Karkulína |
|
(4.5.2019 13:44:15) To je přesně to, co i tady na rodině občas zaznívá a mě neskutečně vytáčí. Samé "proč by se měli učit tohleto a támhleto, k čemu jim to bude", příp. "proč by se to měl učit, když ho čeština nebaví". Totální úpadek školství, mohutně podporovaný rodiči, kteří se klepou strachy, aby po jejich mazánkách náhodou někdo něco nechtěl. Pak otevřou maturitní testy a čumí jak puci. Nebo pardon, "jsou rozzuření".
Na toho laureáta Nobelovy ceny za literaturu bych se jich zeptala už před maturitou a kdo by nevěděl, toho bych nepřipustila.
|
Monty |
|
(4.5.2019 13:50:27) Karkulíno, promiň, já si také myslím, že se v češtině učí spousta hovadin, které jsou úplně k ničemu, ale maturitu na téhle úrovni dá i dítě, který o přísudku jmenným se sponou v životě ani neslyšelo (taky proč by mělo, to patří na VŠ). Naopak je to hodně postavené na POROZUMĚNÍ TEXTU, což na spoustě škol nikdo neřeší, možná ani ne tak proto, že by nechtěl, ale proto, že musí neustále probírat větnej rozbor.
|
Lada2 |
|
(4.5.2019 15:28:29) Přísudek jmenný se sponou se teď učí ve čtvrté třídě. Fakt nechápu proč.
|
|
Karkulína |
|
(4.5.2019 15:58:08) Monty, s tím já souhlasím, že v češtině se učí i věci, které jim fakt nikdy k ničemu nebudou. Ale občas mám pocit, že ono je obtěžuje naučit se naprosto cokoliv (vždyť si přece všechno můžou najít na internetu) a pak z nich rostou ignoranti, kteří neumí napsat kloudnou větu a neznají Seiferta. A rodiče je v tom ještě podporují - přece proč by se měli učit něco, co se jim nechce. A pak budou řvát, že maturita byla těžká (příp. to hodí na učitele, že je "nic" nenaučili).
|
Senedra |
|
(4.5.2019 16:00:18) Karkulíno, tak nějak.... Opravdu mám teď pocit, že když žák neprospívá, tak se chyba hledá ve škole... A argument " On nechce/kašle na to/nedělá.." se prostě nepovažuje za relavantní.
|
|
Monty |
|
(4.5.2019 16:03:23) Karkulíno, ale to je bohužel dané tím, že se v roce 2019 učí ve škole z roku 1919. Ty děti dnes logicky nemůže nijak zaujmout učivo a způsob výuky z doby císaře pána, už moje generace s tím měla problém, a to ještě žádný internet apod. nebyl. Zrovna nedávno jsme se o tom doma bavili s manželem, když běžel v televizi nějaký historický dokument. Nám ve škole nikdo neřekl nic o nějakém "kontextu", o významu určitých událostí, jak se ta událost promítla do světového dění nebo jaký měla vliv na život lidí, chtěli po nás vlastně jen jména a letopočty... a jede se to takhle (většinově) pořád. Co čekáš, že na tom bude dítě bavit? Přitom zrovna dějepis nabízí tolik možností, jak ho podat zajímavě... a nejen dějepis. Každý předmět. Ale u nás to nejde, my máme školy jak za stařičkého mocnáře a děsně se divíme, že se v nich děti nudí, že je to nebaví a vzdělanost upadá?
|
|
Rozállie |
|
(4.5.2019 16:24:39) Karkulíno, ale o tom to právě je Že se mají učit něco, co vědí že nebudou nikdy potřebovat, místo opravdu užitečných a zajímavých informací. Nejpozději ve třetí třídě je každé dítě totálně otrávené, protože se učí věci, kterým za a) nerozumí, a za b) jsou strašidelně nudné. A později přijdou sami na to, že je to i k ničemu Místo aby se učili číst, psát, pracovat s textem, s informacemi, v matice přemýšlet, tak se "učí" doplňovat i/y do slov, která ani nemusí číst, však je to 50 na 50, buď se trefí nebo ne. V matice zas opsat jediné správné řešení z tabule a naučit nazpaměť, protože přemýšlení nad jiným řešením se tvrdě trestá
|
Monty |
|
(4.5.2019 16:29:35) "V matice zas opsat jediné správné řešení z tabule a naučit nazpaměť, protože přemýšlení nad jiným řešením se tvrdě trestá."
