Vážný2 |
|
(25.3.2022 22:42:05) Mně se to dost nelíbí, co tvrdí prof. Höschl, protože víra je vírou jen zčásti, protože řada věřících, zvláště konvertitů, se nějak o Boží existenci přesvědčila. I já. Netvrdím, že to znamená, že by všechno co jsem zažil nemohlo mít jiné vysvětlení, ale existence Boha a jeho syna Ježíše Krista - tedy křesťanství - mi přijde jako vysvětlení pro mne dosti dobré a jednoduché.
V jedné knížce to původně agnostický autor (sorry knížku mám doma, ale jsem v práci) z akademické sféry, který se rozhodl prověřit křesťanství jako teorii (a shodou okolností se potkal na Oxfordu s významným kř. apologetou C.S.Lewisem - také konvertitou i díky Tolkienovi) popisoval tak, že v jisté chvíli měl ještě určitou pochybnost, ale když přemýšlel, že by se snad vrátil do nevěry, tak si uvědomil, že by to byl daleko větší skok proti poznaným faktům a zkušenostem, než krok víry, že Bůh skutečně je.
Podobně to mám já.
Samozřejmě to není celý obsah víry, protože víra navíc potřebuje přesvědčení, že Bůh je dobrý a stojí o nás a o vztah k nám. To samozřejmě nikdo nemůže ověřit v plnosti, může mít určité zkušenosti - k nimž pak přidává onu důvěru Bohu - víru.
A pak je zde víra v ono dějiné a věcné zakotvení, čili víra jednak v pravdivost příběhu Ježíše Krista s jeho službou, slovy, ukřižováním a vzkříšením, kam patří i jeho Božství.
A k tom i víra ve zdroj, tj. v Bibli, která popisuje dějiny vztahu Boha a lidstva, Boha a vyvoleného Izrale, nakonec popisuje Kristův život a příběh a k tomu náhled do prvních desítek let existence církve.
Tohle všechno je dohromady Víra.
- Víra v Boží existenci - Víra v to, že on odměňuje ty, kdo ho hledají - Víra v Jeho dobrotu - Víra v Ježíše Krista, Boha, syna Božího, Pána, skrze nějž se stala ta láska k lidem - Víra ve význam mého života pro Boha a v možnost s ním komunikovat - Víra v Bibli jako zapsané Boží sdělení pro nás a pro mne - Víra v to, že Bůh ustanovil na zemi společentví věřících - církev a dal ji nějaké základní obrysy
No a někteří křesťani mají tyhle obrysy detailnější - třeba katolíci.
|
Vážný2 |
|
(25.3.2022 22:47:42) Jinak jak stárnu, čím dál se víc přesvědčuji, jaká hluboká pravda a přesnost je ve starokřesťanských vyznáních víry, k nimž se mohu plně přihlásit. Co formulace, to perla a pravda, která jde vysvětlit.
Především k Nicejsko-cařihradskému vyznání:
Věřím v jednoho Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země, všeho viditelného i neviditelného.
Věřím v jednoho Pána Ježíše Krista, jednorozeného Syna Božího, který se zrodil z Otce přede všemi věky. Bůh z Boha, Světlo ze Světla, pravý Bůh z pravého Boha, zrozený, nestvořený, jedné podstaty s Otcem, skrze něho všechno je stvořeno.
On pro nás lidi a pro naši spásu sestoupil z nebe. Skrze Ducha svatého přijal tělo z Marie Panny a stal se člověkem. Byl za nás ukřižován za dnů Poncia Piláta. Byl umučen a pohřben.
Třetího dne vstal z mrtvých podle Písma. Vstoupil do nebe, sedí po pravici Otce a znovu přijde ve slávě soudit živé i mrtvé a jeho království bude bez konce.
Věřím v Ducha svatého, Pána a Dárce života, který z Otce (i Syna) vychází, s Otcem i Synem je zároveň uctíván a oslavován a mluvil ústy proroků.
Věřím v jednu svatou, všeobecnou, apoštolskou církev. Vyznávám jeden křest na odpuštění hříchů. Očekávám vzkříšení z mrtvých a život budoucího věku.
