| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Větné členy

 Celkem 80 názorů.
 Monika + 2 


Téma: Větné členy 

(13.1.2019 23:46:01)
Ahoj, mám prosím dotaz ohledně větných členů.

Automatická sonda byla vyslána na několikaletou misi k planetě Merkur.

Vcelku rozumím tomu, že se očekává, že "k planetě" označím za přívlastek neshodný ke slovu "misi". "Na misi" je tedy příslovečné určení místa. Dá se na větný člen "k planetě" také pohlížet jako na příslovečné určení místa?

A pokud ne, tak proč?
Změní se větný rozbor, přehodím-li slovosled?
Automatická sonda byla vyslána k planetě Merkur na několikaletou misi.
Na několikaletou misi byla k planetě Merkur vyslána automatická sonda.


 darinaa 


Re: větné členy 

(14.1.2019 6:59:06)
Ten neshodny privlastek je Merkur, ne k planete. A k planete je prisl.urc. mista.je to navazano na prisudek.
 Monika + 2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 8:58:43)
Ano, děkuji za připomínku, "Merkur" je tady neshodný přívlastek k "planetě".
 Klara 68 


Re: větné členy 

(14.1.2019 16:56:42)
V původní větě je k planetě přívlastek neshodný (na jakou misi?), Merkur také (k jaké planetě?), pokud změníte slovosled jako v dalších dvou větách, je to příslovečné určení - (byla vyslána kam?). Vysvětlení je jednoduché - mise je podstatné jméno, a to může být rozvito jenom přívlastkem, zatímco příslovečná určení a předměty rozvíjejí jiné slovní druhy, nikdy podstatná jména. Proto příslovečné určení má sice přednost, ale před předmětem, nikdy před přívlastkem, protože rozvíjejí jiné slovní druhy.
 darinaa 


Re: větné členy 

(14.1.2019 17:02:54)
A jak jsi přišla na tu prioritu, že "k planetě" rozvíjí slovo misi? úplně stejně můžeš říct Kde byl vyslán? K planetě.
 Klara 68 


Re: větné členy 

(14.1.2019 17:09:50)
Při tomto slovosledu mi to připadá logičtější. Ale může se to jevit jako sporné a do písemky bych to proto nedala. A to učím středoškoláky, ne děti v sedmičce.
 Ropucha + 2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 17:13:49)
"úplně stejně můžeš říct Kde byl vyslán? K planetě."

To těžko.

 darinaa 


Re: větné členy 

(14.1.2019 17:49:53)
Omg, to je úplný nesmysl.
 Klara 68 


Re: větné členy 

(14.1.2019 17:28:13)
Ono se to tam rozvíjí postupně - vyslána kam? Na misi. Na jakou misi? K planetě. Takže je to jasné. Tady vidíte, že i učitelce ty odpovědi docházejí postupně, zvlášť takhle navečer:-) Jdu do divadla, odpovím případně později.
 Monika + 2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 19:50:39)
Děkuji všem za postřehy. Na správnou odpověď dle synova vyučujícího si musím ještě počkat, prý se k tomu dneska nedostali.
Je zjevné, že ani profesionálové se neshodnou, zda "na misi" je příslovečné určení místa či účelu a zda "k planetě" je příslovečné určení místa či přívlastek neshodný.
Rozumím, proč se větné členy učí. Koneckonců i v němčině a angličtině se to učí taky. Nerozumím, proč se to učí na takto nejednoznačných větách...
Na druhou stranu má Petrajda pravdu, že by bylo fajn na takovýchto příkladech si ukázat, jak větu přeformulovat.

