| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Škola podistanční

 Celkem 70 názorů.
 Yuki 00,03,07 


Téma: Škola podistanční 

(19.5.2020 18:39:39)
vážené kolegyně, změnila distanční výuka váš pohled na prezenční výuku, hodnocení, smysluplnost práce ve škole, komunikaci s rodiči, žáky, kolegy, vedením...?
Dokážete a chcete se vrátit do starých kolejí?
Já ne. Tato doba mě utvrdila v tom, že je nesmysl chtít po všech to stejné a stejně rychle, hodnotit to známkou, pořád všechny vést a hnát se za výsledky pochybných kalibro a jiných testů.
Zato vidím, že i darebáci komunikují, potvrdilo se mi, že všichni pracují i bez strachu ze špatně známky, dokonce naopak, někteří začali pracovat až s jistotou, že to opravdu na známky není. A dělají poctivě.
Někteří si začali pomáhat, vznikly do té doby nepředstavitelné dvojice nebo skupinky.
Ale jak z toho ven, kdyby bylo potřeba vrátit se ke známkám?
Výuku si udělám po svým, ale hodnocení je s otazníkem.

Ono to souvisí - přehodnotily jste cíl svýho působení ve škole? Já už dřív a zase se mi potvrdilo, že to opravdu není dosahování výsledků v testech, ale pohoda a chuť se učit.
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 18:48:06)
Buchli, nevím, co s tím, to je přesně ono

nápady by byly, postřehy taky, ale co s tím, aby se to nevrátilo, aby prošla ta chuť to změnit i přes vedení a rodiče
 HelenaPa 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 18:50:00)
No, já už bych to všechno nejraději vrátila do původního stavu. Normálně funguju přes pomůcky, skupinovou práci a různé pokusy a aktivity. Teď jsem musela všechno začít dělat úplně znova a jinak a nevyhovuje mi to. Část žáků se neozývá, rodiče nespolupracují. Ve škole je snazší je nějak zaujmout a zapojit do práce.

Naučila jsem se spoustu nových dovedností, ovládat různé programy, stal se ze mě youtuber ~;) a něco z toho ráda využiju později i v normálním vyučování. Ale stejně mi víc vyhovuje prezenční výuka.
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 18:58:01)
jj, pokusy mi chybí taky, ale nechala jsem děcka i pozorovat něco doma, občas něco vyfotit, všímat si toho, co mají kolem sebe
samozřejmě že chemie bez pomůcek je utrpení, ale vzhledem k tomu co můžeme mít ve škole, je to téměř jedno
občas u něčeho píšu, že jim to ukážu až ve škole, třeba mikroskopy

ale myslím, že už zůstanu u tohoto přístupu ke komunikaci
 HelenaPa 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 19:23:15)
Já už jsem dost komunikovala elektronicky i před tím, to pro mě není až tak úplně změna. Taky jsem je poslala do přírody, dělat listář a tak. Ale prostě to není ono. I na chemii mám pomůcky, které mi teď chybí, tak mi přijde, že je ta výuka nudnější nebo jednotvárnější. Prostě mi to na dálku nejde tak, jak ve škole nebo v lese a na zahradě.
 CisloPi 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 21:19:20)
S tím "listářem", vy jste asi na venkově. Myslím, že ve velkém městě hlavně třeba ze začátku nouzového stavu bys pár rodičů naštvala. Moje vlastní děti taky dostaly nějaké domácí laborky, kde byl trochu "oříšek" sehnat potřebné.
 HelenaPa 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 22:17:43)
Ano. Malá vesnická škola má své výhody :-)
 Senedra 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 18:57:41)
Minimálně to, že příští rok pojedu ve výuce výrazně víc skupinově a podle znalostí/dovedností. Tobě to jde, tys to pobral už loni, tak tady máš složitější příklady, s tebou pojedu ještě jednou znova starou látku... Píšu to ve zkratce. Bohužel se na běžné ZŠ na druhém stupni nedá dělat bloková výuka, ta by také nebyla k zahození.
 Delete 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 18:59:50)
Yuki,

na prvním stupni jsem to měla od začátku "přehozené", šlo jen o to si to vybojovat u rodičů, což prostě vždycky nejde. Někteří chtějí známky, tlak, soutěž a testy, jinak mají pocit, že se děti nic nenaučí. Říkám proto hned na začátku, jak výuku vedu, někteří pak zažádají o přestup do jiné třídy nebo odejdou úplně, ale když už se výuka rozjede, tak zůstávají, neutíkají (a to u nás ve škole rozhodně není samozřejmostí).
Úplně zbavit se známek a domácích úkolů se mi nepovedlo, ale odsunout to na vedlejší kolej, to ano.
Na můj sen o experimentální věkově smíšené třídě zatím nebylo kdy, ale ještě jsem to úplně nevzdala.

Na druhém stupni narážím na to, že děti, které přicházejí z klasických tříd, už většinou změnu nechtějí a nepřijímají dobře. Ještě tak v té šestce, ale u sedmáků už narážím na odpor. A když je tam na to člověk sám, těžko neznámkovat. Takže jde spíš o to vymyslet systém, aby děti nezískaly pocit, že je to "zadarmo" a přitom nebyla známka to, co je žene něco dělat. Vsadila jsem v tomhle na zajímavost a jasný cíl. Takže je tam něco jako: tohle po vás budu chtít umět, protože bez toho byste měli problém ve vyšších ročnících u někoho jiného. Jinak je základ porozumět tomu, co děláme a hlavně přemýšlet, ptát se, nepapouškovat.

