arantxa |
|
(4.6.2015 21:21:10) Syn 8 let poslední měsíce neustále lže a vymýšlí si. Pravdu z něho vždy musím tahat dlouhou dobu. Jedná se většinou o prkotiny např. schovává si tajně hračky z kinder vajíček do aktovky, aby je ukázal spolužákům, vezme si bez dovolení bonbony, atd. Neustále mu vysvětluji, že lhaní mu jen ublíží a ztratí naší dosavadní důveru a nebude moc zůstávat sám ani chvilku doma, chodit s kamarády ven, ale nic nepomáhá. Už jsem z toho zoufalá. Ráda bych to nějak vyřešila, aby se to jeho lhaní nezhoršovalo.
|
Monty |
|
(4.6.2015 21:22:49) A když jde o prkotiny, proč vůbec musí lhát? Jaká je "modelová situace"? Tím myslím tvoje otázka a jeho lež.
|
Rychenza |
|
(4.6.2015 21:38:08) Jako mala jsem lhala z jednoho prosteho duvodu - bavilo me to a navic jsem mela pocit, ze nemusi (rodice) o me vedet vsechno. Takze jsem lhala i o prkotinach, ktere byly vlastne jedno.
|
Chloé |
|
(4.6.2015 21:40:17) Tak vyrostals z toho. Mam v pribuzenstvu osobu, ktera lze i v dospelem veku o naprostych prkotinach. Ale to je asi nemoc. Je to teda pro okoli dost peklo.
|
|
|
arantxa |
|
(4.6.2015 21:43:52) Třeba dnes večer když jsem odcházela z pokoje mi říkal, že mu nesmím kontrolovat aktovku (už půl roku mu ji nekontroluji). Po chvilce jdu na záchod kolem pokoje a vidím ho, jak si schovává něco aktovky. Zeptám se, proč nespí a co si teď večer dává do aktovky. Začne na mě ječet, že nic. Když mu řeknu, ať nelže ... opět řekne, že nic. Svou prosbu, ať nelže zopakuji asi ještě třikrát s tím,že jsem ho viděla. Nakonec mi tedy řekl, že ty zvířátka, ať si to ověřím. Já mu řekla, že mu věřím, že se jedná o ty zvířátka.Jestli jsou to zvířátka nebo ne nevím,nekotrolovala jsem to. Jen jsem mu opět zdůraznila, že mu chci věřit, že mi nelže. Včera jsem ve sprše za spchovými gely našla dva prázdné papírky od bonbonu. Když jsem se zeptala, co tam dělají,řekl,že jeho nejsou.Další dítě má teprve 4 měsíce, takže nikdo jiný nepřipadal v úvahu. Opět jsem mu zdůraznila, ať nelže a svou prosbu několikrát zopakovala než se přiznal. Jsou to zatím prkotiny, ale jde mi o princip,že mi lže.
|
Chloé |
|
(4.6.2015 21:47:13) Ja bych rekla, nech ho zit. Pokusy o vetsi autonomii, nechce uz s Tebou holt vsechno sdilet. Rostou, no.... Ale ze ho nenapadne zahrabat ty papirky od bonbonu do kose, chlap
|
Monty |
|
(4.6.2015 21:51:44) Myslím, že Chloe má pravdu. Už prostě není "malej". Nech ho žít.
|
louda |
|
(5.6.2015 6:45:48) Souhlasím. Proč ho vyslýchat kvůli 2 bonbonům. To by se ani tobě nelíbilo, kdyby ses musela ospravedlňovat kvůli tomu žes na něco měla chuť. Otec mého syna je chronicky lhář a protože jsme náš vztah řešili dlouze v poradně u psychologa, vím, čím to je. Jeho rodina dramatizovala každou pitomost, o ničem neměl právo si rozhodnout sám. Ale každý člověk potřebuje dřív nebo později svobodu. Tak už jako malý chlapeček zjistil, že když bude šikovně lhát, vyhne se věčným dotazům a výčitkám. Naučil se to dělat velmi šikovně a to potěšení z dočasného klidu bylo mnohem silnější než hrozba toho, co bude, až se na to přijde. Pro mě je to odstrašující případ a dělám všechno proto, abysme se synem měli otevřený vztah. Takže když si chce vzít zvířátka do školky, řeknu mu, že to není dobrý nápad, ale když na tom trvá, nenutím ho nechat je doma. Když najdu papírek od bonbonů, řeknu s úsměvem "který lump jedl bonbony před obědem a neuklidil papír do koše?". V jeho životě přijdou mnohem větší průšvihy. Neustálé omýlání, že lhaní je špatné, nic nevyřeší. Ta důvěra musi vycházet z vašeho vztahu.
