darinaa |
|
(2.1.2019 14:13:02) Nikdy jsem o Německu neuvažovala jako o destinaci na dovolenou, párkrát jsme navštívili pohraničí, do kterého počítám teda i Berlín.
Teď to vypadá, že pojedeme do Bonnu, kde byste se na trase Berlín-Bonn nebo Bonn-Plzeň zastavili? Máme na to týden a 100-200km mimo trasu není problém.
Priorita - přírodní zajímavosti jakékoliv, bonus geologické zajímavosti. Zajímavá architektura, i tradiční...
Muzea jen pokud jde o něco výjímečného, bez dětí.
|
angrešt |
|
(2.1.2019 17:02:22) a pojedete horem nebo spodem přes Plzeň? Nějak mi v tom neštymuje ten Berlín:) Budu to teda předpokládat přes Plzeň: - geologicky: - "nejkrásnější čedičový kužel Evropy" :) Parkstein - Franské švýcarsko, nejlíp Pottenstein s hradem na vápencové skále a krasovou jeskyní Teufelshohle - rybniční systém Tirschenreuth - geologischer Lehrpfad Tannesberg - kráter Ries (Nordlingen) a kráter Steinheim - negeologicky architektonicky hrad Kassel
|
darinaa |
|
(2.1.2019 17:27:08) Můžeme jet jednou cestou tam a druhou zpět. Budeme pár týdnů u rodiny v ČR na trase Brno - Jeseník, tak můžeme jet přes Polsko a Berlín anebo spodem.
|
|
darinaa |
|
(2.1.2019 17:28:53) díky za tipy vyhledám si to.
|
|
Hanka 75 |
|
(2.1.2019 18:33:41) Angrešte někdo z rodiny je "od" geologie nebo to ty "sama" ? Geologie (hlavně co se týká krajiny) mám pocit, že ze školních osnov jaksi vypadla, přitom je to moc zajímavé, tak mne při tvém výčtu napadlo se tě zeptat, jak jsi k takovým tipům přišla. Totéž vlastně platí na zakladatelku, jestli sem nakoukne, neb geol. zajímavosti poptává též, ale tam si umím představit, že bych sama poptala, ale přitom podobné odpovědi na žádnou oblast v zahraničí či u nás neznala (jen nějaké jasné věci jako Moravský kras, pískovcový Český ráj apod.)
|
angrešt |
|
(2.1.2019 19:00:55) Hanko, geologie je můj koníček, nebo spíš kůň, kdysi jsem ji málem i studovala a i když nakonec jsem se nechala překecat na medicínu, tak geologii jsem nikdy neopustila aspoň jako nadšený amatér :D
Všechny výše uvedené geologické tipy jsou mnou osobně navštívené a prověřené:) Jezdím pravidelně jak sbírat (minerály i zkameněliny, upřednostňuju minerály, jenže když žiju v Barrandienu, tak nemůžu na zkameněliny zcela rezignovat:D)), tak i prohlížet si krajinotvorné geologické prvky. Zrovna v tom Německu spíš jižní polovinu, kdysi jsem tam projela i vyloženě rodinnou geologickou expedici (to byl můj manžel ještě hodně tvárný a nevadilo mu jezdit od čerta k ďáblu a sbírat amonity a lézt po kráterech :D). Ale většinou jezdím po Čechách, obvykle tak aspoň jeden výlet do měsíce je u nás doma geologicky laděný - buď sběr, nebo návštěva speciálního geologického útvaru. staršího syna jsem strhla, takže ten už v tom jede taky:) Moje sbírka má kolem 5 metráků :D
Takže jestli chceš něco eologického v ČR celkem můžu sloužit.
V Německu už je to teď horší se sběrem, před pár lety zavedli "sběratelskou licenci" a na většinu lokalit ji člověk musí mít. Já ji nemám (je drahá), takže holt už sbírám jen tam, kde být (aspoň doufám:D) nemusí. Platí to spíš pro bývalý Ostblock, tam tohle tolik nežerou.
