Monty |
|
(5.2.2021 11:45:31) Sedmi, dívám se. Zatím na 8G.
Ustálená rčení.
"V této větě se tvary obou podstatných jmen shodují v pádě, čísle i rodě. B) V této větě se tvary obou podstatných jmen shodují v čísle a rodě, ale neshodují se v pádě. C) V této větě se tvary obou podstatných jmen shodují v pádě a rodě, ale neshodují se v čísle. D) V této větě se tvary obou podstatných jmen shodují v pádě, ale neshodují se v čísle ani v rodě. E) V této větě se tvary obou podstatných jmen shodují v rodě, ale neshodují se v pádě ani v čísle."
Vypište z každé z následujících vět (7.1 a 7.2) základní skladební dvojici.
Rozhodněte o každém z následujících úseků TEXTU 1, zda se v něm vyskytuje zájmeno (A), nebo ne (N).
Která z následujících vět obsahuje pravopisnou chybu?
Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.
Vypište z druhé části výchozího textu tři příslovce.
Rozhodněte o každé z následujících vět, zda je zapsána pravopisně správně (A), nebo ne (N).
Ke každé z následujících podúloh (24.1 a 24.2) napište podle zadání současné spisovné slovo, které NENÍ jménem vlastním.
Která z následujících možností je gramaticky správnou větou jednoduchou, jež zachovává význam prvního souvětí výchozího textu?
Tak jo. To je úžasná změna k lepšímu.
|
Monty |
|
(5.2.2021 11:51:25) Čtyřleté studium.
Ustálené slovní spojení. "Kamarádi mi říkali, že mám všechny peníze z brigády hned utratit. Já jsem jim ale odpověděl: „Utratím jen polovinu, tu druhou si schovám pro strýčka *****."
No, to je vyloženě slovník mladé generace. To je taková pěkná variace na šestileté dítě, co volá "Bohdá, že žízní nezahyneme!"
Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně?
Vypište z každé z následujících vět (7.1 a 7.2) základní skladební dvojici.
Vypište z druhé části TEXTU 1 dvě dvouslabičné předložky nevlastní.
Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.
Ke každé z následujících podúloh (18.1 a 18.2) napište podle zadání současné spisovné slovo, které není jménem vlastním.
Vypište z druhé části výchozího textu slovo, které je v textu příslovečným určením času.
Vypište z druhé části výchozího textu dvě slova, z nichž každé je v textu přívlastkem shodným.
Která z následujících vět obsahuje pravopisnou chybu?
Rozhodněte o každém z následujících souvětí, zda je zapsáno pravopisně správně (A), nebo ne (N).
|
Federika |
|
(5.2.2021 12:02:25) Divila jsem se taky, ale zrovna "strýčka Příhodu" daly všechny děti, co jsem tu měla. Deváťáci. Dokonce i ten Rus.
|
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 12:03:29) Vybrala jsi gramatické záležitosti, ty tam samozřejmě jsou, co by nebyly, nikdo nepsal, že tam nejsou. Práce s textem je tam daleko víc.Úkolů typu-co vyplývá z textu apod.
|
Monty |
|
(5.2.2021 12:16:18) Federiko, ad "co by nebyly" - co třeba proto, že je obecně mnohem užitečnější dovednost umět se vyjádřit slovem i písmem, než poznat příslovečné určení? Tohle nejsou "testy pro gymnazisty", to jsou testy pro všechny maturitní obory. A když už jsme tedy naznali, že je nutné, aby měl maturitu i kuchař a kadeřnice, neměla by tomu odpovídat i přijímací zkouška? Nevím jak ty, ale já u kuchaře spíš ocením, když mi dovede srozumitelně popsat přípravu nějakého jídla, než že bych od něj vyžadovala určování mluvnických kategorií v receptu od Escoffiera.
|
Alena |
|
(5.2.2021 12:21:29) " - co třeba proto, že je obecně mnohem užitečnější dovednost umět se vyjádřit slovem i písmem," Ano. Ale to centralne organizovat moc nejde (aspon v soucasnem rozsahu). Mohou to po detech chtit skoly. Ale kupodivu se jim do toho vubec nechce. Jen par skol si to k prijimackam prihodi. Letos skoly mit CERMAT nemusi, kolik z nich si postavi z tveho pohledu "smysluplne" prijimacky?
|
Monty |
|
(5.2.2021 12:23:12) Letos skoly mit CERMAT nemusi, kolik z nich si postavi z tveho pohledu "smysluplne" prijimacky?
Aleno, obávám se, že jich bude minimum. Ne že by nechtěly "školy", ale rodiče by řvali jako tuři.
|
Federika |
|
(5.2.2021 12:25:35) Ne, naopak, spousta rodičů čekala na to, že budou školní testy, ne Cermat. Ale bohužel, školám se nechce.
|
|
Alena |
|
(5.2.2021 12:30:03) "Ne že by nechtěly "školy", ale rodiče by řvali jako tuři." to tak ve tvych predstavach, odkud se takove myslenky berou? Mas o tom nejaky statisticky prehled? :) Vzdyt to nedava smysl, skola (ktera o tom premysli) si chce vybrat spolupracujici rodiny, s kterymi je ve shode (cili ty, na kterymi se shodne i v pozadavcich ). O rodicich to neni vubec, je to o narocne praci navic, s kterou se rada skol vubec nechce patlat, protoze je jim casto jedno, jake deti prijdou ("vsak mame uchazecu dost")
|
Monty |
|
(5.2.2021 12:32:39) Aleno, školy, které o tom přemýšlí, měly vlastní testy už dávno, ale 60 % hodnocení stejně musel tvořit CERMAT. Situace dnes je specifická, jak by řekl můj syn, "je to moc narychlo", takže předpokládám, že by se velká část rodičů, počítajících s CERMATEM ozvala. Samozřejmě je to jen předpoklad.
|
Federika |
|
(5.2.2021 12:38:54) Já jsem na konci ledna (do konce ledna měly dát školy vědět)měla spoustu telefonátů od známých i cizích rodičů: " Hele, průšvih, nakonec ta škola nemá školní, svoje testy, fakt dají Cermat, tak se musí začít učit, pomůžeš?"" Naopak, rodiče chtěli školní zkoušku, předpokládali, že by šlo prostě o běžnou školní látku, hlavě gramatiku. děti nezvládají totiž především tu práci. s textem, která je v Cermatu.
|
Monty |
|
(5.2.2021 12:44:25) Federiko, promiň, ale fakt máš pocit, že deváťák hlásící se na střední školu bude mít problém s pochopením psaného textu v rámci přijímaček na CERMAT? Pokud to tedy je rodilý mluvčí? V mém širokém a dalekém okolí se přijímaček z češtiny nebály ani děti, co šly na čtyřleté učební obory s maturitou, a asi nevím o žádném, které by je nějak výrazně "pohnojilo".
|
Federika |
|
(5.2.2021 12:45:48) Má. Vím to, připravuju jedničkáře na přijímačky Jakmile se v testu dostanou k textům a jejich pochopení,oči v sloup a "á jééé". Rodilí mluvčí. Nerodilýho mám jen jednoho a ten má problém se vším.
|
Monty |
|
(5.2.2021 12:48:22) Federiko, tak to by mě docela zajímalo, kam ti tvoji jedničkáři chodili na základku. Co si vzpomínám na synovy přijímačky, tak jeho kamarádi dávali PZ z češtiny kolem 40 bodů, i když měli z češtiny klidně trojky. Včetně spolužáků pocházejících ze zahraničí.
|
Federika |
|
(5.2.2021 12:49:12) Vesměs na Prahu 4, státní základky, už jsem o tom psala.
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 12:50:01) A 40 teď bohužel na spoustu škol nestačí.
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 12:56:52) Šánty, vím to, protože mi to syn řekl, bavili se o tom. Ono jim to chodilo na mail, ty výsledky. Takže mi tehdy psal, když výsledky začaly chodit, jak kamarádi dopadli. Zřejmě to docela prožívali. Syn mi tyhle věci normálně říká, třeba včera mě informoval o tom, že jeho kamarád shání k maturitě Evžena Oněgina. Mají se snad děti před rodiči tvářit, že škola neexistuje? Včetně dob, kdy ještě existovala?
|
Alena |
|
(5.2.2021 13:03:34) "Zřejmě to docela prožívali. vzdyt ty take.
" Syn mi tyhle věci normálně říká, třeba včera mě informoval o tom, že jeho kamarád shání k maturitě Evžena Oněgina. Mají se snad děti před rodiči tvářit, že škola neexistuje?" Ne, vetsina rodicu pripousti, ze skola existuje. Postoj "skola by me nemela obtezovat, nezajima me" si tu dlouhodobe budujes ty. :)
|
Monty |
|
(5.2.2021 13:05:58) Aleno, to bude to nepochopení psaného textu. Já tu píšu, že neřeším školu v tom smyslu, že bych kontrolovala známky nebo obsah učiva, nebo měla potřebu si cokoli vyjasňovat s učiteli, ale nikdy jsem netvrdila, že moje dítě o škole nikdy nehovoří a o ničem mě neinformuje. Naopak, několikrát jsem tu psala, že vím jen to, co mi dítě řekne (nebo co se dozvím na rodičáku).
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 12:47:11) Výrazně pohnojilo-to myslíš jak? Tyhle děti musí mít vesměs okolo 45 bodů, nad 40 určitě, obzvlášť, pokud se do tooh počítá prospěch a nemají ty "samý". Takže "pohnojit" to můžou celkem snadno.
|
Monty |
|
(5.2.2021 12:51:19) Tyhle děti musí mít vesměs okolo 45 bodů, nad 40 určitě, obzvlášť, pokud se do tooh počítá prospěch a nemají ty "samý".
