Pam-pela |
|
(5.3.2017 18:48:25) hroudo, no právě, normální zvířátka neubližují schválně...proto jsem psala o shovívavosti k těm lidem, co jsou ještě spíš zvířátka než lidi...tak určitě jsou takové případy, kdy je to jasně vidět a tam i máme jasno, jsme schopni uvidět, že ten člověk ubližuje silnou "nevědomostí", než ze zlého úmyslu. Prostě většina lidí dělá to a tak, jak umí nejlíp...a vlastně víc neumí a nemůže. Můžeme to pochopit, nebo se na ně můžeme strašně zlobit (blbý to je, pokud ůdítě" předstihne ve vnitřním vývoji svého rodiče...a furt nechápe, jak to, že rodiče nechápou nebo se tak divně chovají, když jsou starší a měli by být moudřejší. Ale to koukáme jen na ten vnější kabátek, musíme se podívat dovnitř, pokud teda chceme pochopit.
A ty úmysly - ony se právě (zas tedy podle mne, nikomu tuhle filozofii nevnucuju) ) hodnotí pak ty úmysly víc, než ty činy...protože někteří lidi opravdu neubližují ze zlého úmyslu, nedokážou ale (zatím) víc
A taky se říká, že po ovoci poznáme člověka...
|
Kafe |
|
(5.3.2017 18:50:56) Pam-pelo - také mám dojem, že lidé mají různě vyspělé duše.
|
Pam-pela |
|
(5.3.2017 18:59:37) Liško, jo, pro mne je to prostě jediné vysvětlení toho všeho ...
A vlastně tím se člověk i dostává k tomu, že začne mít všechny lidi rád a bez výhrad a hodnocení toho, jak se chovají a co dělají...i když samozřejmě před těmi nebezpečnými je třeba se chránit, zas ubližovat si člověk rozhodně nechat nemusí.
Vnímám ty "vnitřní dušičky" jako vlastně posloupnost fyzického lidského života - od batolete, co ještě nezná svět a je silně závislé a třeba i sobě nebezpečné a nechápající až po třebas moudrého starce...akorát ten stařec může mít kabátek malého dítěte a obráceně. Není dobré koukat jen na stáří těla... Pak bychom si mohli všimnout, že naše dítě je kolikrát moudřejší, než třeba náš partner nebo náš rodič, víc chápe, má hodnotnější priority, je spolehlivější, atd atd...
O tom by se dalo napsat tolik...akorát tady zrovna není příznivé místo...
|
|
|
Pam-pela |
|
(5.3.2017 21:15:30) šuplíku, nic v přírodě si neubližuje záměrně - tedy pro záměr schválně ublížit a taky zvířata skutečně svědomí nemají...prostě protože nic na Zemi kromě člověka nemá sebeuvědomění. To znamená, že jen člověk může ubližovat pro svůj zisk...u zvířátek (a zvířat ) a vlastně všeho ostatního živého je to prostě přirozenost potravního řetězce, rozmnožování, sociálního chování celku...
Možná se to bude lišit v případech, kdy většinou domácí zvířata jakoby přebírají chování lidí, jsou malinko polidštělá, ale ani ti nemají sebeuvědomění, nedělají to s úmyslem ublížit. Jen člověk je tedy za svoje jednání zodpovědný.
|
Pam-pela |
|
(5.3.2017 22:10:19) jsem..., pokud počítám opravdové živé fyzické organismy
|
Filip Tesař |
|
(6.3.2017 15:05:09) I zvířata můžou mít sebeuvědomění. Člověk je jedinečnej mj. v míře, v jaký má rozvinutý abstraktní myšlení, kam to sebeuvědomění spadá, ale pořád jde o vysoce rozvinutý předpoklady, který na mnohem nižší úrovni najdeme i jinde.
