Tizi |
|
(14.1.2016 9:12:20) Znala jsem dívku, která měla po prodělané nemoci problémy se sluchem a dostala papír, na základě kterého měla nějaké úlevy při zkoušení. Její problémy časem vymizely a dívka fungovala normálně, chtěla ten papír přestat používat, ale matka na ni naléhala, aby ty úlevy stále vyžadovala, protože tím má přece šanci na lepší známku. Takže vím, že takoví rodiče jsou.
Nicméně věřím, že většina dětí má skutečný problém. Za špatné ale považuji, pokud takové děti soustavně narušují vyučování a dále velikost tříd. V naší škole je většinou 30 dětí ve třídě, pokud se učitelka věnuje více tomu potřebnému dítěti, tak holt nemá čas na ty normální děti, ale ty tu pozornost taky potřebují. Takže za mě ty speciální třídy měly svůj smysl.
Také si myslím, že pokud má nějaké dítě lepší známku s horší výkonnosti díky papíru (chápu, že kvůli motivaci), měla by taková známka s úlevou být na vysvědčení značená a měla by se brát v úvahu třeba při přijímacích zkouškách na další školy. Osobně mě přijde nefér vůči dětem, které toho vědí víc, ale mají bez té úlevy třeba dvojku místo jedničky, aby pak byly znevýhodňovany při přijímačkách.
|
Líza |
|
(14.1.2016 10:48:47) Intuice se nijak nevylučuje s tím, že to umí. Píšu intuitivně, v drtivé většině správně. Pravidla ze mě nikdo nevykřeše. Česky psát UMÍM. (A bylo to tak už kdysi, když jsem chodila do školy.)
|
Monty |
|
(14.1.2016 11:54:40) jentak, ale ony nejsou jen shody podmětu s přísudkem. I druhostupňové děti třeba hodně chybují v psaní velkých písmen, protože to je v češtině velmi složité a MUSÍ se nad tím přemýšlet, protože to dítě jaksi nemůže mít zafixované všechny místní názvy a nemusí např. vědět, že Kašperské Hory jsou město a nejsou to reálný hory, kde by se psalo malý písmeno.
Mmch. zajímavý článek na toto téma je tady.
|
Chloé |
|
(14.1.2016 11:59:26) Monty, naprosta vetsina decek si zduvodnuje i na druhem stupni. Si nikdo nepamatuje dlouhe diktaty? Kdo je mel bez chyby ? U nas tak jeden, dva ze tridy. Na druhem stupni. Bagatelizovat to tak, ze nekdo to da intuici a vlastne je to macek, je nesmysl. Ja si pamatuju, ze jsem se soustredila pri diktatech na kazde slovo, a to jsem nikdy s cestinou nemela problemy. IMHO zrovna shoda podmetu s prisudkem patri k tem banalnejsim jevum.
|
Monty |
|
(14.1.2016 12:05:28) Chloé, tak já jsem výjimka, co si nezdůvodňovala ani na prvním, protože jsem od tří let četla a na tohle mám cit. Nemám ho ale na čárky; ty v rychlosti píšu často blbě právě proto, že je píšu intuitivně tam, kde je cítím - přesto jsem neměla nikdy z diktátu jinou známku než jedničku. Jenže to opravdu je VÝJIMKA, takových dětí je málo. Syn je přesně ten případ, co má čtvrtletky a všechny "dlouhé" písemky a slohy na jedničku, často i říká, že měl nejlepší písemku z celé třídy, ale v pětiminutovkách ty chyby občas udělá, protože na něj je to prostě moc rychlý tempo. Přitom mu jak ve SCIU, tak v té PPP vyšly v češtině vysoce nadprůměrné výsledky. Kdyby se hodnotila jeho pětiminutovka, tak si rozhodně nikdo nemyslí, že je výborný češtinář.
