Liaa |
|
(5.2.2021 14:40:06) "Naopak "Přines dědovy boty!" přímo vylučuje přinesení jiných bot než těch, které bosému seniorovi přímo patří. "
Přesně, Monty. Ani z toho však nevyplývá, že si je senior bude obouvat nebo mu budou obouvány. Boty mohou být vyžádovány třeba jako oblíbený talisman.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 14:42:56) "prines Premyslovy lykove strevice".....to mohli rikat panovnici stovky let svym slouzicim
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 14:47:17) "Ani z toho však nevyplývá, že si je senior bude obouvat nebo mu budou obouvány. Boty mohou být vyžádovány třeba jako oblíbený talisman."
Lio, to právě vysvětlí následující pasáž textu. Ve větě "Přines dědovi/y boty!" není obsažen účel požadované aktivity, je pouze specifikována sama tato aktivita. Jdi a přines požadovaný předmět. Ať už se pak budou boty seniorovi obouvat, budou rituálně obětovány či vyhozeny popudlivým dědou z okna.
|
Liaa |
|
(5.2.2021 14:48:10) Monty, vždyť jo, mě to jen bavilo rozvíjet. :)
(Osobně jsem pro popudlivé rituální obětování.)
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(5.2.2021 14:47:43) Nebo je bude opravovat.
|
libik |
|
(5.2.2021 14:50:06) Inko, jo, to by šlo a i by to odpovídalo dnešnímu postavení seniora ve společnosti.
Neobutý občan plus 90 se chce projít, tak ať si slepí škrpál...
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(5.2.2021 14:51:46) Ne si, myslela jsem tỷ mladší sestře.
|
Monty |
|
(5.2.2021 14:54:52) Inko, přesně tak. Děd je bosý, protože je v baráku horko (pravděpodobně podlahové vytápění), a jako obuvník na penzi se chce zabavit správkou bot své vnučky.
|
Liaa |
|
(5.2.2021 15:03:31) Fakt, že je děd bosý, se přece zmiňuje skrzevá procvičení měkkých a tvrdých adjektivních vzorů.
|
Monty |
|
(5.2.2021 15:11:54) Lio, děd může být klidně i obutý. Např.: Děd seděl v papučích na verpánku. "Milane, přines dědov_ boty!" Děd může chtít - opravovat cizí boty - opravovat své vlastní boty - přezout se a jít do Kauflandu - přezout se a nejít nikam - vyhodit oknem své vlastní boty - vyhodit oknem cizí boty - udělat cokoli jiného s vlastními botami - udělat cokoli jiného s cizími botami přičemž ze samotného sezení na verpánku nevyplývá, že je děd obuvník, tudíž - může chtít amatérsky opravovat cizí boty - může chtít amatérsky opravovat vlastní boty - může se chtít obout a jít do Kauflandu a to buď - ve svých vlastních botách - v botách zapůjčených od vnuka/zetě/bratra...
|
Liaa |
|
(5.2.2021 15:13:21) Jo, ale dotaz byl, proč by se zmiňovalo, že je bosý.
|
Monty |
|
(5.2.2021 15:22:05) Každopádně ve všech uvedených příkladech lze použít "i", a bude to správně, zatímco "y" bude správně pouze v případě, že budou boty uvedenému seniorovi patřit. Dědovi se dají přinést libovolné boty, ale jen některé z nich budou zároveň dědovy.
|
libik |
|
(5.2.2021 16:13:46) Monty, přesto si myslím, že existuje pravidlo českého jazyka, které rozklíčuje z kontextu dvou vět, jak napsat dědovi(y) boty, i kdyby to mělo být "jen" pravidlo stylistické nebo pravidlo zdravého rozumu. A určitě má odborný název a propracovanou teorii.
Pokud řeknu "Je hezky. Otevři okno" můžeme do nekonečna vymýšlet, jestli z toho okna chci skočit, vyprášit prachovku nebo jsem spálila guláš, protože, to, že je hezky, přece neznamená, že nemůžu něco z toho udělat.
Ale pokud řeknu "Je hezky. Otevři okno" a míním tím, že budu zkoušet plivnout co nejdál, dělám si srandu nebo jsem cvok.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 16:16:45) libik, v pravnich predpisech jsou kolikrat napsane nesmysly....tomu se spolecnost brani tim, ze ma ruzne metody vykladu tech predpisu...treba vyklad systematicky nebo historicky nebo teleologicky ...
v jazyce by to melo byt podobne, rekla bych nesmele
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 16:18:37) "... přesto si myslím, že existuje pravidlo českého jazyka, které rozklíčuje z kontextu dvou vět, jak napsat dědovi(y) boty, i kdyby to mělo být "jen" pravidlo stylistické nebo pravidlo zdravého rozumu. A určitě má odborný název a propracovanou teorii."
Libiku, to si myslíš správně, ale my se tu bavíme o tom, jestli je žádoucí a smysluplné tyto odborné názvy a propracované teorie cpát do žáků základních škol.
|
libik |
|
(5.2.2021 16:26:33) Tak zrovna to, aby dítě používalo nějakou formu vyjadřování, neopakovalo slova, užívalo zájmena, prostě nemluvilo jako hotentot, mi nadbytečné nepřipadá.
"Děda je bos. Přines dědovi boty. " je v nějakém zvláštním jazyce (tak se mluví s batolaty třeba)
A navíc si myslím, že na začátku dědy nešlo o teorie , ale o i/y
|
Monty |
|
(5.2.2021 16:37:07) Libiku, podstata sporu je "gramatická" vs. "agramatická" výuka mateřského jazyka. Já se domnívám, že na základní školu gramatická forma výuky nepatří, protože je pro žáky základních škol složitá, nudná, a navíc ani nepřináší výsledky, které od výuky mateřského jazyka očekávám. Termíny, které v rámci výuky do dětí cpeme, jsou termíny odborné, používané jazykovědci, dětem nejsou vlastní. Je to podobné, jako kdybys v přírodovědě od dětí místo označení částí těla hmyzu "hlava, hlavohruď a zadeček" vyžadovala označení cephalon, cefalothorax/prosoma a abdomen/opisthosoma. V češtině jim to sice cpeme česky, ale podstata je stejná.
|
babi_ |
|
(5.2.2021 16:44:51) Monty, ten příklad nechápu.
