Monty |
|
(3.5.2021 9:23:01) Val, což o to, syn si taky nemyslí, že peníze rostou na stromě... ale vidí sám kolem sebe, i v rodině, jaký bonus je to vyřešený bydlení. Vidí třeba, že jeho bratranec se ženou můžou dělat práci, která je baví bez ohledu na to, jak moc nebo málo tím který měsíc vydělají, protože bydlení jim vyřešili rodiče, že mohli vystudovat obor bez ohledu na to, jak je výnosnej, čistě proto, že je to těší, naplňuje, že se v tom "našli". A na druhý straně vidí, jak jsme manžel a já čím dál víc nasraní a unavení z toho, že se prostě musíme pořád starat o nějakej tok peněz, přičemž ani jeden z nás zrovna nedělá "práci snů" - děláme to proto, že je to slušně placený a nejsme holt ani jeden z bohaté rodiny, která by nás zaopatřila. I z pozice rodiče preferuju variantu "žít jako ten bratranec", přijde mi to jako o dost lepší život, než to, co žijeme my, de facto bez možnosti vypnout a vysrat se na to, a bez jakýkoli naděje na to, že to někdy bude lepší, protože tak lepší, aby nás to vysvobodilo od práce to nebude a lepší o pár korun za cenu ještě víc práce to zas nemá žádnej smysl.
|
Monty |
|
(3.5.2021 9:39:30) Val, nepořídíš, ale máš aspoň peníze na základ hypotéky. Mám v okolí celkem dost lidí, co prodali byty od rodičů/prarodičů mimo Prahu a na zbytek ceny nemovitosti si vzali hypotéku - pořád je tam ten prvek "mám peníze na základ hypotéky bez toho, abych musel makat/šetřit", pořád je to nezanedbatelný bonus. Tady na Rodině je to samozřejmě "všechno jinak", ale v mé bublině je naprosté minimum lidí, co nedostali od rodiny vůbec nic, zvlášť oba z manželů/partnerů; a kde je aspoň jeden, kdo něco má, je to fakt hodně znát.
|
Monty |
|
(3.5.2021 10:03:35) Val, to záleží na míře citové zainteresovanosti. U vyloženě investičního bytu je malá. K té nemovitosti tě žádné vzpomínky nevážou, nemáš je spojené s nějakou milovanou osobou, která tam bydlela a ke které jsi třeba jezdila/chodila jako dítě. U baráku, na kterém se "rodiče dřeli vlastníma rukama" je pochopitelně vyšší, zvlášť když počítali s tím, že tam ty děti zůstanou. Ale to je třeba v mém okolí téměř výhradně záležitost venkova. V pražských dvougeneračních nebo vícegeneračních nemovitostech ty děti obvykle zůstávají dobrovolně, i když je to často trochu opruz, protože ty benefity jsou výrazně vyšší - pokud nemají vyloženě rodiče magory, tak si umí dobře spočítat, že je lepší mít svůj byt/patro v domku nebo vile se zahradou za pár korun (nepočítám nutné investice nebo energie), než platit nájem/hypotéku v činžáku nebo v paneláku. Navíc ti rodiče významně pomáhají i s hlídáním dětí. Znám i rodiny, kde se byt jednoho z páru pronajímá a manželé s dětmi bydlí v domě rodičů - z bytu jim jde příjem, děti mají k dispozici babičku, dědečka, zahradu, zvířátka... přitom by se mohli v klidu nastěhovat "do svého", kdyby chtěli, ale tohle je prostě výhodnější řešení.
|
Buřt |
|
(3.5.2021 10:12:08) Monty,když to čtu, už chápu, proč Pevalo nechce jednou bydlet dvougeneračně s rodinami vlastních dětí.
Pro ty prarodiče mi to moc výhodně nezní - poskytni bydlení a hlídání a raduj se z toho :)
|
Monty |
|
(3.5.2021 10:15:20) Buřte, kdyby o to sami nestáli, tak to těm dětem neumožní. Navíc hlídání fakt není povinný, moje kamarádka, co se přivdala na venkov do dvougeneračního domu měla vcelku prd z toho, že má v druhém "křídle" domu prarodiče, nebyli hlídací, musela si to zařídit jinak. A když už je řeč o výhodách, tak výhoda pro ty rodiče je jednak v tom, že děti do nemovitosti investují a "druhak" v tom, že se o ně pak na stáří nějakým způsobem postarají, když je potřeba - přivezou nákup, odvezou k doktorovi atd.
|
|
|
Monty |
|
(3.5.2021 10:32:18) Val, když ty podle toho, jak to popisuješ, žiješ v nějakém skanzenu, navíc s hodně maloměstskou morálkou... Já fakt v Praze neznám jedinýho člověka, co by odešel z vícegeneračního domu nebo restituovaného činžáku rodičů/prarodičů, pokud nepočítám výjimky typu "úspěšně podnikal a pořídil si vlastní luxusní nemovitost". Ale to jsou opravdu výjimky. Většina těch lidí prostě desítky milionů ročně nevydělává. Na venkově je to jiné, zvlášť v mladší generaci a tam, kde je v rodině víc dětí, než jaká je kapacita domu. Co znám od příbuzných nebo přátel na venkově, tak tam je mnohem častější, že děti bydlí u rodičů, dokud si neseženou něco vlastního - často je to tak, že koupí nějaký barák v horším stavu, za pomoci rodiny a kamarádů ho opraví a pak se tam odstěhují. Nebo jim ho koupí přímo ti rodiče, případně ho zdědí po nějakém příbuzném. A ten základ na koupi nemovitosti nebo na hypotéku na nemovitost mají právě díky tomu, že jejich rodiče hodně ušetřili dvougeneračním bydlením a mohli jim ty peníze dávat "na knížku". Když budeš v Praze platit tržní nájem nebo stoprocentní hypotéku (protože ten základ od rodičů jaksi nemáš), tak ty peníze už nemůžeš šetřit pro dítě.
|
Monty |
|
(3.5.2021 10:44:26) Val, tak to celkem chápu, že nebude dělat dobrotu, společná kuchyně a příslušenství je fakt blbá varianta. Ale to třeba z těch mých příbuzných/kamarádů nikdo nemá, to jsou opravdu oddělené bytové jednotky, s rodiči se potkávají jen na chodbě nebo na zahradě.
|
Monty |
|
(3.5.2021 11:15:29) Val, tak mě třeba to chození na záchod do "rodičovského patra" na chalupě vadilo dost, jenže dostat do patra vodu je dost náročná stavební úprava, v patře je jen jedna místnost a velká půda, kdyby tchán předčasně nezemřel, pořídili bychom tam aspoň chemické WC. Chození do koupelny kolem dveří jeho ložnice nebylo nic příjemného, a to jsme tam nežili trvale. Teď jsme to aspoň přestavěli tak, že jsou dole záchody dva a na jeden se dá jít přes verandu, nemusí nikdo courat kolem ložnice. Ale kdyby někdy přišla řada na přestavbu patra, další záchod/koupelna by se hodila, jenže to jsou odhadem další dva miliony, takže se nám do toho nijak zvlášť nechce...
|
Monty |
|
(3.5.2021 11:26:54) Val, já to brala i s vybavením, komplet. Stavební úpravy jsou jen část investice. Nahoře by se musely předělat podlahy, z půdy udělat pokoj + koupelna (kuchyň ne, ta je dole hned pod schodištěm a nějak úplně nepočítáme s tím, že by to kdykoli v budoucnu mělo být využívané na dvougenerační bydlení), a jak jsme teď dělali celý přízemí baráku, mám ještě v živé paměti, na kolik vyšlo jen předělat kotelnu na koupelnu. A to tam voda už byla, nemusela se složitě tahat do patra. Navíc bychom chtěli z půdy ješté "vyvést" verandu do zahrady, která je ve svahu, takže technicky by to šlo bez problémů, ale stálo by to ranec.
|
Monty |
|
(3.5.2021 11:39:25) Val, tak ony šly ceny dost nahoru, od roku 2009. Byt manžel kupoval v roce 2012, kompletní rekonstrukce se taky vešla do půl milionu. V Praze. Teď co jsme dělali jen přízemí baráku (bez fasády), což je v podstatě dispozice 2+1 plus veranda, na metry jen o kousek větší než byt, jsme zhruba na trojnásobku, a to to ještě ani není hotový, a není to Praha, ale Vyšné Vlkodlaky.