Ilustrativní je příklad šimpanzice Washoe, vychovaný mezi lidma, která dostala znakovou řečí za úkol roztřídit na dvě hromádky fotografie cizích lidí a šimpanzů. Fotky lidí a svoje dala na jednu hromádku, ostatní šimpanze kromě sebe na druhou. To znamená, že sama sebe bezpečně poznala a zařadila do určitýho společenství, a to nejen mechanicky, protože na otázku, proč sama sebe nedala do skupiny ostatních šimpanzů, odpověděla opovržlivě, že to jsou "černí brouci".
I jiný lidoopi dokážou v komunikací vyjádřit vzájemnej vztah k adresátovi sdělení se zřetelným citovým zabarvením, což taky předpokládá sebeuvědomění. Pokud je někdo "špatnej", což je relativní hodnota, daná srovnáním, dá se předpokládat, že sama sebe pokládá sdělující za dobrýho. Například jistá gorilice, která znakovala ošetřovateli o pamlsek a když ho nedostala, vztekle na něj zaznakovala "ty hajzle!" (ty-ošklivý-záchod).
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.3.2017 22:32:36) No, ale "ublížit" je taky jen lidská kategorie.
Myslíš, že když tygr sežere antilopu, tak jí neubližuje? Jistě ji to taky bolí. A je to vlastně že on chce přežít na její úkor.
Pokud jeden člověk oloupí druhého, tak v podstatě chce taky přežít na jeho úkor. Akorát my lidi to považujem za špatný a máme na to svědomí.
|
Martina, 3 synové |
|
(5.3.2017 22:43:22) "ublížit" je taky jen lidská kategorie.
3 Jen o plodech ze stromu, který je uprostřed zahrady, Bůh řekl: ‚Nejezte z něho, ani se ho nedotkněte, abyste nezemřeli.‘“
4 Had ženu ujišťoval: „Nikoli, nepropadnete smrti.
5 Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré i zlé.“
22 I řekl Hospodin Bůh: „Teď je člověk jako jeden z nás, zná dobré i zlé. Nepřipustím, aby vztáhl ruku po stromu života, jedl a byl živ navěky.“
23 Proto jej Hospodin Bůh vyhnal ze zahrady v Edenu, aby obdělával zemi, z níž byl vzat.
/b/gen/3
|
|
Pam-pela |
|
(5.3.2017 22:54:03) Kudlo, se zvířaty je to jinak, ti se živí jeden druhým, jeden organismus požírá druhý a jsou tak vlastně vyrobeni...mají to tak zakódované, vrozené...a je to v pořádku.
A rozdíl mezi člověkem a zvířetem je v tom uvědomění, tedy tím, co jsem psala níž...
Pokud je určitý člověk ještě hodně zvířátkový, asi ano, může se "živit" jako zvířátko (třeba loupit, krást a u toho i třeba zabíjet)...čím víc se vyvíjí, tím víc si uvědomuje, že je člověkem a vyvíjí se jeho vnitřní "svědomí"...hlavně si myslím, že tím, že poznává, že cokoliv udělá druhému, dělá vlastně sám sobě...a že to setsakra někdy pořádně bolí . Člověk pak nedělá druhým nic, co nechce, aby druzí dělali jemu.
|
Martina, 3 synové |
|
(5.3.2017 22:57:54) "živit" jako zvířátko (třeba loupit, krást a u toho i třeba zabíjet).
Tak tohle zvířátka moc nedělají, ale vytanul mi na mysli náš příští premiér.
|
Pam-pela |
|
(5.3.2017 23:00:47) Martino, Kudla psala loupit jako nástroj přežití...
A nestraš....furt doufám, že se to nestane.
|
|
|
Kudla2 |
|
(6.3.2017 8:56:07) "cokoliv udělá druhému, dělá vlastně sám sobě...a že to setsakra někdy pořádně bolí ."