|
|
|
adelaide k. |
|
(5.6.2015 6:56:59) Dcera tohle dělá taky, pohlavním to nebude.
|
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(5.6.2015 16:42:41) jo chlap.. mýho 13 ti letýho to taky nenapadne, furt to někde trousí :D to pětiletej a osmileťačka.. když něco zblajznou a nechcou abych to věděla, tak moc dobře ví, jak to vyhodit :D
|
|
|
Ornelka |
|
(4.6.2015 21:51:54) Ono také v této souvislosti slovo "nic" může znamenat, že o tom nechce mluvit. Nemusí to být až tak lhaní. Chce si také žít svůj život, ukázat kamarádům ve škole třeba věci z Kinder vajíčka a nemá potřebu to doma řešit, říkat mámě, že to chce ve škole spolužákům ukázat. Nechce o tom s mámou diskutovat, chce to jen jednoduše spolužákům ukázat a třeba se i pochlubit. Třeba má pocit, že ho doma až moc dusíte, když neustále chcete vědět o každém jeho kroku.
|
|
Litevská.krychle |
|
(4.6.2015 22:01:34) normálně ho dusíš, nech ho bejt
|
|
Tante Bante |
|
(4.6.2015 22:07:36) Šlo o to, že se musí dovolit, jestli si smí vzít bonbon a snědl ho bez dovolení? Takhle jak to popisuješ, by to mohlo být i to, že se mu doma těžko dýchá. Mě matka taky neustále kontrolovala a hlavně bazírovala na tom, že nesmím lhát, vše jí musím říct atd.. i na co myslím, celkem psycho. Ona to dělala, že si nemohla (nemůže) pomoct. Ale snášet se to moc nedá, ono pak spíš je to to dítě, kdo ztratí důvěru. Důvěra je něco jiného než jednostranné držení kontroly.
|
|
|
sovice |
|
(4.6.2015 22:57:37) Řekl ti, že mu nesmíš kontrolovat aktovku. Čili očividně tam chtěl dát něco, o čem s tebou nechtěl mluvit. Tys to musela vědět, že mluvit nechce. Prostě jsi ho dotlačila, aby lhal. Proč jsi prosím tě vůbec řešila, co si tam dává?
|
Kalamity YANKA |
|
(5.6.2015 9:57:15) Třeba proto, že matka je zodpovědná za své dítě? To si fakt můžou do školy pašovat hračky? Chápete o co tu jde???
BarboraO., která šla ubodat pár dětí do školy, možná taky mámě mezi dveřma na otázku "co to máš pod bundou?" taky nechtěla odpovědět a protože byla nemocná a ještě k tomu nekontrolovaná, odpověděla taky možná "aaale nic" a to aaaale nic se ve škole ukázalo, jako kudla..... čímž to nechci spojovat s vražedkyní, to fakt ne!!! ale je to to samé. Desetileté dítě nemá co zatajovat rodičům, co nosí nebo nenosí do školy. Je to jejich zodpovědnost.
|
sovice |
|
(5.6.2015 22:29:18) Yanko, desetileté dítě je dost velké, aby občas něco porušilo a neslo následky; to je nejnázornější a velmi účinná metoda výchovy.
|
|
|
|
Monika |
|
(4.6.2015 23:04:06) A nejsou ty "poslední měsíce" co lže, totožné s těmi měsíci, po které má sourozence? Nemůže to souviset? Být do 10 let jedináček, co má veškerou pozornost rodičů a pak najednou mimino, to asi může znejistět a vést ke kdečemu - ať už podvědomému upoutávání pozornosti (v 10 letech už mi přijde velmi naivní říct "nesmíš mi kontrolovat aktovku", pokud spíš na to nechce upozornit) nebo naopak jakémusi pocitu "já už jsem velký a nikdo mi nebude rozkazovat" (co si můžu vzít do školy nebo kolik smím bonbonů"???
|
|
Lady V. |
|
(4.6.2015 23:34:12) Ja hlavne nechapu, proc se ptas na neco, co vis. Kdyz tam ty papirky dal, a je jasne, ze je to on, proc se ptas? Ceho tim chces docilit?
|
|
MÍŠA&FÍK |
|
(5.6.2015 0:20:07) Doufám, že u výslechu máte rozsvícenou pořádně silnou lampičku - ta, dle jistých zdrojů, pomáhá, aby se obviněný doznal......