Tak v přírodovědě je v pořádku, že se děti učí označení částí těla hmyzu "hlava, hlavohruď a zadeček", ale v češtině se jim to obdobně cpát nemá (podmět, přísudek atd...)?
|
Monty |
|
(5.2.2021 16:56:18) Babi, fakt myslíš, že pojem "hlava, hlavohruď a zadeček" je pro děti stejně snadno/těžko pochopitelná jako "podmět" a "přísudek"? Co si tak podle tebe běžné dítě představí pod pojmem "podmět"? A nejen dítě, co si pod tím představí dospělý? Jsou kognitivní funkce dětské psychiky natolik zralé, aby dokázaly pojmout jakoukoli abstrakci?
|
babi_ |
|
(5.2.2021 17:12:37) Monty, pod pojmem hlavohruď si konkrétního představit neumím nic, abstraktně tuším, že by to mohla být nějaká kombinace hlavy a hrudi (oba pojmy jsem pobrala v dětství, hlavu daleko dříve), možná kdybych ten hmyz, který má hlavohruď viděla, tak bych dokázala odhadnout-ukázat, která jeho část to je. Úplně stejně to mám s podmětem a přísudkem, prostě pojmy, pod kterými se dají v dané větě dohledat-odhadnout konkrétní slova, pokud tam jsou. K čemu je dobré vědět u nějakého hmyzu, co je hlavohruď, a k čemu je dobré vědět v nějaké větě, co je podmět, to je otázka další... ale valný rozdíl v tom nevidím. Nějakou tu abstrakci děti zvládnou
|
Okolík |
|
(5.2.2021 17:17:57) Slupkou, představ si třeba pavouka. Hmyz hlavohruď nemá.
|
Monty |
|
(5.2.2021 17:22:37) Okolíku, hmyz má místo hlavohrudi normální hruď, hlavohruď je specifická pro klepítkatce a korýše. Napsala jsem to blbě, měli tam být členovci a ne hmyz.
|
Okolík |
|
(5.2.2021 17:23:46) Já to vím, psala jsem to babi, která, jak se mi zazdálo, nevěděla.... Čímž to se babi omlouvám za oslovení, už to nejde opravit a mám to prostě "pod kůží"....
|
babi_ |
|
(5.2.2021 17:31:36) Okolíku, jak mě oslovuješ je mi jedno, to je ok. Že má hmyz hlavohruď jsem okopírovala z příspěvku Monty, osobně o hmyzu ani členovcích nevím pojmově prakticky nic, prakticky něco trochu jo (třeba že to téměř neviditelné co s pískáním přistane na kůži je lepší hned plácnout, kdežto to tiché tlusťoučké prouhaté nechat být).
|
Okolík |
|
(5.2.2021 20:05:20) Babi, já to myslela tak, abys věděla co si představit pod pojmem hlavohruď. Že ne hmyz, ale pavouka nebo raka. Nic jiného v tom nebylo. Hlavohruď mi přijde taková "hmatatelná", na rozdíl od podmětu a přísudku.
|
babi_ |
|
(5.2.2021 20:21:38) Okolíku, no a já to myslela tak, že hlavohruď je pro mě španělštější vesnice, než podmět a přísudek Mně nejde o obsah přijímaček potažmo obsah hodin češtiny na běžné základce (ZŠ mají moje děti dávno za sebou, a co tam brali netuším, což přisuzuji mj. pečlivému výběru té základky), jen jsem se pozastavila nad tím přirovnáním.
|
|
|
|
|
|
babi_ |
|
(5.2.2021 17:26:18) Okolíku, ale já si to nepotřebuji představit - je mi jedno, jak se čemu říká u pavouků - podstatné pro mě je, že s nimi žiju v míru. A stejně tak je to s češtinou. Všichni zapomeneme pojmy, ale aspoň někdo píše poměrně souvisle
Proto myslím, že ten příklad "hlavohruď je ok, podmět je moc vědecký" není dobrý. Nevysvětluje podstatu věci - alespoň tedy ne mně.
|
Monty |
|
(5.2.2021 17:27:21) "Proto myslím, že ten příklad "hlavohruď je ok, podmět je moc vědecký" není dobrý. Nevysvětluje podstatu věci - alespoň tedy ne mně."
Babi, no tak si tam dej tu hmyzí hruď, ta už snad tak vědecká není.
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 16:50:03) Tak já se teda přiznám, že jsem ráda, že jak já tak i mé děti mají klasickou výuku češtiny včetně pojmů. Jednak to není žádný problém a jednak by bez toho těžko dělaly třeba i cizí jazyky, jak u nás, tak v zahraničí. Nikde se bez těch pojmů neobejdou a kdo je nezná, kouká se to rychle naučit, protože ho to pěkně brzdí, když má něco chápat opisem. Moje děti mají češtinu rády, já taky a jejich hodiny jsou navíc fakt i zábavný, snad až na odevzdávání čtenářských deníků si nikdy nestěžovaly, mají jak hodiny češtiny tak svá učitele v oblibě.
|
Monty |
|
(5.2.2021 16:58:37) "Nikde se bez těch pojmů neobejdou a kdo je nezná, kouká se to rychle naučit, protože ho to pěkně brzdí, když má něco chápat opisem."
Federiko, čím víc tě čtu, tím víc jsem ráda za to, že se v "mém vesmíru" lidi naprosto bez problémů obejdou bez znalosti pojmů z jazykovědy, ale zas většinově nemají problém s chápáním psaného textu. Ani v deváté třídě.
|
Federika |
|
(5.2.2021 17:00:49) V mém ne. A neznám ani takovou školu, kde by se bez toho obešli. Ale každý máme na výběr- A každý právo na svůj názor.
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 17:01:56) A někde jsem psala, že mám problémy s pochopením psaného textu? Nebo myslíš, že ti mí deváťáci, běžní žáci ZŠ, z velkého okruhu Prahy, se nějak vymykají průměru?
|
Monty |
|
(5.2.2021 17:17:09) "Nebo myslíš, že ti mí deváťáci, běžní žáci ZŠ, z velkého okruhu Prahy, se nějak vymykají průměru?"
