18.10Zvidavazena16 |
|
(2.11.2012 22:32:31) Dobrý večer,
zajímalo by mne, jestli jsou děti z Montessori školek v něčem jiné než z běžných školek. Konkrétně jestli se jinak chovají, umí nějaké věci navíc apod. Myslíte si, že Montessori školka je vhodná pro všechny děti, že je takové aktivity zajímají? Jaké výhody spatřujete v Montessori školce? Zajímalo by mne, co rodiče vede k tomu, že dají dítě to tohoto typu školky, jaké jsou pro děti její hlavní přínosy?
|
Kapradina |
|
(2.11.2012 22:37:56) Já se byla na jedné hodině ve školce Montessori podívat a tudy cesta pro mně a tím i pro moje děti cesta nebyla. K otázce tedy - ne.
|
Tessis |
|
(2.11.2012 22:44:58) Parisi, určitě to není směr vhodný pro děti, které jsou vedeny k soutěživosti. Syn MNT pedagogiku miluje, hrozně ho baví ty pomůcky, s "normálníma" hračkama si nehrál nikdy, respektive minimálně.
Dost je to o přirozené nátuře a i o tom, co si představuje rodič. Syn chodí do logo třídy s MNT prvky (má těžkou vadu řeči), a jsme na výsost spokojení, absolvovala jsem i hodně přednášek a workshopů, pracuju s postiženými dětmi a MNT určitě takovým dětem vyhovuje. Což byl i původní záměr MM.
ovšem pozor na to, když to někteří pedagogové přetransformují do české podoby...
|
Tessis |
|
(2.11.2012 22:52:53) Jinak, co by mě vedlo dát dítě do tohoto typu školky. Pokud by syn neměl dysfázii, tak bych ho dala určitě do čistě MNT třídy (u nás je to státní školka), právě proto, že on vůbec nepreferuje hru typu ježdění s mašinkama, hraní si na bojovníky apod. Je to "vědecký" typ, prostě ho ty pomůcky baví, rád se učí. Nemá rád, když je hlučný kolektiv, nesnáší, když se kluci perou, preferuje tichou samostatnou činnost.
I mně je ten směr blízký, snažíme se vychovávat dle Rabr, prostě nám to takhle funguje, když slyším, jak to chodí v některých běžných školkách, tak mi vstávají hrůzou vlasy na hlavě.
|
|
|
Hilly. |
|
(2.11.2012 22:58:46) Ne, musíte to vyzkoušet. Málo školek je ale čistě "Montessori", záleží především na učitelce. Odhaduji, že třeba živým extrovertním dětem by spíš seděla waldorfská, či obyčejná školka s příjemnou respektující učitelkou. Introvertům a dětem, jež uklidňuje přesný režim a řád, spíše montessori. Já teda zatím nepotkala jedinou vyrovnanou a příjemnou montessori-pedagožku, co to umí s dětma. Většinou vždy byly úzkostné, jakoby v tenzi, nervózně zvyšovaly hlas na děti, nedokázaly imrovizovat, když jim dítě rozhodilo jejich koncept výuky, nebo zareagovalo jinak, než se učí v Monte-pedagogice. Montessori je fajn, ale asi bych nechtěla aby bylo dítě vzděláváno jen v tomto duchu.
|
Tessis |
|
(2.11.2012 23:01:09) Hilly, tak u nás to fakt funguje, chodí tam dost hyper dětí, které se tam úžasně zklidnily a fungují lépe, než kde jinde
|
|
Tessis |
|
(2.11.2012 23:05:21) ale to je právě o tom, když se MNT dělá "po česku", kde jedou těžce na výkon, a každé "vyrušující" dítě jim tam vadí.
|
MiliP |
|
(2.11.2012 23:19:38) Tessis, tady je přesně otázkou co je víc. Zda množství zpracovaných pomůcek či svobodná volba dítěte, respektování jeho senzitivních fází a osobnosti dítěte anebo výčet toho co umí a nasměrování do přesně stanoveného režimu. Souhlasím naprosto s tím co píšeš, jakmile jde o výkon u 3letých dětí je to špatně kdekoliv.
|
|
|
MiliP |
|
(2.11.2012 23:17:04) Hilly, já bych to na extrovertní a introvertní neřadila. I extrovertní děti mohou být zaměřeny spíše "racionálně" a waldorf jim rozhodně sedět nemusí. Dle mého je to v našem osobním nastavení - nastavení toho dítěte. Ale souhlasím s tím, že je to o lidech, kteří něco mají dětem předat - a je pak ale zcela jedno, zda jde o Monte či o normální školku - jelikož když je někdo prostě dobrý, s dětmi to umí, přizpůsobuje se danému dítěti je to prostě dobře.
|
Tessis |
|
(2.11.2012 23:29:32) jako třeba Waldorf by zas nebyl pro mě, já prostě nebudu nikdy rodič, co půjde vyrábět papír a podílet se tímto stylem na výuce, tohle prostě není pro mě...
|
Eržika. |
|
(2.11.2012 23:36:11) Tess, tak to já bych klidně šla, ale nedokážu přijmout, že waldorf stojí na teoriích dr. Steinera.
|
|
MiliP |
|
(2.11.2012 23:40:33) Osobně waldorfu také neholduji. Ať už z toho principu, že prostě mám jiné vnitřní nastavení a toto mi prostě nejde ( a tady je otázkou, kolik toho mají naše děti a kolik jim předáváme my osobně ) a také tím co říkala Eržika ( snad jsem to nepopletla ). Teorie Steinera mi jsou velmi nesympatické, rasistické a to je další důvod proč tímto směrem prostě za mou osobu ne.
|
MiliP |
|
(2.11.2012 23:46:09) Btw. ale některé pomůcky a hračky mají tedy nádherné - to ano. Systém je ale dle mého naprosto neporovnatelný.