|
Monty |
|
(3.5.2021 12:02:24) Val, my měli na barák místní firmu, kde za normálních okolností taky dělají Ukrajinci (dělali předtím rekonstrukci baráku vedle u příbuzných), ale kvůli covidu nebyli Ukrajinci, dělali to místo nich Romové. Plus k tomu byl zvlášť elektrikář, instalatér a kominík, protože se zjistilo, že jsou na hovno komíny - náklady, se kterými jsme nepočítali. Ty řemeslníky si najímal majitel stavební firmy, všechno to byli "místní" nebo skoro místní. Truhlář na okna, dveře a podlahy byl taky místní. A stejně to stálo balík.
|
|
|
|
|
vlad. |
|
(3.5.2021 12:01:42) Monty, ta veranda zní lákavě
|
Monty |
|
(3.5.2021 12:03:07) vlad, jo, ta veranda by byla úžasná, asi budeme muset zase začít sázet Sportku a víc se modlit.
|
vlad. |
|
(3.5.2021 12:08:16) Monty, a chcete to mít jako trvalé bydlení?
|
Monty |
|
(3.5.2021 12:12:57) vlad, no, asi zatím tak napůl. U manžela v práci chtějí zavést natrvalo minimálně dva dny v týdnu home office, takže by asi pendloval. Navíc se mu moc nechce sdílet trvale domácnost se studentem, prý se bude celý noci učit a on by se nevyspal. Na trvalý bydlení s tím počítáme spíš až na starý kolena. Ale uvidíme, jak se to nakonec vyvrbí.
|
Monika |
|
(3.5.2021 12:17:02) Monty, taky očekáváš, že se tvůj syn bude celé noci učit? A učí se tak hlučně, že někoho ruší? Viděla bych spoustu důvodů pro přesun "na chalupu", ale zrovna toto
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 12:24:32) Na to už jsem se Monty taky ptala a odpověď byla, že kluk je takový ten typ, co furt musí na něco šahat, s něčím hýbat, vrtět se, což prostě zvuky vydává a asi mají mezi jeho pokojem a ložnicí jen tenkou příčku, takže to v tichu pozdního večera je slyšet a Montyin manžel to slyší a ruší ho to.
Koneckonců si to asi vyzkoušeli teď na homeofficu a distanční výuce.
Kdybych se já mohla sebrat, odjet někam a být tam dva dny sama a v klidu pracovat, taky by se mi to líbilo.
|
|
Monty |
|
(3.5.2021 12:47:21) Moniko, to očekává manžel. Mně je to fuk, já mám tvrdý spaní, pokud u sebe v pokoji nebude hrát na bicí, budu spát jako pařez. Ale nejde jen o to učení, samozřejmě. Manžel prostě nechce sdílet jeho "studentskej život" v panelákovým 3+1.
|
kysnutá knedla |
|
(3.5.2021 12:58:20) Som zvedavá, ako to dopadne u nás... Predstavte si situáciu: na záhrade stoja 2 RD - jeden zpolovice náš (kedysi sme ho prerábali spolu so svokrovcami. My sme si potom postavili svoj vlastný, menší a tam ostali oni). V tom druhom bývame. Až nebudú svokrovci, tamten ostane prázdny. Máme 3 deti, a tak je nejaká šanca, že by tam niektoré chcelo ísť, ale - predsa len - šanca asi dosť mizerná. Takže asi nastane doba, až budeme riešiť, čo s tým druhým, vačším domom... Keďže je záhrada spoločná, tak sa nedá uvažovať o predaji (okrem toho sme v tom starom dome zaplnili sklep bicyklami, lyžami atd). Hm...
|
Len |
|
(3.5.2021 13:07:17) Knedli, moje spoluzacka ze zakladky takhle bydli v jedne zahrade se svymi rodici v jednom dome, ona ve druhem a jeji bratr ve tretim Nikdy nevis. Ja mam taky pozemek, na kterem by se pri soucasnem prumernem vymeru stavebnich parcel daly postavit 4 domy a jeste by zustala vetsi zahrada kazdemu z nich, nez jakou ma vetsina domu v blizkem okoli. Zatim pocitam jen s pristavkem pro syna, aby mel vlastni oddeleny mensi byt, ale kdo vi, treba se dcera navzdory planum neodstehuje na Novy Zeland a bude rada s maminkou
|
kysnutá knedla |
|
(3.5.2021 13:09:59) Len, síce je to predčasné, ale trochu ma straší predstava, že ostaneme tu dvaja starci (či, ešte horšie, ja starena) a okrem mojho RD tam bude na záhrade ešte jeden, ešte k tomu vačší
|
Len |
|
(3.5.2021 13:20:19) Knedli, toho se bala mamka a ted ma meho bratra hned vedle (muj bratr je neco jako tvuj syn, akorat tedy asi v mirnejsim vydani, investicni poradce, kteremu se dari dobre. Asi netouzi po statusu WB, ale kancelar ma oblozenou Forbesem, z cehoz jsem se teda pri navsteve opotila).
|
kysnutá knedla |
|
(3.5.2021 13:31:02) "kancelar ma oblozenou Forbesem"
Moj syn má zase všade (tapeta na pc, tablet, mobil, u postele na knižke) citáty WB, jeden z nich si dokonca pamatá i moja deravá hlava:
"I always knew I was going to be rich. I don´t think I ever doubted it for a minute"
|
Monty |
|
(3.5.2021 13:36:24) Můj syn má zas všude nějaký bezobratlý, to si nevybereš. Navíc zaměření na prachy je ve výsledku daleko praktičtější než zaměření na přírodní vědy.
|
Analfabeta |
|
(3.5.2021 13:50:55) Ale i přírodní vědec je nutnej. Mně se třeba líbí tohle: https://www.kukacka.cz/hnojivo-hosticke-slepicince-1l/3171v?gclid=Cj0KCQjwvr6EBhDOARIsAPpqUPFdffkCcCVKtD9ZlXiz13nwrd5AQiDL6BSw5A1Qp2L_OyQqODmM9BcaAhaeEALw_wcB&utm_campaign=prc_campaign&utm_dscnt=661818531719640&utm_medium=prc&utm_source=google-merchant Ždibec slepičinců, co se na vesnici válí (dneska už teda ne na každé, ale ob jednu) na zahradě, se tady prodává za 130,- káblí za 1/2 litru! No, nekup to za ty prachy, že jo? Vesničan z toho má prču, nevzdělanec si to koupí a ještě se pochlubí jakou vzácnost si to na kytky pořídil. Neb pouze draze koupené pro něj představuje tu správnou hodnotu. Na zahradě by to nezvednul, protože tam je to zadarmo a navíc by se musel pro to h***o ohnout. Tak jde do supermarketu a koupí si to za 130,- káblí. neb každému, což jeho jest a každý svého štěstí rušňovodičom. Co se mně týče, já se radši ohnu a h***o seberu, načež použiju ušetřený peníz a odjedu na dovolenou. Páč i Baťa říkal, že "z haléřů koruny, z korun milióny".
|
|
Len |
|
(3.5.2021 15:04:16) Monty, no, muj bratr se rozhodoval mezi prirodnimi vedami (ekologii) a ekonomickym oborem, dostal se na obe VS, rozhodly prave penize. Ale ted rozjizdi investicni spolecnost zamerenou na ekologicke a socially responsible investice, takze to tak nejak spojil.
|
Buřt |
|
(3.5.2021 15:09:03) Len, ja si taky myslim, ze je dobre umet se postarat sam. A rodina mi to pak muze ulehcit.