Federiko, moment. Přestávám se v tom orientovat. Chceš mi říct, že dítě, které má jedničku z českého jazyka nechápe psaný text na úrovni testů CERMATu a hlásí se na školu, kde potřebuje nad 40 bodů z češtiny? Tu "jedničku" ještě chápu, někteří učitelé holt mají velmi nízké nároky, ale ten zbytek, to už mi hlava nebere. Kdyby moje dítě nechápalo smysl psaného textu, nebudu ho posílat na střední školu, zejména pak ne na nějakou "výběrovou", co by tam proboha dělalo?
|
Federika |
|
(5.2.2021 12:53:40) Ano, naprostá většin a má problém s odpověďmi na otázky týkající se textů, co jednoznačně vyplývá a co ne, co je možné nahradit, vypustit, doplnit, smyls textu...Jsou to otázky, kde mají všichni největší problémy. Navíc to neradi dělají, snad až na řazení textu, kde ale taky často chybujou. Zabere jim to totiž nejvíc času.
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 13:01:34) Je tam třeba nějakje literární text, ve který je vypravěč a popisuje situaci. Mluví o různých osobách, přičemž ty osoby popisuje pokaždý jinak, plácnu, třeba "matka, hospodyně, rozšafná žena..." Ne vždycky jde o stejnou osobu. Otázka zní:" Kolik osob v textu vystupuje". Mně to nepřijde těžký, ale zatím tak z dvaceti deváťáků jen jedna odpověděla správně. Omlouvají se pak, že to tak pořádně nečetli nebo neměli moc času Nebo máš v textu zmínku o tom, že vybudování čehosi trvalo více než 25 let-zabalené v trochu krkolomnější větě. A otázka zní:" Vyplývá jednoznačně z textu, že stavba vznikla za méně čtvrt století? Ano nebo ne?" Ve skutečnosti to není těžký, ale musí si to pořádně přečíst a přemejšlet nad tím. A většinou jim to trvá holt delší dobu než tu jednu nebo dvě minuty.
|
Aninabe |
|
(5.2.2021 13:11:18) Fed, jo, je to hlavně na čtenářskou gramotnost. Není to těžký, ale chce to nějakej takovej návyk práce. Třeba ke každý otázce si po prvním letmým přečtení textu přesně najít, kde o tom píšou, a odpovědět až pak, až si to najdou. Sázet na jedno lehký přečtení je jasná cesta k tomu, že to nasázej blbě. Většinou tak 1 až 2 ze 4 podotázek je snadná a nemusej to hledat, ale ty další jo. Navíc třeba pro 5., 7. a 9. třídy je část otázek identická. Třeba ti migrující ptáci přes Antarktidu (nebo co) nebo stavba železnice přes vnitrozemí USA, tam byly věci, co se musely dopočítat z několika detailů. To bez přípravy dá málokdo, ptž mu přijde, že je to jasný. Mno, často ze 4 zmíněných detailů se 3 shodujou a jeden ne, takže ověřovat a ověřovat. Ale jako možná je to jedna z těch užitečnějších věcí pro jejich budoucnost. Ale mohli by se to teda učit i ve škole , což - bohužel - většinou nedělají.
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 13:22:44) Ptáky si pamatuju, to dělala dcera No neučí se to. Mohli by.
|
|
|
libik |
|
(5.2.2021 13:20:32) Já tomu nerozumím, v čem je chyták?
|
Monty |
|
(5.2.2021 13:36:43) šánty, co je v tom za chyták? Předvečer jara je zima, Pražské jaro bylo 1968, logicky musí jít o prosinec PŘED tímto datem, kdyby mělo jít o prosinec 1968, nemohl by to už být předvečer, ale např. soumrak nebo dozvuk.
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(5.2.2021 12:57:36) "Chceš mi říct, že dítě, které má jedničku z českého jazyka nechápe psaný text na úrovni testů CERMATu a hlásí se na školu, kde potřebuje nad 40 bodů z češtiny?" To neni vyjmecne. Nevi o tom, ze to tak je, on ani rodic.
|
|
Kaliope X |
|
(5.2.2021 12:58:35) Tak možná je chyba v tom, co je považováno za porozumění textu. Dítko při přípravě v 5. třídě s porozuměním textu problém nemělo. Zato nedávalo úkoly typu - v půlstránkovém textu najít 5 gramatických chyb. To já ale nepovažuji za porozumění textu.
|
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 12:54:02) "A i spousta dospělých, rodilých mluvčí. S maturitou. Hodně lidí má problém s pochopením textu."
šánty, a jsme zpátky na začátku. Spousta lidí má problém s pochopením psaného textu, i ti s maturitou (a s velkou pravděpodobností i někteří s VŠ), a proto je klíčové zachovat na školách systém výuky českého jazyka, který je do tohoto stavu uvedl. Většina z nich totiž ve věku, kdy to od nich bylo vyžadováno, dokázala rozeznat příslovečné určení.
|
Monty |
|
(5.2.2021 13:00:11) šánty, opravdu tu nikdo (již druhý den) netvrdí, že je v pořádku testovat znalost příslovečných určení? Nevím nevím, kdo tu má problém s pochopením psaného textu.
|
Vítr z hor |
|
(5.2.2021 13:25:32) "Urcite by sly testy udelat lip, vzdycky jde vsechno udelat lip, ale je to krok spravnym smerem."
Rozhodně si nemyslím, že je to krok správným směrem. Na rozdíl od jiných školních systémů ten náš nedokáže děti učit celkem základní věci, jako je právě třeba čtenářská gramotnost. A řešit to tak, že jedna ze státních příspěvkových organizací vymrskne testy a rodiče se pak snaží děti naučit to, co ty testy měří, ale školy neposkytují, je nepochopitelné a nesystémové. A navíc brutálně znevýhodňující. Je to popření smyslu škol.
|
Aninabe |
|
(5.2.2021 13:27:11) Větře, já bych to ale otočila. Ne že by se to vypustilo z testu, ale že by to škola konečně začala učit. Protože umět si přečíst a POCHOPIT detail JE pro život důležitější, než umět druhy vedlejších vět.
|
Vítr z hor |
|
(5.2.2021 14:12:02) To je samozrejme jasne. Prave vsak doslo k proklesteni osnov - a cestiny se to netyka. A nejde o proklesteni - spis o radikalni zmenu koncepce. Ale moc to nevidim, kdyz jsou cestinari i za strizliva tvrdit, ze bez druhu vedlejsich vet dite nema sanci naucit se cizi jazyk...
|
Monty |
|
(5.2.2021 14:34:52) Ono je to v tom článku, který jsem včera sdílela pro Sedmi, docela přesně shrnuto. A z tohoto shrnutí je jasně patrné, kdo zde na diskuzi do které skupiny patří.
"Zastánci gramatického pojetí zdůrazňují při jazykovém vyučování především cíl formální (kognitivní) a materiální, často ovšem opomíjí zejména zásady přiměřenosti a učení se pro život. V rozporu s vyučovacími podmínkami (jde například o snížení časové dotace pro předmět český jazyk) navíc zařazovali někteří autoři ve snaze respektovat zásadu vědeckosti do některých edukačních materiálů pro základní školu nové gramatické učivo, navíc terminologie užívaná v učebnicích často nebyla jednotná.
Pro stoupence odlišného pojetí výuky českého jazyka je typický důraz na komunikační zřetel ve vyučování (cíl praktický) a zejména psychologický aspekt ve vztahu k žákovi. Ten se má mimo jiné projevit také v prezentaci gramatického učiva, jež má být prostředkem, nikoliv cílem vyučování. Komunikační výchova je chápána zastánci tohoto pojetí mnohem šířeji – má být realizována ve všech předmětech při uplatnění mezipředmětových vztahů a nových „učebních strategií“."
|
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 13:34:02) "Rozhodně si nemyslím, že je to krok správným směrem. Na rozdíl od jiných školních systémů ten náš nedokáže děti učit celkem základní věci, jako je právě třeba čtenářská gramotnost. A řešit to tak, že jedna ze státních příspěvkových organizací vymrskne testy a rodiče se pak snaží děti naučit to, co ty testy měří, ale školy neposkytují, je nepochopitelné a nesystémové. A navíc brutálně znevýhodňující. Je to popření smyslu škol."
Větře, ano. A dovolím si poznamenat, že čtenářská gramotnost není jen záležitost českého jazyka, je potřeba pro úplně všechny předměty a obory, se kterými se to dítě v životě setká.
Jak jsem tu nedávno zmiňovala tu synovu "kontroverzní" úvahu o smyslu češtiny, tak si z ní dovolím kousek ocitovat. Jen jako příklad, jak to vnímá student, navíc velmi konzervativní student, žádný rebel bez příčiny. Doufám, že to nezjistí, už by mi nikdy nic nesvěřil.
