KoproFka |
|
(24.10.2012 10:44:42) Když už jsme u těch prvnáččích úkolů - minulý týden jsem zjistila, že naše pí učka v matematice dává dětem tzv. "matematický řetězec" tedy začne 1+2, děti si to počítají z paměti v hlavě a pak přidává -1....+2....atd. Prozatím děti umí do 5-ti, takže prozatím počítají s těmito čísly. Prý?? už takhle s dětmi počítá cca 3 týdny vyplynulo z jejích slov s jinou maminkou) no a já zjistila, že to mlaďas doma nechápe (podle něj to cvičí týden) - říkal, že neví, co má dělat s tím +2, nebo -1, když před tím paní učitelka neřekne žádné číslo. Vysvětlila jsem mu to a bylo, nicméně mě celkem zarazilo, že tohle už po měsíci ve škole dělají. Že paní učitelce nestačí klasické mono příklady. Já jsem tedy u nás doma ta matematicky zdatnější, ale tohle je podle mne už vyšší level (nicméně třeba se pletu). Dál mě zarazilo, že mlaďas tvrdil, že to VŠECHNY děti chápou, jen on ne a tak jsem malým průzkumem zjistila, že to neumí ani jedno! dítko ze 4 jeho kamarádů, které chodí s ním do třídy! Trochu jsem se divila, že on to nepobral (počítá už dlouho a ve dvouciferných číslech), ale 3 dny nebyl ve škole kvůli nemoci, tak jsem to přisuzovala tomu, že chyběl na ten začátek s vysvětlením. Když jsem ale pátrala, jak jsou na tom ostatní děti, překvapilo mě, že to nedává ani jedno..
Takže se ptám, mají vaši prvňáčci taky takovéhle matematické procvičování?? Já ze svých školních let tedy tohle nepamatuji - rozhodně ne v první třídě.
|
Hadi a spol |
|
(24.10.2012 10:48:57) Naše holky v pondělí přišly s tím, že jim paní učitelka přidala další znamínko a to +, takže u nás se teprve teď začne sčítat příští týden
|
|
anemon |
|
(24.10.2012 10:51:59) Učí se podle matematiky s krtečkem, + - < a > nyní do 5, dnes budou psát šestku v písance a pravděpodobně příští týden počítat do šesti, jako minulý do pěti.
|
KoproFka |
|
(24.10.2012 11:02:37) Oni mají nějakou jinou Matematiku (sešity má pí učka vybrané), dělají tam ale to stejné, co u vás. Nic o matematickém řetězci tam nebylo, takže jsem byla celkem překvapená, když s tím mlaďas přišel. No, už to chápe. Zajímalo by mě ale, co na to třeba pí učky prvních tříd - není to na ty prťata moc těžký?? Ne že by mě osobně to vadilo - aspoň se synek naučí zas něco navíc (to, co tam teď berou, to už dávno umí), ale ostatní "školou nepolíbení" prvňáčci z toho musí asi mít hlavu celou zamotatnou, si myslím - sotva zvládli první čísla, už na ně paní učka valí takovéhle složitější početní operace...
