Vejce |
|
(9.1.2025 9:43:55) Mám 15 letého syna. Od 6.ročníku je na gymnáziu. Nyní má možnost zůstat do maturity, nebo se přihlásit na jinou SŠ. Máme rodinný podnik zaměřený na řemeslo. Syn tu práci dělat chce, vše má od předchozích generací vybudované. Začala jsem si pohrávat s myšlenkou, že je zbytečné, aby drtil na gymnáziu, když nechce jít na VŠ. Nakonec se to přehouplo na možnost, že by šel rovnou do vyučení. Na jednu stranu je pravda, že práci má zajištěnou, bude svým pánem. Na druhou stranu je chytrý a nevím, jestli to není "škoda" jít se učit na řemeslo, když má na maturitu. (samozřejmě je i možnost nástavby...) Za mě se říkávalo, hlavně si udělej maturitu, pak to nějak dopadne Platí to ještě dnes, když jsou řemesla tak poptávaná? Braly byste to jako zahození šance na lepší vzdělání, jít z gymplu do učení? Chápu, že rozhodnout musí on sám a ten, kdo ho zná, přesto bych se tu ráda poradila. Děkuji PS: Za mě se dělaly přijímačky i na výuční obory. Velmi mě zaskočilo, že dnes se jen děti řadí podle předchozího prospěchu...
|
Monika |
|
(9.1.2025 9:57:05) Vejce, jestli se na tom gymplu nějak netrápí, určitě bych ho tam nechala. Vyučit se může potom, připadně možná i přitom (jestli mu můžete zajistit praxi, koukla bych na nějaké možnosti "vyučení při zaměstnání" nebo tak). Jestli máte rodinný podnik, nejspíš tam syn nebude pořád jenom jako řemeslník, časem možná firmu i převezme? V každém případě se mu určitě hodí širší vzdělání než jen vyučení i pro další život i mimo práci. Případně, pokud se synovi zdá gympl těžký, mohli byste uvažovat třeba o nějaké obchodní akademii nebo strojní průmyslovce nebo jiné podobné více praktické odborné škole ...
|
|
mamoch |
|
(9.1.2025 9:57:08) Rozhodně bych, být synem, gympl dokončila a - třeba to už aktuálně nejde - ve zkrácené době se vyučila. Když jsem končila gympl já, tak šlo se přihlásit na učební obor, ten trval jen 18 měsíců. Jeden spolužák se takhle vyučil /elektrikář/ a má svou firmu "odjakživa". Má to jen jeden háček, to o čem píšu bylo v roce 1976, takže naprosto neaktuální a asi už ta možnost neexistuje. To jen vzpomínka:)
|
Marko + 2 |
|
(9.1.2025 11:41:43) Mamoch, zrychlené studium pořád existuje, zjišťovala jsem to teď pro syna. Kdo má výuční list nebo maturitu, může se přihlásit na zrychlené studium učňovských oborů, trvá to většinou 1 rok denního studia nebo 2 roky dálkového. Existuje i zrychlené studium maturitního oboru, pokud už maturitu má - to trvá většinou 2 roky. Studují se již jen odborné předměty a praxe. Ale není to tak, že je to možné na každé škole, každý obor zrychleně vystudovat. Mají to jen některé školy.
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 10:04:29) Nechala bych ho utčitě udělat maturitu. Kdyby se někdy pro vš rozhodnul tak nebude muset ještě dodělávat maturitu. Nebo kdyby se potřeboval nechat zaměstnat, nikdy nevíš.
|
77kraska |
|
(9.1.2025 10:06:39) urcite dodelat maturitu!
nevis, kam ho osud zavane, treba bude chtit na vysokou uplne jineho smeru nebo neco se stane, zmeni se situace ve Vasi oblasti prumyslu, odstehuje se do zahranici....
podle mne maturita je dneska uplny zaklad
|
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(9.1.2025 10:18:20) očividně je syn studijně nadaný, když se dostal na gymnázium, takže bych ho určitě směrovala k tomu, aby si maturitu udělal a až pak případně se vyučil řemeslu... rodinný podnik máte teď, nikdo neví, co bude za rok, za pět let... vzdělání je určitě jedna z věcí, které je lepší mít než nemít... to, že "ztratí" třeba 2-3 roky "zbytečným" studiem a maturitou, mu v budoucnu může hodně prospět...
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 10:27:00) Nebo ten podnik bude jednou řídit a k tomu se hodí nějaké formální vzdělání.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.1.2025 11:05:42) a co když se kluk za 5 let rozhodne, že by chtěl zkusit i něco jinýho? nebo si najde holku, která nebude chtít zůstat ve vašem městě a odejdou na druhý konec republiky nebo úplně jinam? bude s tím řemeslem schopný se uživit i jinde? Co když si najde holku, která bude mít vyšší vzdělání než on? Je chytrý, nebude mu to pak vadit? bude toto řemeslo k uživení i za 60 let? nepřevezme to nějaká jiná síla?
před 60 lety by nikoho ani nenapadlo, co všechno teď bude jinak, my o tom ale přemýšlet takto už opravdu musíme
|
|
Federika |
|
(9.1.2025 11:15:12) Vejce, jděte se synem na to konkrétní učiliště podívat. Možná bude mít hned jasno. Vůbec nechci tvrdit, že je to všude hrozný. Ale některá učiliště, byť v minulosti žádaná, jsou dnes plné učňů, kteří tam šli z nouze, nezajímá je to a často je nezajímá vůbec nic. Z osmiletého gymplu to může bejt pěknej sešup. No a rodinný podnik-to je skvělý Možná by se mu hodila i nějaký ta ekonomka,vysoká...
|
Ropucha + 2 |
|
(9.1.2025 12:03:44) Federiko, ano. Já bych u dítěte, které má studijní předpoklady, rozhodně šla cestou vystudovat gymnázium a buď paralelně, nebo následně dodělat výuční list, to je pro maturanty otázka snad roku nebo dvou. Pak má dveře otevřené a může cokoliv, věnovat se řemeslu, podnikat, dále se vzdělávat nebo všechno dohromady.
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(9.1.2025 11:28:15) Mám tady v blízkosti šikovného kluka, který dělá osmileté gymnázium a přitom si paralelně dělá výuční list na učilišti (elektrikář). Chce jít na ˇVS elektro směru, tak se mu ten výučák bude stoprocentně hodit. Zkuste, nakolik by učiliště stálo o gymnazistu, co všechno by mu uznalo a tak dále.