 Klara 68 


Re: větné členy 

(14.1.2019 17:04:50)
Ještě dodávám, abych vás nespletla - Merkur je přívlastek neshodný vždy.
 JaninaH 


Re: větné členy 

(14.1.2019 19:55:33)
To mám radost, že jsem to měla správně.
 breburda71 


Re: větné členy 

(14.1.2019 7:15:25)
Já bych na tu misi vyslala lidi odpovědné za to, že se dopodrobna a neúměrně dlouho učí tyhle kraviny, zatímco většina dětí píše s gramatickými chybami a neumí vyplodit srozumitelnou větu ve slohu..
 Kudla2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 8:15:41)
Breburdo,

přesně, tohle mě vždycky točí, informace úplně k pr.du, o znalosti češtiny to nevypovídá NIC a ke správnému psaní to taky nepomůže NIJAK, naprosto zbytečná buzerace. ~o~

(Moniko, pardon, že to nebylo k věci, ale mně to připadá tak strašně samoúčelný a vadí mi, když tím škola zbytečně otravuje děti a potažmo i rodiče)
 Renka + 3 


Re: větné členy 

(14.1.2019 8:29:11)
Přesně tak, kdyby se děti radši učily, jak správně stylisticky i gramaticky napsat text. To v životě uplatní, přívlastek neshodný k ničemu potřebovat nebudou. Kdo vymyslel, že se tyhle blbosti pořád ve škole učí?
 Petrajda 


Re: větné členy 

(14.1.2019 16:39:45)
Musíms e větných rozborů zastat, zdá se mi, že to nutí děti logicky myslet. A kromě toho, že logického myšlení není nikdy dost, tak se to může třeba hodit při chápání různých právnických textů (nebo hledání kliček v nich). Ale jednoznačně souhlasím s tím, že na ZŠ by měly být příklady jednoznačné, tj. aby nikdo nemusel váhat, zda ta vazba je "vyslal k planetě" nebo "misi k planetě".

Ale zas dobrý je na tom ukázat, jak můžou být vazby nejednoznačné a jak je třeba přeformulovat, aby jednoznačné byly.
 Ropucha + 2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 17:16:30)
Petrajdo, ano, logické myšlení, cit pro stavbu vět, pro významy, formulace, interpunkci ..
Ale evidentně to nemá na každého účinek, i když se to ve skole učil.
 Konzerva 


Re: větné členy 

(14.1.2019 20:42:56)
Jak chcete někoho naučit jaké i/y se píše při shodě podmětu s přísudkem, když nebudete učit, co je podmět a přísudek?

 Renka + 3 


Re: větné členy 

(14.1.2019 21:26:38)
Vysvětlit někomu, co je podmět a přísudek je jednoduchá záležitost. Už ale nemusí vědět, že je to např. přísudek jmenný se sponou. A využila jsi v životě k něčemu určování ostatních slovních druhů? Jedna věc si o tom říct, věc druhá je dokola tyhle blbosti opakovat na úkor podstatných věcí.
 Federika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 21:46:14)
Tak Renko, já to určitě využila:-)
Dejme tomu, že proto, že se češtinou živím, ale to nikdo na základní škole ještě většinou neví-čím se bude živit.
A slovní druhy snad nejsou problém?
 Renka + 3 


Re: větné členy 

(14.1.2019 22:37:11)
Federiko, kdo má potřebu studovat přísudek jmenný se sponou pro svoje další povolání, mohl by se tomu věnovat už v nějakém následujícím studiu, pro 99 % populace jde o naprosto neužitečnou vědomost.
 Federika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 22:52:53)
Mě to ve škole strašně bavilo, vždycky jsem si přála,aby hodina trvala delší dobu~:-D
Nedělám si srandu, fakt.
A na vejšce by na tyhle základy už nebyl čas.
Tuhle otázku (k čemu mi to bude) si můžeš klást u všech předmětů . Nakonec by se nikdo nic neučil, protože nevíš, jestli to využiješ, že jo.
 Kudla2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 22:58:33)
Federiko,

tak skoro každýho baví nějakej bizár, ale proč zrovna k tomuto nutit všechny ostatní, když je to objektivně fakt k ničemu?
 Federika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:06:59)
Noo, mně přišlo, že to, co jsme se učili na základce a na střední, byly jen nezbytný základy~t~
Vzhledem k tomu, co jsme pak probírali v češtině na vejšce~:-D
A když třeba vidím,co bere můj 14 letý syn v biologii, tak si rozhodně nemyslím,že by šlo o "nezbytný základ". Biologii určitě studovat nepůjde.
 Kudla2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:10:11)
Tak já se pamatuju, že nás tejrali s těma doplňkama už na základce, podmět přísudek budiž, ale tohle byly věci, ve kterých ANI TI UČITELÉ neměli jasno, a z hlediska porozumění češtině to bylo ABSOLUTNĚ ZBYTEČNÝ.