Jo, a pokud mě máš na Facebooku, tak když jedu na něco geologického, tak z toho následně vždycky nafotím nejlepší sběry i ty krajinné prvky a dodám případně tipy na výlet:)
|
|
angrešt |
|
(2.1.2019 19:56:44) A teda nedá mi to, ale "pískovcový Český ráj" mi způsobuje trnutí zubů :D Český ráj je proto rájem, že se tu snoubí pískovce s významnou vulkanickou činností a světoznámý není kvůli pískovci, ale kvůli olivinickým bazaltům (ve středověku byly české olivíny považovány za nejkrásnější v Evropě a to až do počátku 20. stol., kdy byl v ostrově Zabargat rozpoznán bájný ostrov Topazos, odkud pocházely nejkrásnější antické olivíny, jimž se v té době říkalo topazios) a hlavně kozákovským melafýrům a v nich se nacházejícím polodrahokamům! :) (a i Trosky jsou vulkanické;) )
|
Hanka 75 |
|
(3.1.2019 1:08:37) tak díky za vysvětlení, já si myslela, že v tom bude větší osobní zájem.. nojo s Českým rájem máš pravdu, já jsem zase trochu fanda přes botaniku a tak si teď vybatuji, že i roste jiná flora na některých kopích v Českém ráji, a to právě kvůli rozdílnému geologickému původu, no a na Kozákově jsem také zkoušela něco najít... ale v jednom mám pravdu a dobré znalosti, a za tím si stojím, a to že se to ve škole moc neučilo )
právě, že mám pocit, že gologie, tvorba krajiny a geologické procesy se ve škole moc neučily. Přitom je to velmi zajímavé a podle mne i důležitější než některé věci z botaniky či co se pamatuji, že se učilo v 7. třídě o krystalech... ale moc si toho nepamatuji, protože mě to prostě tehdy nechytlo (naopak z české flory, která mne chytla mám znalosti poměrně dobré)
znalec a fanda jako ty asi nikdy nebudu, ale až mi děti dovolí, tak se těším, že do toho třeba proniknu více... když od známého geologa slyším, tady co teď sedíme tekla řeka a ukáže mi, kde to mohu vidět, nebo co udělá v průběhu let ta mez, proti které sedíme.. nebo že po tím kopečkem naproti je s velkou pravděpodobností krasová jeskyně tak je to pro mne velmi zajímavé.. ale říkám si, pro které dítě ve správném věku by nebylo, sakra proč se toto neučilo místo jen memorování se prvohor, druhohor a jejich dělení a ještě to propojit s tou botanickou a zoologií, dosadit příběhy jako píšeš ty o těch olivínech... to by se to pak myslím dětem učilo samo a vytvářelo to v nich vztah k přírodě a krajině
Já mám děti ve věku, které nám moc neumožňuje dělat klasickou turistiku. Kdybychom měli jen dva starší tak jezdíme po Čechách, čteme přitom cedule a informace a už jsem asi trochu chytřejší, ale máme ještě nejmladší, s tou to na túry ještě moc není. Tak časem těším se.
|
angrešt |
|
(3.1.2019 10:21:47) Hanko, to je těžké. Bez znalosti dělení prvohor, druhohor... Ti nic neřekne historka o tom, jak se zrovna taková zaprděná lokalita jako Klonk mohl stát světovým stratotypem hranice siluru a devonu. Bez znalostí o krystalech Ti nic neřekne historka o olivínech. Bez znalostí o litosférických deskách nikdo nepochopí, co máš s nějakými zlomy a proč z CHomutova je to na Horu sv.Šebestiána daleko prudší kopec, než když tamtéž pojedeš z druhé strany z Chemnitz. A tak je to se vším, no. Tyhle zajímavosti jsou prostě už nadstavba, která bez základních znalostí nemá jak zaujmout. Nejde dost dobře sbírat třešinky, když nikdo nepřinese dort.