Amen.
|
Kornel |
|
(25.3.2022 23:27:26) Vážný2, ano toto je krásné, tato modlitba-vyznání je na každé mši svaté.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(25.3.2022 23:00:14) Vážný, to píšeš hezky a podle mě máš pravdu. Ale tady se v diskuzi lidé dožadovali vědeckého důkazu boží existence, neboť všechny ty řekněme osobní důkazy, svědectví o božím působení jsou pro ně neuchopitelné a nedůvěryhodné. A v tom kontextu se mi líbí vysvětlení, že kdyby šlo o věc jednoznačného důkazu, už by nebyl prostor pro otázku víry (asi jako nemůže být otázkou víry, že 3 x 3 = 9)
|
Vážný2 |
|
(25.3.2022 23:49:59) No jasně, je ale třeba upozornit, že není věda jako věda. V matematice můžeš mít exaktní důkaz proto, že jsme vytvořili matematický svět logiky pomocí předpokladů, axiomů a k tomu aparát, který umožňuje dělat ty důkazy (logiku). Tím ale nejsme v našem světě, jen v jeho určitém modelu, který obstojně sedí s našimi zkušenostmi. (Kdyby aritmetika říkala, že 10 - 3 = 8 a my viděli, že to není pravda, tak by bylo něco hodně špatně s tím, jak ji budujeme. V dějinách se to už nejméně jednou stalo kolem teorie množin.)
Fyzika taky modeluje svět a snaží se, aby její model co nejlépe popisoval děje ve reálném světě. Přitom se několikrát musela opravovat základní paradigmata. (Galileo, Torricelli, Einstein, ...) Měřeními se snaží potvrdit předpokládaný model a naopak budovat model světa který zahrne "podivná" měření. Pokud něco platí a pak se to už po léta používá v praxi, zvláště inženýrské, lze říci, že je to už opravdu realita. - A přesto to nemusí platit obecně (viz Newtonovská fyzika vs. teorie relativity). Ostatní přírodní vědy často prostě svět popisují a hledají do určité hloubky vysvětlení.
Ale co humanitní obory. Tam sice dnes často hodně pomáhá statistika a matematické modelování, ale to má své meze, protože se zabývají velmi složitými systémy a prakticky celým lidstvem, nebo světem.
A třeba víra má hodně z historie a z dalších věd: Historická věda vcelku potvrdí, že zde byla židovská království, že římské a antické reálie příběhu Ježíše Krista i apoštolů sedí, že opravdu v době popsané v Bibli vznikla církev navazující na kázání historické postavy Ježíše z Nazaretu.
Literární a textová kritika potvrdí, že zachovalé texty, svitky a úlomky starého a nového zákona se opravdu až na malé detaily (pár sporných veršů a míst, ostatní věci jsou slovní jednotlivosti a gramatika) slušně protínají v stejných textech které vznikly v 1. století (Nový zákon). Bible je nejlépe historicky zdokumentovaná antická kniha, lépe než cokoliv jiného z antiky.
Výběr svatých textů Židů byl už v Ježíšově době dost jednoznačný a rozhodovalo se o pár textech, což krátce po smrti a vzkříšení Ježíše definitivně zakotvila židovská synoda. Výběr NZ textů byl uzavřen sice až ve 4. století, ale ze zachovalých spisků z 2. století víme, že opět na pár jednotlivostí byl soubor už jednoznačný.
To všechno jsou ty vědecké podklady. Jenže pak následuje něco, co se děje v psýché - v duši. Jde o to, zda nejen uvěříme vědě (to bychom měli), ale ty texty nesou určité svědectví, o tom, kdo je Bůh, že nás miluje, o vzkříšení a setkání s Ježíšem, o určitých nárocích na člověka atd. A to tvrdí pisatelé, u nichž známe něco z jejich textů a čato i z historie o jejich životě a také mnohdy umučení pro jejich svědectví. A jde o to, zda těmto historickým svědkům uvěříme.
A vedle toho je tu svědectví lidí kolem, kteří v Boha aktivně věří, důvěřují mu. A jejich svědectví.
A tohle všechno nás sice může rovnou dovést k víře, ale častěji k hledání, ale to je dobře: Bůh říká, že hledání sebe odměňuje. A odtud plyne třetí zdroj - vlastní zkušenost.
A člověk, který má tyhle podklady, by to imho měl dokázat vyhodnotit ve prospěch rozhodnutí pro Boha a křesťanství (a tady mluvím opravdu o výlučnosti křesťanství).
Ale celý svět je pokažený včetně nás a proto musí k tomu přistoupit ještě čtvrtý prvek a to je dar milosti víry. Bůh nám musí uvnitř pomoci mu začít důvěřovat, protože jsme prostě logicky různě rozbití a nedůvěřiví. Proto se k víře nedá nutit, ale je to dar a milost.
