Kudla2 |
|
(5.6.2019 21:16:15) V Praze spáchal sebevraždu student práv, který neudělal státnice.
https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/608837/sebevrazda-studenta-prav-po-vyhazovu-od-statnic-zkousejici-profesor-promluvil.html
Je to samozřejmě obrovská tragédie a chápu, že škola chce prošetřit, jestli se profesor nechoval nějak nepatřičně.
Ale proč ho okamžitě odstavili od zkoušení? Přece ten profesor, pokud se prokáže, že se k němu nechoval nekorektně, za to, že ten kluk bohužel neunesl neúspěch, nemůže?
Jsou profesoři na právech nebo obecně na VŠ opravdu takoví "deptači", nebo jsou jen spravedliví?
(Ptám se mimo jiné i proto, že jsem slyšela, že na jiných školách, třeba na pražské medicíně, jsou profesoři na studenty opravdu zbytečně hnusní - ne že by byli tak nároční, ale že s nimi zacházejí jako s póvlem).
A přemýšlím, jestli se vůbec dá něčemu takovému zabránit. Ten zkoušející prý za ním ještě po zkoušce šel a pokoušel se mu radit. Nechtěla bych být v jeho kůži, ale co by měl dělat? Snížit nároky?
(Jak se cítí rodiče toho kluka, to si radši ani nepředstavuju )
|
Liaa |
|
(5.6.2019 21:46:38) Připadá ti to jako obrovská tragédie, tak založíš bulvární téma.
Bravo.
|
Kudla2 |
|
(5.6.2019 21:48:53) Bulvární?
Nechápu.
Ostatně připadá-li Ti bulvární, nemusíš se ho přece účastnit, povinný to není.
|
Liaa |
|
(5.6.2019 21:55:43) A ty ho nemusíš zakládat, to taky povinný není.
Ostatně vše, nač se ptáš, lze snadno dohledat, jenomže to by se to nedalo vesele rozebírat a pokrytecky se dojímat, že jo.
|
|
|
Hr.ouda |
|
(5.6.2019 22:03:42) je to smutné a mělo by se z toho vyvodit, že vyhazov od státnic může být pro řadu studentů krizová situace a potřebují krizovou intervenci ; to, že většina z nich to ustojí a někteří i s humorem neznamená, že někteří to neprožívají jako ftální životní selhání. Jednak intenzivní příprava na státnice a s tím spojená únava a někdy silný spánkový deficit doslova mění osobnost, prožívání a všechno a zkrat nastane v mžiku, a dálepak někteří studenti dneska fakt studuj na doraz - hlavně finančně a hodně se na úspěšné zakončení studia upínají.
|
Kudla2 |
|
(5.6.2019 22:06:50) To vůbec není špatnej nápad s tou krizovou intervencí.
|
Hr.ouda |
|
(5.6.2019 22:12:29) já mám každý zkouškový možnost pozorovat studenty na jedný ne mo obtížný fakultě a vím, že pro řadu z nich je to náročá situace a vyhazov krajní životní situace , může to být někdo, kdo fakt studovat úporně i když na výsleddcích ti není vidět, nebo někdo, kdo měl po celou dobu studia hodně hluboko do kapsy , nebo se rodina hodně omezila, aby mohl studovat, to nevíš, dopady selhání u státnic se hodně podceňují
zkoušející by měli mít možnost nenechat studenta projít beze strachu, že ho budou mít na svědomí a student by měl mít možnost to s někým probrat, než podlehne zkratu
zklat je i to, že to prostě vzdá a na druhý pokus nedojde, pět let studia v hajzlu zbytečně
měl by tam být někdo, kdo mu to pomůže zpracovat
|
Kudla2 |
|
(5.6.2019 22:18:00) "zkoušející by měli mít možnost nenechat studenta projít beze strachu, že ho budou mít na svědomí a student by měl mít možnost to s někým probrat, než podlehne zkratu "
přesně tak, taky jsem přemýšlela, jak by se měl ten profesor zachovat, kdyby věděl, že ten student je labilní a přitom neumí. Měl by mu to dát jen ze strachu, aby si neublížil? To by asi nebylo úplně ono. Ale zase kdyby věděl, že tam ta pravděpodobnost je, tak riskoval by kvůli známce, že tomu studentovi rupne v kouli?