V hodnocení od září nemám úplně jasno, bude záležet taky na tom, kolik tříd a na kolik předmětů budu mít. Můžu zkusit v šestkách a když se chytnou, pokračovat i další roky, ale v sedmičkách, kdy je ani nebudu mít všechny, ale jen něktou, už budu muset "jednotit" a bude strašně záležet na tom, s kým v těch paralelkách budu.

Tohle je na tom prvním stupni přeci jen jednodušší.
 Tante Bante 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 20:24:37)
Cíle svého působení ve škole jsem přehodnotila už dřív.
Škola je zoufalá předpotopní instituce, která momentálně slouží v jádru jako erárem placená hlídárna dětí. Všechny známky, testy a další opičky jsou jenom pruda, kterou se za to platí, úlitba lidem, kteří to organizačně drží v chodu.
Učitelé by se už konečně měli sebrat. Nikdo jiný to za ně neudělá. Dřív jsem si myslela, že to je věc, kterou musí udělat rodiče, jako "zadavatelé", ale dneska už si to nemyslím. Školu mohou dostat z maléru jen učitelé a musí se přestat bát. Sdělit, co dělat nebudou, co ano a za kolik. Čelit počátečnímu odporu.
Rodiče to nezvládnou, jako celek smysl školy přestali vidět. A není ani potřeba jim to vyčítat, nejsou odborníci. Není jejich úkol vrátit oboru profesní čest.
 Martina, 2 kluci 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 20:50:47)
Změnila, hodně změnila.
Posílám dětem krátká videa (max 15 min), ve kterých je látka (matika 7. a 9. ročník), která by ve škole trvala se všemi těmi obezličkami (zápis do třídnice, omluvy, kontroly, ...) celých 45 min, půlka lidí by se u toho těšila na oběd, pětina na konci řekne, že nerozuměla, třetina by se nudila tím neustálým opakovaným vysvětlováním těm slabším, pak ještě ten úkol, že jo...
Teď dostanu vypracované úlohy od většiny bez problémů, někteří i posílají zápisy z hodin. Pokud někdo nerozumí, nabídnu hovor, popř. videohovor...lenoši, co si u videa četli na mobilu, hned zpozorní a za 16 min píšou, že už vše pochopili, že si to pustili ještě jednou :-)...s těmi ostatními popovídáme, dovysvětlíme,...
Každý pracuje v tu denní dobu, kdy se mu to líbí, kdy je soustředěn a netouží tooolik dělat něco jiného, slabší si pustí totéž vícekrát, nejslabší se ještě doptají...
Líbil by se mi model přednáška pro hodně dětí, pak semináře podle zdatnosti v daném předmětu po max 5 dětech, ani by ty semináře nemusely být dlouhé, stačilo by mi 25 min pro skupinku.
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 21:12:49)
Martino, to by se mi líbilo taky, kombinace přednášky a pak vysvětlování podle potřeby nebo pokus
jsem zvědavá, jestli si i děti z této doby odnesou nějaký jiný přístup k učení, třeba to pak nebude tak náročný
 Martina, 2 kluci 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 22:40:44)
Pokud setrvají v tom, co píšou teď, tak jiný přístup z jejich strany taky bude. Pořád je štvalo, že musej povinně do školy, a teď zjistily, že doma je to ještě horší :-)
 CisloPi 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 21:07:49)
Já jsem třeba byla velkou odpůrkyní tzv. převrácené třídy (částečně dáno osobností jednoho z propagátorů) a to jsem nyní přehodnotila.
Taky mně příjemně překvapilo, že pracuje 95 % studentů, i ti "zlobiči". Také začali mnohem více spolupracovat mezi sebou ve třídách.
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 21:14:54)
číslo Pí, co je to převrácená třída?
 CisloPi 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 21:16:25)
Více třeba tady https://www.edulin.cz/prevracena-trida/
 Delete 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 21:24:04)
Tak tohle je vtipné. Přesně takhle jsem popsala svoji představu výuky od září na FB v jedné učitelské skupině, aniž jsem tohle někdy četla ~t~.

Jo, tímhle jsem chtěla začít....
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 21:29:59)
Pí, díky za odkaz, i ta videa jsou tam pěkná, chci začít zlomky, tak to zkusím,
mně ta metoda docela zaujala, otázka je, co na to děti
 CisloPi 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 22:02:17)
Tak dej pak vědět, jak to šlo~;)
 HelenaPa 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 22:19:10)
To zní vážně dobře.
 Martina, 2 kluci 