"Hlavní funkcí jazyka je dorozumívání mezi lidmi, ať už slovem nebo písmem, jde o porozumění toho, co chtěl druhý vyjádřit. Ve škole se ale na porozumění textu klade důraz jen druhotně, naposledy co si pamatuji tak u přijímaček a na hodinách ZSV, kam to ani nepatří. Místo toho se učí absurdní pravidla větných členů, určování vedlejších vět atd… ... Co se týče samotného pravopisu, výsledkem současné výuky především na základních a středních školách je to, že žáci během přijímacích zkoušek umí určit přístavek nebo co, ale v reálné písemné komunikaci dělají jak faktické, tak pravopisné chyby."
|
libik |
|
(5.2.2021 13:37:17) Má rád svou maminku, to je dobře
I má děcka se mnou občas s výhradami souhlasí.
|
Monty |
|
(5.2.2021 13:39:50) Libiku, on se mnou ale většinově nesouhlasí, pokud jde o školu, je milovník frontální výuky a velká konzerva. Ta nesmyslnost výuky českého jazyka je asi tak jediný, na čem se shodneme. Navíc tvrdí, že to dělám kvůli němu a ve skutečnosti "češtinu miluju".
|
|
|
|
Alena |
|
(5.2.2021 13:43:15) "A řešit to tak, že jedna ze státních příspěvkových organizací vymrskne testy a rodiče se pak snaží děti naučit to, co ty testy měří, ale školy neposkytují, je nepochopitelné a nesystémové" ANo, ale neni to tak, ze to neuci vsechny skoly. Nektera ano, nektere ne, nektere neco. Znevyhodnujici pro deti jsou hlavne obrovske rozdily mezi skolami,ktere se ted jeste zvetsuji, uceni na testy pod rodicovskou taktovkou je uz jen dusledek (a aspon se daji zdroje stahnout zadarmo :). Myslela jsem si driv, ze klasika treba vic baziruje na gramatice, alternativci vic ctou atd a ve vysledku je to "znevyhodneni" podobne. Ale vidim, ze to tak neni, nektere deti ze skoly ovladaji radu veci (nebo aspon poznavaji, ze se s tim setkali), ale nekde vlastne neznaji skoro nic.
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 13:25:39) šánty, vždyť jsem si ty testy procházela před chvílí. Ano, jsou tam pasáže na porozumění textu. A pokud s tím fakt mají děti problém, jednak to vypovídá o blbě nastaveném systému vzdělávání (protože pochopit, co čtu nebo o čem se mluví je poměrně zásadní mezioborová dovednost), ale zároveň, a to ať se na mě nikdo nezlobí, i o tom, že tu důležitost nechápou ani rodiče, když "najednou" v devítce zjistí, že to dítě nezvládá. Čímž se dostáváme znovu k výchozímu bodu, kdy je biflování informací vytržených z kontextu nadřazeno tomu kontextu samotnému, protože se to "lépe hodnotí". Jak jsem liknavej a neambiciózní rodič, tak schopnost logicky přemýšlet a chápat souvislosti jsem tedy v dítěti "podporovala", už když chodilo do školky, protože je to pro mě o hodně důležitější než nějaká posloupnost Přemyslovců "z hlavy". Posloupnost Přemyslovců je na internetu, přemýšlet ovšem internet nikoho nenaučí.
|
|
Marko + 2 |
|
(5.2.2021 13:46:13) Šanty, to bych zrovna netvrdila, že je tam převážná většina otázek na porozumění textu. Teď jsem si dělala loňský test pro deváťáky. Na gramatiku a pravopis je toho tam celkem dost. Např. Hledání podstatného jména podle příbuzného slova a vzoru - 2 body Pravopisně správně zapsané souvětí - 1 bod Najdi v textu 4 slova s pravopisnou chybou - 4 body Najdi nedokonavé sloveso - 1 bod Vypiš zpodstatnělá přídavná jména - 2 body Antonyma - 1 bod Správná interpunkce - 1 bod Přívlastky - 3 body Základní skladební dvojice - 2 body Příslovce - 3 body Určení vedlejších vět - 1 bod Pády, čísla podst. jmen - 1 bod Pravopisně správná souvětí - 2 body Rozkazovací způsob - 1 bod Dělení slova na předponu, kořen, příponu - 1 bod
|
Aninabe |
|
(5.2.2021 14:03:22) Marko, ale to je půlka bodového součtu. Druhá bude na text. Na to, že se to ve škole vesměs NEPROCVIČUJE, je to hodně. Jinak z té gramatiky atd. je většina docela důležitá. Protože "Přinesl dědovi boty." X "Přinesl dědovy boty." prostě JE významový rozdíl (obě věty jsou správně) a třeba bez slovních druhů budeš ztracená.
|
Monty |
|
(5.2.2021 14:24:44) Aninobe, nebudeš, protože v psané řeči to vyplývá z kontextu. I když, zrovna ten tvůj příklad není úplně nejlepší, neboť - Děda seděl na pohovce bos. "Milane, přines dědovi boty!" - zde lze napsat jak "i", tak "y", obojí může být správně. Naopak ve větě "Milan měl na nohou dědovy boty" je správná pouze jedna varianta, ovšem ani k ní nepotřebuješ nic předem určovat nebo znát nějaký slovní druh. To je právě ta "zastaralá" výuka, nazývaná "agramatickou", kde se děti učily pravopis jeho praktickým používáním, a kterou jsme ve 40. letech minulého století zavrhli jako zastaralou a málo progresívní.
|
libik |
|
(5.2.2021 14:32:42) člověk se chvilku zabere do práce a už je tu bosej senior, Monty, já si myslím, že pokud chceme gerontovi pomoci s obutím, mělo by tam být i.
Protože, přinést dědovy boty neznamená, že mu je dáme
|
Monty |
|
(5.2.2021 14:37:40) Libiku, proč myslíš? Při použití "i", tedy "Přines dědovi boty!", není nijak specifikováno, o jaké boty jde. Klidně může zmiňovaný hoch přinést dědovi boty své mladší sestry. Naopak "Přines dědovy boty!" přímo vylučuje přinesení jiných bot než těch, které bosému seniorovi patří.
|
libik |
|
(5.2.2021 14:38:47)
Pěkný, to by děda čuměl.
Ale uznávám, máš pravdu
|
Monty |
|
(5.2.2021 14:43:48) Libiku, nejde o "pravdu", spíš o to, že podávat češtinu (resp. psaní "i" a "y") tímto "zábavným" způsobem místo používání nudných jazykovědných termínů a úmorného větného rozboru "podle pravidel" může mít na základních školách mnohem lepší výsledky. Pro dítě je podle mého názoru vyprávěnka o bosém dědovi na kanapi záživnější, ať už je klackař nebo normandista.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 14:46:05) Monty, prosim Te, muzes zopakovat, co znamena klackar a normandista? asi jsem chybela
neco s rokem 1066?
|
Monty |
|
(5.2.2021 14:48:50) Sedmi, ve stručnosti, klackař je běžný žák - primitiv, normandista je mimořádně nadané dítě obdařené výhradně vyššími zájmy (tzn. tam, kde primitiv mává klackem, baví se knihami, pojednávajícími o vylodění v Normandii).
|
77kraska |
|
(5.2.2021 14:51:17) Monty chapu kopiruji si....tak to melo neco spolecneho s rokem 1066
|
|
|
|
MaMar |
|
(5.2.2021 15:19:48) Monty, "podávat češtinu (resp. psaní "i" a "y") tímto "zábavným" způsobem místo používání nudných jazykovědných termínů a úmorného větného rozboru "podle pravidel" může mít na základních školách mnohem lepší výsledky." Myslíš, že učitelé mají od někoho zakázáno používat při výuce podobné příklady, jako je ten tvůj o dědovi a jeho obuvi? Samozřejmě, učitelé jsou různí, ale jsem přesvědčena, že přinejmenším část z nich se o zábavné podání snaží, někdy se ale může hodit i trocha teorie, aby nás nevyvedlo z míry, že v další větě bude místo dědy a jeho bot zmíněn třeba strejda a pantofle.
|
Monty |
|
(5.2.2021 15:31:48) MaMar, tou poznámkou o "zábavné formě" jsem nechtěla říct, že tak nikde nikdo neučí (to jaksi ani nemohu vědět), ale to, že při návratu k agramatické formě výuky by se podobně mohlo učit všude a výsledky by možná byly lepší. Tím, že by běžný absolvent základního vzdělání nikdy neslyšel slovo "přístavek" (leda v případě, že by šlo o přístavek k nemovitosti) by totiž lidstvo žádnou ztrátu neutrpělo.
|
Vážný2 |
|
(6.2.2021 1:47:30) Pokud bych neměl důslednou znalost gramatiky, tak bych těžko dal následně němčinu na gymplu, která je prostě gramatický jazyk non-plus-ultra, protože halt Grimmové byli Němci. Ale i v angličtině si v každé třetí psané větě, co píšu kolegům, připomínám pravidlo pořadí členů SWOMPT, k čemuž musím znát podmět, předmět a tři druhy příslovečných určení (a v podstatě i přívlastky).
|
|
Monty |
|
(6.2.2021 9:22:20) Vážný, no vidíš, a přitom Jacob Grimm byl zastáncem agramatické výuky jazyka.
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 10:18:13) nikoliv SWOMPT, ale SVAMPT.....to V je verb
|
77kraska |
|
(6.2.2021 10:21:29) ne, jeste je to spatne:
SVOMPT
subject verb object manner place time
|
|
|
|
|
|
|
|
Liaa |
|
(5.2.2021 14:40:06) "Naopak "Přines dědovy boty!" přímo vylučuje přinesení jiných bot než těch, které bosému seniorovi přímo patří. "
Přesně, Monty. Ani z toho však nevyplývá, že si je senior bude obouvat nebo mu budou obouvány. Boty mohou být vyžádovány třeba jako oblíbený talisman.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 14:42:56) "prines Premyslovy lykove strevice".....to mohli rikat panovnici stovky let svym slouzicim
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 14:47:17) "Ani z toho však nevyplývá, že si je senior bude obouvat nebo mu budou obouvány. Boty mohou být vyžádovány třeba jako oblíbený talisman."
Lio, to právě vysvětlí následující pasáž textu. Ve větě "Přines dědovi/y boty!" není obsažen účel požadované aktivity, je pouze specifikována sama tato aktivita. Jdi a přines požadovaný předmět. Ať už se pak budou boty seniorovi obouvat, budou rituálně obětovány či vyhozeny popudlivým dědou z okna.
|
Liaa |
|
(5.2.2021 14:48:10) Monty, vždyť jo, mě to jen bavilo rozvíjet. :)
(Osobně jsem pro popudlivé rituální obětování.)