|
Chloé |
|
(14.1.2016 12:08:36) Monty, jasne, je to o tom case. U slohu a pisemky mas prece jen vetsi prostor si to opravit a zkontrolovat. Diktat muze byt masakr. Nevim, jestli se to jeste praktikuje, ale na druhem stupni jsme psavali diktaty na skoro A4. Vydrzet se soustredit bylo peklo.
|
Monty |
|
(14.1.2016 12:16:22) Chloé, tak hlavně při diktátu píšeš to, co aktuálně slyšíš a neznáš zbytek věty, takže můžeš snadno udělat chybu a není pak čas to ani po sobě přečíst. Musíš prostě psát "furt pryč". Když si syn vyplňuje diktáty online, kde celý text vidí, udělá chybu výjimečně - hlavně v těch velkých písmenech. Já se tedy přiznám, že ty pětiminutovky moc nechápu ani v češtině, ani v matice; chápu jejich smysl tehdy, kdy dostane dítě konkrétní otázky a má na ně třeba i těch pět minut, ale cokoli diktovat a ještě chtít, aby si to děti za pět minut zapsaly, odvodily, spočítaly, opravily... to jich dává naprosté minimum.
|
Monty |
|
(14.1.2016 12:24:04) jentak, tak v sedmičce už mají v podstatě celou gramatiku probranou, vlastně jenom opakujou, vč. velkých písmen. Čeština je rozdělená na mluvnici, literaturu a sloh, té mluvnice mají v týdnu celkem málo, protože už v ní není moc co nového učit.
Ty Kašperské Hory jsou právě dobrý příklad, protože to je město a ne každý to ví. Takže spousta lidí by jela do Kašperských hor, ale správně je to s velkým "H".
|
|
Chloé |
|
(14.1.2016 12:33:24) Kasepersky Hory ale nejsou zadny hory. Jen mesto.
|
Monty |
|
(14.1.2016 12:34:50) Chloé, já vím, ale to dítě to přece nemusí vědět - slyší Kašperské HORY, tak jsou to pro něj hory, ne město.
|
Chloé |
|
(14.1.2016 12:46:12) jentakj, jeste si poznamenej Zlate Hory a Marianske Hory, to me ted tak napada
|
|
|
|
|
|
|
|
. . |
|
(14.1.2016 12:33:44) Mám dojem, že naopak Kašperské hory neexistují - jen Kašperská vrchovina, oblast patří do Šumavy. Jedu-li do Kašperek, jedu do toho města... a pak kolem lyžuju
|
Lída+2 |
|
(14.1.2016 12:35:27) Slupko,ale oni opravdu existují:
http://mapy.cz/zakladni?x=13.5553875&y=49.1134600&z=12&source=muni&id=1312
stačí se podívat na mapu......
|
. . |
|
(14.1.2016 12:37:00) Lído, město Kašperské Hory existuje, ale hory Kašperské neexistují.
|
Monty |
|
(14.1.2016 12:37:52) Slupko, spíš jde o to, jestli to víš v té páté třídě, kde se velká písmena učí.
|
Lída+2 |
|
(14.1.2016 12:40:39) Monty, bere se ve vlastivědě, nebo člověk a jeho svět - CR a nějaká ty města, hory, kopce, kraje......jestli to je teda přímo tohle městečko na té skládací mapě pro 5. třídu netuším, ale předpokládám, že ano.....
|
Monty |
|
(14.1.2016 12:46:36) Lído, ale to je celkem jedno - ty vycházíš z toho, že si dítě pamatuje úplně všechno, co kdy berou a je schopné to v rychlosti při pětiminutovce/diktátu použít. Já myslím, že spíš ne. Že se učí v pátý třídě Kašperské Hory fakt neznamená, že to ještě v devítce musí nosit v hlavě. Navíc se podívej na ten odkaz, co jsem vkládala - psaní velkých písmen JE v češtině složitý a chybují v tom i dospělí, protože ty fakt víš, jestli se nějaké sídliště ve městě, který vůbec neznáš jmenuje Lužnice nebo je celý název Sídliště Lužnice?
|
Lída+2 |
|
(14.1.2016 12:49:55) Monty, v devítce to budou mít v hlavě, neb se probírá tak důkladně CR, že to až hezké není........a to celý kalendářní rok....a to včetně toho, kolik kde je širokorozchodných kolejí a podobných věcí....