Ta psychologická pomoc mi přijde jako skvělej nápad.
"zklat je i to, že to prostě vzdá a na druhý pokus nedojde, pět let studia v hajzlu zbytečně
měl by tam být někdo, kdo mu to pomůže zpracovat"
to taky vřele souhlasím
|
|
Cimbur |
|
(6.6.2019 12:56:29) S bývalým přítelem bydlel na kolejích student, který začal studovat fildu až v 27 letech, živil se sám a byl takový úporný, v noci běhal na brigády a když se učil, kopal nohou do stolku. Prý už měl za sebou neúspěch na jiné škole. Na Tvrdého byly chudobné koleje, tři lidi na pokoji, žádný klid. Trochu jsme ho chápali a trochu z něho měli srandu, sami jsme studovali s lehkostí i s lehkomyslností. No a pak byl můj na Erasmu a já jela za ním a potkali jsme tam spolužáka z kruhu a ptali se na kamarády a on: To nevíte, v zimě ve zkouškovém odešel do hor (byl z Beskyd) a umrzl. Sebevražda. Prý už na nějaké akci na kolejích techniků (VUTBR má koleje ve výškových budovách) mluvil o tom, jak by se skákalo...
|
libik |
|
(6.6.2019 13:30:39) Je zajímavý, že ze studujících filosofů se nezřídka stávají depresanti, přitom takový optimistický obor
|
. . |
|
(6.6.2019 13:55:33) libiku, depresant je něco do nafty na zimu
Fakt myslíš, že filozofie je optimistický obor, nebo je to ironie?
|
Federika |
|
(6.6.2019 15:15:03) U nás to byl hodně optimistickej obor Alw ra filozofie tam byka jen tak nějak okrajově, tak asi proto
|
|
|
Cimbur |
|
(6.6.2019 15:09:41) Studoval kombinaci portugalština a pobaltské jazyky myslím. Pobaltské určitě, protože si na jmenovku začal psát svoje jméno s těmi archaickými koncovkami -as nebo is.
|
|
|
que |
|
(6.6.2019 14:38:56) je koleje Tvrdého, tam jsem bydlela Mám pocit, že zrovna tam kombinoval školu s brigádami a živil se všelijak skoro každý nicméně to cimbur co píšeš je strašný a strašnej extrém
|
|
|
|
Hr.ouda |
|
(5.6.2019 22:16:43) pro někoho je to strašněj tlak
doma už nachystaná oslava, rodiče pořízený nový ohoz na promoci, státnice vrchol dlohýho období plnýho stresu a napětí a zkrat - prabděpodobně stačilo, kdyby tam byl NEKDO, kdo by mu to pomohl zpracovat a získat nadhled
když jsem to četla, bylo mi to moc líto a na otevření debaty o stresu vysokoškoláku je to vhodný
|
|
Hr.ouda |
|
(5.6.2019 22:16:50) pro někoho je to strašněj tlak
doma už nachystaná oslava, rodiče pořízený nový ohoz na promoci, státnice vrchol dlohýho období plnýho stresu a napětí a zkrat - prabděpodobně stačilo, kdyby tam byl NEKDO, kdo by mu to pomohl zpracovat a získat nadhled
když jsem to četla, bylo mi to moc líto a na otevření debaty o stresu vysokoškoláku je to vhodný
|
Klauri |
|
(5.6.2019 22:20:35) Tlak rodiny může hrát neskutečně velkou roli, v tom máš naprosto pravdu a pomoc by se studentům hodila.