Když se o tom bavím s kamarádkami (maminkami jeho spolužáků), běžně říkají, že se učí s dětma doma i 1,5 - 2 hodiny každý den, aby to děti pobrali - a to jsou normální chytré děti (rodiče SŠ, VŠ)... To mi tedy přijde brutus. My zatím jen napíšem úkoly a je hotovo - sakum prdum max 15 min denně i s přebalením tašky a ořezáním tužek do penálu
|
Ziwa | •
|
(24.10.2012 11:13:08) U nás úkol sám zabere taky max 15 min. Ale pak číst a procvičit angličtinu a jsme tak na hodince. Já to tedy dělám tak, že čtení trénujeme klidně po cestě v busu (kde je nějaký nápis, ukazuji písmena a slabiky a zkoušíme. Stejně tak mu případně dávám lehké mat. příklady, či se zeptám na něco z angličtiny, jinak bychom to nestíhali (a hlavně by nás mladší nenechali v klidu)
|
KoproFka |
|
(24.10.2012 11:36:48) Jo, čtení - to mi připomnělo - mlaďas dostal papír od pí učky, že má denně číst (protože už to umí) a zapisovat na něj, kolik přečte str. Ostatní děti čtou slabiky a to už je pro něj triviální. A jelikož tam nebylo nic o množství, tak jsem mu to určila na cca půl hoďky hlasitého čtení. Za tu dobu on přečte téměř jednu celou kapitolu z Modroočka. No, po 2 dnech se mi začal bouřit, že tolik číst nebude a že si chce číst potichu a fakt jako odpor - přitom sám si čte potichu, co potřebuje, takže jsem byla celkem překvapená tou jeho reakcí. Takže jsem po mailu konzultovala s pí učkou, aby mi dala nějaký časový limit, že mi nenapsala, kolik toho má číst. No a ta se zděsila, že prý max 1 odstavec, že půl hoďky je moc
|
Kaja222 |
|
(24.10.2012 11:39:39) ja nechavala cist stranku nahlas a pak at si cte potichu trebas do aleluja. Ucitelce pisu poznamku zda to bylo potichu nebo nahlas, at si to prebere
|
|
Marťa11 |
|
(24.10.2012 11:52:21) to se nedivím, že se zděsila zkus si číst půl hodiny nahlas!
|
|
MarMat (+2) |
|
(24.10.2012 12:31:16) Vůbec se mu nedivím!! Četla jsem už ve školce a čtení nahlas nesnáším dodnes. Přemáhám se akorát kvůli synovi
to je fakt hodně - půlhodina nahlas
|
KoproFka |
|
(24.10.2012 14:06:46) No, to jsem fakt přehnala. Ale na tom papíru byly tři kolony - datum, strana, podpis, takže jsem usoudila, že to má být v řádu stran... holt bych pobřebovala nějaký kurz pro rodiče prvňáčků
|
|
|
Lída + 4 |
|
(24.10.2012 18:34:28) A proč vůbec chtěla, abyste to zapisovali, když číst umí??? Řekla bych, že je to víceméně k ničemu (a ještě navíc zbytečná buzerace).
|
Delete |
|
(24.10.2012 18:36:17) A navíc to způsobuje, že se ze čtení stává povinnost a ne záliba . Bohužel se to děje i u nás a to až do páté třídy .
|
|
|
|
|
Lou+3 |
|
(24.10.2012 11:25:43) Nevim, my meli v prvni tride ukoly na tak 1az 2 hodky denne, deti znicene. Na jare to nakonec rekli ucitelce a ted v druhe tride uz je to trochu lepsi. Retezce nejsou tezke, staci diteti trochu pomoci a vysvetlit doma. Ja neresim, co tam berou, jen jim obcas trochu pomuzu. Maji ucebnice od Frause?
|
|
Loriana |
|
(24.10.2012 11:26:27) Dcera v první taky používá tyhle řetězce, celý říjen, ale chodí do třídy pro nadané děti a zvládají to všichni. Sousedovic holka v běžné první třídě tohle vůbec nezvládá, počítají nyní do 5 prý.
|
|
|
|
hankuba/Kubík06/Eliška09 |
|
(24.10.2012 10:54:22) Ne to slyším poprvé. Syn budou dnes pravděpodobně začínat psát 5.Ale minulý týden dostali domácí úkol,kde bylo i odčítání a sčítání s 5,ale nevím o tom,že by to probírali,když v matice se na to dostanou až příští týden
|
Kreaty |
|
(24.10.2012 11:02:25) mají krtečka, počátají už do 6 mínus i plus, větší či menší, řetězce nedělají
ale můžete mně poradit jak píšou vaši prvňáci 4 jenom s čárkou nebo jako tiskací, že to odtahujou až nahoru? nebo je to jedno
|
KoproFka |
|
(24.10.2012 11:03:55) u nás se učí klasickou psací tedy jen s čárkou - nahoru nedotahují.