Na druhou stranu, pokud rodice makaji a vybuduji treba majetek takovy, ze kazde dite muze dostat nemovitost, a kazde to dite na to zareaguje tak, ze nemusi tedy tolik makat, protoze bydleni je, tak pak zase ty jejich deti nic nedostanou
|
Len |
|
(3.5.2021 15:12:20) Burte, no, u nas se rodice staraji o nemovitosti pro sve deti po mnoho generaci dozadu a opravdu se nezda, ze by to zanechavalo nejake negativni nasledky No a bratr to ma z obou stran, rodina jeho manzelky je stejna, zajistene jsou i jeho deti. Rodina meho muze je pravy opak, takze smula
|
|
|
Monty |
|
(3.5.2021 15:12:06) Len, ale já právě nechci, aby o tom rozhodovaly peníze. Fakt to v mém okolí nikdy nebylo správný rozhodnutí.
|
Len |
|
(3.5.2021 15:13:57) Monty, on se nerozhodoval z duvodu, ze by mel pak nouzi, ale z duvodu, ze jeho laska k penezum nakonec byla silnejsi nez k ekologii Proste jako Knedlikuv syn, akorat teda v mirnejsi verzi.
|
Monty |
|
(3.5.2021 15:15:45) Len, tak to je ale trochu jiná situace, než o jaké píšu já. Moje dítě nejeví náklonnost k žádnému oboru, kterým by bylo možné generovat peníze. Resp. k žádnému,ve kterém je snadné generovat alespoň trochu slušné peníze.
|
Len |
|
(3.5.2021 15:19:41) Monty, jj, je to jine. Je vyhoda, kdyz si clovek ze svych zajmu muze vybrat.
|
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 15:21:12) Monty,
vysokoškolák s přírodovědným zaměřením by jistě dokázal najít lukrativní zaměstnání. Ale holt to nebude zrovna výzkum genetických odchylek ve vývoji brouka potemníka zvláště pak v pošumaví.
|
Monty |
|
(3.5.2021 15:26:28) Konzervo, tak možná našel, s jiným zaměřením nebo v jiný zemi, ale on je holt orientovaný na ten výzkum a to fakt žádný Klondike není a těžko kdy bude.
|
|
|
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 15:18:24) A nebude on trochu kázat vodu a pít víno? On sám se rozhodl pro peníze, ale bude skrzevá svou firmu nutit ostatní do ekologie?
|
Len |
|
(3.5.2021 15:22:17) Konzervo, k investicim opravdu nikoho nutit nebude, to sami lide prichazeji se zajmem, neni to obchodak, ktery jezdi od domu k domu a vnucuje pojisteni Pohybuje se jaksi v jinych castkach a investice do ekospolecnosti je celkem jasna budoucnost.
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 15:26:06) Len, no právě, budeme ekologičtí ať nás to stojí co to stojí.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Analfabeta |
|
(3.5.2021 13:43:05) Knedi, nebudete. Protože budoucnost leží v Home Office. jednou bude dítě rádo za dům ve Vlčí řiti. Tam bude mít klid, nákup mu dovezou až do domu, může pracovat na PC (my jsme doma tři a každý má PC, zeť má PC-pracovnu ve sklepě, je tam radiátor, tudíž i teplo, a světla k PC taky moc nepotřebuje. A hlavně je tam KLID!!), každé dítě může být ve své místnosti, pokud bude distančka... Jediný opruz je, že třeba děti budou někam dojíždět do školy, ale to se do budoucna dá taky vyřešit distančkou. Proč by se dítě, které je třeba nemocné, nemohlo účastnit hodin s třídou, ale přes internet? když takhle funguje výuka dětí v odlehlých oblastech, třeba v Rusku, Americe nebo v Austrálii, proč by to nemohlo fungovat v Čechách? Jediný rozdíl je v tom, že se ty děti fyzicky nevidí. Ale my se na Rodině taky fyzicky nestýkáme, osobně se neznáme, ale v klidu si tu popovídáme, vyměníme názory na leccos, utíráním dětských zadečků počínaje a názory na politiku Babiše konče. Pokud je diskuse věcná a nikdo nikoho neuráží, neposílá do řiti nebo do severní Koreje, případně i do jiných míst), pak to přece není problém. Nebo k popovídání si potřebuješ lidi face to face? Já osobně třeba ne.
|
Monty |
|
(3.5.2021 14:02:11) Analfabeto, obávám se, že i v budoucnu bude dost profesí, které nebude možné vykonávat z obýváku. Třeba doktor ti online slepý střevo nevyoperuje.
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 14:41:58) Valkýro,
problém je v tom, že někteří zaměstnanci si HO pletou s nicneděláním a někteří zaměstnavatelé zase s otročinou, kdy máš být k dispozici 24/7 a pokud možno ještě na své náklady.
|
|
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 14:40:22) "Třeba doktor ti online slepý střevo nevyoperuje. "
Monty, já bych to zcela nevylučovala. Objednáš v nemocnici. Amazon ti přiveze krabičku. V krabičce bude kovová krabička s udělátky na dálkový signál. Ty si to položíš na břicho, zmáčkneš čudlík (dotykový), krabička se připojí na doktora a to vše rozhýbe. Z krabičky dostaneš injekci na usnutí a pak už vše půjde na dálku.
|
|
|
kysnutá knedla |
|
(3.5.2021 14:38:27) Analfabeta, ja by som na staré kolená najradšej postavila prízemný bungalov a toto nechala deťom, lenže ak si predstavím seba ako starú, pajdavú, ešte možno bez auta (mám v tomto problém), tak to si nemožem dovoliť ísť niekam do r... a v blízkosti centra už parcely nie sú. Uvidíme čo dve mladšie ratolesti. Najstarší má v tom jasno - darované bývanie by bral ako svoju prehru a životný neúspech. Ak jeho táta dokázal bez finančnej pomoci postaviť barák, tak on nemože byť horší
|
byvala radka |
|
(5.5.2021 8:44:35) ty jo, to máš teda cílevědomé děti. To u nás nehrozí... (no taky nemají být po kom cílevědomí, tato vlastnost mi chybí a bohužel manželovi též, někdy je to na zabití)
|
|
|
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 14:35:28) Knedlo,
jestli jsou to dvě oddělený domácnosti, vyloučený to není, že se najde někdo, s kým se tam snesete. Chce to teda skutečně co největší samostatnost. Včetně možnosti měřit spotřebu energií apod. Ideální by bylo, kdybyste mohli i oddělit, aspoň pomyslně, užívání zahrady.
A když ne děti, tak nájemníci. Ale nesmíte pak mít přemrštěný požadavky na nájem a podmínky užívání jako ticho apod.
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 14:47:06) No právě že může být jednodušší vyjít s cizími nájemníky/pronajímateli než s rodinou. Protože těm cizím prostě řekneš, co chceš, oni zase co oni a jednáte jako rovný s rovným aniž by hrozilo, že se jeden urazí. Resp. když by se jeden urazil, tak se nic neděje, už se s tím člověkem nikdy neuvidíš, tak ti to může být jedno. Zatímco když se urazí dítě, rodič, tchán, sourozenec apod., tak už to vztahy naruší.
|
kysnutá knedla |
|
(3.5.2021 14:48:54) Konzerva, a to je vlastne dosť možné - veď i preto sa nedoporučujú "kšefty" s rodinou. Či už ide o prenájom, požičky atd
|
|
|
|
kysnutá knedla |
|
(3.5.2021 14:43:38) Konzerva, oddelenie záhrady by bolo skoro nereálne. Jedine, že by sme prišli o prístrešok a altán a to by nebolo úplne ono. Ak by tam ostala rodina (milá predstava by bola dcéra s rodinou a mladší syn s rodinou), tak sa nič deliť nemusí (budem veriť na dobré vzťahy), ale ak by šlo o prenajímanie, to už by bol zásah do súkromia. Napadla mi možnosť sezónneho prenajímania, niečo ako penzión (aspoň na skúšku), no - je to ešte ďaleko. Moja rodina na Slovensku čo by dala za takéto "problémy"! Tam sa rieši otázka bývania všade, kam sa podívam (nie celkove, len v mojej rodine).
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 14:48:58) Narušení soukromí je to vždy. Záleží na tom, jestli potřebuješ víc soukromí nebo peníze. Můžeš to samozřejmě pronajmout i bez užívání zahrady, ale zase za to dostaneš míň peněz. A řekla bych, že když už by někdo šel bydlet do domu na vsi, tak bude chtít aspoň malou zahradu nebo možnost tam pobýt.
|
|
|
kysnutá knedla |
|
(3.5.2021 14:57:22) Tiež si myslím, že ak by sme museli riešiť financie (teraz nemusíme hľadať privýdelky, ale v dochodku može byť všetko inak), tak by sme sa trochy súkromia možno i radi vzdali. A ktovie, ešte to može byť nakoniec i nejakým sposobom obohacujúce..? Inak, úplne na vsi nebývame, i keď oproti Prahe to je dedina jak maľovaná (12tisícové okresné mesto).
|
Buřt |
|
(3.5.2021 15:04:06) Ahoj Knedlo, taky mame dum a pozemek, kde bychom se vesli i my s rodinami nasich deti. Jsem taky zvedava, jak to dopadne, zatim mi ta predstava prijde lakava, ale to se mozna zmeni, az uvidim zetaky
Ale dovedu si predstavit i situaci, kdy to pro nas bude velke, nikdo z deti tu nebude chtit byt, my to prodame a pujdeme nekam do maleho bungalovu. Proc ne, nechci na baraku lpet.
