Vítr z hor |
|
(26.4.2017 8:27:48) Zhnusena je spousta lidí včetně učitelů. Navíc strašně stoupla nedůvěra ke státním školám, soukromé školy jsou mnohonásobně přecpané a MŠMT odmítá povolovat zřizování dalších - s argumentem, že na státních je míst dost... Nikdo už nečeká, že se děti ve státní škole naučí anglicky, a že škola dokáže děti dostatečně připravit na přijímačky...
|
Monty |
|
(26.4.2017 8:35:40) Veveru, no, mně zas přijde - bez ohledu na to, že jednotné přijímačky a jednotné maturity skutečně pokládám za obrovskou zhovadilost - že se v tomhle směru nasazují školám psí hlavy. Jestli se někdo naučí nebo nenaučí jazyk je do značné míry na něm. A připravovat na přijímačky prostě není povinnost školy.
|
Alena |
|
(26.4.2017 8:45:50) "Jestli se někdo naučí nebo nenaučí jazyk je do značné míry na něm." no to bys ale mohla rict o jakemkoli predmetu, takze v podstate nema smysl chodit do skoly, protoze vedle se to udela lepe (coz je cim dal vetsi fakt). Mam moznost videt uroven vyuky na prvnim stupni (pozor u "pokrokovych" skol) a je to desive. Pokud se dite oochotne spolupracovat, nauci vice za ctvrt hodiny doma nez za tri vyucovaci ve skole, neni to dobre.Pokud by byla skola dobrovolna, tak bych to snesla, ale kdyz tam sedet musi, je to padle na hlavu.
|
Monty |
|
(26.4.2017 8:50:49) Aleno, ale ono to tak do jisté míry je - škola dává možnost a na žákovi je, jestli ji využije nebo ne, případně jak moc ji chce využít. Norimberský trychtýř nemá žádný učitel, ani ten sebelepší. Jasně že jsou dobří a špatní učitelé, stejně jako dobří a špatní lékaři, policisté, úředníci... ale vzdělávací proces je dvousměrný. Bez iniciativy toho žáka učitel nenadělá nic.
|
Alena |
|
(26.4.2017 8:57:17) Pokud je dite iniciativni, chce se ucit a chce rozumet a chodi ze skoly totalne otravene, nemyslim, ze je dobre smaznout tento problem tim, at se to nauci doma. Skola je sice malo ale stale placena z nasich dani. V zajmu spolecnosti je hlavne to, aby se naucili dost i ti co tak iniciativni nejsou, co jim doma nikdo nepomuze a nikdo je nemotivuje.
|
Monty |
|
(26.4.2017 9:06:36) Aleno, ale to je pořád v první řadě na nich! Fakt mi přijde, že se tu buduje obraz nějakých totálně nefunkčních škol (podotýkám, že některé samozřejmě můžou takové být) a dětí, co by se rády učily a nemůžou nebo na straně druhé můžou, ale nejsou motivované... Jenže ve společnosti nikdy nikdo nebude ani stejně chytrej, ani stejně iniciativní, ani stejně motivovanej. Ta škola to pak přirozeným způsobem vyselektuje.
|
Alena |
|
(26.4.2017 9:29:45) Ale pro spolecnost neni dobre, kdyz je to jen na detech (evidentne to nefunguje). Neni dobre kdyz produkuje polovzdelane neprakticke znudene jedince, kteri budou akorat viset na uradu prace. Kazde dite tohoto statu by melo absolvovat minimalne 700 hodin anglictiny (to jsou ti se zakladnim vzdelanim), jak je mozne, ze rada z nich neumi nic nebo temer nic ? Rict, ze to bylo na nich je nepochopenim smyslu povinneho vzdelavani.
|
Vítr z hor |
|
(26.4.2017 9:49:47) Aleno, náš případ:
Děti se začaly učit anglicky ve školce s rodilým mluvčím, všechny děti šly do první třídy nadšené z angličtiny. ZŠ v 1. třídě angličtinu neměla a nebyla ochotna ji zavést. Rodiče po dohodě s obcí zřídili kroužek angličtiny se stejným rodilým mluvčím, kam všichni kromě jednoho žáka chodili. V 2. třídě začali všichni od začátku a celý rok nemluvili, převážně vybarvovali. Zkušenější rodiče přihlásili děti opět na kroužek. Teď ve 3. třídě jsou obě moje děti nadále na kroužku, kam chodí cca půlka třídy (děti však nebyly rozděleny podle úrovně) a školní angličtina je nebaví, ještě se na ní nenaučily nic nového. Učitelka je ráda, že má ve třídě v obou polovinách "tahouny" a učí se jí snadno. Doma si moje děti aktivně čtou komiksy, z legrace spolu mluví anglicky, na dovolené se vždy nějak jednoduše domluvily.