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(5.2.2021 14:47:43) Nebo je bude opravovat.
|
libik |
|
(5.2.2021 14:50:06) Inko, jo, to by šlo a i by to odpovídalo dnešnímu postavení seniora ve společnosti.
Neobutý občan plus 90 se chce projít, tak ať si slepí škrpál...
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(5.2.2021 14:51:46) Ne si, myslela jsem tỷ mladší sestře.
|
Monty |
|
(5.2.2021 14:54:52) Inko, přesně tak. Děd je bosý, protože je v baráku horko (pravděpodobně podlahové vytápění), a jako obuvník na penzi se chce zabavit správkou bot své vnučky.
|
Liaa |
|
(5.2.2021 15:03:31) Fakt, že je děd bosý, se přece zmiňuje skrzevá procvičení měkkých a tvrdých adjektivních vzorů.
|
Monty |
|
(5.2.2021 15:11:54) Lio, děd může být klidně i obutý. Např.: Děd seděl v papučích na verpánku. "Milane, přines dědov_ boty!" Děd může chtít - opravovat cizí boty - opravovat své vlastní boty - přezout se a jít do Kauflandu - přezout se a nejít nikam - vyhodit oknem své vlastní boty - vyhodit oknem cizí boty - udělat cokoli jiného s vlastními botami - udělat cokoli jiného s cizími botami přičemž ze samotného sezení na verpánku nevyplývá, že je děd obuvník, tudíž - může chtít amatérsky opravovat cizí boty - může chtít amatérsky opravovat vlastní boty - může se chtít obout a jít do Kauflandu a to buď - ve svých vlastních botách - v botách zapůjčených od vnuka/zetě/bratra...
|
Liaa |
|
(5.2.2021 15:13:21) Jo, ale dotaz byl, proč by se zmiňovalo, že je bosý.
|
Monty |
|
(5.2.2021 15:22:05) Každopádně ve všech uvedených příkladech lze použít "i", a bude to správně, zatímco "y" bude správně pouze v případě, že budou boty uvedenému seniorovi patřit. Dědovi se dají přinést libovolné boty, ale jen některé z nich budou zároveň dědovy.
|
libik |
|
(5.2.2021 16:13:46) Monty, přesto si myslím, že existuje pravidlo českého jazyka, které rozklíčuje z kontextu dvou vět, jak napsat dědovi(y) boty, i kdyby to mělo být "jen" pravidlo stylistické nebo pravidlo zdravého rozumu. A určitě má odborný název a propracovanou teorii.
Pokud řeknu "Je hezky. Otevři okno" můžeme do nekonečna vymýšlet, jestli z toho okna chci skočit, vyprášit prachovku nebo jsem spálila guláš, protože, to, že je hezky, přece neznamená, že nemůžu něco z toho udělat.
Ale pokud řeknu "Je hezky. Otevři okno" a míním tím, že budu zkoušet plivnout co nejdál, dělám si srandu nebo jsem cvok.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 16:16:45) libik, v pravnich predpisech jsou kolikrat napsane nesmysly....tomu se spolecnost brani tim, ze ma ruzne metody vykladu tech predpisu...treba vyklad systematicky nebo historicky nebo teleologicky ...
v jazyce by to melo byt podobne, rekla bych nesmele
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 16:18:37) "... přesto si myslím, že existuje pravidlo českého jazyka, které rozklíčuje z kontextu dvou vět, jak napsat dědovi(y) boty, i kdyby to mělo být "jen" pravidlo stylistické nebo pravidlo zdravého rozumu. A určitě má odborný název a propracovanou teorii."
Libiku, to si myslíš správně, ale my se tu bavíme o tom, jestli je žádoucí a smysluplné tyto odborné názvy a propracované teorie cpát do žáků základních škol.
|
libik |
|
(5.2.2021 16:26:33) Tak zrovna to, aby dítě používalo nějakou formu vyjadřování, neopakovalo slova, užívalo zájmena, prostě nemluvilo jako hotentot, mi nadbytečné nepřipadá.
"Děda je bos. Přines dědovi boty. " je v nějakém zvláštním jazyce (tak se mluví s batolaty třeba)
A navíc si myslím, že na začátku dědy nešlo o teorie , ale o i/y
|
Monty |
|
(5.2.2021 16:37:07) Libiku, podstata sporu je "gramatická" vs. "agramatická" výuka mateřského jazyka. Já se domnívám, že na základní školu gramatická forma výuky nepatří, protože je pro žáky základních škol složitá, nudná, a navíc ani nepřináší výsledky, které od výuky mateřského jazyka očekávám. Termíny, které v rámci výuky do dětí cpeme, jsou termíny odborné, používané jazykovědci, dětem nejsou vlastní. Je to podobné, jako kdybys v přírodovědě od dětí místo označení částí těla hmyzu "hlava, hlavohruď a zadeček" vyžadovala označení cephalon, cefalothorax/prosoma a abdomen/opisthosoma. V češtině jim to sice cpeme česky, ale podstata je stejná.
|
babi_ |
|
(5.2.2021 16:44:51) Monty, ten příklad nechápu.
Tak v přírodovědě je v pořádku, že se děti učí označení částí těla hmyzu "hlava, hlavohruď a zadeček", ale v češtině se jim to obdobně cpát nemá (podmět, přísudek atd...)?
|
Monty |
|
(5.2.2021 16:56:18) Babi, fakt myslíš, že pojem "hlava, hlavohruď a zadeček" je pro děti stejně snadno/těžko pochopitelná jako "podmět" a "přísudek"? Co si tak podle tebe běžné dítě představí pod pojmem "podmět"? A nejen dítě, co si pod tím představí dospělý? Jsou kognitivní funkce dětské psychiky natolik zralé, aby dokázaly pojmout jakoukoli abstrakci?
|
babi_ |
|
(5.2.2021 17:12:37) Monty, pod pojmem hlavohruď si konkrétního představit neumím nic, abstraktně tuším, že by to mohla být nějaká kombinace hlavy a hrudi (oba pojmy jsem pobrala v dětství, hlavu daleko dříve), možná kdybych ten hmyz, který má hlavohruď viděla, tak bych dokázala odhadnout-ukázat, která jeho část to je. Úplně stejně to mám s podmětem a přísudkem, prostě pojmy, pod kterými se dají v dané větě dohledat-odhadnout konkrétní slova, pokud tam jsou. K čemu je dobré vědět u nějakého hmyzu, co je hlavohruď, a k čemu je dobré vědět v nějaké větě, co je podmět, to je otázka další... ale valný rozdíl v tom nevidím. Nějakou tu abstrakci děti zvládnou
|
Okolík |
|
(5.2.2021 17:17:57) Slupkou, představ si třeba pavouka. Hmyz hlavohruď nemá.
|
Monty |
|
(5.2.2021 17:22:37) Okolíku, hmyz má místo hlavohrudi normální hruď, hlavohruď je specifická pro klepítkatce a korýše. Napsala jsem to blbě, měli tam být členovci a ne hmyz.
|
Okolík |
|
(5.2.2021 17:23:46) Já to vím, psala jsem to babi, která, jak se mi zazdálo, nevěděla.... Čímž to se babi omlouvám za oslovení, už to nejde opravit a mám to prostě "pod kůží"....
|
babi_ |
|
(5.2.2021 17:31:36) Okolíku, jak mě oslovuješ je mi jedno, to je ok. Že má hmyz hlavohruď jsem okopírovala z příspěvku Monty, osobně o hmyzu ani členovcích nevím pojmově prakticky nic, prakticky něco trochu jo (třeba že to téměř neviditelné co s pískáním přistane na kůži je lepší hned plácnout, kdežto to tiché tlusťoučké prouhaté nechat být).
|
Okolík |
|
(5.2.2021 20:05:20) Babi, já to myslela tak, abys věděla co si představit pod pojmem hlavohruď. Že ne hmyz, ale pavouka nebo raka. Nic jiného v tom nebylo. Hlavohruď mi přijde taková "hmatatelná", na rozdíl od podmětu a přísudku.
|
babi_ |
|
(5.2.2021 20:21:38) Okolíku, no a já to myslela tak, že hlavohruď je pro mě španělštější vesnice, než podmět a přísudek Mně nejde o obsah přijímaček potažmo obsah hodin češtiny na běžné základce (ZŠ mají moje děti dávno za sebou, a co tam brali netuším, což přisuzuji mj. pečlivému výběru té základky), jen jsem se pozastavila nad tím přirovnáním.
|
|
|
|
|
|
babi_ |
|
(5.2.2021 17:26:18) Okolíku, ale já si to nepotřebuji představit - je mi jedno, jak se čemu říká u pavouků - podstatné pro mě je, že s nimi žiju v míru. A stejně tak je to s češtinou. Všichni zapomeneme pojmy, ale aspoň někdo píše poměrně souvisle
Proto myslím, že ten příklad "hlavohruď je ok, podmět je moc vědecký" není dobrý. Nevysvětluje podstatu věci - alespoň tedy ne mně.
|
Monty |
|
(5.2.2021 17:27:21) "Proto myslím, že ten příklad "hlavohruď je ok, podmět je moc vědecký" není dobrý. Nevysvětluje podstatu věci - alespoň tedy ne mně."
Babi, no tak si tam dej tu hmyzí hruď, ta už snad tak vědecká není.