|
|
Hilly. |
|
(2.11.2012 23:58:41) Na waldorfské pedagogice mi taky pár věcí nesedí, ale je mi o něco víc bližší jak montessori, protože víc pracuje s fantazií. Je taková magická Baví prostě i mě. U Monte musí být i sám dospělý(jako vzor) velmi disciplinovaný a to já nejsem. Teorie Steinera neznám, budu si je muset přečíst, snad mi to tento směr výchovy moc neznechutí. Montessori mi celkem dost pomohla, i když jsem ze začátku některé její teorie považovala za nesmyslné. Čas to prostě prověřil. Třeba to vracení hraček na své místo hned po dokončení hraní. Jak jsme začali kupovat složitější skládačky, hry, hlavolamy, jinak to prostě nešlo, protože se potom součásti těchto drahých hraček ztrácely a nedalo se s nima hrát atd.
|
MiliP |
|
(3.11.2012 0:08:08) Hilly to je ono - já to prostě neumím vykouzlit ten svět těch skřítků. A někdy je mi to fakt docela líto Asi jsem na to zase já moc disciplinovaná a držím se "reality" a tudíž je mi Monte prostě bližší. Proto říkám, je otázka, zda dcera je stejně naprogramovaná, či pouze převzala můj "program". Výhodou tohoto všeho je, že je vlastně jedno jak se co jmenuje, protože si člověk může vzít z těch věcí to co je jemu či dítěti příjemné a dělat si to i v poklidu doma. Pokud se Montessori vykládá v kontextu ( ne, že je nesmysl platit za přesýpání ) má to hodně zajímavého a určitě přínosného. Jen nám doma chybí někdo s těmi skřítky na ten protipol.
|
Eržika. |
|
(3.11.2012 0:28:47) MiliP, tak mě svět skřítků a spol. docela blízký. Však zítra jedem na Samhain a děsně se těším. Naopak - chodím i na zpívání manter do čajovny a pod.
|
MiliP |
|
(3.11.2012 0:35:11) Tak to je super, já ho prostě neumím vykouzlit asi tak dobře. Mantry a buddhismus ano - ale fakt se zanořit do toho taje nějak neumím. Někdy je mi to i docela líto ( i když se to ofiko asi neslučuje s Monte ) ale je to dle mého super, když někdo umí ten svět vykouzlit a vyrobit si ho třeba doma v obýváku a mít tam ty létající víly a skřítky schované.
|
Eržika. |
|
(3.11.2012 0:42:33) MiliP, asi to je výborné, myslím, že máš menší děti, tak si asi ještě neumíš představit xicht puberťáka nad matkou nadšenou takovými ...
|
MiliP |
|
(3.11.2012 0:45:19) Mám v tomto ohledu malé dítě - ale předpokládám, že je jedno co mne bude zajímat za 10 let - pro puberťáka to bude asi vždycky
|
|
|
|
MiliP |
|
(3.11.2012 0:37:55) Btw: ten samhain by mne zajímal - musí to být zajímavé. Ještě že existuje google - alespoň jsem si našla co to je
|
|
|
|
MiliP |
|
(3.11.2012 0:10:27) Hilly jinak doporučuji v tomto případě Steinera moc nestudovat - je to docela masakr. Tedy pro mne byl docela rozhodně.
|
Eržika. |
|
(3.11.2012 0:16:44) Už jsem Hilly našla příslušný web, řekla bych že některé kapitolky souvisí s oním "magickým"...: http://www.anthroposof.cz/co-je-anthroposofie/anthroposofie/
|
Hilly. |
|
(3.11.2012 9:56:09) Díky Eržiko, Steiner byl asi opravdu krapet mimoň Stejně bych si o něm přečetla ještě víc, jdu hledat na netu
|
Tante Ema |
|
(3.11.2012 10:21:26) Steiner žádný mimoň nebyl.
|
MiliP |
|
(3.11.2012 10:54:47) Tante - jde o to z jakého úhlu pohledu to asi vezmeš. Věřím tomu, že on tomu věřil a tu svou teorii uměl dobře předat. Ale dle mého je to krásná zplácanina toho co se mu hodilo. Některé věci jako že lidé pochází z hlavonožců - o nadřazené rase ( bílých ) a dalších lahůdkách, s tím se nějak prostě ztotožnit nemohu.
|
Tante Ema |
|
(3.11.2012 11:08:45) Vždyť tě nikdo nenutí. Já jsem od něj nečetla všechno, takže nevím, kde přesně zmiňuje nadřazenost bílé rasy, dtto ti hlavonožci, ale ono je to celkem jedno, pokud bereš jeho mystiku jako celek, v historickém kontextu a NE dogmaticky. Je hodně neobvyklá a umímsi předstvit, že konzervativní křesťan s ní nesouzní, já konec konců plně taky ne a ani křesťan nejsem. Ale můžu si přečíst celkem libovolnu jeho modlitbu a jsemcelkem v obraze, o co jde v principu. Steiner byl velmi vzdělaný a hluboce věřící člověk, humanista. Není potřeba s ním ve všem souhlasit, takový génius se ještě nenarodil, aby přinejmenším dílčí aspekty jeho práce čas nepřekonal. Myšlenky, které jsou u něj klíčové - rozhodně to nejsou hlavonožci - jsou i dneska velmi nosné a stojí za přemýšlení, ať už si pak člověk udělá názor jaký chce. Takový člověk není mimoň. Mimoň je ten, kdo ví prd a vořech, maximálně zahlédl něco v televizi, ale je hned hotový s hodnocením práce lidí, kteří mají v hlavě víc než televizně-propagační řezanku. Sorry.