Neničte si navzájem život, je to úplně zbytečný !
Vezme si hračky do školy ? No a co ? Kdo si nikdy nevzal něco tajně do školy ???
Můj syn má třeba permanentně plný školní batoh časopisů Top Gear......když ho baví se s tím tahat, ať to klidně nosí. Doufám, že to nečte při vyučování, ale sedí u toho s klukama o přestávkách.
A pokud mu to učitel sebere, jeho problém, já bych to v žádném případě neřešila.
|
|
MÍŠA&FÍK |
|
(5.6.2015 0:20:24) Doufám, že u výslechu máte rozsvícenou pořádně silnou lampičku - ta, dle jistých zdrojů, pomáhá, aby se obviněný doznal......
Neničte si navzájem život, je to úplně zbytečný !
Vezme si hračky do školy ? No a co ? Kdo si nikdy nevzal něco tajně do školy ???
Můj syn má třeba permanentně plný školní batoh časopisů Top Gear......když ho baví se s tím tahat, ať to klidně nosí. Doufám, že to nečte při vyučování, ale sedí u toho s klukama o přestávkách.
A pokud mu to učitel sebere, jeho problém, já bych to v žádném případě neřešila.
|
|
radka | •
|
(5.6.2015 7:25:40) dát mu sem tam bonbon? povolit mu zvířátka do školy? třeba lže proto, že musí
|
Kalamity YANKA |
|
(5.6.2015 9:28:26) ale to je blbost. Tady jde o tom, že ten bonbon nedostane, když CHCE ON, takže si ho radši "vylže". No já zas chápu zakladatelku, ale u mě nejde tak o to, jestli "lže", ale vytáčí mě, když vidím, že ze mě dělá blbce, tím, že mi odpoví "nic"..... a ještě to opakuje i když ví, že se na to stejně přijde. Jdu obrátim tašku vzhůru nohama a propašované hračky zabavím.... dělala jsem to roky a stejně to jestě dneska někdy zkouší. Hračky do školy prostě nepatří
Dítě nelže, protože MUSÍ,, lže, protože neposlouchá, to je rozdíl....
Já jí kilidně i ted (na konci pátý třídy), když vím, že "má to období" deset minut před odchodem z domova prolustruju aktovku ještě jednou. Ta možnost tu je, protože pokud chce do školy propašovat něco zakázanýho, bude to zkoušet.
Když zjistí, že jí nevěřím, ale kontroluju, bude jí to nepříjemný, ale pochopí, že nemá smysl mě obcházet. Já jsem rodič a já určuju pravidla. I kdyby to dělaly všechny děti, moje dítě se chodí do školy učit a s Kindervejcema si může bez omezení hrát PO SPLNĚNÍ ŠKOLNÍCH POVIINNOSTÍ... ale ty zodpovědnosti je nějak naučit musíme no...
|
Kalamity YANKA |
|
(5.6.2015 9:30:10) já říkám "jako s nočníkem"... prostě opakovat, zkoušet, kontrolovat, dokud nepochopí, polde čeho se MÁ řídit.