|
Hr.ouda |
|
(5.6.2019 22:22:50) to nemusí být ani explicitní tlak
maminka je pyšná na studentíka a protože dosud byl spíš premiant, neočekává, že by mohl nastat problém a už plánuje, co si oblékne na promoce a kam se půjdou najíst ...a kluk nenese, že byl měl být zklamáním, už proto, že po týdnech biflování je mimo realitu a není s to to celé zhodnotit s odstupem
|
que |
|
(5.6.2019 22:24:54) ano, týdny učení, značného vypětí, člověk nespí, nejí, už už aby to bylo za ním a bác, je to celý zas před ním
|
Hr.ouda |
|
(5.6.2019 22:26:01) ale hlavně úplně zkreslený vnímání světa
to je zkrat raz dva
kdyby tam byl někdo, kdo to zachytí, nestalo by se to asi
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.6.2019 22:26:06) Je fakt, že o tomhle (tlaky na VŠ studenty) se moc nemluví, na rozdíl od tlaku na jedničky na základních školách, a i z pohledu rodiče je to dobrý vědět, aby člověk případně ty svoje studenty, dostanou-li se, příliš nedeptal.
|
Hr.ouda |
|
(5.6.2019 22:29:13) podceňuje se to
pro hodně rodin je hozně drahý nechat dítě vystudovat a když to dítě má dojem, že je to jeho závazek, může to být fakt průser
ono to klame, ty lidi se jeví mladí, bez závazků, samá zábava,protančit se studiem, ale není ti tak , i hodně studentů lehkých oborů žije v permanetním stresu, např. neustále kloubí práci či přivýdelky a studium, hlavně kdo nebydlí v mstě, kde studuje, u rodčů, tak se finančně prohne
|
Kudla2 |
|
(5.6.2019 22:33:40) Je pravda, že řada z nás (včetně mě teda) uvažuje o studentech spíš jako o bezstarostných užívačích života, co jim je studium vcelku fuk nebo ho zas až tak neprožívaj, ale realita může být o dost jinde.
|
Hr.ouda |
|
(5.6.2019 22:38:28) je jinde
|
|
Koliha velká |
|
(5.6.2019 23:01:05) ...bezstarostných užívačích života?
Dodnes se mi o životě na VŠ často zdají hrozné sny...
|
Hr.ouda |
|
(5.6.2019 23:04:38) a spousta těch decek ještě neustále kloubí brigádu a studium, z venku se to jeví jinak, ale hodně z nich fakt žije ve značném stresu
a navíc žijou v době, kdy "vejšku má každej", takže studují často i ti, co to zvlásají horko težko
nevnímám to jako sladký život
|
JaninaH |
|
(5.6.2019 23:15:30) Já to jako sladký život vnímám, ale asi to mám zkreslené věkem a tím, že život pracovní, manželský a rodičovský byl daleko těžší než se naučit na státnice. A u mých děti a jejich přátel mi taky připadalo, že to zvládají lážo plážo i s zaměstnáním, často v oboru, často dokonce na plný úvazek, což za nás nebylo myslitelné a na některých školách to není myslitelné ani dnes.
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.6.2019 23:11:50) Tak já jsem byla takovej užívač, a podle sebe soudím tebe.
Ale jsem moc ráda, že jsem tohle téma založila, uvědomuju si na tom pár věcí, které bych asi jinak byla schopná udělat dětem, pokud půjdou studovat, a bylo by to úplně špatně.
|
|
susu. |
|
(6.6.2019 9:32:58) Přidávám se, taky se mi občas zdají sny o zkouškách a státnicích. Mému manželovi taky.
|
|
Federika |
|
(6.6.2019 9:44:48) Mně se roky zdálo o zkouškách a státnicích. Ty sny byly naprosto živý, nepustili mě k nějakým státnicícm protože jsem nestihla uzavřít všechno k tomu potřebný. Bylo to fakt o nervy. Celý roky mám trubku s diplomem v šuplíku mezi ponožkama. I když jsme se už mockrát stěhovali, vždycky skončila zase v šuplíku s ponožkama. A pokaždý po tom snu jsem se šla nevěřícně přesvědčit, že tam fakt je a že uvnitř je fakt diplom.