Ale to tak přece není - spousta lidí takhle vůbec neuvažuje a vesele si tak projede životem (možná v konečným součtu pohodlnějc a výhodnějc než ten, koho to svědomí žere třeba zas ažmoc"
|
Kafe |
|
(6.3.2017 10:02:10) Kudlo - otázkou je, jak takové lidi (co prostě nemají schopnost poznat, že ubližují) bude Bůh soudit? Pokud tedy věříš, že Bůh je a soudit bude. Bůh má být spravedlivý, ale jak v tomto případě? Někteří lidé jsou svým způsobem invalidé - chybí jim empatie, chybí jim svědomí. Když se to spojí s nějakou násilnickou kulturou, prakticky nemají šanci chovat se dobře.
|
Kudla2 |
|
(6.3.2017 10:11:50) Tak já jsem nevěřící pohan, takže mě Boží soud netrápí, ale v Bibli je psáno, že "nevědomost hříchu nečiní", a taky snad Bůh odpustí jakejkoli zločin, pokud toho ten člověk upřímně lituje, tak je klidně možný, že jestli Bůh je, tak odpustí těm, co tu schopnost nemaj vůbec.
|
77kraska |
|
(6.3.2017 10:14:43) Kudlo, jakto, ze mas nastudovanou Bibli, kdy nejsi verici?
ja ji ted studuju po vecerech s dcerou (cteme pribehy)....jsem ji dosti nedotcena :-( ...teda krom toho, co znam z filmů
|
Kafe |
|
(6.3.2017 10:48:25) sedmi - já kdysi přečetla celou bibli, ale ve verzi pro děti, tedy stravitelnější a lehce upravenou. Na základě toho jsem si myslela, že boží vyslance, když přišli k Lotovi, chtěli obyvatelé Sodomy zabít (ve skutečnosti je chtěli tamní muži a chlapci znásilnit).
|
Kudla2 |
|
(6.3.2017 10:57:34) Liško, twe, to jsem nevěděla, díky za rozšíření obzorů (ale bylo to divný, když si člověk neuvědomí, co v bibli znamená "poznat")
|
|
|
Kudla2 |
|
(6.3.2017 10:48:55) 7mi,
já ji samozřejmě nemám nastudovanou, ale určitý povědomí o ní považuju za součást základního vzdělání (přece jen z toho Evropa dost set let vycházela a umožní to dost věcí pochopit).
|
|
Alraune |
|
(6.3.2017 16:15:37) Přečíst si bibli je normální, ne? I když nejsi věřící... Nebo možná, právě proto, že jsem ji četla, vím, že určitě nejsem křesťan :)
|
|
|
Pam-pela |
|
(6.3.2017 13:00:23) Kudlo, pokud by sis přečetla výpovědi lidí, kteří prošli klinickou smrtí, tak povětšinou ten "boží soud" probíhal v nich uvnitř...oni sami sebe viděli, co a za jakým účelem dělají...a cítili bolest lidí, kterým to dělali...a uvědomili si, že tohle už nikdy dělat nechtějí, že to prostě - bolí. Hezky o tom píše Moody, ale dá se toho najít víc a ty "zážitky" bývají docela dost podobné. A těm lidem, kteří tímto prošli a ten zážitek měli, se prostě změnil smysl a způsob života.
Samozřejmě ti opravdu zemřelí nám to neřeknou, takže tady bychom se mohli dostat do diskuze, jestli to není jen hra mozku...ale i kdyby byla, je to silně "výchovné" a rozhodně to člověka přinutí přemýšlet nad úmysly, se kterými co dělá...a i nad svým konáním.
|
Kudla2 |
|
(6.3.2017 13:06:57) Já nevím, já na tuhle esoteriku moc nevěřím.
Já to mám nastavený tak, že "nečiň druhým, co nechceš, aby oni dělali tobě", zatím to funguje a nijak moc víc o tom nepřemýšlím.
A nemyslím si, že způsobení bolesti je vždycky "směroplatné" kritérium - pokud se třeba rozejdeš s partnerem, se kterým Ti to nefunguje, tak jeho to bude možná bolet, ale to pro Tebe nebude žádná překážka v tom, abys to neudělala.