|
Kalamity YANKA |
|
(5.6.2015 9:38:03) co tak čtu reakce, mrzí mě to, ale většina nepochopila o co ti doopravdy jde
dělaj z tebe krutomatku, že dítěti nedáš bonbon a že ho dusíš.... na to se vykašli. To je přesně ono "nebudeme řešit prkotiny a nebudou se dít velký věci". Jenže i na těch prkotinách si dítě musí uvědomit, že není středobodem světa. Teď jí zatají bonbon a s tím přístupem "aaale tak to neřeš"... se jí do roka bude válet v hysteráku, protože maminka mu nechce koupiot cukrárnu..... já myslím, že jsem pochopila, o co jde. Nechci bejt "krutá" ale právě na detailech můžu dětem ukázat, že mají nějaký pravidla a hranice. Ano budeš-li se řídit mými pravidly slušného chování, ani Tvoje odměna nebude opomenuta. Za dobrou práci taky dostáváte plat. Dítě má "práci" jen v tom, aby se naučilo žít a rozumně respektovat rodiče a autority. Jinak je z něj rozmazlenej hajzl, kterej si teď vydupe bonbón a pak.....?
|
Suza007 |
|
(5.6.2015 13:17:00) Yanko,
já s tím, co jsi napsala (..."Ano budeš-li se řídit mými pravidly slušného chování, ani Tvoje odměna nebude opomenuta. Za dobrou práci taky dostáváte plat. Dítě má "práci" jen v tom, aby se naučilo žít a rozumně respektovat rodiče a autority...) moc nesouhlasím.
Já dítě nechci naučit, že když mě bude poslouchat, dostane odměnu. Chci ho naučit přemýšlet a samostatně se rozhodovat. A k tomu určitá míra svobody patří. Zbytečně přísné hranice jsou jenom na škodu, dítě proti nim stejně začne dřív nebo později rebelovat a čím jsou přísnější, tím víc se jim bude bránit.
Já jsem spíš pro to, dát dítěti důvěru (např. mu neprohlížet aktovku) a nechat ho posléze nést následky jeho chování (zde např. paní učitelka zabaví nepovolenou hračku).
|
zerat |
|
(5.6.2015 18:35:37) Suzo, až Ti prvňák přijde ze školy s rozbitým tabletem nebo s tím, že mu někdo ukradl mobil, tak nevěřím, že ho necháš si nést své následky, stejně tak když půjde o nějakou drahou hračku. Zkrátka jsou věci, které prvňáček opravdu do školy nosit nemusí a já souhlasím s tím, že hračky do školy brát je hloupost. Pokud se chce dítě někomu pochlubit svou hračkou, tak to může udělat i doma při hraní si s kamarádem... Nechápu vůbec proč se tady řeší nutnost nošení hraček do školy
|
|
Suza007 |
|
(5.6.2015 19:18:34) Tady šlo ale o hračky z kinder vajíček, ne o tablet. A to bych fakt neřešila. Moje dítě je na svoje soukromí háklivý a já to zcela chápu. Ano, jsou určité meze (viz zmiňovaný tablet), ale situace, které popisovala zakladatelka, bych prostě neřešila. Když zjistím, že dítě proti zákazu snědlo čokoládu, tak ho nevyslýchám. Podle situace a množství snědene čokolády to buď přejdu, nebo konstatuji, že někdo zase snědl čokoládu, aby dítě vědělo, že o tom vím, a někdy se pravda i rozčílím
|
Suza007 |
|
(5.6.2015 22:23:24) Jo, souhlasím, ale přenesení zodpovědnosti na dítě má být přiměřené věku. Já odpovídala na dotaz týkající se prvňáka a tabletu a tam bych asi kontrolovala, protože stejně u prvňáka předpokládám, že pomáhám s přípravou tašky na druhý den. Čím je ale dítě starší, tím méně budu do jeho věcí zasahovat.
|
|
|
|
|
|
|
Janička1 |
|
(5.6.2015 16:42:14) a co třeba,že si na to dítko příjde samo ... myslím tím zrovna ten nočník. Dle mého se syn zakladatelky prostě bojí ... mám také osmiletého syna a jsem ráda, že mi důvěřuje i v nepříjemných situacích. Ví, že za mnou může přijít a nejdřív problém vyřešíme a pak může přijít adekvátní potrestání. Naštěstí je takových situací, co by se za nehet vešlo. Jsem raději pro motivaci než pro následné trestání. Dospělí člověk taky jen neplní samé příkazy, zákazy a dělá jen co musí ... děti potřebují obojí. Jistotu i lásku. Syn si do školy občas vezme nějakou tu hračku. Máme dohodu, že jen občas a vždy ho to vede jen k větší motivaci, aby mi dokázal, že ho nerozptýlila a spokojený jsme oba. Ví, že pokud je to jenom trošku možné, vyhovíme mu rádi. O to se snaží naoplátku i on. Žádné přehnané a časté zákazy a příkazy, pak podle mě vypnou a budou nás obcházet a dělat si vše po svém.
