Epepe |
|
(4.2.2014 12:20:43) Mám dítě v prvním ročníku MŠ a za půl roku už se učili barvy, měsíce, počítání do 6, napsat počáteční písmenka svých jmen, atd., takže podle mě tady předškolní výuka funguje na podobném principu.
|
cyann |
|
(4.2.2014 13:36:59) Problém ale je, že každá školka to dělá jinak, a pak každá škola má jiné požadavky (nebo se tam prostě sejde jiná skupina dětí a od toho se pak odvíjí požadavky). Systém v Nizozemí, kde se chodí od 4. narozenin, má tu výhodu, že děti se prostě v 1. a 2. třídě připravují na 3. třídu (která je jako naše 1.). Paní učitelka ve 2. třídě ví, co by dítě mělo umět, aby dobře zvládlo 3. třídu. takže o "odkladu" např. rozhoduje ona - jestli dítě má na to postoupit výš nebo jestli ještě zůstane další rok v "přípravce".
|
|
Etea |
|
(4.2.2014 14:02:31) Netvrdila bych, že je to tak všude. Navíc jsem se pozastavila nad tím, že se tříletí učí barvy ... i to počítání do šesti či kolika mě udivilo, ale možná když by se to nazvalo utvrzovali si znalosti ...
|
Ropucha + 2 |
|
(4.2.2014 14:21:59) Eteo, jojo, u nás ve školce se také děti "učily" barvy, také třeba zvířátka, geometrické tvary a podobné triviality ... a nejen tříleté, i starší, učily se to prakticky průběžně celé roky až do šesti let Možná jsem mimoň já, nevím, ale mně to přijde legrační, pro moje děti to ve třech letech už opravdu nebylo téma, znaly to dávno ... Proto pořád vyvracím názory, jak je česká školka prospěšná a přínosná, moje děti se tam tedy nenaučily nic, co by neznaly, resp. naučily se tam honit jídlo po talíři lžící, chodit hromadně na WC a cucat bonbóny, to opravdu předtím neznaly
|
Etea |
|
(4.2.2014 14:38:03) Díky za zkušenost, tohle dost aktuálně řeším. Já neříkám, že by neměli mluvit o barvách, opravdu se může stát, že některé tříleté dítě je nezná, ale ne aby to bylo nějaké základní učivo. Protože už nějakou dobu dost řeším školky, tak musím říct, že jsem dost šokovaná koncepcí, systémem, přístupem a hlavně mně přijde líto, že je to opravdu plýtvání dětským potenciálem. Určitě bych nechtěla, aby se školka proměnila v základku, ale mrzí mě, že u těchto malých lidiček, kteří dokáží všechno dělat s ohromným zápalem a zájmem, se náplň školky smrskne na hřiště, hernu, pár básniček a písniček a sem tam nějaký výkres. A promiňte, ale aby "učivem" pro tříleté ve školce bylo poznávání základních barev, tvarů a počítání do pěti, to mně připadá jako hodně smutný obrázek.
|
Žžena |
|
(4.2.2014 14:40:31) Možná bys mohla upřesnit, co by se podle Tebe měly děti ve třech letech učit, když ne barvy a tvary.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(4.2.2014 15:23:22) Báro, jak které dítě. Určitě jsou děti, které s tím zápasí ještě v první třídě, ale jsou i děti, které znají barvy v roce. Většina bude nejspíš někde uprostřed a podle té většiny jedou státní školky, což je pro ty rychlejší děti nuda k uzoufání, protože od tří do šesti let jim někdo do zblbnutí opakuje věci, které pro ně dávno nejsou zajímavé. Stejně jako je pro ně pak nuda, když celou první třídu se učí číst, přičemž už dva roky číst umí. Nebo ta roční období a měsíce v roce apod., to se také učili celou školku a pak ještě ve škole snad až do druhé třídy, pořád dokola ... Já chápu, že se najde dítě, které si to dlouho plete, ale co si má počít ten chudák, který to zná od tří let a rád by slyšel už něco nového
|
Žžena |
|
(4.2.2014 15:30:49) Já nevím, ve kterých školkách se do zblbnutí opakujou banality zoufale se nudícím dětem. Náš syn chodí do smíšené třídy (tj. děti čerstvě tříleté až předškoláci - i odkladoví), tj. jsou tam děti, které leccos umí a leccos neumí, tak nějak namíchané. Určitě se tam opakovaně a průběžně řeší mj. i tvary a barvičky a dny v týdnu a co já vím. Ale aktivity jsou dělané tak, aby ten, co to neumí, se to vhodně naučil, a ten co to umí, se nekousal nudou, ale rozvíjel dál. Ty tvary a barvičky nejsou zdaleka jedinou náplní času stráveného ve školce. Teda v té naší. Není to žádná vyhlášená superškolka, ani není montessori, asi má "jen" rozumné učitelky.