Pokud by to nešlo zaráz, určitě je dobré si maturitu udělat. Nejlepší je takové vzdělání, které dává co nejvíc možností k dalšímu uplatnění. Vyučit se může potom zrychleně. Gympl mu dá rozhled, schopnost učit se, znalost jazyků a taky milion kontaktů, které se mu jako podnikateli budou hodit.
|
|
~•~Missy~•~ |
|
(9.1.2025 11:31:38) Pokud má syn dobrý prospěch na gymplu a netrápí se tam, určitě bych ho tam nechala do maturity a pak se může rozhodnout. Je dost lidí, kdo pak jdou místo na VŠ na nějaký učební obor, aby měli i to řemeslo, nebo se třeba syn nakonec rozhodne i pro tu VŠ. Určitě bude mít víc možností s tou maturitou i kdyby pak nakrásně šel k vám do firmy a byl tam do konce života šťastný.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(9.1.2025 11:41:51) Vůbec o maturitě nepochybuj! V dnešní době, kdy se všechno překotně mění a nemáš tušení, co život synovi přinese, je všeobecné vzdělání, na němž lze případně stavět, velmi užitečný základ. Kdyby syn vyloženě trpěl na gymnáziu, zvolte snadnější střední školu, která se může hodit v budoucím podnikání, ale maturitu ať si rozhodně udělá. Výuční list pak je hračka, ten si doplní kdykoliv, bude-li chtít. S doháněním maturity to tak snadné není. I když se ti teď zdá jednoznačné, že syn převezme podnikání, představ si, že to je otázka celých budoucích desetiletí, a to se může mnoho změnit, v osobním životě i společenských podmínkách. Krátkozrakých rozhodnutí byste mohli litovat.
|
|
TaJ |
|
(9.1.2025 11:47:57) Vejce, tak učební obory jsou jak s maturitou, tak bez maturity...na ty čtyřleté s maturitou se přijímačky dělají, na ty tříleté ne. Ale to takhle bylo už za mě. Na tříleté výuční obory žádné zkoušky nebyly. Takže další možnost je, že by syn šel na nějaký čtyřletý učební obor s maturitou. Většinou to bývá tak, že ve třeťáku získají výuční list a ve čtvrťáku maturují. Pokud náhodou maturitu neudělají, tak aspoň mají ten výuční list.
|
|
Stará husa |
|
(9.1.2025 12:00:34) Můj názor je, že člověk by měl dosáhnout nejvyššího vzdělání, kterého je schopen. Takže maturitu určitě. Vyučit se může po maturitě.
|
Ropucha + 2 |
|
(9.1.2025 12:21:47) Huso, já bych to řekla spíš tak, že člověk by se měl co nejvšestranněji rozvíjet. A ohledně budoucího uplatnění si postavit co nejbytelnější základ. Pro své děti bych to tak chtěla.
|
Federika |
|
(9.1.2025 12:29:51) Jo, prootže dneska kolem sebe vidím často taky to, že každej chce VŠ, byť to, co tam studuje, ho vůbec nebaví a dělat to nikdy nebude. Jen kvůli titulu bych nikdy VŠ nedělala. Je důležitý, když má dítě šanci, možnosti, přijít na to, co ho baví, čemu se chce věnovat, jak chce žít.Na to pak někdy ani "nejvyšší vzdělání" nepotřebuje, nic mu to nepřinese.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 12:40:44) Nejde jen o titul, ale převážně o peníze. Třeba u nás má vš automaticky vyšší plat než sš. I když dělá to samý, i když to dělá hůř. Nějaký funkce bez vš vůbec nemůžeš dělat. Kamarádka si musela udělat UJAK, aby mohla dál dělat vedoucí, kterou už dělala 10 let, ale dál to bez vš nešlo. Klidně úplně jiný obor než kde pracovala, hlavně musela dodat papír.
|
Federika |
|
(9.1.2025 12:47:50) To když počítáš,že nastoupíš do něaký státní sféry. Vydělat si peníze nesouvisí vždycky s vyšším vzděláním. Mně jde ale hlavně o to,že člověk má dělat,studovat to, co ho baví, čemu se chce věnovat. U mně by třeba jakýkoli titul by zbytečný, nikdy ho nepoužívám a nepomohlo by m v ničem,ani kdybych měla tři doktoráty a pět titulů za jménem. Jinde to sice třeba pomoct může, ale ještě by k tmu člověk mě mít ty potřebné znalosti a schopnosti. Které na oboru, pokud ho studuje jen taka by měl titul, ale věnovat s emu nebude, nezíská.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.1.2025 13:13:43) Federiko, mít jakoukoliv VŠ, můžeš učit, stačí si dodělat minimum. Bez VŠ to nejde. A ne že by bylo učení takový terno, ale je to docela jistota práce a dnes už to není tak mizerný, jak to bylo. Jak jsem říkala klukům, v nejhorším můžete učit :)))Ne, nemůžou, aspoň teda jeden ne, má sice trpělivost neuvěřitelnou, schopnost vysvětlit taky, ale má dysfázii, s tím se učit nedá. Může ale pokračovat na vš a pracovat tam, zůstat ve vědě.
Můj muž nedělá to, co studoval, až ani náznakem, já učím něco jinýho, než co jsem studovala. Titul sice není podmínka ve všech zaměstnáních, ale je to rozhodně jednodušší cesta a hlavně širší cesta, víc možností. Mít titul znamená, že je člověk schopný se učit, že je samostatnější, dnes už i to, že umí jazyky, aspoň angličtinu. Rozhodně to má smysl.
Nikdy nevíš, jestli za třicet let nebudeš ráda za státní sféru a pak se těžko dohání podmínky.
|
Federika |
|
(9.1.2025 13:18:34) Já jsem věděla, že státní sféru nechci a nechci ji ani za dalších 30 let Nedělala bych nikdy VŠ kvůli titulu vždycky bych si vybírala vzdělání dle toho, co mě zajímá, co chci studovat a zároveň čemu se chci věnovat. Jasně,že to někdy může dopadnout jinak,ale narůstá počet lidí, kteří jdou studovat VŠ jen proto,aby VŠ měli.A to mi přijde jako nesmysl.To bych radši počkala,zjistila bych, co potřebuju a chci a teprve pak bych studovala.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 13:31:28) Mě přijde lepší něco v mládí vystudovat a pak řešit, co budu dělat než naopak.
|
Federika |
|
(9.1.2025 13:33:02) Mně určitě ne. I to svým dětem říkám, že ať si raději dají pauzu,ale jdou studovat to, co chtějí a budou potřebovat.
|
Blanče |
|
(9.1.2025 22:41:56) Federiko naprostý souhlas. Studium snad má být příprava na to, co chci dělat. To, že se dnes vývoj řítí překotně a naše děti se budou muset učit opravdu celý život je jiná věc. Ale studovat pro titul mi přijde snad až zrůdné.
|
|
|
Monika |
|
(9.1.2025 14:18:10) Inko, proč nejdřív něco (cokoliv?) studovat a potom řešit, co chci/budu dělat? To by snad mělo být v principu obráceně? Přeci ideálně nejdřív přemýšlím, čím bych se chtěla jednou živit a potom, jaké k tomu potřebuju/chci mít vzdělání? Bohužel si myslím, že to velké množství osob, co nedokončí vysokou školu, postupovalo přesně podle toho, co píšeš. Jejich priorita je "nechci ještě naplno do práce, něco bych ještě měla studovat" a rozhodují se nejspíš tak podle toho, kam by se asi tak nejlíp mohli dostat, kde by to nebylo až tak těžké atd., aniž by uvažovali, k čemu a jestli vůbec se jim to bude jednou hodit, resp. jestli chtějí nějakou takovou práci dělat. Samozřejmě se asi docela často může stát, že člověk má nějaké představy a až třeba během studia nebo i potom v praxi zjistí, že to není "to ono", ale neuvažovat o práci při rozhodování o tom, co po maturitě, to mi přijde takové dost dětinské, v 19-20 letech by už snad "děcka" měla být trochu zakotvena v realitě (na rozdíl třeba od konce ZŠ, kde fakt mají často velmi zkreslené nebo žádné představy, případně jsou velmi silně ovlivněni rodiči).