Byla Ti někdy k něčemu informace, že jev XY je doplněk a ne příslovečné určení místa?
 Federika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:17:03)
No asi bylo, přesně ti to nepovím. Při překladu občas řeším nějaký ptákoviny. Jenže já nad tím nikdy nepřemejšlela, bavilo mě to, nikdy jsem se to nemusela učit, chápala jsem to hned
Nikdy jsem třeba ale nepochopila, proč se mám učit věci typu:" sestrojte všechny n-úhelníky které rotují kolem komolého kuželu.."~:-D
My jsme měli navíc výbornýho češtináře, nějak si vůbec nevybavuju, že by s tím měl někdo větší problém.Ani na přijímačky ne.
 Renka + 3 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:12:58)
Federiko, k čemu to přesně jsou nezbytné základy? Budu umět lépe psát, lépe mluvit nebo proč to jsou nezbytné základy?
Psala jsem tu, jak jsme kvůli špekům od učitelky hledali doučování a prakticky nikdo to neuměl! I ta jediná učitelka, která nám neodmítla, když jsme jí ukázali, co má dcera za věty k rozboru, nebyla schopna říct, jestli to umí určit na 100 % dobře.

Fyziku, chemii, biologii, matematiku, zeměpis ve svém životě nějak využiji. Větné rozbory jsem potřebovala jen na základce a k přijímačkám. A to mě to vlastně taky docela bavilo.
 Federika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:18:07)
No já využiju rozhodně míň tu chemii a matiku~:-D
 breburda71 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:15:33)
Tak pro někoho,kdo jde studovat češtinu na VŠ, je to jistě brnkačka, to je jasný...Pro ostatní je to holt věc, ve které nevidí ani zbla smyslu.. Orientovat se trochu v biologii,chemii, matice se hodí,určování větných členů a vedlejších vět jsem nepoužila nikdy na nic (krom přijímaček a různých zkoušení, prověrek)..
 Renka + 3 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:16:49)
Tvůj syn na náročném gymnáziu určitě bere učivo více do hloubky než ti co zůstali na ZŠ, tak snad ani nemůžeš očekávat, že bere jen nezbytné základy. Moje dcera si porovnává učivo se spolužáky, kteří zůstali na ZŠ a je to prostě o něčem jiném, ale to je důvod, proč tyto děti na gympl jdou.
 Federika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:21:17)
Renko,
to sice jo, nicméně taky si můžeme klást otázku, k čemu to potřebujou brát do takových podrobností, když to většina z nich nikdy nevyužije. Oni ale ještě neví, jestli to využijou, prostě se učí všechno.
Já se proto těšila na vejšku, že se konečně budu učit jen to, co chci co mě baví. Na základce i na střední se prostě učí spoustu a spoustu zbytečností, trénuješ paměť, vytváříš si názor, co chceš a co rozhodně ne a tak-možná
 Renka + 3 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:24:57)
Protože je to prostě gympl, počítá se s tím, že budou ve studiu pokračovat. Na té základce je řada dětí, které sotva prolezou a půjdou na učňák nebo nějakou tu sociálně právní. Proč se musejí trápit v češtině s naprostou zbytečností a neprocvičují raději gramatiku, ve které mají i v devítce slabiny?
 Federika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:29:12)
Renko,
já nevím, jak je to dneska. Oba kluci byli od pátý třídy na gymplu, tak to neumím porovnat s požadavky v češtině na základce, ale ani na tom gymplu to s větnýma rozborama nepřehánějí...
A za mě-už fakt nevím, navíc to neumím posoudit, nikdy mě čeština netrápila. Normální učitel zas ten doplněk a neshodný přívlastek neprožívá, pokud to někdo fakt nechápe, tak holt nemá jedničku, no a co.
 Kudla2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:32:35)
"Normální učitel zas ten doplněk a neshodný přívlastek neprožívá, pokud to někdo fakt nechápe, tak holt nemá jedničku, no a co."

