Žžena |
|
(22.2.2020 11:22:34) Chtěla bych pořešit u páťáka pár dílčích potíží, potřebovala bych asi nasměrovat, jestli na toto existují nějací odborníci. Na PPP to nevidím, nemá zásadní speciální potřeby, jde nám o jednotlivosti, takové ty "základní školní návyky a operace", co naše škola moc nezvládla nastolit (kdy teď jde celkem o prd, dítě je zvládá kompenzovat, ale do budoucna by u zbytečně komplikovaly život), a nechci čekat měsíce na termín a třeba se potkat jen s vágními doporučeními. Asi by mi pomohl zkušený učitel z praxe, představuju si možná někoho jako třeba Delete nebo Tante, resp. o těch mám jakousi představu, že jsou schopny prohlédnout skrz tu rutinu i na "jak a proč". U nás ve škole se rady nedočkám.
V podstatě by se mi nejvíc líbila placená konzultace, kde bychom to probrali a dobrali se nějakých doporučení na konkrétní řešení.
Máte tip, kam se s takovou věcí obrátit?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.2.2020 11:46:19) dětský psycholog? ale záleží hlavně na tom, čeho se problém týká, jsou věci, který tě můžou vytáčet, stejně tak učitele, ale je to součást osobnosti a možná z toho vyroste a nebo to přetaví do něčeho vhodnějšího, třeba pomalý tempo se změní v důslednost,
a pak jsou věci, který ti jako rodiči připadají úplně strašný a zjistíš, že to je jenom nedostatečným srovnávacím vzorkem, že je takových většina stejně starých dětí
občas tu pomoc potřebuje víc rodič než dítě 😁
|
Žžena |
|
(22.2.2020 12:56:02) Yuki, nemyslím, že by to byla otázka na dětského psychologa. Spíš tak nějak tuším, že bych potřebovala něco jako metodický vhled. Když uvedu jeden konkrétní příklad, jsou to časté numerické chyby u násobení víceciferných čísel. Dítě jinak v matematice zvládá vše s prstem v nose, chápe, rozumí, v ostatním nemá problém, ale v tomto typu příkladů dělá chyby tak často, že jich má nadpoloviční většinu napoprvé blbě. A přenáší se to do jiných věcí. Dostane slovní úlohu, postup ví, výsledek špatný kvůli těmto chybám. To není novinka, táhne se to už dýl, není to nové učivo, trochu se bojím, aby si neupevnil nějaký blbý proces. Škola v tom nápomocná není, jen rozdává pětky, jak něco řešit, neví, učitelka se jen diví. Není v tom averze, matika ho moc baví, mám pocit, že v ní je i dost motivovaný, myslím, že bychom potřebovali náhled do toho, jak se to učí, co je asi za problém, jak mu pomoct to kompenzovat. Já vím o didaktice matematiky úplný kulový, ale mám pocit, že člověk, co o ní ví víc, by byl schopen pomoct. Co zkusit.
On je v kontextu třídy takový to dítě, co "všechno chápe a není potřeba se mu extra věnovat" a mám pocit, že jsou věci, ve kterých by právě tu pomoc potřeboval. Takové jednotlivosti. Věci jako tempo, že má na salámu úkoly apod., to neřeším. Přikládám nátuře.
|
Lada2 |
|
(22.2.2020 13:02:39) Moc nerozumím, jak má být škola napomocna. Chyby v +-, nasobilce, to je vše o drilu a každodenním pocitani doma. Co si představuješ, že by s tím učitelka měla udělat?
|
Žžena |
|
(22.2.2020 13:08:09) Lado, no a proto jsem primárně nechtěla vševědoucí rady z rodiny. Představ si, že doma počítá každej den (každej den z toho mají úkoly). Co tam máš dalšího?
|
|
Bouřka |
|
(22.2.2020 13:08:12) No tak chyby v + - o drilu vůbec nejsou, to je problém pozornosti a za ním může stát kdeco.
|
K_at |
|
(22.2.2020 13:19:16) Bouřko, jo. Zrovna to jdu psát, že to je o koncentraci. A možná o udržení dílčích krocích v paměti??? A ještě teda - co grafická úprava? Nematla si číslice tak, že neudrží sloupce řádky?
|
Žžena |
|
(22.2.2020 13:21:19) Kat, grafická úprava není ideální, ale myslím, že zde není zásadním problémem. Má tam špatně ty číslice. Není to tak, že by správný číslice špatně sečetl kvůli posunu.
|
K_at |
|
(22.2.2020 13:23:50) Zzeno, tak soustředění. Nech ho počítat nahlas. Uvidíš.
|
|
|
|
|
Delete |
|
(22.2.2020 14:26:55) No právě v tomhle může učitel udělat hrozně moc. Nemusí jít o chyby v násobilce, ale také v součtu, ve špatněém zápisu mezivýsledků, o nepřenášení držených čísel...to jsou chyby, které dítě samo neodhalí a pokud je dělá, nepomůže mu ani tisíc spočítaných příkladů, dokud mu někdo neřekne, že to nebo to musí dělat jinak.