|
|
|
|
Robin* |
|
(24.10.2012 11:08:34) U nás se učí metodou profesora Hejnýho a tam je to možná trochu podobné. Ale vím, že dělají kroky dopředu a dozadu na takových značkách, aby to dobře viděli. Udělej dva kroky a pak tři kroky, kolik jsi udělal kroků celkem. Když se pak vracíš,tak je to odčítání. Nebo se to dělá na schodech a počítají se schody. Tři schody nahoru, pak dva schody nahoru - kolik jsi ušel schodů. Vrať se tři schody dolů. Kolik ti zbývá schodů. A děti to chápou, protože si to umí dobře představit. Zatím počítají do 6.
|
Robin* |
|
(24.10.2012 11:12:51) tady je to vidět na videu. taky se to učí jako autobus. nastoupil jeden človek, na další zastávce nastoupili dva lidi. Na třetí zastávce jeden vystoupil. Kolik lidí je v autobuse na konečné. Všechno se to učí názorně s pomůckami, takže to děti dobře pochopí.
http://ucebnice.fraus.cz/rozsireni/videa-k-matematice-pro-1-rocnik/
|
KoproFka |
|
(24.10.2012 11:21:31) tyjo, to je dobrý!
|
|
Jana | •
|
(24.10.2012 20:23:59) A to prohlasuji z presvedceni jako ucitelka matiky (+ fyziky). A hlavne jsem taky pracovala s detmi s dyskalkulii. Ne v Cechach.
Ty deti fakt lituju. Jak to rict jednodusse: motaji jim tam pojmy jako dve a druhy, tri a treti... Vsechny tyhle methody "kroku, co se odpocitavaji" - ...
Pro pochopeni cisel jsou fakt zlaty mnoziny - jen ta "vedecka" cesta, jak to pojali v ucebnicich v CSSR v sedmdesatych letech minulyho stoleti...
|
Mlada |
|
(25.10.2012 17:54:12) Jano, ujišťuji tě, že nemotají. Číslo má v matematice několik rolí a (i) v koncepci prof. Hejného se děti mají možnost se všemi postupně setkat. Krokování a autobus nejsou jediná prostředí, ve kterých pracují. Mmch, krokování je zrovna prostředí velmi potřebné, mimo jiné je velmi dobrou pomůckou a přípravou pro chápání záporných čísel a operací s nimi.
|
Jana | •
|
(25.10.2012 21:25:11) Prosim?!! Oni zvednou JEDNOHO panacka nahoru a reknou "Dva"... Ale to je jenom ten DRUHY ze dvou.
My vime o co jde ale pro ne to je mateni pojmu!
Kolik z nas nemelo tak docela v matice jasno a plichtilo to tak nejak...
Kdyz ma clovek srovnani s detmi, co nechapaly vubec a ted jsou uplne jisty, tak vidi jasneji, kde se delaji pri uceni chyby.
Je to malicky rozdil v reci s velkymi nasledky.
Mimoto - i to, jak je to v tom videu "nacviceny", mi zpusobuje bolesti v brisni krajine...
|
Mlada |
|
(25.10.2012 21:37:54) Promiň, o kterém videu konkrétně mluvíš? Možná se mi povede přijít na to, co nevidíš. K nacvičení - nevím, jak si představuješ, že má vypadat ukázkové video, tedy video, které má odprezentovat přesný postup. To snad je jasné, že to není záznam z běžné hodiny, když ta videa vznikala takto účelově.
|
Mlada |
|
(25.10.2012 22:00:41) Že ty mluvíš o autobusu? Ale tam se přeci odpočítávají panáčci, kteří vystupují, nebo nastupují. Nejprve se ohlásí počet - vystupují dva, potom se odpočítají jeden - dva. Je dobré, pokud jsou figurky vidět i slyšet. Přijde ti tak zásadní, že se u toho nepoužívají řadové číslovky??
|
Jana | •
|
(26.10.2012 8:45:14) Ano. Presne tohle myslim tim "malym detailem". Ale i pri chozeni po koberci atd... Aby se dite nematlo, musi byt pri vysloveni "dva" i VIDET ta cela mnozina. To neni, pokud jdes dopredu (nebo z pozpatku). Tam proste STOJIS NA JEDNOM KRUHU! Takze i tyhle "ciselny osy na odpocitavani" jsou UPLNE horor!