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 16:50:03) Tak já se teda přiznám, že jsem ráda, že jak já tak i mé děti mají klasickou výuku češtiny včetně pojmů. Jednak to není žádný problém a jednak by bez toho těžko dělaly třeba i cizí jazyky, jak u nás, tak v zahraničí. Nikde se bez těch pojmů neobejdou a kdo je nezná, kouká se to rychle naučit, protože ho to pěkně brzdí, když má něco chápat opisem. Moje děti mají češtinu rády, já taky a jejich hodiny jsou navíc fakt i zábavný, snad až na odevzdávání čtenářských deníků si nikdy nestěžovaly, mají jak hodiny češtiny tak svá učitele v oblibě.
|
Monty |
|
(5.2.2021 16:58:37) "Nikde se bez těch pojmů neobejdou a kdo je nezná, kouká se to rychle naučit, protože ho to pěkně brzdí, když má něco chápat opisem."
Federiko, čím víc tě čtu, tím víc jsem ráda za to, že se v "mém vesmíru" lidi naprosto bez problémů obejdou bez znalosti pojmů z jazykovědy, ale zas většinově nemají problém s chápáním psaného textu. Ani v deváté třídě.
|
Federika |
|
(5.2.2021 17:00:49) V mém ne. A neznám ani takovou školu, kde by se bez toho obešli. Ale každý máme na výběr- A každý právo na svůj názor.
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 17:01:56) A někde jsem psala, že mám problémy s pochopením psaného textu? Nebo myslíš, že ti mí deváťáci, běžní žáci ZŠ, z velkého okruhu Prahy, se nějak vymykají průměru?
|
Monty |
|
(5.2.2021 17:17:09) "Nebo myslíš, že ti mí deváťáci, běžní žáci ZŠ, z velkého okruhu Prahy, se nějak vymykají průměru?"
Federiko, to nevím, nemám na to dostatečný srovnávací vzorek. Vymykají se minimálně tomu, co znám ze svého okolí já (tím ale nemyslím, že takové děti neexistují, spíš že se nehlásí na školy, kde by bylo potřeba z češtiny "minimálně 40 bodů", případně jsou to děti s nějakou SPU). Ale myslela jsem to celkově, podle toho, na čem lpíš a co s dětmi provozuješ v rámci vzdělávání, já se pohybuji v prostředí, kde většina rodičů pokládá zde "nezbytné" znalosti za blbosti a nijak nelpí na tom, aby si je děti pamatovaly po absolvování posledního "přijímačkového testu". A jsem dost pevně přesvědčená, že položím-li kterémukoli dospělému ve svém okolí (kromě absolventů bohemistiky) otázku na přívlastek neshodný, 99 % lidí nebude schopno jej definovat, přestože se to všichni ve škole učili, a že tato znalost (nebo lépe řečeno neznalost) nemá naprosto žádný vliv na úroveň jejich mluveného nebo písemného vyjadřování.
|
babi_ |
|
(5.2.2021 17:21:21) Tak většinu věcí, co jsme se kdy učili, si nepamatujeme. Tedy my, běžní lidé bez fotografické paměti. To jsme zase zpátky u té Cimrmanovy pomněnky a zapomněnky. Tak se to nedá...
|
Monty |
|
(5.2.2021 17:26:00) "Tak většinu věcí, co jsme se kdy učili, si nepamatujeme."
Babi, ano, ale není to přece důvod pro to, aby se žáci základních škol museli učit (a následně zapomínat) učivo, které má smysl učit (a následně zapomínat) až na střední škole. Případně i na vysoké, kde tedy větší část zapomenou hlavně tehdy, pokud vystudovaný obor v praxi nepoužijí.
|
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 17:39:09) Já jsem se svýma dětma nikdy moc přijímačky řešit nemusela, jeden dělal scio a kašlal na to, druhej dělal vlastní testy školy a na Cermat ani scio se nepřipravoval, takže vlastně jen dcera. Deváťáci mají s úkoly na interpretaci textu problémy všude, pořád se o tom píše, je to částečně tím, že ve škole tyhle věc neberou.A ano jsou t i ti, kdo potřebuje 40 bodů. a víc v testu. Jen se to jakžtak naučí, naučí se zpozornět tam, kde je to třeba, když to dosud nedělali. Mně osobně jde spíš o to, že chci, aby moje děti měly klasický vzdělání, které jim nebrání dělat cokoli, jít na jakoukoli školy, kurz apod. Bez znalosti pojmů by třeba těžko mohli do zahraničí na jazykové kurzy, kde byly. Nikdo by s nima nepáral, kdyby neznali "sloveso, plurál, minulý čas.." Používá se t všude na světě. Pokud by ve španělštině nechápali, jak se tvoří "gerundium". co to vlastně je, tak se ten jazyk nemusí učit. Tak, aby ho znali slovem i písmem, dovolenkové dorozumívání nepočítám. Ale uznávám, že to může mít každý jinak. A je mi to celkem jedno.
|
Monty |
|
(5.2.2021 17:45:57) Federiko, ach tak, ty se domníváš, že co neobsahuje termíny z jazykovědy a práci s nimi, to je dovolenkové dorozumívání. Tak v tom případě chápu. Jako nic proti tomu, ale pořád se bavíme o základní škole, o které píšeš, že nenaučí žáky porozumění textu. Tak proč je proboha učí tu odbornou terminologii?
|
Federika |
|
(5.2.2021 18:15:26) Monty, proč máš potřebu pořád překrucovat, co někdo napíše? Nepsala jsem přece, že co nemá terminologii, je dovolenkové tlachání. Jde o to, že tyhle věci se učí ve svém jazyce všechny děti na světě. Tu gramatiku. a pojmy se učí třeba i v té Anglii a Americe, i když je systém jiný. Můj syn měl 6 let britský způsob vzdělávání. Byl na jazykovém kurzu v Německu, Španělsku Anglii. Všude musel vědět, co je podmět, sloveso, minulý čas, plurál, jen se to v těch jazycích jmenuje jinak nebo to pojmenovávají latinsky. A to rozhodně i u dětí na základce. Proč se mořit s pojmenováním něčeho, co už název má? A proč by s tím nutně děti měly mít problém? A co se týče porozumění textu, měla jsem děti ve školách, kde se učí oboje, nemají tam s tím problém. I to už u nás jde. Že to neučí státní školství, tedy-že se to neučí všude, je jiný problém.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 18:51:33) Federiko, tedy pri vsi ucte...na jazykovych kursech jsou podle mne nutne jen zakladni pojmy jako singular, plural apod., ja je vsechny ani neznam......ale takovou hloubku lingvistickeho pojmoslovi jako v Cermatu tam nepotrebujes....mam na mysli AJ, u jinych jazyku je to mozna jinak
|
77kraska |
|
(5.2.2021 18:54:13) navic existuji ke kazdemu nasemu lingvistickemu pojmu analogicke pojmy v cizim jazyce?
ja nemam tuseni....ale ja se ucila anglicky ze CNN, co ji pustili misto druheho programu Ceskoslovenske televize nekdy v roce 1990, a pak od rodilych mluvcich, tak nevim...kdybych se AJ ucila na filde, tak by to treba bylo jinak
|
Federika |
|
(5.2.2021 19:05:55) No neexistují úplně, protože každý jazyk má trochu jinou gramatiku. Na těch kurzech, pokud to není kurz pro začátečníky, se samozřejmě ty termíny používají, usnadňuje to komunikaci. I běžně u nás ve školách, na víceletých gymnáziích, kde se vyučují další cizí jazyky, se to používá. Plurál, genitiv, plusquamperfektum, děti s tím problémy nemají.Už se hlavně nikdo nemoří s vysvětlováním, považujou za standard,že to ty děti znají. Já jsem ráda, že jsem se to učila a jsem ráda, že se to učily moje děti a nemají s tím problém. Je mi ale opravdu fuk, když to někdo odmítá, třeba s tím, že to přece nikdy potřebovat nebude.Vždyť má každý na výběr. Dnes i s těmi školami, je řada alternativních škol, které jedou jinak to "jinak" různými způsoby. Je to dobře, ať si každý vybere podle svého.
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 20:11:09) Romano, kdo není schopen logického myšlení ani na úrovni, kterou vyžaduje CERMAT, ten by neměl pomýšlet na studium. Je to podstatně důležitější dovednost než rozeznat druhy přívlastků, a dokonce i než správné psaní čárek ve větách (kde právě logikou dojdeš minimálně k tomu, kde čárka mění význam sdělení a kde ne).
|
K_at |
|
(5.2.2021 20:22:04) Monty, ale tak většina dětí musí myslet na cermat, když jednotnou zkoušku má většina oborů.
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 21:07:41) Romano, předpokládám, že koho štve učení se přívlastků, ten si nevybere ke studiu bohemistiku nebo žádný jiný "jazykový obor".
|
Monty |
|
(5.2.2021 21:29:11) Romano, výběrem vhodného oboru se zbavíš větší části zbytečného učení mimo obor. Takže například ti zmiňovaní bohemisté se netrápí s fyzikou a matfyzáci s větným rozborem. Samozřejmě, pokud si někdo vybere školu mimo obor svého zájmu čistě pro titul, trápí se asi se vším, ale řekněme, že teď hovořím o té první variantě. V mém okolí to tak alespoň je a vždycky bylo - humanitně zaměření maturanti si vybírali jiný typ VŠ než ti, které zajímaly technické nebo přírodovědné obory.
|
|
|
|
|
|
|
X__X |
|
(5.2.2021 20:37:12) na porozumění textu mi daleko horší přišly SCIO testy, tak deset let nazpátek. to jsem s holkou nacvičovala na 8G a byla jsem v koncích, protože já otázky dokázala zodpovědět správně, ale nedokázala jsem vysvětlit, proč to tak je správně. spíš mi přišlo, že tam u některých úloh šlo spíš o cit pro jazyk než o něco, co se dá naučit. u CERMAT testů jsem nikdy takový problém neměla.
|
|
Alena |
|
(5.2.2021 21:49:32) NEchci se ted vkladat do uvahy, jestli privlastky ano ci ne,ale..