|
|
|
|
77kraska |
|
(8.6.2019 13:45:13) Koliho, ja jsem studium taky nevidela jako bezstarostny uzivani
dodnes to mam tak, ze prijdu na pravnickou fakultu v Praze (na akci pro pravnickou verejnost nebo do knihkupectvi) a udela se mi soufl....po 30 letech! ...leta jsem musela prekonavat odpor, abych tam vubec vlezla do budovy
|
|
|
|
Klauri |
|
(5.6.2019 22:36:07) To je pravda, rodiče léta fakt jedou na dřeň, aby "Pepa" mohl studovat vybranou školu a dotyčný si to hrozně uvědomuje a najednou neuspěje a neví co s tím.
|
Hr.ouda |
|
(5.6.2019 22:37:56) strašně se to podceňuje
nedohlíží se, jak nekterý ty děcka prožívají babičku, co se těší na promoci
|
JaninaH |
|
(5.6.2019 22:44:27) Hroudo, co je to “se”? Jako že by každý vysokoškolák měl mít svého psychologa? Nesmysl. To bylo přece vždycky, že po ústním zkoušení může zůstat pocit nespravedlnosti, proto je přece u státnic komise. Případ je to samozřejmě tragický, ale volat kvůli tomu po zrušení státnic nebo po přítomnosti psychologa u nich je přehnané.
|
Kudla2 |
|
(5.6.2019 22:46:36) Janino,
asi ne každej svýho a ne aby seděl přímo u státnic, ale aby měl možnost se k nějakýmu, třeba školnímu, objednat v nějakým rozumným termínu (tj. ne až půl roku po státnicích ), případně aby byla škola napojená na nějaký krizový centrum.
|
|
Klauri |
|
(5.6.2019 22:47:36) Jenže u státnic je ten objem znalostí, které musí umět velmi obsáhlé. Prostě to kolikrát vydá za 10-15 zkoušek.
|
JaninaH |
|
(5.6.2019 22:50:21) Lucko, na právech ne, syn říkal, že jednotlivé zkoušky např. z trestního nebo správního práva byly mnohem horší než statnice. Nemluvě o klauzurách, o tom psala Monika.
|
|
|
|
Monika |
|
(5.6.2019 22:53:06) Ale to už zase přeháníš. Nejsou to žádný "děcka", v pátém ročníku jim bude dneska minimálně 24, spíš víc let. Moje mamka měla v tom věku 3. dítě. A toho kluka snad nevyhodili z posledního termínu, ne? A jestli jo, tak měl smůlu na špatné zkoušející i u těch termínů předchozích? Samozřejmě, že být vyhozen od zkoušky nebo dokonce definitivně ze školy je stres, natož pokud je to (možná) nespravedlivě. Na druhou stranu, lidi jsou také "vyhazování" z práce (rovněž často "nespravedlivě"), ze vztahu, prožívají neúspěšná těhotenství, umírají jim blízcí ... Je to zlý, ale je to život. Že by měl v každé budově školy sídlit psycholog (ne-li psychiatr), aby "odchytával" všechny, co neudělali zkoušku a zajišťoval nějak, že "neprovedou hloupost", to tedy nevím ...
|
Hr.ouda |
|
(5.6.2019 22:54:44) no a?
Ve 24 nemáš nárok na stres a zrátu nadhledu?
|
Monika |
|
(5.6.2019 23:41:29) Máš "nárok" v každém věku a taky se tak bohužel děje. Všelijaké krizové intervenční linky atd. také pro všechny (kdo hledají pomoc) existují. Psychologů a psychiatrů je bohužel (opět pro všechny) málo. Z tvých příspěvků jsem ale měla dojem, že pokud není za dveřmi zkušební místnosti psycholog, neměli by pro jistotu nikoho vyhodit od zkoušky, protože co kdyby ... A to považuji za přehnané. To, že někdo reaguje neadekvátně situaci, samozřejmě asi jen tak nevyřešíme ...
|
Kudla2 |
|
(5.6.2019 23:43:34) "pokud není za dveřmi zkušební místnosti psycholog, neměli by pro jistotu nikoho vyhodit od zkoušky, protože co kdyby"
To myslím, že tak Hrouda nemyslela, spíš že by měl být někde k dispozici, pokud by to bylo potřeba.
