| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Důsledky Bekových úprav

 Celkem 84 názorů.
 Vážný2 


Téma: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 1:36:58)

V Poslanecké sněmovně je teď návrh novely školského zákona, který zavádí řadu změn, jedna z nich je, že financování HT pracovníků ve školách má přejít pod obce. Je to podáno dodatečně jako pozměňovací návrh, ale asi to projde, protože je na tom (zatím) koaliční shoda. (Pokud to nepotopí jeho vlastní Starostové. A udělat by to měli, jde to proti nim.)

Obce pochopitelně žádají o úpravu zákona o rozpočtovém určení daní, aby to nemusely platit ze svého, ale to jim jen mlhavě slibují.

A je to problém, protože v rámci úprav je připravena novela, která vezme v úvahu i silniční síť ve správě kraje a nové přerozdělení počtu obyvatel. A to vše hlavně posílí rozpočet StČK a zhorší rozpočet Prahy a hlavně MSK (Ostravy). Kraje to procento totiž nemají podle ukazatelů, ale fixní, určené někdy kolem roku 2005. No a tady samozřejmě hrozí, že do toho někdo hodí vidle.

Z hlediska mateřin, kam nejvíc vidím, to na jednom z pražských obvodů má už teď šílené důsledky. Všechny MŠ se mají od 1.9. spojovat pod nejbližší ZŠ, což jsou často školy, s nimiž zrovna nemají ideální vztahy. (Rodiče si chodí zpět do MŠ stěžovat a zase učitelé nadávají, že děti jsou jinak připravené z MŠ, než by si představovali.) Protože se chce šetřit na pedagozích, tak bývalé ředitelky nebudou ani zástupkyně, ale jen vedoucí učitelky předškolního vzdělávání, na úrovni vedení skupiny přírodovědných předmětů apod. Ty se jim na to ... a často zkusí štěstí jinde, třeba si založí vlastní školku.

Jenže, kdo bude žádat o granty a šablony, kdo bude pracovat s rodiči, kdo bude honit děti se SPU do poraden, aby ve třídách byli asistenti. A hlavně ty desítky výkazů, matriky, hlídat docházky, hlídat třídnice..., hlídat zprávy o rozvoji každého dítěte. Školka se 110 dětma. (4x28)

BTW, asistenti. Celý systém v MŠ na nich často stojí, protože při provozu 7-17h jsou jen 2-3 překryvové hodiny učitelek ve třídě. A to padne na něco málo programu (1h), vycházku, oběd a pokud jsou nějaké akce jako plavání, bruslení apod., tak samozřejmě hlavně na to. Jenže v rámci třídy jsou předškoláci, kteří mají svůj povinný program, docela rozumný, logické vzdělávání, emocionální vzdělávání atd. a nepředškolní, kteří dělají jiné věci, aby za rok nedělali totéž - no a to dělají s asistentkou. Ta také odvádí děti do kroužků a samozřejmě pomáhá s dětmi ke kterým je přiřazena.

A navíc v MŠ je nepřetržitý dozor ve třídě, takže se učitelka bez předání třídy nemůže ani vyčůrat, a navíc často potřebuje řešit něco s jedním dítětem (třeba si ještě neumí utřít zadek, pokud jsou mu 4, nebo se po... nebo po... nebo po....). Nebo onemocní a je ho třeba oddělit. Jenže po 9-10h z 12 je tam učitelka sama, pokud nemá asitentku.

Jasně, ještě je tam někde uklizečka, která například přinese matrace, které si děti povlečou. Nebo pomáhá s mytím nádobí po svačině. Když je nejhůř, tak opravdu zaskočí při dozoru. A samozřejmě řeší často, pokud se něco opravdu hodně nepovedlo, nad rámec možnosti dětí to po sobě uklidit. Taky musí připravit třeba stoly a umýt je před jídlem. A samozřejmě třídu uklidit.

No jo, ale tihle lidé budou nejen placeni obcí, ale také zaměstnanci obcí. A často se uvažuje o outsourcování toho úklidu, jako že tam v 6 večer vpadnou UA uklízečky a vyřeší to. Jenže školka potřebuje ty uklizečky i přes den. Podobně, když nebude fungovat záchod, voda apod., tak se těžko bude čekat 2 dny na technika z obce.

A co hodpodářka školy/asistentka ředitele. Ta bude také obecní, takže ředitel na ní nebude mít páku? (Zde už ředitel ZaMŠ)

A jídelny. Je logické, že někde obce napadne, že nějaký ...rest to může dělat místo ŠJ, vařit ve velkém a dovážet to (občas v zácpě studené - ověřeno v soukromé škole) do škol. AKorát rodiče zaplatí podstatně víc a přibude dětí, co nebudeou mít obědy. V MŠ jim to obvykle hradí obec, protože jídlo je součást vzdělávání.

A co přesnídávky a svačiny. Ty běžné kuchyně ZŠ nepřipravují. Už se ozývají hlasy, že je mají připravovat rodiče, jako na ZŠ. Hm, takže jedno dítě bude mít suchý chleba, druhé "kaviár". A nebo špagety s kečupem a čokoládu. Smažák s hranolky. Hambáč. A nebo nic. (V průměru půlku chleba s kaviárem, jak o statistice říkali V+W.) A to vše budou kolektivně jíst a závidět si.

A nakonec, odklady se mají výrazně omezit. Dneska učitelky MŠ už od začátku roku vidí, které dítě fakt ještě nemá na ZŠ, ať už jde o čistotu, schopnost se soustředit a pracovat, ADHD, dysfázii a další SPU. A tak s rodiči pracují a upozorňují je na potřebu to řešit. Pro některé je to studená sprcha, že jejich zlatíčko není Einsteinek. Ale často to postupně pochopí a uznají, že ten rok na víc dítěti pomůže. A teď to nepůjde. No ať si to primaristi užijou. Prý budou mít v každé první třídě asistenta.

Myslím, že Bek je nebezpečnější, než vypadá.

A vládě to nevadí, protože důsledky vzniknou až 1.9., krátce před volbami, aby se projevily v plnosti a bude to hlavně na příští vládě. Podobně jako nenaplněný rozpočet. Jak nemám ANO rád, tak to budou mít těžké.
 K_at 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 5:58:46)
Vážný, ono těch změn je ještě víc. Například překopání RVP takovým tempem a de facto s ignorováním zpětné vazby z učitelských skupin.
Tady na rodině ti k tomu lidi řeknou, že školství je nepružné a že to není problém. Haha. Nepružné je, ale překopání základních dokumentů je obr krok.
Jinak z toho máme taky strach. Z toho, jak to bude s nepedagogickým i zaměstnanci. Sehnat asistenta je zcela závislé na vůli a ochotě rodičů a práci přetížených poraden. A nejlépe indikovat další 2 vyšetření (rok čekání - no problem). A to I v případě, že problém mlátí do očí už mezi dveřmi. ~d~
Stravování - no, to doufám zůstane. Ovšem jako kdo chce vařit a uklízet za 16 - 18 čistého.
Mmch na naší mini školce je obrovský problém sehnat zaměstnance do kuchyně či na úklid. Protože školnice se fakt nadře. Je to i o práci s prádlem, úklidu kolem MŠ, převlékání lůžkovin, pokud onemocní kolegyně - má na hrbu celou budovu. A když má volné chvíle, pomáhá nám s dětmi. Je skvělá asistentka a vykryva nám to, kde potřebujeme ap a nemáme ji.
Bek celou dobu ignoruje a podraží vlastní resort. A bohužel to dělá i Fiala. Čímž mě úplně a totálně zklamal a nakrknul ještě v počátku svého funkčního období.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 9:53:03)
Kat, ano. Nove zamestance nelze sehnat, kvalifikovane uz vubec ne. Soucasni jsou ve fazi vyrazneho neklidu, bud se jeste jen boji, co je ceka, nebo uz rovnou hledaji nove zamestnani (jak pedagogove, tak nepedagogove).
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 13:21:44)
Kat, kdysi jsme spolu řešily screeningy. Teď jsem narazila na strašně zajímavou věc - obrovský rozdíl mezi poradnami v požadavcích na školní zralost.