No a nemělo by být žádoucím výstupem, aby ten žák psal bezchybně česky?

Přece ten slovní rozbor je jen pomůcka, aby ten žák psal správně, pokud to dokáže i bez jeho znalosti, tak proč na tom tak bazírovat?
 Federika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:37:18)
Protože je to součást český gramatiky. Základů.
 Kudla2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:41:46)
Federiko,

ale pokud někdo tu gramatiku má v malíčku prakticky, tak proč ho dusit na teorii?

Nebo ještě jinak: pokud jako žák nikdy neudělám chybu v i-y, ale nebudu umět nazpaměť vyjmenovaný slova, zasloužím si horší známku?
 Federika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:52:17)
Pokud má tu gramatiku v malíčku, silně pochybuju, že ho trápí nějakej doplněk nebo přívlastek.
A kdo se to nechce učit, nemusí. Můj spolužák Ládík se nikdy nenaučil ani podmět a přísudek, netrápilo ho to. Všechno opsal ode mě. Dneska je hajný a naprosto spokojenej.
A můj syn, vysokoškolák, se zas nikdy nechtěl trápit rozborama děl z 18 století v němčině. Netrápil, nechal si dát klidně kule.
No a asi mu to neschází, evidentně.
 Kudla2 


Re: větné členy 

(15.1.2019 0:01:44)
"Pokud má tu gramatiku v malíčku, silně pochybuju, že ho trápí nějakej doplněk nebo přívlastek."

Jak to myslíš?

Já myslím, že i když máš gramatiku PRAKTICKY v malíčku, neznamená to nutně, že ji musíš zvládat i teoreticky.
 Monty 


Re: větné členy 

(15.1.2019 8:50:46)
OMG, zase Federičiny zcestný teorie o praktickém významu zbytných pitomostí. ~;)
Živím se jazykem přes 20 let, v mém okolí je vystudovaných bohemistů a obecně jazykovědných profesí, že přes ně není pomalu ani kam plivnout, a nevím o jediném člověku, který by v praxi potřeboval rozlišovat přívlastky, přístavky a podobné kosočtvercoviny.
Teď očekávám, že se mě tu někdo bude pokoušet přesvědčit, že jeho děti si doma určují přívlastky pravidelně a děsně je to baví, případně že v určování větných členů pořádají v zaměstnání s kolegy dvakrát týdně o polední pauze soutěž o drobné ceny. ~t~
 Federika 


Re: větné členy 

(15.1.2019 10:03:30)
Vždyť jsem nikde netvrdila že je to nezbytný.
Píšu pořád jen o tom, že ve škole se učí fůra věcí, který jsou v životě k ničemu a zrovna tohle není žádnej problém. Nikdy jsme žádnej problém nezaznamenala ani u svých dětí, nikdy mě tím (ani nikoho jinýho) nezazěřovaly předpokládá, že to probíraly mnohem povrchnějš než rozmnožování hmyzu v afrických zemích.
 Kudla2 


Re: větné členy 

(15.1.2019 0:01:52)
"Pokud má tu gramatiku v malíčku, silně pochybuju, že ho trápí nějakej doplněk nebo přívlastek."

Jak to myslíš?