|
MiliP |
|
(3.11.2012 11:21:59) Tante nejsem křestaň. Mám na něj malinko jiný názor, čímž nerozpruji, že některé jeho myšlenky jsou zajímavé. Ale z historického kontextu ho brát nemohu, jelikož mi přijde, že v tomhle si vybral z každé kultury to co se mu líbilo a dal to dohromady jako svůj pohled na svět, což je v pořádku - ale rozhodně s ním v mnoha věcech nesouzním. Což je také v pořádku, jako to, že někdo ano. A některé ty myšlenky jsou prostě mimo jakoukoliv realitu. O nadřazenosti rasy a tím, kdo se jím inspiroval netřeba třeba polemizovat. Stejně jako bych nesouhlasila třeba u dětí s tím, učit se malovat jednou technikou, kterou vymyslel ( ať je jakkoliv krásná ) určováním s kterými barvami kdy děti malovat smí atd. Nesouhlasím s jeho názorem, že děti v sobě vědomosti mají a někdy vyplují na povrch bez zásahu zvenku a někdy například "naučením se" . Ale jak říkám, u každé myšlenky můžeme najít to dobré a to co druhému nesedí. A že je mimoň jsem neřekla, jen že s mnoha jeho názory osobně nesouhlasím - čímž se nevylučuje to, že některé mohou být přínos. Ale jako celek to prostě není můj šálek kávy.
|
Hilly. |
|
(3.11.2012 11:29:16) Výraz "Mimoň" jsem použila já, čímž jsem myslela, že v některých úvahách byl "mimo" realitu. Záleží asi na tom, co si kdo pod tímto výrazem představí, proto se tu nebudu přít o tom, zda mimoň byl či nebyl.
|
|
Tante Ema |
|
(3.11.2012 13:15:11) Já také s lecčíms nesouhlasím a asi ještě více věcem nerozumím. Ale jsem si jistá, že to není laciná splácanina typu New Age, dtto že se Steinerem neinspiroval Hitler, ať už o rase tvrdil cokoliv. Těžko si představit protichůdněji laděné lidi. Já znám wal. školy z Holandska a tam jsem si jistá, že to nevedou tak,že děti smějí malovat jen jednou technikou atd. Ale je klidně možné, že náš "reformní pedakok" to tak praktikuje, nedivila bych se. U nás se hledí spíš na formu než na obsah. Já žádnou oficiální waldorfskou průpravu nemám, jen tu holandskou zkušenost a samostudium, ale v praxi se mi hodně z něj potvrdilo a někdy pěkně překvapivě. Nevadí mi v nejmenším, když někdo nesouhlasí s waldorfskou pedagogikou, je to systém,který má své přednosti a slabiny jako jakýkoliv jiný, nevadí mi,když někdo nesouhlasí se Steinerem, vadí mi - staromódně - když se někdo ofrňuje nadvěcmi, o kterých ve skutečnosti nic neví, čímž mámna mysli Hilly, ale vůbec ne jen ji. Spíš vlastně ten přístup,než Hilly.
|
|
Tante Ema |
|
(3.11.2012 13:15:11) Já také s lecčíms nesouhlasím a asi ještě více věcem nerozumím. Ale jsem si jistá, že to není laciná splácanina typu New Age, dtto že se Steinerem neinspiroval Hitler, ať už o rase tvrdil cokoliv. Těžko si představit protichůdněji laděné lidi. Já znám wal. školy z Holandska a tam jsem si jistá, že to nevedou tak,že děti smějí malovat jen jednou technikou atd. Ale je klidně možné, že náš "reformní pedakok" to tak praktikuje, nedivila bych se. U nás se hledí spíš na formu než na obsah. Já žádnou oficiální waldorfskou průpravu nemám, jen tu holandskou zkušenost a samostudium, ale v praxi se mi hodně z něj potvrdilo a někdy pěkně překvapivě. Nevadí mi v nejmenším, když někdo nesouhlasí s waldorfskou pedagogikou, je to systém,který má své přednosti a slabiny jako jakýkoliv jiný, nevadí mi,když někdo nesouhlasí se Steinerem, vadí mi - staromódně - když se někdo ofrňuje nadvěcmi, o kterých ve skutečnosti nic neví, čímž mámna mysli Hilly, ale vůbec ne jen ji. Spíš vlastně ten přístup,než Hilly.
|
|
|
|
|
|
|
|
Lei |
|
(3.11.2012 7:59:10) MiliP, doporučila bys, prosím, nějakou knížku - ať už od Steinera nebo o Steinerovi? Já znám zatím jen základy biodynamického zemědělství . Díky.
|
MiliP |
|
(3.11.2012 10:52:41) Lei, já jsem hledala Steinerovi teorie na netu - ale v němčině. Je jich docela dost v této formě, zda je u nás kniha netuším.
|
|
|
|
|
|
|
Hilly. |
|
(3.11.2012 0:10:32) Mili, jo, jasně, já to uvedla jen jako příklad. S dětma jsem hodně chodila na různé aktivity vyžadující soustředění(i různé montessori miniškoličky), protože jsou právě dost živé a extrovertní a naučit je se soustředit je nutnost, ale moc mě to nebavilo, protože ten řád dost často porušovaly(z pohledu učitele) a docházelo občas k dost vypjatým situacím(dítě se rozčílilo a všechno z regálu vyházelo atd.). Jak říkáš, možná ty děti směřujeme spíše podle vlastního založení. Já jsem spíše umělecký pocitový typ a hrozně mě baví když s dětma můžu číst tajuplné příběhy, povídat si o dracích a vílách, učit se řemesla, rezonovat s přírodou
|
MiliP |
|
(3.11.2012 0:19:33) No tak já jsem na ruce levá jak šavle. A uvědomila jsem si jak mne baví tvořit až díky dcerce. Jako někdy není poznat, že jsem to vyráběla já a ne to 4leté dítě - ale ten pocit pro mne je moc fajn. Jinak Montessori má vztah k přírodě, práci taky - ale zcela jinak než Waldorf nepopiratelně. A je zcela logické, bez ohledu na princip, že rodič "chaotik" hůře bude směřovat dítě k úklidu, když sám tím vzorem není. A pak, každé dítě má svůj rádius a učí se s věcmi zacházet prostě jinak dlouhou dobu - ale prostě dle mého částečně je to dáno přesně tím, co máme nastaveno. Někdy ne a pak také hůře můžeme nastavit ta pravidla ( myslím, že dcera je povahou hodně po mně oproti manželovi a tak je pro mne i snažší najít na věci klíč a žít tak ve větší harmonii ).