Nejak se s nimi deti dohrabou ke spravnymu vysledku (pokud neudelaji nekde chybu, coz jde snadno) ale vubec nepochopi vo co go a pak ti samozrejmne rovnice nevyresi (ty "Platzhalteraufgaben", uz nevim ten ceskej pojem: ... - 3 = 6 )
|
Mlada |
|
(26.10.2012 10:01:47) Všimla sis, že při pohybu na koberci ty děti počítají kroky? Tedy jde o počet pohybů, které udělají (dopředu či dozadu)? .. Promýšlela jsem i ten autobus a i tady si myslím, že je základní číslovka v pořádku. Jde o počet vystupujících (nastupujících) osob, to odpočítávání po jednom má jen zvýšit názornost, dát dětem dost času na uvědomění si procesu.
A tu rovnici, dejme tomu x - 3 = 6, vyřeší i pomocí krokování. Třeba takto: Použijí prostředí schodiště: "Udělal jsem tři kroky dozadu a skončil jsem na schodu číslo 6. Na kterém schodu jsem stál původně?"
Kromě toho mají na vyřešení této rovnice několik dalších možností, s nimiž se postupně seznamují.
|
Jana | •
|
(26.10.2012 12:07:53) Asi si neporozumime. Ja pracovala jako ucitelka i dost dlouho s detmi MIMO skolu, jako teraputka. V te terapii se deti CHTELY naucit rozumet cislum a matematice a ja jim v tom pomahala. Ony byly uprimny a otevrene mluvily o tom, jak premysli a "pocitaji". I ve skole jsem vyzadavala od deti porozumeni a ne "provadeni ukonu".
Treba perlicka: prevzala jsem 7.tridu po kolegovi (stridali jsme po 2 letech) a ve "vyberovym" kurzu byla jedna holcina - po 3 TYDNECH stala jeji matka prede mnou a priznavala, ze u ditete byla diagnostikovana dyskalkulie uz ve 3.tride. Ale rodice by radi maturitu, tak to pred uciteli tajili. Jenze v mym vyucovani holka s tim "navodem" nic nedokazala a tak zalarmovala rodice. Tak jsme ji znova otestovali: Ona nemela ani POJEM, co cisla muzou znamenat...! Presto mela u toho kolegy v seste tride (=zlomky) 2!
Pro Tebe je to o.k., ja si myslim neco jinyho. Nechme to tak, mam ted mimino, prvnacku (mmch ta uz i deli - tedy porozumenim, nee na papire), zahradu, dum a plne pracovne vytizenyho manzela....
Preju hezky den!
|
Mlada |
|
(26.10.2012 12:22:55) Jano, sorry, ale já mluvím o voze a ty o koze. Alespoň doufám, druhá možnost je, že si myslíš, že ty jediná na světě to umíš dobře. Tvůj případ se sedmačkou mi přijde už úplně mimo. Nechápu, jak můžeš dojít k závěru, že ty děti nerozumí tomu, co dělají, na základě ukázek výukových prostředí. Ale ano, každý jsme nějaký. Já té metodě věřím, protože ji používám. Na rozdíl od klasiky nutí děti opravdu přemýšlet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ziwa | •
|
(24.10.2012 11:11:00) Syn je též v první, v číslech mají oficielně 4 poslední naučenou, ale jelikož všechny děti uměly čísla předem, počítají v příkladech už do 10 + a - standardně. Teď ale měl za dom. úkol příklady typu: ? + 2 = 6 nebo ? - 3 = 1. U toho občas váhá. A já také, neboť nevím, jak mu to vysvětlit aniž bych ho "mátla" převáděním na druhou stranu. Zatím to má pokaždé aspoň s jednou chybou.
|
|
Nevímsirady |
|
(24.10.2012 11:19:17) My počítáme klasiky + - do čtyř a i tak je to děs Tohle bych asi nebyla schopna vysvětlit, aspoň né teď
|
KoproFka |
|
(24.10.2012 11:27:01) Bathory, on to pochopil hned, když jsem mu to vysvětlila, na matiku bude asi po mně (naštěstí). Ale tím, že není typický prvňáček (čte, píše počítá už dloooouho, čísla do 0-9 a celou velkou abecedu ovládal už v 1,5 roce), tak na to má kapacitu - prostě jen tohle je pro něj to nové, co se učí (vyjma tedy psaní kurzívou, ale i to mu jde, k mému překvapení, fakt dobře). Jak tohle ale poberou ty normální děti, pro které je toho nového tolik..