|
Monika |
|
(5.6.2019 23:50:16) Tak "někde k dispozici" někdo asi je, různé krizové intervenční linky přeci existují. Možná by je školy povinně měly uvádět na dveřích do i z budovy ...
|
|
|
|
|
Pam-pela |
|
(5.6.2019 23:17:13) Já jsem měla v tomhle věku taky dvě děti a školu, aktuálně mladší dcera ve svých 19 s dítětem a školou musela taky rychle "dospět". Konkrétně ta prošla různýma obdobíma, kdy se jí doma poskytovala "krizová intervence", věděla, že může přijít kdykoliv...a pomůžeme jí. TOHLE je myslím to gró - aby měl člověk někoho/něco...jistotu, zázemí, někoho, komu může ihned zavolat...ideálně svou rodinu. Partnera. Kamaráda. Ale hledat ihned chybu ve škole?
Já bych nechtěla, aby se vyučující báli "vyhodit" studenta od zkoušky.
|
JaninaH |
|
(5.6.2019 23:24:35) “Já bych nechtěla, aby se vyučující báli "vyhodit" studenta od zkoušky.” Pampeliška, přesně. Na synově škole si dal jeden student obrovskou práci a vyhodnotil známkování a četnost vyhazování vyucujicich za několik let. Bylo tam jasně vidět, kdo jsou “vyhazovači”. Říkala jsem synovi, že tohle by měla škola využít k analýze, co k tomu ty lidi vede, a nějak s tím pracovat. Studentů s tím pracovali - snažili se těm zkoušejícím vyhnout. Ale to není řešení.
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.6.2019 22:39:35) Je fakt (a stydím se za to), že mě takhle vlastně ještě nikdy nenapadlo uvažovat.
Pod vlivem vyprávění o různých "věčných studentech", kteří si bez ostychu nechávají platit studia, mi nedocvaklo, že můžou být i odpovědní, kteří si to připouštějí jako závazek a někteří bohužel až příliš.
Ale pokusím si z toho vzít poučení, že pokud moje děti kdy půjdou studovat VŠ, a vlastně i teď na střední, budu mnohem opatrnější v tom, jak budu prožívat jejich prospěch.
|
Hr.ouda |
|
(5.6.2019 22:42:28) pro některý může být vyhazov od státnic bez přehánění mezní životní situací
nejvíc pro ty, co s pocitem hyrezodpovědnosti dřeli a přijdou tam celí přemotivovaní
to je jedno, kolik jich je, ale už dýl si myslím, že by tam odborná krizová intervence být měla, dvakrát ročně potkávám studenty a studentky v slzách
|
Monika |
|
(6.6.2019 0:09:50) "Studentky a studenti v slzách" a nezbytnost "krizové intervence"??? Fakt to přeháníš. To, že někdo pláče, protože neudělal zkoušku, snad není zase taková životní krize. Je to nepříjemné a student si případně popláče (nebo dle naturelu zanadává, dva dny nemluví, opije se, uběhne 20 km, seřve prvního koho potká, postěžuje si mamince ...) a život jde dál. Být po x letech studia definitivně vyhozen (což vůbec nevíme, jestli byl případ tohoto studenta, zdá se mi, že spíš ne) bych za "krizi" považovala i já, to uznávám. Ale že by to měly řešit školy (případně zaměstnavatelé, kteří propustí někoho pro nadbytečnost, nebo partneři, co si najdou "lepšího" atd.), to tedy si úplně nemyslím ... Školy by měly řešit, aby hodnocení studentů bylo co možná spravedlivé, ale že by měly na někoho dohlížet, jak nese neúspěch ...
|
Vítr z hor |
|
(6.6.2019 7:59:31) “Ale že by to měly řešit školy (případně zaměstnavatelé”
Francie zrovna soudi predstavitele France Telecomu (Orange) kvuli sebevrazdam zamestnancu.