Obecne ale taky nechci, aby deti vyrustaly s pocitem, ze maj bydleni zajisteno. Myslim, ze by mely rust s tim, ze se budou muset pricinit samy a pak muzou byt prijemne prekvapeni.
Ale nestavela bych jim to tak "hele, bejvak mas po babicce, skolu si vyber s ohledem na to". Spis naopak, jedno me dite je silne umelecky zamereno, nebudu ho nijak omezovat ve vyberu zamereni, ale chtela bych, aby mela k tomu i neco praktickeho - treba umela dobre nejaky jazyk. At je tu proste plan B
|
Monty |
|
(3.5.2021 15:10:16) "Ale nestavela bych jim to tak "hele, bejvak mas po babicce, skolu si vyber s ohledem na to".
No, Buřte, já to "stavím" tak, aby to dítě bylo v obraze a mohlo se rozhodovat "úměrně okolnostem". Zvlášť když tu zkušenost máš sama a i leckdo další v tvém okolí - pro hladový obor se ti lépe rozhoduje s finančím polštářem než bez něj. A upřímně, neznám moc lidí, co by byli spokojení v oboru, který si vybrali jako "nejmenší zlo" jen proto, že byl v tu dobu nejlukrativnější. Nejspokojenější lidé v mém okolí jsou ti, co se mohli rozhodovat "srdcem" - nebo ti, kterým to bylo jedno, protože studovali jen pro ten "papír", ale tenhle typ dítěte doma nemám, takže tímto směrem nebude uvažovat zcela určitě.
|
Monty |
|
(3.5.2021 15:24:15) Val, no, já z tebe ale nemám pocit, že bys skrze tu volbu byla nějak zvlášť spokojená. O praktickém využití to až tak není, ostatně ti právníci, co by radši vystudovali kulturologii se těmi právy uživí podstatně lépe, jen je to zkrátka až tak nebaví. A vzhledem k tomu, kolik času člověk prací stráví mi přijde docela důležitý, aby ho aspoň trochu bavila.
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 15:34:12) Valkýro,
možná, že to škoda je, možná že bys konečně nabrala víc sebevědomí a dokázala pak některý lidi odkázat do patřičných mezí. Já byla na škole taky taková zakřiknutá, ale práce mě pak naučila, protože jsem dělala práci, při který kdybych si nechala všechno líbit, tak by mě vylili perka, protože součástí tý práce je, že musíš vstupovat do konfliktů. Bylo to něco jako kontrolor. A když jsem se naučila nebát se "hádat" v práci, kde to bylo jednodušší, protože za mnou stál podnik, tak už jsem se to pak naučila i v soukromí. Protože jsem už měla tu zkušenost, že když někomu řeknu "ne", většinou mi to prospěje.
|
|
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 15:30:06) Pokud by moje dítě trvalo na nějakém oboru, který je sám o sobě finančně neefektivní nebo je neefektivní proto, že je v něm už lidí jak psů a míst málo, tak bych dítěti doporučila, ať k tomu studuje i něco, co mu pomůže se víc prosadit nebo to bude záloha, když ten svůj obor nebude moct dělat (z jakéhokoliv důvodu), takže třeba k tomu dělat cizí jazyk na nějaké slušnější úrovni, pedagogiku (když ten svůj obor nebude moct dělat aktivně, může ho aspoň učit) apod.
|
Monty |
|
(3.5.2021 15:33:11) Konzervo, tak syn víceméně počítá s tím, že v nejhorším případě by šel učit. Naštěstí ho to baví a má celkem pedagogický talent. Ovšem profese učitele taky není zrovna zlatý důl.
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 15:36:02) Monty,
když si k učení ještě přibere broukologický kroužek v DDM (možná by se jeden v rámci Prahy uživil) a k tomu komiks, jehož hlavní hrdinou bude prsatá superbeatl, tak už na tom tak špatně nebude.
|
Monty |
|
(3.5.2021 15:42:23) Konzervo, já spíš doufám, že vypadne někam do zahraničí. Tam jsou ty podmínky přece jen o něco lepší. Jazyk umí perfektně a přírodní vědy jsou všude stejný.
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 15:59:30) Valkýro,
já nemám pocit, že je Montyin syn je introvert. Spíš mi připadá splachovací, čili že si ze spousty věcí nic nedělá.
|
Monty |
|
(3.5.2021 16:08:32) "Spíš mi připadá splachovací, čili že si ze spousty věcí nic nedělá."
Konzervo, jo, to je přesnější. On je podle psycholožky "společenský introvert", a když mi teď ze školy dávali to doporučení do PPP kvůli dysgrafii, tak škola ho v rámci kolektivu hodnotí jako "dovede vést a organizovat". Není prototyp samotáře zalezlýho v brlohu, nemá rád velký hlučný akce s hodně lidmi, dlouhý pobyt mezi lidmi ho unavuje, ale že by ho nesnášel nebo se mu cíleně vyhýbal, to se nedá říct. Myslím, že je fakt hodně splachovací a spoustu věcí, nad kterými by jiní dumali on ani nevnímá. Před covidem třeba sám chodil na různý přednášky, někdy i několikadenní, mezi naprosto cizí lidi (předpokládám, že ta několikadení byla přednáška pro studenty PřF), protože chce slyšet přednášku vědce XY a kdo tam sedí s ním nebo co si o něm myslí má totálně na salámu.
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 16:42:26) Valkýro,
možná není dcera tak dobře jazykově vybavená, to je pak i lvovi salonů jeho šarm na nic.
A možná se u ní projevuje to, co jsem už psala u vaší rodiny, že moc dáte na to, co si kdo o vás myslí. A ona se třeba určitým způsobem stydí za svojí rodinu a je jí už dopředu blbé, kdyby se jí někdo na rodinu zeptal. zatímco Monty syn si s tím hlavu nedělá a i kdyby mělo dojít na situace, že by měl říct, že matka a otec jsou takoví a makoví a mají doma skladiště, žádný problém by s tím neměl.
|
|
|
|
kysnutá knedla |
|
(3.5.2021 17:30:12) Ježín, holky, to je fantastické, jak tie Vaše deti ovládajú jazyky! Montyn syn má dokonca AJ na úrovni ČJ, to je pre mňa tak nepredstaviteľné, zvlášť v tomto veku! Fakt klobúk dolu
|
Konzerva |
|
(3.5.2021 17:33:14) Knedlo, moje děti bohuzel patři do té druhé mnoziny.
|
kysnutá knedla |
|
(3.5.2021 17:36:56) Konzerva, moje tiež! Dokonca aj ten starší, extraambiciózny, ktorý AJ potrebuje jak soľ, má problém sa ju naučiť! A ako chodil pred covidom na doučovanie, kde vyučujúci konečne objavil jak na syna, tak zas sme tam, kde sme boli, tj skoro na nule, ptz pán online neučí
|
Monty |
|
(3.5.2021 17:46:29) Knedlo, ono je to vždycky něco za něco. Jak říkala nebožka babička, když Pánbůh někde přidá, jinde zase ubere. Syn sice umí perfektně anglicky, ale má problém orientovat se v praktických věcech typu co je za den, jaký je měsíc, nepamatuje si termíny, adresy, data narození, nezná ani vlastní telefonní číslo.
|
|
|
|
Kaipa |
|
(3.5.2021 17:53:13) kysnutá, mně to taky přijde neuvěřitelné, pokud nevyrůstal v bilingvním prostředí ani netrávil dlouhé měsíce v příslušné zemi. Jasně, sledování filmů v originále...
|
Monty |
|
(3.5.2021 18:07:45) Kaipo, ale tak dneska je angličtina pomalu na úrovni slovenštiny v našem dětství, je prostě všude kolem. V televizi, na internetu, v počítačových hrách, v knihkupectví si koupíš anglický kníźky a co nekoupíš přímo tady, to si objednáš z Amazonu. Plus se ji učí ve škole, dost často dokonce začínají už ve školce. Mně to až tak divný nebo výjimečný nepřijde, v synově generaci. Z osmnácti let je třináct s tou angličtinou v denním kontaktu.
|
Ropucha + 2 |
|
(3.5.2021 18:16:33) Já si také myslím, že angličtinu dneska mládež pochytá víceméně mimochodem. Nicméně úroveň "jako česky", což je C2, rozhodně běžná není. Gymnazista běžně ovládá B1-B2, ti dobří C1, co mám možnost sledovat kolem sebe. C2 už jsou výjimeční borci.
|
babi_ |
|
(3.5.2021 18:23:21) Jen technická, obrat "umí anglicky pomalu líp než česky" není roven informaci, že má certifikovanou C2.