Rozálie, právě kvůli tomu budu do nejdelší smrti vděčná paní učitelce, kterou měl syn v osmý třídě na záskok na matematiku. Kdyby jí nebylo, tak by možná ani neudělal přijímačky na střední školu, protože přesně tohle nenáviděl a tudíž cíleně ignoroval. Dneska si doma rovnice počítá ve volným čase, protože ho to děsně baví, a je nešťastnej z každý dvojky z matematiky. Do sedmý třídy by mu byla u prdele i pětka.
|
|
Okolík |
|
(4.5.2019 16:40:19) To tvrdé trestání jineho řešení si nějak neumím představit. Nejstarší dítko doučuje jednoho "kreativního" matematika, který rád hledá ta jiná řešení. Bohužel jsou často v rozporu s matem.pravidly (naposled prý používal pyth.větu v nepravouhlem trojúhelníku. A divil se, že mu to ta natvrdlá učitelka neuznala, když ma skoro celý postup dobře...)
|
Monty |
|
(4.5.2019 16:48:34) Okolíku, fakt ne? Já si to pamatuju ještě ze své vlastní školní docházky. Dovolila jsem si pro řešení trojčlenky použít JINÝ POSTUP, než jaký nás učila soudružka učitelka, a dostala jsem proto trojku. "Máš správný výsledek, ale JINÝ POSTUP!!!" Ani slovo o tom, proč bych neměla používat jiný postup, co je na tom postupu špatně, prostě máš za tři, protože JÁ VÁS TO UČILA JINAK. Jak jsem šťastná, když mi na rodičáku synova učitelka matiky řekne, že ve chvíli, kdy zvolí pro řešení kvadratický rovnice složitější postup, upozorní ho, jestli by se nezamyslel nad jednodušším a neposadí ho zpátky do lavice s trojkou, protože je to "JINÝ POSTUP!!!" (byť se správným výsledkem).
|
Okolík |
|
(4.5.2019 16:59:29) Monty, tak to přijde na to. Správný výsledek neznamená, ze ho bylo dosaženo postupy, které jsou správné. Myšleno správné ve smyslu pravidel, ne ve smyslu, ze učitelka je považuje za jediné správné.
Na druhou stranu, když se učej co já vím používat rovnice na řešení slovních uloh, chápu, ze řešení úvahou, nebo napsání jen výsledku, učitelka nepovažuje za správně vyřešenou úlohu.
|
Rozállie |
|
(4.5.2019 17:07:12) Okolíku, vždyť ti to Monty píše. Tu 5 totiž obvykle u těchhle typů učitelek vyfásneš bez dalšího vysvětlování. Nevíš, CO máš vlastně špatně, když máš správný výsledek. A nezlob se, ale dostat 5 za něco, co máš v podstatě dobře, jen JINAK je zvěrstvo
|
Okolík |
|
(4.5.2019 17:11:34) Rozálie, Monty psala 3, ne 5. Taky bys byla v pohodě, kdybys třeba kadeřnici vysvětlila, ze opravdu nechceš, aby na tvé vlasy použila peroxid, protože chceš šetrnější barvu. Ona by ti napatlala ten peroxid s vysvětlením, že snad ok, blonďatá jsi tak jak tak.... ?