Pomáhá na to sledovat, jak dítě počítá, ideálně u tabule, nebo i doma, kdy dítě počítá nahlas a rodič vidí, co dítě píše, kam to píše...ale protože existuje více zúůsobů, jak co zaznamenat, rodič nemusí odhalit chybu třeba v tomto, proto by tohle měla udělat učitelka.
Některé chyby jde odstranit třeba nasazením úplně jiného způsobu výpočtu, čtverečkovaného papíru, nastavením nějakého systému či úpravy. To taky musí udělat učitel.
Ale ano, panuje přesvědčení i mezi učiteli, že stačí jen pořád počítat...
|
Žžena |
|
(22.2.2020 14:47:03) Delete, no naše učitelka to nedělá. Chyby červeně seškrtá, dítěti napíše do sešitu rudě Děláš zbytečné chyby! nebo Neškrtej tolik!, mně napíše mail, že nechápe, proč kluk má blbou známku, když má evidentně na víc. A tím to považuje asi za uzavřený, počítaje s tím, že kluk na jiných věcech nahoní beztak tolik jedniček, že mu vyjde 1 na vysvědčení, a je tedy vše vyřešeno a všichni budou spokojeni. Jenže nejde o ty známky, jde mi o věc, která zjevně drhne, a ráda bych mu pomohla to vyřešit. Proto jsem založila toto téma. Protože vím, že jsou učitelky, které podobné věci řeší, mají nějaké zkušenosti s tím, co pohlídat, na co se zaměřit.
|
Delete |
|
(22.2.2020 15:02:28) Žženo,
chápu. Myslím, že jsem pochopila důvod založení tématu už z prvního příspěvku.
Odpovídala jsem Ladě na dotaz, co by s tím asi měla škola dělat a že je to jen o drilu.
|
|
Vítr z hor |
|
(22.2.2020 15:14:25) Nekteri ucitele jsou fakt vsimavi a osviceni. Ale napr. nevysetri produkci, kvalitu ci udrzeni pozornosti v case, pracovni pamet, pametovy typ - a neporadi s vhodnou kompenzaci.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.2.2020 16:19:42) větře, pak mají ale poradit návštěvu ppp
|
Vítr z hor |
|
(22.2.2020 17:00:35) Měli by. Ale zakladatelce to asi žádný učitel jejího dítěte neporadil...
|
|
|
|
|
|
|
irlev |
|
(22.2.2020 13:31:30) Tenhle typ chyb dělají děti, co potřebují činnosti krokovat, strukturovat, jasně oddělit splněné a čekající. Zrovna u těch slovních úloh hodně pomáhá pracovat v barevných polích/čtvercích. Rozdělit papír zvýrazňovačem, ze začátku lze i hotovou část zakrývat. Pomáhá to koncentraci pozornosti. Lze i každou část úlohy dělat na zvláštní kousek papíru, hotové odkládat do vymezeného prostoru (kraj stolu, krabička) a zkompletovat potom.
|
Žžena |
|
(22.2.2020 13:33:59) irlev, to zní jako naše dítě. Ta potřeba (resp. problém ve) strukturování a oddělení splněného a čekajícího, to je naše červená nit.
|
irlev |
|
(22.2.2020 13:40:33) Obrátila bych se na školního speciálního pedagoga, realizovat strukturované úkoly lze jednoduše a efekt bývá rychlý. Ono to totiž většinou prospěje všem :)
|
Žžena |
|
(6.3.2020 11:00:02) Na školního speciálního pedagoga jsem se obrátila, výsledkem schůzky bylo, že problémy jedničkářů jsou pod jeho rozlišovací schopnosti. Kdo nemá vážný dys problém od první třídy, ten problém prostě nemá a není co řešit. Učitelka to považuje za passé, když dítě nasbírá dost jedniček na jiných věcech, tak ničemu nevadí, když má problém násobit. Ach jo.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.3.2020 11:06:33) to je pro speciálního pedagoga v ppp, školy nemusí umět diagnostikovat, ten popis sedí třeba na dvojí výjimečnost ( termín, skutečně) ta se musí ale potvrdit v ppp, děti dost dlouho klidně i celou základní školu, dokážou kompenzovat inteligencí, nebo naopak přestanou dělat cokoliv, nebo cokoliv mezi tím, učitel pak konstatuje, že už se to srovnalo...