A taky přijde na to, jak vlastně umí česky
|
Ropucha + 2 |
|
(3.5.2021 18:28:15) Babi, no tak certifikované to samozřejmě mít nemusí, ale je to prostě ovládání jazyka na úrovni rodilého mluvčího. Pokud ho tedy opravdu na té úrovni ovládá a není to jen nadnesený obrat. No a pak máš pravdu s tou úrovní rodného jazyka, ta může být různá, to je fakt.
|
Monty |
|
(3.5.2021 18:45:17) Našla jsem jednu jeho letošní "školní úvahu" v AJ, aby bylo jasné, o čem tak zhruba mluvím, prosím nereagovat, ať to můžu smazat.
The not so cheeky Pfizer vaccine
Recently there has been a lot of fuss around the new Pfizer vaccine against covid-19. So I decided to dedicate my article to this topic. I""ll try to explain the basics, that I myself am able to understand. When a virus attacks a cell, it “unlocks it, or pries it open” using spike proteins. Then it injects its genetic material into the cell, which forces the cell to produce more viruses. Those viruses are then released, killing the cell in process. If the virus doesn’t find the right cell (in the case of covid, a cell from the respiratory system) it can stumble upon a phagocyte, a tough cell from the innate immune system. The phagocyte then proceeds to kill the virus, and dismantle it in such ways, that parts of the now dead virus aren’t completely dissolved. Those parts are then displayed on the surface of the phagocyte, where other immune cells can see them. Especially T-helper cells. T-helper cells “realize” that the stuff that the phagocyte showed to it is no good, and warns the rest of the immune system. And so the B lymphocytes are introduced. B lymphocytes are produced, with slight variations, trying to look for the best variant to fight with the virus, whose parts were introduced to it. This is called the adaptive immune system. Where the body is basically trying to find the antidote itself. Sometimes, the innate immune system, that’s not specific and only fights with sheer force, does the job quicker. If the system is weakened, or both of its parts aren’t fast enough, the virus can kill its host. How preventive vaccines work, is that they introduce parts of the virus to the immune system, before the infection even begins. So the immune system has more time to create specific immune cells. For example, the spike proteins of the coronavirus could be used. Because their structure is well known, and thy themselves cannot do any harm. But they are really expensive and difficult to produce and store. So the Pfizer vaccine does things a little bit different. It contains mRNA (messenger RNA) from the part of the viruses genetic code, that creates the spike proteins. Those mRNA strands are immersed in nanolipids (basically fat) so they can be safely delivered to the cell. When the cell receives the information, it produces spike proteins, puts them on its surface, phagocytes notice the, and the story goes on… This process is well studied and understood, and should be safe. But there are still things that make a lot of people cautious. This mRNA vaccine is new, and available in a suspiciously short amount of time. Well, it isn’t actually that new, it just wasn’t used on humans, but on animals such as horses and cattle. Which, to be honest, doesn’t sound much better for the average consumer. But there has to be a first time for everything. The other concern is the time. It seems improbable that in such short amount of time they would have time to test the vaccine on humans properly. There is an explanation for this. Money. With a huge pandemic all around the world, more people were forced to fund the vaccine, and collaborate. Normally there are multiple steps of testing vaccines on animals, and different groups of people (about 3 phases of different amount of people). Now, there was enough money to run all those tests at the same time. Greatly shortening the final release date. So, there it is. A sum of the inner workings of the both feared and awaited vaccine. Now it is up to you to look into the topic! But there should be nothing to fear. Hopefully 😉.
|
kysnutá knedla |
|
(3.5.2021 19:05:26) Monty, ja som si preložila len to, nad čím nemusím dumať a čo ide samo, ale toho je tam bohužiaľ málo. Až bude čas, tak na to kuknem lepšie, aspoň ma to trochu vybičuje k naučeniu sa niečoho nového. Ale Tvoj syn má u mňa každopádne veľké uznanie
|
Ropucha + 2 |
|
(3.5.2021 19:12:39) Knedli, je to slušně napsané, co mohu soudit (angličtinu tedy, tam chyby snad poznám, v biologii chyby nepoznám ), ale druhou polovinu jsem tedy už jen přelétla, je to dlouhé Ale museli bychom si přečíst ještě nějakou práci v češtině, abychom porovnali, kterým jazykem student vládne lépe
|
Monty |
|
(3.5.2021 19:57:33) Ropucho, to bohužel nemůžu sloužit, tohle mám u sebe v compu jen náhodou, vyprosila jsem si to kvůli tématu pro kamarádku doktorku. Občas mi dá něco přečíst, abych mu opravila případné hrubky, ale nedá to z ruky.
|
Len |
|
(3.5.2021 20:05:18) Monty, ze slovosledu je poznat, ze je cizinec, hlavne ta souveti. Ale to neva, ja pisu nekdy podobne, kritika za to prisla jen jednou, od slovenske tutorky Jeste to chce dopilovat nejaka akademicka oblibena slova, existuji na to knizky. Jinak
|
|
|
|
|
Stáňa * |
|
(3.5.2021 20:20:00) Úžasně napsaný!! Jen k vyjadřování, strašně často se mu tam opakuje fráze "there is/are". Až takhle to u rodilých mluvčích nebývá (pracuju prakticky jen s anglickými texty, většinou psanými Američany, Brity nebo Holanďany).
Ale jinak je fakt moc dobrý.
|
Monty |
|
(3.5.2021 20:46:57) Dík. Vzpomněla jsem si na to, že tu práci mám, už když se tu halasně prohlašovalo, že má trojku z angličtiny určitě právem. Ale to jsem se ještě udržela. Mám jistě celou řadu nepěkných vlastností, ale velmi nerada lžu, jenom když fakt musím. Navíc mi není jasný, proč bych si zrovna měla vymýšlet to, že můj syn umí dobře anglicky. Neumí zas spoustu jinejch věcí, je schopnej tvrdit, že je hlavní město Německa Bratislava a na dotaz, kdo je to Nezval řekne, že asi někdo, kdo nemá rád návštěvy, prostě jako každej jinej člověk. V něčem je dobrej a v něčem zase ne.
|
babi_ |
|
(3.5.2021 20:56:37) Monty, ne že by to bylo důležité, ale oprávněnost trojky z angličtiny není schopností psát takové texty nijak dotčena
|
libik |
|
(3.5.2021 20:58:42) Já teda žila na tom, že jn. měl trojku z ruštiny, ne z angličtiny
|
Monty |
|
(3.5.2021 20:59:17) Libiku, z ruštiny taky. Ale tu fakt neumí.
|
|
|
Monty |
|
(3.5.2021 20:58:52) Babi, to je věc názoru. Další kolo o nějakých školních řádech a nutnosti psát domácí úkoly bych jela dost nerada.
|
babi_ |
|
(3.5.2021 21:13:35) Monty, ano, věc názoru. Ovšem jako argument pro ty, co viděly trojku jako oprávněnou, se ten text prostě použít nedá, protože "umí anglicky" nebylo předmětem sporu. Předmětem sporu byla oprávněnost známky. Bohužel (?) jsou to jen vzdáleně související věci.
|
libik |
|
(3.5.2021 21:29:34) babi, a nezdá se ti drobet absurdní, že z jednoho předmětu má trojku, jelikož ho, jak říká Monty "opravdu neumí" a z druhýho, protože trochu sere pedagoga a ten předmět ovládá, jak dokládá ten text?
|
K_at |
|
(3.5.2021 21:31:49) Libiku, znovu ne.
|
libik |
|
(3.5.2021 21:39:09) kat, takže jedna trojka za znalosti a druhá za ksicht?