"Bez větného rozboru se obejít nelze, jak by pak lidi psali čárky ve větách?" Na co vetny rozbor na psani carek? Staci rozeznavat druhy spojek ne?
"Při výuce cizích jazyků je přece taky nutné znát větné členy a slovní druhy." Jo, vsichni ti fotbalisti a hokejist v NHL by se bez slovnich druhu nedomluvili. A co teprve treba pristehovalci v 19. stoleti do Ameriky.
|
A. Andrs |
|
(5.2.2021 22:03:29) "Na co vetny rozbor na psani carek? Staci rozeznavat druhy spojek ne?"
podle spojky se to vzdycky nepozna, zelezi na vetach, jak jsou napojeny a o jake vety se jedna
|
|
Alena |
|
(5.2.2021 22:07:57)
"Musí si vystačit s učebnicí, která jim říká, na jaké místo ve větě patří podmět, přísudek a předmět. A jestli mají užít dříve příslovečné určení času nebo místa nebo způsobu " :) To nemyslis vazne? Deti se uci druhy jazyk drive nez vetne cleny.
|
Alena |
|
(5.2.2021 22:12:11) "Učí, ale zdaleka ne všechny gramatické jevy." Jakoze po peti letech s druhym jazykem jim nekdo vysvetli, kam patri podmet, predmet ci prisudek?
|
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 22:10:38) Romano, naopak, dneska se spousta dětí učí odposlechem, protože angličtinu denně používají a je všude kolem nich, neučí se "jen z učebnice".
|
Alena |
|
(5.2.2021 22:14:56) "neučí se "jen z učebnice" Monty, navic mam dojem, ze jazykove ucebnice pro deti, ktere se ohaneji vysvetlovanim cehokoli pres podmet, prisudek ci predmet, uz v 21. stoleti nevychazeji.
|
|
|
|
*Kate* |
|
(5.2.2021 22:13:25)
"Většina studentů se neučí odposlechem jako hokejisti NHL a nemají k tomu rodilé mluvčí."
Romano, počkej, až ti děti povyrostou:)
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 22:13:10) V první řadě je třeba říct, že nemění-li čárky význam věty (viz příklady ze včerejška), úplně stačí používat je podle té opovrhované logiky.
|
Monty |
|
(5.2.2021 22:35:53) Romano, v oficiálních dopisech tak postupovat nelze? Ty mě fakt bavíš. Co se prosím tě stane, když někdo napíše v oficiálním dopise špatně čárku? Shoří v pekle? Oficiální dokumenty, pokud na tom někomu "jó záleží", se nechávají opravovat od profesionálního korektora, ale dost často se to neřeší vůbec. Rozhodně to není tak, že co pisatel oficiálního dopisu, to protřelý lingvista. Na to jsem těch oficiálních dopisů už viděla moc, než abych ti něco takového sežrala.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 22:39:44) v nasi kancelari, kdyz jde neco ven v cizim jazyce a pise to nerodily mluvci, tak to napred zkontroluje proofreader, kterym je rodily mluvci
|
77kraska |
|
(5.2.2021 22:41:40) teda ne kazdy jednoduchy mail o tom, ze dekujeme za zaslane dokumenty, ale jak to je dulezity dokument, tak jo....treba postupne deset verzi smlouvy zkontroluje
|
Monty |
|
(5.2.2021 23:02:47) Sedmi, jak píšu, když je to fakt důležitý dokument, dává se číst profíkovi. Představa, že co autor oficiálního dopisu, to druhej Gebauer je opravdu legrační.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:06:15) Monty, v novinach taky maji korektora.....zpravodajske servery asi nemaji
|
Monty |
|
(5.2.2021 23:09:54) Sedmi, tak ono je to dost blbě placené, takže tu práci reálně dělá buď kdekdo nebo nikdo. Většina našich korektorů, co jsou opravdu profíci jsou buď penzisti nebo koníčkáři, co k tomu ale ještě mají i jinou práci. A ty musíme dost často ukecávat, aby si tu korekturu vůbec vzali, za ty peníze... Ale zrovna u psaní čárek to řeší málokdo, pokud čárka nebo její absence nezmění smysl věty, právě proto, že psaní čárek v češtině často jde proti logice a naprostá většina lidí to na sto procent neovládá, tudíž to ani nikdo nepozná. Překlepy a hrubky, toho si všimne kdekdo, čárek prakticky nikdo.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:16:59) Monty, ja mam s carkami taky problem....casto fakt nevim...jinak celkem vim nebo si najdu
kdyz jsem psala neco hodne duleziteho - jako treba ustavni stiznost nebo tak neco - tak jsem radeji prehazela text, abych se vyhnula nejasnym carkam
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:18:04) na cestinu korektora nemame ani ja sama nemam, ale radim se s prekladateli v kancelari...ti jsou nejblize ceske lingvistice, ac studovali jine jazyky
|
|
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:22:47) Romano, nevim, kam tim miris
pokud mi prijde rozhodnuti treba z financniho uradu, tak tam chyby vetsinou nejsou, protoze rozhodnuti se pisou podle nekolika mustru - vymerujeme pokutu, protoze jste nezaplatil atd.
u soudnich rozhodnuti to je jak kde....tam jsou ted spis prisna pravidla na formalni upravu a obcas se tam vloudi nejaky nesmysl nebo nelogicnost
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:24:24) mne spis prekvapi chyby v knihach....vcera jsem nasla v knize na prvni strane tucny nadpis ANLICKA KONVERZACE
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:25:50) ale v zasade je mi to celkem jedno...hlavne kdyz chybu neudelam ja
|
|
|
A. Andrs |
|
(5.2.2021 23:26:02) Tak jsou i jine dopisy, nez vymerujeme ti pokutu, jsou dopisy z ministerstev, kde chyby nebyvaji, ale taky je tam byva kontrola nekolika osob. Urednik navrhne, sekretarka pripravi k podpisu a nekdo podepisuje.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:32:04) ToAr, ale taky myslim byly afery s nejakymi zavaznymi chybami v korespondenci od prezidenta nebo z vlady...uz nevim
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:33:51) Zamanuv dopis Trumpovi
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/v-zemanove-dopise-trumpovi-jsou-chyby.A161115_094244_domaci_jj
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:35:26) Sobotkuv dopis prezidentovi s navrhem clenu vlady
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/za-chyby-v-dopise-prezidentovi-padne-pokuta-217303
|
|
A. Andrs |
|
(6.2.2021 8:26:10) k chybam v dopisech-koukala jsem na ty chyby, ty ale nejsou gramaticke, prohodili jmena ministru ve vlade, napsali jim spatne jmeno, priradili spatne ministerstvo v anglickem dopise chyby jsou samozrejme neprijemne, ale jak rika kdosi, svedci to o urovni znalosti jazyka, ja davam nemecky dopis cist 11 letemu, ktery tam po mne najde vzdy chybu, minimalne v poradi slov, najde i po sve sestre, ktera je o dva roky starsi,
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 23:50:45) Tak jak to tedy je? Nejdřív píšeš, že v oficiálním dopise nesmí být chyby, a pak zas, že úředníci ani ředitelé neumějí psát bez chyb... Nějak mi to celé nedává smysl.
|
Monty |
|
(6.2.2021 0:17:04) Romano, mají k češtině přístup, jaký prezentuji já? A jaký to podle tebe je přístup? Kdybych měla k českému jazyku přístup, že "na chybách nezáleží", pravděpodobně bych se živila něčím jiným. To, že nezáleží na znalosti větných členů a rozeznávání typů souvětí neznamená, že nezáleží na pravopisu. Problém je ten, že výuka češtiny krátkodobě naučí to první nedůležité a nenaučí trvale to důležité. Není totiž trapné nepoznat ve větě příslovečné určení, je trapné napsat v jakémkoli dokumentu "pošlete my otpověď". A já trapně očekávám, že by k tomu výuka jazyka měla směřovat, namísto nimrání se v lingvistickém balastu kolem, který se sice pěkně hodnotí v testu, ale v praxi je úplně na prd.
|
A. Andrs |
|
(6.2.2021 8:28:47) Romano, vis co je nejhorsi? Nekdo si mysli, ze ty carky umi a hodla druheho opravovat.
|
|
|
|
Kaipa |
|
(6.2.2021 9:34:52) Monty, chybí ti čárky. Kdyby ses tím neživila, tak bych ti to nepsala.
|
Monty |
|
(6.2.2021 9:48:28) Kaipo, já se ale neživím jako korektor. Vlastně je pro mě dost překvapivé, že existují lidé úzkostně řešící čárky ve větách; právě proto, že přímo v rámci oboru se buď používá služba profesionálního korektora nebo platí nepsané pravidlo, že nemění-li čárka nebo její absence smysl věty, píše se tak, jak vyplývá z intonace mluveného textu. Přestože to v češtině není vždy správně. Jinými slovy, srozumitelnost sdělení je důležitější. Nikdo nemá čas rozkládat si složitá souvětí, aby měl správně čárky, a nikdo to ani neřeší (není-li profesionální korektor). Že existuje svět, kde jsou pravidla vždy nadřazená obsahu a lpí se na jejich dodržování bych - nebýt Rodiny - snad ani nevěřila.
|
Monty |
|
(6.2.2021 10:00:37) Dává to ovšem odpověď na otázku, proč se tak množí obsahově nesrozumitelné, ale pravopisně "správné" texty - lidé neumí česky, nemají cit pro jazyk, ale pravidla jim pančelka vtloukla do hlavy jako "to nejdůležitější".
Že si někdo nedělá u každého mailu nebo postu na FB větný rozbor, to mi nijak žíly netrhá, ale když slyším moderátora v televizním zpravodajství říct "větší polovina", vraždila bych.
|
libik |
|
(6.2.2021 10:16:55) Monty, já si myslím, že znalost pravidel pravopisu používáš, byť si myslíš, že ne. Máš to prostě vštípené z dětství, i když na to máš jiný názor.