Včera jsem se na třídní schůzce dozvěděla, že se moje děti budou zřejmě vždycky na angličtině nudit, učitelka (nejlepší angličtinářka ve škole!) je lituje, a že je mám přihlásit na jazykovku (žádná v dojezdové vzdálenosti není). Jedno dítě je údajně nejlepší na škole (1.-5. třída) a škola mu tudíž stejně nic nenabídne. Učitelka se domnívá, že dcery jsou díky otci rodilé mluvčí (blbost, jejich druhý rodný jazyk nemá s angličtinou nic společného a otec mluví anglicky jako Masa Bob). Když jsem jí to vyvrátila, mávla rukou, že je to holt talent (učitelka nevidí tu spoustu hodin, co mají děti za sebou a věří jako spousta jiných, že jazyky jsou věcí talentu a políbeným naskáčou do hlavy samy).
Zoufalí rodiče vidí, že se školou není domluva (kdybychom naštvali tuhle angličtinářku, tak patrně dostaneme někoho jiného, a to horšího, tož zaplať pánbu za ty dary) a dávají dohromady partu těch, kterým na angličtině záleží. Chtějí se příští rok složit na neformální anglickou družinu a nacpat rodilému mluvčímu naše děti samozřejmě za prachy domů.
|
Monty |
|
(26.4.2017 10:02:32) Veveru, ale co přesně tedy od školy čekáš? Tvoje děti jsou očividně "napřed", jak s nimi podle tebe má škola pracovat? Ostatní děti zjevně tolik neumí. Nemůžou se přizpůsobit tempu tvých dcer.
|
Z+2 |
|
(26.4.2017 10:07:55) Monty, to je rozdíl mezi dobrou a špatnou školou, zda dokáže pracovat i s dětmi co jsou napřed nebo pozadu.
|
|
Vítr z hor |
|
(26.4.2017 10:10:39) Monty, mám srovnání, nejsou tak dobré, to jen tady jsou coby jednooké mezi slepými králem. Moje děti jsou napřed pouze v rámci zdejší školy, jinak se výkony a znalostmi pohybují kolem 75. percentilu, tudíž celorepublikový nadprůměr, žádný zázrak.
Nevěřím, že žijeme v obci, kde je většina dětí podprůměrná. Pokud ostatní děti neumí, domnívám se, že přidaná hodnota školy je příliš nízká. Navíc děti, které se zde dobře učí, mají také angažované rodiče, kteří si stejně jako já ze zoufalství hrají na "domácí školu" nebo platí doučování.
|
Anni&Annika |
|
(26.4.2017 10:38:14) Veveru jak kdybys mluvila o Nemecku
Nevěřím, že žijeme v obci, kde je většina dětí podprůměrná. Pokud ostatní děti neumí, domnívám se, že přidaná hodnota školy je příliš nízká. Navíc děti, které se zde dobře učí, mají také angažované rodiče, kteří si stejně jako já ze zoufalství hrají na "domácí školu" nebo platí doučování.
Nejhorsi je, ze to u nas jeste na zakladce /1. a 2. trida/ neresil ani indivudualni plan. Deti sice dostanou na tyden pracovni listy maji libovolny cas na jejich vypracovani /v kazdem predmetu/, ale kdyz byla mala pro zdejsi pomery prilis rychla, tak ji ty listy nevzala na kontrolu hned, ale vzdy nejdriv za tyden. Tudiz to bylo jaksi k prdu, nove proste nedostala a cely tyden tam sedela s vyresenyma papirama. Ti nejpomalejsi nestihli ani probrat latku. Presto se vsichny deti svorne sesly po prazdninach ve vyssi tride. A ten propad narustal. Ucitele se snazili jet podle tech nejpomalejsich.
|
Vítr z hor |
|
(26.4.2017 10:43:37) Anni, a jak se to v Německu řeší? Taky rodiče učí doma a platí doučování?