Případně když se budeš soudit s někým, kdo Ti něco ukradne, tak jeho bude jistě mrzet, když soud rozhodne ve Tvůj prospěch, ale bude to snad důvod pro to, aby sis řekla "no tak já mu to ukradený teda nechám, aby ho to nemrzelo"?
|
Tečka. |
|
(6.3.2017 14:49:58) "no tak já mu to ukradený teda nechám, aby ho to nemrzelo"
I takoví lidé jsou
|
|
Pam-pela |
|
(6.3.2017 18:47:56) Kudlo, no ano... "nečiň druhým, co nechceš, aby oni dělali tobě" - vždyť je to samé...a proč to nedělám? protože vím, že to prostě bolí. A je mi jedno, jestli mě nebo je... To opravdu není žádná ezoterika.
A to ubližování rozchodem s partnerwm - je tam záměr ublížit mu? To je to ono....činy mohou být vykládány různě, do záměru dotyčného většinou druhý člověk nevidí... Těžko soudit zvenčí a objektivně.... Já bych třeba vůbec nechtěla být lidský soudce - jsem schopna pozorovat určitou věc z tisící úhlů...určitě bych nesoudila dobře. A myslím, že největší trauma je, když člověk pak v určité chvíli nahlédne, že ubližoval druhým...a pochopí tu bolest, co způsobil...i když - prostě v určitém čase to prostě ještě jinak neuměl...
A taky se snažím nedělat nic, co mě samotné není příjemné, leccos třeba už zvládnu, leccos ještě ne, ale určitě to jednou budu umět ještě líp, tomu věřím...a myslím si, že to takhle stačí. Kdybychom kdokoliv z nás byl dokonalý, už tu fakt nejsme - takže jsme tak různěmožně zatím všichni nedokonalí.
|
Kudla2 |
|
(6.3.2017 21:58:01) Tak já si myslím, že pro Boha v křesťanským pojetí není utrpení bližního žádná míra (když akceptoval třeba toho Šavla, kterej před tím zabil hodně lidí, a koneckonců i Kristus svým katům myslím taky odpustil).
Takže posuzovat to běžnými lidskými měřítky (Karel mě ve škole šikanoval, a proto se bude jistojistě smažit v pekle) je úplně mimo.
|
Kafe |
|
(7.3.2017 14:54:14) Kudlo - mám někdy dojem, že pro Boha je smrt tak trošku banalitní příhodou v životě člověka a jen my lidé jí přikládáme příliš na důležitosti.
|
Pam-pela |
|
(7.3.2017 14:59:13) Liško, jj, za mě souhlasím....takový "spánek"?
|
|
Kudla2 |
|
(7.3.2017 15:03:29) Liško,
no právě.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pam-pela |
|
(6.3.2017 12:56:25) Kudlo, však uvažovat nemusí, když ještě nad tím uvažovat nepotřebuje...je to jako s malými dětmi..prostě si ten nos nabít musí a některé několikrát a mnohokrát, aby věděly, co a jak jo a co ne...učí se prostě životem. To není trest, to je prostě jen akce - reakce, vlastní zkušenost. Já nevnímám Boha jako Bytost, prostě podle mne nic vně něj není, protože vše je on , jiná materie tu není. Takže jaký trest? A zač? Vnímám člověka jako Boží jiskřičku + svobodnou vůli + to sebeuvědomění...
A to, že někdo už ví a zažil víc, než ten druhý, že si uvědomuje víc věcí a že přestává škodit druhým a je schopný fungovat nejen pro sebe, ale i pro Celek, to je prostě - Vývoj. Ale čím vyvinutější "duch", tím víc "chyb" je tolerováno.... Takže určitě je rozdíl, pokud někoho zavraždí zatím nevědomý člověk (a stejně si bude muset nějakým způsobem uvědomit, že to bolí), a pokud bys to udělala ty...ale myslím, že bys to prostě už - neudělala...protože si uvědomuješ všechny důsledky, co by to neslo, a nejen pro tebe, ale i pro ty poškozené.
|
|
|
|
|
|