Zrovna čtu článek. - Problém je v tom, že o odkladu rozhodují rodiče. – Kdyby byla ve školkách lepší diagnostika, odklady by nebyly. Obojí je blbost. Stejně jako víra, že povinná předškolní docházka něco spasí.
Na počet odkladů má největší vliv to, že o (ne)odkladu rozhodují rodiče. A toto procento rodičů odklady prostě CHCE a dokáže si je zařídit. Jestli je to dobře nebo špatně, to záleží na tom, jací ti rodiče jsou a jaký důvod mají k odkladu. I kdyby se odklady zakázaly, nebo o nich rozhodovaly místo rodičů instituce, vždycky to pro někoho bude špatně.
Jsou děti, které by mít odklad měly, ale rodiče si to nepřejí. No a pak jsou ty druhé, které ho dostanou, i když v mnoha případech by ho mít neměly, nebo se tomu dalo předejít. (Tohle nepíšu o dětech, které i přes veškerou péči odklad opravdu potřebují.)
Systém žádá: a) doporučení školského poradenského zařízení (když ho ŠPZ nedá, protože dítě je v pohodě a rodič ho chce, stačí zajít třeba k neurologovi a žádat vyšetření, bo dítě prý začíná koktat, když se mluví o škole – papír od MUDr. se předloží v poradně a je z toho doporučení k odkladu, bo lékař shledal problém). b) doporučení MUDR. – ještě jsem nezažila, že by pediatr doporučení k odkladu nedal (čili patrně formalita k ničemu)
Kromě zbytečných odkladů z důvodu prostého přání rodičů a jejich schopnosti si jej zařídit, je zde i mnoho také zbytečných odkladů z důvodu zanedbané/odložené péče či řešení problémů.
Nepodnětné prostředí (těžko může dítě zvládnout test slovní zásoby, když s ním doma nikdo nemluví, nikam nechodí, knížky nemá a do školky nechodí, paměť má nerozvinutou a pozornost zaměřit nedokáže) - tohle ale obvykle ani ten rok odkladu nemůže vyřešit a dítě dorazí do 9. třídy zbytečně o rok starší, vyspělejší než ostatní děti a moc nechápe, proč by mělo zůstávat ve škole, když ho to nebaví a stejně mu to nejde.
Zanedbaná logo-péče z důvodu výslovnosti – některým dětem není ani rozumět, ale rodičům to nevadí, protože kolem sebe vidí čím dál více dětí, které taky nemluví dobře a nikomu jinému to taky přece nevadí.
Logopedi běžně odkazují rodiče, ať s dítětem přijdou později, i když ti už vzorně dorazili. Tím se poruchy nedořeší včas.
Poruchy chování - agresivní dítě škola bez doporučení asistenta pedagoga nechce přijmout a poradny nesmějí doporučení pro dítě bez odkladu vydat (teda v tom zákoně je to trochu jinak, ale takhle je to pro PPP jistota, že nebude mít problém). Tak se dá odklad (s čímž vřele souhlasí škola i rodiče), čemuž napomůže i to, že škola usilovně hledá důvod pro odklad.
Rodiče nemusejí řešit doporučení školky v případě, že se narazí na zjevný problém, který rodič nevidí (třeba ho vidět nemůže nebo nechce). Například dítě ve 3 letech nerozumí. Školka upozorní – rodič odmávne. Ve 4 letech už se naštve, ale neřeší. V 5 letech se vyděsí a začne dítě trochu učit mluvit, koupí si písanku do školy a sežene pár pracovních listů. V 6 letech konečně dorazí do ŠPZ a je z toho těžká VD, která se mohla řešit už v těch 3 letech, kdy bylo jasné, že dítě nerozumí. Do ZŠ samozřejmě v 6 letech nenastoupí. (Totéž se týká i dalších neřešených vývojových vad.)
Nestačí povinná předškolní docházka nebo sebelepší diagnostika, když rodiče stejně neřeší ani takhle zásadní problémy (a řešit nemusí)...
No a pak je to jeden velký problém – když dítě v testech v ŠPZ neprokáže školní zralost, tak poradna vydat doporučení k odkladu prostě musí. Jenže kolikrát nejde o projev takové té běžné nezralosti, ale třeba o to, že dítě ve stresu z cizího prostředí nepodá požadovaný výkon, nebo prostě narazilo na svoje limity v určité sledované oblasti a dál se ani za ten odkladový rok jednoduše neposune (na můj dotaz, k čemu je takový odklad dobrý, jsem se dozvěděla, že se sice "nepodaří zabránit školnímu neúspěchu, ale dítě se zralejší nervovou soustavou je lépe schopno mu čelit").
Limity školní zralosti můžou komplikovat nástup do školy i například (mimořádně) inteligentním předčasně narozeným dětem, které ve skutečnosti dozrají do svého ideálního stavu před nástupem do školy třeba o ten rok později, ale už nyní dávají dobrý výkon, tak proč je nevzít. Podle tabulek dobrý, ale obvykle bývají i jiné projevy nezralosti, které testy školní zralosti neukážou, ale projeví se až ve škole.
Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.
Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti. Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.