|
Anni&Annika |
|
(26.4.2017 11:04:10) Samozrejme. A socialne slabim s migracnim pozadim to plati stat. A je to tak rozlezle, ze o tom jiz pred nekolika lety psal jeden mnichovsky pomerne znamy pedagog, psycholog /napsal i par knih/. Davala jsem odkaz na jeho clanek. Pisa testy jsou zasluhou matek a doucovani Nejhezci jsou vety kde pise /neco v tom smylu/...doucovani by nemeli dostavat zaci, ale ucitele, aby se naucili s detma pracovat tak, aby zadne doucovani nepotrebovaly.
|
|
|
|
|
Alena |
|
(26.4.2017 10:28:50) "Tvoje děti jsou očividně "napřed", jak s nimi podle tebe má škola pracovat? Ostatní děti zjevně tolik neumí. Nemůžou se přizpůsobit tempu tvých dcer."
To myslis vazne? To mi vyrazi dech. Pak se nedivim, ze ti skoly pripadaji v poradku. Ja povazuji za samozrejme chtit po skole 21.st. praci s ruznym tempem deti, aniz se nekdo musi prizpusobovat pomalejsimu ci rychlemu spoluzakovi. Kupodivu to nekteri ucitele a skoly umi.
|
Monty |
|
(26.4.2017 10:42:13) Aleno, já považuji za samozřejmé, že to dítě dostane příležitost. Ne, že se mu bude přizpůsobovat "učební plán" pro všechny ostatní. Umíš víc než Pepíček, nemusíš dělat totéž, co on, budeš dělat něco jiného. Ale Pepíčka nebudeme nutit, aby dělal to, co ty, protože na to Pepíček nemá. Pokud je ve skupině JEDNO nebo DVĚ děti, které jsou výrazně napřed, jak z nich uděláš skupinu? Budou si furt povídat spolu nebo si budou číst pod lavicí? Přece čím více dítě umí a zvládá, tím méně potřebuje "práci" učitele. Tu potřebuje víc ten, kdo nezvládá. Tím nechci říct, že se má schopnější v hodině nudit, ale vyžadovat, aby se mu učitel věnoval individuálně, to prostě od veřejného školství nečekám.
|
Vítr z hor |
|
(26.4.2017 10:46:02) U nás je napřed jedna celá skupina (cca půlka třídy, z té tedy mládežnice trochu vyčnívají, jedna extrémně), jenže s nimi nikdo nepracuje, nebyli rozděleni a prostě se čeká, že se časem zpomalí natolik, že "problém" zmizí.
|
Kudla2 |
|
(26.4.2017 10:50:56) Veveru,
no, to je taky řešení.
Zanedbat toho dobrýho, aby se propadnul na úroveň těch průměrnejch, a je po starostech. Jakýpak mu nějaký extrabuřty.
|
|
|
. . |
|
(26.4.2017 10:46:51) Monty, "Přece čím více dítě umí a zvládá, tím méně potřebuje "práci" učitele." je oblíbený omyl.
Přiměřený rozvoj všech žáků od veřejného školství rozhodně očekávám. Od čeho jiného by veřejné školství - tedy školství pro všechny - mělo být, než od poskytování stejně (zhruba, přibližně...) kvalitní služby všem?
|
Monty |
|
(26.4.2017 10:47:43) Slupko, přiměřený a individuální nejsou synonyma.
|
. . |
|
(26.4.2017 10:51:12) Monty, není, však také o individuální péči píšeš ty, nikoli já. Přiměřeně - s ohledem na možnosti jednotlivých žáků - lze rozvíjet bez individuální péče.
|
Monty |
|
(26.4.2017 11:00:55) Slupko, a o čem jiném píšu? Máš skupinu dětí na nějaký předmět. Část umí víc, než od nich škola požaduje, část jen to, co škola požaduje (tím tedy myslím "požaduje na dobrou známku") a část míň. Je potřeba je smysluplně zaměstnat všechny, ale nejvíc práce je logicky s tím, aby ti, co umí míň uměli víc. Byť to není vždycky možný. Já tedy nevím, jak se v synově škole učí angličtina, nezajímá mne to. Vím jen, že jsou rozdělení na skupiny, ale podle jakého klíče, to netuším. Neřeším proces, pokud není problém ve výstupu. Nicméně je mi jasný, že podle "potřeb" mého dítěte se všichni ostatní učit prostě nemůžou.
|
. . |
|
(26.4.2017 11:11:10) Monty,
píšeš, že
"nejvíc práce je logicky s tím, aby ti, co umí míň uměli víc",
předtím obdobné vyjádření:
"Přece čím více dítě umí a zvládá, tím méně potřebuje "práci" učitele."