|
|
|
|
|
|
Eržika. |
|
(2.11.2012 23:37:28) My jsme se s maminkami, které měly děti ve školce a posléze ve škole, shodly, že děti JSOU jiné.
|
MiliP |
|
(2.11.2012 23:44:51) Eržiko, mohu se zeptat v čem a proč tkví dle tvého to, že jsou jiné? Pouze mne zajímá názor - není to prosím negativní či útočná otázka.
|
Tessis |
|
(2.11.2012 23:50:04) Mili, já osobně můžu říct, že v naší třídě neexistují posměšky, sikana, nějaké srovnávání toho, co kdo má a jiné věci, které se dost často v běžných školkách vyskytují. Ale je pravda, že jak syn chodí do tý logo (Eržika určitě ví), tak ty děti jsou mnohem mnohem tolerantnější k jakékoli odlišnosti, neřeší "kraviny" a vládne tam hrozně přátelská atmosféra.
Ted tam máme fakt "jiného" chlapečka, s dost nestandardním chováním, a zařadil se opravdu dobře,děti to neřeší. A tak to tam funguje i v těch čistě MNT třídách (co já vim), učitelky tohle umí fakt zvládnout a jsem za tu školku fakt vděčná.
|
MiliP |
|
(2.11.2012 23:52:52) Tessis, věřím naprosto. A je to super a moc vám to přeji. U mne je to také jeden z atributů. Stejně jako rozvoj samostatnosti, soběstačnosti, možnost zvolit si vlastní tempo, objem zájmu. Ty děti mi pak prostě přijdou klidnější a vyrovnanější - pokud se to tak dá říci. Prostě se soustředí na to co je zajímá a ne o "přežití" ( doufám, že to nebude vykládáno špatně ). Na což se nabalují další složky a proč pak vypadá, že se chovají "jinak".
|
|
|
Eržika. |
|
(3.11.2012 0:03:53) Učí se respektovat se navzájem (a diví se, že to v jiných skupinách nefunguje). Nesoutěží a nepodlejzají aby měly razítko (jedničku, smajlíka), ale diskutují (což se taky všude nenosí). Baví je pracovat a pracují se zaujetím (je přeci tolik zajímavých věcí v nejbližším okolí - někomu to přijde divný - třeba přelévání vody, zametání, strouhání, krájení...). Baví se na elipse, kde je s nimi i učitelka, o svých pocitech, zážitcích, řeší tam problémy skupiny, spoluvytváří pravidla... (což taky nebejvá v našich školkách a školách zvykem a vytváří to zcela jiný rozměr skupiny).
|
MiliP |
|
(3.11.2012 0:13:14) Díky za odpověď. Nenarážíš v tomto kontextu na to, že dítě je "drzé" a moc diskutuje ( myslím v širším okolí mimo tento systém )? ( drzé v kontextu toho, že právě jsou zvyklé o věcech mluvit, vyjádřit názor, diskutovat atd. )
|
|
|
|
|
karkulka+2 /08+11/ |
|
(3.11.2012 0:16:17) Dcera chodí do Daltonské školky /nevyhledávala jsem ji, máme ji nejblíž/ a jsem moc spokojená.
|
|
sally |
|
(3.11.2012 0:24:32) Na Montessori by mi nevyhovovalo to míchání věkových skupin. MOje děti jsou blízko u sebe, jsou parťáci, hodně si spolu hrají - ale procházejí si fázemi, kdy potřebují dělat každý věci na své úrovni - a trošku si od sebe odpočinout.
Moje děti chodily do obyčejné školky, s neobyčejnými učitelkami. Žádné motessori a waldorf a já nevím co. Školka.
Když synek ráno sebral na chodníku šneka a přinesl ho paní učitelce, paní učitelka zajásala, že mají šneka a pravila, že šneci umí malovat, rozmíchala ve vodě potravinářský barvivo udělala tím kaňku na čtvrtku a nechala tím šneka prolézt a pak ho sledovali kudy kam leze podle modré čáry. Když začalo pršet, šly děti ven, nasbíraly žížaly, nasypaly do škopíčku hlínu a měly celý den ve třídě žížaly a svinky a povídali si o žížalách a broucích. O velikonocích uvařili vajíčka natvrdo, obarvili je, pak je oloupali, z vajíček si udělali pomazánku na svačinu a ze skořápek vyráběli mozaiky. Hračky byly hlavně dřevěné kostky atd., dřevěná puzzle atd. Žádné plastikové příšery ve řvavých barvách - a děti nadšené ze zvětšovacích skel, přesýpacích hodin, map a podobně. Zaměstnání - děti měly čtyři velké stoly s různými činnostmi, mohli si vybrat, co chtějí dělat (nevím jestli musely obejít všechno, nebo jslti to bylo na nich, kolik toho stihnou).
