Firenza |
|
(29.10.2013 22:12:27) máme doma prvňáčka - je mu již 7 let, na školu je zralý, chodí tam rád, soustředit se umí velice dobře, slovní zásoba dobrá. Ve škole se učí číst "genetickou metodou" a na začátku šk. roku nám bylo řečeno, že děti se naučí číst "jakoby sami" a že nemáme nic řešit a opravdu jsme žádné úkoly na písmenka a čtení nedostávali. Děti se do podzim. prázdnin naučily všechny samohlásky a asi 12-15 souhlásek. Syn tato písmenka ovládá. Krátce před prázdninami začaly číst jednoduchá slova, a na prázdniny dostaly úkol procvičovat čtení slov ( mísa, nese...ale např. i...list,kost ) a také číst jednoduché věty. Já včera zjistila, že syn nejenže nepřečte věty, nepřečte ani slova (např. ves,pes...) a dnes kdy jsme skoro tři hodiny spolu nad tím seděli jsem zjistila, že on prostě "neslyší" písmenka ze kterých se skládá slovo. VANA není V-A-N-A ale řekne jen VN. KÁVA není K-Á-V-A ale KV. Vypadávají mu úplně všechny samohlásky ! Složitější slova jsem raději ani nedělala. A naopak také : LES je pro něj pořád L-E-S. LES si z toho v hlavě nesloží. A když mu dám na magnetickou tabulku rozházená písmenka N,O,T,A a chci napsat NOTA, tak NT dá správně a samohlásky seřadí hezky na konec za ně. Vygooglila jsem si, že právě genetická metoda s tímto rozkládáním a skládáním slov počítá, ale co dělat,když to dítě prostě neslyší. Je tato schopnost všem daná, nebo se musí nějak naučit? Umějí vaše 5-7leté děti "hláskovat" ? Ve školce se tím pokud vím vůbec nezabývali, důraz byl na grafomotorice. Já jsem ted´úplně zmatená, co mám dělat. Syn je smutný, vidí, že mu to nejde i když se snaží a já mu neumím vysvětlit proč. Zajdu určitě z p.uč., ale dopředu si maluji čerty na zeď, jak ve čtvrtek budou všichni spolužáci slabikovat " Had nemá nohy " a moje dítě vůbec netuší, která bije.
|
astalavista |
|
(29.10.2013 22:16:32) syn 6 let pozná první a poslední hlásku ve slově, je v mš
|
|
zerat |
|
(29.10.2013 22:19:42) Mám dceru 5,5 a od pěti let čte slova. Umí slabikovat a teď denně o své vůli píše tiskacími písmeny dopisy... chodí a ptá se, ujišťuje se... trénuje. Jinak starší holka se ve škole v 1. třídě neučili L-E-S ale četli "Lés" ... líp se jim to spojovalo ve slova
|
zerat |
|
(29.10.2013 22:21:40) A nebo třeba a-u-t-o četli "áutó" nevím jak to napsat a jestli to vůbec píšu dobře, ale prostě nečetli to po písmenkách samostatných ale rovnou je vázaly do slov. Byli jsme překvapení, jak rychle dětem sepnulo tohle spojování ve slova.
|
Delete |
|
(29.10.2013 22:28:13) zerat, to je metoda splývavého čtení...je jiná, než genetická, ale taky mě napadlo, že by mohlo pomoci pomocí toho překonat to první spojení písmen.
|
zerat |
|
(29.10.2013 22:32:19) Já srovnání nemám, ale tahle metoda mně osobně coby laikovi přijde jednodušší.
|
|
|
|
|
domenica |
|
(29.10.2013 22:20:42) nevim, ale nesouvisi to s fonematickym sluchem? Rozlisovani pismen v reci - skoro rok sjem to trenovali (kdyz byl predskolak) a strasne mu to pomohlo v jednak v logopedii a tedy i ve psani, ted napise i velice krkolomna slova (je v prvni treide, takze pise zatim tiskaci), ale uplne se mu tim otrevrely obzory ...
