blume5 |
|
(16.11.2012 7:53:04) Ahoj. Jak reagujete vy, když zjistíte, že vám vaše dítko, v mém případě 9-leté, v drobnostech (ale tak to začíná) sem tam zalže? Vnímáte to především jako vaše selhání, protože jste zřejmě v něčem přísní nebo selhání dítěte? Např. moje dítko mi už zalhalo celkem 3x, ale ne hned za sebou, v nějakém časovém rozestupu. Jednalo se např. o to, že chci, aby ve škole vypila pití, co jí dám, kdy ho pochopitelně celé nevypije a tak se trochu "zlobím" a když jednou pití nevypila téměř žádné, tak jsem jí hned po návratu ze školy načapala, jak ho vylévá do umyvadla, nebo v týdnu mi řekla, že dostala z ČJ dvě jedničky a jednu dvojku a protože s prospěchem nemá problém, tak žákovskou knížku nekontroluji každý den, ale včera jsem v ní namátkově listovala a zjistila jsem, že dostala z ČJ dvě jedničky, ale k tomu jednu trojku, nikoliv tedy dvojku. Hrozně mě to zamrzelo. Né kvůli té trojce, je to její první trojka od začátku školního roku, ale proto, že mi zalhala a neřekla mi o ní narovinu. Když jsem se jí na to ptala, tak mi s pláčem řekla, že je jí to líto, ale že se bála (!). Jako kdybych byla nějaký "ras"! Domnívám se, že jsem třeba někdy v něčem přísnější, ale jinak fajn máma, jestli to můžu o sobě takto říci. Jak řešíte podobné situace vy? Nevím totiž, jak jí potrestat, aby pochopila, že mě lhát fakt nemusí. Díky moc.
|
mm | •
|
(16.11.2012 8:02:53) "jak jí potrestat, aby pochopila, že mě lhát fakt nemusí" je protimluv. Řeš důvody, ne následky. Trestem motivaci se tě nebát nezíská.
|
|
Kapradina |
|
(16.11.2012 8:05:23) Blume, za tyhle lži bych malou netrestala, spíš bych si s ní promluvila, podobně, jak jsi to napsala sem, že tě to mrzí, že ti lhala, ale že lží se nic nevyřeší. Možná na chvilku je problém vyřešený, ale je to pak mnohem horší, když se na lež přijde, než kdyby hned na začátku řekla pravdu. S pitím bych se jí zeptala, jestli nemá žízeň nebo na pití zapomene a nebo, zda jí pití vůbec chutná? Nechala bych jí si pití třeba připravit sama a hlavně, když pití nevypije, tak jí říct, že se na ní kvůli tomu zlobit nebudeš, ale že pití je důležité, proto chceš, aby pila. A první trojka v žákovské - určitě se hrozně bála, taky bych jí vesvětlila, že když dostane špatnou známku, že se nic neděje, důležité je si zapamatovat chybu, aby ji příště neopakovala. Známka sama o sobě nevypovídá o ničem, důležité je, co dítěti při učení zůstane v hlavě.
|
Točená vanilková |
|
(16.11.2012 8:12:14) Tou poslední větou jsi to tedy rozsekla. Musím ji potrestat, ať si zapamatuje, že jí ode mě trest nehrozí. Co se týká toho pití, není možné, že nepije proto, aby nemusela chodit na záchod? Jak je to u nich s úrovní záchodků?
|
|
Jutta+L08/08+K04/10 |
|
(16.11.2012 9:44:22) Danulu, mi děti pijí čistou vodu nebo čaje, kupuji i sirupy, ale tu vodu si sami vyžadují. Jsou ale malí a nedělám si moc iluzi, že jim to vydrží až do dospělosti. Jde udělat i chutné a přitom "neškodící" pití a považuji to za dobrý nápad to s ní probrat a připravit jí to, na co bude mít i chuť, nejen žízeň. Známé přeci je, že když už je cítit žízeň, je pozdě.
|
Eržika. |
|
(16.11.2012 9:50:45) Jutto, já to svým dětem vysvětlila - pijou čistou vodu, nyní ze studánky výbornou (doma čaj). Výjimečně si starší koupí kofolu, a nehroutím se z toho.
|
|
|
|
Mab |
|
(16.11.2012 10:59:09) Danulu a proč by pití nemohlo chutnat a být zároveň zdravé? Nemusím dítěti nutit třeba mátový čaj, když má raději šípkový s citronem. Proč mu nutit vodu z vodovodu, pokud není zcela chuťově dobrá, proč nedat třeba šťávu. Nebo naopak, někomu chutná voda ochucená lehce bublinkami nebo citronem. To že si pití sama připraví je jistě dobrá věc, svou práci člověk znehodnotí méně rád než práci druhých.