Mnozí viděli naší super písemku na pivovary, nebo další na železnice a termíny co je potřeba umět vyhledat do 3s na mapě.....právě z tohoto roku..
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(14.1.2016 12:54:19) U nás teda na G nic takovýho loni nebrali a syn má problém zařadit město, jestli leží v Čechách nebo na Moravě. Krajská a okresní snad jo, ale menší města dost tápe. Hodně jsme se to s ním museli učit, třeba v autě dávat úkoly a měli jsme hru "Kde leží Kotěhůlky". Ze školy neuměl vůbec nic
|
Chloé |
|
(14.1.2016 12:55:48) Ja si ze zemepisu nepamatuju vubec nic. Predmet, ktery jsem nemela rada. Nijak mi to v zivote nechybi. (a to pracuji v cestovnim ruchu )
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(14.1.2016 12:59:46) Mě zeměpis bavil moc a hodně i čtu turistické knihy, mám jich doma nespočet. Před děckama pořád machruju, jak všechno vím. Ale minule sem někdo dával pohoří a nejvyšší hory ( tuším Monty, možná to byly slepý mapy) a měla jsem jen 75%. Tak to zas tak slavný se mnou není.
|
|
|
TaJ |
|
(14.1.2016 12:58:56) Margotko, co se týče určování polohy měst, tak teď nedávno jsem narazila na tohle...je to super na procvičování http://www.slepa-mapa.cz/
|
|
Lída+2 |
|
(14.1.2016 13:02:19) margotka78, tak u nás se vše bere velmi důkladně od primy......na pololetí je cca 100-120pojmů je potřeba se je naučit a na mapě do 3s ukázat, snad to nějak i odpočítává.....řekne ti jich 6, když všechny víš, dá další 3. Pokud i tehdy není chyba máš 1, jinak 4 za 3 špatný i kdyby to byli ty navíc. Opačně ukázaná řeka než chce je taky špatně.
Další pololetí je změna a jedou se jiná místa......snad jen ta CR měli jen jedny pojmy na celý školní rok.
|
Chloé |
|
(14.1.2016 13:03:15) Lido, to bych propadla ze zemepisu.
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(14.1.2016 13:04:50) No tak já si pamatuju, že měli různé světadíly, řešily se plodiny , ale mám dojem, že ČR neměli vůbec a jestli, tak velmi velmi slabě... U nich byl dost problém s učiteli.
|
|
Monty |
|
(14.1.2016 13:07:22) Lído, syn je na normální základce a když si vezmu jeho sešit ze zeměpisu, je to fakt masakr. Oni dělají velmi podrobně jak fyzický, tak sociální zeměpis; na slepý mapě se určujou státy, hlavní města, pohoří, národní parky, řeky, nížiny, jezera... to je víc jak 120 pojmů jen v názvech za jedno pololetí. Půl roku probírali jenom Afriku.
|
Lída+2 |
|
(14.1.2016 13:09:48) Monty, to jsou pojmy jen tak mimo toho co probírají.....to je jakoby navíc.....měli by si tím vylepšovat známku, ale jsou tam právě i věci co normálně ani nevíš kde leží.....takže jim to spíš ty známky kazí....syn si za 5let co toho pána na zemák má nepamatuje, že by někdo dostal z tohoto 1. dvojku dostal jen jednou a asi další 2 lidi....on to prostě kosí.... I to zkoušení je takové divné.....