Takže mě to přišlo trošku šoupnutý do montessori - a ocenila jsem činnosti jako vymáčkání pomerančů na džus atd. - že děti viděly, že džus neroste v krabicích v sámošce. Podobně měly na návštěvě asi na týden slepice. Měli svůj záhonek s rajčaty a jahodami, takže takové mile praktické. Ale podle mě to fakt bylo učitelkama... školka byla v nemoderní oprýskané budově, hračky taky vypadaly, že mají něco za sebou, celá záležitost byla taková ošuntělá - ale děti to tam milovaly.
|
Tante Ema |
|
(3.11.2012 8:47:32) Jo,je to učitelkami, to určitě je. A kromě toho jsou za tím ještě podmínky,v jakých ty učitelky pracují a kritéria, podlekterých je jejich práce hodnocena. A to je v ČR docela problém. Určitý systém přitahuje určitý typ lidí a jiný naopak odpuzuje. Výsledek jsou děti sedící před pohádkou z dvd, závodící v kdejaké obskurní disciplíně, hlasující v komunitním kruhu jak se naloží se kterým "delikventem", demolující hřišťátka podle norem EU a vymalovávající disney omalovánky s prsatou Kruťandou a dostávající známky z předškolní přípravy.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(3.11.2012 10:21:43) Tante, někdy mě dost děsíš...
Osobně navštěvuju zařízení, kde tohle nepotkám, tak mám někdy tendenci si představovat, že už nejsou a Ty mi připomínáš, že jsou... a dokážu si to živě představit - nějaký ty ukázky, že když dva dělají totéž, není to totéž jsem už viděla...
Brrr
|
|
|
Kamisi |
|
(3.11.2012 9:48:24) Právěže to míchání věkových skupin mi připadá v pořádku. TO je přirozené prostředí, ne, že roztřídíš děti podle věku. Děti se liší nebo mají podobných spoustu jiných věcí, než je věk. Takže za mne, přestože mám děti rok od sebe, je naopak výuka a výchova v různorodé skupině daleko přínosnější. Co se týče sourozenců, není od věci je rozdělit do různých tříd, od druhého stupně si naše děti dokonce vybraly různé školy, právě proto, aby nemohly být srovnávané, protože bohužel to se v klasických školách mezi učiteli nedá eliminovat.
|
|
Hilly. |
|
(3.11.2012 9:49:11) "celá záležitost byla taková ošuntělá"
|
|
Katka kluci 10 a 13 | •
|
(3.11.2012 10:10:17) No a ani to nemělo žádný moderní spešl odborný název směru, viď.....:)Prostě tam byly fajn ženské, co je práce s dětmi baví a nejsou to nervní ,věčně přinas..né dámy.
|
|
Tante Ema |
|
(3.11.2012 10:51:03) Mně by se líbila, že bych chodila ručky líbat a nosila pugéty. Ale úplně to vidím,co by se strhlo, kdyby dal někdo do školkové zahrádky slepice.
|
|
MiliP |
|
(3.11.2012 10:57:24) Taky tak - souhlasím. Jeno, mohu mailík?
|
|
Tante Ema |
|
(3.11.2012 10:57:52) Byla jsem v Dánsku ve školce, kde měli na zahradě ne půjčené, ale vlastní kamerunské kozy. Děti o ně pečovaly a uklízely i bobky. A viděli, jak se páří,chovaly si jejich mimina.
|
daba+holčička |
|
(3.11.2012 11:01:24) no tady hygiena nepovolí ani vlastní oběd, takže kozy by asi fakt neprošly... ale zase při návštěvě ZOO mám ve výběhu s kozama co dělat ubránit jedno dítě, tak bych možná ani moc nadšná nebyla :)
|
Tante Ema |
|
(3.11.2012 11:17:45) Co se jí ty kozy pokoušejí udělat? Pokud myslíš pražskou ZOO? To by mě docela zajímalo, protože tamdo výběhu pouštíme půldruharoční batole a pokud je potřeba někoho chránit, tak kozy. Ale možná je to v nějaké jiné ZOO, kde mají kozy dravé.
|
daba+holčička |
|
(3.11.2012 11:19:10) Tante, v Pražské - normálně trkaj, aby z ní vyrazily další pamlsek, mě trklo i to nejmenší kůzle, i takovej pidi tvor má celkem sílu :)
|
Hilly. |
|
(3.11.2012 11:31:21) Souhlasím, že kozy v ZOO jsou zákeřný. Není se čemu divit, protože co s nima ty děti někdy dělají..
|
daba+holčička |
|
(3.11.2012 11:32:57) já si nevšimla, že by jim ubližovaly děti, spíš naopak, ale je to logický, kozy se brzy naučí, že děti maj jídlo a taky, že když do nich strčí, tak jim ho dají, možná kdyby je nemohly krmit, tak by to nedělaly
|
daba+holčička |
|
(3.11.2012 11:34:07) já si už všimla, že tam teď maj dvě ohrady s kozama - do jedné děti nesmí - tam jsou asi recidivistky v arestu
|
Hilly. |
|
(3.11.2012 12:00:05) My jsme jednou vylízali s dětmi z jedné takové ohrady s kozama, poté, co je tam asi půl hodiny různě tahaly a všimli jsme si až potom před ohradou nápisu "Pozor, agresivní kozel, vstup na vlastní odpovědnost!" Jinak je určitě dobře, že kozy, co se neumí chovat, byly separovány. Hádám, že do té ohrady s nepřizpůsobivýma kozama se dávaly jen zlobivé děti?
|
|
|
|
|
|
|
|
MiliP |
|
(3.11.2012 11:01:29) I u nás má hodně školek zvířátko, o které se někdo stará a učí se o něm. Je pravda, že bývá většinou docela nenáročné, jako želva. Předpokládám, že by školka v centru Prahy s kozama docela narazila
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(3.11.2012 13:29:41) Taky jsem chtěla na školní zahradu kamerunský kozy (darovala bych tam naše vlastní, množí se jak divý), ale nesehnali jsme budovu s pozemkem, tak jsme bez zahrady...
