Lassiesevrací |
|
(23.11.2016 8:51:25) Majáková, jestli učíš češtinu na prvním stupni(?), tak bych se trochu OT taky na něco zeptala...
Chtěla bych vědět, jestli taky trváš na tom, aby děti znaly vyjmenovaná slova v přesném pořadí, případně k čemu je to dobré. Pro mě je překvapivé, že to takhle pořád ještě funguje. Syn vyplní vyplňovačky na y/i za pár vteřin bez problémů, ale když ho učitelka vyvolá, ať je odříká, tak se prostě zadrhne a zmatkuje. Doma je řekne, i když ne vždycky úplně bez chyby.Má nějaký smysl sypat ta slova z rukávu, případně jaký?
|
D.. |
|
(23.11.2016 10:38:51) Lassie to je princip českého školství no. Drilovat nazpaměť. Já jinak než v přesném pořadí vyjmenovaná slova vyjmenovat nedokážu, pamatuju si to přes 30 let. Myslím si, že mi to bylo úplně k ničemu,v regionu, kde jsem vyrostla se mluví spisovně, takže pokud člověk dobře slyší,nemůže v I Y chybovat, to se prostě naposlouchá.
|
Kaipa |
|
(23.11.2016 18:07:01) v regionu, kde jsem vyrostla se mluví spisovně, takže pokud člověk dobře slyší,nemůže v I Y chybovat, to se prostě naposlouchá.
Já tomu vůbec nerozumím. Mohla bys to nějak vysvětlit?
|
Majákova |
|
(23.11.2016 18:23:57) Co myslíš? Ve spisovné výslovnosti se nemá dělat rozdím mezi výslovností I a Y, takže moc naposlouchat se to nedá.
|
D.. |
|
(23.11.2016 19:32:41) Cože? Proboha a na tos přišla jak? Ty učíš češtinu jo?
|
Majákova |
|
(23.11.2016 20:06:35) Ano, učím, už 17 let. Proč bych měla ve slohu hodnotit něco jiného než sloh? Tento systém u nás funguje už řadu let. Přebrala jsem to od své uvádějící učitelky. V mluvnici hodnotím mluvnici, v literatuře literaturu a ve slohu sloh. Co je na tom nelogického?
|
D.. |
|
(23.11.2016 20:08:39) A gramatika není součástí slohu? To jsem tedy v šoku. Ale původně jsem reagovala na to, že v mluvené řeči není rozdíl mezi i a y.
|
Majákova |
|
(23.11.2016 20:10:17) Můžu se zeptat...ty jsi učitelka?
|
Majákova |
|
(23.11.2016 20:11:25) Moje otázka směřovala na Delli...
|
D.. |
|
(23.11.2016 20:15:15) Ne nejsem učitelka.
|
|
|
|
|
Kaipa |
|
(23.11.2016 20:15:33) To mi nepřijde optimální, myslím, že jazyk je komplexní a takhle bych to netrhala. I u maturity je součástí hodnocení slohu gramatika. Čím dříve se to žáci naučí, tím lépe.
|
|
|
|
|
D.. |
|
(23.11.2016 19:36:33) Nevím co chceš vysvětlit, nikdy jsem neslyšela nikoho říct pícha, pitel, pisk, netopír, slepíš, pil.... vždycky je tam slyšet tvrdé y.
Ale měli jsme spolužačku, přistěhovala se nevim odkud, a ta teda byla schopná říct mi bichom a podobně
|
Kaipa |
|
(23.11.2016 20:09:53) To slyším poprvé. Snad jen Romové mluví tvrdě - nosově. Ovšem se spisovnou výslovností to nemá co dělat. U obojetných souhlásek výslovností I/Y nepoznáš, proto se musíme učit všechna ta vyjmenovaná slova a vzory podstatných a přídavných jmen a shodu přísudku s podmětem.
|
D.. |
|
(23.11.2016 20:18:51) Ja slyším poprvé to, co píšeš ty a jsem v naprostém šoku. Nikdy mě nenapadlo takto technicky přemýšlet nad něčím, co je naprosto přirozené.