Federiko, to nevím, nemám na to dostatečný srovnávací vzorek. Vymykají se minimálně tomu, co znám ze svého okolí já (tím ale nemyslím, že takové děti neexistují, spíš že se nehlásí na školy, kde by bylo potřeba z češtiny "minimálně 40 bodů", případně jsou to děti s nějakou SPU). Ale myslela jsem to celkově, podle toho, na čem lpíš a co s dětmi provozuješ v rámci vzdělávání, já se pohybuji v prostředí, kde většina rodičů pokládá zde "nezbytné" znalosti za blbosti a nijak nelpí na tom, aby si je děti pamatovaly po absolvování posledního "přijímačkového testu". A jsem dost pevně přesvědčená, že položím-li kterémukoli dospělému ve svém okolí (kromě absolventů bohemistiky) otázku na přívlastek neshodný, 99 % lidí nebude schopno jej definovat, přestože se to všichni ve škole učili, a že tato znalost (nebo lépe řečeno neznalost) nemá naprosto žádný vliv na úroveň jejich mluveného nebo písemného vyjadřování.
|
babi_ |
|
(5.2.2021 17:21:21) Tak většinu věcí, co jsme se kdy učili, si nepamatujeme. Tedy my, běžní lidé bez fotografické paměti. To jsme zase zpátky u té Cimrmanovy pomněnky a zapomněnky. Tak se to nedá...
|
Monty |
|
(5.2.2021 17:26:00) "Tak většinu věcí, co jsme se kdy učili, si nepamatujeme."
Babi, ano, ale není to přece důvod pro to, aby se žáci základních škol museli učit (a následně zapomínat) učivo, které má smysl učit (a následně zapomínat) až na střední škole. Případně i na vysoké, kde tedy větší část zapomenou hlavně tehdy, pokud vystudovaný obor v praxi nepoužijí.
|
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 17:39:09) Já jsem se svýma dětma nikdy moc přijímačky řešit nemusela, jeden dělal scio a kašlal na to, druhej dělal vlastní testy školy a na Cermat ani scio se nepřipravoval, takže vlastně jen dcera. Deváťáci mají s úkoly na interpretaci textu problémy všude, pořád se o tom píše, je to částečně tím, že ve škole tyhle věc neberou.A ano jsou t i ti, kdo potřebuje 40 bodů. a víc v testu. Jen se to jakžtak naučí, naučí se zpozornět tam, kde je to třeba, když to dosud nedělali. Mně osobně jde spíš o to, že chci, aby moje děti měly klasický vzdělání, které jim nebrání dělat cokoli, jít na jakoukoli školy, kurz apod. Bez znalosti pojmů by třeba těžko mohli do zahraničí na jazykové kurzy, kde byly. Nikdo by s nima nepáral, kdyby neznali "sloveso, plurál, minulý čas.." Používá se t všude na světě. Pokud by ve španělštině nechápali, jak se tvoří "gerundium". co to vlastně je, tak se ten jazyk nemusí učit. Tak, aby ho znali slovem i písmem, dovolenkové dorozumívání nepočítám. Ale uznávám, že to může mít každý jinak. A je mi to celkem jedno.
|
Monty |
|
(5.2.2021 17:45:57) Federiko, ach tak, ty se domníváš, že co neobsahuje termíny z jazykovědy a práci s nimi, to je dovolenkové dorozumívání. Tak v tom případě chápu. Jako nic proti tomu, ale pořád se bavíme o základní škole, o které píšeš, že nenaučí žáky porozumění textu. Tak proč je proboha učí tu odbornou terminologii?
|
Federika |
|
(5.2.2021 18:15:26) Monty, proč máš potřebu pořád překrucovat, co někdo napíše? Nepsala jsem přece, že co nemá terminologii, je dovolenkové tlachání. Jde o to, že tyhle věci se učí ve svém jazyce všechny děti na světě. Tu gramatiku. a pojmy se učí třeba i v té Anglii a Americe, i když je systém jiný. Můj syn měl 6 let britský způsob vzdělávání. Byl na jazykovém kurzu v Německu, Španělsku Anglii. Všude musel vědět, co je podmět, sloveso, minulý čas, plurál, jen se to v těch jazycích jmenuje jinak nebo to pojmenovávají latinsky. A to rozhodně i u dětí na základce. Proč se mořit s pojmenováním něčeho, co už název má? A proč by s tím nutně děti měly mít problém? A co se týče porozumění textu, měla jsem děti ve školách, kde se učí oboje, nemají tam s tím problém. I to už u nás jde. Že to neučí státní školství, tedy-že se to neučí všude, je jiný problém.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 18:51:33) Federiko, tedy pri vsi ucte...na jazykovych kursech jsou podle mne nutne jen zakladni pojmy jako singular, plural apod., ja je vsechny ani neznam......ale takovou hloubku lingvistickeho pojmoslovi jako v Cermatu tam nepotrebujes....mam na mysli AJ, u jinych jazyku je to mozna jinak
|
77kraska |
|
(5.2.2021 18:54:13) navic existuji ke kazdemu nasemu lingvistickemu pojmu analogicke pojmy v cizim jazyce?
ja nemam tuseni....ale ja se ucila anglicky ze CNN, co ji pustili misto druheho programu Ceskoslovenske televize nekdy v roce 1990, a pak od rodilych mluvcich, tak nevim...kdybych se AJ ucila na filde, tak by to treba bylo jinak
|
Federika |
|
(5.2.2021 19:05:55) No neexistují úplně, protože každý jazyk má trochu jinou gramatiku. Na těch kurzech, pokud to není kurz pro začátečníky, se samozřejmě ty termíny používají, usnadňuje to komunikaci. I běžně u nás ve školách, na víceletých gymnáziích, kde se vyučují další cizí jazyky, se to používá. Plurál, genitiv, plusquamperfektum, děti s tím problémy nemají.Už se hlavně nikdo nemoří s vysvětlováním, považujou za standard,že to ty děti znají. Já jsem ráda, že jsem se to učila a jsem ráda, že se to učily moje děti a nemají s tím problém. Je mi ale opravdu fuk, když to někdo odmítá, třeba s tím, že to přece nikdy potřebovat nebude.Vždyť má každý na výběr. Dnes i s těmi školami, je řada alternativních škol, které jedou jinak to "jinak" různými způsoby. Je to dobře, ať si každý vybere podle svého.