|
|
|
|
TaJ |
|
(3.11.2012 10:42:57) Sally, to se ani nedivím, že tu školku milovaly. Můj syn chodí do speciální školky (má dysfázii) a letos je ve třídě, kde to paní učitelky vedou podobným způsobem, jako u vás. Všechno dělají takovou tou prožitkovou formou, nedávno třeba probírali zeleninu, tak měli za úkol přinést nějakou, co zrovna najdeme doma, povídali si o ní, pak ji společně očistili a nakrájeli, dali do hrnce, nasypali koření a paní kuchařky jim z toho uvařily polévku na oběd, minule zase pekli štrůdl - každý dostal kousek těsta, uválely si to, nastrouhaly jablíčka, nasypaly rozinky a donesli do kuchyně upéct. Pak mi ho pyšně přinesl domů ochutnat. Jsem fakt moc ráda, že se dostal zrovna do téhle třídy, učitelky jsou fakt úžasné
|
|
|
Tante Ema |
|
(3.11.2012 8:38:47) SKUTEČNÁ montesorri je určitě vhodnější než "klasika". Jenže to nesmí být po česku zparchatělý hybrid. A taky,pokud se ti montesorri nelíbí, tak holt pro tvoje dítě vhodná není a najdeš mu něco jiného. Pluralita se tomu říká. Já bych d dobře vedené mont. školy dala svoje sěti s úlevou a důvěrou, ale žádnou takovou v dojezdové vzdálenosti nemáme.
|
Anni&Annika |
|
(3.11.2012 9:42:12) nase mala spada spadove do montessori skoly, ale ja ji dala jinam. Ona je souteziva, ctizadostiva, cilevedoma....presne ten typ, co musi sedet, davat pozor, hlasit se a sbirat jednicky uz od prvni tridy. A tohle v montessori /zdejsi/ neni Takze bych vybirala podle typu ditete
|
|
|
culík +1 |
|
(3.11.2012 9:10:20) Syn chodil do MŠ Montessori a moc se mu tam líbilo. Ale určitě není pro každé dítě. Syn od malička autíčka spíše zkoumal a vše rozebíral, než aby s ním jen jezdil po koberci. Zajímá ho hodně věcí kolem, co jak funguje, odkud teče voda z kohoutku a kam se splachuje (takže ve 3 letech chtěl povídat a malovat vodárny a elektrárny s rozvodama aj.). Také nemá rád hluk, nechápe proč se kluci perou - prostě to nemá v povaze. Ve školce byly i děti, které bych řekla se tam moc nebavily. Pomůcky je spíše nebavily nebo jen chviku a potom zlobily. Takové děti potřebují hračky a hrát si. Takže je určitě na zvážení povaha dítěte a řídit se jeho potřebami. A co se mi moc líbilo bylo to, že to byla smíšená třída dětí od 3 do 6 let a syn se opravdu hezky naučil chovat a pomáhat mladším dětem. Když tam nastoupil on jako malý, tak se mu moc líbilo, že mu starší děti pomáhaly oblékat. No a potom jsem já viděla to, že když jsme byli na hřišti, tak on pouštěl malé děti před sebe na klouzačku, zastával se malých, když je někdo starší předběhl ve frontě aj.
|
|
daba+holčička |
|
(3.11.2012 9:56:32) já jsem zkusila montessori kroužek když bylo dceři 2,5, bylo to hyperaktivní batole, pomůcky jí moc bavily, ale nebyla schopná akceptovat ty jejich pravidla, instruktorka byla z toho dost rozhozená, vyžadovala abych jí držela násilím na elipse a podobně, pestaly jsme tam chodit, pak jsem jí "montessori" občas udělala doma jen tak pro zábavu
|
daba+holčička |
|
(3.11.2012 10:03:57) do školky chodí normální, do Montessori bych jí asi nedala i kdyby tu byla. Ona hodně pracuje s fantazií, ráda si hraje kolektivně, asi by jí to tam chybělo a stále má potíže s kázní když něco "musí" zrovna teď, měla by tam asi potíže
|
Martina 78 + 2 kluci+1slečna |
|
(3.11.2012 10:16:24) Chodili jsme rok do montessori, ale pro hyperaktivce nic moc (doufali jsme ve zklidnění v klidném kolektivu, nestalo se). Nebyli schopní jej namotivovat a striktní zákaz hraček mě také vadil. Zpočátku bylo nadšení, jak věci byly nové a zajímavé, ale po čase ho to nudilo jak vše již zkusil. Přece jen s klasickou hračkou se hraje pokaždé nějak jinak nebo nevím, ale pořád dělat samostatné projekty na zahradě nemít ani kyblíky a bábovky mě přišlo dost nedětské a nepřirozené.
|
Dee Dee+2 kluci |
|
(3.11.2012 10:46:07) Martino, přesně.Jak vysvětlit trochu jinému dítěti, že s touhle hračkou se dle Monte pdeagogiky hraje tak a tak a jen na tomto místě?
Dám příklad, naše děcko jsme my doma MUSELI učit, jak se jezdí autíčkemNaučil se to, dělá to rád,ale jelikož hůř vidí, líp se mu jezdí v úrovni očí, takže jezdí po stole. V Monte školce přijde učitelka a říká:!"po stole se nejezdí,j ezdí se jen tady na tomto koberci"
Jak to mám dítěti vysvětlit?Když mi to samotné přijde jako nesmyslný zákaz?
Monte pedagogika mi přijde jako fajn nápad, ale skutečně nní pro všechny děti
|
Martina 78 + 2 kluci+1slečna |
|
(3.11.2012 10:52:59) Dee, pátrej po školce, kde jsou fakt odborníci a ví co to a to dítě potřebuje a hlavně respektují co jim řekneš.
V té naší mají i děti na vozíčku a opravdu s většími poruchami vývoje, řeči atd.. věnují se jim opravdu individuálně třeba 15-20 minut každému aby se ty děti rozvíjely a fungovaly, jen škoda, že takových školek je málo.
|
Dee Dee+2 kluci |
|
(3.11.2012 10:59:54) Martino,ale já ho nemůžu vozit do 20 km vzdálené školky a ždáná jiná u nás není.