|
Monty |
|
(4.5.2019 17:13:19) Okolíku, ale ono je v podstatě fuk, jestli 3 nebo 5. Pokud k tomu učitel nic neřekne, nevysvětlí, neprobere s žákem, proč je jeho postup nevhodný a proč by měl použít jiný, je to prostě špatně, to se na mě nezlob.
|
Okolík |
|
(4.5.2019 17:17:05) Monty, ano to souhlasím. V mém příkladu však nevíme co proběhlo, kluk to měl prostě špatně,ale prezentoval to tak, že mu učitelka neuznala alternativní postup. Už vidím, jak naštvaný rodič letí vynadat učitelce. Několikrát jsem to zažila na tridnich schůzkách, bylo mi té učitelky lito. Znovu opakuju, že příklad byl řešen v rozporu s matematickými pravidly.
|
|
|
|
|
|
|
Rozállie |
|
(4.5.2019 17:00:33) To je přesně ono Místo ocenění nového nápadu setřít - to máš špatně. Co takhle to celé rozebrat, a navést kluka, aby sám došel ke správnému řešení? Chlapec by si z toho odnesl, že je fajn přemýšlet jinak, že nejde o to, aby počítal jediným naučeným postupem, ale aby nad problémem uměl uvažovat, zkoušet různé postupy, sám sebe opravit, hlavně se se nebát chybovat. Nenaučil by se vzdát předem bez boje, že je na matiku prostě blbej ... Jeden příklad, na který si to dítě přijde úplně samo, má mnohem větší cenu, než tři strany nacvičených příkladů.
Ale původně jsem myslela ještě vyšší level - učitele nezajímá správný výsledek, když je mezisoučet "nějaký divný". Žádné dotazování, dokazování, prostě za 5. Už jsem to tu psala, klasika - znám pár matfyzáků, s hroznými zkušenostmi s matikou na ZŠ a SŠ, kdy jim tloukli do hlavy, že jsou na matematiku tupí ...
|
Monty |
|
(4.5.2019 17:06:57) "Jeden příklad, na který si to dítě přijde úplně samo, má mnohem větší cenu, než tři strany nacvičených příkladů."
Rozálie,
|
|
Okolík |
|
(4.5.2019 17:08:03) Rozalie, ty víš, co nad tou písemkou ve škole proběhlo? Fakt? Tak to mi napiš, já to totiž nevím. Koukám, že máš jasno, ale kde je pravda tě vůbec nezajímá. Považuješ používání Pyth.věty v nepravouhlém trojúhelníku za nový nápad? No, to už asi nějak nemám co dodat....
|
breburda71 |
|
(4.5.2019 17:15:57) Okolíku, synovi se to třeba stalo..V domácím úkole dostali několik zadání trojúhelníků,ze kterých měli vypočítat obsah - nebylo tam přímo určeno, že mají použít Pythagorovu větu, ale zrovna ji probírali..U dvou to nešlo podle Pythagorovy věty, tak si syn našel Heronův vzorec a vypočítal i tyhle dva. Učitelka mu to škrtla a připsala, že to nejde,že nejsou pravoúhlé..Ovšem on to podle Pythagorovy věty nepočítal - a měl to správně..
|
Okolík |
|
(4.5.2019 17:18:52) Breburdo tak to je ale jiný případ. On to měl správně, jen podle jiného pravidla. Co mělo být správným řešením dle učitelky? Ze to nejde vypočítat?
|
breburda71 |
|
(4.5.2019 18:02:18) Okolíku, ano..Měl napsat, že obsah u těch dvou nepravoúhlých trojúhelníků vypočítat nejde...Na jednu stranu chápu, co měl být výstup ( určit, který trojúhelník je pravoúhlý a vypočítat), ale pokud někdo něco udělá nad rámec,tak by se to nemělo trestat..Což se tady stalo..Jen dodám, že to bylaškola bývalá, v té nové už byla pohoda..Pak se to následně dost projevilo u přijímaček ( bývalí spolužáci měli problémy, většina pod čarou)..