|
|
|
|
|
Katka a 2 výrostci |
|
(6.6.2019 8:54:19) Ano, pro ně to JE mezní situace, stejně jako pro středoškoláka maturita. Vždyt jsou to mlaďáci, nemají odžito,většina z nich nějakou velkou krizovku dosud nezažila.
|
Katka a 2 výrostci |
|
(6.6.2019 15:29:32) Tak ho to zocelilo :) na naší VŠ se tradovalo, že když tam personalisti ze Škodovky dělali průzkum pro obsazení určitých pozic tak nechtěli vzorňáky s červeným diplomem, ale naopak ostřílené repetenty...že potřebují hodně psychicky odolné jedince
|
que |
|
(6.6.2019 15:38:14) jo to má něco do sebe
|
|
|
|
|
1kulička |
|
(6.6.2019 12:57:22) Mezní situace závěrečné zkoušky samozřejmě jsou. Plačící studentky ještě nemusí nic znamenat, ale chápu, že tě to tahá za srdce. Ale celou dobu studia jsem měla v hlavě, že je celé studium je neúměrný stres (včetně střední). Nesnášela jsem to a to jsem studijní typ - ne vyloženě snaživá, ale ctižádostivá a motivovaná. Zavedla bych nějaký předmět na téma "jak zvládat stres" - to mi přijde logičtější než ten psycholog/psychiatr, tam nemá každý koule jít. Ale je to naším VŠ systémem - je málo pomůcek, málo materiálů, málo praxe, kde by si student předmět zažil a stresu se tak částečně zbavil. Za mě dokonce nebyla ani skripta, nemohla jsem se připravovat na zkoušku, dokud někdo skripta nevrátil do knihovny (nešly ani koupit). Klasicky hlavně biflování teorie - aspoň v mém oboru (přírodověda). Jinak bratr měl dokončení práv taky dost na hraně - už si nepamatuju, jestli byl problém s diplomkou nebo čím, rozhodně nešel ke státnicím a rozhodl se podnikat s kamarádem. Student byl dobrý, ne že by studoval s odřenýma ušima, spíš si myslím, že mě nějakou existenční krizi týkající se smyslu života....Naši se k tomu postavili dost tolerantně (až jsem se divila), dokonce mu půjčili peníze. Naštěstí se brácha do roka či 2 vzpamatoval a školu dodělal a šel dělat právníka někam na telekomunikace a od té doby je v oboru a v pohodě.
|
Buřt |
|
(6.6.2019 13:01:35) Budu za vyjimku, ale pro vejska ani stredni stres nepredstavovaly. Naopak, zkousky jsem milovala, konecne nebyla ve skole nuda. Ani sny o skole se mi nezdaji. Ale mam dobre vypracovanou schopnost mit veci na haky. (Nekdy az moc:)
|
|
1kulička |
|
(6.6.2019 13:01:52) Abych dokončila myšlenku a vrátila se k plačícím studentkám. "nemusí to nic znamenat" myslím, že třeba mají zázemí a normálně se vypláčou a jde se dál, nějaká sebevražda je vůbec nenapadne... Jinak si ale myslím, že cílem zkoušky by nemělo být studenta nachytat. Cílem školy by mělo být co nejlépe studenty připravit a pomoci jim téma dobře ovládnout. Mám bohužel dojem, že naše školy jsou založeny spíš na tom nachytávání, čest výjimkám.
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(6.6.2019 6:44:05) Teď je holt doba, že je společensky přijatelné, ba vítané, hodnotit studenty jako neschopné flákače. Propadnutí u maturity není vnímáno tragédie chytrého a pilného jednotlivce (nebo dlouhodobé dysfunkce školského systému), ale jako důkaz neuvěřitelné neschopnosti studenta + zoufalé a neoprávněné ctižádosti jeho rodičů, kterým "nevoní řemeslo" a "štítí se práce rukama".