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 14:30:07) Mám jako příklad sebe, vš nemám, na to co dělám mi stačí sš. Kdybych ji měla, jakokouliv, třeba uměleckou s oborem nesuvisející, brala bych o několik tisíc víc. Proto každýmu radím, lepší nějaká škola než žádná.
|
Federika |
|
(9.1.2025 14:55:46) Tak přece nejde jen o peníze…To pro mě teda nikdy nebyla motivace. Chtěla jsem se vzdělávat. Ale v oboru, kterej mě zajímal.Dneska nastoupí klidně kamkoli, peďák, přitom nikdy učit nechtějí, VŠCHT, protože berou bez přijímaček…Hlavně aby něco studovali, že jo. A aby měli event. ten titul…
|
TaJ |
|
(9.1.2025 15:01:19) Federiko, přesně. Nenapadlo by mě třeba vybírat s dítětem školu, nebo obor podle toho, kde si víc vydělá. Zásadní je zájem o obor a jeho schopnosti. Ani já jsem si nikdy nehledala práci podle toho, kde si víc vydělám. Práce mě musí i bavit a musí tam být pro mě přijatelné prostředí a vztahy.
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 15:04:47) A je to proto, že jsou místa, kam tě bez titulu nevezmou a není jich málo. Takový pohádky, jak se šikovnej prosadí i se základním vzděláním jsou hezký, ale odtržený od reality. Jo, je to možný, ale jeden z tisíce.
|
Federika |
|
(9.1.2025 15:17:24) Inko, dobré firmy, s dobrými nabídkami, se už dnes hodně zajímají o to, co umíš, co zajímá, jaký přínos pro firmu budeš mít, jestli vůbec budeš mít přínos… Není to jako kdysi, že jim stačí, že ses “ inženýr”…
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 16:35:19) Nestačí, že seš inženýr, ale když nejseš, nezačnou zkoumat co umíš.
|
Federika |
|
(9.1.2025 16:40:07) Ale můžou, dají přednost někomu zajímavýmu s praxí a znalostmi,stačí jim třeba bakalář. Taky se víc než kdy jidy rozlišujou školy-protože se ví, že je spousta škol VŠ, jejichž absolventi mají znalosti i schopnosti nižší než někteří absolventi dobrých středních škol.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 17:00:19) To je pravda, řešej jaká je to škola.
|
|
|
|
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 15:27:12) Takový pohádky, jak se šikovnej prosadí i se základním vzděláním jsou hezký, ale odtržený od reality.
Inka, by si sa možno divila
Základné vzdelanie je síce extrém, inak by som sa ani náhodou neodvažovala tvrdiť, že pre úspešnú kariéru je VŠ nutná. U určitých profesií to ale nutnosť je, o tom žiadna.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 16:37:34) Nedivila, taky takovýho znám, ale je jich maličko, pro běžnou populaci je lepší si tu maturitu udělat
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 16:53:51) "pro běžnou populaci je lepší si tu maturitu udělat"
To ja vobec nerozporujem, ja som sa ohradila len voči výroku, že by bol VŠ titul skoro zárukou dobrej práce.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 17:01:37) Záruka určitě ne, ale je to lepší.
|
Drypetis |
|
(9.1.2025 17:10:26) Záruka to není, u nás třeba hodně přihlíží k pohovoru, jak se jim ten člověk líbí. A k té praxi, ale vezmou i absolventa, to záleží na pozici. A hodně taky přihlíží k tomu, jak ten člověk má šanci zapadnout do kolektivu, případně ho vyvážit žádoucím směrem, co se týče věku, pohlaví a tak. Takže záleží i na zájmech, do kolektivu sportovců moc nechtějí kavárenského povaleče. Nemělo by to tak asi být, ale bohužel je.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.1.2025 17:05:06) není to záruka, ale je to rozšíření možností
|
Federika |
|
(9.1.2025 17:10:00) Rozšíření možností často v tom smyslu, že strčil nesmyslně energii do něčeho, co mu nic nepřinese, nebavilo ho to a nikam vlastně neposunulo. Maturita -o tom není debat, je to většinou všeobecné vzdělání. Ale vysoká škola už by měla být k danému oboru,zájmu. Vkládala bych energii jen tam, kde mám pocit,že z toho něco vyleze. Jak bych ji radši vkládala někam jinam Energií se nemá plýtvat. V žádném smyslu
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 17:16:17) Ano, Fed. Je to nielen plýtvanie časom a prostriedkami, ale hlavne ENERGIOU. Tú chcem využívať na veci, ktoré mi dávajú zmysel, nie "len tak", zvlášt ak je to výrazne velká energetická náročnost.
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 17:44:47) Moja mamka bola trochu sklamaná, že po SŠ som nešla na VŠ napriek Ok študijným výsledkom. Lenže ja som vtedy ani netušila, čo by som chcela robiť, a nechcela som VŠ len preto, aby som proste nejakú mala. No a ked som už konečne prišla na to, čomu sa chcem v živote venovať, tak vš k tomu netreba.
|
Federika |
|
(9.1.2025 17:51:43) A já jsem zas udělala přijímačky na medicínu a rozhodla jsem se, že nenastoupím. Najednou jsem si uvědomila,že jsem se do toho spíš nechala tlačit okolím. aže to vlastně není to, čemu bych se chtěla věnovat.Moji rodiče už všude rozhlásili, že "Federička bude paní doktorka" A musela jsem se nechat na rok zaměstnat (musela, tenkrát se muselo,ne,že bych chtěla) Rodiče mi říkali, že už určitě na vejšku nenastoupím Já jsem ale věděla, najednou, kterou vejšku přesně chci. A věděla jsem,že s e tam dostanu (ačkoli to bylo téměř nemožné, nemožnější než na medicínu) a věděla jsem,že ji dodělám. Protože jsem chtěla. Kdybych se tam nedostala,nešla bych na jinou.
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 17:55:45) Fed, to je přesně ten přístup, který sa mi páči a který uznávám.
Ak sa nějaké moje dieťa rozhodne študovať na VŠ, tak dúfam, že to bude jeho silné presvedčenie, a nie "protože jinak nevím co a kam...).
|
|
|
|
Stará husa |
|
(9.1.2025 17:47:01) Jejda, tak to já bych rozhodně raději celý život studovala než pracovala. Teď je tolik možností a tolik zajímavých oborů, které je možno studovat! Bohužel je potřeba vydělávat peníze, ale kdyby nebylo....