Na sobě vidím (jak jsem ten typ, co dělal děti a nedělal jazyky), že zdaleka nejvíc rozumím ruštině (od 4. třídy), kupodivu mi naskakuje němčina (jazykovka pro holčičky, co je maminka pustila ze vsi autobusem do okresního města) ačkoliv jsem ji nikdy později nepoužila (nepočítám-li poslech některých balad od Rammstein) a největší mentální problém mám se všudypřítomnou angličtinou (až v 15, nicméně na gymplu a potom v mnoha kurzech a i jako jazyk na Bc. studiu)
Ty přístavky volné, těsné, všechno to skloňování, časování, určování , odůvodňování prostě znáš ze školy, jelikož jste to "dělali" (na tu základku jsi přece jen někdy došla), dneska máš mylný dojem, žes to načetla.
|
Monty |
|
(6.2.2021 10:26:29) Libiku, ne, opravdu nemám mylný dojem, že jsem to načetla. Už na základce jsem si klidně nechávala dávat z větných rozborů špatný známky, protože jsem to odmítala dělat. Stejně jako jsem odmítala psát celou stránku b, b, b, b, když mi to stačí napsat jednou. Fakt jsem byla v tomhle směru rebel, za co myslíš, že jsem měla tolik černých puntíků a návrhů na dvojku z chování?
|
K_at |
|
(6.2.2021 10:29:20) Monty, tady bych asi souhlasila. Přijde mi, že polovina pravidel vysvětluje něco, co děti běžně používají, protože prostě používají mateřský jazyk. Poučky určitě u y/i, SZ a jiných jsou potřebné.
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 10:31:09) libik, ja si tedy "pristavek" ze skoly nepamatuju, at se propadnu
ac dneska lituju, ze jsem zamlada tolik casu travila ctenim (a pohrichu jim travim cas i nyni, kdyz se hluboce zactu...za coz momentalne vinim jednak Rodinu s jejimi "100 knihami, ktere si musime precist" a jednak antikvariat s vydejnim okenkem dva bloky ode mne), tak aspon to bylo dobre k tomu, ze snad gramaticky spravne pisu i bez premysleni
|
Monty |
|
(6.2.2021 10:39:00) Sedmi, zdá se, že tady princip agramatického vyučování nikdo nepochopil, ale o to vehementněji je popírána jeho možná funkčnost. Já se poměrně často hrabu ve starých dokumentech z doby, kdy jednak nebyly žádné automatické opravy a druhak se ve školách ještě učilo "bez přístavků", a žádný propastný rozdíl oproti dnešku nevidím.
|
libik |
|
(6.2.2021 11:11:20) No, teď jsi mě fakt pobavila, automatický korektor ti neopraví interpunkci a hlavně, dost zdejších lidí žilo i před windows
|
Monty |
|
(6.2.2021 11:16:10) Libiku, před Windows jistě, ale ve škole už ze zdejších lidí agramatickou výuku nezažil nikdo.
|
libik |
|
(6.2.2021 11:32:53) Agramatická výuka je divný termín a divný pokus, pro složitější jazyky, kam čj patří, komplikovanější než klasika "děti, když je ženské podstatné jméno v podmětu, v přísudku píšeme tvrdé y"
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(6.2.2021 11:09:09) Sedmi, ale učili, jak jinak bys věděla, že je to něco, co je mezi čárkama a není to věta rp., že tam ty čárky jsou?
|
77kraska |
|
(6.2.2021 11:14:12) libik, carky delam bez premysleni ....ale nekdy se zarazim a nejsem si jista...a kdyz je to dulezity dokument, tak celou vetu preformuluji
ridim se obvykle starym pravidlem: pokud se da text mezi carkami bez poskozeni smyslu vyhodit z vety, tak na zacatek a konec textu patri carky....ale nekdy to uplne nefunguje
kdyz pisu neco dulezite, tak pouzivam i zavorky, aby se test zprehlednil
a jeden oblibeny odbornik, jehoz clanky ctu, se ridi pravidlem "psat kratke vety"
|
libik |
|
(6.2.2021 11:29:54) Sedmi a já si myslím, že lze zapomenout na termín přístavek nebo doplněk, ale zároveň si fixovat, že se odděluje čárkami. Nakonec to, jak jsi popsala své sázení čárek do vět, je volná definice přístavku. Monty to celé podává tak, že celá gramatika se vmlátí dětem do hlavy šprtáním definic bez vazby na text, ale já si pamatuji ze zš, že jsme procvičovali, procvičovali a zase procvičovali, s tím, že souška učitelka napsala na tabuli , co to vlastně procvičujeme.
Na gymplu už se sem tam vyskytla teorie jako taková(nebo požadavek ji nějak souvisle vyložit) ale zase s milionem příkladů.
U maturity jsem rozebírala souvětí z Oty Pavla, bylo asi na stránku, nikdo se mě ale neptal na teorii skladby věty.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 11:32:23) libik, nojo, Ty jsi ale budouci spisovatelka, Ty to mas jinak
i kdyz o tom treba jeste nevis, ze jsi spisovatelka
|
libik |
|
(6.2.2021 11:34:20) Sedmi, tak jo, líbí se mi současný trend vyprávěcích románů, napíšu ho jen pro tebe, dneska začnu
(O čem to má být?)
|
77kraska |
|
(6.2.2021 11:36:31) libik, o svem zivote prece!
heled, jestli Douskova pise o svem detstvi, dospivani a nepovedenem manzelstvi, rozvodu a nemoci....tak Tys to mela tak stokrat zajimavejsi
|
libik |
|
(6.2.2021 11:39:46) O mém životě jsem všechno napsala na Rodinu
Ale dobře, napřed musím ale uzavřít jednu příjmovku
|
77kraska |
|
(6.2.2021 11:50:05) libik, ale na Rodine Ti za to nikdo neplati....aspon myslim
vydej to a bude z Tebe prachac...Monty Ti jiste zaridi vydani a preklad do 26 jazyku (v EU)
|
Liaa |
|
(6.2.2021 11:58:42) "děti, když je ženské podstatné jméno v podmětu, v přísudku píšeme tvrdé y"
Na tom mě vždycky fascinovalo, že je to čistě věcí dohody. Přijde reforma a od zítřka bude všude v příčestí minulém -i. To, co bylo špatně, bude najednou správně.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 12:01:50) Liaa, mne to nefascinuje, ja jsem na to zvykla v pravu
neco plati vsichni se tim ridi, ale od 1. ledna dalsiho roku je to opacne
|
|
libik |
|
(6.2.2021 12:06:09) Tak to nesouhlasím, myslím si, že rody dávají čj, navzdory gender hnutí, škálu půvabných významů.
Fakt není stejné Ti mě srali a ty mě sraly.
|
libik |
|
(6.2.2021 12:17:28) Podle mě to nenaplňuje přirozenou potřebu přijít věcem na kloub.
Od plen se ptáme "proč?"
Protože jsem to viděla v tomto, v tomto, v tomto a v tomto? Protože to tak statisticky je? Protože protoč???
|
Monty |
|
(6.2.2021 12:20:44) Libiku, ale ta odpověď je nudná. "Protože to někdo nějak stanovil a z něčeho přitom vycházel." Co s tím, ve šroubárně?
|
libik |
|
(6.2.2021 12:54:40) No, i skladník ze šroubárny, zvlášť pokud kromě Vergilia v originále čte jen výsledky tip sport extraligy, musí občas napsat e-mail. A v té chvíli je pro něj výhodou vědět, jak věci fungujou, k čemuž má ostatně ve šroubárně blíž než k nažitým stohům literatury.
Nudná odpověď.. to by se dalo říct o všech odpovědích. Proč padá jablko ze stromu? Není to nuda?
|
|
|
|
|
Monty |
|
(6.2.2021 12:15:29) Lio, ano. A protože jsem odjakživa líná lemra, neplýtvám zbytečně energií na věci, které se můžou ze dne na den změnit, a vždy se věnovala převážně tomu, co se už měnit nebude. Zrovna dneska sdílel bývalý manžel na FB krásnou ukázku z knihy Dědictví řeči. Není to mnohem zajímavější než nějaký přístavek? A nezmění se na tom už nikdy nic.
Ve staročeském pasionálu z druhé poloviny 14. století se mluví o přípravě "masa s vařením", jinde se připomíná, že světec dostával denně k jídlu "mieru múky s olejem smiešenú a s malým vařením". Slovo vařenie, jak je zřejmo, uvádí nás k poznání staročeského jídelníčku. Ptáme-li se, co všechno bylo zahrnováno pod název vařenie, dozvíme se, že to byl "hrách, jáhly, krúpy a jiné vařenie"; v lékařských knihách se pak radí, aby nemocný požil "bobu, hrachu, řepy a takového vařenie, česneku a cibule". Rozeznává se "vařenie polnie" (tj. z rostlin sklizených na poli), "vařenie býlné" (tj. z bylin), nikde však nenajdeme, že by vařenie bylo názvem pro vařené maso. Spíš naopak: lékařské knihy, v nichž jsou zaznamenána vhodná jídla, mluví o "skopovém masu s vařením" a varují těžce nemocného, "ať nejie vařenie a masa volového a vepřového". Z těchto údajů vyrozumíváme, že vařenie byl v staročeské kuchyni název pro to, co dnes nazýváme příkrmem. Ostatně ještě v Jungmannově slovníku se můžeme poučit, že vaření je "všechno, co se k jídlu (kromě masa) vařiti může", že to je "příkrmí".