Re: Škola podistanční 

(19.5.2020 22:44:03)
Tak to je můj sen ( viz výše) a ani jsem nevěděla, že to má už i název ~:-D
 CisloPi 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 9:18:03)
Jen - jako všechny metody - není to samospasitelné a jediné řešení :-) Ale to vy, holky "amosky", víte taky.
Vzdělávání zdar!
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 10:31:50)
všechny ty metody jsou super, když se střídají, nedá se zůstat jenom u jedné, to by nebavilo ani mě, ani ty děcka, ale teď to zkusím, začneme zlomky, tak toho využijí

co je ale blbý, že u nás na škole téměř nikdo nemá chuť ani učit jinak, ani sdílet, a tak když chci nějakou jinou metodu, musím je to naučit, minimálně jedna hodina, spíš dvouhodina, padne na to, aby pochopili,
až se jednou kolegové rozhoupou zkusit to taky, budou mít připravený terén
 sally 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 16:18:22)
určitě bude super, když si z té distanční výuky učitelé něco přeberou do další školy.... ALE - bude to chtít o tom přemýšlet - nelze distanční výuku komplet přehodit do doby, kdy děti ještě k tomu chodí do školy.
Představa, že mi dítě přijde ze školy s úkoly z toho co dělalo a s tím, že si má ještě pustit video o zlomcích na další den, se mi dělají osypky. Nevím, s jakými dětmi pracujete vy, ale moje děti vesměs jsou večer nepoužitelné, a pochybuji, že by video večer pochopily - rozhodně ne do té míry do jaké jsou schopné vnímat věci dopoledne.

Podobně známky - že na prvním stupni jsou vcelku o ničem, to chápu... Na vyšších stupních mi přijdou známky jako užitečné. Děti potřebují mít proč pracovat a mít nějaký jednoduchý, viditelný cíl - "radost z učení" puberťáka fakt neosloví (i když je úžasné, když radost z učení má a baví ho to), ta známka je jaksi konkrétnější. Je to jako výplata - pochvaly od šéfa se člověk "nenají". A možná komunistická idea, jak všichni radostně pracují a pak si jen berou to, co potřebují ze společného hrnku, zní lákavě, ale v reálu nefunguje. Lidi potřebují nějakou konkrétní motivaci, ulovit toho mamuta a ne jen "pindy".

Četla jsem článek od anglického učitele, který si stěžuje, že jak se už po generaci učí zásadně ve skupinkách, tak že jsou děti na tom čím dál tím hůř (akademicky) - že je ve třídách hluk a chaos, že díky skupinkám ne vždy ne všichni vidí na učitele a podobně.

Pro mě a moje děti, které jsou hodně individualisti, je stálá nucená práce ve skupinách totální stres a vopruz. Jako je hezké občas dělat něco ve skupině, ale úplně potlačit individuální práci a dosažení individuálních výsledků je imho cesta do pekel.

Takže - školství určitě potřebuje nějakou obrodu, jenom bych se přimlouvala za to, aby to nebylo ode zdi ke zdi.
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 17:24:36)
Sally, je blbost dělat ve škole to, co teď, je blbost učit jedním způsobem, ale zrovna ty známky, ta vnější motivace, mi úplně smysl nedávají, pokud k tomu není motivace vnitřní, u chytrých dětí s dobrým zázemím to jde, ale pak jsou i děti, který nemají šanci na jedničku, některý ani na tu trojku ne, pro ně motivace známkami není, naopak je pro ně jednodušší říct, že na to kašlou
obrouvskou motivací je pro hodně dětí dobrý vztah s učitelem, dokonce to některým pomůže přestat odmítat předmět, který jim někdo znechutil

já jsem taky introvert, můj nejstarší taky, známky mu nechybí, když byl rok v zahraničí, známky neměl a učil se

i teď když známky nedávám, se některý děti teprve začaly snažit, je to hodně o mým přístupu, vysvětlování, ale taky o tom, jak školu vnímají rodiče

proč konkrétně by vlastně třeba tobě známky chyběly?
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 18:28:39)
Janu Nováčkovou znám, a většinou s ní souhlasím, ona je dobrý kritik našeho školství
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 18:30:54)
kdoto, zkus prosím ten odkaz, internet tvrdí, že tam nic není, možná něco chybí
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 19:50:56)
kdoto, teď to funguje :)
pustím si to, toto jsem neslyšela - i když ono to bude asi stejný nebo podobný tomu ostatnímu
 Delete 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 18:54:19)
kdoto,

já jsem jejím půlročním školením prošla hned během svého prvního roku ve školství, takže jedu na téhle vlně od začátku.

Tím, že to bylo dlouhodobé a opravdu hodně hodin, všechno zážitkově, tak to člověk i jinak vnímal, než když koukne na video nebo slyší dvouhodinovou přednášku. Tu jsem s ní taky měla a bylo to úplně jiné, plné otazníků, jakoby tam něco chybělo, takže se nebylo co divir, že spousta dlouholetých praktiků se vůbec nebyla schopná naladit na ty myšlenky.