|
Ropucha + 2 |
|
(4.2.2014 15:33:12) Žženo, věkově smíšená třída s dobrou učitelkou je ve státní školce výhra To je ta varianta, kterou považuji v rámci možností za uspokojivou.
|
|
Monty |
|
(4.2.2014 15:36:06) Syn chodil do školky od tří let, vždycky do smíšené třídy, a že by se tam něco naučil, to teda ani omylem. Měli od 4 nebo 5 let angličtinu, takže pár slovíček z angličtiny. To je všechno. Myslím, že školka je hlavně důležitá pro rozvoj sociálních dovedností dítěte.
|
Ropucha + 2 |
|
(4.2.2014 15:57:25) Monty, mám stejnou zkušenost. A upřesnila bych to asi tak, že školka je dobrá příležitost k seznámení s kolektivem jedinců na různém stupni sociálního (i jiného) vývoje a příležitost vyzkoušet si mezi nimi přežít
|
|
|
|
Anni&Annika |
|
(4.2.2014 15:55:36) Anett...ale pak je na rodici, aby diteti vybral to co mu vyhovuje...ja si myslim ze vyber je a ja osobne na nasi statni skolku nedam dopustit. A to me starsi dite chodilo do nemecke skolky a skoly /az do druhe tridy, stejne jako mala ted v cechach/. Tudiz porovnavam SVE dve deti v ceskem a nemeckem zarizeni. Ja si osobne myslim, ze kdyz chce dite ve 4 cist a psat, at si to dela, nase se s tim take seznamila, ale radsi se venovala jine cinnosti a ja byla rada, ze to co dela ve skolce ji vyhovuje /rada tvori a maluje a ve skolce si i rada hrala/. A taky si nemyslim, ze by byla nejak pozadu a nepremyslim ani o tom, co se mohla jeste v jejich 4 letech bez problemu naucit. Kazde dite je jine. Ja mam sve dite zamerene jinak a taky mi nevadi, ze ve skolce nemeli technicky krouzek /vzdyt muzu nejaky sehnat sama/. Mezi 4-5 rokem si me dite samo naslo ve skrini technicke soucastky, kabely, zastrcky a propojilo svou videokameru s televizi, nainstalovalo videokameru tak, ze videlo nas /byli jsme kazdy v jine mistnosti a tak umisteni nebylo lehke/ a spokojene pozorovalo co delame. Nikdy jsem doma nic podobneho nedelali. Tento technicky zajem vykazuje od te doby casteji.... Takze kdyz dite projevi zajem, zaridim nejaky krouzek. Stejne tak bych postupovala, pokud by me dite projevilo abnormalni zajem v tomto veku o matematiku ci cteni. Bud bych se poohlidla po jine skolce, nebo se ji snazila rozvijet mimo skolku. Proste je to jen na detech a nas rodicich, na nasi volbe. Stezovat si na to ze se mi nelibi ma skolka, netreba
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(4.2.2014 15:17:33) "...hlavně mně přijde líto, že je to opravdu plýtvání dětským potenciálem. Určitě bych nechtěla, aby se školka proměnila v základku, ale mrzí mě, že u těchto malých lidiček, kteří dokáží všechno dělat s ohromným zápalem a zájmem, se náplň školky smrskne na hřiště, hernu, pár básniček a písniček a sem tam nějaký výkres. A promiňte, ale aby "učivem" pro tříleté ve školce bylo poznávání základních barev, tvarů a počítání do pěti, to mně připadá jako hodně smutný obrázek."