No, říkám si, zlatý množiny - ty jsem tedy já osobně milovala! Oni mají v matice nejakou jako číselnou osu (na sčítání i na odečítání) - ale upřímně, ty množiny byly daleko názornější, podle mne tedy...
|
|
|
Tizi |
|
(24.10.2012 11:28:01) V naší první třídě nic podobného neprobírají. Právě naopak, matika mi tam přijde hodně lehká, zatím počítali jenom do pěti a to klasicky, teď přibrali šestku, všechny příklady jsou hodně jednoduhé, syn se snažit moc nemusí. Čeština je pro něj náročnější.
|
|
Kaja222 |
|
(24.10.2012 11:38:32) jj, to delali a bylo to veeelmi oblibene. Nevim, ze by nekdo s tim mel problemy. Mozna to pí učka proste nevysvětlila. Ono to těžké není, spíš to chce vysvětlit jak na to.
|
|
Marťa11 |
|
(24.10.2012 11:50:36) je to normální procvičování, navíc jen do 5ti, to mi fakt nepřijde jako "těžší level"
|
KoproFka |
|
(24.10.2012 14:08:11) Mě jo, už jen kvůli té okamžité zpětné vazbě, kterou by podle obzvlášť v první třídě potřebovali a která tady takřka není. Udělá chybu hned na začátku a i když má ostatní počítání dobře, výsledek je blbě....
|
|
|
macčí,Matyáš04,Richard08 |
|
(24.10.2012 12:24:09) Dělají. Syn v první třídě klasické základní školy a učebnici mají počítání s Matýskem. Momentálně sčítají do 4 a takový příklad jsem zahlédla,ale je pravda,že v učebnici to bylo s grafickou podporou. Syn je v matematice nadanější,takže už umí sčítat do 20 a problém nemá. Minulý rok jsme vzhledem k nutnosti rozvoje porozumnění a řeči ( má receptivní VD) prošli celou učebnici Frause pro první třídu a tam to také je - ale nikdy né z hlavy, buď děti krokují nebo se hraje hra s autobusem - nastoupil/vystoupil kolik jede dál . To mi připadá zajímavé, i když pro některé děti to může být velmi obtížné.
|
KoproFka |
|
(24.10.2012 14:04:42) No tak u nás to je z hlavy. Mě to tedy přijde celkem náročný a popravdě taky dost kontraproduktivní, páč stačí aby dítko udělalo na začátku jednu chybu a pak už to má celý blbě a zpětně už neví, kde ta chyba je - prostě jim chybí okamžitá zpětná vazba, když si to počítají potichu pro sebe a ještě z hlavy
|
macčí,Matyáš04,Richard08 |
|
(24.10.2012 15:06:33) Tak to mi opravdu přijde příliš. Paní učitelka se mi nedávno svěřila,že někteří prvňáčci mají problém i s rozkladem čísel, pár i s odčítáním. Matyáš zvládá obojí (jak jsem již psala), nechybuje ani při 3D stavbách podle plánu,ale s tímto by měl jistě problém. Dle mého názoru je to chybný přístup paní učitelky, jedině tak dětem matematiku znechutí.
|
|
|
|
Delete |
|
(24.10.2012 14:49:43) Jako písemná úloha mi to přijde OK, z hlavy moc náročné.
|
KoproFka |
|
(24.10.2012 15:57:37) Mě právě taky Nehledě na to, že ten princip postupu výpočtu mnohé děti prostě nepochopily...
|
|
|
překvapená 20.9. |
|
(1.11.2012 23:05:26) matematické představy tohoto druhy se mi v rámci počítání do 5 zdají ok, nejde o to nadřít kolik je 1+3, ale vědět, co to znamená, když se přidá.
|
|
|