|
|
Monika |
|
(29.10.2013 22:22:13) Syn se takhle po písmenkách naučil číst sám od sebe už před školou, právě touhle "genetickou metodou", ale někde jsem četla, že je to sice metoda "přirozená", ale právě dětem s některými poruchami (nepamatuju si bohužel, které to jsou) to takhle nejde a je pro ně lepší to "staré" čtení po slabikách, jako jsme se učili my. Víc bohužel nevím, ale můžeš ho teda zkusit nechat číst jednotlivé slabiky (tj. souhláska + samohláska), zatím se vykašlat na celá slova a uvidíš, jestli mu to půjde líp, alespoň pak budeš mít víc informací pro učitelku, až za ní půjdeš ...
|
|
Delete |
|
(29.10.2013 22:28:47) Firenzo, při nástupu do první třídy se očekává, že dítě sluchově pozná první písmeno ve slově, a je dobře, když pozná i poslední, přičemž pokud je poslední samohláska, bere se jako OK poslední souhláska...takže to, co popisuješ, vlastně odpovídá tomu, co by měl umět. Jsou to teprve dva měsíce. Jistá nezralost se ukazuje v tom hláskování, že není z hlásek schopný složit slovo...to se dá trénovat. Vyzkoušej, jestli zvládne alespoň slabiku...M-Á, MÁ...to je to nejjednodušší...pokud ani to ne, nemá cenu ho tlačit dál...prostě musí nejdřív zvládnout dvě písmena, pak tři, čtyři....má to svá pravidla... S učitelkou bych promluvila, ona bude nejlíp vědět, jak překonat tu první fázi, to spojení dvou písmen...jen je škoda, že si toho doteď nevšimla .
|
Firenza |
|
(29.10.2013 22:41:32) já jsem právě hrozně zmatená a nemám v tom jasno -kluk má výbornou pamět´, takže když mu 2x přečtu větu v učebnici-zapamatuje si ji-a přeříká mi ji. Ale nečte ji! Dnes jsme trénovali slabiky asi hodinu a půl MA,MO,BU,BI.... - trošku se začal chytat. Ale nezdá se mi to jako norma v první třídě, abych po škole v podstatě suplovala sama doma 2hodiny výuku ČJ. Zatím jsem na MD, čas mám, ale kdybych neměla čas anebo schopnosti, tak ho číst nenaučí ? Poctivě děláme všechnu přípravu do školy (výkresy,písanka ...) a ted´taková jobovka. Měli bychom správně procvičovat sčítání a odčítání do 5ti z hlavy, ale asi budeme hláskovat slova Uvařila jsem si bylinkový čaj, ale jsem spíš na prášky a na
|
fillantropus |
|
(29.10.2013 22:43:27) Počkej jako dva měsíce po začátku školy má začít číst ?
|
|
splechtulka & M+J+R |
|
(29.10.2013 22:44:19) Lehko se to píše ale nestresuj se a hlavně jeho. Vždyť je teprve říjen ale s pí uč si promluv, uvidíš jak se to jeví jí.
|
|
Delete |
|
(29.10.2013 22:52:19) Firenzo, podle mě odpovídá průměrnému žáčkovi. Při analyticko-syntetické metodě by byl zhruba na té úrovni spojování do slabik... Jako jo, podle mě je špatně, že si toho učotelka nevšimla . Jestli se chytá na ty slabiky o dvou písmenech, je to dobré, protože teď bude moci začít rozšiřovat záběr...takže třeba tel LES, PES, KUS....jak tu někdo psal s těmi rozstříhanými obrázky a písmenky...to by mohlo být fajn cvičení... Používali živou abecedu? Skládali slova z rozstříhaných písmenek? S tím se normálně začíná, aby došlo k tomu spojení těch písmen do větších celků... No a pak ta hra "na mimozemšťany", kdy se mluví po písmenkách, ale to je už poměrně pokročilá záležitost. Klidně bych na zítřek zkusila nachystat si pár těch rozstříhaných obrázků s písmeny tří - čtyřpímenných slov. Synovi to dodá sebedůvěru. A taky bych nešílela z toho, že je určitě jediný, kdo to nebude umět...podle mě není .