Takže nejen, že jsou tady 3 rozdílné instituce, které si jedou podle svých vlastních pravidel, která jsou ne vždy zcela kompatibilní, ale ještě k tomu jsou mezi nimi i v rámci těch oborových skupin obrovské rozdíly.

Je to vlastně další střípek, který přispívá k roztříštěnosti a nespravedlnosti školství. Každá škola stejného typu učí jinak, něco jiného, v jinou dobu, učí do různé úrovně a někdy to třeba neučí vůbec.

ZŠ mají na prvňáčky požadavky A.
MŠ mají u předškoláků cíle B, které se naštěstí s požadavky škol částěčně překrývají, ale nikoli dokonale.
Poradny si řeší své požadavky na školní zralost zase po svém, navíc žádají něco, na co se vlastně v MŠ děti nemají připravovat (a je jim to zdůrazňováno) a snaží se vytvářet most mezi MŠ a ZŠ. Ale už není platforma, kterou by ty své postoje směrem k MŠ a ZŠ komunikovaly.

No a teď zjišťuji, že požadavky poradny v Praze a její představa školní zralosti jsou někde úplně než u naší okresní poradny.


Když děti přešly na G8, na třídní schůzce nám říkali, že nejdřím musí v primě dostat ty děti na stejnou úroveň, neboť rozdíly mezi znalostmi dětí jsou i více než rok, rok a půl (!) A to v rámci cca 12 škol v okolí, z nichž děti přišly. Rozdíl, který se nastřádal po pouhých 5 letech školní docházky. A to dělali všichni přijímačky, na které se teda samozřejmě připravovali sami.

 Pruhovaná 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 9:30:10)
Klid, ANO to bude u p*dele.
Jinak to vypadá dost hrozně, no.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 9:50:14)
Vazny ma pravdu, situace je vsak jeste horsi.
Jak ve financovani, tak v oblasti urovne a kvality vzdelavani. Nejen, ze se neresi duvody, ale kroky prijimane/pripravovane soucasnym ministerstvem vedou k dalsimu roztristeni, snizeni urovne vzdelavani a zvetsovani rozdilu mezi skolami, regiony atd.
Doplati na to nejen cely system, ale mnoho konkretnich deti.
Bude to mit dlouhodobe dusledky, ktere nenapravi ani pristi vlada, at uz bude jakakoli. Jak uz jsem tu psala, neznam jedineho zamestnance ve skolstvi, ktery by povazoval za prijatelne volit STAN (Bek, ministr skolstvi) a sama asi poprve k volbam nepujdu.

Bohuzel nemuzu vypisovat, sedim v cekarne u lekare.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 10:23:22)
Nepedagogove ve 3.-5. tride, coz jsou deafcto vsichni MS nepedagogove od uklizecek az po kucharky, budou mit stejne - 24.960 zaruceny plat.

Loni meli tabulkove 13.990-23.510, resp po doplatku do minima 18900-23.510.

Do rozpoctu se vsak ma pridat cca 5-7 % (dle ruznych vyjadreni), nepedagogum udajne kazdemu +1400.

Takze - skoly dostanou mnohem min nez je treba a kucharky utecou, protoze jejich prace je mnohem narocnejsi nez uklizecek, dostanou pridano nejmin.
Za vareni od 6 od rana a tahani tezkych hrncu dostanou stejne jako uklizecka, co chodi od 16h jen vytrit podlahy.

Obce jeste netusi, co je ceka, protoze cely podzim sumiruji pozadavky dle platu z r. 2023, pripadne si k tomu pripocitavaji tech +1400.
 Beruška78 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 11:41:41)
Fakt si myslíš, že uklízečky ve škole chodí vytřít jen podlahy? To jsi hodně mimo. U nás ve škole se děsí toho, že obec je zruší a najme se firma. Protože ty holky se tam opravdu nadřou, a jako bonus zastupují na vrátnici, kdykoli je potřeba. A vratnice je od půl 7 do devíti do večera, protože škola má "milion" kroužků a pronájmů, a uklidit se musí před tím ve třídě, a i po něm. Takže lítají mezi úklidem, vrátnicí. Tohle by jim žádná firma nedělala.Neříkam, že se v kuchyni nenadřou, ale nepodcenuj úklid ve škole, když o něm prd víš.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 13:09:01)
S tím mytím podlah to byla samozřejmě hyperbola. V MŠ jsou to spíš provozní pracovnice, nejde jim říkat uklízečky, které od rána do večera dělají různé potřebné věci - pomáhají oblékat děti, vydávají jídlo, myjí nádobí, umývají všechno možné, převlékají děti po různých hygienických nehodách.
I v takovém případě je ale jejich práce mnohem méně psychicky i fyzicky náročná a kvalifikovaná než práce kuchařek.

Nové platové předpisy to
a) vůbec nezohledňují
b) nereflektují na to, že příjem stoupne nejvíce u těch nejméně náročných profesí
c) rozpočet ani obce, na které by to financování od září mělo spadnout, nepočítají s tím, že to navýšení je ve výsledku mnohem vyšší

Chraň pánbu, já jim to navýšení přeju, ale ty platové tabulky, jakkoli byly surrealistické, měly jakousi provázanost s náročností práce podle katalogu prací.

Ale co se děje teď... Základní plat 13990??? Proč to v té tabulce vůbec je? Proč ty tabulky vůbec existují a předstírají, že je práce ohodnocena s nějakou mírou spravedlnosti podle katalogu prací? Proč prostě rovnou nenahradí celou tabulku 4 čísly, což ve výsledku vlastně udělali?