Právě třeba se mi dostal sešit sedmáka Zš kde byla Kanada: 3/4 stránky malého sešitu A5, šla jsem se kouknout co má syn 5 stránek A4.
|
|
. . |
|
(14.1.2016 13:12:08) Monty fakt musej umět ukázat do 3 s kterékoli hlavní město kteréhokoli afrického státu? To je masakr.
|
Chloé |
|
(14.1.2016 13:12:40) Ja bych nenasla ani ten stat.
|
. . |
|
(14.1.2016 13:15:01) Chloé, to já v Africe (a leckde jinde) taky ne. Možná kdyby to v sedmičce po mně někdo chtěl, tak se to (tehdy, na pár týdnů) naučím. Ale nic takového si nepamatuju. Brali jsme nějaké oblasti snad... stejně už nevím nic
|
|
|
Monty |
|
(14.1.2016 13:16:34) Slupko, nevím jestli do 3 sekund, ale moc času na to fakt nemají, v té slepé mapě je třeba 30 vyznačených států/měst z dvaapadesáti a rozhodně na to nemají hodinu. A k tomu ještě musí umět tu teorii, že.
|
Lída+2 |
|
(14.1.2016 13:23:48) Monty, on jim to ten blb počítá, řekne a pak říká 1,2,3 a pokud to nemáš neodpověděl.......mě to příjde zbytečně stresující.
|
|
|
|
Monty |
|
(14.1.2016 13:18:32) Slupko, jo, státy a hlavní města v Africe musí umět všechny a musí je na té mapě najít. To samé s pohořími, národními parky, řekami... plus sociální zeměpis, celkem dost podrobně.
|
. . |
|
(14.1.2016 13:32:29) Monty, pěkné, vypadá to, že je zeměpisář nejen nadšenec do zeměpisu, ale má na zřeteli i trénink paměti.
Lídin zeměpisář navíc dbá i na schopnost práce pod tlakem. Jestli to je opravdu k něčemu dobré - u pár jedinců asi jo, pro ostatní je to dle mého natolik náročné, že je to jen otráví. V součtu bych taky řekla, že je to blb.
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(14.1.2016 13:27:42) jentakj, takto podobně to dělá moje kamarádka úča.....zemáku......jsem jí dávala fotky z našich dovolených.....,aby měla do hodin....právě ty města různá......zajímavá zákoutí a podobně..... Vyškemrala si i vylodění v Normandii s klukama, aby tam bylo vidět pořádně jak je to veliké......
Takto by se mi to přiznám líbilo 100x víc, než to co mají oni....hlavně, že umí ukázat na slepé mapě kde jakou blbinku, ale jak to tam chodí, co tam je zajímavého....pořádně nevědí.....
|
Chloé |
|
(14.1.2016 13:30:25) Lido, ono je to jaksi pro kantora jednodussi, ta slepa mapa a desitky pojmu k biflovani, nez shanet fotky a pidit se po zajimavostech, ze jo
|
|
Monty |
|
(14.1.2016 13:34:33) No, já si vzala ten sešit... oni tam mají oboje. Jak pojmy, tak ten sociální zeměpis typu náboženství, kmeny, kde co v které zemi je, jaký jsou tam tropický choroby...
|
|
|
|
|
. . |
|
(14.1.2016 13:35:04) jentakj "Učitel mi na to říkal, že když do nich bude hustit tisíc blbostí, tři se to nadrtí a za 2 měsíce z toho neznají nic. Část na to bude kašlat a část u toho bude chrnět. Kdežto takhle že si pamatují mnohem víc a i když si nevzpomenou na vše, tak z tý hlavy podle fotek a dalších zajímavostí z toho vyloví hodně."
Přesně, výtečný učitel. Byla bych jedna z těch tří (co taky o přestávkách dělat, že...), ale po pár měsících už bych měla vymeteno.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chloé |
|
(14.1.2016 12:50:38) Nehlede na to, ze Luznice je i ves. Znam z vody, je tam kemp. Jinak bych to nevedela.
|
|
|
|
|