9-ti leté dítě je už dist velké, aby pochopilo, že lhát se nemá a že z toho plynou neblahé důsledky. Tm hlavním důsledkem je nedůvěra a kontrola.
Takže promluvit si, zjistit důvody, co lze to napravit. A pokud by se to opakovalo, tak prostě klesnout na úroveň toho, že dítko se musí kontrolovat. Nepiješ ve škole nemohu ti věřit (pití ostatně může vylít ještě tam), takže před odchodem do školy vypiješ přede mnou sklenici pití, po návratu totéž. Lžeš mi o známkách, tak budeme kontrolovat známky denně. Dát tomu od začátku jasný časový rámec, třeba týden, měsíc apod. A pak si opět promluvit, zjistit zda tento nový systém dítěti vyhovuje nebo ne. A pokud ne, tak spolu s dítětem vymyslet systém nový, který je dítě ochotný respektovat. Tj- vzájemná důvěra, žádné lhaní a kontrola žákajdy jednou za týden na podpis, pití, které si připraví sama a sama si ho vypije apod.
Dát dítěti šanci, aby se podílelo na řešení situace. Nejen represe.
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(16.11.2012 11:06:12) Mab, "Nepiješ ve škole nemohu ti věřit (pití ostatně může vylít ještě tam), takže před odchodem do školy vypiješ přede mnou sklenici pití, po návratu totéž."
|
Mab |
|
(16.11.2012 11:22:39) Iviku, myslela jsem to jako příklad trestu. Pokud dítě pitný režim mít musí, ale samo ho nechce dodržovat a proto lže, tak bych to klidně takhle zavedla. Pokkud takhle pitný režim mít nemusí, nebo pitný režim dodržovat chce, ale nějak mu to nevychází, tak si s ním promluvím a nechám ho navrhnout jiné řešení. A o tom to je, zákaz TV nevyřeší to, že dítě nepije, i když to potřebuje.
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(16.11.2012 11:54:49) Mab, co znamená, že dítě pitný režim mít musí? Jestli je to ze zdravotních důvodů, pak to, že se s dítětem domluvím, že vypije sklenici před odchodem a hned při příchodu, by nemělo mít nic společného s "trestem", tedy nemělo by vypadat jako následný trest a kontrola. Pak si dítě opět může připadat jen neschopné a kontrolované a dobré návyky se v něm stejně nevypěstují. Pokud jde o normální pitný režim, děti se většinou napijí podle potřeby a případně bych se zkusila domluvit s učitelkou. Není problém, aby před přestávkou zahlásila něco, aby se děti chopily lahviček a napily se.
|
Mab |
|
(16.11.2012 12:01:05) Iviku, myslíme to asi stejně. Prostě nemá smysl dítě trestat a ponižovat ho. Ale vymyslet takové řešení, které nakonec povede ke spokojenosti na obou stranách. Jen já bych tam klidně vložila to období toho následku, tedy lžeš, musím tě kontrolovat. ALe to tedy v případě, že lež byla úmyslná a účelová. Ne že dítě něco vypilo a zbytek doma vylilo. Např. dítě vylévá cíleně všechno pití a ve škole si koupí cocacolu a doma mi pak cíleně do očí lže, že tak to nebylo.
|
|
|
|
zerat |
|
(16.11.2012 11:55:54) Iviku, to pití ale chápu. Naši holku docela často bolívá hlava po návratu ze školy, takže taky na pití docela bazíruju, zdůrazňuju... S holkou povídáme, vyptávám se, vysvětluju - i když žádný takovýhle problém s pitím teda nemáme.
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(16.11.2012 11:58:57) Zerat, a podala bys stylem "nemůžu ti věřit, že se ve škole napiješ, tak ukaž, vypij sklenici" a když přijde domů tak "nevěřím, že jsi pila dost, vypij sklenici"?
|
zerat |
|
(16.11.2012 12:09:55) To bych nedělala, ale věděla-li bych, že dítě ve škole pití fláká, ráno by muselo vypít hrnek čaje a odpoledne po příchodu ze školy bych taky koukala, jestli pije... Co je na tom divného?
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(16.11.2012 13:53:39) Zerat, není samo o sobě divné dítě kontrolovat, jestli dost vypilo (zvlášť je-li to ze zdravotních důvodů), záleží ale na tom, jakým způsobem se ta kontrola děje.
|
|
|
|
|
|
|
|