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2022 0:02:20) Vážný, to jsem zvědavá, co tomu řeknou ateisté pochybovači
|
libik |
|
(26.3.2022 8:57:35) "jsem ochotná"
Valkýro, JK děkuje srdečně za ochotu
|
|
Vážný2 |
|
(27.3.2022 22:57:40) Jsi férová a upřímná, to se cení...
|
|
|
Kaliope X |
|
(26.3.2022 8:46:19) Já nemám problém s podmínkou přijetí bez důkazu. Já nedokážu spojit to, že Bůh má být vševědoucí, všemocný a milující s tím jaký je okolní svět. Pokud platí to vše.., tak to nemůže mít limity a tedy, nelze říct, že naše svobodná vůle a její následky jsou v rozporu s tím, co věděl nebo měl v plánu.
|
K_at |
|
(26.3.2022 8:54:33) Kaliope, já zrovna přemýšlím, že asi dokážu pochopit, když se lidí ze svobodně vůle mezi sebou zabíjí a tak. Ale nechápu, že se tak leckdy dělo JEHO JMÉNEM, a ...nic. Dovolil, aby se v jeho "zájmu" a "pro něj" válčilo, mučilo. A žádné poučení z toho nevzešlo.... Co tedy desatero? A co jiné víry?
|
|
libik |
|
(26.3.2022 9:05:27) Kaliope, Marek Orko Vácha se hezky zamýšlí nad tím, proč by v případě absence Boha existovalo dobro, znáš na to odpověď?
|
libik |
|
(26.3.2022 9:06:28) Citáce zde: "Pokud ale Bůh není, a celá naše existence není nic než výslednicí slepých sil evoluce, nemilosrdné přírody, pak bychom možná mohli otázku obrátit: existence zla není problém, vždyť takto bychom se konec konců měli chovat. Je snadné si představit, že v Univerzu není morálka, jsou zde jen hvězdy a galaxie, mlčící, mrazivý svět, ve kterém vyhrává silnější a slabý trpí, a není zde důvod od nikoho očekávat spravedlnost.
Problémem je tedy spíše existence dobra, proč skoro všude, kam se kolem sebe podíváme, vidíme dobrou vůli, nezištnou pomoc, jako je darování krve, příspěvky na dětskou onkologii či na zmírnění následků ..... Jak to, že existuje dobro? A jak si vysvětlit to, že přese všechno je v nás pořád ještě tolik lásky?"
|
Konzerva |
|
(26.3.2022 9:27:40) Protože lidská společnost a její schopnosti se vyvinuly tak,že k přežití jíž není nutné být ten nejsilnější.takže můžeme třeba díky "dobru" v nás udržovat při životě lidi různě nemocné nabo neschopné,kterí by jinak zákonem silnějšího neměli šanci přežít.
A navíc je otázka,kde se vzalo dobro v době předkresťanské.protože už tehdy existovalo.
|
Ennywan |
|
(26.3.2022 9:38:29) Bůh tu byl vždy, pro všechny na zemi. Indiáni jsou výborný příklad. Ti také měli/mají své bohy, ale křesťané jim nutili toho svého (a ne jen Indiánům). Pokud je Bůh jediný a všemohoucí, jak to, že "dovolil" ten způsob toho násilného přeorientování. Proč jim nenechal ty jejich bohy, kterými v podstatě také měli vymezené to "dobro"?
|
K_at |
|
(26.3.2022 9:42:17) Ennywan, na to také myslím - proč tedy mnoho různých náboženství, když by měl být jeden určitý? Navíc stejné argumenty budou mít i napříč jinými náboženstvími... Jejich jediný správný, jediní správní.
|
|
|
Ennywan |
|
(26.3.2022 9:43:22) Nebo momentální válka na Ukrajině. Jak mohou lidé v takové situaci neztratit tu víru v Boha a modlit se k němu za to, aby válka skončila? Když vlastně on nezasahuje, protože dal lidem tu svobodnou vůli? K čemu pak ty modlitby jsou, když stejně nemohou nic změnit?
Jasně, Bůh dal lidem svobodnou vůli, a proto je na světě tolik zla. Ale jak to, že jsme se v podstatě za ty stovky let zas až tak moc v tomto směru neposunuli? Nepomohla nám ani ta víra v Boha a bible a desatero, které jsou v podstatě stále neměnné od svého "vzniku". Prostě mi to nedává smysl, to je celé.
|
Konzerva |
|
(26.3.2022 9:57:22) Bů dal lidem svobodnou vůli,ale věděl,jak to dopadne,jak na sebe budou hnusný.
Mně to přijde jako když přivedu 10 tříletých dětí na písek a reknu jim:hezky si hrajte a buďte hodní s poslouchejt me. A v okamziku,kdy se zacnou mlátit,jim řeknu nemlaťte se,to se nedělá,ublížíte si. A ony si ublíží a zabijou se. A já budu jen přihlížet.
A argument,že lidé nejsou děti nýbrž dospěli,v tomto případě neplatí,protože bůh ví,co budou dělat,že se nedokážou ovládat,že jsou mezi nimi násilníci a hjzlove. A stejně je nechává navzájem napospas.
Tohle je pro mě rozpor s konceptem,že bůh je láska a miluje každého jednotlivce.
|
|
petluše |
|
(26.3.2022 13:05:20) Válku chápu, ale co vyvraždění kostela, synagogy, mešity? Lidé uvnitř věří, modlí se a přijde někdo a bum všechny je postřílí atd. A ten nahoře sedí a kouká. A je to po celém světě, napříč náboženstvím.
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2022 10:08:17) Valkýro, celý Starý Zákon popisuje vztah Boha a lidí, od stvoření světa až po historii židovského národa. Nový Zákon pak přichází s Kristem, nepřináší žádného "nového Boha" jen tu novou nabídku obrody.
|
|
petluše |
|
(26.3.2022 13:01:36) Tak Židé na spasitele stále čekají, křesťané věří že již přišel JK a už se bude jen účtovat, muslimové mají JK za proroka .
|
|
|
|
Kaliope X |
|
(26.3.2022 9:29:50) Nerozumím, to jakože bez Boha by stále existovala svobodná vůle, ale jen ke zlu? To už dle mě ale není možnost svobodné volby.
|
|
K_at |
|
(26.3.2022 9:35:26) Libiku, a proč ne? Je tak nemožné, že lidé (i zvířata) potřebují vzájemnost? Soucit? Lásku? Že své podstaty? Proč ne?
|
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2022 10:00:47) Libiku, nooo... já bych se nerada hádala s M.Váchou, anžto on je biolog a já ne , ale altruismus je prostě strategie, která je pro skupinu výhodná, někdy, v nějaké míře To mi ale s vírou nijak nekoliduje
|
libik |
|
(26.3.2022 18:30:05) Rodinová a všichni, dobře,
necitovala jsem to z důvodu, abych kohokoliv přesvedčila o zázraku Stvoření, byl to jen námět k úvaze, jestli človek jako druh potřebuje ke své existenci v duchu evoluce víc "altruismu" než je ochrana mláděte do doby, než někomu dokáže sebrat svačinu.
Osobně je mi naprosto jedno, jestli někdo nevěří, pochybuje nebo se dokonce vymezuje (není na Rodinovou)
Jenom tak nějak nechápu ten princip proč. Hlavně proč to ateisty až tak nenechává v klidu.
Nevěříte, no a co??? Tak nevěřte, ne
|
K_at |
|
(26.3.2022 18:38:01) Libiku, protože je to něco, co některým z nás zůstává záhadou. A co ovlivňuje stovky let naši kulturu. Něco, co někomu přijde tak nějak samo od sebe, a někomu ne.
|
|
|
|
Malea |
|
(26.3.2022 10:49:26) "Jak to, že existuje dobro?" A proč by nemělo existovat? Dobro nemůže existovat bez zla stejně jako světlo bez temnoty. Je to jen otázka rovnováhy.
|
|
|
Marika Letní |
|
(26.3.2022 10:32:50) Nejen lidí se týká dobro a morálka.
Empatie, spolupráce, férovost a reciprocita, péče o blaho druhých to vše je i u primátů a dalších savců. Proč to neumí hadi nebo ryby? Když jsou to všechno stvoření boží.
|
|
|
Vážný2 |
|
(27.3.2022 23:19:53) Kaliope, já mám na to pohled, že Bůh všemocný je, ale nějak dal pravidla, za nichž to funguje a ty se rozhodl dodržovat taky. A svět dal lidem hodně moc do rukou, a než si to bude "moci" vzít plně na zpět, tak se prostě musí splnit řada podmínek, na některé ani nedohlédáme. Bůh je poměrně pevný v pravidlech, která ale nejsou neférová a navíc na konci je naděje a světlo definitivního vítězství
Věřím že je zde zlo, které je dokonce personifikované, a které díky lidskému zlu je oprávněno do jisté míry zasahovat do světa. Odtud katastrofy, nemoci atd. A pak je zde zlo různě systémové, které stvořil člověk. (Navíc kdyby nebylo tolik systémového zla, bude víc obrany proti tomu přírodnímu.)
Čili pro mne Bůh není režisér světa, který na to vše kouká shora a řídí to, ale silný spolubojovník, který se do toho marasmu jde ponořit za mnou. A který mne přijal, který mne jako guru cvičí v boji a který navíc jednou definitivně vyhraje.
|
|
|
|