Eteo, ano, pro některé děti to je plýtvání jejich potenciálem. Pokud jsou ve školce denně od rána do 16 nebo 17 hodin, tak určitě. Jenže ono je asi těžké hledat individuální přístup a pestré všestranné aktivity v masovém kolektivním zařízení, kde jeden člověk má na starost dvacet dětí a ještě je svázaný nějakým přihlouplým plánem podle tabulek. Když narazíte na zapálenou a osvícenou učitelku, může to být uspokojivé a dítě to tam může alespoň bavit, když už se nebude kdovíjak rozvíjet. Když ovšem narazíte na nemotivovanou, která dělá jen to nejnutnější a to ještě na půl plynu, je to pro dítě opravdu jen instituce na překonání času, kdy rodiče jsou v práci.
|
Žžena |
|
(4.2.2014 15:22:12) Asi jsou školky lepší a školky horší. Nebo konkrétní učitelky lepší a horší. Takže pobyt ve školce může být v případě některých zařízení zbytečně promrhaný čas ("skladování dětí po dobu nepřítomnosti rodičů"), ale stejně tak to může být podnětný a rozvíjející, i když se tam neučí zrovna písmenka.
|
|
|
Suza007 |
|
(4.2.2014 15:26:05) tak já myslím, že hlavním úkolem školky první rok je naučit děti samostatnosti a fungování v kolektivu, umět se domluvit s kamarádem a neřešit spory násilím, naučit se prosadit a vydržet bez maminky (pro mnohé tříleté velký problém). A jestli se k tomu budou nebo nebudou učit barvy a počítání do pěti je pro mě vedlejší.
|
Ropucha + 2 |
|
(4.2.2014 15:31:03) Suzo, podle mě je klasická státní školka prostě "odkladiště" dětí pro maminky, které logicky po třech letech celodenní péče o své dítě už chtějí dělat něco jiného. Jestli se tam dítě naučí něco přínosného, to je velká otázka, většinou je to spíš zbožné přání těch maminek. Ale někam holt to dítě dát musí, nejlépe někam, kde najde i nějaké kamarády (i když rovnou dvacet stejně starých by to zrovna být nemuselo, ale je to u nás většinou jediná možnost a hlavně nejlevnější a nejpřístupnější).
|
Suza007 |
|
(4.2.2014 15:36:06) tak na tom samozřejmě něco je
|
|
Anni&Annika |
|
(4.2.2014 16:00:47) Anett...kolik jsi poznala statnich skolek?..ja teda jen tu nasi, ale tu uz jsem znala od netere a te starsi a chtela jsem i tam, i kdyz mala nebyla spadova. Ale ja ji teda rozhodne jako odkladovou nevidim ani ted, kdy uz je mala ve 2 tride
|
Ropucha + 2 |
|
(4.2.2014 19:17:17) Anni, pár školek znám, sama jsem školkou prošla, mé děti také, děti mých známých ... Netvrdím, že se v některých školkách dětem pěkně nevěnují v tom smyslu, že jim nabízí všelijaké pestré aktivity na zabavení, ale podle mě právě jen na zabavení, nikoliv k nějakému kdovíjakému rozvoji. Trvám prostě na tom, že se tam dítě nenaučí nic navíc, co by se nenaučilo, kdyby do školky nechodilo. Ano, nemám třeba doma keramickou pec, ale můžeme si něco uplácat z moduritu (nebo z těsta) a upéct to v troubě, nebo mohu dítě přihlásit na hodinu týdně někam do keramického kroužku ... Tohle fakt nevidím jako nějaké vzdělávací přínosy, kvůli kterým dítě musí do školky. Je to podle mě opravdu jen otázka sociální, matka musí do práce a dítě holt také někam musí, a když náhodou některá matka do práce nemusí, stejně tam dítě často dá alespoň na dopoledne, protože všechny děti z okolí tam chodí a její dítě by si nemělo s kým hrát.
|
Žžena |
|
(4.2.2014 19:21:21) Anett, a jaké vzdělávací přínosy školky by sis představovala? Deskriptivní geometrii? Studium čínštiny? Krasobruslařský trénink? Ten školkový věk je prostě věkem, kdy dítě v základním rámci poznává svět kolem sebe. Ať už doma, nebo ve školce.