Já myslím, že i když máš gramatiku PRAKTICKY v malíčku, neznamená to nutně, že ji musíš zvládat i teoreticky.
 Federika 


Re: větné členy 

(15.1.2019 0:06:42)
Myslím to tak, že ve skutečnosti je to primitivní a někomu, kdo má gramatiku v malíčku, tyhle věci problémy dělat nebudou..
 Lída+4 


Re: větné členy 

(15.1.2019 8:47:51)
Fed, ale budou. Pravopisný chyby jsem ve většině věcí nedělala už na začátku školní docházky (když se ostatní sotva začali učit písmenka), psát dokážu dostatečně "gramotně", ale složitější rozbory vět pro mě vždycky byly peklo. Hlavní důvod ale stejně možná byl ten, že jsem to nikdy k ničemu praktickýmu nepotřebovala (obdobně jako seznamy vyjmenovanejch slov, tam jsem většinu uměla odříkat jen v době, kdy se to ve škole vyžadovalo).
 Vítr z hor 


Re: větné členy 

(15.1.2019 10:40:48)
"tak i na základce je dané miminum, které by mělo dítě zvládnout. Pak už je na každém, jak moc do hloubky chce a může jít. Proč omezit učivo jen na to, co rodiče považují za důležité/nedůležité. V určování VČ je to pro mě třeba podmět a přísudek, umět určit přívlastek, přísl. určení (místa, způsobu), předmět."

V ČR je to běžné, otázka je, zda je to skutečně dobře. Že se dá při výuce rodného jazyka pracovat i jinak a efektivněji, jsem zjistila až při studiu v zahraničí. Podle mě se u nás s větnými členy ztrácí čas. Souhlasím s tím, aby se to ti, kdo jsou větnými členy fascinováni, učili třeba v rámci odpolední zájmové činnosti.
Jenže ta efektivní práce s textem klade větší nároky na učitele, není to taková jednoduchá vyplňovačka, která se rychle opravuje. Chybí také jednoznačné stanovení priorit i v RVP a v přípravě učitelů. A musím říct, že při všech výjezdech za studiem do ciziny jsem viděla totéž - Češi se při studiu chytali v oblasti práce s textem snad nejhůř. Ve srovnání se studenty z ostatních zemí neuměli pracovat s textem, daty, vysvětlovat, obhajovat názor, psát eseje, byli nejpasivnější. Nechápu, proč se děti pořád učí něco, co evidentně nefunguje. PISA šetření to opakovaně potvrzuje, dopadáme mizerně.
 breburda71 


Re: větné členy 

(14.1.2019 22:59:55)
V chemii,v matematice, ve fyzice, v ostatních předmětech se probírají nezbytné základy..Větná skladba se učí podle mě zbytečně složitě a dlouho, neříkám úplně vynechat,ale prostě jen základy a pak se uvidí, taky je ještě střední škola, tam by se to mohlo rozvíjet dál..Vůbec nepochybuju, že to pár lidí baví, ale bude jich fakt jenom pár..
 Kudla2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:03:06)
přesně tak.

zmínit se o tom jo, ale podle mě se to učí naprosto zbytečně podrobně a klade se důraz na různý "špeky", ve kterých nemají jasno ani učitelé (viz třeba doplněk, u kterýho mi nikdy nebylo jasný, jestli je to doplněk nebo něco jinýho).

A navíc to je zoufale odtržený od praxe, nikdy jsem nepochopila, PROČ se to máme učit a k čemu nám to bude, když nechceme studovat jazyky na filologický úrovni.
 Mariana +2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 8:30:14)
breburdo ~R^

vím teda že zakladatelce to nijak nepomůže, a omlouvám se že nepíšu k věci, ale stejně mi to nedá ...
 Vítr z hor 


Re: větné členy 

(14.1.2019 11:10:03)
Podepisuji ~R^
 JaninaH 


Re: větné členy 

(14.1.2019 8:02:05)
Uvažovala bych jako ty, protože si myslím, že v prvním případě přívlastek “k planetě M” rozvíjí přísl. určení “na misi”(jakou misi?), kdežto v druhem jsou to dvě přísl. určení . kam? za jakým účelem?
 Monika + 2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 9:02:47)
Janino, díky, až se syn vrátí ze školy s řešením, ke kterém došli, tak dám vědět. Mně vcelku nevadí, když se dělají větné rozbory, jen bych preferovala takové ty úplně základní, a především na jednoznačných příkladech.


 darinaa 


Re: větné členy 

(14.1.2019 9:06:25)
A ještě k té misi.... mise není místo přece, mise je název akce, forma nějaké činnosti... podle mě to je příslovečné určení účelové.