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 20:11:09) Romano, kdo není schopen logického myšlení ani na úrovni, kterou vyžaduje CERMAT, ten by neměl pomýšlet na studium. Je to podstatně důležitější dovednost než rozeznat druhy přívlastků, a dokonce i než správné psaní čárek ve větách (kde právě logikou dojdeš minimálně k tomu, kde čárka mění význam sdělení a kde ne).
|
K_at |
|
(5.2.2021 20:22:04) Monty, ale tak většina dětí musí myslet na cermat, když jednotnou zkoušku má většina oborů.
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 21:07:41) Romano, předpokládám, že koho štve učení se přívlastků, ten si nevybere ke studiu bohemistiku nebo žádný jiný "jazykový obor".
|
Monty |
|
(5.2.2021 21:29:11) Romano, výběrem vhodného oboru se zbavíš větší části zbytečného učení mimo obor. Takže například ti zmiňovaní bohemisté se netrápí s fyzikou a matfyzáci s větným rozborem. Samozřejmě, pokud si někdo vybere školu mimo obor svého zájmu čistě pro titul, trápí se asi se vším, ale řekněme, že teď hovořím o té první variantě. V mém okolí to tak alespoň je a vždycky bylo - humanitně zaměření maturanti si vybírali jiný typ VŠ než ti, které zajímaly technické nebo přírodovědné obory.
|
|
|
|
|
|
|
X__X |
|
(5.2.2021 20:37:12) na porozumění textu mi daleko horší přišly SCIO testy, tak deset let nazpátek. to jsem s holkou nacvičovala na 8G a byla jsem v koncích, protože já otázky dokázala zodpovědět správně, ale nedokázala jsem vysvětlit, proč to tak je správně. spíš mi přišlo, že tam u některých úloh šlo spíš o cit pro jazyk než o něco, co se dá naučit. u CERMAT testů jsem nikdy takový problém neměla.
|
|
Alena |
|
(5.2.2021 21:49:32) NEchci se ted vkladat do uvahy, jestli privlastky ano ci ne,ale..
"Bez větného rozboru se obejít nelze, jak by pak lidi psali čárky ve větách?" Na co vetny rozbor na psani carek? Staci rozeznavat druhy spojek ne?
"Při výuce cizích jazyků je přece taky nutné znát větné členy a slovní druhy." Jo, vsichni ti fotbalisti a hokejist v NHL by se bez slovnich druhu nedomluvili. A co teprve treba pristehovalci v 19. stoleti do Ameriky.
|
A. Andrs |
|
(5.2.2021 22:03:29) "Na co vetny rozbor na psani carek? Staci rozeznavat druhy spojek ne?"
podle spojky se to vzdycky nepozna, zelezi na vetach, jak jsou napojeny a o jake vety se jedna
|
|
Alena |
|
(5.2.2021 22:07:57)
"Musí si vystačit s učebnicí, která jim říká, na jaké místo ve větě patří podmět, přísudek a předmět. A jestli mají užít dříve příslovečné určení času nebo místa nebo způsobu " :) To nemyslis vazne? Deti se uci druhy jazyk drive nez vetne cleny.
|
Alena |
|
(5.2.2021 22:12:11) "Učí, ale zdaleka ne všechny gramatické jevy." Jakoze po peti letech s druhym jazykem jim nekdo vysvetli, kam patri podmet, predmet ci prisudek?
|
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 22:10:38) Romano, naopak, dneska se spousta dětí učí odposlechem, protože angličtinu denně používají a je všude kolem nich, neučí se "jen z učebnice".
|
Alena |
|
(5.2.2021 22:14:56) "neučí se "jen z učebnice" Monty, navic mam dojem, ze jazykove ucebnice pro deti, ktere se ohaneji vysvetlovanim cehokoli pres podmet, prisudek ci predmet, uz v 21. stoleti nevychazeji.
|
|
|
|
*Kate* |
|
(5.2.2021 22:13:25)
"Většina studentů se neučí odposlechem jako hokejisti NHL a nemají k tomu rodilé mluvčí."
Romano, počkej, až ti děti povyrostou:)
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 22:13:10) V první řadě je třeba říct, že nemění-li čárky význam věty (viz příklady ze včerejška), úplně stačí používat je podle té opovrhované logiky.
|
Monty |
|
(5.2.2021 22:35:53) Romano, v oficiálních dopisech tak postupovat nelze? Ty mě fakt bavíš. Co se prosím tě stane, když někdo napíše v oficiálním dopise špatně čárku? Shoří v pekle? Oficiální dokumenty, pokud na tom někomu "jó záleží", se nechávají opravovat od profesionálního korektora, ale dost často se to neřeší vůbec. Rozhodně to není tak, že co pisatel oficiálního dopisu, to protřelý lingvista. Na to jsem těch oficiálních dopisů už viděla moc, než abych ti něco takového sežrala.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 22:39:44) v nasi kancelari, kdyz jde neco ven v cizim jazyce a pise to nerodily mluvci, tak to napred zkontroluje proofreader, kterym je rodily mluvci
|
77kraska |
|
(5.2.2021 22:41:40) teda ne kazdy jednoduchy mail o tom, ze dekujeme za zaslane dokumenty, ale jak to je dulezity dokument, tak jo....treba postupne deset verzi smlouvy zkontroluje
|
Monty |
|
(5.2.2021 23:02:47) Sedmi, jak píšu, když je to fakt důležitý dokument, dává se číst profíkovi. Představa, že co autor oficiálního dopisu, to druhej Gebauer je opravdu legrační.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:06:15) Monty, v novinach taky maji korektora.....zpravodajske servery asi nemaji
|
Monty |
|
(5.2.2021 23:09:54) Sedmi, tak ono je to dost blbě placené, takže tu práci reálně dělá buď kdekdo nebo nikdo. Většina našich korektorů, co jsou opravdu profíci jsou buď penzisti nebo koníčkáři, co k tomu ale ještě mají i jinou práci. A ty musíme dost často ukecávat, aby si tu korekturu vůbec vzali, za ty peníze... Ale zrovna u psaní čárek to řeší málokdo, pokud čárka nebo její absence nezmění smysl věty, právě proto, že psaní čárek v češtině často jde proti logice a naprostá většina lidí to na sto procent neovládá, tudíž to ani nikdo nepozná. Překlepy a hrubky, toho si všimne kdekdo, čárek prakticky nikdo.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:16:59) Monty, ja mam s carkami taky problem....casto fakt nevim...jinak celkem vim nebo si najdu
kdyz jsem psala neco hodne duleziteho - jako treba ustavni stiznost nebo tak neco - tak jsem radeji prehazela text, abych se vyhnula nejasnym carkam
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:18:04) na cestinu korektora nemame ani ja sama nemam, ale radim se s prekladateli v kancelari...ti jsou nejblize ceske lingvistice, ac studovali jine jazyky
|
|
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:22:47) Romano, nevim, kam tim miris
pokud mi prijde rozhodnuti treba z financniho uradu, tak tam chyby vetsinou nejsou, protoze rozhodnuti se pisou podle nekolika mustru - vymerujeme pokutu, protoze jste nezaplatil atd.