(Ale třeba v ZŠ to tak s těmi uklízečkami je, jak jsem psala - většina uklízeček přijde odpoledne, když jsou děti pryč, vytřou, zalejí kytky a jdou pryč. 2x ročně umyjí okna, ale když jsou stavební úpravy nebo velký prázdninový úklid, škola objednává firmu.)
 Beruška78 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:48:09)
Ono asi jak na které ZŠ,ve spoustě škol jsou kroužky školy, pak od agentur, lektorové Cambridge, a je to až do večera. Pronajímají se všechny volné třídy, tělocvičny po vyučování. A uklízečky mezi tím tancují, aby stihly logistiku úklidu mezi a potom. Ale nevylucuji, že jinde jen vytřou a jdou, možná na menším městě.A u dcery na střední se uklízí jen v pátek, tipuji agenturu.Ale taky to tam tak vypadá.
Školku vím taky, s tou to vůbec nejde srovnávat, to je úplně jiné, tam to není tolik o úklidu ale hlavně o běhání kolem dětí. Úklid honem, když jdou ven, když spí nebo až když odejdou. Ale ven chodí na chvilku, během spaní se převlékají nehody. Ale taky s nima chodí uklízečka na plavání, do solné jeskyně....
Jen chci říct, aby se uklízečky v ZŠ neházely do jednoho pytle....
 neznámá 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 12:00:59)
Financování nevím, ale už v minulé diskuzi se psalo, že už teď je sloučeno mnoho mateřských a základních škol a funguje to.
Naše mateřinka je také sloučená se základkou a nevidím problém, naopak se ty věci o kterých píšeš ulehčili.
Sedlo si to v mnoha jiných mateřských školách, není důvod proč by si to nesedlo v té vaší.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 12:51:30)
"Funguje to"

Říkají rodiče, kterým to takhle stačí/vyhovuje. Nevidí dovnitř. Inspektorky, které mají o věci asi největší přehled, tvrdí, že je velký rozdíl mezi samostatnými a spojenými MŠ. V celkové úrovni, v podmínkách vzdělávání, v úrovni pedagogické, v podmínkách pro zaměstnance, ve výši platů.
Zájemkyně o práci u nás obvykle uvádějí, že hledají práci v samostatné MŠ a vědí, proč.

Vůbec pozoruji v poslední době ve změnách ve školství výrazný odklon od zájmu dítěte k zájmům rodičů.
 Vážný2 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 15:20:29)
No právě, řada MŠ se dopracovala z úrovně lepších hlídáren na úroveň, že se tam v rámci ŠVP dělají zajímavé věci. Krom klasické logopedie a grafomotoriky taky velmi slušné pre-prvouka, dramatická a hudební výchova, rozvoj emocionální inteligence a samozřejmě spousta práce je s dětmi s OMJ, SPU atd.

Jenže - jenže je to vykoupeno jednak často slušnějším platem, který jim dokážou ředitelky zajistit, mnoha přesčasy učitelů, asistentek, ... Opravdu kvalitními a nadšenými kuchařkami a i uklizečkami, které jsou spíše 3. úroveň asistence. Kvalitním hřištěm s venkovní třídou atd.

Ale ty asistentky, proti kterým v podstatě Bek tolik bojuje, jsou u kvalitní školky nutností. Těžko rozdělíte věkově smíšenou třídu na různé činnosti s uklizečkou. Navíc uklizečka je jedna na 2 třídy.

Za uklizečky jsou ve školce velmi rádi, ale je to taková chráněná dílna pro ně, protože učitelky napraví, pokud se přepočítají u rozdávání talířků, nebo matrací. (Jedna je výrazný dyskalkulik a dyslektik s opravdu sotva základním vzděláním.) Ale je velmi ochotná. Pokud je tedy pošlou na trh práce, tak asi brzy budou v kategorii sociální podpory i s dětmi a stát je bude platit, jenom jinde.
 Ropucha + 2 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 13:28:16)
Vážný, ta praxe, kdy uklízečky a kuchařky v MŠ suplují i další činnosti, je podle mě špatně.
Měl by být v první řadě dostatečný počet pedagogů a k nim asistenti, kteří pokryjí i nějaký ten akutní úklid, prádlo, desinfekci hraček apod..
Velký úklid pak večer klidně může zajistit externí firma.
A jídlo bych já osobně nechala na rodičích, zda chtějí dávat s sebou vlastní nebo si připlatit erární.
To mně osobně dost vadilo, že nemám na vybranou a stát mi krmí moje dítě v podstatě násilím, zatímco bych si ho chtěla krmit sama.
Ale to samozřejmě mluvím o uspořádání ideálním, nikoliv finančně úspornějším oproti současnosti.
 K_at 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 13:44:16)
Ropucho, třídy se uklízí po každém jídle. Minimálně 1x denně se vytírá třída. Luxuje se třída minimálně 1x denně. WC aspoň 2x denně + všechny WC, umyvadla, podlahy. Chodby a šatny nejméně 2x denně - respektive klidně 4x, podle počasí a bince. Tak aby se binec netahal do tříd. K tomu - prach všude. Skla. Prádlo. Personální prostory. Údržba venku. Vytírání a prach uvnitř úložných prostor - krabice, skříňky, police, pavučiny všude možně. Průběžný binec - v dobrém dní třeba konev čaje na zemí a k tomu 2 misky s kaší. To není na 1 ubrousek a 2 minuty.
Udržování stolů a všech židliček.
K tomu všechno uvedené i v šatnách.
 K_at 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 13:47:22)
AP mají být lidé s pedagog kým přesahem. Teď nově máme ap k dítěti, kolem kterého litame často obě. Protože od dítěte se lze hnout maximálně v řádech pár minut. Představa, že by šla uklízet někde něco - haha.
 Ropucha + 2 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 13:52:45)
Kat, tak samozřejmě to vidím jako různé funkce, pedagogický asistent k dítěti se spec. potřebami (když takové ve třídě je) a něco jako provozní asistent, který by byl k ruce pedagogům, ale nemusel mít na starost hrubý úklid celé školy.
Co popisuješ, to je opravdu hodně úklidové práce během dne.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 13:57:02)
Ty jsi nechodila do školky? Že si nepamatuješ, co všechno dělala paní uklízečka.
 Ropucha + 2 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:00:35)
Inko, jako že bych měla v předškolním věku zmonitorovat a pamatovat si přesnou náplň práce uklízečky dalších padesát let? ~:-D
To fakt nepamatuji.
Mám hrubou představu ze současnosti, ale tak detailní, jak vypsala Kat, nemám.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:15:59)
Přesnou náplň ne, ale že nám pomáhala s oblíkáním a pořád za náma chodila s hadříkem si 55 let pamatuju. Pamatuju si i jak se jmenovala.
 Ropucha + 2 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:25:27)
Inko, tak to máš dobrou paměť a asi to pro tebe byla výrazná postava. Já si pamatuji učitelky a některé děti včetně jmen, ale uklízečky vůbec.
Dobře si pamatuji uklízečku z jedné MŠ třídy svých dětí, to byla velice přívětivá, laskavá paní babičkovského typu.
V jiných třídách jsme naopak narazili na nepříjemné osoby, které překračovaly své kompetence a nemístně peskovaly děti, to jsem i řešila.
 kysnutá knedla 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:26:51)
Ja si nevybavujem žiadnu upratovačku.
Boli tam vobec...? ~5~~t~
 Ropucha + 2 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:29:43)
Knedli, já si tu otázku také kladu.
Z toho, co je tu popisováno, by měly být stále všudypřítomné, a to ve vzpomínkách vůbec nemám. Ale za vzpomínky půl století staré se samozřejmě nemohu zaručit.
 Žžena 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:45:54)
Tak já si ze své školky teda pamatuju, že tam kromě učitelek byla "paní kuchařka". Moje děti mají ve školce taky takovou paní kuchařku. Akorát já jako rodič teď vidím, že "paní kuchařka" sice vydává jídlo, ale taky uklízí (teď v zimě projde šatnou ráno, dopoledne, v poledne i odpoledne dva tucty lidí v zabahněných botách a přesto, kdykoli do školky dojdu, z té podlahy by se dalo jíst), pere ložní prádlo a ručníky, pomáhá vypravovat prťata na procházky, a vídám ji i asistovat ve třídě s dětmi. Děti k ní rozhodně mají vztah velmi se blížící vztahu k učitelkám, je vidět, že je s nimi v dost úzkém kontaktu. A i z rozhovoru s ní vidím, o čem všem jí me dítě vykládalo (ehm... o všem) :)
 kysnutá knedla 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:53:06)
Holky, ja som včera mala zážitok! Bola som 2 hodky v Montessori školke a som plná dojmov ešte teraz. Asi nebude úplne ízy vrátiť sa - po tom, čo som tam videla a zažila - do našej klasiky....
 neznámá 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 15:50:40)
Knedli a co bylo rozdílného od vaší školky?