|
zerat |
|
(5.6.2015 18:44:07) Janičko, tohle co píšeš je hezké, hezky se to čte, ale není to použitelné na všechny děti. Každé dítě potřebuje úplně něco jiného. Nemůžeš na dítě klást tutéž důvěru, kterou kladeš na dospěláka. Ad příkazy a zákazy - i tohle lze s láskou. Co znamená, že Ti děti důvěřují v nepříjemných věcech - tomu vůbec nerozumím, co tím myslíš? Jakože když někdo děti vede přísněji, tak ty děti rodičům nedůvěřují? Co je to za pitomost? Osobně si myslím, že dítě ztrácí k rodiči důvěru pouze v případě, kdy zjistí, že je rodiči lhostejný, že dostává tresty za pitomosti, místo pozornosti je zahrnovaný dary, penězy... Ovšem pokud dostává tresty po x-tém upozornění, po vysvětlení... a má s rodiči zdravý vztah, tak si myslím, že pevnější hranice nejsou nic proti ničemu. Ano, i já jsem zkoušela zpočátku nechat vše na dítěti, přípravu aktovky, věcí... jenže jsem pohořela a opakovaně... pomohla nám ve změně až změna školy, učitelky, ale ani tady nemůžu úplně přestat na ni dohlížet. Druhá dcera je v první třídě a nedohlížíme u ní na nic. Všechno si šéfuje sama, ani nevím, co se učí ve škole, co probírají... nemusíme ani úkoly podepisovat, nemusíme chodit ani na rodičáky... obě stejná výchova a přitom každá úplně jiná
|
Janička1 |
|
(7.6.2015 11:01:45) ZERAT, mám druháka (čerstvých 8 let)a čtyřletého syna. Každý je jiný, na každého platí něco jiného a v jiném množství, ale podstata zůstává stejná. Zakladatelka se diví, že jí syn nevěří a dělá vše za zády. Tím to začíná a končí u toho, že až něco provede nebo bude mít průšvih za maminkou zcela jistě nepřijde. Tím jsem myslela to, že za by měly mít děti jistotu a přijít za rodiči i s nepříjemnou zprávou. Nebát se ho. Teď je to schovaný bonbon, ve dvanácti to bude co? ... Jen jsem napsala náš model výchovy, třeba to pomůže si udělat jiný obrázek. A upřímně si nemyslím, že je to o tom nepodepisovat úkoly nebo nechodit na rodičák. I ty dětičky potřebují zpětnou vazbu. Naopak. Syn si dělá úkoly sám, pak zkontroluji, podepíši a schůzky si také odsedím. Syn to bere jako nenucený dohled. Naopak, jsem rodič a mám za něj zodpovědnost. Jako on má zodpovědnost dělat to či ono, ani jeden svou zodpovědnost nepodceňujeme. I tak ne nevyhýbáme ztrátám kšiltovek, zapomenutí úkolu a td. Pak si nese následky. Přísnost je jistě na místě, ale aby měla efekt je potřeba nejen důslednost a trestání ale dle mého motivace a hlavně jistota,že se vše vyřeší a právě ta zodpovědnost. A vše s láskou
|
|
Janička1 |
|
(7.6.2015 11:09:56) a důvěra není o přísnosti, ale o tom, že jestli, že dítko zeptá stokrát na to, jestli si může vzít bonbon a ty mu to zamítneš, i když není vždy důvod (není po obědě, ještě ten den neměl nic sladkého, zaslouží si odměnu),tak si ho prostě veme za tvýma zádama. A jestli vidí, že si tam dítka hračky berou, mají volnější den (nějaká exkurze jeho narozeniny či teď před prázdninama) a po vyslovení jeho přání vzít si tam hračku mu to celý rok zakazuješ, tak si ji tam stejně veme. A co z toho plyne výchovného. NE od rodičů znamená ... udělej to stejně, jenom za jim za zády. Toť můj názor .
|
|
|
|
|
|
|