Rozhodně nevděčím vyjmenovaným slovům za to, že nepíšu sliším, pýšeš, přemíšlet. Fuj, toto nedokážu ani vyslovit. A nejsem Rom ))))
|
Kaipa |
|
(23.11.2016 20:23:21) Chtěla bych tě slyšet mluvit, protože to musí být (ne)skutečný zážitek.
Zřejmě žiješ v nějaké specifické oblasti, pokud tam všechna "íčka" po obojetných souhláskách vyslovujete tvrdě/měkce. To se tam u vás děti neučí ve škole vyjmenovaná slova, když to je zbytečné.
|
D.. |
|
(23.11.2016 20:26:15) No já bych naopak chtěla slyšet tebe, protože nevím jak si představit zvuk písmene u kterého nedokážu rozlišit, jestli je to i nebo y.
|
|
|
Majákova |
|
(23.11.2016 20:27:09) Tak já jsem prosila češtinářky názor na poměr známek. Jak co opravovat, to neřeším, to dělám dle nejnovějších didaktických pravidel. Potřebovala jsem zkušenosti z oboru.
Tak maturitní zkouška je něco jiného než dílčí testování na základní škole. U maturit už se nepíše diktát, jako dříve, pokud vím, takže je jasné, že pravopis je hodnocen zárověň se slohem.
|
Majákova |
|
(23.11.2016 20:29:53) Už jsem jednou psala, že spisovná výslovnost nerozlišuje písmena I / Y. Obě se mají vyslovovat stejně.
|
D.. |
|
(23.11.2016 20:33:20) Jak stejně? Tak, že bez kontextu nepoznáš jestli jde o včelí pyl a nebo že někdo pil? Nerozlišíš sluchem bydlo a bidlo? Já jsem opravdu v němém úžasu.
|
Majákova |
|
(23.11.2016 20:43:48) Delli, to ti nikdo nebere, myslím ten úžas Nechceš snad, abych ti tu kopírovala úryvky z odborné literatury, abys pochopila, že jsi dosud žila v bludu? Toto se učí už děti na základní škole o spisovné výslovnosti i/y.
|
D.. |
|
(23.11.2016 22:07:58) Díky Bohu za takové bludy, myslím, že mi ušetřily spoustu času a přemýšlení.
|
|
|
|
|
Kaipa |
|
(23.11.2016 21:03:28) S tím teda nesouhlasím, děti by se měly učit, že nedílnou součástí písemného projevu je i pravopis, byť zrovna píší sloh, a ne diktát. Čekat s tím až na maturitu mi přijde zcela zcestné.
|
Majákova |
|
(23.11.2016 21:13:08) Kaipo, je třeba odlišit od sebe dvě věci - oprava a klasifikace. Jak jsem psala, pravopisné chyby normálně opravuji, pracujeme s nimi, žáci provádějí jejich opravu. V hodnocení práce ale hraje pravopis podružnou roli oproti slohu a slohovým chybám.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D.. |
|
(23.11.2016 10:38:59) .
|
|
Delete |
|
(23.11.2016 21:31:09) Lassiesevrací,
učení se vyjmenovaných slov v daném pořadí má svou logiku, protože jsou za sebou sestavená do "básniček" tak, aby se dobře pamatovala. A holt těch, co se je naučit nemusí, protože mají načteno a nakoukáno, je minimum. Takže když už si je člověk musí pamatovat, tak alespoň trochu je to učení se zpaměti usnadněné.
Trvání na přeříkání v daném pořadí při zkoušení už tu logiku postrádá. Jediný důvod vidím v tom, že i učitelka má slova zafixovaná v tom pořadí, a zpřeházená slova v té rychlosti nestíhá kontrolovat. Já si tedy pamatuju, kolik kterých je, takže bych to třeba mohla kontrolovat jejich počítáním (že se na nic nezapomnělo), ale kdybych zjistila nesrovnalost v počtu, asi si taky těžko vybavím, které slovo chybělo. Jenže já tu řadu ani nezkouším, to má smysl snad jen u dětí, kde je to jedna z mála možností, jak jim ukázat, že taky něco umí....ale obecně se prostě ta řada zkouší jako první level učiva o vyjmenovaných slovech.
|
|
|