My máme státní školku, funguje na Montessori principech. Momentálně máme tři třidy, dvě mají asi 16 dětí a jedna dvanáct dětí- to jsou ti nejmenší prckové. TO je na naše poměry dost dětí, vždy byly jen dvě poloprázdné třídy.
Ředitelka vždy připomíná, že se snaží vzít si co nejvíc z Montessori, ale uplně to nejde už jenom kvuli zapojení rodičů nebo kvuli technickým vymoženostem, které používají.
Na jednu třídu jsou dvě učitelky nebo učitelka a asistentka. Plus mají k ruce školnici a uklízečku.
Uklízečka celý den lítá s hadrem a pomáhá děti oblíkat.
Školnice je spíš asistentka, pomáhá s dětma, hlavně kolem různýho tvoření a projektů, polepí s nimi tématicky dveře a tak.

A výhody propojení školky se školou.
DO školky dochází školní školník, který řeší drobné opravy, zahradu udržuje obec, na to mají svoje lidi, kteří ji vyřeší nebo třeba naistalují velký vánoční stromek na zahradu nebo světýlka na školku a školu.
Předškoláci dochází na dvě odpoledne do školy, kde si je převezmou jejich budoucí učitelky a mají přípravy na první třídu. Pak nejsou tak vyjukaní prvňáci, jdou do známého. A učitelky si nemůžou stěžovat, že něco ze školky neumí, mohou je to doučit nebo upozornit rodiče.
A naopak prvňáci chodí navštěvovat kamarády do školky, celkově je škola se školkou hodně provázaná.
Učetnictví školky řeší učetní ze školy.
Obědy vaří školní jídelna, včetně svačin. Nechápu proč by zrovna toto mohl být problém, když zvládne svačiny naše jídelna, proč by to nezvládla jiná. Finanční úspora je jasná.
Vlastně je s jídelnou jeden problém, o prázdninách školka nefunguje, protože nefunguje jídelna. Byla snaha to řešit, ale o prázdninách chodí do školky tak málo dětí, že to nemělo cenu a pro ty, co fakt nemají na prázdniny hlídaní je domluvená školka v sousední vesnici.
Myslím, že obědy vydává školní kuchařka, alespoň za nejstaršího dítěte to tak bylo.

Ředitelka školky se oslovuje jako ředitelka, ale spadá pod ředitele školy, asi to ředitelka není. Školková ředitelka si řeší svoje, školní ředitel zas svoje. Občas vymyslí nějaký společný program nebo společnou věc, na kterou vyřeší dotace.

Všichni spokojení, ženské ze školky a ze školy znám 25 let, těch večerů, co jsme spolu propařily, všichni jsme nějak příbuzní, kdyby to byl fakt děs, rychle by se to rozneslo.~;)



 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 16:06:43)
Neznámá, zhruba přesně takto to funguje i u nás. Jen je škola a školka oddělena a nemají stejnou účetní. Školka je lépe vybavena než školky v okolních obcích, jsou tu pedagogové s nejvyšším průměrný vzděláním z širého okolí. Jídelna ve školce vaří i pro školu, otevřeno je samozřejmě i o prázdninách a o prázdninách se vaří pro školku. Nikdo by si nedovolil to tu na tak dlouho zavřít. Zavírá se jen škola.
 neznámá 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 16:12:27)
U nás se zkoušelo, že když bude chodit o prázdninách více dětí, bude školka otevřená, bylo domluvené jídlo přes obecní restauraci. Dětí bylo nahlášeno celkem dost, ale v reálu jich chodilo pár, třeba tři nebo čtyři. Maminky soucítily s těmi, co neměli hlídání a nahlásily děti, které do školky nakonec nechodily.

Takže se domluvilo, že ty děti, které fakt hlídání o prázdninách nemají pendlují o prázdninách po okolních školkách. Což bych teda pro své dítě nechtěla, ale asi to jinak udělat nejde.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 17:53:10)
Jídlo do školky přes obecní restauraci? Nám hygiena nedovolila brát z restaurace ani vodu z kohoutku na vaření, když zamrzla voda, protože veřejné stravování má jiné parametry, voda, která je testovaní pouze pro restauraci je pro nás nevhodná ~e~

Otvíráme a vaříme samozřejmě i pro tři nebo čtyři děti. Není to problém.
 Čumča. 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 17:56:19)
"Otvíráme a vaříme samozřejmě i pro tři nebo čtyři děti. Není to problém"

není to problém ani z ekonomického hlediska?~d~
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:01:57)
Školka je neuvěřitelně drahé zařízení, které je rodičům k dispozici za hubičku.

Samozřejmě je v té době jídelna dražší, než když se stravuje 150 dětí a vedoucí jídelny to stojí hodně vymýšlení, aby vyšla na celý rok, ale jde to, když se chce :-)

Kromě toho - v průběhu dalších školních prázdnin jsou školky také otevřené a musí vařit
 neznámá 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:02:44)
U nás jsou kuchařky a učitelky zvyklé na prázdniny, celkem chápu, že nebyly uplně nadšený, že musely být v práci kvuli čtyřem dětem. Asi bych také byla.~:-D
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:30:00)
Kuchařky a další nepedagogický personál má 25 dní dovolené. Co dělají zbytek léta? Kdo je platí?
 K_at 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:03:03)
Ekonomický možná jo. Ale uvědomělý zřizovatel ti řekne, že i kdyby přišlo 1 dítě, tak přijde kuchařka, úklid, učitelka nebo 2. ~d~
Pravidelně jsem zažívala nebetycnou frustraci, když se nutně hlasilo 20 dětí. A v reálu jich přišla půlka. Krát další 3 třídy. Nakonec to znamenalo, že v reálu si 2-4 lidé mohli klidně vzít dovolenou a v klidu si odpočinout. Nebo odjet někam s vlastními dětmi třeba.
A úplně nejvíc mě kdysi vytocila maminka, která provedla potomka a se slovy "Jo on nepřijde Filípek? Tak to Jenda chodit nebude!" ~8~
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:36:11)
Kat, myslím, že tyhle prázdninové provozy a klidně i dlouhá odpoledne by měly podléhat placenému režimu.

Vzdělávání zcela zdarma včetně jídla, třeba od 8 do 13. Zdarma včetně jídla!
Prostě když se jde dítě vzdělávat, nic to nestojí.