u soudnich rozhodnuti to je jak kde....tam jsou ted spis prisna pravidla na formalni upravu a obcas se tam vloudi nejaky nesmysl nebo nelogicnost
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:24:24) mne spis prekvapi chyby v knihach....vcera jsem nasla v knize na prvni strane tucny nadpis ANLICKA KONVERZACE
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:25:50) ale v zasade je mi to celkem jedno...hlavne kdyz chybu neudelam ja
|
|
|
A. Andrs |
|
(5.2.2021 23:26:02) Tak jsou i jine dopisy, nez vymerujeme ti pokutu, jsou dopisy z ministerstev, kde chyby nebyvaji, ale taky je tam byva kontrola nekolika osob. Urednik navrhne, sekretarka pripravi k podpisu a nekdo podepisuje.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:32:04) ToAr, ale taky myslim byly afery s nejakymi zavaznymi chybami v korespondenci od prezidenta nebo z vlady...uz nevim
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:33:51) Zamanuv dopis Trumpovi
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/v-zemanove-dopise-trumpovi-jsou-chyby.A161115_094244_domaci_jj
|
77kraska |
|
(5.2.2021 23:35:26) Sobotkuv dopis prezidentovi s navrhem clenu vlady
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/za-chyby-v-dopise-prezidentovi-padne-pokuta-217303
|
|
A. Andrs |
|
(6.2.2021 8:26:10) k chybam v dopisech-koukala jsem na ty chyby, ty ale nejsou gramaticke, prohodili jmena ministru ve vlade, napsali jim spatne jmeno, priradili spatne ministerstvo v anglickem dopise chyby jsou samozrejme neprijemne, ale jak rika kdosi, svedci to o urovni znalosti jazyka, ja davam nemecky dopis cist 11 letemu, ktery tam po mne najde vzdy chybu, minimalne v poradi slov, najde i po sve sestre, ktera je o dva roky starsi,
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 23:50:45) Tak jak to tedy je? Nejdřív píšeš, že v oficiálním dopise nesmí být chyby, a pak zas, že úředníci ani ředitelé neumějí psát bez chyb... Nějak mi to celé nedává smysl.
|
Monty |
|
(6.2.2021 0:17:04) Romano, mají k češtině přístup, jaký prezentuji já? A jaký to podle tebe je přístup? Kdybych měla k českému jazyku přístup, že "na chybách nezáleží", pravděpodobně bych se živila něčím jiným. To, že nezáleží na znalosti větných členů a rozeznávání typů souvětí neznamená, že nezáleží na pravopisu. Problém je ten, že výuka češtiny krátkodobě naučí to první nedůležité a nenaučí trvale to důležité. Není totiž trapné nepoznat ve větě příslovečné určení, je trapné napsat v jakémkoli dokumentu "pošlete my otpověď". A já trapně očekávám, že by k tomu výuka jazyka měla směřovat, namísto nimrání se v lingvistickém balastu kolem, který se sice pěkně hodnotí v testu, ale v praxi je úplně na prd.
|
A. Andrs |
|
(6.2.2021 8:28:47) Romano, vis co je nejhorsi? Nekdo si mysli, ze ty carky umi a hodla druheho opravovat.
|
|
|
|
Kaipa |
|
(6.2.2021 9:34:52) Monty, chybí ti čárky. Kdyby ses tím neživila, tak bych ti to nepsala.
|
Monty |
|
(6.2.2021 9:48:28) Kaipo, já se ale neživím jako korektor. Vlastně je pro mě dost překvapivé, že existují lidé úzkostně řešící čárky ve větách; právě proto, že přímo v rámci oboru se buď používá služba profesionálního korektora nebo platí nepsané pravidlo, že nemění-li čárka nebo její absence smysl věty, píše se tak, jak vyplývá z intonace mluveného textu. Přestože to v češtině není vždy správně. Jinými slovy, srozumitelnost sdělení je důležitější. Nikdo nemá čas rozkládat si složitá souvětí, aby měl správně čárky, a nikdo to ani neřeší (není-li profesionální korektor). Že existuje svět, kde jsou pravidla vždy nadřazená obsahu a lpí se na jejich dodržování bych - nebýt Rodiny - snad ani nevěřila.
|
Monty |
|
(6.2.2021 10:00:37) Dává to ovšem odpověď na otázku, proč se tak množí obsahově nesrozumitelné, ale pravopisně "správné" texty - lidé neumí česky, nemají cit pro jazyk, ale pravidla jim pančelka vtloukla do hlavy jako "to nejdůležitější".
Že si někdo nedělá u každého mailu nebo postu na FB větný rozbor, to mi nijak žíly netrhá, ale když slyším moderátora v televizním zpravodajství říct "větší polovina", vraždila bych.
|
libik |
|
(6.2.2021 10:16:55) Monty, já si myslím, že znalost pravidel pravopisu používáš, byť si myslíš, že ne. Máš to prostě vštípené z dětství, i když na to máš jiný názor.