Já mám pak třeba Moderní didaktiku od Roberta Čapka, tam je toho také hodně velmi zajímavého, dává to smysl...Akorát se s ním nesmíš setkat osobně a nesmí tě učit. Je hodně arogantní a k učitelům (ač sám učitel) velmi kritický. Takže spoustu lidí odradí dřív, než mají šanci se nad jeho myšlenkami vůbec zamyslet.
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 19:50:03)
Delete, toho Čapka popisuješ přesně tak, jak jsem to už slyšela z víc stran a co si myslím po přečtení jeho knížek a článků, možná je to nějaká sebeobrana, protože prosadit přes sborovnu cokoliv je složitý, když už by chtělo vedení
 CisloPi 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 10:15:30)
Delete: "Akorát se s ním nesmíš setkat osobně a nesmí tě učit." Přesně ~g~
Mám pocit, že sem kdysi chodilo jeho partnerka, ke které se teda zachoval dost na ~4~
 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 18:56:47)
Yuki, já jsem za 2 měsíce učení syna doma udělala zkušenost, že známky mu nijak nechybí...za tu dobu doma zatím kromě angličtiny nedostal z ostatních předmětů ještě ani jednu jedinou známku a přesto se celkem ochotně učí, zkoukne poslaná videa, vypracuje a pošle všechno, co má a pamatuje si z toho daleko víc, než když seděl celé dopoledne ve škole...a stačí nám na to cca 2 hodiny denně...jako jasně, něco ho baví víc, něco míň, ale to asi každého...
 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 1:41:49)
Kdoto, tak náš se taky neučí zrovna radostně a sám od sebe~;), ale zrovna přemýšlím, jakou má tedy motivaci, když známky to nejsou...Když chodil klasicky do školy, tak to pro něj bylo něco, co se musí nějak přežít, odpoledne už ho bylo téměř nemožné donutit udělat do školy cokoli, kromě nejnutnějších úkolů...přemýšlím, v čem je to teď jiné...že tu práci udělá, i když za to nedostane jedničky (nebo pětky v případě, že to neudělá)...možná to, že mu učitel napíše, že je to dobrá práce, že je vidět, že se doma snaží a dělá to dobře...taky má určitě svůj podíl to, že u toho nesedí tak dlouho, jako když je ve škole a přesto toho zvládneme stejně, možná i víc...a může si to rozložit, jak mu to zrovna vyhovuje, dělat nejdřív to, na co má chuť a pak to, co ho baví míň...a nebo někdy naopak, aby to nudnější měl už z krku...že teď dělá dobrovolně doma angličtinu i ve dny, kdy se neučíme a to i když je to něco, co nikdo moc nekontroluje...zatímco dřív byl fakt problém ho nalákat k čemukoli navíc, než co bylo nutné a zadané ze školy... Jako jo, pořád to není dítě, které by se učilo nadšeně, nějakou větší iniciativu z mojí strany nijak moc nevítá - když mu hledám zajímavá videa a stránky na procvičování apod...ale ty dva měsíce doma celkově jeho přístup k učení dost změnily k lepšímu a jsem zvědavá, to to udělá, až se pak zase vrátí do školy...
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 7:23:53)
TaJ,a už ses syna zeptala, proč mu teď to učení nevadí tak moc?
 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 9:50:10)
Yuki, neptala jsem se ho úplně přímo, ale z toho, co občas zmíní, tak mi z toho vychází, že teď mu vyhovuje, že nemusí vstávat, někam jezdit, trávit celé dopoledne ve škole (a pak ještě dělat úkoly)...vyhovuje mu, že si to může rozvrhnout podle svého a dělat to v pořadí, na jaké má zrovna náladu a energii, někdy se o něco snaží a nejde mu to, tak to odloží a najednou druhý den to vezme a jde mu to v pohodě...že si to může dělat v denní dobu, kdy mu to vyhovuje, u něj třeba klasika, že paní učitelka na angličtinu pošle večer nové zadání na další týden, gramatiku, úkoly z PS, slovíčka na Quizletu apod. a on si to otevře a klidně v deset večer to všechno udělá, slovíčka umí během chvilky a druhý den jí posílá mail, že už to má všechno hotové~t~, tak ona mu pošle něco navíc a on to zase třeba ten den pošle zpátky...:-)
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 10:06:59)
TaJ, prostě mu vyhovuje ta samostatnost, blbý je, že to úplně ve škole nejde, ale určitě by se tam taky dalo aspoň částečně v malých třídách toto zvládnout, daltonská výuka, aspoň někdy
 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 10:53:19)
Yuki, jo asi to tak nějak bude...na druhou stranu on nikdy nebyl a není dítě, které se něco učí rádo a samo od sebe, vždycky do toho potřebuje trochu popohnat, snad jen do té AJ ne...většina probíraných věcí ho moc nebaví, pořád diskutuje, že mu to stejně k ničemu nikdy nebude, že to nebude potřebovat...jako jo, sem tam ho něco zaujme, ale že by to bylo až tak, že by si k tomu doma sám hledal něco dalšího a chtěl to nějak rozšířit, to ne...on má prostě ten svůj mega zájem a bohužel, o vlacích se toho na základce moc neučí~:-D....momentálně si užívá toho, že jsme předevčírem s předstihem poslali všechnu hotovou práci mailem do školy a učitel ještě neposlal novou várku...takže si tu zatím ze simulátoru studuje řízení vlakového provozu, tak, jak to mají na obrazovkách dispečeři ve skutečnosti, posílá vlaky na různé koleje, hlídá celý ten provoz apod...~:-D, v podobných věcech se učí všechno rychle a snadno, ale běda, když mu začneš vykládat nějaké zajímavé věci, které s vlaky vůbec nesouvisejí...to většinou sice zdvořile přikyvuje, ale stejně vidím, že to jde mimo něj a vzápětí mi položí nějakou otázku kolem vlaků~t~...
 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 10:57:28)
Yuki a zatím se nám daří do něj nějaké ty zajímavosti dostat hlavně tak, že na to jdeme přes ty vlaky...třeba teď ho ve vlastivědě celkem bavily kraje, krajská města a zajímavosti těch krajů a to hlavně proto, že spoustu těch měst zná, že leží na nějakých tratích, kudy třeba jezdíme, nebo kudy jel s nějakým vlakovým simulátorem, nebo že se podle těch měst a řek jmenují třeba nějaké rychlíky apod...~:-D
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 11:58:56)
TaJ, ale to je přesný, dokud mu to učení nebude dávat smysl, tak proč by se učil? pokud mu ukážeš, že má smysl pochopit dejme tomu otáčení točny na vlaky, aby do ničeho nenarazily a aby se trefily do depa, pak bude ochotný učit se i o kružnici

 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 13:33:00)
Yuki, jo, to máš naprostou pravdu a já se taky vždycky snažím mu to nějak přiblížit přes ty vlaky, ale u něčeho se ta souvislost hledá hůř, no...~;), třeba teď mají v přírodovědě člověka, lidské tělo...to ho krutě nebaví, nic mu to neříká, nezajímá ho to...souvislost s vlaky minimální...~;)
 HelenaPa 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 13:35:02)
TaJ - synek je v pětce? Když mi napíšeš mail, mohla bych ti poslat něco, co by ho třeba mohlo trochu zaujmout.
 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 13:40:33)
HelenaPa - ano, je páťák...jedou podle učebnic z Nové školy - duhová řada, Čtení s porozuměním...a moc děkuju, napíšu:-)
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 14:04:08)
TaJ, lidské tělo se dobře motivuje přes nemoci, ale děcko nesmí být z nemocí vystresovaný předem

ne o když mělo nějaký úraz, teď zrovna dýchací soustava na COVIDu úplně úžasně, stejně tak srdce a mozek, když je to napadá taky, trávení kdykoliv, proč čistit zuby a už to jede, až po střeva, jak to, že čůráme vodu, kterou jsme před tím poslali do žaludku a ten přece pokračuje do střev, a na začátku puberty co se děje s tělem
jenže možná k tomu zájmu ještě nedošel, to přijde, blbý je, že škola to chce TEĎ
 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 15:52:34)
Yuki, když moje dítě prakticky téměř nikdy nemarodí, úrazů taky moc neměl a tyhle věci kolem jeho těla ho prostě vůbec nezajímají...on se nají a napije, protože má hlad a žízeň a vlastně svým způsobem "musí", ale tím to pro něj končí, co se s tím děje a proč apod., to je mu úplně fuk...to je jako když jsme se mu snažili vysvětlit, proč je dobrý jíst ovoce a zeleninu, že jsou tam vitamíny, že něco je dobré pro oči (jeho odpověď - vždyť já vidím dobře :-) ), něco zase pro jiné fungování těla...nenechal nás ani domluvit, nebude to poslouchat, ve škole si to z donucení poslechne, ale projde to jedním uchem tam, druhým ven...občas tam nějaká podstatnější informace zůstane, ale dál se o to nezajímá, jen na té nejnutnější úrovni...
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 18:18:42)
nojo, když on o to teď nemá zájem, to je blbý, ale je fajn, že se dokáže aspoň snažit to zvládnout, i když ho to ještě teď nezajímá
 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 18:27:47)
Yuki, no právě, třeba o planety a vesmír se taky celkem intenzivně zajímal, ale ovšem zrovna v době, kdy to ve škole ještě nebrali...a potom už ho to ani v té škole moc nezajímalo...ten základ tak nějak věděl, ale už to pro něj bylo "mimo" a ničím ho to nelákalo...a předtím to byli dinosauři a pravěk...ale zase bohužel úplně v jiné době :-D. Co naděláme no...
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 19:03:39)
úplně nevím, co s tím, když se neptkává v čase zájem dětí a čas podle školy, teda vím, nějak tu vnitřní motivaci zase najít, třeba udělat nějaký referát o něčem, co ostatní neví, nějaká zajímavost
taky jsem teď dávala klukovi jinou práci než ostatním, podle jeho zájmu, k tématu, ale víc pro něho, udělal to hned, přitom tu původní odfláknul
 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 11:11:13)
1234 - jo, asi na tom něco bude...on tedy od první třídy nikdy nebyl ze školy nadšený, nebavilo ho tam chodit a nikdy to nebylo takové to dítě, které by nám říkalo, že "paní učitelka to ale říkala takhle"...nebo že by ho někdy něco ve škole nějak zvlášť zaujalo...prostě se to učí, protože musí...ve škole ho bavila tak akorát výtvarka, tělocvik a pár let matematika...teď už ani ta moc ne...akorát snad ta AJ, ale zase, jen to, co dělají ve škole...aby se chtěl nějak sám zdokonalovat, koukat třeba na něco v AJ apod., to ne...baví ho to, ale udělá to, co je zadané a dál nic...a není to jen tím, že jde do puberty, měl to tak odmalička...
 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 11:23:32)
1234 - já mám takovou zkušenost, že i když se u syna vystřídali za těch skoro 6 let už tři učitelé, tak i když se všichni celkem snažili (někteří víc, někteří míň, ale snahu měli všichni), tak stejně ho nikdo z nich nikdy nedokázal ničím zaujmout a motivovat tak, aby měl zájem si to nějak rozšířit, zajímat se o něco dál doma sám třeba apod...prostě od začátku udělá to, co musí, něco navíc jen výjimečně a hlavně ať už se může zase vrátit k těm svým vlakům~:-D
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 11:27:43)
Tak to bude asi tím, že už svůj zájem má...
 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 11:35:26)
Margotko, jo, svůj zájem má už od 2 let a žije jen pro něj...všechno ostatní je celkem nezajímavý a vedlejší...zas nevím, jestli je to úplně dobrý, být zaměřený takhle úzce...všichni v okolí mi pořád podotýkají, že by bylo fajn vést ho taky jiným směrem...jako kdybychom se už 10 let o to nesnažili~;), ale ať se snažíme, jak chceme, stejně nakonec všechno vždycky vrátí směrem k vlakům~:-D
 TaJ 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 11:41:12)
1234 - hele, on tam má ale od SPC potvrzenou poruchu porozumění při čtení, takže pro něj je bohužel opruz studovat a číst něco i o těch vlacích, jinak v běžném učení jsou problém slovní úlohy, větné rozbory, v delším textu se ztrácí, v delších větách někdy taky, často za chvilku neví, o čem četl, ztrácí se mu souvislosti...má to pro účely školy vedené jako poruchu učení...čtení nesnáší od doby, co se naučil sám číst...je to pro něj věc, která mu bere velkou část energie a asi i proto to učení moc nemusí, motivovat ho k jakémukoli čtení, je odmalička peklo...třeba na netu si o vlacích něco čte, ale kolikrát taky vidím, že z toho pobere jen část informací a ledacos tam prostě nevidí, nevyčte...
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 12:04:15)
1234, samozřejmě je to o všech stranách, učitel - rodič - žák
taky proto my teď nemívám už druhý rok normální rodičák, ale právě v tomto složení, všichni se na tom musí podílet, všech se to týká a všichni pro to musí něco udělat, každý má jinou roli, ale bez vzájemné domluvy a podpory a spolupráce to nejde, a taky tam musí být důvěra a dobrý vztah
u spousty dětí funguje, když ví, že učitel a rodiče si rozumí, a taky funguje, když rodiče pochopí, že učitel děcku neubližuje nějakým nesmyslným nápadem, ale že ten nápad má nějaký smysl, který třeba doma nemusí být tak poznat, ale ve škole smysl dává
a když pro změnu rodič dokáže učiteli říct, co na děcko platí, co ho baví, co nesnáší, to všechno je důležitý
Učitel by měl být odborník na to, jak naučit, rodič zase odborník na svý dítě, měl by poradit učiteli, co s ním dělat a nedělat, aby to fungovalo, a dítě musí rozumět smyslu své práce
 Delete 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 17:45:03)
sally,

rozepsala jsem něco hodně dlouhého, ale nakonec jsem to smazala.

Jen jednu prosbu....můžeš z nás přestat dělat nemyslící idioty? Jako fakt myslíš, že jsme tak pitomé, jak tvoje "rady" naznačují?

Osypky z toho, že dítě místo úkolu "vypracuj cvičení" dostane úkol "podívej se na video", komunistická idea, známky jako odměna za práci, varování před skupinovkami, protože jsi četla článek....

Promiň, ale tohle už je na mě trochu moc.

 sally 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 19:31:30)
Delete,
já se z vás nesnažím dělat idioty.... jenom jsem zažila s vlastními dětmi, jak ty skupinky jsou škodlivé (když je to furt a povinně - kromě toho článku), a zažívám v rodině během koronakrize, že někdy ty dobré úmysly (připravit zajímavý projekt pro děti) jsou neskutečný vopruz. Jako zadat čtvrťákům ze školy v centru Prahy, ať si přečtou článek "Jak umírají stromy" a jdou zkoumat do lesa zasažení kůrovcem (v době, kdy se lidi báli i jet na chatu, nemluvě o tom, že rodiče často taky mají svou práci a nemůžou se prostě sebrat a "jet do lesa pozorovat kůrovce" v den, kdy si to učitelka umane), mi přijde úplně mimo.

Motivace známkami - dokud děti dostávali nesmyslné známky, tak jim to bylo jedno a komentovaly to slovy "jsem stejně blbá/ý, tak co". Když mají přehledný klasifikační řád a zadané splnitelné úkoly, možnosti známku si vylepšit / opravit, a vidí světlo na konci tunelu, tak je ta známka motivační. A je to konkrétní cíl, je dosažitelný.

Ale možná nemluvíme jazykem stejného kmene... já jsem učila na druhém stupni a teď mám děti na třetím, takže vidím asi něco jiného, než prvostupňové učitelky.
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 19:48:42)
Sally, já učím na druhém stupni a děti mám na druhém a třetím, takže nemám názory prvostupňové. Přesto vím, že je blbost nestřídat metody a činnosti, a známky mi smysl nedávají
 sally 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 19:53:16)
Yuki,
uááááááá já jsem ale nepsala, že se NEMAJÍ střídat metody... naopak. Že je špatné upnout se na jednu věc (viz. práce ve skupinách) a tu dělat furtundfurt hlava nehlava...
Známky nám fungují, asi mám divné děti, no...
 Delete 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 20:00:26)
sally,

právě, že ty sis nás tady podala, jako bychom my netušily nic o nutnosti střídání metod.

Jako bychom já, Yuki, HelenaPa, CisloPi nebo Senedra byly prvostupňovky, co o tom, jak to funguje na druhém stupni, nemají ani páru.

Opak je pravdou a světe, div se, všechny jsme, nezávisle na sobě, každá v jiné škole, v jiném předmětu a s jinými dětmi došly během těch dvou měsíců výuky na dálku k velmi podobným zkušenostem a představám o tom, co by nám nadále mohlo fungovat.
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 22:00:24)
Sally, jenže ono to tak vyznělo, že bysme teď začali učit jenom ve skupinách a jenom zadávat a jenom.....

 rišulka 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 22:54:04)
Yuki nechci vstupovat do rozjeté diskuse, četla jsem už včera, ale teď si nemůžu odpustit poznámku k původním tvým otázkám - na nějaké větší změny nevěřím, ne že bych nechtěla, ale myslím, že nebudou, přijde mi to dost škoda,když už se vynuceně okolnostmi prokázalo, že to jde i jinak, jako podporu svých slov se podívej na komentáře v článku, lidi to nechcou, ty lidi, co jsou rodiče, ty lidi, co tím mají hýbat, no .. smutné..
https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/rektor-zcu-ma-obavy-o-osud-povinne-skolni-dochazky-40324606
(a má tam být nechtějí!)

A ještě víc smutno mi je, když si uvědomím, že jak se říká "všechno zlé, je k něčemu dobré", je naše škola, speciál, fakt asi nej. Vzhledem k malému kolektivu a vyššímu počtu dospělého dohledu - nyní devět dětí a tři dospělí, píšu dohled, protože se přesně neorientuju v jejich pozicích, každopádně mám vysledováno, že jsou všichni navzájem zastupitelní, je možný individuální přístup, práce po skupinkách, využívání ia tabule, tabletů aj. stejně jako výuka venku a taky spousta jiných "neškolních" aktivit, jen pro upevnění kolektivu a socializaci (hlavně ta osobní invence - např. náš asistent v některou sobotu potkal kámoše, co má na horách hospodu, a že našim děckám uvaří polívku, v pondělí přednesl, domluvil autobus, napsal nám rodičům a ve čtvrtek se jelo, procházka po horách s konečnou v té hospodě, dokonce ani peníze nechtěli, dávali jsme pajdu, asi jen na tu polívku :)). (Zlé, že jsme tam,kde jsme a proč, a dobré, že je to tak fajn)
Horší o to, že napříč republikou, co máme známosti (interrnetové vesměs), jsou ty děti na stejných typech škol, ale s propastně rozdílným přístupem, tak dobrých škol je fakt pomálu.
Vlastně je to v principu systém velice blízká těm malotřídkám, o kterých tak hodně píše Delete, i jiní, nepamatuju si a ten prostě funguje ~R^
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 7:23:10)
Rišulko, taky se obávám, že změny prošvihneme,
ty specky mají jednu obrovskou výhodu, děti nedělají žádný testy, přijímačky, takže se nejede na výkon, navíc jsou malý třídy, na všechno je čas
 Alena 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 23:09:26)
"znamky nam funguji"" jak to tedy vypada, kdyz znamky funguji? Jeste jsem to nevidela. A tvoje varianta "vyplata" me teda nepresvedcila.
 sally 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 4:59:09)
Aleno,
známky fungují v okamžiku, kdy je ten systém přehledný a dostupný. My vidíme, kolik procent za kterou práci dítě dostalo, kolik má průměrně procent a co mu tedy vychází za známku v daném předmětu a okamžiku. Pokud udělá práci navíc, tak se mu zvednou procenta (může mít třeba z předmětu práci na 110%. Když zkazí písemku, rovnou vidí, jak to ovlivňuje konečnou známku - a mají motivaci písemku opravit, nebo dodělat nějaký dobrovolný projekt a známku si zlepšit.
Podle mě to, že okamžitě vidí, jak co ovlivnilo konečnou známku, je důležité - nediví se v prosinci, že "ahá, já tam mám vlastně pětku za neodevzdaný úkol ze září" - ale hlavně, mají pořád možnost s tím něco dělat. Třeba čtvrtletka je "neopravitelná" (nemůžou jí napsat znovu), ale dají se nahnat body třeba extra slohovkou, nebo laborkou nebo něčím takovým. Takže ani dítě, kterému dotyčný předmět moc nejde, může skončit s dvojkou trojkou, když se tomu trochu věnuje.

Za mě - ty známky / body / procenta tomu dávají nějaký měřitelný rozměr a pocit "férovosti" - a pocit, že to ty děti mají pod kontrolou.
Slovní hodnocení nenabízí tuhle flexibilitu (že se to hned odráží na celkovém hodnocení), plus mi přijde takové mlhavé a že odráží spíš vztah učitele k žákovi, než že by nějak hodnotil podané výkony.
Osobně si myslím, že člověk potřebuje mít svou práci / výkon nějak ohodnocené a že od určitého věku je takové to že "všichni dostanou diplom za účast" už absurdní.
 CisloPi 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 10:47:18)
Salyy, psala jsi: "jak se už po generaci učí zásadně ve skupinkách", jenže tady všechny diskutující holky (Delete, Yuki, Senedra, Martina) se právě snaží, hledají a používají metody různorodé, tak se nediv, že reagijí tak, jak reagují.
Pak ses tam pustila do večerního sledování "nějakého videa na zlomky", je vidět, že ses na tu metodu podívala jen letmo. To není tak, že učitel zaúkoluje a sklízí, ale - v ideálním případě, což tady holky myslím jsou - na základě viděného pak rozvíjí, upřesňuje, upevňuje, koriguje...
 Delete 


Re: Škola podistanční 

(20.5.2020 19:55:54)
sally,

v této diskuzi jsme všechny druhostupňové, mám ten dojem. S tím, že já mám i první stupeň...teda mám....už spíš měla jsem ~n~.

Ale každopádně už máme nějakou tu praxi, abychom věděly, že ve výuce neexistuje jen jediný správný způsob.

Nikdo z nás tu nepsal, že by chtěl učit výhradně skupinově, naopak, zaznělo tu "více skupinové práce", což je obecně na druhém stupni dost neobvyklé, většinou se jede jenom frontálně (já to používám skupinovou práci vždy jako volbu, nikdy ne povinnost), takže "víc" v tuhle chvíli znamená "alespoň občas".

O popírání individuální práce už nebyla řeč vůbec, naopak všechny, co jsme se debaty na toto téma zúčastnily, jsme psaly, že nám to umožní s dětmi mnohem více individuálně pracovat.

A znovu opakuju, u mě to není představa, na druhém stupni učím už nějakých 10 let a nikdy jsem nebyla trdiční frontálně učící učitelka, tak už celkem vím, co funguje a co ne. Ale pořád je co se učit a co objevovat. Většinou, když už má člověk praxi, tak pozná, co se mu hodí do konceptu a jak s tím naložit.

O známkách diskutovat nebudu. Známky, body, procenta...všechno jen čísla. Vyhovují dětem, kterým se daří. Jo, když ty děti nic jiného neznají, těžko si zvykají na jiný systém, ale mnohem větší brzdy jsou v tomhle rodiče, kteří to ani nechtějí zkusit, protože sami tím neprošli a nedokážou si představit něco jiného, než zažili oni.
Výhoda je, že teď si mnozí to fungování bez známek vyzkoušeli. Někomu známky chybí, někomu ne. Pokud Yuki zjistila, že ona její žáci je nepotřebují, není to komunistická idea, ale zkušenost. Já mám stejnou, v jiném předmětu, s jinými dětmi. Někomu to nefunguje, ale řekla bych, že problém nebude absence známek.

 CisloPi 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 11:32:50)
Navěsím to třeba sem, Delete, Yuki,.. máte nějaké osvědčené tipy a zkušenosti s formativním hodnocením, sebehodnocením žáků - ať už odkazy, nápady či vlastní poznatky? Moc díky.
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 12:05:54)
Císlo Pí, formativní hodnocení - dám odkaz, třeba aspoň pro nějaký úplný základ, asi deset stran.
https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/332312/mod_resource/content/1/!Co%20je%20FH%20a%20pro%C4%8D%20ho%20pou%C5%BE%C3%ADvat.pdf

 CisloPi 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 12:15:22)
Moc díky, ukládám si. Já se k tomu nějak nedogooglovala, a je to fakt pěkné a přehledné. Našla jsem jen nějaké "výkřiky" sem tam roztroušené.
 Yuki 00,03,07 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 12:14:47)
Co se týká sebehodnocení - jak už jsme to tu probíraly i včera, děcka musí vědět že je to pro ně bezpečné, že je to nijak neohrozí, a musí se to naučit
Základem je mít dobrý vztah pak je potřeba čas, aby se to naučili.
já jsme třeba teď využila situace a nechala jsem je, ale až ty starší, 8. a 9. třída, aby mi napsali, na jedno učivo hodnocení a sebehodnocení. aby dali známku, to je pro ně jednodušší, to znají, ale aby ji taky zdůvodnili. Neudělali to všichni, ale za každou odpověď jsem poděkovala a zas třeba okomentovala, třeba si stěžovali, že v prezentaci něco není dobře poznat, co je důležité a co míň a už příště to poznat bylo, takže viděli, že to má smysl
Dost se podceňují, tam jim pak ukazuju, proč to dělat nemají

ti mladší to ještě moc nezvládají, ale snažím s je to učit taky, postupně, po troškách, aby mi třeba napsali, jak se jim pracovalo, co jim pomohlo, kdo jim pomohl, jak dlouho to trvalo a co by mohli udělat příště líp, ale ti malí dostanou třeba jednu otázku, ne všechno najednou

 CisloPi 


Re: Škola podistanční 

(21.5.2020 12:19:31)
Děkuji za sdílení, já jim to sebehodnocení právě chci také zkusit zadat, našla jsem si škálu Ú-S(nebo O)-Č-N s vysvětlením, tak jsem zvědavá.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.