A to je to, o čem jiném píšeš.
Přidanou hodnotu by si měli ze školy odnést všichni. Co "škola požaduje" je samozřejmě otázka do pranice, jako podstatné však vidím, že prakticky v jakémkoli oboru, u jazyků obzvlášť, je možné v rámci probírané látky (učební plán či co...) jít libovolně do hloubky, šířky, souvislostí, kreativní činnosti... tedy rozvíjet. Ne jen nechat ty "lepší", ať se nějak "zabaví", natož jak sami zvládnou.
|
Monty |
|
(26.4.2017 11:14:58) Slupko, šmarjá, já ale nepíšu, že se mají nějak zabavit samy! Učitel je má "zabavit" něčím, co je pro ně přínosný, a to něco můžou dělat mnohem více samostatně než slabší žák, který potřebuje, aby mu učitel vysvětlil něco, co nechápe, čemu nerozumí. Proč by měl učitel sedět u dobrého žáka a průběžně sledovat jeho práci? Tu snad může vyhodnotit poté, co čas reálně věnuje tomu slabšímu.
|
. . |
|
(26.4.2017 11:41:03) Monty, zabavit, NATOŽ sami jsem psala. Již to "zabavit" je z mého pohledu šílené. Mají se učit, mají se rozvíjet. Zabavovat se mohou ve volném čase.
Ti žáci, kteří toho více umí, nemusí být ti, kteří jsou samostatnější, více schopní samostudia, klidnější... Slabší žák poté, co pochopí, potřebuje často daleko více procvičování (než ti nadanější), a u toho učitelka sedět nemusí, stačí, když to vyhodnotí poté, co věnuje nějakou tu chvilku i dobrým žákům.
|
Monty |
|
(26.4.2017 11:49:37) Slupko, ale stejně tak dobře se ve volném čase můžou rozvíjet, že. To je v podstatě důvod, proč sem na tohle téma píšu - fascinuje mne představa dítěte, které něco zajímá, něco mu jde, v něčem vyniká a není de facto schopné v tom cokoli samostatně podniknout. Je mi jasný, že ideální škola by měla rozvíjet každého podle jeho potřeb (což zní jako komunistické "každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb" - to je vyloženě ideální pojetí školy), ale na to ve škole je čas a prostor jen omezeně. Když se bude sebenadanější dítě spoléhat jen na školu, tak nevím, jestli mu to nadání bude k něčemu platný. Leda by měl soukromé učitele. Padlo tady, že žák po ukončení devítky by za sebou měl mít 700 hodin angličtiny. Pokud je tím míněna vyučovací hodina, která má 45 minut, je to 525 hodin. Jaký očekáváš výstup u průměrného žáka za 525 hodin (21 dní a kousek) výuky během 9 let, pokud bude spoléhat pouze na školu (byť se skvělým učitelem)?
|
. . |
|
(26.4.2017 12:03:26) Monty,
"fascinuje mne představa dítěte, které něco zajímá, něco mu jde, v něčem vyniká"
Bavíme se zde o dětech "pouze" lepších, než zbytek dané třídy, nikoli o výjimečně nadaném dítěti (to nechť se rozvíjí mimo základku nebo jde na víceletý gympl).
" a není de facto schopné v tom cokoli samostatně podniknout."
Nejde o to "cokoli" podniknout, ale něco smysluplného, co ho posune dál, a to během vyučovací hodiny. To je docela dost požadavků pro druhostupňové dítě. Navíc dítě nemusí být tím, v čem je docela dobré, až tak zaujato, aby se klidně při té hodině tak trochu nefláklo, když už má hotové to cvičení, co ostatní teprve louskají...
Máš dle mého přehnané představy o motivaci a sebekázni lepších žáků.
Ohledně angličtiny nevím, jak popsat očekávaný "výstup" laicky jinak než u ostatních předmětů, tedy: průměrný žák průměrný, vynikající žák vynikající.
|
Monty |
|
(26.4.2017 12:12:44) "Ohledně angličtiny nevím, jak popsat očekávaný "výstup" laicky jinak než u ostatních předmětů, tedy: průměrný žák průměrný, vynikající žák vynikající."