|
Ropucha + 2 |
|
(4.2.2014 20:23:21) Žženo, ne, to si nerozumíme, já si právě vůbec nenamlouvám, že by školka nějaký vzdělávací efekt měla. Pro mě to prostě není vzdělávací zařízení a nespoléhala bych na to, že se tam mé dítě něco zásadního naučí. Já bych chtěla narovinu přiznat, že to je prostě zařízení opatrovací, možná s výjimkou předškolních ročníků. Souhlasím přesně s tvým shrnutím, že naše školství neumí vycházet vstříc individuálním potřebám dětí. Předškolní děti podle mě většinou žádné státní vzdělávací zařízení ani nepotřebují, max. děti, které jsou z nějakého důvodu hendikepované pro nástup do první třídy (zdravotní problém, jiný rodný jazyk, jiná kultura apod.). Základní škola by pak měla umět reagovat na to, že přijdou prvňáčci s různou úrovní zralosti i znalostí a dovedností.
|
Žžena |
|
(4.2.2014 20:36:23) Anett, v zásadě souhlasím. Doplnila bych to o to, že osobně neočekávám, že by se mé dítě v předškolním věku mělo vůbec nějak systematicky vzdělávat v rozsahu větším, než jaký mu může poskytnout rodina a společnost, ve které žije. Hromadné vzdělávání je vynález posledních pár století, to předškolní je ještě mladší a skutečně z velké části "hlídací". Takže to určitě není nic, bez čeho by děti nemohly být a bez čeho by nemohly být vzdělá(vá)ny.
|
|
|
|
Anni&Annika |
|
(4.2.2014 23:02:02) anett..takze myslis, ze kdyz ve skolce probiraji tema...domaci zvirata, tak to ze navstivi kravin a farmu se zviraty znamena, ze chteji dite jen zabavit? Kdyz me dite prijde s nekonecnym mnozstvim basnicek a pisnicek, to je taky zabaveni? Ze ho nauci plavat a lyzovat a hrat na fletnu a vyresi logopedii-ucenim s ditetem, je taky zabaveni??? atd...atd...takze jestli je tohle zabaveni, tak je pak zabaveni i skola, neb ta vychazi taktez z potreb v urcitem veku. Co by ta skolka mela ucit, aby to nebylo zabaveni??? Ja osobne dite neodkladala, byla jsem doma a dite do skolky chtelo. Jsem za skolku rada. Male hodne dala a jako odkladaci zarizeni ji neberu ani nahodou. Jinak ke me...mam umeleckou, zpivam cele dny. Male se venuju do nekonecna. Stejne nejradsi tvorila ve skolce a pisnicky??? Ac jsem ji zpivala cele detstvi, mam pocit, ze neumi ani jednu pisnicku ode me /zpivala jsem ji nemecke detske, ty co znam z detstvi ja a co jsou v jeji materstine/. Zpiva jen ty ceske ze skolky a ted skoly Nevim, ale nekdy ta pece doma holt nestaci. Dite jak je videt /ted myslim to me/ potrebuje vic. Jinak..mela jsem osobne stesti na podobnou skolku jako ma dcera. Chodila jsem tam strasne rada.
|
Ropucha + 2 |
|
(5.2.2014 13:29:11) Anni, jestli máte štěstí na školku, která vám vyhovuje, tak je to jedině dobře a určitě nemám důvod ti to vymlouvat. Je to naopak jen a jen pozitivní, že takové existují. Ale nejsou takové všechny, já ani mé děti jsme se školkou např. nikdy neabsolvovali exkurzi na farmu, ani žádnou jinou podobnou exkurzi. Ale to už bychom se dohadovaly o detailech, každý holt máme jiné představy a jiná očekávání a hlavní je, když alespoň některé děti jsou spokojené
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(4.2.2014 19:53:20) Eteo, našla jsem na ukázku program pro 4-5 letý děti v naší školce, kde je výuk,a už od 4 let, kdyby tě to zajímalo:
LITERACY
Reviewing ABC’s
Pre-writing practice
Recognizing letters:b, h, w, and s
MATHS
Review recognizing numbers 1-10
Practice tracing numerals 1-3
SESE/SPHSE
Planets, stars, sun, moon, astronauts, and rocket ships
What planet do we live on?