takže ppp, čím dřív, tím líp
|
K_at |
|
(6.3.2020 11:09:50) Yuki, 2 výjimečnost znám. Prošla mi rukama 2x. A oboje bylo o nervy. Hodně náročný 😭
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.3.2020 11:24:52) kat, mám to doma, a dobrý 😁
i když někdy je to trošku divný, zvlášť dřív, že mluvíš s dítětem, který si neumí ani zapnout bundu,a přitom myslí jak dospělý, teď je téměř dospělý a já si občas připadám, že nemůže být můj, je úplně jinde, a už si umí i tu bundy zapnout 😁😁😁
|
|
|
Žžena |
|
(6.3.2020 11:18:10) Yuki, no jo, akorát jsem trochu klesla na mysli. Nejsem jen příliš ambiciozní matka? Co hledá problémy kde nejsou? Když "normální" je, že dětem různé věci nejdou?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.3.2020 11:22:28) žženo, povinností rodiče je pomoct svým dětem překonat překážky, tak vlastně děláš všechno dobře, ne? 😁
mám to za sebou s dětmi, u jednoho jsme šli bohužel pozdě, škola stihla napáchat škody, museli jsme pak o to víc pomoct doma, fakt je lepší řešit to dřív, co nejdřív, ať nemá dítě pocit, že je neschopný, že je k ničemu, že je horší než spolužák...
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(22.2.2020 14:20:54) Nevím, jestli ti to k něčemu pomůže, ale moje dítě mělo se slovními úlohami potíže proto, že slovní zadání nevnímalo jako jednoznačné (tzn. nevidělo v nich na první dobrou ten zažitý postup, který se učili ve škole). Až na druhém stupni se zjistilo, že si všechno odvozuje a prakticky žádné naučené vzorce nepoužívá.
|
Žžena |
|
(22.2.2020 14:50:37) Monty, u nás je se slovními úlohami problém jen v tom, že jak je v ní násobení víceciferných čísel, na 60% v tom výsledku bude chyba. Ví co a jak a proč, ale numerická chyba.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.2.2020 15:07:16) žzeno, to by zrovna ta ppp mohla vyřešit, tento problém mívají nadaný děti, který se nezdržují počítáním, nedávají na to pozor, protože je to nebaví, potřebují úplně jiný výzvy, zkus o tom popřemýšlet, ta ppp by mohla ukázat víc
|
Lassiesevrací |
|
(22.2.2020 17:21:47) "žzeno, to by zrovna ta ppp mohla vyřešit, tento problém mívají nadaný děti, který se nezdržují počítáním, nedávají na to pozor, protože je to nebaví, potřebují úplně jiný výzvy, zkus o tom popřemýšlet, ta ppp by mohla ukázat víc"
To je syn. Sloupečky s chybami, to ho nebavilo. Často to nedal časově. Jak ho to nudilo, myslí odplul jinam a bylo to. Vyhrál matematického klokana, u přijímačem na 8G bodoval v logických příkladech a prostorové představivosti, ale to, co popisuje zakladatelka, se mu stává i na gymplu. Spíš tedy ten čas. Na vysvědčení měl z matematiky dvojku.
|
Monty |
|
(22.2.2020 17:33:16) "...ale to, co popisuje zakladatelka, se mu stává i na gymplu. Spíš tedy ten čas. Na vysvědčení měl z matematiky dvojku."
Lassie, jo, to taky znám, kvůli času mu vždycky pár bodů na jedničku ujede, což ho dost mrzí. Bude to asi hlavně tím, že všechno odvozuje, neumí vzorce "z hlavy". Teď se zrovna rozčiloval, že se něco hůř odvozuje a on ten vzorec neuměl, tak dostal ze zkoušení dvojku. Na prvním stupni ZŠ měl trojky, protože sloupce čísel fakt neřešil.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.2.2020 18:19:07) Monty, nerada se opakuju, ale už když byli naši- tvůj i moji - kluci na prvním stupni, psala jsem to stejný
já bych být žženou objednala kluka do ppp, protože bych tam to nadání hledala
|
|
|
|
|
|
kachna_ |
|
(22.2.2020 18:30:38) Žženo, chápu a tápu také, jen tu touhu po radě už jsem vzdala a ani nevím, jestli se taková pomoc dá sehnat. Když to konzultuju s kolegyní (prvostupňová učitelka, přes 20 let praxe), tak ona prostě neví, stejně tak, když jsem to popisovala metodičce prevence (asi teda, přiznám se, že moc nevím, co přesně je), matikářka vidí, že se zamotá a už se nerozmotá, ale radu taky nemá. Všechny tři osoby považuju za dobré odborníky, co svou práci dělají poctivě.
Podle mého skromného názoru je jakási šedá zóna ještě nediagnostikovatelných problémů (konkrétně třeba chyby z nervozity, u nás ve vtipné kombinaci s neschopností objevit chybu, koneckonců tenhle problém tu řeším už od dceřiny druhé třídy).
Mně se vyplatilo najít si na youtube vzorové příklady, vypočítat a pak přesně ty stejné příklady zadat a kontrolovat jednotlivé kroky + zapracovat na zapojení logiky a přibližném výsledku (když máš 300 x 300, nemůže ti vyjít 9 000!)
|
|
Dobra1 |
|
(25.2.2020 22:05:41) Tak zrovna tady bych zkusila indické násobení. Není potřeba si toho tolik p a matovat. Zkus to s ním, možná odhalíš, kde dělá ty chyby, je to tam mnohem lépe vidět.
|
|
|
|