Na sobě vidím (jak jsem ten typ, co dělal děti a nedělal jazyky), že zdaleka nejvíc rozumím ruštině (od 4. třídy), kupodivu mi naskakuje němčina (jazykovka pro holčičky, co je maminka pustila ze vsi autobusem do okresního města) ačkoliv jsem ji nikdy později nepoužila (nepočítám-li poslech některých balad od Rammstein) a největší mentální problém mám se všudypřítomnou angličtinou (až v 15, nicméně na gymplu a potom v mnoha kurzech a i jako jazyk na Bc. studiu)
Ty přístavky volné, těsné, všechno to skloňování, časování, určování , odůvodňování prostě znáš ze školy, jelikož jste to "dělali" (na tu základku jsi přece jen někdy došla), dneska máš mylný dojem, žes to načetla.
|
Monty |
|
(6.2.2021 10:26:29) Libiku, ne, opravdu nemám mylný dojem, že jsem to načetla. Už na základce jsem si klidně nechávala dávat z větných rozborů špatný známky, protože jsem to odmítala dělat. Stejně jako jsem odmítala psát celou stránku b, b, b, b, když mi to stačí napsat jednou. Fakt jsem byla v tomhle směru rebel, za co myslíš, že jsem měla tolik černých puntíků a návrhů na dvojku z chování?
|
K_at |
|
(6.2.2021 10:29:20) Monty, tady bych asi souhlasila. Přijde mi, že polovina pravidel vysvětluje něco, co děti běžně používají, protože prostě používají mateřský jazyk. Poučky určitě u y/i, SZ a jiných jsou potřebné.
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 10:31:09) libik, ja si tedy "pristavek" ze skoly nepamatuju, at se propadnu
ac dneska lituju, ze jsem zamlada tolik casu travila ctenim (a pohrichu jim travim cas i nyni, kdyz se hluboce zactu...za coz momentalne vinim jednak Rodinu s jejimi "100 knihami, ktere si musime precist" a jednak antikvariat s vydejnim okenkem dva bloky ode mne), tak aspon to bylo dobre k tomu, ze snad gramaticky spravne pisu i bez premysleni
|
Monty |
|
(6.2.2021 10:39:00) Sedmi, zdá se, že tady princip agramatického vyučování nikdo nepochopil, ale o to vehementněji je popírána jeho možná funkčnost. Já se poměrně často hrabu ve starých dokumentech z doby, kdy jednak nebyly žádné automatické opravy a druhak se ve školách ještě učilo "bez přístavků", a žádný propastný rozdíl oproti dnešku nevidím.
|
libik |
|
(6.2.2021 11:11:20) No, teď jsi mě fakt pobavila, automatický korektor ti neopraví interpunkci a hlavně, dost zdejších lidí žilo i před windows
|
Monty |
|
(6.2.2021 11:16:10) Libiku, před Windows jistě, ale ve škole už ze zdejších lidí agramatickou výuku nezažil nikdo.
|
libik |
|
(6.2.2021 11:32:53) Agramatická výuka je divný termín a divný pokus, pro složitější jazyky, kam čj patří, komplikovanější než klasika "děti, když je ženské podstatné jméno v podmětu, v přísudku píšeme tvrdé y"
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(6.2.2021 11:09:09) Sedmi, ale učili, jak jinak bys věděla, že je to něco, co je mezi čárkama a není to věta rp., že tam ty čárky jsou?
|
77kraska |
|
(6.2.2021 11:14:12) libik, carky delam bez premysleni ....ale nekdy se zarazim a nejsem si jista...a kdyz je to dulezity dokument, tak celou vetu preformuluji
ridim se obvykle starym pravidlem: pokud se da text mezi carkami bez poskozeni smyslu vyhodit z vety, tak na zacatek a konec textu patri carky....ale nekdy to uplne nefunguje
kdyz pisu neco dulezite, tak pouzivam i zavorky, aby se test zprehlednil
a jeden oblibeny odbornik, jehoz clanky ctu, se ridi pravidlem "psat kratke vety"
|
libik |
|
(6.2.2021 11:29:54) Sedmi a já si myslím, že lze zapomenout na termín přístavek nebo doplněk, ale zároveň si fixovat, že se odděluje čárkami. Nakonec to, jak jsi popsala své sázení čárek do vět, je volná definice přístavku. Monty to celé podává tak, že celá gramatika se vmlátí dětem do hlavy šprtáním definic bez vazby na text, ale já si pamatuji ze zš, že jsme procvičovali, procvičovali a zase procvičovali, s tím, že souška učitelka napsala na tabuli , co to vlastně procvičujeme.
Na gymplu už se sem tam vyskytla teorie jako taková(nebo požadavek ji nějak souvisle vyložit) ale zase s milionem příkladů.
U maturity jsem rozebírala souvětí z Oty Pavla, bylo asi na stránku, nikdo se mě ale neptal na teorii skladby věty.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 11:32:23) libik, nojo, Ty jsi ale budouci spisovatelka, Ty to mas jinak
i kdyz o tom treba jeste nevis, ze jsi spisovatelka
|
libik |
|
(6.2.2021 11:34:20) Sedmi, tak jo, líbí se mi současný trend vyprávěcích románů, napíšu ho jen pro tebe, dneska začnu
(O čem to má být?)
|
77kraska |
|
(6.2.2021 11:36:31) libik, o svem zivote prece!
heled, jestli Douskova pise o svem detstvi, dospivani a nepovedenem manzelstvi, rozvodu a nemoci....tak Tys to mela tak stokrat zajimavejsi
|
libik |
|
(6.2.2021 11:39:46) O mém životě jsem všechno napsala na Rodinu
Ale dobře, napřed musím ale uzavřít jednu příjmovku
|
77kraska |
|
(6.2.2021 11:50:05) libik, ale na Rodine Ti za to nikdo neplati....aspon myslim
vydej to a bude z Tebe prachac...Monty Ti jiste zaridi vydani a preklad do 26 jazyku (v EU)
|
Liaa |
|
(6.2.2021 11:58:42) "děti, když je ženské podstatné jméno v podmětu, v přísudku píšeme tvrdé y"
Na tom mě vždycky fascinovalo, že je to čistě věcí dohody. Přijde reforma a od zítřka bude všude v příčestí minulém -i. To, co bylo špatně, bude najednou správně.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 12:01:50) Liaa, mne to nefascinuje, ja jsem na to zvykla v pravu
neco plati vsichni se tim ridi, ale od 1. ledna dalsiho roku je to opacne
|
|
libik |
|
(6.2.2021 12:06:09) Tak to nesouhlasím, myslím si, že rody dávají čj, navzdory gender hnutí, škálu půvabných významů.
Fakt není stejné Ti mě srali a ty mě sraly.
|
libik |
|
(6.2.2021 12:17:28) Podle mě to nenaplňuje přirozenou potřebu přijít věcem na kloub.
Od plen se ptáme "proč?"
Protože jsem to viděla v tomto, v tomto, v tomto a v tomto? Protože to tak statisticky je? Protože protoč???
|
Monty |
|
(6.2.2021 12:20:44) Libiku, ale ta odpověď je nudná. "Protože to někdo nějak stanovil a z něčeho přitom vycházel." Co s tím, ve šroubárně?
|
libik |
|
(6.2.2021 12:54:40) No, i skladník ze šroubárny, zvlášť pokud kromě Vergilia v originále čte jen výsledky tip sport extraligy, musí občas napsat e-mail. A v té chvíli je pro něj výhodou vědět, jak věci fungujou, k čemuž má ostatně ve šroubárně blíž než k nažitým stohům literatury.
Nudná odpověď.. to by se dalo říct o všech odpovědích. Proč padá jablko ze stromu? Není to nuda?
|
|
|
|
|
Monty |
|
(6.2.2021 12:15:29) Lio, ano. A protože jsem odjakživa líná lemra, neplýtvám zbytečně energií na věci, které se můžou ze dne na den změnit, a vždy se věnovala převážně tomu, co se už měnit nebude. Zrovna dneska sdílel bývalý manžel na FB krásnou ukázku z knihy Dědictví řeči. Není to mnohem zajímavější než nějaký přístavek? A nezmění se na tom už nikdy nic.
Ve staročeském pasionálu z druhé poloviny 14. století se mluví o přípravě "masa s vařením", jinde se připomíná, že světec dostával denně k jídlu "mieru múky s olejem smiešenú a s malým vařením". Slovo vařenie, jak je zřejmo, uvádí nás k poznání staročeského jídelníčku. Ptáme-li se, co všechno bylo zahrnováno pod název vařenie, dozvíme se, že to byl "hrách, jáhly, krúpy a jiné vařenie"; v lékařských knihách se pak radí, aby nemocný požil "bobu, hrachu, řepy a takového vařenie, česneku a cibule". Rozeznává se "vařenie polnie" (tj. z rostlin sklizených na poli), "vařenie býlné" (tj. z bylin), nikde však nenajdeme, že by vařenie bylo názvem pro vařené maso. Spíš naopak: lékařské knihy, v nichž jsou zaznamenána vhodná jídla, mluví o "skopovém masu s vařením" a varují těžce nemocného, "ať nejie vařenie a masa volového a vepřového". Z těchto údajů vyrozumíváme, že vařenie byl v staročeské kuchyni název pro to, co dnes nazýváme příkrmem. Ostatně ještě v Jungmannově slovníku se můžeme poučit, že vaření je "všechno, co se k jídlu (kromě masa) vařiti může", že to je "příkrmí".
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 11:38:00) libik, kdy jindy, kdyz ne ted? cas na to mas, dite odrostlo, vnoucata jeste nemas, v praci mas leharo, dane se jeste nedelaji....a dokud nemas Alzheimera
|
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 11:35:08) ja si z gramatiky moc nepamatuju, davala jsem to nejak automaticky, jsou vasnivou ctenarkou beletrie...mne vzrusovala literatura a psani slohu...gramatika byla nuda bez vzruseni a bez vysledku, horsi nez matika....v matice aspon vysla rovnice nebo se protly kolmice
|
77kraska |
|
(6.2.2021 13:13:59) gramatika je logika?
gramatika neni logika....ma spousty nelogickych vyjimek ...nekdo ta pravidla stanovil...u logiky ta pravidla plynou snad z prirody nebo odkud, nevim
u slohu se clovek mohl projevit...tak nejak sam za sebe...ostatne ja byla psavec odmalicka...a nakonec se mi to velmi hodilo v praci
|
77kraska |
|
(6.2.2021 13:40:02) Romano, no prave
mimo jine kdyby cestina nemela sklonovani, casovani, vidy a vlastne nic jako anglictina, tak je z ni svetovy jazyk ::)
na anglictine je skvele, ze se s ni domluvi domorodec z ostruvku v Pacifiku a pritom se v ni daji psat spickova vedecka pojednani
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 13:40:51) to je fakt logika "psi bezeli, feny bezely"....ma tohle nejaky jiny jazyk?
|
Monty |
|
(6.2.2021 13:51:00) Sedmi, a co teprve psaní velkých písmen. To je přímo krystalicky čistá logika. Zvlášť poslední úprava z 90. let.
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 13:59:45) Monty, na spravne psani velkych pismen jsem uz rezignovala....to sama nedam...na kazdou adresu s predlozkami (Pod bukem, Na vrsku, Ke kopci) se divam do katastru nemovitosti...