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(6.6.2019 9:57:25) Já musím říct, že různé vydeptávače jsem na VŠ potkala. Ve věku, když je člověk už vlastně dospělý, vnímáte, že s vámi někdo zachází záměrně neuctivě, ponižuje, ironizuje. Zažila jsem na VŠ od některých zkoušejících absolutní neúctu k času studentů. Na školu jsme dojížděli z různých koutů republiky, ve zkouškovém v létě jsme bydleli už doma a člověk jel 100 km na zkoušku, kam zkoušející nedorazil. Případně zkouška vypsaná v 10 hod. , zkoušející dorazil v 10.30, my na chodbě, on za sebou zavřel dveře a nic se nedělo. Spoustě lidí jely spoje, tak jsme snad až po další půlhodině zaklepali, nic, otevřeli jsme tedy dveře a zkoušející seděl u stolu, popíjel kávičku a četl si noviny. Asi nemusím říkat, že za tu "drzost", že ho otravujeme, byl toho dne obzvlášť nepříjemný a dost lidí vyletělo.
Osobně si myslím, že člověk může mít i chvilkové okno, tento student se asi připravoval, ale když vás bude chtít někdo nachytat, vždycky se to podaří. Někdo může být paralyzovaný, ale při naťuknutí se chytí a je to OK, ale měla by ta druhá strana být vstřícná.
|
Vaitea |
|
(6.6.2019 10:06:04) "Někdo může být paralyzovaný, ale při naťuknutí se chytí a je to OK, ale měla by ta druhá strana být vstřícná."
Jo, současná praxe spěje k tomu, že neumíš jednu otázku letíš. Úloha examinátora, zvláště u státnic je prověřit znalosti z daného oboru u studenta jako celek. ne se točit buď na margináliích, nebo jedné konkrétní otázky.
často se hodnotí psychická a vědomostní "oddolnost" studentů. Třeba je hodnotit také schopnosti examinátorů. Možná i ti by měli procházet nějakým studiem, jak dobře zkoušet a jak zvažovat svá rozhodnutí.
Nechci tím říci, že je to přesně tenhle případ, ale zkušenost s tzv. "postrachy" taky mám.
|
breburda71 |
|
(6.6.2019 10:38:13) A nebylo by teda pro všechny lepší zavést testy písemné? Aby se vyloučil tenhle osobní faktor..Taky to pamatuju z vysoký školy,ve druháku se jedna docentka rozváděla a tím pádem úmrtnost při zkouškách prudce vzrostla..
|
libik |
|
(6.6.2019 10:49:10) Tak to si myslím, že diplom obnáší i schopnost argumentace a obhajoby názoru.
|
|
Begonie |
|
(6.6.2019 10:59:32) Zas u tech písemných zkousek by odpadlo to mozne "pomahani" vstřícných zkoušejících, kdy se student zasekne a vlastne to vi, tak to z nej ucitel nejak vydoluje. Ja to zazila několikrát. Navíc prava nejsou matematika, aby bylo jen 1 spravne reseni. Pisou se pomerne rozsahly klauzury v prubehu studia a když si to student dobře obhaji a podepre predpisama a paragrafama, tak se jeho reseni i muze lisit od vzorového.
Prava mam za sebou a je fakt, ze nekteri zkoušející byli vetsi postrach nez jini, ale to je asi na každý skole. Ja fakt nezazila, ze by se ke me někdo choval hnusne. Prava mam teda az jako druhou VS, takze jsem byla nekdy i starsi nez vyucujici, ale stejne. U statnic jsem byla i svědkem, ze se fakt snazili ze studenta něco dostat, pomahali, jak mohli, ale bohužel.
Tady toho chudaka tusim vyhodili ze spravy, to je obecne takova neoblibena katedra a cele spravni pravo je dost nuda (aspoň pro me byla) a tenhle zkoušející ma fakt povest prisneho examinátora.
Ale na druhou stranu - jsou to dospeli lide, v době statnic je jim min. 24-25 let (většina nasich rodicu mela v ty dobe uz deti), tak bude při statnicich postavat před dverma psycholog, aby poskytoval první pomoc? No ja nevim . A zavadet seminar o uvedomovani si hodnot (nebo jak to bylo), to nevim, jestli přísluší skole, to uz by v tomhle veku snad měli mit uvedomeno. Ze zkusennosti je mi jasne, ze 99% studentu by se stejne na takovy seminar vykašlalo, kor na pravech, kam se moc nedochazi obecne.
|
|
Vaitea |
|
(6.6.2019 11:02:47) Proč testy?