Jiná věc je, že geologie často nebaví samotné učitele, tak ji berou trochu hákem. Zatímco botanika je mnohem populárnější a je jí věnováno víc prostoru:)
Máš pravdu, podle složení flóry se krásně pozná podloží :) Můj brácha je botanik, spoluvyvíjel aplikaci na sledování rostlinných společenstev v ČR, tak jsem s ním jezdila občas fotit a zjišťovat rostlinnou skladbu na některé lokality a člověk hned pozná "žulovou krajinu", "vápencovou krajinu"...:)
|
Hanka 75 |
|
(3.1.2019 10:59:47) Angrešte, já tomu rozumím, že bez znalostí není možné hlubší poznání... ale co člověka zaujme a baví, v tom se dál rád sám rozvíjí... a třešinkami na dortu lze doplňovat, prokládat, ukazovat, ptát se a odpovídat.. a tím motivovat, zaujmout. Nejsem proti naučení ba ani nadrilování (někdy i to je dobré) se některých potřebných věcí, ale neměli by stát osamoceně a bez kontextu, bez praktických záživných ukázek a příp. využití, navíc to provázání, které za nás vůbec nebylo např. geologie s botanikou a ona je jistě na to navázána i zoologie, hmyz asi opět jasně.. ovšem to už je hodně znalostí od jednoho učitele... ale proč ne ? Proč tak nenapsat minimálně učebnice, nedodat učitelům i ty příběhy, zajímavosti, které tak zaujmou a motivují k dalšímu poznání. Však mě dospělou příběh o olivínech, ostrově s odbornějšími informacemi a názvy (některé jsem slyšela poprvé)... motivoval hned k řadě dalších otázek na tebe a poslouchala bych (četla) o tom ráda dál a víc (neptám se, protože je mi jasné, že nemáš čas mi tu psát o geologii pro mou zábavu a poučení), doplnila si vzdělání, abych tomu porozuměla a to co jsi nahodila do mailu je podle mého odhadu chytlavé a obdobně motivující i pro děti (jsou tam informace, je tam i příběh, informace o tom co člověk již někde slyšel: olivíny, ale i informace o tom co slyším poprvé, tj. jednoho se člověk chytne, další ho táhne k dalšímu poznání... tyhle zákonitosti fungují ve všech oborech, ta geologie je u nás opomíjená (myslím, že i v osnovách, resp. je tam opomíjené to využití těch zákadních znalostí proto vidět to pak na skutečné krajině, ukázání toho, jak to prakticky funguje a je to všude kolem nás...) alespoň já to tak měla a co vidím kolem sebe, tak i já s tou mnohem populárnější botanikou nemám mnoho partnerů na výletech a dovolených.. spousta lidí zná a vidí jen obecně kytky a tím to pro ně končí... já protože vím, jaký je rozdíl mezi tím jen koukat a vnímat kytky a tím, když o tom vím víc, se snažím i v jiných oblastech, kde ten základ z dětství nemám se o tom něco víc dozvědět.. ale to se teď nechci kasat, jak jsem zvídavá a ostatní ne, to píši velice blbě a tak to není.. spíš jen, že mi bylo dáno nahlédnout jak je fajn, přírodě rozumět trochu víc než se jí jen kochat a že na lidech okolo sebe častěji vidím jen to druhé a jsou tím /ale myslím, že potažmo tím i ochrana našeho životního prostředí/ ochuzeni. a myslím, že u vtěšiny dětí se k tomuto dojde právě těmi třešničkami plus samozřejmě znalostmi k tomu (jen o těch třešnickách to není, ale jen o těch znalostech také ne), prostě provázat to (myslím, že bys byla dobrou učitelkou a děti pro obor získala