|
|
|
|
Lubar |
|
(29.10.2013 22:30:06) Sluchová syntéza naskakuje dětem postupně... některým rychleji, některým pomaleji, musí to nicméně prostě naposlouchat. Mému nejstaršímu synovi naskočila skoro až po roce od okamžiku, kdy jsme s učením čtení začali (je v domácím vzdělávání). Hodně pomohlo, když jsem půlku baráku oblepila nálepkami s názvy věcí - police, dveře, myčka, židle, koš a tak. A on se tu syntézu učil tím, že si četl písmenka a věděl, co za slovo se z nich poskládá (protože nápis byl nalepený na té věci). Vypadá to tady u nás sice trochu děsivě a nemálo návštěv se opatrně ptá, kdo z nás má Alzheimera :)), ale osvědčilo se nám to. Další, co doporučuju, je mluvit na něj tajnou řečí, ne říkat ahoj, ale a-h-o-j, a abys ho nestresovala, že to neví, tak hned dodat ahoj. Nechat ho přiřazovat slova k obrázkům (jednoduchá), hodně se používá, že třeba napíšeš slovo les, nad to les nakreslíš, a pak to rozstříháš na tři proužky (každé s jedním písmenem). Úkolem dítěte je složit slovo les, a ono si pomáhá i tím, že tam má ten obrázek, není tak stresované, že neví. Stejně tak slovní fotbal je super. Ale hlavně - trpělivost. Každému dítěti to jde jinak rychle.
|
|
splechtulka & M+J+R |
|
(29.10.2013 22:30:31) Zajdi za učitelkou, synovy vystetli, že to dopilujete. Samohlasky jsou těžké, kdyby neporadila ucitelka tak pak PPP
|
|
fillantropus |
|
(29.10.2013 22:31:24) dyslexie se na začátku první třídy nediagnostikuje. Ale můžeš si nechat v PPP udělat test sluchové diferenciace. To co píšeš je na první třídu normální. Mám dítě s odkladem, hodně to trénujeme- bude mít analytickou metodu čtení. A teprve začíná s rozkládáním slov a má s tím problémy a to si myslím, že je napřed. Nějak se mi hodně nezdá, že by to najednou prvńáčci uměli.
|
|
Hanča | •
|
(29.10.2013 22:35:48) Tohle jsem s dětmi trénovala ještě ve školce. Slabikovali jsme a počítali, kolik slabik slova mají, soutěžili, kdo řekne slovo s více slabikami, tak se rovnou trénovaly i počty.
|
Firenza |
|
(29.10.2013 22:51:52) no, tak to jsem asi pos...ala. Syn je zdravý. Chodil do školky, docházíme stále na logopedii, hodně jsem se mu vždy věnovala, ale že bychom měli trénovat hláskování - o tom jsem upřímně nikdy neslyšela- ve školce ani zmínka- stále jen uvolňovat ruku - u zápisu ani na logopedii ani zmínka. Sama jsem to brala automaticky, že to prostě každý umí, protože si nepamatuji, že by to někdy někdo se mnou cvičil. Takže te´d má syn problém a já ještě k tomu špatné svědomí. Od paní učitelky má také pořád samá hezká razítka, ani náznak, že něco není v normě, přitom toto by asi odhalil jednoduchý test. Nikoho z nás to nenapadlo. Děkuji všem za typy na zlepšení.
|
Firenza |
|
(29.10.2013 22:52:39) ....tipy....samozřejmě -už jsem taky jak tatar.