Já jsem si dlouho myslela, že příčetnému , slušně vychovanému dítěti se to nemůže stát, že se domluví, ale na vlastní kůži jsem poznala , že tahle učitelská dočasná nadvláda dokáže fakt otrávit zbytečně život a nechápu proč, můžeš mi přiblížit k čemu je to dobrý
|
K_at |
|
(3.5.2021 21:46:46) Libiku, nemůžu. Už mě to nebaví.
|
libik |
|
(3.5.2021 21:51:36) Kat, dobrá, dobrá, ale dlužno podotknout, že otevřela to spíš babi než Monty
|
babi_ |
|
(3.5.2021 21:52:49) Otevřela to Monty.
|
|
K_at |
|
(3.5.2021 21:53:28) Libiku, nemáš pravdu.
|
|
|
|
vlad. |
|
(3.5.2021 21:53:57) "Přesto měl na základce dvojku... od paní učitelky, která, když jsme se přestěhovali z ciziny, tak mu nerozuměla, bo mluvil moc rychle...."
Pevalo, to je fakt smutny obraz naseho skolstvi, neuveritelne
|
|
libik |
|
(3.5.2021 21:56:24) Pevalo, co dodat, děsný.
|
vlad. |
|
(3.5.2021 22:08:29) Tady se furt hlavne hleda, co kdo neumi...mlady Pevalo je asi v hudbe dobry, kdyz ho vzali na konzervator, stejne ma za dve, na prijimackach kazdy rok rok chytaky z okrajovych jevu. Syn dnes pisemka z dejepisu, proste soupis letopoctu, neceka se, ze by tomu rozumneli a meli vyplodit vlastni myslenku, zato se to asi lepe opravuje, chjo
|
|
|
Monty |
|
(3.5.2021 22:05:42) Zas dlužno podotknout, že angličtinářka na základce byla v tomto směru natolik osvícená, že od něj nechtěla vůbec nic, kromě toho, aby v hodinách nevyrušoval a nepoužíval schválně různé "komické přízvuky". I spát měl povolený. Takže existují i učitelé cizího jazyka, kteří hodnotí znalosti a nikoli donášky zbytečných úkolů.
|
K_at |
|
(3.5.2021 22:08:03) Monty, no to je fakt bomba. Dokonce mohl i spát. To byla panečku pančelka!!!! Hlavně že po něm nic nechtěla.
|
Monty |
|
(3.5.2021 22:09:54) Kat, a proč by po něm měla něco chtít, když to, co ho měla naučit dávno uměl? Potřebovala něco naučit ty, co to neuměli. Jo, byla to správná učitelka. Škoda, že takových není víc.
|
K_at |
|
(3.5.2021 22:13:22) Monty, ne, to znamená, že si to ona jen maximálně ulehčila.
|
|
|
|
Analfabeta |
|
(4.5.2021 0:40:59) On mohl v hodinách AJ dokonce i spát? No to bych řvala jako tur, protože dítě se má ve škole učit, chrápat může doma
|
|
|
|
Analfabeta |
|
(4.5.2021 0:51:13) Pevalo, klasika. Mám to doma taky, dokonce 2x. Jen s drobnými rozdíly: nejsou to moje děti, ale vnoučata. A zatím neabsolvovaly střední školu, protože ještě nechodí ani do té základky. Česká škola s těmito dětmi absolutně neumí pracovat, tudíž mají problémy i ve školce. Rok chodil do jedné (soukromé) školky a byl prý těžce zvladatelný. A že prý autismus, ADHD a kdoví co ještě. Až druhá školka, kde asistentku dělala skoro 80-letá učitelka v důchodu, po týdnu přišla na to, že dítko není autista, ale je prostě živější. No, a že neposlouchá učitelku? Jak ji může poslouchat, když jí prostě nerozumí? On taky uměl anglicky líp než česky, školka na to byla upozorněna, a přesto se k němu chovali jako k ostatním dětem, které mluví pouze jedním jazykem. Moje vnoučata se od narození pohybují v trojjazyčném prostředí, to snad i blbce napadne, že teda nebudou mít stejnou úroveň češtiny jako děti, které jednou pouze v jednom jazyku. Jenže blbce, by to - na rozdíl od učitelek MŠ - možná napadlo, zatímco učitelky MŠ na to neberou ohled ani v případě, že n to jsou upozorněny předem. Kritizovala jsem to už před cca 2 roky a byla jsem osočena, že školství nasazuju psí hlavu. Nenasazuju, páč ono ji má, svoji, tudíž mu nemusím nasazovat vůbec nic.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(3.5.2021 21:34:10) Libiku, to nemá smysl znovu otvírat. Je to nesmiřitelný střet dvou názorových skupin, z nichž jedna zastává názor, že je podstatné něco umět a druhá, že je podstatnější plnit jakési "povinnosti".
|
|
babi_ |
|
(3.5.2021 21:52:21) Libiku, myslím, že šlo o neodevzdané práce, nikoli o to, že někdo někoho štve. Takže ne, nepřijde mi to absurdní více, než jiné historky ze života
|
libik |
|
(3.5.2021 21:59:43) Babi, mně přijde absurdní výchovná funkce známky na úkor hodnocení znalostí, navrhuji rozšířit (když už musí být známky) klasifikaci o "odevzdávání úkolů" a bude všem učiněno za dost, ne?
|
babi_ |
|
(3.5.2021 22:11:50) Libiku, pedagog chtě nechtě musí hodnotit předvedené. Není-li predvedeno nic, hodnotí za 5. Co by měl napsat? Že sice hodnocená práce neexistuje, ale kdyby existovala, byla by výborná?
Hele, řada profisportovců měla dvojku trojku z tělocviku, profihudebníků z hudebky...
a v neposlední řadě mnoho rodilých mluvčích má trojku i čtyřku z češtiny.
Známky ve škole nehodnotí tu část dovedností, které člověk v daném oboru ovládá, ale tu, kterou předvede při ověřování ve škole.
|
Rodinová |
|
(3.5.2021 22:13:34) Babi, souhlasim s tebou. Navic jsi to pekne sepsala
|
Ropucha + 2 |
|
(3.5.2021 22:16:22) Také s babi souhlasím. Přemýšlela jsem, jestli mám něco v tom duchu sesmolit, a babi to zatím sepsala výstižně.
|
Monty |
|
(3.5.2021 22:18:37) Takže je to rozšířenější, než jsem čekala. Ústní zkoušení, písemky, práce v hodině, to nejsou podklady pro hodnocení znalostí žáka. K hodnocení slouží výhradně domácí úkoly, který za něj může napsat třeba tatínek.
|
Rodinová |
|
(3.5.2021 22:21:10) Ono slo jen o domaci ukoly? Jsem ted prisla.
Cetla jsem babi prispevek jako predvedeni, tj osvedceni znalosti jakoukoliv formou.
|
babi_ |
|
(3.5.2021 22:22:58) Distančka, měli něco posílat, neposílal.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(3.5.2021 22:31:05) Monty, co přesně na tom principu, který popsala babi, je podle tebe neplatné?
|
Monty |
|
(3.5.2021 22:38:32) Ropucho, tak znovu a naposled.
"... pedagog chtě nechtě musí hodnotit předvedené. Není-li predvedeno nic, hodnotí za 5. Co by měl napsat? Že sice hodnocená práce neexistuje, ale kdyby existovala, byla by výborná?"
Nevypracované domácí úkoly nerovná se "není předvedeno nic". Tím spíš, že domácí úkol jako JEDINÝ ze všech možných "podkladů pro hodnocení" dítě nemusí psát samo. Může ho za něj napsat kdokoli jiný. Když budeš mít v roli učitele ve třídě žáka, co o hodinách jen sedí a zírá, na dotazy nereaguje buď vůbec nebo zásadně špatně, nejlepší známka z písemky bude čtyřka, ale bude nosit z domova skvělé a bezchybné úkoly, bude to pro tebe relevantní při jeho hodnocení?
|
babi_ |
|
(3.5.2021 22:41:45) Však taky nedostal celkově za 5, jelikož byly hodnoceny i jiné věci, než ty neodevzdané.
|
|
Rodinová |
|
(3.5.2021 22:42:32) Teda znovu a naposled , ja babi prispevek cetla jako uz povzneseny nad pouhe domaci ukoly a zobecneny na princip overovani znalosti, ktere se musi nejak predvest, jinak neni co hodnotit..