|
angrešt |
|
(3.1.2019 13:36:52) Hanko, souhlasím s tím, co píšeš, v tom obecném smyslu (že kdyby výuka obsahovala zajímavosti a "rozbušky", tak to pro dost dětí bude zajímavější). Ale praktické provedení je pro učitele náročné. Drobné zajímavosti se málokdy vyskytují v ucelených textech k tématu, to jsou spíš věci, které někde někdo utrousí na konferenci, na exkurzi, je to někde pod čarou, nebo třeba je to zápletkou nějakého románu, kde vystupuje geolog... :D to, co zmiňuješ - že by to bylo rovnou v učebnicích - musím říct, že s tím nemám dobrou zkušenost (nejsem v pravém slova smyslu učitelka, ale v rámci práce učím na VŠ a mimoto pracuju i v projektu pro nadané středoškoláky, kde pro ně vedu kurzy, takže určitou zkušenost s učením mám). Zajímavosti, které inkorporuju do učebních textů, tak jako "zmrtví", znudní. Protože ona v tom hraje velkou roli ta situačnost, kdy učitel vycítí, že teď, v téhle náladě třídy, se hodí nějakou takovou třešinku naservírovat. Zatímco v učebnici se to většinou s tím správným okamžikem nepotká. Pro učitele je taky náročné tyhle "třešinky" lovit. Často se jich totiž nevyskytuje moc v tuzemské literatuře a spíš se něco nového zajímavého najde v angličtině (což pro někoho může být bariéra), nebo třeba taky jen v placených zdrojích (před Vánoci jsem chtěla studentům trochu ozvláštnit přednášku novějšími poznatky o míře nonpaternity v evropské populaci - sice k tématu proběhla před třemi lety celkem velká studie v Německu, ale přístup na její výsledky je placený. Já to naštěstí placené zaměstnavatelem mám, ale jako učitel na ZŠ bych kvůli tomu určitě 45 dolarů nevysolila :)). S tím, jestli začínat od "proč asi tenhle kopec..." - za mě to bohužel moc nefunguje. Tímhle se mi totiž okamžitě část posluchačů "vypne", protože je ta konkrétní zajímavost pranic nezajímá a vyhodnotí ji jako nedůležitou pro život i pro zkouškové, a ztratí tím už na začátku i ten celek, který by jinak aspoň trochu vnímali, když už kvůli ničemu jinému, tak aspoň kvůli tomu, že to pak může být v testu :). Mnohem víc se mi osvědčuje zařazovat "třešinku" do některých momentů, no, člověk to prostě musí vycítit, že teď je na to správná chvíle:)
Nějak nerozumím tomu, co píšeš o mailu o kamenech - my jsme si spolu psaly mailem? Nemůžu to samozřejmě vyloučit, nejsem schopna přiřazovat nicky z Rodiny k lidem, kteří mě kontaktují jinými cestami, ale teď fakt netuším oč jde :D
Na nadšení pro hlubší poznání zajímavostí venku, včetně těch kytek, si musí člověk holt nadchnout své okolí :D Třeba manžel se mnou taky jezdí fotit tuzemské orchideje. Sice ho nebere, že ta kytka je vzácný vstavač bahenní, ale protože rád fotí, tak to bere jako výlet kvůli tomu focení a bylo by mu jedno, kdyby to byl nějaký obyčejný vstavač vojenský. A na kameny se mnou taky nejezdí moc kvůli tomu, že by ho tolik zajímaly wawellity, ale že strašně rád mlátí mým epesním geologickým kladivem, které mu jinak nechci půjčovat:) No a co teprv děti, ty jsou ještě tvárné
|
Hanka 75 |
|
