Ananta |
|
(23.3.2010 13:41:32) Chci se zeptat těch co studovali učitelství pro I. stupeň ZŠ, do jaké úrovně se na VŠ studuje matematika? Respektive co obsahuje toto studium? Jak vypadají skripta, co obsahují? Je schopen to zvládnout člověk, který s matematikou moc nekamarádí?
Děkuji moc za odpovědi...
|
Helča+Tomík06+Dominička09 | •
|
(23.3.2010 13:51:32) Ahoj, také by mě to zajímalo a přidala bych k tomu dotaz co obsahují přijímačky a co je nutné u přijímaček zvládnout nebo co musí člověk umět
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(23.3.2010 14:05:05) Co to znamená "moc se s matikou nekamarádi"? Pokud to má být eufemismus pro "musela se to vždycky nadřít a nerozuměla tomu", pak v zájmu potenciálních budoucích žáků radím - vybrat si jiný obor. Na prvním stupni se dá blbou výukou matiky pokazit strašně moc.
|
Ananta |
|
(23.3.2010 15:26:51) Tak tam jde spíš o to jak to učíš, že to musíš umět je jasné, to neřeším.
|
|
štěpánka | •
|
(23.3.2010 18:18:44) Lído, co blázníš. Učitelka na 1. stupni přece nemusí umět celou gymnaziální matiku, jako když bičem mrská. Hlavní je, aby věděla "jak na ně" (myšleny děti), tedy jak názorně a kvalitně vyučovat. Bohužel stále častěji vidím, že když učitel "jenom" umí skvěle svůj obor, nestačí to. Hlavně musí vědět JAK učit. Z vyprávění vím, že matematika bývala postrachem na studiu učit. 1. stupně a velmi doufám, že dnes je to už jinak.
|
vendyna (Janinka + Alenka) |
|
(23.3.2010 18:59:56) Tak. Kdyby se na vejšce učilo více didaktiky místo diafontovských rovnic (nebo jak se to jmenovalo), permutací, variací a zbytečných definic, tak by to pak na základkách vypadalo jinak.
|
|
ivaxx |
|
(23.3.2010 19:17:28) Štěpánko, dovoluji si nesouhlasit. Každý, kdo chce něco učit, by měl být o "level" výše než to, co učí. Tj. učitel základní školy by měl i dobře ovládat matematiku střední školy. Jen pak je schopen i zvídavým dětem kompetentně vysvětlit vše. U učitele střední školy očekávám, že rozumí vysokoškolské úrovni.
Stejné je to i v ostatních oborech - fyzice, chemii, jazykách. Být jen o lekci dopředu nebo sčítat a odčítat dle mne nestačí.
|
štěpánka | •
|
(23.3.2010 20:06:47) Ivaxx, nenapsala jsem, že nemají být o level výše. Napsala jsem, že nemusejí ovládat celý gympl (když budou učit na 1. stupni). Viz můj minulý příspěvek - níže nebo výše v diskusi.
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(10.6.2010 20:49:18) jenže tady jde o první stupeň, takže i když souhlasím, že učitel musí být o level nnad žákem, pro první stupeň je podle mě bohatě dostačující dobrá znalost základů středoškolské matemetiky. Mám kluka v páté třídě a jsou to pořád spíš počty než matemetika. Mnohem důležitější je metodika výuky a didaktika. Integrály ani kobinatorika na páťáky nejsou potřeba
|
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(23.3.2010 19:18:17) Štěpánko, ale musí tý matice prvního stupně ROZUMĚT, a vědět, jak ji naučit. Což samozřejmě není totéž, jako to umět. Pod tím, že někdo matice "nehoví", se často skrývá to, že nechápe základní pojmy. Pak z toho právě bývají takové učitelky, co třeba uznávají jen jeden jediný postup řešení, a nepřipouštějí nic jiného, i když je to taky správně.
|
|
Ananta |
|
(23.3.2010 19:19:24) Já jsem Štěpánko natolik soudný člověk, že bych si netroufla učit jinou matematiku než tu prvostupňovou. O povolání učitelky uvažuju do budoucna až mi dojde dech s narkomany . Navíc by mě bavilo spíš učit na specce malé dareboše, protože mám praxi hlavně v etopedii a baví mě pracovat ve skupinkách a kreativně. Takže spíš vymýšlet způsoby jak učit. Teď učím základy PC lidi, kteří dosáhli max základního vzdělání, tak si to trochu zkouším
|
|
Martina, 2 kluci |
|
(23.3.2010 19:40:33) Štěpánko i učitel na 1. stupni by měl vědět, jak to je potom na 2., 3. a vyšším stupni, aby naučit dobře základy. Neumíš si předtavit, kolikrát musím se skřípěním zubů použít na 2. stupni formulaci "to jak jste si to povídali na 1. stupni bylo vysvětlení pro malé, teď uvidíte, jak se to povídá velkým"...děsný, občas na to fakt nejde navázat. A vím to určitě, protože učím v paralelkách a v jedné to vždycky jde, protože tam učí matematický fanda a v druhé je to celou šestku děsná práce, protože tam učí typ "naučíme se poučku a použijeme ji"
|
štěpánka | •
|
(23.3.2010 20:04:00) Martino, umím si to představit úplně přesně. Učím matematiku na víceletém gymnáziu a šílím např. u rovnic. A právě proto jsem to napsala. Na peďáku by jim snad někdo mohl pořádně vysvětlit, jak řešit lineární rovnice, aby mi je pak děti v nižších ročnících gymplu neřešily odhadem. K čemu jsou integrály a derivace, když holka (kluk) učitelka (učitel) neumí ani rovnici například: 2x - 3 = -5x + 12. Taky by je někdo mohl naučit, jak hezká práce je naučit děti pracovat s množinami předtím, než množ.symboly zavedou v geometrii, nebo jak na slovní úlohu, aby zápis nepřipomínal slohové cvičení a tak bych mohla pokračovat.... až do jednoho z mnoha nekonečen.
|
Martina, 2 kluci |
|
(24.3.2010 10:46:41) Tak to si rozumíme naprosto přesně Učit děti slovní úlohy na druhém stupni a vyhnat jim z hlavy, že STRAŠNĚ, ALE FAKT STRAŠNĚ záleží na krasopisném zápise, to mě ničí snad ze všeho nejvíc. Rovnice v osnovách 1. stupně považuju za nestoudnost, nějaký "x" je nad síly dítěte v tomhle věku. Takže zbývá je řešit odhadem a naučit se jako opička 4 postupy, aby mi to vycházelo...strašný. Mě by stačilo, kdyby uměly při příchodu +,-, ., :, chápaly by rozdílnost mezi "o něco méně, několikrát méně, o něco víc, několikrát víc", základní geom. obrazce a jednostky...fakt by mi to asi stačilo.
|
štěpánka | •
|
(24.3.2010 21:29:35) Martino - souhlas. Nejhorší není děti něco naučit, nejhorší je - odnaučit zlozvyky, kteé jim zabetonují do hlavy NĚKTERÉ učitelky na 1. stupni. Já to považuji za chybu pedagogických fakult. Tam je mořili integrálním počtem, ale základní věci je nenaučili!!!
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(10.6.2010 21:52:00) Martino, tak to je celkem vtipný, páč já mám opačnej problém. Učim na prvnim stupni a řada dětí mi slovní úlohy počítá bez zápisu nebo se zápisem typu poznámka pod textem či náčrtek, což mně připadá ideální, protože tak to lidi řeší i v reálnym životě, ale furt při tom mám v hlavě brouka, jestli jim pak učka na druhym stupni nebude vytýkat, že si nedělaj zápis učebnicovýho typu. To je totiž zas takovej syndrom některých učitelek na prvním stupni - že chtěj učit věci, který jsou využitelný v praxi, ale maj za úkol taky připravovat děti na způsob práce na druhym stupni (kterej může bejt z jejich pohledu úplně mimo, ale je třeba ho respektovat, páč jinak by to odnášely děti)...
|
|
|
|
|
|
|
Poly |
|
(23.3.2010 14:35:04) Nevím, jak to mají na jiných PdF. V Hradci Králové byla "všeobecná " matematika (výroková logika, teorie množin, dělitelnost, celá, racionální, přirozená číslo, číselné soustavy, diofantovské rovnice...), pak geometrie - klasické učivo ze ZŠ, okrajově perspektiva, tělesa...) a didaktika matematiky (jak se to má učit, postupy...). Mě osobně matematika také nikdy nepřirostla k srdci. Musela jsem si vzít doučování, abych do toho pronikla. Pak to už celkem šlo (mluvím tedy o té všeobecné a trochu o geometrii). Didaktika je jasná. Samotné učivo prvního stupně ZŠ jde v pohodě zvládnout a pochopit. Pokud zakladatelka zvládne VŠ a státnice z matematiky tak by neměla v praxi nic pokazit - co se týče vědomostí i postupů při samotném učení. Bude vědět jak má postupovat při učení dětí(z čeho vycházet, co jím říc nejprve, co potom...)Bude mít i příslušné vědomosti. V praxi se potom bude soustředit na svůj ročník, bude mít kolem sebe zkušené kolegyně a nebude probírat s žáky výroovou logiku, takže prvnostupňově učivo určitě v pohodě zvládne. Samozřejmě svůj styl učení si bude muset nalézt sama. Ale to každá učitelka. Přijímačky jsou na fakultách různé. Zjistěte si to konkrétně tam, kam se chcete hlásit. Přeji mnoho úspěchů.
|
vendyna (Janinka + Alenka) |
|
(23.3.2010 15:21:31) Jsem zvažovala, jestli obětovat čas a všechno to tu vypisovat, ale tys to udělala za mě. Stejný obsah matematiky je i na učitelství pro I.st ZŠ na PF UJEP (Ústí nad Labem). Dalo se to zvládnout. Pan profesor Bělík tu výrokovou logiku prostě do nás "narval", jeho přednášky jsem absolvovala jako dálkařka. Dalo se to. Zbytek matematiky jsem už byla na denním studiu, přístup k nám byl stejný. Na státnice jsme se museli zpaměti našprtat neskutečné množství různých definic, ale fakt se to dalo. Didaktika byla v poho, já už ale přišla na školu z praxe, ostatní holky asi trochu tápaly,páč sama praxe studentů je zoufale, zoufale nedostačující.
Ještě bych zmínila statistiku ( i když ta snad nebyla přímo součástí matematiky, nepamatuju si). Ale statistika měla úroveň pod psa, děs.
viz. http://souralova.blog.idnes.cz/c/70026/Byl-jednou-jeden-ucitel.html
|
vendyna (Janinka + Alenka) |
|
(23.3.2010 15:27:10) proč?
|
|
štěpánka | •
|
(23.3.2010 18:20:29) Cairo, proč? To soudíš z tohoto příspěvku?
|
vendyna (Janinka + Alenka) |
|
(23.3.2010 18:58:24) možná z toho článku na blogu, já tam uvedla, že jsem na gymplu matematiku neměla ráda a Caira usoudila, že jsem asi tupec. Myslim, že tupec nejsem, červenej diplom mi utekl kvůli jedné jediné trojce (bohužel právě z první zkoušky matematiky) Caira si zřejmě myslí, že integrály jsou základem počtů na I.st. ZