Tante Bante |
|
(20.1.2020 19:00:20) Takto. Na všech školách, kde jsem kdy učila a kam kdy chodily moje děti. Nekompetentní vyučování vesměs netalentovaných a v horším případě ještě nadšených lidí, především na prvním stupni. Na druhém stupni jsem zažila pár dobrých výtvarkářů, ale všichni měli problémy jak s dětmi, tak s vedením, tak s rodiči, protože většina lidí umělce nesnáší, pokud působí ve škole. Můj syn měl na gymnáziu moc fajn hudebkářku, tak tu vyhnali. Ale on měl štěstí na tři roky, pak byl v Německu a tam byla hudebka i na vyšším gymnáziu, pěkně po německu, takže teď má docela obstojné hudební vzdělání. Když vidím, co dělají moje malé děti na VV, tak bych plakala. Sněhuláci z kosmetických tamponů, těstoviny natřené stříbřenkou a vylepené na čtvrtku, nekonečné tvořilkovské ohavnosti. Nenaděláš s tím nic. Nejsou lidi.
|
sarmi |
|
(20.1.2020 19:18:51) To, co popisuješ, je spíš pracovka na 1.st., kde se pracuje s různými materiály. To je taky jen 1h týdně a zpravidla se nestíhá...
|
Tante Bante |
|
(20.1.2020 21:02:48) Sarmi, i kdyby.. Dělala jsem na prvním stupni několik let. Všude stejně vždycky byla výtvarka dohromady s pracovkami a všude se šudlaly ohavnosti, které nijak nesouvisely ani s výtvarnou ani s pracovní výchovou. Nejde ani čestně říct, že by šlo o "práci s různými materiály", protože práce musí mít nějaký smysl, užitek, prací se musí něco vytvářet, nemusí to být hmotné, ale musí to mít smysl. Vyrábět z věcí, které celkem na nic nejsou, další, které taky na nic nejsou, protože nejsou ani užitečné ani hezké, to je snad leitmotiv. Nebo nevím. Pamatuju si, jak jsem měla ostych jít vyučovat děti výtvarnou výchovu, protože jsem se považovala (a považuji) za člověka k tomu nekompetentního. Prý že nic, že kolegyně mě zaškolí. Tak jo. Kolegyně mi řekly, že nejlepší výtvarka je podle Pinterestu, tam si najdeš návod, pak se to všechno vyvěsí na šňůry na chodbu. Výtvarná výchova už úplně zmizela. Je jenom tvořeníčko. Kdysi jsem pracovala ve škole, kde byli dva výtvarkáři, jeden malíř a druhý architekt, měli to rozdělené a dobře vymyšlené, pracovali ve výtvarném ateliéru, který byl průchozím kabinetem spojený a hudebnou, kde jsem pracovala já. Kde jsou ty časy. Byla to obyčejná sídlištní základka. Malíř s architektem nepustili nic hnusného na zeď. Dokonce schvalovali ředitelce dlaždičky na záchody. Škola podle toho vypadala. Nejen, že to tam bylo hezké, ale děti tam nic neničily, neměly proč. Pak ředitelku odstřelili, nové vedení sundalo obrazy a vymalovalo na zeď Rákosníčky. A bylo po žížalách.
|
K_at |
|
(20.1.2020 21:22:19) Tante, jo. Tak já mám to tvořeníčko..... Umím si představit taky ledacos jiného. Ale asi toho nejsem schopná. Zase je ale fakt, že my potřebujeme ty základy - nůžky, kresba, malba, prac.návyky a pokus se nějak vyjádřit.
|
Tante Bante |
|
(20.1.2020 21:59:00) Kat, ale ty věci, které popisuješ, jsou přece nutné. Pracuješ ve školce, ne? Nepletu se? Ve školce by se děti měly učit vystřihovat, malovat vodovkami atd. Pracovat s tvůrčí silou. To jsou všechno věci, které jsi popsala. Jsou malé, žijí ve světě malých dětí. Malují sněhuláky a trhají papírky a lepí z nich zpátky rybu. TO je OK. Není OK, když to samé dělají ve škole čtvrťáci. Lepí plůtky z tyček o nanuků.. Jiná věc je, na co se děti ve školce dívají, co se jim nabídne jako "potrava" pro rozvoj estetického cítění. Mám už všechny děti ze školky pryč a viděla jsem se čtyřmi různá pojetí. Není to věc peněz. Teď v poslední školce u nejmladšího bylo šest tříd. Jedna, kam chodil celý rok, byla opravdu pěkná, chválila jsem to učitelkám, dozvěděla jsem se, že vybavení si vybíraly v každé třídě kolegyně, co tam pracují. Všichni dostali stejně peněz. Každý postavil něco jiného.
|
K_at |
|
(21.1.2020 6:59:24) Tante, jasně. Já to cítím jako boj mezi tím, co děti vůbec zvládnou, co zvládnu já s nimi technický a organizačně, aby to nebyl "trpaslík". Aby toho co nejvíc zvládly většinou samy. A je to pěkná pakárna někdy. Ale chybí mi tam právě někdy taková ta možnost pracovat průběžně víc s pocity, taková spíš zážitková VV. Ale to nedávám. Je jich moc a vždycky do toho někdo hodí vidle. To by šlo cca s 10 dětmi. Hlavně nejsem vystudovaný výtvarník.
|
Žžena |
|
(21.1.2020 10:22:06) Kat, učitelka ve školce u našeho prostředního si vyčlenila výtvarné činnosti na ráno, kdy se scházejí děti ve třídě. Děti se do školky trousí mezi 7:00 a 8:30 a právě v této době si "vyzobává" jednotlivce (maláčky), příp. malé skupinky (velkáčky) na individuální práci (zbytek si volně hraje, těsně po příchodu do školky jsou děti ještě na ty hračky natěšený), posadí si je ke stolečku a v klidu popracují. Takže než danou věc takto průběžně vyrobí s celou třídou, trvá to třeba 2-3 týdny, než se děti prostřídají, ale bonusem je ta možnost individuální práce, přizpůsobení se možnostem toho kterého dítěte, mezičasy na schnutí, menší bordel atd. U nejstaršího tento systém neměli, tady se mi to moc líbí.
|
Půlka psa |
|
(21.1.2020 10:24:58) To se máte. V naší lesní školce se schází všichni v jeden čas a hromadně se pak celý den vrtají klackem v blátě. Ale zase nám doma nebobtná výtvorová krabice.
|
Bouřka |
|
(21.1.2020 10:32:15) V naší lesní školce se normálně tvoří. Většinou ráno v zázemí, podle situaci, někdy se tvoří společně, pokud je to něco složitějšího, kdy je třeba více koordinovat. Lehčí věci si děti dělají jak mají chuť. No a někdy se dělá něco venku, zejména pokud se používají přírodniny.
|
|
|
K_at |
|
(21.1.2020 11:31:00) Zzeno, tohle je super. Mně se schází většina mezi 7.30 až 8.00. To se nehnu od bzučáku. Docházky, telefonu a dveří - když rodiče něco potřebují, já něco potřebuju. A ještě teda monitorovat děti v prostoru. Není šance vůbec na nic. Když dělám něco složitějšího, pinozime se s tím opravdu třeba celý týden, třeba hodinku a půl denně lítám jen kolem výtvarky. A to netvoříme žádné skvosty rozsáhlého charakteru.
|
|
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(20.1.2020 21:32:48) "nové vedení sundalo obrazy a vymalovalo na zeď Rákosníčky. A bylo po žížalách."
Když to je to je těžký, třeba je těm dětem mezi Rákosníčkama veseleji a barevněji.
A i tvořeníčko podle Pinterestu má dle mého smysl. Po letech života s akademickým malířem (resp s magistrem umění) jsem kdysi po počátečním studu konečně usoudila, že moje tvořeníčko není horší než jeho, protože proč by vlastně mělo být.... Zrovna taky platí, že cesta je cíl.
|
Tante Bante |
|
(20.1.2020 21:46:18) Malíř tě štval, nedivím se, taky jsem s jedním nějakou dobu žila a štval mě taky, malíři nejsou vhodní k bydlení se ženami, nevím o žádném, který by byl současně ženatý a u své ženy dlouhodobě oblíbený. "Veseleji a barevněji" je právě přesně to peklíčko. Ani veselá ani barevná věc nemusí být šeredná. Dokonce může být současně barevná, veselá a hezká. A dá se k tomu vychovat. Učit vidět. Umět to udělat je jiný level, kterého dosáhne jen někdo. Co si kdo dělá doma, to přece jeho věc, jeho tvořeníčko a nikomu nic po tom. Co se dělá ve škole, by mělo mít alespoň minimální laťku.
|
Půlka psa |
|
(20.1.2020 21:54:38) Mně ten malíř ani tak neštval. Teda jo, hrozně moc. Třeba v tom, že kašlal na naše dítě a tak, ale v tvořeníčku byl korektní. Musím říct, že v tvoření mě podporoval a nikdy ani nenaznačil, že to dělám blbě. To zkrátka není úplně dokonale objektivní disciplína.