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 17:53:39) " já bych rozhodně raději celý život studovala než pracovala"
No a teraz si predstav, že takto by to mali všetci!
Srandujem, nikdy nebudú chcieť všetci to isté (našťastie).
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.1.2025 18:00:13) můj muž není ve státním, navíc čím dál víc je sám na sebe, přesto kdyby neměl vš, nedostal by se k tomu, co teď dělá
nejdřív učil, po pár letech využil to, že něco umí a má na to štempl, neboli titul, tak se dostal k úplné něčemu jinému, dál se posunoval a učil, měnil to, co ho baví a co chce dělat
už první firma, která ho zaměstnala, nebyla státní, ani žádná další, ale téměř všude chtěli vš, samozřejmě si ověřili, co umí a jak bude fungovat v kolektivu
když jsem se ptala syna, co bude dělat po škole, řekl mi, že doktorát 😁 a u toho uvidí, co vlastně bude dělat, protože teď to ještě pravděpodobně neexistuje
je mu 22, velice dobře ví, jaký obor ho zajímá, přesto zatím neví, co bude chtít dělat, co by mělo být jeho zdrojem příjmů, bez vš by možnosti vůbec neměl
někde to bez vš vůbec nejde a nemusí to být ani státní, ani lékařství, ani učitelství, nestačí být sš, protože prostě bez vš člověk nemůže mít znalosti
|
Federika |
|
(9.1.2025 18:02:47) Tvůj muž šel na pedagogickou, protože si to vybral a chtěl učit.To je něco jinýho.Dneska jde na pedagogickou každej,kdo má pocit,že tam levně získá titul , ale dopředu ví,že rozhodně ví, že o nějaké učení nestojí.
|
Stará husa |
|
(9.1.2025 18:13:24) Taky je dost lidí, které baví studijní obor, ale ještě při studiu neví přesně, čím se budou živit.
|
Federika |
|
(9.1.2025 18:17:14) HUso, to mi ale přijde normální, prostřednictvím toho studia se navíc dostanou k věcem, které teprve rozhodnou o tom, čemu by se konkrétně věnovali. Ale fakt jde dneska spousta lidí studovat jen tak,prostě studovat, bez zájmu o obor.
|
Stará husa |
|
(9.1.2025 18:32:18) Já nemám co mluvit, zrovna já jsem šla na VŠ, která mě vůbec nezajímala jen proto, že jsem se dobře učila a bylo by škoda nejít na VŠ a na ty obory, které by mě zajímaly, se nedalo bez velké protekce dostat. Kvůli titulu jsem to nedělala, titul jsme po absolvování ani nezískali. Škola mi nedělala větší potíže, studovala jsem na jedničky a dvojky, nikdy jsem nevyletěla od zkoušky. Když jsem se v tom tak musela hrabat, docela mě to začalo i bavit, něco z toho, zajímavé problémy. Věděla jsem ale, že na výkon toho povolání nemám schopnosti. Nakonec jsem se uživila a mám i solidní důchod. S tím peďákem to je složitější, někoho baví ten obor, třeba občanka, dějepis, ale ví, že nemá pedagogické schopnosti, tak proč by měl být špatným učitelem?
|
Federika |
|
(9.1.2025 22:23:25) Huso, a tomuhle já třeba vůbec nerozumím. Někdo jde studovat pedagogickou fakultu kombinaci děják a občanku, protože ho děják a občanka baví,přitom ale ví, že nemá pedagogický schopnosti a učit nikdy nebude a nechce? Proč,proboha? Proč nejde studovat něco,co ho baví a zároveň tu energii vynakládá na něco,co chce v budoucnu dělat a čím bude nějak prospěšný sobě i společnosti? Aby měl vejšku?
|
Alena |
|
(9.1.2025 22:35:46) Jeho prece bavi dejak i obcanka, a dozvi se neco z pedagogiky i psychologie, pak muze delat kde co, vubec mi to mimo neprijde. Dneska uz prece lidi nedelaji jen to, co vystudovali, rada dnesnich pracovnich povolani se s nabidlou vejsek neprekryva. Znam radu devataku, co jdou na stredni pedak (a rozhodne s detmi delat nechteji), chteji maturitu a humanitni skolu, na gympl to neni, nabidka je v tomto ranku mala.
|
|
Blanče |
|
(9.1.2025 22:47:11) Federiko a navic v současné době bude s největší pravděpodobností při téhle kombinaci učit půl úvazku třeba fyziku, na aprobace se nehraje. Tím je tenhle postup nepochopitelnější.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.1.2025 23:49:33) mám spolužačku, kterou bavil dějepis avobčanka, učit nechtěla, vědu dělat nechtěla, vystudovala a dělá v archivu, je v tom snad nějaký problém? málokterý vysokoškolák je bez práce, tak ať studuje, co ho baví
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(10.1.2025 5:58:47) Fed, jsou lidé nevyhranění, opravdu neví, co konkrétně by chtěli v životě dělat a ve výsledku dělají to, co se prostě namanulo... Nebo ví, že je neuživí to, co by je bavilo... Nebo je baví něco, co vlastně není práce... A vzdělání berou i jako cestu k sebepoznání... Já třeba dost dlouho myslela, že by mě bavila práce s dětmi, uvažovala jsem o peďáku, az pak jsem si s překvapením uvědomila, že fakt nemám ráda děti... A vlastně mi to došlo až někdy na střední škole (na pedagogickou jsem nešla jen protože knihovnická se mi líbila víc)... A přesto mě pedagogika lákala, později jsem zvažovala, že vzdělávání dospělých by bylo fajn, ale už jsem byla moc dlouho od školy a na další studia jsem byla líná... ve výsledku mě živí to, že poučuju lidi a hledám chyby v práci, kterou bych neuměla udělat všechno se mi to namanulo až v dospělosti
|
|
monam |
|
(10.1.2025 10:53:00) "Někdo jde studovat pedagogickou fakultu kombinaci děják a občanku, protože ho děják a občanka baví,přitom ale ví, že nemá pedagogický schopnosti a učit nikdy nebude a nechce?"