Slupko, OK, ale myslíš tím "vynikající" v tom, co vyžaduje škola? Chápej, škola chce na jedničku nějaké penzum znalostí. A k tomu je těch 525 hodin. Za 525 hodin se ti nejlepší mají naučit TOTO. Nechce se od nich víc. Pokud oni sami víc umí nebo se víc naučit chtějí, tak jim k tomu učitel samozřejmě má vytvořit podmínky, ale těžko se jim bude věnovat na úkor těch slabších. To je to, o čem mluvím. Když chci, aby průměrný dosáhl svého maxima, na kterém ten vynikající už dávno je, tak mu musím věnovat čas, který k dosažení stejného výsledku vynikající už nepotřebuje. Potřebuje se (pokud to chce, protože když nechce, nenaděláš nic) rozvíjet dál. Učitel by mu měl dát příležitost, ale ne na úkor času buď svého mimo hodinu (leda by sám chtěl, ale rodič to po něm chtít nemůže) nebo času, který potřebuje ten průměrný/podprůměrný.
|
Ropucha + 2 |
|
(26.4.2017 12:21:32) Ohledně angličtiny si myslím, že rodiče, kteří z vlastní iniciativy učí děti od batolecího věku, mají na státní školu idealistické nároky. Státní škola má na prvním stupni spíš takovou přípravku, ani vždy neučí aprobovaní angličtináři, a "pořádná" výuka začíná na druhém stupni (v kvalitě asi proměnlivé). Kdo chce více, musí asi vsadit na mimoškolní výuku.
|
Monty |
|
(26.4.2017 12:23:52) Anett, myslím si totéž. Ty hodinové dotace angličtiny prostě nemůžou mít samy o sobě v deváté třídě požadovaný výstup na C 1. A zaráží mne to o to víc, že dneska je ta cesta k angličtině tak snadná pro toho, kdo chce, že snazší už být ani nemůže.
|
Kudla2 |
|
(26.4.2017 12:25:56) Monty,
cesta k matice a fyzice je taky snadná, a kdo z nás je přeborník?
To samý s muzikou, a nevšimla jsem si, že by kolem nás běhali samí virtuosové.
Ale asi je fakt, že je nutný se smířit s tím, že povinná angličtina ve školní podobě vlastně ani nic moc výstupy mít nemůže (čest výjimkám).
|
Monty |
|
(26.4.2017 12:26:54) Kudlo, cesta k matice, fyzice ani k hudbě není zdaleka tak snadná jako cesta k angličtině.
|
. . |
|
(26.4.2017 12:55:47) Monty, "cesta k matice, fyzice ani k hudbě není zdaleka tak snadná jako cesta k angličtině"
jak to? Všechno je neustále všude kolem
|
Ropucha + 2 |
|
(26.4.2017 12:59:44) Slupko, v tomhle bych dala Monty za pravdu. Otevřeš počítač a máš angličtinu jako na dlani, kam se podíváš. Na noty ani na rovnice bežně nenarážím
|
|
Monty |
|
(26.4.2017 13:00:48) Slupko, ne takto explicitně.
|
. . |
|
(26.4.2017 13:09:27) Monty, co je neexplicitního na slevách, daních, úrocích, plánování výletu včetně dopravy a nákladů, brzdné dráze auta, padání stromů ve vichřici, sněžení versus déšť... jako jo, taky angličtinu někdy slyším, ale to neznamená, že mi nějak skočí do hlavy překlad a gramatika a reálie a anglická literatura a a...
|
Monty |
|
(26.4.2017 13:10:25) Slupko, a tohle snad řeší žáci? Já myslela, že se tu bavíme o dětech.
|
Monty |
|
(26.4.2017 13:19:02) LoroX, tak oni se to učí postupně, úměrně věku. Není to přece tak, že až do puberty dítě na angličtinu nenarazí a pak se začne najednou "zajímat". Ve třetí třídě hraje jiné hry, používá jiné programy a dívá se na jiná videa/filmy než v devítce. Ale i tím se učí. Třeťákovi fakt nebudeš dávat k výuce vysokoškolská skripta, ale pokud se jazyku bude průběžně věnovat, tak si je v devítce už přečíst může.