Promin babi, tys to tak pekne napsala, ze se za to musim brat jako za svy
|
babi_ |
|
(3.5.2021 22:46:40) Tak ona ta diskuze, na kterou odkazovala Monty, nebyla původně o neodevzdaných domácích úkolech. Ale hledat a citovat to nebudu - libik to nesnáší a navíc už jdu spát
|
|
Monty |
|
(3.5.2021 22:47:12) OK, necháme toho. Nejzásadnější podklad pro hodnocení znalostí toho hypotetického Rusa, co se v ČR přihlásí na ruštinu je domácí úloha na téma "što ty dělaješ v svabodnoje vremja". Nechápu, ale beru na vědomí, že to tak prostě někdo má. Tím doufám tahle třetí nebo kolikátá debata o školním hodnocení definitivně končí. Dobrou noc.
|
|
libik |
|
(3.5.2021 22:48:19) Rodinová, jenže já si myslím, že prokazování znalostí není prokazování viny(neviny) a že účastníci vzdělávacího procesu by spolu měli fungovat v porozumění, případné domácí úkoly mohou dát šanci těm, kterým to až tak nejde(učitel pak rozumí tomu, že se snaží) Proč má být školní systém přísně nepřátelský?
|
Rodinová |
|
(3.5.2021 22:52:22) A jeee Ja se jen chytla myslenky Student neco hmatatelneho, viditelneho...predvest musi, aby bylo co hodnotit. Neni-li nic takoveho, jak to ma pedagog hodnotit? O konfrontacnich postojich tam nic nebylo.
Pokud a az dojdeme k myslence, ze jakekoliv hodnoceni je zavrzenihodne, tak studenti nebudou muset predvadet nic.
|
libik |
|
(3.5.2021 22:56:13) Možná to budou chtít předvádět, jelikož je to bude zajímat.
Ale abychom se snesly (nebo já) z nebeských úvah, fakt by vás jako osmnáctileté lidi nenasralo, kdyby vám učitelka lípla trojku z předmětu, který umíte, protože domácí úkol?
Nesli byste si do života "musím dělat domácí úkoly"?
|
Rodinová |
|
(3.5.2021 22:57:40) Ja uz davno diskutuju mimo uroven domacich ukolu, vlastne od zacatku, protoze jsem prisla pozde.
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(3.5.2021 22:56:17) Libiku, školní systém je přísně nepřátelský? Heleď, mé děti by mohly sepsat román o absurditách a nespravedlnostech, které na nich byly - jejich očima viděno - napáchány ve vzdělávacích ústavech, ale já je vědu spíš k tomu, že život holt absurdní a nefér někdy bývá a podstatné je, jak oni se s tím poperou.
|
Rodinová |
|
(3.5.2021 23:03:22) Souhlas zabko, taky jsem jim to rikavala - je to sprosty, neni to fer, tak to byva, zkuste se s tim popasovat, pomuzu vam. Prijdou v zivote dalsi podpasovky..
Tady se casto vyskytuje argument, proc nechat deti vystavovat byt drobnym neprijemnostem ve skole, protoze pak si jich uzijou dost. Tohle jsem nepraktikovala, se mi zda, ze protekcionismus nefunguje.
|
Monty |
|
(3.5.2021 23:17:54) Jen drobná poznámka - o tom ale byly všechny ty diskuze. O tom, zda to je nebo není "fér". Nikoli o tom, že dítě pláče, hroutí se a matinka volá školskou inspekci. A panovala poměrně široká shoda na tom, že to je fér, protože domácí úkoly jsou základ a školní řád jest Bůh. Dobrou.
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(3.5.2021 22:45:32) Tak ono jaksi v distanční výuce ta "domácí práce" tvoří výrazně větší podíl než normálně...
|
|
Ropucha + 2 |
|
(3.5.2021 22:48:11) Monty, já tvou kauzu neznám a nemám šanci zhodnotit, jestli byla spáchána nespravedlnost v hodnocení nebo nebyla. Na to bych musela sedět v té třídě, veškeré zprostředkované informace mohou být zavádějící. Vyjadřuji se k tomu, že ovládat předmět a odvádět nějakou práci ve škole (což je předmětem hodnocení) jsou dvě různé věci.
|
libik |
|
(3.5.2021 22:53:10) Ropucho, jsou tady 2 trojky, jedna ze zvládnuté angličtiny a jedna vypovídající o úrovni znalostí v ruštině, rusky se nedomluví , anglicky s přehledem, stejné hodnocení, není to divné?
|
Ropucha + 2 |
|
(3.5.2021 23:02:22) "stejné hodnocení, není to divné?"
Libiku, není, je to úplně běžné. Já sama jsem měla běžně stejné známky z předmětů, v jejichž znalostech byla hluboká propast. Známky 1 - 5 jsou značně nedokonalý systém hodnocení, to je přece notoricky známo a téměř dospělého člověka by myslím neměly vzrušovat více, než zaslouží.
|
|
|
|
sally |
|
(4.5.2021 0:16:34) Když budeš mít v roli učitele ve třídě žáka, co o hodinách jen sedí a zírá, na dotazy nereaguje buď vůbec nebo zásadně špatně, nejlepší známka z písemky bude čtyřka, ale bude nosit z domova skvělé a bezchybné úkoly, bude to pro tebe relevantní při jeho hodnocení?
Do určté míry ano. Dokonce jsem dělávala to, že žáci měli v hodině za úkol vypracovat něco (pár otázek / příkladů) zatímco já zkoušela ústně. K vypracování mohli používat učebnice, sešity, souseda - jediná podmínka byla, že jsou potichu. Pak jsem to od tří vybrala, dostali z toho malou známku (s třetinovou hodnotou) - za tři malé známky byla "velká do žákovské" a brala jsem to na stejné úrovni jako ústní zkoušení či písemku. Ano, někteří to "sprostě" opsali... ale víš co? I ti, co to "sprostě opsali" pak byli schopní alespoň něco si vzpomenout do té písemky nebo při zkoušení. Jako fakt, i totální propadlík měl pak z mého předmětu trojku. Protože z těhle prací měl dvojky a trojky a z písemek troky a čtyřky - ale nepropadal - vždycky si na něco vzpoměl a něco předvedl.
Nevím, proč najednou je špatně, když děti něco vypracují doma s nějakou pomocí - ať už rodičů, nebo googlu nebo jánevímčeho. Celou dobu se brojí proti "šprtání se" a najednou se práce vypracovaná s pomocí zjišťování dat nepočítá a je to podvod? A je to méně hodnotné, než když se někdo dokáže nazpaměť našprtat slovíčka (když jsme třeba u té angličtiny)?
Domácí úkoly v případě prezenční docházky do školy mi přijdou poměrně nesmyslné - ale v případě distanční výuky se doma / samostatně odvádí řádově polovina práce (alespoň teda v naší škole). Online je spíš místo přednášek a konzultací, než že by se tam zkoušelo nebo nějak hodnotilo. Takže pokud dítě "doma" nepracuje, tak je to skutečně polovina známky.
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(3.5.2021 22:16:28) Babi, opravdu se domníváš, že předvedené jsou výhradně domácí úkoly? Nic jiného se "nepočítá"?
Mě tohle uvažování celkem fascinuje. Představím si třeba učitelku ruštiny, které se přihlásí na ruštinu rodilý Rus. Fakt po něm má chtít totéž co od ostatních a nebrat v potaz, že ten hoch umí pravděpodobně rusky líp než ona? A jaký to proboha má smysl???
|
babi_ |
|
(3.5.2021 22:19:47) Monty, minulé pololetí bylo možné hodnotit asi jen to, co poslali z domova - nebo psali písemky i ve škole?
|
Monty |
|
(3.5.2021 22:24:31) Babi, písemky i ústní zkoušení mají normálně online, kromě toho v hodinách AJ mluví pouze anglicky i mimo zkoušení. Fakt netuším, proč by měly být zásadní podklad pro hodnocení nějaký domácí úkoly, ale nechala bych toho, já nejsem schopna pobrat směr vašeho uvažování a nemá smysl se tu točit na teleti ještě x měsíců kvůli takové kravině.
|
babi_ |
|
(3.5.2021 22:30:28) Monty, tož každému není dáno Mně holt jen trklo tele tvého "koukněte, že anglicky umí".
|
|
Okolík |
|
(3.5.2021 22:32:45) Tak ona už škola tvého Syna vévodí i diskusi o pronájmu bytu? No, na to, že o tom nechceš diskutovat docela slušný skóre.
|
Monty |
|
(3.5.2021 22:42:35) Okolíku, očividně je téma "školní řád a řádné plnění povinností především" něčím zvlášť přitažlivé.
|
Okolík |
|
(3.5.2021 22:43:52) To nevím, co tě na tom přitahuje Monty, mně to připadá akorát směšný, co tu plodíš.