A proč by to mělo vadit? Třeba někdy učit bude. A třeba ne. Stejně jako kdyby studoval historii na FF a nechtěl dělat vědu. Myslím, že vysoká škola se nestuduje kvůli nějakému logickému výstupu ala vystudoval jsem historii, bude ze mě historik, ekonom, učitel....
|
Federika |
|
(10.1.2025 11:04:16) To je amozřejmě věc názoru.Já bych určitě nešla studovat na pedagogicou fakultu,pokud byhc věděla, že učit nikdy nechci . Můžu se věnovat oboru, který mě baví, ale proč to dělat ve škole, která má primárně chrlit pedagogy? Oni pak chodí na praxi, povinnou. Dcera chytila "budoucího pedagoga" na chemii a ten na ně doslova řval,že je nesnáší, nesnáší děti, že tu praxi musí jen přežít,ale školu šel studovat,aby měl VŠ, že by ho nikdy nenapadlo učit otravný parchanty.
|
monam |
|
(10.1.2025 11:08:26) Tak se s ním měla škola ještě během praxe rozloučit. I to je možné, pak by asi nedostudoval a z legitimního důvodu, když nemá vztah k dětem a neumí dodržet nervy na uzdě, neměl by mít možnost, aby se stal učitelem.
|
Federika |
|
(10.1.2025 11:27:35) To by to ale ty děti musely napráskat. A i tak by se zřejmě nic nedělo. Každý ať se hlásí, kam chce a ať studuje, co chce. Že s emi to nelíbí, je jiná věc.
|
monam |
|
(10.1.2025 11:45:28) Nemusely ho napráskat. Ve třídě by měl být i kmenový učitel školy, který má na starosti toho konkrétního studenta a jeho praxi.
|
Federika |
|
(10.1.2025 12:05:34) Tak to tam v tu chvíli asi nebyl.
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(10.1.2025 11:54:03) To tam učil student bez dozoru?
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.1.2025 12:23:56) děti nemusí nikoho napráskat, se studentem na praxi musí být učitel, pokud nebyl, je to chyba školy
možná se pak chudák snažil a oni mu to rozbili s on prostě vyletěl, možná potřebuje pomoct, a nebo díky tomu, že tam byl sám, nikdy učit nepůjde, přestože chtěl
|
Federika |
|
(10.1.2025 12:26:53) Ne, říkal jim,že nikdy spratky neměl rád a nikdy nechtěl učit. Jen chce mít VŠ a tady to půjde dobře. Jasně, mám to zprostředkovaný. Ale neříkala to jen dcera.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(10.1.2025 12:37:37) fed, ale na druhou stranu to pravděpodobně říkal v nějakém rozčílení a to člověk často říká věcí... já na své (milované) děti kolikrát řvu, že je vyměním za akvárko s rybičkama, jen co najdu nějakýho idiota, co by je za ty rybičky vyměnil případně ve zkrácené verzi říkám že už toho mám dost a jedu do obi pro akvárko... případně "dneska jsem koukala na akvárka"... no a v reálu? já bych nikdy rybičky nechtěla, přísahám!
|
monam |
|
(10.1.2025 12:41:07) Rose, jenže ty jsi matka. Od učitele to zní i vyzní jinak a má to jiné dopady. Učitel by přece jen měl být psychicky stabilní a umět držet nervy na uzdě. Věřím i tomu, že po praxích dost lidí změní názor na to, zda by chtěli učit. Ale přesně proto tam mát být ve třídě učitel, který vede praxi. Jednak studentovi poskytuje zpětnou vazbu a druhak se může stát, že student nějakou situaci třeba nebude schopen zvládnout.
|
|
Federika |
|
(10.1.2025 12:44:58) Rose, tohle má bejt učitel...Nebo teda asi nemá, ja se vyjádřil. To je úplně něco jinýho než když zařveš na svý dítě a něco ti ujede. Moje dcera z toho byla hodně špatná a ptala se mě právě, proč jdou lidi studovat to, co nechtějí, kde se jim nelíbí a ani t nechtějí dělat.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(10.1.2025 12:49:58) fed, ale to je přece jasné... a právě proto ty praxe na těch školách jsou... a právě takhle bych to dceři řekla - že holt ten student musí poznat, že pro něj učení není... a že ta praxe je to, co ho k tomu kolikrát dovede...
|
Federika |
|
(10.1.2025 13:27:29) Ne Já jsem jí řekla že je to pitomec, protože když tedy předem věděl, že nikdy učit nechce a děti nesnáší, neměl tam lézt. Měl si vybrat jinou školu a nezaclánět tady. Ale ok, je to můj názor
|
Kaliope X |
|
(10.1.2025 13:44:38) Nebo ten student byl někdo, kdo si nebyl jistý a myslel si, že na praxi na gymplu narazí pouze na vzorné studenty bažící po vzdělání. Nemám iluze, že by gymnaziální třída v okamžiku, kdy vycítí, že protistrana je slabý kus a vlastně o nic nejde, protože tam dotyčný bude jen chvilku a nemá žádné kárné možnosti, nevyužije pubertálně situace a dotyčného nezvládne vytočit do běla či rozbrečet, dle povahy terče.
|
Federika |
|
(10.1.2025 13:51:20) Ne, to byla ještě základka. A jej gymnaziální třída je přírodní úkaz, všichni naprosto vzorní, motivovaní, učitelé jsou z nich spíš na větvi. Tam by se třeba studentovi líbilo
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.1.2025 13:59:56) puberťáci na zš jsou neuvěřitelná tlupa,
ale i kdyby nechtěl nikdy učit a jenom dělal vš, aby ji měl, aby měl titul,
kolik lidí dodělává sš, aby mělo maturitu, třeba každý policajt, když museli mít maturitu, tchýně měla tříd plnou policajtů, večerní škola, hotelovka. K čemu jim to asi bylo? Po dvaceti letech praxe u policie?
není lepší mít vzdělání ještě bez dětí, bez práce, bez povinnosti, bez péče o stárnoucí rodiče, bez potíží s vlastním zdravím?
|
Federika |
|
(10.1.2025 14:09:09) Ne Ne takový, který mi k ničemu není Raději bych tu energii vložila do něčeho, co chci a potřebuju. Ale jak říkám, můj názor. Kdyby mi moje dospělé dítě řeklo že ani neví, proč tu vejšku dělá, že ho to nebaví a dělat to stejně nebude, rozhodně bych mu řekla:"Ježiši, tak se na to vykašli... A dělej něco jinýho." Život je krátkej Nejhorší je žít ho tak, jak nechceš.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(10.1.2025 11:42:15) " Dcera chytila "budoucího pedagoga" na chemii a ten na ně doslova řval,že je nesnáší, nesnáší děti, " Nejakeho kriklouna, kteryho si druhostupnaci namazou na chleba a ktery po prvni hodine (v pripade aktivnich zaku) nebo po tydnu (v pripade pasivity) ze skolstvi zmizi, nepovazuju vubec za dulezitou zalezitost. Skutecny problem jsou treba vyhorele ucitelky, ktere sly prece ucit z lasky k detem, a ted cely rok dusi prvnaky, aby to doklepaly do duchodu. Nazory a postoje se vekem meni a ti, co sli studovat pedak z nouze, se casem muzou stat vybornymi uciteli.
|
monam |
|
(10.1.2025 11:48:22) "Nazory a postoje se vekem meni a ti, co sli studovat pedak z nouze, se casem muzou stat vybornymi uciteli."