Před tím a potom platit - jako v družině. Objednávat a platit předem. Klidně na jednotlivé dny. Peníze vracet pouze na základě potvrzení lékaře.
Tím by z toho přestal být rozmar a zároveň by to bylo k dispozici těm, kdo to opravdu potřebují. A pokud je někdo takový s nízkým socio-ekonomickým statusem, tak mu to proplácet (ale pak zároveň dokládat, že družinu potřebuje kvůli práci, lékaři atd.)

Koneckonců bych nastavila třeba i psaní domácích úkolů ve škole s pedagogem - za poplatek. S některými dětmi rodiče nemají čas/chuť to řešit a jsou pak znevýhodněné oproti ostatním.
 neznámá 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:00:37)
Ono už je to 15 let dozadu, nevím jak by to prošlo dnes.
Já jsem tam dítě neměla, tak nevím. Ale snaha školky byla, chápu, že držet v provozu přes prázdniny jídelnu a blokovat učitelku kvuli čtyřem dětem není uplně ono.
Zase obec jim školku zajistila.

My teď se školkou bojujem, mám sto chutí tam starší holčičku nedávat. Montessori přístup jí naučil říkat NE a ona NE teď praktikuje na mladší holčičce a je u nás akorát řev. Předtím byli jak jednovaječná dvojčata.~:(
 K_at 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:08:36)
Neznámá, tak jí tam nedávej. Místo tam pro ní máš. Dohodni se s ředitelkou, dočasně jí přeruš docházku a je to. Klidně na tenhle školní rok.
 neznámá 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:13:52)
KAt, ona tam chodit chce. Tak chodí na dopoledne, ale začala koktat, doma po pár dnech nekoktá a pak to "NE" na mladší sestru.
A manžel je pořád pryč, pro mě je složitější ji ráno obléknout a dopravit ji do školky a ve dvanáct pro ni jet než ji nechat ráno spát.
Kdyby se jí ve školce nelíbilo nechodí tam, už teď tam chodí tak tři dny v týdnu, čtvrtek a pátek je většinou doma. Nakonec jsme se tak rozhodli kvuli tomu koktání.
 K_at 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 16:09:33)
Neznámá, předpokládám, že škola je podobně mikro. To je prostě specifikum vaší oblasti. Super.
Tady kolem mají třídy ve všech MŠ kolem 24 dětí. A minimálně 4 třídy na MŠ. Nebo i 6. Jedna okolní ZŠ má kolem 700 žáků, další 1200. Ředitel ZŠ má obvykle dost co dělát, aby ukociroval ZŠ. MŠ hlavně ať nedělá problém. Tečka.
 neznámá 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 16:21:46)
A ještě bych teda měla podoktnout, že školka bere i děti s plínama a občasným dudlíkem, dělejí logopedie a různé nápravy...


A náhodou poslední roky má základka otevřené všechny třídy, nejsou třídy dohromady.
Kluci mají ve třídě asi také těch 16 dětí.
A letošních prvňáků je prý 24 a všichni jsou z toho paf, tak silnou už dlouho nikdo nepamatuje.~:-D

Je to to normální školka a škola na větší vesnici, jakých je v ČR mnoho.
U rodičů, na menší městě, jsou takto sloučené dvě základy + dvě školky. Chodí do nich moji synovci a neteře a také to funguje. Tam mají dětí o dost víc, jsou spádový pro docela velkou oblast. Podrobnosti teda nevím.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 17:58:39)
Naše školka také bere děti s plínama a dělá logopedická cvičení, všechny učitelky jsou logopedické asistentky/preventistky. Jezdí s dětmi na nejrůznější výlety, třeba na Pražský hrad, do Techmánie začala jezdit už dávno před základní školou (ZŠ začala jezdit až na nátlak rodičů, když prý může školka...). Školka má laboratorní vybavení, děti dělají různé pokusy. Na angličtinu má rodilého mluvčího pro všechny děti. Rodiče i z okolních obcí dělají všechno možné, aby se sem jejich děti dostaly.
 neznámá 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:04:18)
Větře, teď přemýšlím jestli nemáme na myslí stejnou školu, u nás je to stejně. A ještě na ty výlety hodně přispívá obec, většinou platím pouze vstupné, obec platí autobus.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:08:03)
Ne. ~:-D U nás se nic neplatí, ani vstupné.
 neznámá 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:09:44)
Tak to jste o level výš.
Zkusím to nevrhnout na obci, že vítr psala, že u nich se neplatí nic, jak je možné, že my platíme vstupy.~:-D
 Žžena 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 16:21:27)
neznámá,
jenže u vás to spojení vzniklo asi dobrovolně, na základě nějaké synergie vedení těch institucí, ne befelem.
To, co popisuješ jako benefity vašeho spojení, funguje kromě té společné účetní i u nás v oddělené škole a školce.
 Vážný2 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 16:22:57)
Tak zrovna u nás je to moderní školka vs. ZŠ starého střihu, před kterou všichni varují, zvláště "nestandardní" děti. A pak si jejich rodiče chodí stěžovat.

ŠKolka má 4x28 dětí. NA třídu jsou 2 učitelky a 0,5-1 asistentka. Ale pro tu asistetku vždycky musíte najít TO dítě, na které vám PPP, nebo SPC asistenta schválí.

ŠKolníka má školka na ČÚ svého, bydlí ve školkovém školnickém bytu. A seká a stará se o zahradu.

Ano, školky fungují včetně prázdnin, kromě letních a vánočních. A to je ještě vánoční a letní provoz. Samozřejmě i v této době děti musí odstravovat, i když jich bývá 1/2. Obědy pomáhá vydávat kuchařka, a ve vyšší třídě je snaha, aby si to děti samy přinesly. Asistentky pomáhají třeba při nalévání polévek. A rozdávají na talířky svačiny a přesnídávky, starají se o děti s dietami atd.

Jasně, problém je v tom, že pro ty školky je to příliš velký náraz a ty obce si vůbec nedovedou představit že uklizečka, nebo jídelna v ZŠ je něco dost jiného než v MŠ.

Mj. Montesorri školství je fajn, ale pro hodně ADHD, agresivní a extrovertní a impulsivní dětí to úplně není.

A už si představuju, jak ty děti s PAS, nebo s těžkým ADHD, s problémy s hygienou, atd. postoupí bez odkladu do ZŠ. První tlak bude je vyštípat ještě na úrovni MŠ. A protože MŠ je pověstně integrující a ZŠ pověstně antiintegrační, tak to bude zábavné. Myslím, že ředitelka, nositelka ideje ŠVP MŠ, to asi vzdá hned na začátku.