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 13:57:45) Romano, zacinam si myslet, ze si delas legraci....kdo by chtel psát sprezky? Polaci nemeli Jana Husa, aby jim je odstranil
|
77kraska |
|
(6.2.2021 14:05:36) Romano, psaci pismo? dospely clovek? ja uz ani nakupni seznam nepisu v ruce
|
Monty |
|
(6.2.2021 14:14:13) Sedmi, ty jsi neuvěřitelně disciplinovanej člověk, když si píšeš i nákupní seznam. Já v životě vytvořila dobrovolně jedinej seznam, což byla v podstatě katalogizace mé sbírky v Excelu, a když mi shořel disk i se seznamem, podruhý už jsem to ani nezkoušela začít.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 14:16:45) Monty, pac jsem v rodine jediny clovek, ktery kupuje normalni veci jako chleba, maso a toaletni papir...ostatni kupuji jen blbosti jako knihy a pletove masky....a nechci se stresovat tim, ze neco zapomenu....
|
A. Andrs |
|
(6.2.2021 14:24:35) taky si pisu nakupni seznam, kdyz neco zapomenu, musim jet znova a blbosti si nehodlam ukladat do hlavy nebo ho nediktuju detem, aby mi ho preposlaly pres WhatsApp a doplnily si tam svoje pozadavky
|
|
A. Andrs |
|
(6.2.2021 14:25:23) knihy a pletove masky si tam nepisu, ty vetsinou nezapomenu
|
|
|
libik |
|
(6.2.2021 14:26:07) Monty, jenže ty jsi zase kreativní blázen na útěku, ne příliš lidí má shůry dán koktejl talentu, zdravé drzosti a lehkomyslnosti jako ty, aby s dokázal fungovat s absencí jakéhokoliv systému.
Jde spíš o poklonu než výtku, jen mezi námi..
|
77kraska |
|
(6.2.2021 14:47:44) libik, Monty ma systematickeho manzela a to staci
|
Monty |
|
(6.2.2021 15:00:14) Sedmi, můj manžel je všechno jiný, jen ne systematický.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 15:02:58) Monty....neni možná
|
Monty |
|
(6.2.2021 15:08:41) Sedmi, to si piš. U nás doma jsem pořád největší systematik já, protože mám nejlepší paměť.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 15:13:16) no pamet jo, ale jde o vykonavani tech cinnosti....podle mne...u nas ja nemam nejlepsi pamet, ale mam nejlepsi systemy
|
Monty |
|
(6.2.2021 15:16:32) Sedmi, činnosti u nás nevykonává v podstatě nikdo, na to jsme moc líní.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 15:18:12) no na nakup se jit musi....neco malo uvarit taky...vynest smeti a zrecyklovat papiry-plasty taky
|
|
Půlka psa |
|
(6.2.2021 15:27:56) Pořád nechápu, jak to děláte. My musíme minimálně vyskladnit nákup, umyčkovat, vyprat, vysušit, poskládat, vynést odpadky a vynést "dust bin" z vysávacích robotů. Ostatní dělá placený úklid, ale pokud člověk nemá full time hospodyni, tak ho některé věci neminou.
|
libik |
|
(6.2.2021 15:31:13) Já taky nechápu, jak to, že u Montyojc jde elektřina, voda a je zřejmé , kde je východ a západ, nemluvím o takových banalitách jako je jídlo nebo čistý trenky
|
sovice |
|
(6.2.2021 18:51:48) Myslím, že Monty je velmi schopná a baví ji vyvolávat v nás mindraky. Já například vyvíjím úsilí, aby domácnost fungovala, a přesto ke mně nemůžou neohlasene návštěvy, na zítra nemám čisté ponožky a právě dělám vepřové, kterému dnes konci trvanlivost a chtěla jsem ho původně udělat uz ve středu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 14:38:59) Romano a co pises na papir?
ja jen sve poznamky, pokud s nekym telefonuji....a pak To Do List....jinak nic
|
77kraska |
|
(6.2.2021 14:46:58) na premysleni a k opravam taky text tisknu ...na pocitaci nevidim chyby
ale v ruce uz po sobe nic neprectu ...pokud nepisu tiskace
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Liaa |
|
(6.2.2021 14:32:18) "to je fakt logika "psi bezeli, feny bezely"....ma tohle nejaky jiny jazyk?"
77, měla to slovenština (protože to od nás převzali), ale tuším v roce 1947 to zrušili. Jinak nevím.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 14:40:52) Liaa, myslim, ze Slovaci uz maji "feny bezeli"...ze nejak vsude dali mekka i....ani nevim, jestli maji vyjmenovana slova...jeden Slovak mi to pred par lety popisoval a ja si rikala, jak asi maji lehkou vyuku materskeho jazyka proti nam
|
|
|
|
|
Alena |
|
(6.2.2021 13:43:58) "když se nechtějí učit výjimky, jejich chyba." ano, to je presne popis logickeho procesu :)
|
Monty |
|
(6.2.2021 13:49:40) "když se nechtějí učit výjimky, jejich chyba." ano, to je presne popis logickeho procesu :)
Aleno,
|
|
|
Půlka psa |
|
(6.2.2021 13:54:34) " jestli za něco ráda, tak že v ní děti nemyslí, je málo rozvíjející,"
V obdobích v životě, kdy jsem myslela v angličtině, jsem nevymyslela nic horšího (ani lepšího), než v životních obdobích, kdy jsem myslela v češtině. Na jazyku to úplně nezávisí.
|
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 13:16:14) ja jsem tedy v cestine puvab nevidela snad nikdy....ze rikame treba krtecek a je to roztomile zviratko a zaroven roztomile slovo
mne teprve anglictina prisla hodne vtipna...a i ted se smeju novym obratum v AJ...treba bucket list
|
|
Alena |
|
(6.2.2021 13:20:44) souhlasim se 77, ceska gramatika moc logicka neni, jde v podstate o soubor vyjimek, ktere se do deti liji nejmene devet let. Kdyby byla logicka nedelala by problemy matematicky nadanym detem.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(6.2.2021 10:24:37) Monty, to je ten vtip, jak ucitelka rika detem:
Uz mnohokrat jsem vam rekla, ze obe poloviny musi byt stejne, ale vetsi polovina z vas to stale nechape.
|
|
|
|
Liaa |
|
(6.2.2021 9:48:30) Pokud jde o chyby v oficiálních dokumentech, za nejpůvabnější považuju případ, kdy komunisti navrhli zákon o ochraně českého jazyka, a hned v první či druhé větě měli chybu v přechodníku.
|
77kraska |
|
(6.2.2021 10:20:21) Liaa, pro prechodniky mi na gymplu natloukli do hlavy koncovky:
- a - ouc - ouce
nebo - e -íc -íce
|
|
|
|
|
|
|