Takže vyslán ... na misi (za jakým účelem) přu účelové
... k planetě (kde) přu místa

k jaké planetě: Merkur - přívl. nesh.

Souhlasím s ostatními, že způsob jak se v Česku učí česky je totální buzerace.
 Monika + 2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 9:26:07)
Darino, v první chvíli mě příslovečné určení účelu nenapadlo, to je elegantní řešení. Vrátím se ale ke svému prvnímu příspěvku. Lze chápat "k planetě" jako přívlastek neshodný pro větný člen "na misi" (ať už bude "na misi" pu účelu nebo místa)?
 darinaa 


Re: větné členy 

(14.1.2019 9:41:09)
Mně to taky dává smysl tak jak říkáš.. na jakou misi? K planetě Merkur. Jenže příslovečné určení má přednost před ostatními větnými členy.

Takže jak je to správně nevím, já jsem jen matka a co si budem povídat, učitelky v tom mají taky pěkný guláš :-) Tak pak dej vědět, jaká je oficiální správná verze.
 JaninaH 


Re: větné členy 

(14.1.2019 11:00:59)
Darino, příslovečné určení má přednost před předmětem, ale taky rozvíjí přísudek, kdežto tady planeta rozvíjí misi, takže to bude přívlastek. V druhém případě mise planetu nerozvíjí, proto si myslím, že tm to obojí bude přísl. určení.
Mě tohle ve škole bavilo, ale už je to dávno, když jsem to pak měla vysvětlit svým dětem, vždycky jsme se do toho hrozně zamotali, už si nejsem jistá ničím.
Pamatuju si třídní schůzku na 8 G, kde jeden tatínek řekl ućitelce, že je tahle část výuky češtiny úplně k ničemu. A ona řekla, že asi jo, ale že to může být dobré “intelektuální cvičení”. To sice může, ale bylo by lepší, kdyby takové cvičení mělo nějaký účel nebo třeba výsledek. ~;)
 Monika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 11:08:49)
Přesně, jak píšeš, taky mě to celkem bavilo (možná opravdu coby "intelektuální cvičení", přišlo mi to jako křížovka nebo tak), ale teď už na to koukám dost zmateně. Starší dítě k této látkce nejspíš už brzy taky ve škole dojde, tipuju, že to ale zvládne sám, má taky rád "logické hádanky". Horší to bude asi s mladší dcerou, té by to tedy mohl vysvětlovat syn, jenže to ona špatně nese (jemu to dělá dobře, že jí může poučovat, ale zároveň většinou vysvětluje pěkně, má celkem pedagický talent, myslím). Tak možná budu taky jednou zakládat diskuse ~;)
 darinaa 


Re: větné členy 

(14.1.2019 11:17:58)
no planeta rozviji misi ano. muze byt. ale ukazuje to i na misto.

Kdyz napises "Jeli na vylet do Prahy" tak to "do Prahy" prece neni privlastek a navazano je uplne stejne
 darinaa 


Re: větné členy 

(14.1.2019 12:51:22)
Doplnek to neni ten se vaze na podmet a prisudek to uz se do toho motas moc.~t~
 darinaa 


Re: větné členy 

(14.1.2019 13:08:19)
Budiz, ale predmet tady nemame. Doplnek to neni.
 darinaa 


Re: větné členy 

(14.1.2019 13:12:00)
Tady jsme se dostali k problemu s porozumenim textu.~t~
 darinaa 


Re: větné členy 

(14.1.2019 15:18:10)
Nicmene pletes sem neco co sem vubec nepatri.
 Federika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 11:14:17)
Označila bych to jako příslovečné určení.
Zároveň bych ale jako učitelka nehodnotila záporně ani přívlastek neshodný. Tohle je totiž záležitost docela sporná, zabývají se tím i na různých sympoziích apod~:-D
..Kočka ležela na římse pod oknem..
Pod oknem-je co?
Údajně záleží na tom, jestli to byla jen krátká římsa pod tím daným oknem nebo římsa která vedla podél celého domu..
Mě tohle vždycky bavilo.Ale neopírám,že je to celkem k prdu~:-D