A je tam ještě jeden rozdíl, většina učitelek MŠ nejsou Mgr. Často mají (doplněnou) pedagogickou maturitu k jinému vzdělání, někdy jen k SŠ.



 kysnutá knedla 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 17:15:15)
"a co bylo rozdílného od vaší školky?"

neznámá, len velmi stručně, nemám času navyše:

bola som tam len 2 hodiny a za ten čas som zažila niekoľko momentov, ked som mala slzy na krajíčku. Bola som dojatá od šťastia, čo vidím, a že možem byť toho súčasťou, i keď iba na chvíľu.
Za prvé ma prekvapil až šokoval ten KLID čo tam bol. Nik tam nebehal, nekričal, nesnažil sa strieľať, nevrčalo sa tam autami (kedže tam žiadne nie sú), nepočula som žiadne zvukové hračky, žiadne sirény, nik sa tam nebil atd
V našej školke ma denne aspoň chvíľu bolí hlava.
Ďalej ma dostala KUCHYŇKA. Krásna opravdová kuchyňka, len znížená na úroveň detí tak, aby tam mohli pohodlne pracovať.
Potom systém svačiny. U nás sa svačí v 9h. Už dávno som cítila, že to nie je OK, lebo sú deti, ktoré chodia velmi skoro ráno a jasné, že majú hlad omnoho skor. Ale nepodarilo sa mi s tým nič urobiť.
Tam to ide samo. Krásne a prirodzene. Kto má hlad, vezme si chlieb, namaže si pomazánku, naleje pitie a idę k stolčeku. Po jedle si to odniesie do myčky.
Jeden chlapček tam mal narodeniny. Žiaden polkilový pytel cukríkov ako u nás, ale mamka priniesla ovocie. V rámci volnej hry kto chcel, tak šiel to ovocie krájať a potom ho napichovali na špejle.
A to, ako prebiehala narodeninová oslava, to snad ani nemám slov. Chcelo sa mi opať plakať, bolo to prenádherné.

Už musím ísť, inak zas prídem neskoro.
Ešte teda - tretím rokom są z toho stala štátna, tj bezplatná školka.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 17:47:26)
Knedlo, je to krása!
Hlavní rozdíl je bohužel v tom, JAKÉ děti do školy/školky chodí. Soukromé školy si hodně vybírají a ještě k tomu dávají takové smlouvy, aby se případného problémového dítěte zbavily...

Takže malá skupina vybraných dětí z podobného a obvykle podnětného prostředí, takto potomků motivovaných a platících rodičů, se bude chovat jinak než větší skupina, kam chodí mix dětí různého socio-ekonomického zázemí, děti z různých důvodů inkludovaných, děti hlučné a agresivní. Takové stačí jedno - a změní atmosféru celé třídy.

"Nik tam nebehal, nekričal, nesnažil sa strieľať"
Děti jsou kreativní, kdo opravdu chce střílet, jezdit autem atd., střílí a jezdí čímkoli. Hračkovou vrtačkou, nakreslenou a vystřiženou pistolí, autem, ohnutým čímkoli, třeba zmuchlaným kapesníkem, rohlíkem, jezdí po koberci s bednou, obrácenou židlí...

No a to je taky jeden z důvodů, proč někteří rodiče cíleně vybírají soukromé a alternativní školy - protože doufají, že tam budou děti z jim podobného prostředí.

(Jo a viz učitelé angličtiny, kteří přešli z placené jazykovky do státní školy a naopak - učí úplně stejně, ale studijní morálka, motivace studentů a atmosféra ve třídě je nesrovnatelná.)
 K_at 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 17:57:24)
Větře, ono to funguje. Ty principy. I začít spolu. Ale je to neskutečná dřina.
Knedli, pokud bys tam byla v září, říjnu, tak věř, že tam bude někdo taky lítat a ječet a házet věcmi a tak.
Mně třeba vadilo v jedné Montessori kdysi to, že tam nebyl vlastně úplně prostor na tu klasickou volnou hru. A některé věci byly na můj vkus moc - nevím, jak to nazvat - no, moc se prožívali. Ukazovali nám, jak seznamují děti s hračkami. Bylo to zhruba na úrovni předvedení náhrdelníku od cartiera. A potom ti dítě řekne, že ho to nebaví. ~k~
Explodovala bych už asi při 3.takovem rituálu.
Jinak mi přijde super kompromis klasika + alternativa.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:07:05)
Kat, já vím, funguje. Ale někdy jen když chybí konkrétní dítě.
Jinak vidím problém v prostupnosti - co když rodič najednou na Montessori/alternativu nebude mít peníze? Bude dítě schopné zařadit se bez problémů do normální třídy? Co přijímačky? Nediskvalifikuje ho alternativa pro budoucí studium?
Zdejší alternativní škola to řeší tak, že postupně přidává další stupně, teď bude budovat střední školu - protože už jsou ty předchozí stupně zaběhnuté a nároční rodiče nebyli spokojeni s nutností řešit přestup z alternativy přes přijímačky na další školu.

Takhle odevzdají dítě s plínami ve školce a vyzvednou si ho s maturitním vysvědčením ~:-D
 K_at 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:10:03)
Větře, jsou třídy v běžných MŠ. Nebo běžné MŠ s začít spolu a Montessori. Není to už dávno výhrada soukromých zařízení.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:27:19)
No jo, teď zrovna jedna taková v Praze bude nejspíš spojena se ZŠ a mám dojem, že v souvislosti s tím přejde na normální režim...
 kysnutá knedla 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:31:20)
Tiež si myslím, že tie princípy fungujú, ale zároveň súhlasím, že na klima triedy majú výrazný vplyv práve tie deti.
Tá školka kde som bola včera, už vraj nie je tak ortodoxná ako v dobe, keď bola súkromná.
Má to výhody i nevýhody.
Síce sa platia nejaké príspevky na pomocky, ale je to i tak nič oproti povodnej výšky platby. Tým pádom sa to sprístupnilo i "bežným" rodinám.

A ano, Kat, aj mojim ideálem by bola kombinácia. Túžim po takej kolegyni v triede, ktorá by bola otvorená určitým zmenám, a spolu by sme v našej triede niečo zaviedli...
Voči mnohému som ale bezmocná. Nemožem protestovat, ked skúsená kolegyna povie, že "venku se nepujde, je tam škaredě" (pritom je to bežné podzimno-zimné počasie). A ak už sa nejde von, nech sa aspoň, preboha, nepúšťa televízor! A teda, keď už sa "musí" pustiť, tak nie na hodinu!!! Och, toto ma tak rozčuľuje! ~o~

No a Vianoce! Hrůza! Ježiškovská nádielka za mnohé tisíce, a 90% blbosti! Hračky, ďalšie hračky! Ďalšie auta, bábiky, kočárky, milionte lego, nemáme priestory kam to dať a každý rok sa prikupujú ďalšie a ďalšie! Na upratovanie obalov som dostala dva OBŘÍ pytle a nestačilo to. A to bola len jedna trieda. Neskutočné a nezmyselné plýtvanie ~n~
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:39:41)
""venku se nepujde, je tam škaredě" (pritom je to bežné podzimno-zimné počasie)"

