "moc lidí ve školtví by si nemělo čím vydělávat, pokud by nevytvářeli, neimplementovali a neracionalizovali byrokratický teror a nešpinili lidi, kteří umí pracovat bez něj", ale že je to přímo záměr, připravit školství o poslední zbytky svobody a možnosti fungovat ke prospěchu dětí. Myslím si, že jde o to, aby tu už nikdo neuměl samostatně uvažovat a naslouchat sám sobě; jedině plnit příkazy a formuláře, to zajistí vládnoucím potřebný klid a dostatek námezdníků nekladoucích otázky nikomu, natož sami sobě.
|
úča | •
|
(17.12.2014 20:30:45) Tak té myšlence je jen s těží se vyhnout.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jája s čápátkem |
|
(14.12.2014 14:48:32) promin, ale to je pekna pitomost... jak kdybys rekla, ze cestinu by mel ucit vzdy tridni, cesky prece umime vsichni...
|
úča | •
|
(14.12.2014 17:07:37) Jájo, jo, česky by měli umět všichni učitelé tak, jako to umí češtináři. Kdyby to tak bylo, problémy se čtenářskou gramotností by byly zlomkové proti dnešnímu stavu.
|
|
|
Zufi. |
|
(14.12.2014 14:58:00) Ehm, to myslíš vážně? Já mám aprobaci i na III.st Takové dějiny filosofii jak učí chemikářka.....asi jako kdybych já učila chemii.
|
Jája s čápátkem |
|
(14.12.2014 15:11:28) i na 2. stupni je mlvelmi mnoho temat, ktera se nedaji osulit a nejsou zas tak snadna
|
|
|
|
|