|
Okolík |
|
(4.5.2019 18:08:09) Breburdo a trest byl co? Horší známka nevo to škrtnutí? Syn je šikovný, že si to sam na ZŠ našel...
|
breburda71 |
|
(4.5.2019 18:16:06) Okolíku, dostal z úkolu trojku, nějak extra jsme to neřešili, protože to byla už jen jedna kapka z mnoha..Ale zarazilo mě to tenkrát hodně..
|
|
|
wer |
|
(4.5.2019 18:32:10) Breburdo, promiň, ale já si myslím, že měl napsat: že obsah těch dvou nepravoúhlých trojúhelníků podle Pythagorovy věty, vypočítat nejde. Ovšem učitelka mu měla vysvětlit, že takhle to stačilo, a za práci navíc ho pochválit.
|
breburda71 |
|
(4.5.2019 18:52:18) Wer, ano, to by dávalo logiku v případě, že by to bylo napsané v zadání. V zadání ale nic o počítání pomocí Pythagorovy věty nebylo. V zadání bylo: " vypočítejte obsah těchto trojúhelníků.." Synovi to vrtalo hlavou a přišel se zeptat, jestli počítat obsah jde jenom u pravoúhlých, tak jsme ho ujistili, že samozřejmě jde vypočítat obsah u všech trojúhelníků. No a on si našel vzorec a vypočítal ho..
|
|
Okolík |
|
(4.5.2019 19:03:20) Jo, to je smutné. Kluk udělal práci navíc, správně a dostal 3. Smutné je, kdo všechno učí, možná tato paní nevystudovala matematiku a Heronův vzotec nezná. A bude hůř, podle ministra školství může vlastně učit každý, stačí že chce.
|
|
Okolík |
|
(4.5.2019 19:06:09) Podle pyth.věty nejde vypočítat obsah žádného trojúhelníka, je to vztah mezi stranami...
|
Monty |
|
(4.5.2019 19:08:02) Okolíku, ale jde podle ní vypočítat obsah čtverce. To mi pobaveně hlásila matikářka v devítce.
|
Okolík |
|
(4.5.2019 19:21:27) Monty, nejde. Teď koukám, že vtip, tak ten je dobrej...
|
|
|
wer |
|
(5.5.2019 8:54:33) ...s pomocí či použitím pyth.v.
|
|
|
Alca |
|
(4.5.2019 21:11:52) wer
"Breburdo, promiň, ale já si myslím, že měl napsat: že obsah těch dvou nepravoúhlých trojúhelníků podle Pythagorovy věty, vypočítat nejde.
Ovšem učitelka mu měla vysvětlit, že takhle to stačilo, a za práci navíc ho pochválit. "
Na druhou stranu v životě je důležité to vypočítat a najít si ten způsob, pokud si kluk sám našel vzorec tak palec nahoru. Jasně, bylo by fajn k tomu napsat nejde použít Pythagorova věta, takže počítám jinak, ale snaha nalézt řešení jinak by se ocenit fakt měla...... Koneckonců to je matematika.
|
wer |
|
(5.5.2019 8:51:18) navíc jim ta uč. tvrdí že ty trojúhelníky NEJDOU vypočítat, ale jdou, jen ne s použitím Pythagorovy věty
|
|
|
|
|
|
|
Rozállie |
|
(4.5.2019 17:31:44) Okolíku, nereagovala jsem na konkrétní zadání, šmankote, píšu obecně. Ale jako informace mi úplně stačí, že si kluk o sobě myslí, že neumí matiku, a myslí si to o něm i okolí - to je totiž naprosto tradiční výsledek našeho školství. Spousta inteligentních lidí si o sobě myslí, že jsou na matematiku hloupí jen proto, že neměli dobrou učitelku. Vzhledem k tomu, že sama učím děti s nižším nadáním, si dovoluji podotknout, že lidí, kteří by opravdu nezvládli odmaturovat ze současné podoby matematiky, je docela málo.