(9.1.2019 10:26:59) Ahoj, za prvé se omlouvám, že jsem omylem napsala mail o kamenech, měl to být příspěvek o kamenech (jeden z tvých předchozích v této diskusi a v rychlosti jsem místo příspěvek napsala mail). Neměla jsem ve svých příspěvcích na mysli vysokoškoláky, ale spíše žáky základních škol, tam kde se s geologií poprvé a často i naposledy žáci setkávají (stejně jako já, poprvé a naposledy na základce, moje střední škola už toto v osnovách vůbec neměla). U vysokoškoláků je určitě skvělé cokoli navíc, ale vnímám to tak, že jsou to již dospělí lidé, jejich zájem o stuidum je už hlavně na nich, ne na pedagogovi, podstatnější jsou znalosti, které jsou jim předávány.. u těch dětí na nižších školách mám pocit, že stále forma je důležitá a že tam jsou (forma předávání znalostí) rezervy. Souhlasím, že naplňovat je je pro pedagogy s danými možnostmi, financemi atd. obtížné až nemožné. Také s tebou v zásadě souhlasím, chápu, že za správných okolností, správným tónem, na pravém místě a v pravý čas pronesená pedagogem zajímavost, perlička (a rozšířila bych to na zajímavou otázku, postřeh, poznámku, předmět na ukázání ošahání...) to je to nejefektivnější.. ale i na toto jsou různé podmínky, někdy je většina třídy (kolektivu) naladěná to přijmout někdy jen někdo.. takže rozumím a souhlasím že v učebnicích je to mnohem méně efektivní, ale jistě alespoň něco. Tu geologii bych obohatila o názornou výuku venku, v přírodě v krajině... a o příběhy. Protože příběhy jsou to co nás (a děti obzvláště zaujme (je nám to lidsky přirozené) vtáhne, co je nám srozumitelné... a ta výuka geologie by jimi šla zpestřit.. vůbec myslím, že příběhy jsou trochu ve výuce nedoceněné, jak efektivní jsou pro vzbuzení zájmu, předání informací. Ony se více přirozeně vyskytují v dějepisu a proto je myslím dějepis i dost oblíbený předmět, ale mohly by být více i v zeměpisu, přírodovědě a dalších předmětech.
|
|
|
|
Hanka 75 |
|
(3.1.2019 11:07:57) ještě jednou jsem si přečetla tvůj příspěvek a přesně to co píšeš (a souhlasím, že bez znalostí bych tomu zcela neporozuměla) tak přesně to, je to, co by děti měly slyšet na úvod a i později tím prokádat výklad... např. napadá vás proč z jedné strany na ten kopec vede pozvolná cesta a z druhé příkrá.. víte proč na tohle místo jezdí geologové z celého světa (píše se o něm v geologických učebnicích na vysokých školách v USA - teď kecám.. jen mě napadají formulace pro děti...) já si tvůj příspěvek pečetla a říkám si: moc ráda bych o tom všem slyšela a poslouchala, a když k tomu dostanu info, že proto se naučíme toto a toto tak to je právě to, co by pro děti (i mne) byla skvělá motivace..
nemáš náhodou typ na nějakou knihu pro mne kde ta geologie je pro laiky přiblížená.. no taková popularizace geologie vědy, asi bych to popsala... s výlety a konkrétními místy ještě lepší...
|
angrešt |
|
(3.1.2019 13:45:24) Tip na knížku - no, skvělé jsou všechny sady Vycházek, jak od Chlupáče, tak od Zieglera. Jmenuje se to vždycky nějak jako Geologické vycházky ... (a dosaď oblast, napsali nejen Prahu, ale i další). Ale pokud vím, žádná z nich už není k sehnání.
Z toho, co k sehnání je, by se Ti mohly líbit Fediukovy Hovory s kamením - to by ještě mělo být v knihkupectvích.