|
|
Delete |
|
(29.10.2013 22:56:41) Firenzo, ale on je v normě . Je na začátku první třídy a to, co popisuješ, je běžný a očekávaný stav na začátku první třídy. To, že některé děti jsou dál a učitelka třeba získala dojem, že se to týká všech, není ani tvoje chyba, ani synova chyba. Teď je důležité to neuspěchat, nestresovat se...a buď to zkusit zvládnout sama (potenciál na to syn má) nebo opravdu zajít za učitelkou a postavit ji před hotovou věc, že syn je tam a tam a mělo by být na ní ho posunout dál...ty pak můžeš procvičovat, ale ten základ, ten způsob, jak na to, by mu měla dodat ona.
|
|
Lubar |
|
(29.10.2013 22:58:19) Za prvé: ty za to nemůžeš :) Za druhé: syn za to nemůže :)
Za třetí: to že i v první třídě chodíte na logopedii je signál toho, že tam nějaký mírný opoždění být může... jasně, jsou děti, který na logo chodí ještě v deseti, a problém žádný nemají, ale u těch většinou je problém v motorice jazyka, slyší, že mluví blbě, ale pak jsou děti, který to, že mluví blbě, prostě neslyší... takže se sice jsou schopné hlásku naučit, ale trvá jim hodně dlouho, než si jí začlení do běžné řeči. A jestli je tvůj syn spíš ten druhý případ, tak s tím souvisí i ta schopnost hláskování a spojování hlásek do čtení. A já už třeba dneska věřím tomu, že cvičením sice možná trošku pomůžeš, ale to hlavní je stejně to, aby dítě dozrálo. A věřím i tomu, že průměrně chytré dítě prostě jednou dozraje, jen není jasné, kdy :) a dokud nedozraje, tak holt má nějaké ty dys :)))
|
|
Kaja222 |
|
(30.10.2013 10:43:04) hele, to je ti celkem na nic, ze neci jiny dite to umelo ve skolce, pac to s nim jeho matka trenovala. Je nanejvys pravdepodobne, ze kdyz s tim ma dite problem ted, tak tuplem by to nedalo pred rokem. To si rozhodne nevycitej, ze jsi neco prosvihla. Nektere deti jsou zdatnejsi, jine mene. To samo o sobe neni fatal, do konce prvni tridy se srovnaji vsechny.
pokud mas podezreni na nejake dys, objednej se do PPP na vysetreni psychologem, oni poradi fundovaneji nez maminky chytrych deti, ktere zadne prekazky neprekonavaly a tim padem fakt neporadi, spis naopak...
|
|
|
|
X_X |
|
(30.10.2013 6:23:39) Tohle jsem s dětmi trénovala ještě ve školce. Slabikovali jsme a počítali, kolik slabik slova mají, soutěžili, kdo řekne slovo s více slabikami, tak se rovnou trénovaly i počty.
dobrý, ale slabikování je úplně něco jiného, než na co se zakladatelka ptá naopak, u genetické metody je prý slabikování na závadu.
ale jinak moje děti taky se taky učily číst geneticky. dvě se naučily ještě před nástupem do školy (jedno díky písmenkům z časopisu "Pojď si hrát", či jak se jmenoval, druhé díky logopedii, kde vlastně slova na jednoltivá písmenka rozkádali), jedno se učilo až ve škole. trvalo jí poměrně dlouho, než se rozeznávat písmenka naučila, zvládla to až někdy za polovinou října. dyslektik není, je dysgrafik.
ale překvapuje mě, že zakladatelky děti doma nic netrénovaly. moje děti "chodící diktáty", tedy rozkládání slov na písmenka dělaly ve škole a mívaly to i za domácí úkol. prostě chodit a každý krok za jedno písmenko ve slově. později dělaly dlouhé kroky (dlouhé samohlásky) a krátké kroky (souhlásky a krátké samohlásky)... nebo tak nějak. hrozně se jim to líbilo
|
|
|