Každopádně, si fakt nejsem jistá, nakolik je ta "hezkost" objektivně měřitelná. Třeba je těm dětem mezi figurkama na zdech opravdu dobře.
|
Tante Bante |
|
(20.1.2020 22:01:39) Není. Dá se to poznat. Ale je tak lépe dospělým. Krása a ošklivost jsou něco jako jin a jang. Kontinuum a ještě v kruhu. Není to věc měření, ale cítění. A cítění je nebo není kultivované. Stejné není nikdy.
|
Zasjaj. |
|
(20.1.2020 23:15:22) Jeee, to je hezky vyjadreny. A ted si rikam, ze v takovych pripadech velkych nemeritelnych velicin neni vubec od veci zavest obcas nejake to dogma. Do smrti nezapomenu, co mi vstipila ma milovana ucitelka vytvarky: umely kytky jsou hnusny.
|
Tante Bante |
|
(21.1.2020 17:32:01) Zasjaj, díky! A zdravím. Ty jsi nějaký kosmírný tvor pro mě, protože dogma hnusnosti umělých květin já mám vštípené už z rodiny. Pamatuju si, že jako dítě jsem byla heretik, ale tajný. Dala jsem si práci, aby to nikdo nezjistil, ale byl to hlavní důvod, proč jsem chodila s babičkou ráda na hřbitov, bylo jich tam fůru, fůru a bylo možné je osahat. Pořád si ten pocit pamatuju. Pak nějak v adolescenci jsem se od toho disociovala . Umělé květiny mi zmizely z obzoru do doby, než začal chodit nejmladší, který miluje VŠECHNY květiny a nedělá rozdíl mezi umělými a opravdovými, a vzal to rovnou s commingoutem. Takže už i já jsem koupila umělou pivoňku. Odříkaného chleba největší krajíc. Ochraňuje ji jak oko v hlavě už několik let. Jednu dobu jsem zpívala s kapelou, kde jsem nosila látkové kytky v drdolu, pořád je mám, ono to stojí fůru peněz a běžný lakomec to jen tak nevyhodí. Malý v předškoláckém věku měl oblíbenou aktivitu dělat z nich výstavu a vyfotit to mobilem. Teď, jak je ve škole, tak už ví, že je to trapný. Nakonec se zbaví i pivoňky a já budu ještě brečet .
|
|
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(20.1.2020 22:11:16) Tante, ano, postrádám tam SMYSL. A nejvíc mne berou čerti, když se to ještě schovává za pseudo-smysl. Jako že se řekne, že vyrábět hnusné předměty z petlahví a spol. je vlastně environmentálně výchovné. Jako že vezmeme recyklovatelnou petlahev, polepíme ji jiným materiálem za vzniku ošklivosti, kterou nejpozději na konci školního roku vyhodíme do směsného odpadu, a řekneme, že se tím děti vedou k recyklaci. Že vymýšlení capin z víček od Petlahví nám jako zachrání planetu.
|
Půlka psa |
|
(20.1.2020 22:30:48) Smysl je dle mého v tom že na chvíli vypnou hlavu a něco patlají. Naši tedy v mladším věku spadají do eko vesnické malotřídní základky s malou lesní školkou, takže tam se tvoří spíš ze slámy než z petláhví. Jako ošklivou věc vnímám některá jejich miminka v ořechové skořápce nebo zvířátka z kaštanů, ale beru to tak, že je to o procesu a ne o ošklivosti výsledku a jsem šťastná, že jsou šťastní.
|
Tante Bante |
|
(20.1.2020 22:39:09) Zvířátka z kaštanů nejsou ošklivá nikdy,v nejhorším případě jsou banální. Ale hnusné jsem ještě neviděla. Soukromě si myslím, že ta zvířátka jsou důvod, proč B.h stvořil kaštany. Nic je nežere, nezatopíš s nimi, jen jsou krásné. A dají se z nich dělat figurky. Akorát vlastně nevím, jestli jde kompostovat kaštany?
|
Ráchel, 3 děti |
|
(20.1.2020 23:16:27) z kaštanů si můžeš udělat šampon
|
Zasjaj. |
|
(20.1.2020 23:25:25) Jo taky se hodi na masaz a takovy zatezovy balicky pri svalove hypotonie mimin a batolat
|
|
neznámá |
|
(21.1.2020 8:00:44) Jo, šampon. Uf, to se mi ulevilo, já četla tampon.
|
|
|
Renka + 3 |
|
(21.1.2020 8:24:17) Kaštany nic nežere? To myslíš vážně?
Kaštany jsou výborné na přikrmování lesní zvěře, je to velmi kvalitní krmivo, které má skvělé účinky na zdraví zvířat. Žerou je jeleni, srnky, daňci, divočáci. Myslivci jsou rádi, když kaštany do krmelce přineseš.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(21.1.2020 9:37:54) No to mě taky napadlo, že kaštany se primárně sbírají pro lesní zvěř.
|
|
Tante Bante |
|
(21.1.2020 17:17:49) Renko, jo, teď jsem si vzpomněla, že nám to jedna paní v létě říkala, že sbírá kaštany a dává je myslivcům. Já jsem si myslela, že je to vtip. Neměla jsem se smát, teď vím, že to byla pravda .
|
Marika Letní |
|
(21.1.2020 19:35:31) Tante "edna paní v létě říkala, že sbírá kaštany a dává je myslivcům. Já jsem si myslela, že je to vtip"
Tak to jsi asi mladší... za nás se na zš sbíraly žaludy a kaštany a nosilo se to do školy. Sběr lesních plodů pro zvěř. Mně to bavilo, sbíraly jsme s kamarádkou často.
|
|
|
|
byvala radka |
|
(21.1.2020 10:48:28) kaštany žerou zvířata v zoo
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(20.1.2020 23:14:10) "Smysl je dle mého v tom že na chvíli vypnou hlavu a něco patlají." no, jako lepší, než nic, ale dá se udělat mnohem víc
|
|
|
Tante Bante |
|
(20.1.2020 22:34:29) Ten pseudosmysl je fakt jed. A potom ještě postoj, že cokoliv je stejně hezké jako něco jiného, protože nejde změřit, co je hezké, když ten postoj zaujímá člověk, který uvádí nebo měl by uvádět děti k umění. Nesouvisí to s tím, že každý občan se může dívat na co chce a tvořit si, co chce, když to není nezákonně.
|
|
kachna_ |
|
(21.1.2020 6:45:16) Žženo, u těch mladších rozvoj jemné motoriky přinejmenším, ne? U nás jsou děti strašně pyšné, že vytvořily něco pěkného, když je to můj nápad, tak jsem pak naopak pyšná já.
|
Žžena |
|
(21.1.2020 10:09:04) Lenko, ad rozvoj jemné motoriky... no ten bych brala. Zdůrazňuji slovo ROZVOJ. A ten tam v případě, kdy desetiletý páťák donese stejný výrobek jako jeho tříletý brácha, prostě postrádám.
|
|
|
|
byvala radka |
|
(21.1.2020 10:44:40) mám stejné zkušenosti i dojmy tvoření především, řemeslo nic dějiny umění nic estetická výchova nic
|
|
|
magrata1 |
|
(21.1.2020 9:13:35) V pracovkách se , dopr.ele, má snad učit pracovním činnostem, ne barvit mašličky a makaróny a lepit z nich anděle. Přišívat knoflíky jsme se učili v první třídě, dnešní děcka to neumí. Vyšívat neumí ani rovným stehem, natož křížkový, vystříhávat pořádně taky neumí, netrénují. Já to pořád říkám, že na tavnou pistoli by měl být zbrojní pas. Ta otevřela bránu možností tvořílkování
|
K_at |
|
(21.1.2020 9:21:39) Magrato, přesný. Dítě 5 let a rodič je v úžasu, že UZ MA KOUPIT TY NŮŽKY! Myslíte, že už je na to dost velká?
|
magrata1 |
|
(21.1.2020 9:30:59) K čemu má mít pětileté dítě nůžky? Nestačí mu tablet?
|
K_at |
|
(21.1.2020 9:35:22) Magrato, a pastelky..... Ty taky nejsou nutný!
|
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(21.1.2020 9:42:35) U pětiletých to chápu. Ba i u čtyřletých. Já zas byla kritizovaná, že nedělám PROJEKTY s dvouletýma. Přičemž tématický projekt bylo bráno např. téma podzim. To jsou i básničky, písničky, pohádky, divadýlka, chození do přírody a pozorování barev podzimu, zvířat, přírodnin. Ale nebyly výkresy = nebyly projekty. Přičemž výkres s dvouletým je skoro tak, že si to člověk udělá sám. Protože takové vodovky s dvouletýma, to je většinou katastrofa ve formě nahozené zdi rozličnými barvičkami. Ale teda taky kreativita.
|
|
|
Bouřka |
|
(21.1.2020 9:34:55) No za našeho dětství bylo přišití knoflíku užitečná dovednost. Ale když vezmu oblečení svých dětí, tak dcera má jeden knoflík na svátečních šatičkách a syn má knoflík na jedněch kalhotách. Se obávám, že knoflíky pozbývají na významu a tudíž se jim vcelku logicky už nevěnuje taková pozornost Vyšívání je aktivita pro nadšence. Měla jsem pofidérní štěstí na skutečnou výtvarnou výchovu, učenou převážně vystudovanýma osobama. Objektivně vzato na velmi solidní úrovni. Nesnášela jsem ji a cestu k nějaké vlastní tvořivé činnosti si hledala velmi složitě a dlouho. Za mě raději nějaké rozumné tvoření, které v dětech nezabije chuť něco vytvářet a nevybuduje v nich strach z nezvládání čehosi.
|
magrata1 |
|
(21.1.2020 9:39:41) No, mrkni na tohle. A nejde jen o to pletení. https://vite.press/toto-se-deje-s-mozkem-behem-rucnich-praci-k-cemu-je-vam-dobre-kdyz-umite-plest/
|
Bouřka |
|
(21.1.2020 9:47:53) magrato, já mám ruční práce velmi ráda , ale jsem přesvědčená, že máloco vyvolá takový odpor k nim, jako povinné věnování se jim ve škole.
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(21.1.2020 9:44:08) Po pravdě si nedokážu představit, proč je vyšívání lepší cokoliv jiného. Knoflík bych uměla přišít, něco zašít taky, ale od třetí třídy jsem to nedělala a doufám, že dělat nebudu a vyšívat bych neuměla a umět to nechci.
Třeťáček nedávno v rámci nemoci doma ušil "plyšáka" - zajíce z prstových rukavic a jako oči mu přišil knoflíky, taky to asi nějak umí, ale že bych to brala jako nutnou školní dovednost, to ani ne.
|
K_at |
|
(21.1.2020 9:54:01) Půlko, myslím, že seznámit se s tím mohou. Doma se to děti leckdy nenaučí. Tak proč se s tím nepotkat aspoň ve škole a školce?
|
Půlka psa |
|
(21.1.2020 10:04:02) Však mně to nevadí. Já celkem na výtvarku ani na pracovky nemám žádný vyhraněný názor . Akorát bych jim nevyčítala, že neumí vyšívat. Určitě se na tom dobře trénuje motorika, ale to na lecčems jiném taky.
|
|
|
magrata1 |
|
(21.1.2020 10:02:23) A co se má v pracovních činnostech dělat? Lepit těstoviny tavnou pistolí? Cupovat vatové tampony? Stavět z lega (jak to dělal roky učitel na naší ZŠ)? Co je špatného na dovednosti stříhat (myslím stříhat, ne šmikat), lepit normálním lepidlem, používat jehlu a nit...? V pracovních činnostech.
|
Půlka psa |
|
(21.1.2020 10:11:15) Však já neříkám, že je špatný vyšívat, ale že to určitě není nutný.
Náš kluk třeba vyřezává ze dřeva a holka brousí kameny v geologické dílně. Jeden to má rád a druhý a to nadává a tuhle hodinu nesnáší. Jsem si celkem jistá, že to není ani lepší ani horší než vyšívání. Ve finále je úplně jedno, co se těma rukama tvoří.
|
|
|
Karkulkaaa |
|
(21.1.2020 10:14:35) Muž nosí košile a obleky, občas knoflík upadne, tak se ta dovednost hodí. Já občas přišívala knoflík u kabátu. Určitě to není ani dnes od věci umět přišít knoflík.
|
Půlka psa |
|
(21.1.2020 10:22:14) Knofíky nenosím nikdy na ničem. Mám pár ozobných a nefunkčních a několika kabátech, ale když odpadnou, tak jsem ráda a symetricky je ostříhám i na druhé straně. Muž a dcera knoflíky nosí a přišívají, ale za mně by se hodila spíš výuka jejich odstraňování.
|
Bouřka |
|
(21.1.2020 10:27:39) Já už knoflík nepřišila dlouhou řadu let. Občas by to chtělo na povlečení, ale obvykle než odpadne takové množství knoflíků, aby to ty ostatní neustály, tak odejde to povlečení Knoflíky mě nebaví
|
|
Žžena |
|
(21.1.2020 10:31:38) Já si výuku přišívání knoflíku pamatuju ze školy jako hroznej oser, kdy všichni stejně přišívali stejnej hnusnej knoflík na stejnej hnusnej hadr, zakončeno známkou do žákovský "podle ksichtu", ale to není chyba knoflíku, to byla chyba metody. Dovedu si představit splnění úlohy "aby se dítě potkalo s přišíváním knoflíku" zcela jinak a zábavněji, třeba na nějakém skupinovém projektu, kde se vymýšlí a vyrábí cojávím třeba kostým na karneval, děti vybírají, jaký knoflíky se jim líbí, jak to funkčně pořešit...
|
Bouřka |
|
(21.1.2020 10:34:10) No právě, učit účelově přišívat knoflík je voser. Jen tak mimochodem se naučit přišít knoflík v rámci něčeho, kde to dává smysl, je jiný level. Ale to se málokde potká.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(21.1.2020 10:37:12) myslíš jako třeba dříve pionýrská košile?
|
Bouřka |
|
(21.1.2020 10:40:24) To nevím, u nás se kupovala i s knoflíkama, ne šila
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(21.1.2020 10:41:28) Ale knoflíky sem tam upadly
|
Bouřka |
|
(21.1.2020 10:44:31) My jí potřebovali tak 2x do roka, to zase knoflíky daly
|
|
|
|
|
byvala radka |
|
(21.1.2020 10:53:54) tož můžou učitelky do pracovek donést své nezašité hadry a povlečení kdyby to brali od rodičů, hned bych jim něco přihodila a je to fakt trága, protože mé děti taky knoflíky neumí (chtěla jsem je využít, a´t doma pomůžou s hromadou na zašití)
|
K_at |
|
(21.1.2020 11:32:13) Radko a naučila jsi je ty knoflíky přišít?
|
byvala radka |
|
(21.1.2020 14:40:10) jsem se rozčílila, že to snad měli ve škole, ne? jako jsem pro, ať se v pracovních činnostech naučí pracovat knoflíků nezašitých máme doma hafo, no, domácnost nestíhám a děti přitahuji neustále, je to vyčerpávající boj...
|
|
|
|
|
magrata1 |
|
(21.1.2020 12:11:02) My jsme z knoflíků našívali obrázek - kytku, strom, já jsem vytvořila sovu. Ani učitelka v r. 1982 nepotřebovala Pinterest. Pak se na okrajích udělaly třásně a měli jsme dárek k MDŽ. Mě to celkem bavilo, nevím, jak ostatní. Ale knoflíky a pod. byl jen příklad, co si mmj. představuji jako náplň pracovních činností. Pokud jsou propojené s VV a má ta dvouhodinovka rozumnou náplň, nic proti tomu nemám. Vadí mi to "tvořeníčko". A většinou i tavná pistole.
|
K_at |
|
(21.1.2020 14:07:59) Magrato, teda na tavku mi nesahej když dělám něco velkého s kusy tvrdeho kartonu, tak bych se asi po.... bez tavky.
|
magrata1 |
|
(21.1.2020 14:08:42) Jestli máš na ni zbrojní pas, žádný problém
|
K_at |
|
(21.1.2020 14:13:47) Zbrojáky nevlastním. Poctivě hlídám, aby se mi k ní zlatíčka nedostala. nebo jak to myslíš? Abych se přiučila.
|
K_at |
|
(21.1.2020 14:20:54) Hele, určitě dělám věci, že kterých bys ty nebo Tante padla hrůzou zase ale se domnívám, že neholdují 28 stejným výtvorům. Práce, metoda, zadání jsou jednotné, ale mají možnost se "podepsat" vlastním stylem. Nebo výběr ze 2 technik. A chce-li někdo dotvořit ještě jinak, mívá možnost. Raději jsem, když to dítě ZKUSÍ, a je to objektivně fakt masakr, než nezkusi, protože "já to neumím" (houby, 99% nějak zvládne). Spíš se (snad) snažím vidět to snahu, úsilí, invenci, někdy odvahu, než "jeee, to je kraaaasný!".
|
Tante Bante |
|
(21.1.2020 17:50:10) Kat, já nepadám hrůzou nad věcmi, co dělají děti ve školce, z mojí zkušenosti skoro všechny učitelky (zažila jsem jich u čtyř dětí přes dvacet a jen dvě byly vyloženě marné a z těch dvou byl jeden chlap, takže jen jedna) ve školce s dětmi pracují a že se nadřou. Obvykle mají nad hlavou dobře viditelnou svatozář. To je právě to nepochopení, že co je dobré ve školce, není už dobré v osmé třídě, když je dětem čtrnáct, už to ani děti nejsou. Je to stejné, jako proč může být dobré učit malé děti cizí jazyk přes "první signální", ale není to dobré u těch, kterým je devět. I když to vypadá, že je to baví. Padám hrůzou z většiny věcí, které se dělají na základních školách. A je mi líto všech, ale učitelů a žáků víc. Ti v tom musejí denně být.
|
|
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(21.1.2020 14:12:30) Kluk třeba přinesl z pracovek docela hezký adventní věnec se svíčkama a dcera takový ten věnec na dveře. Bez tavné pistole by to snad ani nešlo. Nebo jo, ale blbě.
|
|
Marika Letní |
|
(21.1.2020 19:24:51) magrata "My jsme z knoflíků našívali obrázek - kytku, strom, já jsem vytvořila sovu." .... "Pak se na okrajích udělaly třásně a měli jsme dárek k MDŽ." .... "Vadí mi to "tvořeníčko""
A strom z knoflíků není tvořeníčko? Podle mě je to stejný jako sněhulák z vaty nebo hvězda ze sáčků.
Ale mě to tedy zas tak nedráždí.
|
magrata1 |
|
(21.1.2020 19:29:30) No, v pracovkách v první třídě asi neušiješ skvělý, originální model dle vlastního návrhu. Ruční práce nejsou tvořeníčko. Lepení vatových tamponů a kolínek je tvořeníčko
|
Půlka psa |
|
(21.1.2020 19:35:12) Já v tom asi nevidím rozdíl. Ve výsledku dítě přinese nevkusnou věc, za kterou ho pochválím, a kterou s láskou vyvěsím na lednici nebo uložím do krabice. Buď se u toho učí lepit nebo šít, ale rozdíl moc nevidím.
U nás tedy asi ani z kolínek ani z vaty netvoří nebo o tom nevím, ale kdyby jo, tak by mě to asi nepobuřovalo.
|
Marika Letní |
|
(21.1.2020 19:38:25) Půlka "Ve výsledku dítě přinese nevkusnou věc, za kterou ho pochválím, a kterou s láskou vyvěsím na lednici nebo uložím do krabice"
Přesně.
|
magrata1 |
|
(21.1.2020 19:42:49) Akorát v prvním případě se dítě naučí přišívat knoflíky a v druhém patlat lepidlo na vatu.
|
Půlka psa |
|
(21.1.2020 19:47:24) No, ale pořád v tom nevidím rozdíl. Sice chápu, že se na rozdíl od knoflíků se patlání lepidla na vatu se v životě moc nevyužije, ale to ani různé ušlechtilé výtvarné techniky, co by mohli dělat místo patlání.
|
Bouřka |
|
(21.1.2020 20:23:25) Pche, o tom jak důležitý je umět řádně napatlat lepidlo na vatu či kamkoliv jinam se přesvědčuju pokaždé, když se dětičky do něčeho pustí a já to lepidlo pak utírám po celým bytě (když lepí děti) nebo celým pokoji (když lepím já) O tavné pistoli ani nemluvě, neocenitelný přínos do domácnosti, ale vlezlejší už jsou asi jen třpytky
|
|
|
77kraska |
|
(21.1.2020 21:00:22) Val, to si vubec neumim predstavit....co Vas tam ucili? my jsme tam sili zasteru, ale jen v ruce a dopadlo to hrozne
mne naucila sit Burda a nemecko-cesky slovnik
|
77kraska |
|
(21.1.2020 21:09:23) Val, ve skole Vas ucili sit na stroji?
|
77kraska |
|
(21.1.2020 21:28:28) Val, to jsi byla hodne napred.....ja jsem sila na stroji az na gymplu
na zakladce stroj nebyl, sily jsme v ruce
|
|
Půlka psa |
|
(21.1.2020 21:29:26) My jsme měli místo tady těch ručních prací němčinu. Ve finále ji nevyužívám úplně stejně, jako nevyužívám to šití.
|
|
|
Renka + 3 |
|
(21.1.2020 21:27:09) U nás se taky měly holky učit na stroji, jenže školní stroj byl zrovna v té době rozbitý a celé pololetí ho neopravili. Výuka tedy probíhala tak, že se řeklo, co máme doma ušít a přinést. My jsme jako jediná rodina tehdy neměli šicí stroj, tak jsem povlak na polštář apod. šila normálně v ruce.
|
|
Lída+4 |
|
(22.1.2020 10:46:01) Sedmi, u nás se šití na stroji v rámci pracovek na základce normálně učilo - na šlapacím stroji. My ho měli doma, tak jsem už základy uměla.
|
77kraska |
|
(22.1.2020 11:08:26) Lido, fakt nevim, proc nase velka a moderni mestska zakladni skola v 70. letech nemela jediny sici stroj....zeptam se rodicu, az je uvidim, oni dobre znali pomery v te skole
|
magrata1 |
|
(22.1.2020 11:30:20) Naše vesnická škola měla 4 kuchyňské kouty plně vybavené a 3 elektrické šicí stroje. A taky dílny s 20 ponky s veškerým vybavením, fyzikální a chemickou učebnu vhodnou pro laborky (pro 3 žáky kahan a umývadlo, sady laboratorního skla, váhy, pružiny, závaží, sady na el. obvody...). Dvě tělocvičny a bazén. Byla to jedna z nejmodernějších škol v republice.
|
77kraska |
|
(22.1.2020 11:32:16) magrato, to bylo ve Slušovicích, ne? nebo jste meli velmi schopne vedeni skoly
|
magrata1 |
|
(22.1.2020 17:40:15) Ve Slušovicích ne, tak 40 km jižně
|
|
|
|
|
|
byvala radka |
|
(22.1.2020 11:56:22) my jsme měli v sedmičce vaření, v osmičce šití (kdysi bývala v devítce příprava na rodičovství - ještě jsme měli panenky-mimina v místnosti, kde jsme měli pracovky) a šít jsem se naučila základy taky ve škole a pak u kámošky, co se pak šla učit na krejčovou - ale šít na stroji, rovné stehy, zakládání, rohy atd. jsme se učili ve škole
|
|
|
|
|
|
Jahala. |
|
(21.1.2020 20:44:39) Zajímavé téma co by jste si představovali, že děti přinesou za dárek že školy x družiny k vánocům, Dnů matek, otců atd... Děti třída, rozpočet cca 30 Kč na dítě?
|
Kudla2 |
|
(21.1.2020 20:54:27) Jahalo,
že by to měly vyrobit na výtvarce?