Někdy se bohužel nejde proto, že dítě/děti nemají dostatečné oblečení. Jednomu rodič omylem odnesl boty, 4 děti nemají čepici, 8 nemá rukavice, jedno má zděděnou bundu, které nejde zapnout zip a jsou -2 ~n~
 kysnutá knedla 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:44:56)
Vítr, to chápem. Ale keď sa nejde z dovodu, že sa pani učitelkám proste NECHCE, tak to ja nedávám.
 K_at 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:48:58)
Knedli, mám představu o čem píšeš. Tohle není o zkušené kolegyní ale o typu "soudružky" učitelky. Prostě babizna. Hele, otázkou je, jakou máte ředitelku. Zda ti v budoucnu, až dostuduješ, vyjde vstříc, podpoří tě a jestli můžeš jít na třídu k někomu, kdo se klidně nechá inspirovat. Nebo aspoň nebude odporovat.
Pokud bude ředitelka trochu chytrá, využije tvůj potenciál. Jinak nemá cenu tam zůstávat.
Mmch, ty jsi druhá učitelka na třídě, nebo stále jako ap? Že bys vzala děti ven ty. ~d~
 kysnutá knedla 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:54:46)
Kat, už učím, a na triede sme tri učiteľky. Já som tá tretia, tj "náhradná", resp. suplujúca. Takže ak niekto v školke chýba, idem tam. Na triede mám dve mladé holky, tie sú našťastie pomerne tvárne, a tiež sú vyznavačky chodenia von takmer za každého počasia.
Narazím až u suplů, a preto keď už suplovať, tak ideálne aby som tam bola sama a bolo po mojom. Je to síce náročnejšie, ale zároveň mám radosť z práce, ktorá nekoliduje s mojim svedomím.
 K_at 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 19:16:18)
Knedli, sorry, na svědomí se vykašli. Ryba smrdí od hlavy. A pokud suplujes, tak je to o práci kmenové učitelky.
U vás evidentně nefunguje vedení. A rodiče asi málo ječí. Takže tvé svědomí ať je v klidu.
A teda ještě jednu věc - nepřepal to. Jsi nadšená, zrychlená, akční. Ale pokud chceš vydržet pracovat roky, tak je dobrý nejet na plný výkon pořád. Ony totiž přijdou těžký situace nad rámec běžného, extra stresy a extra akce a problémy třeba právě s kolegyní a tak.
 kysnutá knedla 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 19:35:23)
Ďakujem, Kat ~s~
Za dobre mienené rady. Áno, skúsim trochu ubrať.
Vedenie je podľa mňa v poriadku, mám byť za čo vďačná.

Viac už nejdem písať, asi chápeš. Bola som až príliš ukecaná.
 K_at 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 20:14:20)
Knedli, pokud je běžné, že se děti na hodinu dopoledne místo venčení posadí k tv, a ven se nechodí, protože se nechce, tak vedení na to lehce kašle. ~d~ Pokud je to vyrovnané jinak dobrými vztahy a vstřícností obecně, tak je to lepší možnost. To jo. Drž se. Jinak rady jsou prostě jen z virtuálního dojmu. Takže možná úplně mimo. Jen by byla ßškoda se vyčerpat. Blbě se to dohání.
 Evelyn1968,2děti 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 20:17:52)
"sú vyznavačky chodenia von takmer za každého počasia."
S takovou učitelkou jsem byla 5 let, a tohle je důvod, proč jsem šťastná, že už jsem pryč~t~, navíc chtěla pořád do přírody.
 K_at 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 20:29:12)
Evelyn, zažila jsem asi už všechny možné režimy. Od "nejdeme, je hnusně" přes dogmatické hlídání na minuty - a kecy, pokud jsme přišli dřív (vichr, zmrzlé děti jak preclíky). Až po nadšenou enviro kolegyni.
Vyhovuje mi jít ven téměř vždy. Ale mít možnost prostě upravovat program a čas podle dětí, nálady, počasí, aktivit uvnitř a tak. Takže někdy 30 minut. Někdy 2 hodiny. Někdy i víc.
A výjimečně někdy nejdeme - někdy je důvod objektivní - akce a aktivity, kdy to už nestihneme. Sem tam počasí takové, že fakt ne - nárazový vítr. Velký liják a zahrada pod vodou a blátem. A tak 3x ročně nejdeme mj i kvůli tomu, že nemáme absolutně morálku (většinou třeba i v kombinaci s nějakými virozami ) a děti mají rozdělané hry a činnosti tak, že je škoda to stopnout. Já bych teda chodila i dřív, než kolegyně. Jsem víc vycvičená. ~t~
 Evelyn1968,2děti 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 21:10:00)
Naštěstí nepracuji ve školce, ale ve škole, tam je jiný režim, vycházky nejsou pravidlem, většinou ~;)
 Evelyn1968,2děti 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 21:13:39)
U mých dětí mi vycházky za každého počasí vadily, často byly po nemoci nebo "načaté" před a tohle je dorazilo.
 Ropucha + 2 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 20:48:45)
Knedli, chtěla bych tě jako učitelku pro své dítě a chtěla bych tě za kolegyni, kdybych měla být učitelka v MŠ.
Naprosto chápu frustraci, pokud musíš jen přihlížet tomu, s čím nesouzníš.
Nemáte v okolí nějakou lesní školku nebo podobnou alternativu, kde by ti způsob práce sedl?
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:25:28)
To bude asi tím, že tam jsou přijímačky a zběsilé dítě tam nevezmou.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 15:58:08)
U nas je taky Montessori, je hodne draha, zadana a delaji so do ni prijimacky. Jenze to take neni pro kazdeho…
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 13:54:34)
To bych teda nechtěla vařit po nocích a dítě aby jedlo ohřívaný jídlo. Za stravu ve školce jsem byla vděčná.
 Ropucha + 2 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 13:57:45)
Inko, tak to bys byla ideální kandidát na odběr erární stravy.
Někdo to má zase jinak.
Já třeba jeden čas doma vařila obědy pro batole a ráda bych si k tomu byla přibrala i školkáče.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:06:11)
Tak to jo, když jsi byla doma. Já s nástupem dítěte do školky nastoupila na plný úvazek do práce.
 kysnutá knedla 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:25:12)
"To bych teda nechtěla vařit po nocích a dítě aby jedlo ohřívaný jídlo. Za stravu ve školce jsem byla vděčná"

Ja som po tom naopak túžila - dávať im svoje jedlo. Niektoré jedlá ma tam strašne štvali a nechápala som, že sa ponúkajú tak malým deťom.
 Ropucha + 2 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:27:30)
"Niektoré jedlá ma tam strašne štvali a nechápala som, že sa ponúkajú tak malým deťom."

Přesně.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:06:30)
Velký úklid večer jinak asistentka je v mateřských školách nesmysl, pokud to nemá být bonus k těm několika úklidům v průběhu dne. Z dětí stále něco opadává. Ráno nejdřív zaťapou šatnu, pak z nich padá třeba modelína a odstřižky. Zatímco mají poté program na koberci, ve třídě je možné honem zamést. Při svačině opadává jídlo. Dopoledne barvy, třeba další odstřižky, materiál na koláž, lepidlo, ledacos se rozšlape atd. Pak jdou děti ven, hurá, konečně je možné zamést, vytřít, vyluxovat (asistentky a učitelky jsou samozřejmě s dětmi venku).
Děti se vrátí z venku, všude je čisto, zaťapou šatnu. Mají prostřeno, připravený oběd. Opadává z nich další jídlo. Jdou odpočívat. Hurá, je možné umýt podlahu po obědě a tu zaťapanou v šatně. Vstanou, dostanou svačinu, opadává z nich jídlo.
A tak dále.

Už jsem taky řešila, že co prý ty provozní nepedagogové vlastně dělají, že jich je tam moc, a že můžou před mýt dětem boty, než jdou domů, aby pak rodičům neokopaly potahy v autě ~:-D
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:17:23)
Taky se občas někdo počůrá nebo poblinká.
 Vážný2 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 15:59:52)
Větře z hor, říkáš, že asistentka je nesmysl.