Z opravdu starých - kdybys třeba narazila v antikvariátu na Kamenný herbář od Viktoroviče Mejena (vyšel někdy v 70. letech) - krásně zpracované propojení představ o rostlinstvu, které teď vidíme jen zklamenělé. Konečně jsem si v téhle knížce dokázala představit, jak by se člověk cítil v kordaitovém lese :)
K zahození není ani Malá encyklopedie geologie, takový slovníček, kde rychle najdeš vysvětlení pojmu.
|
Hanka 75 |
|
(9.1.2019 15:53:28) Děkuju za všechny tipy, nevadí, že nejsou k sehnání, dost možná budou v knihovně k půjčení a manžel trvale poptává něco po internetu po akntikvariátech, tak i to je možnost.. díky.
|
|
|
|
|
|
|
darinaa |
|
(2.1.2019 20:06:09) Já jsem geolog amatér a šutry a vulkanická činnost mě fascinují. A co se týče těch tipů, tak pokud ti něco říká Geocaching, tak Earth cache jsou pro hledání geologických tipů pro nás amatéry naprosto skvělé. Ale jak píšeš, já nemůžu říct, že bych si ze školy nic nepamatovala, určitě jo, jen jsem v dospělosti bojovala s tím, že "moje" zafixované Čedičové varhany z pohádky O pyšné princezně jsou nějaká Panská skála
|
angrešt |
|
(2.1.2019 20:13:48) Přiznávám, že geocaching, ani Earthcache pro mě moc nejsou. nejsem "výsekový zajímavostní" typ, vnímám geologii krajiny spíš tak jako hodně "celkově", nebo jak to říct, konkrétní zajímavosti spíš tak jen proto, aby tam rodinní příslušníci měli nějaký cíl, já cítím pod nohama vzdouvání prvohorního moře i třetihorní hromady lapilli tak nějak v celkovém pocitu z krajiny:) Ale fakt je, že v cizině by to mohlo být fajn, tam nemám takový přehled jako v ČR :)
|
|
|
|
|
Monty |
|
(2.1.2019 18:38:26) Na trase Berlín - Bonn mám chápat tak, že pojedete horem na Drážďany nebo na Cottbus? Z mého pohledu je trasa na Berlín a i pak z Berlína nahoru dost nudná, je pro vás Berlín nějak funkčně důležitej? Osobně bych Berlín vynechala a vzala to po trase Chemnitz - Jena - Erfurt - Gotha - Fulda - Limburg an der Lahn. Není to všechno přímo na dálnici, ale vyplatí se si ten kousek sjet. Pokud trváte na Berlínu, tak bych se stavila v Hannoveru, je tam celkem pěkný (i když ne úplně velký) letecký muzeum. Ale ty "horní" města jako Dortmund, Essen, Düsseldorf, to je všechno průmyslová zóna, což na dovolenou není úplně ideální destinace. Kdyby se vám chtělo si trochu zajet "spodem", tak kolem Frankfurtu stojí za prohlídku Mainz a Wiesbaden. No a zajet si "trochu hodně horem", pak určitě Lübeck, Hamburk, Brémy, Münster. Ovšem s rizikem, že se u Hamburku zaseknete v koloně, tam to stojí furt.
|
Monty |
|
(2.1.2019 18:40:23) Jo, teď teprve čtu, že na to máte týden... tak to není zrovna moc času, máte něco "napevno", kromě toho Bonnu (kde teda chcípl pes, ehm)?
|
angrešt |
|
(2.1.2019 19:33:12) Kolem Bonnu je hezká vulkanická oblast (tu ale bohužel zatím osobně neznám) a přímo v bonnu by měla být i geologická naučná stezka;) Každopádně Univerzita v Bonnu produkuje docela dost geologických publikací, tak asi má o čem:D
|
Monty |
|
(2.1.2019 19:36:02) angrešte, tak já jak na tu geologii až tak nejsem, mám na hodnocení lokalit trochu jiná kritéria. Navíc si ale myslím, že týden je na tuhle trasu fakt málo, to je tak zajet co nejblíž "ke skále", na chvíli vyběhnout a zase jet dál...
|
angrešt |
|
(2.1.2019 19:42:39) Monty, tak přímo v zadání byla otázka na geologické zajímavosti :) A v tomto směru Bonn rozhodně není špatný.