Namalovanej obrázek, koláž?
|
Jahala. |
|
(21.1.2020 21:16:24) Spíš při pracovce a v družině.
|
|
|
K_at |
|
(21.1.2020 21:06:47) Jahalo, myslím, že mnoho rodičů nečeká nic. Ale když by děti nic nedonesly, znamenalo by to, že nic neděláme. 😵😜
|
77kraska |
|
(21.1.2020 21:15:28) Kat, ja bych radeji, kdyby deti nosily vytvarne prace domu jen ukazat a pak je vracely zpatky do skoly a skolky navzdy...dodnes tady mam nekolik objemnych vytvoru ze skolky a z I.stupne, ktere nemohu nikdy vyhodit a neustale je prendavam z mista na misto
vlastne jednou jsme vracely vyrobek do skolky, kdy skolka naridila, aby se snehulak z modeliny (vysoky asi 5 cm) vratil, aby se modelina mohla pouzit znovu....ve jmenem seznamu skolka odskrtavala, kdo snehulaka vratil...kdo ho vcas nevratil, byl nekolikrat upominan
|
Kudla2 |
|
(21.1.2020 21:17:26) Proč proboha je "nemůžeš nikdy vyhodit?"
|
77kraska |
|
(21.1.2020 21:19:47) Kudlo, no proste nemuzu, no...jsou prilis krasne
|
Kudla2 |
|
(21.1.2020 21:21:05) Aha, mně to znělo spíš jako "jsou moc velké a překážej"
|
77kraska |
|
(21.1.2020 21:22:47) Kudlo, no jsou tak velke, ze se nevejdou treba do krabice od bot
|
|
|
|
|
|
Jahala. |
|
(21.1.2020 21:19:17) Kat, no neděláme, ale tak 4x do roka se na půl hodinky hecnem
|
K_at |
|
(21.1.2020 21:36:29) Jahalo, 😂 to si nevyberes. Moje učitelka EV a dějin umění na SŠ říkala, že vede kurzy i pro děti. Děti dělají třeba x měsíců projekt. A potom si jednoho dne tedy s rodiči nesou hotové dílo domu.....a narvou ho do odpadkového koše hned za dveřmi....
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(21.1.2020 21:31:38) Jahala "co byste si představovali, že děti přinesou za dárek že školy x družiny k vánocům"
Nejlépe nic. Co pak s tím? Je mi to líto vyhodit a zabírá to místo, přesně jak psala 77.
|
Kudla2 |
|
(21.1.2020 21:35:52) Mohly by třeba napsat a ilustrovat báseň, ta se jen tak nevyhodí
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(21.1.2020 21:34:51) magrata "v prvním případě se dítě naučí přišívat knoflíky a v druhém patlat lepidlo na vatu"
Hm, až na to, že v životě jsem častěji patlala lepidlo (na cokoliv) než přišila knoflík. A to jsem jich přišila asi nadprůměrné množství, i zaštupovala ponožek. Stejně vede to lepidlo
Já se fakt nedokážu pohoršit nad vatou nebo roličkou od tolpapu, když vidím, z čeho tvoří cenění umělci.
|
Renka + 3 |
|
(22.1.2020 8:56:04) "Já se fakt nedokážu pohoršit nad vatou nebo roličkou od tolpapu, když vidím, z čeho tvoří cenění umělci. "
V této souvislosti mě napadá banán přilepený lepící páskou ke zdi, který se prodal za 2,7 miliónu (120 000 dolarů). To mě opravdu nějaká rulička překvapit, natož pohoršit, nemůže.
|
|
|
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(21.1.2020 19:31:45) "A strom z knoflíků není tvořeníčko? Podle mě je to stejný jako sněhulák z vaty nebo hvězda ze sáčků."
Pro mě je to taky tvořeníčko všechno. Tedy nevadí mi to, ale přijde mi to všechno stejný. Zkrátka dětský výtvor, no. Nicméně já jsem na tyhle výchovy dost nenáročná a bez ambicí.
|
|
|
|
|
|
|
|