Bohatě by postačilo, pokud by "úmrtnost" u konkrétního examinátora významně vybočovala, nenechat tuhle legendu "drsňáka, přísňáka" žít svoji legendu bez dalšího rozboru/posouzení.
|
|
Len |
|
(6.6.2019 11:21:19) My mame vse jen pisemne, prace je pod cislem, zadne jmeno. Zaverecne prace prochazi nekolik znamkujicich a program na odhalovani plagiatorstvi, prijde mi to spravedlivejsi nez ustni. Navic u znamych tvari, kteri vzdy na studenta maji nejaky svuj nahled a znamku to muze ovlivnit. Moje posledni ustni zkouska byla maturita a ten osobni nazor ovlivnil vysledek hodne.
Kazdopadne nervy jsou to stejne. Ja jsem od toho nejak emocionalne odtrzena, ale moji spoluzaci momentalne vyvadi hrozne.
|
breburda71 |
|
(6.6.2019 11:30:05) Len, tak hodně štěstí nervy to budou vždycky, ale anonymní hodnocení písemné zkoušky je mnohem objektivnější. Třeba na Cambridge mají myslím i možnost ( pokud by student těsně nesplnil) přezkoušení ústní, ale jinak všechny zkoušky písemně..
|
Len |
|
(6.6.2019 12:29:21) Breburdo, diky Ja si jsem celkem jista, ze projdu, spis by mi melo jit o znamku, momentalne mam prospech na merit, ale kazda zkouska je rozhodujici, uvidim. Melo by to byt do zitrka.
|
|
|
libik |
|
(6.6.2019 12:12:58) Len, já si myslím, že ústní zkouška, je-li dobře vedena, prověří schopnost se chytnout, navázat, dovodit a že to je pro život užitečné.
Nemyslím tedy takové ty "legendy", kdy Pepa vypráví, jak u maturity vytáhl v biologii červy a sdělil, že jsou potravou ptáků a plynně pokračoval, že ptáci mají křídla
|
Len |
|
(6.6.2019 12:26:30) Libiku, mozna, ale britsky system plne stoji na pisemnych zkouskach a myslim, ze to nijak neskodi.
|
Federika |
|
(6.6.2019 13:05:16) Některý zkoušky, i státnice, se jinak než ústně dělat nedají.
|
sovice |
|
(6.6.2019 13:15:59) Takový jazyk např.
|
Len |
|
(6.6.2019 13:30:17) Jo, nemcina byla vlastne ustne, ale to byl jen jeden semestr. Cast ustni, cast psana.
|
Federika |
|
(6.6.2019 13:31:14) třeba státnice ze simultánního tlumočení by se daly blbě dělat písemně
|
|
|
|
|
|
|
|
que |
|
(6.6.2019 14:44:42) breburdo, my měli písemné státnice. POkud myslíš, že nepříjemný zkoušející, co rád vyhazuje, nebude pes ani když bude ty písemky opravoat, dost se pleteš. a zrovna u písemných státnic jsou nervy na pochodu mnohem více, než kdy jindy, protože výsledek se dozvíš třeba za týden (když mají na katedře rozum, snaží se to vyhlásit ještě ten den, ale ne všude mají rozum).
|
Len |
|
(6.6.2019 15:29:08) Nase vysledky jsou az za sest tydnu Ma to jednu vyhodu, do te doby na to clovek malem zapomene.
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(6.6.2019 10:15:29) Renko,
s tou neúctou si myslím, že to je nedostatkem zpětné vazby, že si tomu profesorovi zkrátka nikdo netroufne něco říct (jsou to mlaďoši a on má nad nima skoro neomezenou moc) a on pak "naroste".
Ale odráží se v tom myslím ten už dávno přežitej systém, že zkoušení znamená primárně snahu nachytat někoho při neznalosti, a tak by to přece podle mě být nemělo.
|
|
|
|
|
|