A týden určitě není málo - geologické zajímavosti vyniknou často jako krajinotvorné, ani není potřeba se na ně drápat:) Takový podkrušnohorský zlom třeba...
|
|
|
|
|
darinaa |
|
(2.1.2019 19:59:11) Přesně o takový výčet cos napsala mi šlo, nějaké naťuknutí. Berlín můžeme v klidu vynechat, byla jsem tam xkrát, stejně tak Dusseldorf a spol. znám z veletrhu. V Bonnu máme několik přátel a jedeme za nimi, ale vzhledem k tomu že je to štreka, nechce se nám tam jen tak na otočku, můžeme to natáhnout klidně na 10 dnů.
|
Monty |
|
(2.1.2019 20:24:45) Darino, no tak pokud lze Berlín vynechat, na té trase, co jsem uváděla bych dělala zastávky Výmar - Gotha - Fulda - Limburg. Zpátky by to ještě teoreticky šlo přes Siegen a Kassel, ale tu trasu neznám, takže tam neporadím. Jen mi to na mapě ukazuje, že by se jelo přes Frankenberg, to je hezký, fotogenický městečko. A je tam kousek i nějaký národní park (Kellerwald - Edersee), ovšem co tam je, to si musíš vygooglit.
|
darinaa |
|
(2.1.2019 20:44:28) Díky, to už si nastuduju, já už se pak nějak rozjedu, když se má od čeho odrazit. Jsem sama překvapená, jak mi Německo nic neříká, u jiných neprozkoumaných zemí mívám alespoň představu, co bych tam chtěla vidět.
|
|
|
|
|
Saamajna |
|
(2.1.2019 23:29:11) Tak skoda, gejzir v Andernachu ma ted zimni pauzu. https://www.geysir-andernach.de
Vodou naplneny krater u Maria Laach je bezva na koupani v lete: plaves si a po tele te simraji bublinky ze sopky... https://de.m.wikipedia.org/wiki/Laacher_See
Jinak cely vulkanicky pohori Eifel (aktivni!) je krasny a zajimavy. https://de.m.wikipedia.org/wiki/Eifel
Za navstevu stoji urcite mestecko Monschau https://www.monschau.de/de/.
Primo v Bonnu urcite vylet do Siebengebirge a tam vybehnout na Oelberg, minirestaurace nahore vari uzasnou divocinu a vyhled odtamtud az na Kolinskej Dom stoji zato. Drachenfels taky musite jit...
Aachener Dom a hlavne Kölner Dom si rozhodne prohlidnete. Kölner Dom mel pro Nemce obrovskej symbolickej vyznam - mesto Köln bylo 1945 po naletech jen hromada sutin ale uprostred se zvedal chram, co zustal stat! Jako zazrakem...
|
darinaa |
|
(3.1.2019 9:57:27) Moc děkuji za tipy, termín ještě nemám, ale určitě nejdříve v květnu pojedeme.
|
angrešt |
|
(3.1.2019 10:09:46) Darino, tak pokud byste jeli cestou doporučovanou Monty (Jena-Gotha....), tak myslím stojí za kouknutí taky Monte Kali u Heringenu. Obří hora soli, vzniklá jako těžební odpad z těžby draselných solí. Není to sice vysloveně geologická zajímavost, když je antropogenní, ale s geologií trochu souvisí:)
|
darinaa |
|
(3.1.2019 12:09:00) No to mě baví toto. Teď jsem to našla na fotce, paráda!
|
|
|
|
angrešt |
|
(3.1.2019 10:06:09) Samaajno, díky, o Laacher See jsem nevěděla a asi tam budu muset nenápadně nasměrovat nějaký rodinný výlet:)
|
|
|
bono |
|
(3.1.2019 9:32:01) a co údolí Neanderthal kousek od Düsseldorfu? To je geologicky a antropologicky taky zajímavý
|
darinaa |
|
(3.1.2019 10:01:10) To zní zajímavě, ale kromě muzea tam už toho asi moc k vidění nebude.
|
Saamajna |
|
(3.1.2019 14:18:23) Mas pravdu, neni.😊
|
|
|
|
|