Building a rocket ship from cardboard boxes
Myslím, že dobrá česká školka dělá podobná témata, nevím, jak s těmi písmeny, ale i to většinou jo. "Vyšší" výuka začíná pak v těch 5 letech, v Year 1....
|
|
|
Anni&Annika |
|
(4.2.2014 14:39:04) Anett...ze to umi tve dite neznamena, ze to umi i 50 dalsich a s nimi se musi taky pracovat. Kdybych ja byla se skolkou nespokojena /a asi jsi ty byla/, koukla bych se po skolce, co by memu diteti vyhovovala jak podle jeho tak podle tvych predstav Ja teda na ceskou skolku nedam dopustit. Co se tam mala vsechno naucila /dodnes tam chodi na keramiku, maji pec a na anglictinu-a ze fakt umi/, bych jinde pohledala. Tchanovci dost srovnavali s nemeckou /podle synovce a netere, ja podle starsi dcery/. Cena nesrovnatelna /v nemecku se plati podle prijmu a oni na jedno dite platili skoro 300eur/, jidlo odkudsi vozili /detem to pry nechutnalo, nase starsi mela skolku bez jidla, jen do 12 hodin/, spis je nechali jen hrat cely den /nase se tam naucila pouze modlit, neb to byla katolicka/, vubec ne pestre /na program/ jak ceska skolka. Kdyz vezmu jeste v potaz, ze v nasi skolce mely vychovatelky prevazne VS v oboru, tak o tom si v nemecku jen muzou nechat zdat. Dokonce momentalne nabizeji jako jakysi rekvalifikacni kurz, neb je v nemecku nedostatek skolek a tak potrebuji skolky a novy personal
|
Etea |
|
(4.2.2014 14:43:35) Dost dětí to umí a devadesát pět procent ostatních je schopná se to do pěti let naučit mnohem snáz než v první třídě.
Docela by mě zajímalo, co se tedy v konkrétní školce naučila? Všechny školky nejsou stejné.
|
Anni&Annika |
|
(4.2.2014 14:52:08) to myslis me?? me dite se tam naucilo predskolni veci /pripravu do skoly, nejake pocitani, pismena, motorika...ruzna procvicovani techto znalosti co byly vzdy k dispozici na nastence, kazdou chvili tam bylo nejake jine/, dal se naucila krasne cesky vcetne logopedicke pomoci /meli tam ucitelku z tohoto oboru/ a tudiz umela krasne ceske r a r s hackem jeste pred skolou. Zna odtud ceske basnicky a pisnicky, tanecky, rozvijeni po vyrvarne strance /ruzne techniky vyrabeni, keramika/, hrat na fletnu, chodili do divadla, divadlo chodilo k nim, lyzovani, plavani, vylety k ruznym tematum /domaci zvirata byy kuprikladu v kravine a na venkovske farme/...ted si nevzpomenu co jeste, ale me dite slo ze skolky perfektne pripravene na skolu A to z apouhych 1040kc mesicne, predskolaci platili jen stravu. Asi 600kc na mesic
|
Anni&Annika |
|
(4.2.2014 14:56:34) jo a strava vyborna....ono..ona neni skolka jen o vasem pocitani a cteni
a ted mazu pro malou do skoly
|
Kreaty |
|
(4.2.2014 15:15:20) náš 4 letý chodí do základní školy jednou v týdnu a normálně sedí v lavici a píše písmena a číslice, nemám pocit že by mu to nějak vadilo, vždycky se těší, já jsem chodila od 4 let do základní školy, protože máma neměl hlídání a seděla jsem v poslední lavici a kreslila si, v 5 jsem šla do 1. stejně jako moje dcera, výhody a nevýhody nebudu posuzovat podle tak malého vzorku jako jsem já a moje děti m, ale dle mého když už děti někde tráví čas bez máma tak vzdělávání je docela dobrý důvod
|
|
|
|
|
|
|
anemon |
|
(4.2.2014 15:54:07) Naše školka také učí.
|
|
|