Jenže tady máš ve třídě v MŠ 25-28 dětí (na výjimku, ale které město by k ní nedotlačilo ředitelku), máš 7-17 h, máš ve třídě děti, které nezvládají čistotu, nebo si aspoň utřít zadek, musíš jim rozdávat a sbírat jejich pasty na zuby a ručníčky... A hlavně, obvykle tam máš dvě tři děti s poruchou učení, nebo chování (bez ohledu na poradnu), někdy jedno extrémní - postižené, neslyšící, s vážnou alergií, nebo nemocí, další s OMJ a dalěí s potvrzeními k nácviku logopedie, grafomotoriky, sociálních dovedností atd.

Pak samozřejmě potřebuješ asistenta, aby v době činností jiné dítě zklidnil. A nebo na rozpůlení třídy, odvod dětí ven, tu pomoc s oblékáním (protože je 1 uklizečka na 2 třídy) a obouváním... I s tím aby si učitelka mohla skočit na WC, nebo do kabinetu. Nebo se najíst.
 Vítr z hor 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 16:08:23)
Vazny, myslela jsem asistentka na uklid je nesmysl - asistentka nemuze uklizet. Proto jsem vyjmenovala, kolikrat denne provozni pracovnice uklizi, a proc. Asistentka ma jinou praci. Jinak by podle me mela byt asiatentka v kazde tride.
 Vítr z hor 


A je to tady, Plaga bude další Babišův volební trumf - díky Bekovi 

(10.1.2025 14:13:50)
Tak už je to tady. Školství vždy do značné míry podporovalo demokratické strany, zejména střed, pravici, ale Bek tuhle obrovskou skupinu voličů žene opačným směrem...

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/volby-do-poslanecke-snemovny-plaga-chci-byt-ministrem-skolstvi-267678#utm_source=subscription_notification&utm_medium=email&utm_campaign=subscribe


Doporučuji přečíst také komentáře pod článkem:

"Jak Bureše nesnáším, tak musím uznat, že Plaga byl řádově lepší než muzikolog Bek."

"Když byl ministrem školství byl to průšvih..

Nyní však jeho případný návrat působí skoro jako naděje."

 Černá kronika 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 14:18:18)
Asistent pedagoga je pedagogický pracovním, ten by měl být i nadále normálně školou. Jinak u náš nepedagogčtí pracovníci samozřejmě mají strach, že to bude změna k horšímu. Ta prvé už nebudou mít prý nárok na dotovaný oběd a za druhé obec je může v létě poslat kamkoliv na údržbu či je jinak využít. A konečně za třetí se bojí, že jejich místa - jak kuchyň, tak úklid - převezmou agentůru s ukrajinskými zaměstnanci.
 Cimbur 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 15:17:45)
To je naprd.
Snad na tom nejsme hospodářsky tak špatně, abychom si nemohli dovolit robustní fungující stát. Jenže tady se nepatřičně šetří na všech frontách od školství po obranu. Možná se jinde plýtvá, to nedokážu posoudit, možná se jinde rozkrádá, do toho taky nevidím. Ale jediná možnost je zvýšit daňové zatížení, jenže to je věc, která se ani nedá vyslovit nahlas...
 Vážný2 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 15:47:34)
Cimbur, máme rostoucí dluhy = nejsme na tom hospodářsky tak, abychom mohli mít robustní stát.

Možná tě potěší zřejmě na tom nejsou tak ani jakékoliv západní země, jen mají zatím menší dluhy a vyšší příjmy.

Co to imho znamená: Demokracie a funkční sociálně-tržní stát je drahý a to znamená, že to někdo musí zaplatit v daních. Chudí už víc nevyberou, tak je na výběr střední třída a bohatí. Bohatí tomu dokáží zabránit od daňových rájů po přímé výhrůžky, arbitráže atd. Tak zbývá ta střední vrstva. A z ní hlavně zaměstnanci, kteří nejméně snadno ze zdanění utečou.

A funguje tu v nesvorné sobecké společnosti NIMBY efekt:
"Proč by se mělo přidat na školství, když já jsem to staré zvládl a stejně by to šlo jen na ci..., ukrajince, debily, ..."
"Stavět nebudu, bydlím ve městě, stavební úřady mne nezajímají."
"Jsem zdravý jak řípa, ať ti nemocní platí sami, nebo zdechnou."
"Kdo je chudý, ten je líný."
"My děti nemáme a jezdíme si po světě. Když někdo děti chce, tak ať si je pořídí, ale platí je ze svého. Já mám čivavu a taky mi nikdo neplatí veterináře."
"Hřiště, ne chceme park pro důchodce." - "Důchoďák ne, nechceme aby se děti musely na ty lidi koukat."
"Co je mi do CO2, ať se v Africe upečou nebo chcípnou..."
"Hlavně nepodporovat napadeného. Rusko je nebezpečné a musíme se s ním smířit. Ukrajina je odepsaná. Koukněte na Orbána, možná kus Ukrajiny i dostane... A levnější plyn... Já rozhodně už bojovat nepůjdu, běžte vy, když chcete."

(Připomíná to starý vtip, jak politici přidají peníze věznici a ne škole na vybavení... Do školy už chodit nebudem...)

Vedle toho na to měly vliv další mechanismy:
- Sociální stát na dluh, nikoli z daní (kromě Severu a částečně Německa)
- Ochota bohatých státům půjčovat, pokud nehrozí jejich defaulty. Protože stát skoro vždy splatí. Když najdou jinou příležitost, nebo mají strach, tak peníze stáhnou a uloží je jinam. A úroky rapidně narostou.
- Snadné útěky bohatých a korporací před zdaněním do daňových rájů. Včetně špinavých peněz. Jedním z nich je paradoxně i ČR, v oblasti nemovitostí. Nízké daně z nemovitostí a reálně nedostatečná kontrola původu prostředků. Říká se, že se tu tolik nestřílí, protože jsme neutrální území mafií, kde operují jejich pokladníci.
- Neochota levice nastavit hranice sociálních systémů. To se dá dělat různě: Buď individualisticky - necháte ty lidi umřít, nebo kolektivisticky - seversky - přinutíte je s tím něco dělat. Pomůžete jim, ale brzy jim odeberete děti, vyženete je z ulic do center, kde jedině nezmrznou apod.
- Což platí i pro meze imigrace.

Jádrem je ale ta svornost. To že lidé jsou připravení a naučení být vzájemně solidární i systémově (přes stát a obce). A že naopak, kdo to zneužívá, zvláště z politiků, úředníků a bohatých, půjde bručet.





 Cimbur 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 18:21:43)
K tomu se bohužel nedá nic dodat. Je to tak.
 Markéta 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 21:13:59)
Máš pocit, že platíš málo na daních a pojištění?
 Gabi.Zlopocasna+3 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 17:49:48)
Vážný, podepisuji v plném rozsahu. Jako radní to vidím i v obecních číslech nejen z pozice školství. Dnes ráno jsem s láskou vzpomínala na Plagu....~6~
 Čumča. 


Re: Důsledky Bekových úprav 

(10.1.2025 17:59:33)
Vážný, je někde vyčísleno, jaké úspory se dosáhne těmito úpravami? Přijde mi to jako hodně podstatná informace...

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.