 Renka + 3 


Re: větné členy 

(14.1.2019 11:29:17)
To je právě to, že je to leckdy sporné. Učitelka nejstarší dcery se vyžívala v takových větách, že jsme to nebyli schopni dát doma dohromady. Hledali jsme proto učitele na doučování, našli jsme jich dost, ale jakmile viděli špeky naší učitelky, tak couvali. Jedna češtinářka s třicetiletou praxí se to dceři pokoušela vysvětlit, ale i ona v některých případech nevěděla jistě. Co času se takovými hovadinami ztratí!
 Vítr z hor 


Re: větné členy 

(14.1.2019 12:25:37)
Zrovna jsem koukala na vysledky PISA 2015. Polozka porozumeni textu je v CR uplne tragicka. Hlavne, ze se v hodinach cestiny resi vetny rozbor...
 Analfabeta 


Re: větné členy 

(14.1.2019 11:57:51)
Ještě na střední jsme to znala. Posléze jsem to zcela úspěšně zapomněla, a to se užíváním jazyka živím cca 30 let. Po tuto dobu jsem žádný z těch gramatických rozborů nepotřebovala.~o~
 Federika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 13:35:55)
Tohle je třeba jedna z otázek u přijímaček...Z toho by podle mě vyplývalo, že " k planetě" je přívlastek neshodný. Ale jak říkám, vůbec bych pododbný příklad do přijímaček nezařazovala:-)

17) Přiřaď k podtrženým výrazům větný člen:
a) sednout si na lavičku 1) příslovečné určení místa
b) dveře na dvůr 2) příslovečné určení času
c) vzpomíná na maminku 3) přívlastek neshodný
d) vše kvete na jaře 4) předmět
 JaninaH 


Re: větné členy 

(14.1.2019 13:50:15)
Federiko, ale to je zadání, musíš se kouknout na výsledky. Přívlastek neshodný je “na dvůr”.
 Federika 


Re: větné členy 

(14.1.2019 13:52:20)
Jo, zadání, výsledky mě nenapadlo doplňovat, ty jsou jasný... Dveře na dvůr, jako mise na planetu...
 Dari79 


Re: větné členy 

(14.1.2019 16:40:05)
Já vůbec netuším, ale chci jen napsat, že se opravdu strašně těším, až se toto bude učit dítě a já to budu muset nastudovat - takovou kráááávovinu.
 darinaa 


Re: větné členy 

(14.1.2019 16:43:49)
~t~~t~~t~ A o tom to je. Vlastně jsme se to tenkrát učili proto, abychom měli alespoň nějaké povědomí, až ty nesmysly budeme za 30 let učit naše děti.
 breburda71 


Re: větné členy 

(14.1.2019 22:26:11)
Divá Báro,kdo má talent na jazyk, ten větné členy nepotřebuje ani zdaleka v té míře, jaká se momentálně učí a kdo ho nemá, tak je to pro něj ještě 100x horší peklo..Určit podmět a přísudek je důležité,ale co ten zbytek? Někdo se naučí lépe vyjadřovat, protože se naučí určovat větné členy? To bych neřekla..Cit pro jazyk, stejně jako cit pro cokoliv jiného, je spíš otázkou nadání, a rozhodně málokdo se naučí milovat češtinu díky větným členům..Asi jako málokdo zahoří láskou ke knihám,kdyby musel napřed přečíst všechny Jiráskovy spisy..Vtip je v tom, že spousta dětí to vůbec nechápe a ani trošku se nepřiblíží k pochopení..Když se syn učil na přijímačky,ajá tomu byla přítomna, tak jsem měla chuť mlátit hlavou do zdi při určování větných členů, vedlejších vět a miliónu odchylek od pravidla..A to s češtinou nemám a nikdy jsem neměla problém
 Kudla2 


