Já bych určitě nezanedbala to, jak se ke škole staví dcerka. Pokud se těší, byla bych spíš pro nástup, pokud je nejistá nebo nechce, klonila bych se k odkladu nebo k rozhodnutí co nejpozději, protože i tohle těšení se může najednou objevit.
Totéž s těmi spolužáky, pro sociálně slabší dítě mi přijde výhodnější, když jde do školy s někým, koho zná, s kým se kamarádí. Ani bych se nebála toho, že by jí to ti kamarádi "dávali sežrat", spíš že by pro ni bylo frustrující, že oni mohou a ona ne....
Tyto dvě okolnosti bych sdělila v poradně, aby byly zohledněné při vyšetření, ostatně, pokud se dělá vyšetření pořádně, ptají se na rodinnou anamnézu, na vývoj dítěte od prenatálního období až do současnosti, zjišťují různá traumata a cokoliv, co může dítě ovlivňovat. To, jak se bude dítě ve škole cítit často nezáleží na výkonech jako takových, ale spíš na tom, co má za sebou a jaký má temperament. Jsou věci, které nezměníš (já jsem třeba hodně plačtivá dodnes, prostě slzy vyhrknou do očí, aniž je důvod a já pak brečím vzteky, že vypadám jak uřvánek, ostatně to bylo příčinou mnoha mých problémů v dětství, moje máma to měla také a jedna z mých dcer je totéž v bledě modrém. Nám by nepomohlo ani dvacet odkladů
.
A zrovna tu dceru, která je tak plačtivá jako já a fakt ji rozhodí každá hloupost (melancholik jako já) jsem dávala do školy o rok dřív a dodnes jsem ráda, protože ta plačtivost se nezměnila, zato dost brzy vyspěla fyzicky, inteligenčně také zvládá a vyhledávala vždy starší kamarády, takže teď krásně zapadá, mezi o rok mladšími by byla za exota a asi by na tom byla hůř, protože jí ze všeho nejvíc záleží na tom, aby s ostatními vycházela a přitom nijak nevyčnívala.....
Proto je důležité v poradně zmínit cokoliv, co si myslíš, že tvoji dceru ovlivnilo a zejména se zmínit o tom, co oni během hodinového vyšetření nemají šanci posoudit.
Pokud nechceš ovlivnit rozhodnutí, neříkej, zda chceš nebo nechceš pro dceru odklad, ale popiš vše (třeba ty kamarády, co odchází do školy nebo to, jestli pozoruješ změnu v tom, jak dcerka zvládá zátěžové situace).....Ten vývoj má větší vypovídací hodnotu než současný stav.