To srovnání s kadeřnicí dost kulhá, protože řešení matematické úlohy je už z podstaty něco jiného, než konkrétní úkon (tam jde opravdu primárně o to, dojít ke správnému řešení, tedy k blonďatým vlasům), a taky proto, že se to ty děti teprve učí. Písemka neznamená totéž, jako výstup v podobě provedené práce. Nevím, kolik let je tvému modelovému případu, ale obecně - každé dítě upřednostňuje jiný postup - podle toho, jak přemýšlí. Jestli má být dehonestováno za to, že bravurně zvládá určitý postup, ale jiný mu jde hůř, tak je na tom naše školství ještě hůř, než jsem si myslela.
|
Okolík |
|
(4.5.2019 17:48:17) Tak jestli myslíš kluka z mého příkladu, tak ten je naopak přesvědčen o své genialitě, o 5om že matematiku umi a že si na něj ve skole zasedli. je v tom i podporován rodiči. Co si myslí okolí nevím, kluka neznám. Můj syn si myslí, že je to namachrovanej línej blbeček, jehož rodiče mému synovi platí za to, aby nepropadl. On si to snad myslet muze, není jeho učitelka.... A ještě dodám - umět bravurně jeden postup a myslet si, že s tim vystačím do maturity je cesta do pekel. Vždy se objeví úloha, příklad, který tím oblíbeným postupem nelze vyřešit. Je potřeba se naučit i postup jiný, kterým to půjde. Nový postup je dobré naučit se na jednodušších úlohách, které třeba jinak řešit lze. Žák, který nové postupy záměrně ignoruje, nebude schopen ty těžší úlohy řešit....
|
Rozállie |
|
(4.5.2019 18:15:59) Okolíku, samozřejmě nevím, jak se přihodila ta vaše situace. Jen stejně jako ty, když vidíš chudáka učitelku, co na ni vlítnou rodiče, tak já zas alergicky reaguju, když někdo nevěří dítěti, že si na něj učitelka zasedla, nebo prostě něco neudělala úplně čistě vůči dítěti. Jestli má kluk dojem, že si na něj učitelka zasedla, tak je problém na straně té učitelky Ona je tam od toho, aby tenhle dojem nevyvolala, děj se co děj
Ale já nic nepíšu o záměrném ignorování nových postupů, ty jsi asi ze školy dost dlouho pryč, že? Často totiž nic jako alternativní postup ve škole neexistuje, prostě jen ten jeden a hotovo tečka. A to je na tom to špatně. A teda někdy se za jediný správný postup považuje ten delší, složitější ... Mmch ani v té maturitní matice moc úloh na konkrétní postup není - je docela dobrá, jen kdyby nebyla tak lehká
|
Okolík |
|
(4.5.2019 18:22:05) Tak tos mě pobavila, že za pocit zasednutí učitelky na žáka si může ucitelka sama. Zejména zajímavé je když na tohoto chudáka si zasedly vsechny. Jako jo, existují příšerné učitelky. Ale nenalhávejme si, ze příšerní žáci a jejich příšerní rodiče neexistují. Naštěstí to i to je snad v menšině.
Jin
|
|
|
|
|
|
|
|
Rodinová |
|
(4.5.2019 16:49:05) Rozalie, lepim na tebe, ale asi je to jedno.
Ja zdejsi vseobecne nasrani na ceske skolstvi nesdilim, ani ho vlastne nechapu. Me deti chodily do normalnich skol, vrcholne otravene ve treti tride nebyly, obcas se nudily, divily, obcas je neco prudilo, me taky, to je proste zivot.
Musely casto vynalozit vlastni usili, nelze proste vsechno hazet na skolu. Stve me zdejsi nazor, ze skolstvi muze za vsechny vzdelavaci trable deti (a rodicu). A to nejsem uca
|
|
|
|
|
|