Re: větné členy 

(14.1.2019 22:57:40)
"kdo má talent na jazyk, ten větné členy nepotřebuje ani zdaleka v té míře, jaká se momentálně učí a kdo ho nemá, tak je to pro něj ještě 100x horší peklo."

svatá pravda ~R^
 Renka + 3 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:28:44)
Divá Báro, hrát si se pořadím slov nebo s čárkami ve větách smysl dává a je to využitelná (a zábavná) činnost. Větné rozbory do určité míry, proč ne, ale dávat dětem špeky, které jsou sporné a pak je za to hodnotit? Vždyť to ty děti nic nenaučí, otráví a využitelnost pro život nulová.
 Slonisko 


Re: větné členy 

(14.1.2019 23:48:37)
Divá Báro, já bych se ani nedivila, jedno takové dítě mám doma. A speciálně pro něj by bylo mnohem užitečnější, kdyby se ve škole víc času věnovalo slohu a vyjadřování a mnohem méně gramatice. Kromě toho, mám pocit, že některé věci se opravdu učí příliš brzy, vlastně ještě v době, kdy děti (až na vyjímky) nezvládají práci s abstraktními pojmy.
 Petrajda 


Re: větné členy 

(15.1.2019 1:42:12)
Já bych tomu věřila. Mám kamarádku, skvělou tlumočnici, ale když má překládat písemný text, je to tragédie - to vůbec není česky. Intonací a pauzami v mluvené řeči odliší leccos, ale ona tím slovosledem i píše a to tahá za uši hodně.
 Federika 


Re: větné členy 

(15.1.2019 8:08:52)
Tak to teda nevím, jestli to může bejt skvělá tlumočnice, možná nevystudovaná. Protože jinak překlad i tlumočení je spojená nádoba,studuje se obojí dohromady, jen v posledních dvou letech je specializace. Samozřejmě, že jedno může jít líp a druhý hůř, ale že by měla mít až takovej problém se slovosledem...
 Petrajda 


Re: větné členy 

(15.1.2019 11:22:59)
Tak je to jen můj laický názor, to je fakt. Ale slyšela jsem ji tlumočit a bylo to plně ok, fakt dobrý. A pak jsem četla dva překlady a bylo to dost špatný, v podstatě opis anglického slovosledu, občas doplněný čárkami. A běžně takový ty chyby pod vlivem AJ typu Česká republika psáno s velkým R apod.
Má vystudované nějaké jazyky, ale přesnou specializaci nevím.
 Monika + 2 


Re: větné členy 

(15.1.2019 18:00:15)
Bohužel ani dnes nemám odpověď na zakládající příspěvek. Rozebrali jiné věty, tu v zadání zatím ne, netuším, zda a kdy se k tomu dostanou.

Mohla bych poprosit ještě o jednu radu?

Praktický lékař zakázal Arnoštovi kvůli postupujícím problémům s dýcháním kouřit.

Základní skladební dvojice je jasná - lékař zakázal.
Další skladební dvojice:
praktický lékař
zakázal kouřit
zakázal Arnoštovi
kvůli postupujícím problémům
problémům s dýcháním

Až sem dobrý. Na co je ale navázáno "kvůli problémům"? Na přísudek "zakázal", nebo na předmět "kouřit"?
 Federika 


Re: větné členy 

(15.1.2019 21:25:58)
Petrajdo,
právě, na překlad a tlumočení většinou nestačí vystudovat nějaké jazyky.
 Monty 


Re: větné členy 

(15.1.2019 21:44:00)
Federiko,
nestačí. Nevím jak na tlumočení, s tím nemám zkušenost, ale u překladu beletrie je poměrně zásadní cit pro jazyk a určité literární nadání, což studiem nezískáš.
 Federika 


Re: větné členy 

(15.1.2019 23:20:47)
Nezískáš. Ale studium ti hodně pomůže. Učíš se tam věci, který jinak těžce získáváš až rokama praxe.
A tlumočení-no, je tlumočení a tlumočení.

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.