|
|
|
Monty |
|
(26.4.2017 13:31:46) LoroX, tak podle tvé teorie asi musí být angličtinářka mého syna génius.
|
Monty |
|
(26.4.2017 14:05:26) LoroX, tak ono taky záleží na tom, jak k tomu učitel přistupuje. Když jsem tu nedávno psala o tom, že se dítě neučí slovíčka a ani se je nemusí učit, bylo to téměř jednohlasně odsouzeno. Jenže mně právě přijde jako "individuální přístup", když může lepší žák pracovat samostatně i v tom, že nemusí doplňovat do textu daný slovíčka, ale slovíčka podle svého uvážení. Ta daná slovíčka jsou pomůckou pro ty, co mají menší slovní zásobu. A učitele to "nestojí" vlastně vůbec nic.
|
Ropucha + 2 |
|
(26.4.2017 14:49:07) Jentakj, ano, přesně takovou mám zkušenost, v němčině jsou děti odkázány na biflování z učebnice, nikde kolem sebe němčinu nevidí, neslyší, a nemají ji rády. Já je chci poslat do Německa studovat, aby zažily ten jazyk trochu v praxi, jinak je asi nedokáži motivovat dotáhnout němčinu k maturitě.
|
Monty |
|
(26.4.2017 14:51:22) Anett, to je stejný u každého jazyka - kromě angličtiny. Syn dělá ruštinu a když slyším ten příšernej přízvuk, tak se mi kroutí palce. Ale on to nemá kde naposlouchat. Taky ho budu muset poslat do Ruska, není jiná pomoc.
|
Ropucha + 2 |
|
(26.4.2017 15:52:21) Monty, ty ho můžeš poslat do centra, než dojde od orloje k Hradu, má naposloucháno Když bude vnímavý, zvládne vedle ruštiny i čínštinu a japonštinu
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(26.4.2017 14:35:47) jentak, njn, a proto tu píšu, že dnešní děti (ano, všechny ne, ale zas tak málo jich nebude) tu angličtinu denně používají.
|
. . |
|
(26.4.2017 14:51:53) Monty, v tom případě nechápu, jaktože k pohovorům o pozici, kde je jako vedlejší požadavek též angličtina B1, stále přicházejí mladí lidé, kteří nejsou schopní pohovořit ani o svých zájmech, natož něco mírně technického napsat. Asi je to zrovna to málo, co ji denně nepoužívá
|
Monty |
|
(26.4.2017 14:57:11) Slupko, jak mladí? Po VŠ? To už jsou dost staří a asi je ten aktuální trend nezasáhl. Anebo to mohou být ti, které nezajímají ani hry, ani internet nebo filmy. Pokud třeba ve volném čase dělají sport, tak tam k angličtině běžně nepřijdou. A samozřejmě existuje i skupina lidí, kterým jazyky prostě moc nejdou.
|
. . |
|
(26.4.2017 15:44:03) Monty, po maturitě. B1 by na VŠ pozice u nás byla opravdu málo. Jsou to fakt ještě předevčírem děti.
Myslím si, že opravdu podléháš dojmům ze svého okolí, které nejsou většinové, natož výrazně. Opravdu "ti, které nezajímají ani hry, ani internet nebo filmy" existují a je jich hodně. Navíc hry je možné odehrát s pár slovíčky, internet dávám klidně i bez angličtiny, filmy se točí i české a německé a jiné...
|
Monty |
|
(26.4.2017 15:48:19) Slupko, moment, já ale netvrdím, že to dělá každý. Jen že to každý dělat může. Jasně, s výsledky rozdílnými, ale může. Ano, mezi teenagery v mém okolí je to celkem běžné, ale taky to nedělá každý a i mezi těmi, co s tou angličtinou denně do kontaktu přijdou jsou rozdíly ve znalostech.
|
. . |
|
(27.4.2017 14:02:26) Monty, stejně tak si každý může počítat co mu libo, snadno najít kdejakou info z přírodních věd, ... Stále je to o tom, že tobě připadá angličtina všudypřítomná, ale ona taková není. Ano, lze ji snadno nalézt, ale to cokoli školního.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(26.4.2017 13:32:03) Jentakj, to je myslím velmi běžné, že pasivní znalost předíhá tu aktivní. Já v angličtině i v němčině na běžné úrovni čtu, ale zdaleka neumím aktivně použít všechno to, čemu bez problémů rozumím. V němčině obzvlášť, tam jsem dneska ráda, že si objednám kafe, a ještě s chybou :-(
|
|
|
|
. . |
|
(26.4.2017 13:32:34) Monty, tak sněží snad i na žáky. Stejně jako i dospělí slyší angličtinu.
|
Monty |
|
(26.4.2017 13:35:12) "Monty, tak sněží snad i na žáky. Stejně jako i dospělí slyší angličtinu."