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 11:38:00) libik, kdy jindy, kdyz ne ted? cas na to mas, dite odrostlo, vnoucata jeste nemas, v praci mas leharo, dane se jeste nedelaji....a dokud nemas Alzheimera
|
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 11:35:08) ja si z gramatiky moc nepamatuju, davala jsem to nejak automaticky, jsou vasnivou ctenarkou beletrie...mne vzrusovala literatura a psani slohu...gramatika byla nuda bez vzruseni a bez vysledku, horsi nez matika....v matice aspon vysla rovnice nebo se protly kolmice
|
77kraska |
|
(6.2.2021 13:13:59) gramatika je logika?
gramatika neni logika....ma spousty nelogickych vyjimek ...nekdo ta pravidla stanovil...u logiky ta pravidla plynou snad z prirody nebo odkud, nevim
u slohu se clovek mohl projevit...tak nejak sam za sebe...ostatne ja byla psavec odmalicka...a nakonec se mi to velmi hodilo v praci
|
77kraska |
|
(6.2.2021 13:40:02) Romano, no prave
mimo jine kdyby cestina nemela sklonovani, casovani, vidy a vlastne nic jako anglictina, tak je z ni svetovy jazyk ::)
na anglictine je skvele, ze se s ni domluvi domorodec z ostruvku v Pacifiku a pritom se v ni daji psat spickova vedecka pojednani
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 13:40:51) to je fakt logika "psi bezeli, feny bezely"....ma tohle nejaky jiny jazyk?
|
Monty |
|
(6.2.2021 13:51:00) Sedmi, a co teprve psaní velkých písmen. To je přímo krystalicky čistá logika. Zvlášť poslední úprava z 90. let.
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 13:59:45) Monty, na spravne psani velkych pismen jsem uz rezignovala....to sama nedam...na kazdou adresu s predlozkami (Pod bukem, Na vrsku, Ke kopci) se divam do katastru nemovitosti...
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 13:57:45) Romano, zacinam si myslet, ze si delas legraci....kdo by chtel psát sprezky? Polaci nemeli Jana Husa, aby jim je odstranil
|
77kraska |
|
(6.2.2021 14:05:36) Romano, psaci pismo? dospely clovek? ja uz ani nakupni seznam nepisu v ruce
|
Monty |
|
(6.2.2021 14:14:13) Sedmi, ty jsi neuvěřitelně disciplinovanej člověk, když si píšeš i nákupní seznam. Já v životě vytvořila dobrovolně jedinej seznam, což byla v podstatě katalogizace mé sbírky v Excelu, a když mi shořel disk i se seznamem, podruhý už jsem to ani nezkoušela začít.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 14:16:45) Monty, pac jsem v rodine jediny clovek, ktery kupuje normalni veci jako chleba, maso a toaletni papir...ostatni kupuji jen blbosti jako knihy a pletove masky....a nechci se stresovat tim, ze neco zapomenu....
|
A. Andrs |
|
(6.2.2021 14:24:35) taky si pisu nakupni seznam, kdyz neco zapomenu, musim jet znova a blbosti si nehodlam ukladat do hlavy nebo ho nediktuju detem, aby mi ho preposlaly pres WhatsApp a doplnily si tam svoje pozadavky
|
|
A. Andrs |
|
(6.2.2021 14:25:23) knihy a pletove masky si tam nepisu, ty vetsinou nezapomenu
|
|
|
libik |
|
(6.2.2021 14:26:07) Monty, jenže ty jsi zase kreativní blázen na útěku, ne příliš lidí má shůry dán koktejl talentu, zdravé drzosti a lehkomyslnosti jako ty, aby s dokázal fungovat s absencí jakéhokoliv systému.
Jde spíš o poklonu než výtku, jen mezi námi..
|
77kraska |
|
(6.2.2021 14:47:44) libik, Monty ma systematickeho manzela a to staci
|
Monty |
|
(6.2.2021 15:00:14) Sedmi, můj manžel je všechno jiný, jen ne systematický.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 15:02:58) Monty....neni možná
|
Monty |
|
(6.2.2021 15:08:41) Sedmi, to si piš. U nás doma jsem pořád největší systematik já, protože mám nejlepší paměť.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 15:13:16) no pamet jo, ale jde o vykonavani tech cinnosti....podle mne...u nas ja nemam nejlepsi pamet, ale mam nejlepsi systemy
|
Monty |
|
(6.2.2021 15:16:32) Sedmi, činnosti u nás nevykonává v podstatě nikdo, na to jsme moc líní.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 15:18:12) no na nakup se jit musi....neco malo uvarit taky...vynest smeti a zrecyklovat papiry-plasty taky
|
|
Půlka psa |
|
(6.2.2021 15:27:56) Pořád nechápu, jak to děláte. My musíme minimálně vyskladnit nákup, umyčkovat, vyprat, vysušit, poskládat, vynést odpadky a vynést "dust bin" z vysávacích robotů. Ostatní dělá placený úklid, ale pokud člověk nemá full time hospodyni, tak ho některé věci neminou.
|
libik |
|
(6.2.2021 15:31:13) Já taky nechápu, jak to, že u Montyojc jde elektřina, voda a je zřejmé , kde je východ a západ, nemluvím o takových banalitách jako je jídlo nebo čistý trenky
|
sovice |
|
(6.2.2021 18:51:48) Myslím, že Monty je velmi schopná a baví ji vyvolávat v nás mindraky. Já například vyvíjím úsilí, aby domácnost fungovala, a přesto ke mně nemůžou neohlasene návštěvy, na zítra nemám čisté ponožky a právě dělám vepřové, kterému dnes konci trvanlivost a chtěla jsem ho původně udělat uz ve středu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 14:38:59) Romano a co pises na papir?
ja jen sve poznamky, pokud s nekym telefonuji....a pak To Do List....jinak nic
|
77kraska |
|
(6.2.2021 14:46:58) na premysleni a k opravam taky text tisknu ...na pocitaci nevidim chyby
ale v ruce uz po sobe nic neprectu ...pokud nepisu tiskace
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Liaa |
|
(6.2.2021 14:32:18) "to je fakt logika "psi bezeli, feny bezely"....ma tohle nejaky jiny jazyk?"
77, měla to slovenština (protože to od nás převzali), ale tuším v roce 1947 to zrušili. Jinak nevím.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 14:40:52) Liaa, myslim, ze Slovaci uz maji "feny bezeli"...ze nejak vsude dali mekka i....ani nevim, jestli maji vyjmenovana slova...jeden Slovak mi to pred par lety popisoval a ja si rikala, jak asi maji lehkou vyuku materskeho jazyka proti nam
|
|
|
|
|
Alena |
|
(6.2.2021 13:43:58) "když se nechtějí učit výjimky, jejich chyba." ano, to je presne popis logickeho procesu :)
|
Monty |
|
(6.2.2021 13:49:40) "když se nechtějí učit výjimky, jejich chyba." ano, to je presne popis logickeho procesu :)
Aleno,
|
|
|
Půlka psa |
|
(6.2.2021 13:54:34) " jestli za něco ráda, tak že v ní děti nemyslí, je málo rozvíjející,"
V obdobích v životě, kdy jsem myslela v angličtině, jsem nevymyslela nic horšího (ani lepšího), než v životních obdobích, kdy jsem myslela v češtině. Na jazyku to úplně nezávisí.
|
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 13:16:14) ja jsem tedy v cestine puvab nevidela snad nikdy....ze rikame treba krtecek a je to roztomile zviratko a zaroven roztomile slovo
mne teprve anglictina prisla hodne vtipna...a i ted se smeju novym obratum v AJ...treba bucket list
|
|
Alena |
|
(6.2.2021 13:20:44) souhlasim se 77, ceska gramatika moc logicka neni, jde v podstate o soubor vyjimek, ktere se do deti liji nejmene devet let. Kdyby byla logicka nedelala by problemy matematicky nadanym detem.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 10:24:37) Monty, to je ten vtip, jak ucitelka rika detem:
Uz mnohokrat jsem vam rekla, ze obe poloviny musi byt stejne, ale vetsi polovina z vas to stale nechape.
|
|
|
|
Liaa |
|
(6.2.2021 9:48:30) Pokud jde o chyby v oficiálních dokumentech, za nejpůvabnější považuju případ, kdy komunisti navrhli zákon o ochraně českého jazyka, a hned v první či druhé větě měli chybu v přechodníku.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 10:20:21) Liaa, pro prechodniky mi na gymplu natloukli do hlavy koncovky:
- a - ouc - ouce
nebo - e -íc -íce
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 23:32:13) Romano, taky jsem si poměrně dost jistá, že ve státní správě většina lidí nepíše čárky ve větách na sto procent správně. Tvoje chyby hledat nebudu, nemám na to ani čas, ani náladu, ale oficiálních výstupů ze státní správy jsem viděla požehnaně (a navíc jsem pracovala i pro dva někdejší ministry, znám tudíž jejich písemný projev). Upřímně řečeno, je mi dost jedno, na jaké malichernosti kdo lpí, je to každého věc, jen mám jakožto osoba, živící se nějaké čtvrtstoletí jazykem na mnoha úrovních poměrně přesnou představu o tom, jak moc je nebo není důležité ovládat souvětí podřadné nebo přívlastek jmenný se sponou a jak moc to člověka (ne)handicapuje v životě, pokud toto neovládá.
|
Monty |
|
(5.2.2021 23:55:06) Romano, protože tvrdíš, že v oficiálních dopisech nesmí být chyby. Pokud někdo nechce mít v oficiálním dopise chyby, nechá si ho přečíst od někoho, kdo mu je opraví. Ideálně od profesionála. Protože jinak tam ty chyby jsou a budou, neboť státní úředníci, ať už je to paní z podatelny nebo ministr, nezískávají své židle na základě stoprocentní úspěšnosti v CERMAT testech z českého jazyka.
|
|
|
|
|
|
|
|