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(3.5.2021 22:27:50) Monty, a on je syn rodilý mluvčí? Pokud budu mít rodilého mluvčího, mohu po něm chtít jiné věci, které zase obohatí hodiny ostatním, a třeba mně, učitelce. Lepší než ho nechat spát.
|
Monty |
|
(3.5.2021 22:29:09) Kat, není rodilý mluvčí, stejně jako není jeho učitel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(3.5.2021 21:20:44) Monty, on ale nikdo nerozporoval to, že anglicky umí.
|
|
sally |
|
(3.5.2021 22:21:16) Takže vlastně z toho plyne, že všechny české děti by měly mít jedničku z češtiny, protože "umí česky"? A asi bych si měla stěžovat na našich školách, protože moje dítě, které JE rodilý mluvčí a jede celé vzdělávání v angličtině, ty jedničky z angličtiny vždycky nemá....
(článek mi zní hodně... dětsky... neodborně... moje děti, které nemají vždycky jedničky z angličtiny, píšou jinak)
|
Monty |
|
(3.5.2021 22:27:12) sally, to taky není odborný článek. Je to úvaha na zadání "napište úvahu na jakékoli téma". Jinak bych tě ráda upozornila, neboť to zjevně nevíš, že očekávaný výstup ze středoškolského studia je angličtina na úrovni B2. V Čechách. V USA to bude pravděpodobně jinak.
|
Analfabeta |
|
(4.5.2021 0:37:26) Nevím, na jaké úrovni je B2, ale pokud maturant se studentem 1.ročníku nedovedou z AJ přeložit "jezte naše sýry, jsou zdravé", tak to jde, prosím, o jakou úroveň? Aby to nebylo "Bože, jak hluboko jsem klesla!" (pro mladší ročníky: to je název velmi úspěšného filmu, promítaného v českých kinech 80.letech minulého století). Já jen, abych byla v obraze.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(3.5.2021 18:30:53) Ropucho, psala jsem "pomalu líp než česky" - minimálně v psané angličtině dělá podstatně méně chyb. Tvrdí, že anglický pravopis je logický, na rozdíl od českého, včetně výjimek. Takže máme doma takový deal, já mu opravuju češtinu a on mně a manželovi angličtinu. Přepíná mezi jazyky úplně plynule, mnohokrát jsem byla v zahraničí svědkem toho, jak se s někým bavil anglicky a dotyčný ho považoval za Angličana. A jinak tedy pro něj byla angličtina poměrně brzy nutnost, protože většina odborné literatury v češtině vůbec neexistuje. Což taky hraje dost velkou roli v úrovni znalostí, kdyby to neuměl, tak si to nemůže nastudovat. Teď třeba dělá ročníkovou práci a veškeré podklady jsou jen v AJ.
|
|
|
* Liv |
|
(3.5.2021 18:51:31) Monty, nechci rejpat, to že angličtina je jako slovenština našeho dětství je asi pravda, ale ty umíš perfektně slovensky, slovem i písmem? Bez chyb, bez přízvuku? Já ne, a to jsem vyrostla na bilingvní česko-slovenské televizi prvních cca 15 let života a na jazyky jsem obecně dost dobrá.
Já mám aj C2 a roky pracovního používání, pobyty v zahraničí, ale že bych uměla anglicky líp než česky, to si nemyslím. Možná umím hodně dobře česky, no...
|
Monty |
|
(3.5.2021 18:53:48) Liv, já především znám naprosté minimum lidí, kteří umí "perfektně česky". A ani neočekávám, že budou perfektně česky umět, není to většinou v životě až tak potřeba. Myslím, že to platí pro všechny "mateřské" jazyky světa vč. angličtiny.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(3.5.2021 19:16:41) Slovenštinu jsme myslím uměli hlavně pasivně. Poslouchat, rozumět, číst. Mluvit slovensky asi nikdo nemusel, rozuměli jsme si vzájemně.
|
|
|
Analfabeta |
|
(4.5.2021 1:02:32) Mno, znalost AJ je u nás doslova tragická. Můj zeť je Rakušan, anglicky umí pomalu jako druhým rodným jazykem, ale kamkoli přijde, koukají na něj jako tele na nový vrata. Tudíž jezdím s ním a překládám z NJ. Možná tak z jím 50 oslovených lidí, a podotýkám, že MLADÝCH lidí, zareaguje anglicky možná jeden nebo dva. Nevím, co to je úroveň B2, ale v Čechách je úroveň angličtiny doslova pod psa. Že anglicky nevládneme my, staří kořeni, co do školy chodili ještě za socialismu, kdy jsme se AJ neučili a známe jen ruštinu, to se ještě dá pochopit, ale že jí nevládnou ani mladí, co ji ve škole poslouchali nejméně 13 let, to mi teda hlava fakt nebere.
|
Lída+2 |
|
(4.5.2021 6:27:52) Analfabeta, angličtina se učí ve škole hlavně písemně- píše se do učebnic a pracovních sešitů. Pořád se píší jakési slohy na různá témata, jako úkoly. A nezapomeň, že to vše probíhá ve skupině 15-20lidí. Jak často myslíš, že se dostanou ke slovu o hodině?
Nesmíš zapomínat, že i testy a zkoušení též probíhá písemně. A ústně bývá dítko zkoušeno maximálně 1x za pololetí. Na víc není prostor a čas.
Syn si moc pochvaluje online hodiny, protože poslední rok se jen mluví a málo píše. Navíc ty hodiny jsou 2x za týden 1 učitel a jeden žák 15minut. A jednou za 14dní po skupince 5 lidí. 30 minut. Už by se na jazyk nikdy nevrátil k normální výuce, kvůli ostatním mladším spolužákům.
|
Stáňa * |
|
(4.5.2021 6:36:50) Lido, syn chodi na, angličtinu už 10 let, platila jsem mu i soukromé hodiny (poslední tři roky tedy ne) a, včera, jsem s hrůzou zjistila, co neumí. Např. Vytvořit jednoduchý trpny tvar. A to je v kvarte na 8G, na vysvědčení měl vždy jedničku nebo dvojku.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(3.5.2021 16:04:59) Val, on se nestydí mluvit, zvlášť "ve svém oboru". Ostatně měl před covidem brigádu, která byla v podstatě jen o mluvení "o jeho oboru" a chodil tam strašně rád. Klidně i v cizím jazyce, umí anglicky pomalu líp než česky, už někdy ve čtrnácti v Amstru byl na nějaké přednášce v Micropii a bez problémů tam s přednášejícím diskutoval a vznášel dotazy. On si i sešity vede komplet v AJ, používá anglický učebnice i odbornou literaturu, teď si zaplatil nějaké kurzy logiky či co v AJ, v tomhle směru nevidím problém.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(3.5.2021 17:35:29) Valkýro, to ale není pravda, že introvert má problémy s cizím jazykem nebo cizojazyčným prostředím. Introvert neznamená plachý, stydlivý, obtížně komunikující člověk. Introvert potřebuje nabíjet energii o samotě a neudělá si z každého na potkání hned kamaráda, ale když je mezi lidmi, může komunikovat živě a obratně úplně stejně jako extravert. Jen pak potřebuje zase chvíli o samotě mlčet, což extravert nepotřebuje nikdy.
|
kysnutá knedla |
|
(3.5.2021 17:41:25) Ropucha
Ja vlastne tiež patrím do tej skupiny. V práci, v kolektíve posobím asi celkom spoločensky, komunikatívne, neskromne si myslím, že som snáď i dosť vyhľadávaná, ale nemám dlhú výdrž, rýchlo sa vybijem. Potom musím zaliezť a potichu (A SAMA) sa dobiť. Teraz si strašne užívam, že všetci vypadli na záhradu a som sama v kuchyni. Nádhera.
|
Ropucha + 2 |
|
(3.5.2021 18:10:20) Knedli, já totéž. Mě komunikace s lidmi baví, nestydím se, nebojím se a též si troufám tvrdit, že mi to docela jde a že ve společnosti nepůsobím nepříjemně.
Ale když jdu do lesa, nechci nikoho potkat a rozladilo by mě, kdyby se tak stalo a kdyby nedej bože dotyčný chtěl být družný. Někdy mě lidé oslovují, když mám s sebou psa, a to se tedy může stát, že jim předvedu toho podivínského pavouka, který mnoho nenamluví a prchá.
|
kysnutá knedla |
|
(3.5.2021 18:46:16) "Ale když jdu do lesa, nechci nikoho potkat a rozladilo by mě, kdyby se tak stalo a kdyby nedej bože dotyčný chtěl být družný"
Ježín, to som presne ja
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|