Slupko, když sněží, nesněží na tebe informace "toto je nějaký jev z oblasti přírodních věd". Nad ní musíš přemýšlet. Pokud slyšíš/vidíš angličtinu, na první dobrou víš, že je to angličtina.
|
. . |
|
(26.4.2017 13:39:33) Monty, na první dobrou vím, že je to cizí jazyk, stejně jako vím, že je to jev z oblasti přírodních věd. Co je to za jazyk a jak se ho naučit je asi tak stejný problém, jako co je to za jev a jak se o něm něco dozvědět. Tedy buď malý nebo dost velký podle nadání v tom směru a zájmu o věc. Konkrétní data jsou přístupná snadno v obou případech.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(26.4.2017 12:31:49) Monty, souhlasím. Myslím, že s angličtinou dneska děti přirozeně vyrůstají, v podstatě se jí nelze vyhnout a školní výuka je jen jedna z cest, kudy se k ní dostat. Když je nekvalitní, tak je samozřejmě škoda promarněného času, to v každém případě. Ale urputná snaha dovést děti co nejdříve k co nejvyšší úrovni mi přijde skoro zbytečná.
|
Z+2 |
|
(26.4.2017 12:37:04) No potom co se mi nová pracovnice, čerstvá absolventka státní vysoké školy, rozplakala, když ji hrozilo, že poletí sama na konferenci do Curychu si myslím, že snaha není ani náhodou zbytečná.
|
Kudla2 |
|
(26.4.2017 12:44:25) A myslíš, že kdyby neuměla psát rukou, tak by se nerozplakala?
|
Z+2 |
|
(26.4.2017 12:49:19) E? To byla reakce na angličtinu, kterou se bojí, že nemá dostatečnou na samostatnou cestu...
|
Ropucha + 2 |
|
(26.4.2017 12:52:48) No tak když někdo studuje SŠ a dokonce VŠ a zanedbá svou úroveň angličtiny, tak je chyba někde jinde, než v rodičích, kteří ho nedotáhli na úroveň B už ve školce. Ale jinak jo, já své děti také posílám do jazykové školy, protože mi na jazycích záleží, ale od prvního stupně státní ZŠ prostě nečekám zázraky, chápu jejich limity.
|
|
Kudla2 |
|
(26.4.2017 13:11:20) Jo aha, Zetko, už to vidím, myslela jsem, že to je reakce na to psaní rukou.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(26.4.2017 12:51:02) Anett, jistě, nekvalitní výuka je ztráta času u každého předmětu. Ale s tou angličtinou je to přesně jak říkáš - před ní se nedá nikam "utéct" a pokud někdo aspoň trochu chce, naučí se mimo školu víc než ve škole. Ať už je výuka kvalitní jak chce, stále je časově omezená.
|
. . |
|
(26.4.2017 13:03:42) Monty, já teda trochu chci, nikam neutíkám, a naučila jsem se mimo kurzy angličtiny daleko méně, než v nich. Řekla bych, že je to jen optický klam jazykově nadaných lidí, kteří se pohybují v prostředí, kde jazyk hodně potřebují. Mně zase připadá, že třeba takový excel je všudypřítomný a snadno naučitelný mimo školu. Tedy matika. A věřím, že jsou lidi, kteří se mu (excelu) zdárně celoživotně vyhnou
|
Monty |
|
(26.4.2017 13:09:46) Slupko, kolikrát denně tak asi průměrný žák základní školy narazí na Excel?
|
. . |
|
(26.4.2017 13:36:37) Monty, píšu to jako příklad vnímání situace dospělého člověka - jak ty vnímáš přítomnosti angličtiny v běžném životě a jak já excel. Nikoli průměrný žák, o tom se to obě můžeme jen dohadovat. Ty máš doma jednoho, já měla dva, všichni tři se baví s kamarády z celého světa anglicky a sledují seriály a filmy v angličtině atd... ale ve skutečnosti je dost dětí, které přijdou s angličtinou do běžného styku max. v textech písniček (kde ani nerozeznají slova).
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(26.4.2017 13:21:29) Monty, ta časová omezenost zase není tak zlá, vyučovacích hodin je podle mě docela dost, ale limity vidím spíš v tom, že jsou početné skupiny, část dětí je nemotivovaná, někdy děti s poruchami učení, musí se známkovat, takže se klade důraz na písemný projev na úkor komunikace (která se známkuje obtížněji, ale v počátcích učení by měla převládat) ... a tak podobně.
|
|
|
|
|
|
|
Myšutka* |
|
(26.4.2017 12:21:41) Jojo, mám doma takové dva experty, co jsou v matematice dobří, ale nebaví je. Tudíž na zš měli v matice samé jedničky, písemky s prstem v nose, v hodinách četli pod lavicí, nudili se, ale že by si proaktivně počítali, to ani náhodou. A pouze jediná učitelka byla té dobroty, že v hodině těmhle příšerám dávala úlohy navíc a komentovala to "v matematice budeš dělat matematiku". A v současné době mi matikář pravidelně opakuje "kdyby on se tomu věnoval, on byl vynikající". No nebude, nebaví ho to, považuje to za servisní předmět.
|
. . |
|
(26.4.2017 12:25:06) "experty, co jsou v matematice dobří, ale nebaví je. Tudíž na zš měli v matice samé jedničky, písemky s prstem v nose, v hodinách četli pod lavicí, nudili se, ale že by si proaktivně počítali, to ani náhodou. "
děkuji ti náčelníku, že jsi se mě zastal
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(26.4.2017 12:05:07) Monty, výsledek u průměrného žáka může být průměrý, s dobrým učitelem i nadprůměrný, se špatným učitelem žalostný. Bereme-li, že průměrný žák je i průměrně motivovaný a snaživý. Protože když žák nechce, nikdo ho proti jeho vůli nevzdělá, v tom s tebou souhlasím. A u nadaných žáků mohou být ty výsledky úplně stejné, od nadprůměrných po žalostné, opět v závislosti na učiteli a motivaci žáka.
|
|
|
Monty |
|
(26.4.2017 12:01:43) "...ale moje zkušenost je, že samostatná práce je pro slabší žáky naprosto demotivující"¨
Šuplíku, ano, myslím si to také. Ten slabší potřebuje větší zpětnou vazbu, více vysvětlování, ukázání, kde chybuje a proč.
|
|
Z+2 |
|
(26.4.2017 12:04:54) Šuplíku, to je bohužel o schopnosti učitelů, jejich dovzdělávání a schopnost pracovat s variabilně pracující třídou. Dá se to řešit skupinkami, které se vzájemně podporují, například, ale těch řešení podobného problému je daleko víc. A bylo by dobře, kdyby učitelé o možnostech práce s nerovnoměrně pracující třídou měli větší ponětí.
|
Z+2 |
|
(26.4.2017 12:16:40) Šuplíku, ano je daleko pohodlnější si před tabulí něco vykládat, než se naučit pracovat s třídou jinak. To považuješ za efektivitu?
|
|
|
|
. . |
|
(26.4.2017 12:10:20) Šuplíku, to "sedět" bylo reakcí na montyino "sezení" u těch nadanějších. Dle mého všichni potřebují průběžnou podporu a zpětnou vazbu a motivaci. To, že ti nadanější na gymplu si poradí sami (a zvenku to vypadá, že smysluplně pracují) neznamená, že ti nadanější na základce nezůstanou civět z okna či si nevytáhnou mobil. Máš pravdu, že 30 (nás bylo 42) na jednoho je hodně. Přesto se domnívám, že by měla být péče distribuována rovnoměrně. Třeba všem málo, když na víc není kapacita.
|
. . |
|
(26.4.2017 12:17:41) Šuplíku, praxi učitelky mám jen na základce z doby, kdy víceleté gymply nebyly. Můj "soucit" s nadanějšími dětmi tudíž neplyne jen ze zkušenosti mého dětství a vlastních dětí, ale i z té základky.
(jo, však o studentech jsem psala, že nevytahují)
|
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(26.4.2017 11:42:19) Monty a to je právě omyl.
|
|
|
|
|
|