Určitě je to jiné, když student v nějakých 22-23 letech učí třeba na střední o pár let mladší "děti" a když přijde někdo ve 40. Nikde není řečeno ani to z ničeho nevyplývá, že někdo ze školství zběhne a pak se zas vrátí.
|
|
neznámá |
|
(10.1.2025 11:53:42) Souhlasím, na synovu třídu toto řvala jazykářka v osmé třídě, velmi tím děti potěšila a myslím, že pak zažívala nejhorší rok a půl svého života. Ta třída jí to nechala sežrat a ztratila veškerou autoritu, po nějaké zdravovědě jí dokonce třídou lítal rohlík nevlečený do kondomu a nebyla schopná to vyřešit. Děti už jsou někde jinde než jsem byli my, učitel u nich nemá autoritu a uznání jen proto, že je dospělý a je to učitel, musí si ji vybudovat a to se nebuduje trapným řevem.
Ale učitelka nakonec na škole zůstala a není špatná, asi se poučila a nějak to funguje, není to nejlepší učitelka, ale funguje to.
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(10.1.2025 11:57:39) Většina lidí jde na školu, kam má šanci se dostat.
|
neznámá |
|
(10.1.2025 12:02:04) Přesně tak a většina lidí stejně nakonec svůj obor nedělá.
|
|
Federika |
|
(10.1.2025 12:06:00) Inko,jo a to mi právě přijde blbý.
|
|
monam |
|
(10.1.2025 12:10:06) "Většina lidí jde na školu, kam má šanci se dostat."
Touto logikou by museli být všichni na VŠCHT nebo ČZU. Samozřejmě, pokud někoho nevezmou na historii, asi to půjde zkusit na peďák. A není na tom nic špatného. Podobně jazyky. Ale pořád si myslím, že většina studuje tak nějak to, co je baví nebo o čem mají alespoň představu, že je bude živit či uživí. A někdo je nevyhraněný. Můj muž si kdysi dával přihlášku na dvě VŠ, techniku a peďák. Na tu první ho vzali bez přijímaček, tak šel tam. Dneska mohl být učitel Já jsem studovala přesně to, co jsem studovat chtěla, ale cesta nebyla úplně jednoduchá.
|
Ropucha + 2 |
|
(10.1.2025 13:39:06) ""Většina lidí jde na školu, kam má šanci se dostat."
Touto logikou by museli být všichni na VŠCHT"
To maximálně, kdyby se chtěli na jeden až dva semestry někde zašít. Poté by skončili, jako i řada studentů, kteří jdou na VŠCHT se seriózním úmyslem. Nicméně ano, dělá se to, jdou lidé na obory bez přijímacích zkoušek, jen aby to někde zkusili. Nebo na snadné obory, kde věří, že zvládnou dostudovat. I když je obor nezajímá a školou se částečně prošvindlují. Lidé holt mají různé motivace a je to asi především věc samotných škol, jak si studenty vybírají a jak je nechají nebo nenechají procházet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(9.1.2025 18:14:55) Federiko, s těmi peďáky to je už hodně dlouhá tradice. Když někdo potřebuje titul.
|
Federika |
|
(9.1.2025 18:18:39) Kat, já vím, z naší školy odpadalo hodně lidí a téměř všichni šli na peďák a pak se přicházeli chlubit, jak tam jsou za hvězdy a že my zbytečně drtíme. A ani se neostýchali mluvit o tom,že nikdy učit nepůjdou. Takhle by to nemělo fungovat.
|
Čumča. |
|
(9.1.2025 18:32:27) "že my zbytečně drtíme. A ani se neostýchali mluvit o tom, že nikdy učit nepůjdou."
to je hodně blbý, ale ještě horší je, že oni nakonec z nouze učit půjdou a odnesou to ty děti
|
Ropucha + 2 |
|
(9.1.2025 18:39:47) "horší je, že oni nakonec z nouze učit půjdou a odnesou to ty děti"
Také myslím, minimálně s některými kombinacemi předmětů. Zjistí, že mimo obor zase není tolik skvělých pracovních příležitostí.
|
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 18:42:28)
"horší je, že oni nakonec z nouze učit půjdou a odnesou to ty děti"
Jak smutné a trefné!
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(9.1.2025 18:35:28) Federiko, nemělo by to tak fungovat, ale asi tomu nelze úplně zabránit. Konkrétně u pedagogického studia tedy by se to dalo řešit tím, že předmět svého oboru by člověk musel vystudovat na příslušné fakultě (přírodovědecké, filozofické, matematické...) a k tomu by si dejme tomu v magisterském programu přidal pedagogické vědy. Ale všeobecně asi vždy budou na snadnější školy nastupovat studenti bez zájmu o obor, jen z vypočítavosti, aby do šestadvaceti měli status studenta.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.1.2025 18:56:05) Ropucho, my jsme oba studovali učitelství na přírodovědě, byl to učitelský dvouobor, něco jsme měli společný s odborným studiem, zvlášť ze začátku, pak přibyly ty pedagogický věci, ale zrovna na té přírodovědě je fakt neuměli učit, takže z nás byli mnohem víc odborníci než učitelé
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 18:21:56) To bylo už za mého mládí.
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 18:23:12) U nás v práci, kdo potřeboval dodělat titul šel na zemědělskou.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.1.2025 18:51:52) Federiko, me, nebyla to pedagogická, in opravdu chtěl učit, jeho maminka byla učitelka a on byl opravdu oblíbený a dobrý učitel, chtěl to dělat
jenže změnil, rok a půl od promoce, fakt hodně brzo
Chci tím říct, že člověk v 19 a ani v 25 nemusí vědět, co chce dělat, už proto, že v dnešní době vznikají povolání, která můžou člověka zlákat úplně bez ohledu na to, co kdy dělat chtěl, není možný říct, že nevím, co chci dělat a tak nemám jít na vš. Naopak, vystudovat, získat rozhled, kontakty, schopnosti a pak zjistit, co vlastně budu dělat, úplně na to stačí poslední čtvrtině studia. Pořád jsou místa, na kterých je důležitější, jestli člověk má vš, než jakou vš má
|
Ropucha + 2 |
|
(9.1.2025 18:58:05) Yuki, souhlasím, že VŠ student nemusí od počátku vědět přesně, co chce dělat. Někdo tu vizi má, někomu vykrystalizuje během studia. Podstatný je myslím zájem o obor. Ať už je tam od počátku, nebo člověka obor chytne až během studia. Za problém považuji, když člověk projde školou bez zájmu, jen aby utloukl pár let a získal titul. Takoví lidé se podle mě nijak valně neuplatní ani s tím titulem.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.1.2025 19:06:13) ani ten obor nemusí znát, fakt ne
blbý je, když studovat nechce, ale takovou se většinou moc dlouho neudrží
mělo jsme jednoho spolužáka, znali ho asi všichni, kdo v té době studovali v Brně, ten chtěl studovat,asi, ale nikde nevydržel, to byl jiný případ
pak jsou chytří, kteří nechtějí, to je blbý, tam je většinou nějaký dlouhodobý problém, který vznikl už třeba na základní škol nebo v rodině, bohužel
hlupák většinou brzo vyletí, notorický flákač málokdy vystuduje
a kdo má na to, aby vystudoval, ten i práci najde, na pracáku je minimum vysokoškoláků
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Drypetis |
|
(9.1.2025 16:34:42) Inko, ano, doktora nebo právníka bez titulu dělat nemůžeš. A ve státní správě jsou taky přísné podmínky na vzdělání. Ale zas třeba můj zaměstnavatel má všude požadované SŠ/VŠ a jsou tam vstupní testy a hodně se přihlíží k praxi. VŠ je spíš výhoda, ne podmínka. Je tam běžná situace, že šikovný SŠ šéfuje o dost staršímu VŠ, kterému vyhovuje být v ústraní nebo prostě na ten profesní růst nemá předpoklady. A platy odpovídají pozici a ne vzdělání, dá se říct, že se na vzdělání moc nekouká. Spíš je tedy někdo, kdo je VŠ a nedere se nahoru, podezřelý, ambiciózní SŠ podezřelý není a může se rychle vypracovat.