Má shunt a v současnosti neurologické potíže každé dva měsíce, v takovém případě není ohrožen na životě,ale je dobré ho převézt do Motola buď rodiči, nebo babičkami a všichni jsme situovaní v našem městě. (není třeba aby ho vozila přivolaná sanitka, popravdě se jdnou stalo, že se mi rozbilo auto, tak jsem si ji zavolala a byla to šílená tragédie, doktoři (pokud nejsou neurochirurgové ví o téhle diagnóze úplný houby.Dr chtěla intubovat normálně dýcvhající a komunikující batole, jen pro to, že ho bolí hlava a že jsem ji řekla, že má shunt Neurochirurg se tomu pak zasmál,ale mě do smíchu nebylo)
Nicméně on je fakt adept na normální skolku, chápající, komunikující dítě, bez plenek, s normálním pohybem i intelgiencí. Má jen horší zrak a shunt. V zásadě bych na něj jen dávala větší bacha na procházkách. A to mi přijde, že zvládnou i v normální školce. Anebo přinejhorším poždáat o asitsenta pedagoga.
|
daba+holčička |
|
(3.11.2012 11:04:09) asi zatlačit na učitelky, jestli by se mu navzdory montessori nemohly trochu věnovat a případně slevit z pravidel, musím říct, že ty pravidla pěkně vytáčely i mě. Točit pračkou může i doma, leda že bys ho dala do školky když potřebuješ prát
|
Dee Dee+2 kluci |
|
(3.11.2012 11:15:39) dabo, to je bohužel přesný.
|
|
|
|
|
Martina 78 + 2 kluci+1slečna |
|
(3.11.2012 10:56:31) Dee, u nás platí, vysvětlovat a vysvětlovat, ale to v mnoha školkách nedělají a tím tyto děti akorát naštvou, max nabídnou jinou činnost, ale už nevysvětlí, proč už pračku necháme odpočívat atd..
|
|
Dee Dee+2 kluci |
|
(3.11.2012 15:34:43) Jako že by to byl kompromis?
Jemu by stačilo, kdyby se ve školce mohlo jezdit angličákem po pracovním stolku stejně jak všude jinde (na výleetch, v resturacích, doma, u babiček apod)
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(3.11.2012 17:45:24) No, vzpomněla jsem si na sebe samu, když jsem byla dítě. Kdyby mi někdo řek, že musim dodržovat pravidlo, že autíčkem se jezdí po koberečku, dala bych si kobereček na stůl
Je fakt, že jsem celou základku i střední měla "kázeňský problémy"...
Jinak u nás ve škole dávám kobereček na stůl i já - např. když děti počítají s perlovým materiálem a chtějí příklady zapisovat u stolu, dávám jim malý koberečky, který jsem k tomu účelu vyloženě vyrobila, protože jednotky se po hladkym stole kutálejí.
Kdybych coby učka z nějakýho důvodu chtěla trvat na tom, že dítě v MŠ si autíčkem musí jezdit na koberečku na zemi, možná bych navrhla rodičům, ať zváží koupi koberečku se silnicema. Jeden takovej jsem měla - vyškemrala jsem kdysi v jednom obchodě s kobercema vyřazený vzorky koberců o rozměrech asi 30x50cm zdarma a do třídy jsem dala jen ty jednobarevný. Vzorek se silnicema jsem zrovna asi před měsícem použila na nějakou práci jako spotřební materiál, jinak bych Ti ho poslala... Taky máme jeden kobereček z takovýho toho bambusu nebo co to je - dělaj se z toho i prostírání. Já to používám na stavění z Kaply, která se na klasickym koberečku kácí. Dobře se to roluje a má to pro ježdění autíčkem lepší povrch.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(3.11.2012 17:47:40) To jsem se teda jen zamyslela nad samotnym koberečkem. Je mi jasný, že nejde řešit kupu jednotlivostí, že jde o celek...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dee Dee+2 kluci |
|
(3.11.2012 10:32:09) Parisi, díky za založení téhle diskuze, určitě si ji přečtu a možná se i přiživím.Poraďte mi, vy ostatní, Tess, Jeno a spol
Tuhle otázku teď řeším dost palčivě.
Syn chodí od července do Montesorri školky, má jak jistě víte pár diagnóz (nebudu vypisovat jakých,abych zas nebyla za otravnou viď boží ženo). Chodí do obyčejné bez asistenta, protože je velmi chytrý, hezky mluví apod. On si ale absolutně neumí hrát s hračkami, spíš si celý den povídá, vede dialogy-monology hlavně s dospěláky, zpívá, říká říkanky, občas hraje něajkou pohybovou hru. Hračky neumí, nechápe, nebaví ho (špatný zrak, horší koordinace a možná i fantazie?) Taky když se nudí, má stereotypie, které ho zabaví (nesutále točí pračkou třeba...)
Od Monte školky jsem si slibovala dost, právě že ho nějak přilákají na kreslení (klidně nesmyslné čárání, to je jedno), na hraní si spředměty, krabičkami, klasické přelévání vodou apod. Opak je pravdou.Syn tam ráno přijde, točí pračkou (která tam je snadno k dosažení pro děti), zapojí se jen, když se jde zpívat, nebo hrát na hudební nástroje. nejí tam, nerad tam chodí na záchod, nehraje si s hračkami. S dětmi problém nemá.
K té pračce-říkala jsem,ať odvádí jeho pozornost-doma se nechá odlákat snadno,ale apní učitelka říká, že to není v souladu s Monte pedagogikou. že by se měly děti samy nabažit a pak samy odejít.Budiž, tohle platí na zdravé děti,ale u něj by se taky mohlo stát, že by se do 17ti nenabažil....
Chápu, že při počtu 20 dětí ve třídě se nemůžou zabývat o jednoho zvláštního kluka dokola,ale v to jsem doufala.On je jinak jak houba, když ho někdo učí, pak nasaje všechno,ale on právě potřebuje,aby ten učitel byl aktivní.Není jako oatstní děti,co se hodně učí nápodobou a pasivně. On ve všem potřebuje postrčit, ukázat jak se to dělá.....
takže čím dál víc uvažuji o tom, dát ho do klasické školky. (Změny mu nevadí, je celkem extrovertní a optimistický a taky kupodivu sebevědomý)
|
Martina 78 + 2 kluci+1slečna |
|
(3.11.2012 10:48:46) Dee,
to je přesně jejich mentalita. Děti dle mého tam tak nějak proplouvají, přežívají, pomůcky sice zajímavé, ale jak je dostatečně nemotivují, neúkolují, nejsou pravidla tak to prostě není zdaleka pro každé dítě. Ta naše montessori měla 8 dětí na učitele a stejně to nefungovalo.
Nyní chodíme do státní klasické školky, ale je opravdu plná odborníků, kteří opravdu ví jak se chovat k takové a takové odchylce dítěte (mají na to školy, speciální pedagogika atd. nejsou to jen hlídačky, pro které děti co jsou malinko "jiné" jen zlobí)
V každé školce a že už tato je 4 jsme měli velké problémy a až zde je konečně klid a jak učitelky ví a umí s dětmi pracovat najednou náš syn funguje (a to jsme byli před nasazením léků na hyperaktivitu už to nešlo jinak a najednou je to OK)
|
|
Tessis |
|
(3.11.2012 12:21:28) Dee, to ti poradí asi Jena. Mně právě na té naší třídě vyhovuje to, že jednak tam mají normální hračky, ale mají tam právě i MNT pomůcky a zároven tam mají tu logopedickou péči. Prostě je to takovej mixkdyž dítě chce dělat s pomůckama, tak si vezme kobereček a ostatní ho neruší. Pak když to dodělá, tak si zas může jít normálně hrát s ostatníma třeba do kuchynky
MNT třídy by měli integrovat děti s problémy, ale když je to toho "psychického" rázu, tak nevím, taky bych viděla, že by to dítě mělo dostat trošku jinou péči než ten zbytek, ale zkušenosti nemám.
Já dělám ve stacíku, kde je drtivá většina dětí s problémem, a MNT aktivity tam taky hodně využíváme, ale prostě se ke každýmu tomu dítěti přistupuje individuálně, ale tam jsou na to možnosti, jak počet dětí ve třídě, tak počet učitelek a asistentů
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(3.11.2012 13:24:06) Dee, nevím, co na to říct. Učitelky by měly pochopit, že u stereotypií nejde o naplňování potřeby ve smyslu senzitivních fází a že je žádoucí je neupevňovat. To je právě ten rozdíl, když někdo pochopí, že v Montessori jde o rozvoj konkrétního dítěte a když někdo otrocky uplatňuje poučky v situacích, kde to není oprávněný. Třeba můj syn jede v češtině strukturovaný učení (čili předem danou strukturu hodiny, kterou vytvořila asistentka jemu na míru i po dohodě s ním, ale je pevně daná pro každou hodinu češtiny, čili tam synovi odpadá výběr činností), protože to je jemu ku prospěchu, což je primární. Kdyby mu byla ku prospěchu volnost, tak ji dostane, ale jemu prospívá, když ví, co ho čeká, takže v jeho případě to je podmínka pro vznik bezpečnýho prostředí, což je primární.
Nebo jinej příklad - já jsem stopo pro to, aby děti ve školkách nemusely dojídat jídlo a aby je ani nikdo nekrmil. Prostě co sní, to sní. Když toho sní málo a budou mít hlad, tak na to neumřou a pro příště si aspoň budou pamatovat, k čemu je oběd dobrej. Ale kamarádka má syna s VFA, kterej pocit hladu prostě nemá, naučil se jíst mechanicky, protože se to tak prostě má dělat a roky to probíhalo tak, že ona ho skutečně musela krmit, než se mu to zautomatizovalo jako návyk. Pro mě stopro OK, protože prostě pro tohle dítě je to žádoucí takhle a ani by mě nenapadlo mít jí to krmení za zlý, protože u jiných dětí to není potřeba. Co je dobrý pro jiný děti je totiž naprosto šumák, důležitý je, co je dobrý pro jejího syna (samozřejmě za předpokladu, že to nijak neohrožuje prostor jiných lidí, což neomezuje).
|
Dee Dee+2 kluci |
|
(3.11.2012 15:33:37) jeno,ale to jsi vyjádřila skvěle Takhle to je přesně u nás, škoda, že v naší školce nejsi po ruce ty
Bohužel takhle naše Montesori školka nefunguje. Nechci školku pomlouvat, má spoustu kladů a syna mi vzali i přes to,co se může vše stát s stává se shuntem (systémem,co má v mozku). Všude jinde napřed řekli: "Ale beze všeho, vždyť je šikulka"...ale pak jsem jim vysvtělovala co se může stát a vycouvali.Tady neměli problém. A líbí se mi, jak tam pracují ostatní děti,hlavně takové ty zkoumavé holčičky.
Ale pro nás to v dané konstelaci nedává smysl.
|
|
|
|
Chrysantéma |
|
(3.11.2012 13:54:57) Za mě ANO...ale tak jako v každé lidské činnosti platí "mnoho povolaných,málo vyvolených"...
|
Wany |
|
(11.2.2013 11:41:59) Souhlasím, také bych byla pro...
Moje kamarádka je ředitelka ve školce, vím, jak to někdy chodí v normálncíh institucích... a jsem pro Montessori.
|
|
|
|