X__X |
|
(17.8.2015 22:27:49) Klarisanku, to jste měli nějakou divnou učitelku, když si nedokázala ukočírovat třídu jinak tedy nevím, kolik dětí od mých dětí ze třídy umělo číst, nikdy jsem to přesně nezjišťovala, nicméně jedna z učitelek říkala, že to bývá tak zhruba třetina třídy. z mých dětí uměly číst dvě a jedno ne a problém se čtením ve škole nemělo žádné. ona ta výuka byla nějak o spolupráci mezi těmi, co umí a neumí, ne o tom, že ti co umí, si někde potichu čtou něco navíc nebo naopak že ti neumí, tak nestíhají.
a jinak já si neumím představit, jak bych asi měla před předškoláky zatajit existenci písmenek, pokud se o ně zajímají když byla nejstarší holka předškolák, tak zrovna začal vycházet časopis "Nauč mě, maminko" (nebo tak nějak), holka na něj kdesi zahlídla reklamu a protože ústřední postavou časopisu byla (mimo jiné) panda, tak ho strašně moc chtěla (milovala medvědy a pandy obzvlášť). tak jsem jí ho kupovala, byl to šikovný časopis, obrázky, samolepky, tvrdé kartičky na hraní - barvy, tvary, písmenka, číslice, puntíky, obrázky... on ten časopis byl nejenom na čtení, ale hodně na úkoly, holku to bavilo a holt jednoho dne začala číst, no. časopis byl pro děti od 3-6 let, takže byl přiměřený věku. ovšem co si tak tehdy vzpomínám, tak další tehdejší časopis pro předškolní děti, který jsme občas koupily, Méďa Pusík, tak ten se taky věnoval poznávání písmenek a nácviku jeho poslechu ve slově a to samé bylo v dalším předškoláckém časopise Sluníčku. jako já nevím, jako matka jsem nedělala nic extra, jenom jsem si s dítětem četla časopisy pro děti
prostřední holku písmenka nijak nezajímala. jako jo, nejstarší holka mezi razítky měla písmenkovou tiskárničku, takže i mladší holka si tiskala písmenka, mnohá z nich znala, ale nebylo v tom to zaujetí, co měla kdysi nejstarší, takže neměla snahu naučit se je číst, byť podle tvarů je třeba poznala.
no a s nejmladším jsem chodila na logopedii, protože hrozně patlal a ten ke čtení přišel tam. dostával pracovní listy s písmenky k nácviku výslovnosti, logopedka ho vedla k tomu, aby se naučil slyšet jednotlivé hlásky ve slově - no a moje zkušenost je ta, že jakmile dítě zvládne tohle, tak potom už je to brnkačka, protože tvary písmenek není tak složité se naučit, jako je složité naučit se slovo vnímat jako jednotlivé hlásky (hodně jsem si to uvědomovala právě u prostřední holčiny, která se tohle nenaučila "jen tak mimochodem" při jiné činnosti, ale učila se to až cíleně ve škole... ve chvíli, kdy jí secvaklo, tak už pak šlo čtení raz dva). ale k tomu prý musí mozek dozrát, tvrdila logopedka.
jinak ještě mi to připomíná historku, kterou nám ve školce vyprávě ředitelka. školka měla smíšené třídy a jeden rok jedna předškolačka uměla číst, to naučila své kamarádky - předškolačky ze stejné třídy. učitelky myslely, že si holky jenom hrajou a zjistily, že nikoli, že si společně čtou
|
TaJ |
|
(17.8.2015 22:34:18) Přesně tak, taky nevím, jak bych před synem písmenka a čísla dokázala zatajit, když jsou všude kolem...a přesně - dětské časopisy a různé naučné hry, tam to prostě všude je...nebo při večerním čtení, mi koukal do knížky a chtěl vědět, kde zrovna čtu a prostě se o to zajímal tak nějak sám
|
TaJ |
|
(17.8.2015 22:58:22) Maargitt, u nás to bylo stejné - písmenka znal všechny, když jsme mu je diktovali po sobě (chtěl to po nás on sám...), tak napsal tiskacím jakékoli slovo, ale nedokázal sám slova přečíst...četl jen jednotlivá písmenka za sebou, ale slovo z toho dohromady nedal...ve škole mu to pak naskočilo rychle...jinak, i když toho uměl dopředu celkem dost, tak se určitě nenudil, třeba psací písmo pro něj bylo úplně nové...
|
|
X__X |
|
(17.8.2015 23:06:49) maargit, to je právě o tom dozrání mozku (prý). dokud moje děti ta písmenka ve slově neslyšely, tak je sice znaly, ale slovo přečíst neuměly (resp. ony třeba přečetly L-E-S, ale už to nepřečetly jako LES). ale zřejmě se tréninkem to dozrání mozku dá o něco uspíšit, když se o něj logopedka u kluka snažila. a i u nejstarší holčiny to hraní si s písmenky vedlo k tomu, že je začala ve slově slyšet, a teprve potom začala normálně číst. do té doby si s těmi písmenky fakt jenom hrála podle časopisu (ony byly na velkých tvrdých kartičkách jako příloha časopisu).
|
X__X |
|
(18.8.2015 7:48:34) nevadí, dozraje
|
|
|
|
Kafe |
|
(18.8.2015 9:01:41) maargitt - učím svého dysfatika číst a řekla bych, že přečte jen ta slova, která si pamatuje celá. Docela se té první třídy bojím.
|
Kafe |
|
(18.8.2015 9:28:25) "Cist jsem tedy neucila ani jednoho,ono to ani nejak neslo:-("
Já ho učím v rámci logopedie, aby si lépe uvědomil, z čeho se slova skládají a že musí všechna písmenka vyslovit. Dysfázii má opravdu silnou. Někdy mu ani já nerozumím.
|
Kafe |
|
(18.8.2015 9:42:54) "Do prvni tridy bez K,L,vsech sykavek(ani sluchove rozlisene=problem),dotazeneho mekceni,R a Ř.U nas je k tomu zkrizena later.a porucha pozornosti."
L teď trénuje; K paní logopedka dočasně vzdala. Řekne ho jen těsně po kloktání. A má ADHD, což má zejména dopad na pozornost. Agresivní naštěstí není a i sedět při hodině vydrží (jen je se vším děsně rychle hotový a pak se musí zabavit jinak, obvykle prohlížením časopisu).
Na druhou stranu je hodně chytrý a zejména matematika mu jde výborně.
|
|
|
Kafe |
|
(18.8.2015 10:12:22) Tutenstein - náš ADHD dysfatik je také řekněme citlivější. Také často brečí, ale spíše jako nátlak na mne. To si pak k líčku přiloží skleničku a chytá slzičky, které mi chodí ukazovat, jako ho trápím.
|
Kafe |
|
(18.8.2015 10:30:49) Tutenstein - u nás bude paní učitelka jen na 8 dětí, tak toho našeho trpajzlíka snad zvládne. Má individuální plán, ale téměř bez zvláštností. Jen aby tu češtinu hodnotila s ohledem na dysfázii (malý hodně těžce nese špatné známky a nechceme ho demotivovat) a počítala s kratší soustředěností.
|
Kafe |
|
(18.8.2015 10:35:25) Tutenstein - jde také do klasické, ale sourkomé. Školné je nízké, takže to jde. Ve spádové by bylo 25 dětí a bez asistenta. Než by se paní učitelka naučila jeho řeč, byl by konec roku.
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(18.8.2015 10:44:27) Liško, syn chodí do logopedické třídy a taky jich je jen 8 ve třídě, je to paráda...v klasické třídě si ho vůbec neumím představit...
|
|
|