|
Federika |
|
(9.1.2025 16:42:00) Drypetis, jo, přesně.
|
|
|
|
Liaa |
|
(9.1.2025 15:05:32) Tak oni je na VŠCHT sice vezmou bez přijímaček, na průměr, ale během prváku je vyházej.
|
Federika |
|
(9.1.2025 15:13:41) Lio, jo, vyhážou, během prvního nebo druhýho. Během té doby se rozkoukají vyberou zas nějakou školu, která je vezme. Spousta mladých studentů to takhle plácá. A rodiče je spíš podporujou, aby přece nějakou tu vejšku měli…Jedno jakou, nějakou…
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 15:20:01) "Spousta mladých studentů to takhle plácá. A rodiče je spíš podporujou, aby přece nějakou tu vejšku měli…Jedno jakou, nějakou…"
Presne, Fed.
|
|
|
|
|
|
|
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 13:49:10) " narůstá počet lidí, kteří jdou studovat VŠ jen proto,aby VŠ měli."
Uff, ale na toto som teda obzvlášť alergická! Tak hriešne plýtvanie časom i prostriedkami!
|
Kaliope X |
|
(9.1.2025 14:34:49) " narůstá počet lidí, kteří jdou studovat VŠ jen proto,aby VŠ měli.
Uff, ale na toto som teda obzvlášť alergická! Tak hriešne plýtvanie časom i prostriedkami!"
Tak zrovna vzdělání mi přijde jako přínosné vždy, ať už je jakékoli a v budoucnu bude dotyčný dělat cokoli jiného. A kdy jindy se "hříšně" bezstarostně vzdělávat, než v mládí?
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(9.1.2025 14:41:50) vidím to podobně... nejde přece nutně jen o to, jestli dotyčný nakonec získá maximální možný titul z vš, ale i o to, co se během té doby naučí, že se mu otevřou nové obzory, pozná různé lidi, získá povědomí o věcech, na které by jinak ani nepřišel, naučí se pracovat s fakty, naučí se opravdu učit... i nedodělaná vš je prostě užitečná... a klidně i mimo obor, kterému se pak člověk věnuje... já mám teda jen sš, ale vlastně i když jsem obor úplně minula, těžila jsem dlouho z toho, co jsem se na škole naučila, paradoxně mi nejvíc v počátcích pomohlo, že si ředitel školy potrpěl na počítače a naučila jsem se tam počítač používat (jo, jsem stará ale vlastně tady to asi většina z vás ještě chápe )
|
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 14:55:21) "Tak zrovna vzdělání mi přijde jako přínosné vždy, ať už je jakékoli a v budoucnu bude dotyčný dělat cokoli jiného. A kdy jindy se "hříšně" bezstarostně vzdělávat, než v mládí?"
Jasne, każdý mą svoj názor, ja trvám na svojom - než aby som x rokov investovala čas a peniaze do štúdia niečoho "hlavně ať mám titul", tak to radšej pojdem makať a budem viac prospešná sebe i štátu. Máme to asi takto v rodine - moj syn sa nemože dočkať toho, až začne odvádzať dane
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 14:59:59) A čo ma ešte úplne točí, ak si niekto VŠ štúdiom predlžuje mládí, školu zvolili len podľa náročnosti (i to som z úst mladých počula), a vysáva pritom rodičov. Nech si to financujú sami.
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.1.2025 16:23:38) Federiko, můj muž chtěl učit, proto studoval na učitele, teď už dávno neučí, přece nemůže člověk v 18 very, Co bude dělat za dvacet let, už proto, že spousta oborů ještě neexistuje. Takže mít co nejvyšší vzdělání, který mít můžu, je cesta, jak zvýšit pravděpodobnost, že i za dvacet, třicet nebo padesát let budu schopná sehnat práci.
|
|
|
|
|
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 13:43:00) "člověk by měl dosáhnout nejvyššího vzdělání, kterého je schopen"
A ja si to nemyslím.
|
Federika |
|
(9.1.2025 13:44:16) Ani já si to nemyslím.
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(9.1.2025 14:21:09) Ty si to nemyslíš? Proč teda jsi proti učilišti? Co kdyby třeba dcera chtěla být kadeřnice i když má svhopnosti na vš.
|
|
|
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 13:40:46) Ja, rodičovský lempl č.1, ktorý nikdy neriešil školu svojich detí, som vždy chcela hlavne jedno - aby ani jedno z nich nešlo na učilište. Morálka tam býva tak strašná (síce nemám veľký vzorok respondentov, ale stačí i to, čo viem), že medzi tú "bandu" - sorry, ale inak to nazvať nemožem - by som svoje decko fakt nechcela dať.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(9.1.2025 14:10:49) " aby ani jedno z nich nešlo na učilište"
knedli, sorry, ale to je fakt blbost... učiliště není žádná temná díra požírající světlé duše dětí prostě pokud dítě nemá studijní předpoklady a rodič by ho kvůli strachu z učňáku měl narvat na jakoukoliv střední školu, za jakoukoliv cenu (takové ty tvrdě vydřené známky), určitě mu to nijak neprospěje... za mne stokrát radši učňák a dítě, co se cítí dobře, než vystresovaný student střední školy, co má nakonec problém ji vůbec dokončit a sebevědomí na nule... (ale chápu, bereš to z pozice rodiče nadaných dětí )
|
TaJ |
|
(9.1.2025 14:39:34) Rose, vidím to úplně stejně. Syn taky není zrovna studijní typ a na maturitní obor se hlásil vlastně hlavně proto, že je to obor, který ho zajímá od útlého dětství a který v tříletém provedení prostě nikde není. Tak je na tříletém učebním oboru aspoň trochu souvisejícím a je tam spokojený, maturitu si může dodělat na nástavbě, kdyby se jednou rozhodl.
|
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 14:51:54) Uznávám, že som ovplyvnená a zmasírovaná príbehami pár pedagogov (Jihočeský kraj) a to, čo občas počujem, je jak z filmu. Nadávky učiteľom (hlavně učitelkám), natáčenie si ich na telefon, bitky medzi spolužiakmi, vyhodené stoličky z okna (počas výuky). Ok, nie na každom učilišti to je takto, to nemožem spochybniť. Od pedagogov z 2 učilišť a od známej z jedneho, takže vlastne hodnotím atmosféru, morálku a úroveň len troch, čo je málo.
|
TaJ |
|
(9.1.2025 14:59:07) Knedlo, chápu, naštěstí nic takového se u syna ve škole neděje, ani na škole, kam chodí syn mojí kamarádky (právě dělá 4.ročník, kdy bude maturovat, loni ve třeťáku získal výuční list). Ale nepochybuji o tom, že jsou lokality, kde je takovéhle chování běžné. U syna ve škole naštěstí ne a ti učitelé, které jsem tam zatím poznala, tak jsou myslím na jednu stranu fajn (i syn to říká), ale na druhou stranu si fakt umějí zjednat autoritu, když je potřeba.
|
kysnutá knedla |
|
(9.1.2025 15:02:40) TaJ, ani nevieš, ako ma teší, keď sa dozviem, že sú učň. školy, kde to funguje. Je to moje velké prianie, aby to bol standard, lebo ja som práve veľkým zastáncov učilišť. Nech je čo najviac úspešných absolventov, ktorí sa budú živiť tým, čo sa naučili, a čím budú tak prospešní (a často i prachatí - dobrý remeselník sa má dnes lepšie než niektorí s vš).
|
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(9.1.2025 15:17:36) "Nadávky učiteľom (hlavně učitelkám), natáčenie si ich na telefon, bitky medzi spolužiakmi, vyhodené stoličky z okna (počas výuky)."
no ale to není jen doménou učňáků... btw ten případ šikanované učitelky (použito i v seriálu Ochránce), to byla pražská průmyslovka
|
|
|
|
TaJ |
|
(9.1.2025 14:45:48) Knedlo, ale učiliště (respektive učební obor bez maturity) fakt nemusí být nic tak strašného, jak píšeš. Učební obory jsou běžně i v rámci středních škol. Syn je na tříletém učebním oboru bez maturity, ale ve stejné škole a budově je ještě řada maturitních oborů a atmosféra školy je fajn, syn kladně hodnotí jak vyučující (kteří učí často jak na maturitních, tak na učebních oborech), tak i spolužáky. S žádnými vyvrheli se tam zatím nepotkal.
|
|
|
Evelyn1968,2děti |
|
(9.1.2025 14:22:14) V dnešní době, kdy je tolik vysokoškoláků ze všeho možnýho, mi maturita připadá, jako základní vzdělání pro přijetí do slušné práce. Navíc mít všeobecný rozhled je fajn, ať už člověk dělá cokoliv, pokud se tam nějak netrápí, volila bych možnost dostudovat.
|
|
monam |
|
(9.1.2025 15:03:18) A syn by chtěl z gymplu odejít? Podle mě na to koukáš dost krátkozrace. Možná máte rodinnou firmu, ale bude to syn chtít dělat i za 10 let? Nejde úplně o maturitu, i když je to podmínka pro některé věci a povolání, jako spíše o to, co ta škola člověku dává. Dle mého dává hodně - jazykové znalosti, kritické myšlení, mediální a počítačovou gramotnost, člověk si testuje svoje možnosti a odolnost vůči stresu, učí se rozlišovat podstatné a méně podstatné. Btw nepamatuji si, že by se kdykoli od 80. let na učňáky dělaly přijímačky. Někde talentovky, někde specifické dovednosti, někde pohovor, ale ne komplexní přijímačky jako JPZ.
|
monam |
|
(9.1.2025 15:12:47) A ten sešup z víceletého gymnázia na učňák by byl určitě dost drtivý. Protože co si budeme nalhávat, studijní prostředí tam moc není a kdo může, ten dnes jde na maturitní obor.
|
TaJ |
|
(9.1.2025 15:17:57) Monam, tak hlavně já bych to v případě zakladatelky asi vůbec neřešila, pokud syn na gymnáziu zvládá a on sám tam chce zůstat. Vypadá to, že to řeší spíš ona, než syn.
|
|
|
|
Drypetis |
|
(9.1.2025 16:27:20) Vejce, určitě dodělat maturitu a pak se vyučit. Pokud už oboru rozumí, tak to vyučení půjde snadno. Já mám v okolí několik VŠ, kteří se vyučili i ve vyšším věku, ve dvou případech je to obor, který zatím dělají jako koníček a živí se něčím jiným, ale chtěli to prostě umět na úrovni vyučení a mít na to papír. Maturita je základ a pak se dá jít na VŠ stejně jako do toho učení. Syn známých po 4 letech přešel z osmiletého gymplu na učňák s maturitou a pak na tu VŠ chtěl a od začátku nedával matiku a fyziku, protože na tom učňáku ji moc do hloubky neměli. Nakonec z VŠ odešel. Ale udělal si další výuční list, v jiném oboru, než má ten první. A taky si udělal pedagogické minimum a pracuje jako mistr odborného výcviku. Soukromý řemeslník si ale jistě vydělá víc, jemu vyhovuje tohle, zas je tam krátká pracovní doba a volné celé prázdniny
|
|
Čumča. |
|
(9.1.2025 16:29:11) Vejce, a co chce syn? Jak je na gymplu spokojený? Je spíše matematicky nebo humanitně nadaný? Který předmět má rád?
Já nevím, v jakém řemesle má jít v rodinných šlépějích, ale u některých oborů by se mu mohlo hodit, kdyby se dál vzdělával v designu, nových technologiích, konstrukci... Možná to píšu hodně neučesaně, v rychlosti a špatně, ale prostě některá řemesla můžou mít určitý přesah, mohl by jít do ciziny naučit se nové trendy - a tam by se mu mohlo dost hodit umět cizí jazyk (nebo dva cizí jazyky). Navíc, třeba by firmu v budoucnu vedl jen jako majitel s několika podřízenými, nedělal by sám rukama, ale získával zakázky a dál firmu rozvíjel...
Maturita s cizího jazyka a IT je dobrý základ pro život, i pro řemeslníka.
|
|
Salamajka |
|
(9.1.2025 18:28:50) Položím tu otázku jinak, pokud by se zranil může vést s tím vzděláním kterého dosáhne podnik se zaměstnanci? Protože vždy je dobré myslet na víc životních alternativ. Jestli ho škola šíleně prudí ať udělá jinou SŠ. Ale je lepší ji mít v mladším věku než dodělávat později
|
|
Pruhovaná |
|
(9.1.2025 20:09:36) Samozřejmě že je to škoda nedodělat sš s maturitou, je to nesmyslné, pokud mu to jde. Všeobecné vzdělání je důležité. A bylo by to velké omezení do budoucnosti. Vůbec nechápu, jak tohle může někoho napadnout.
|
|
|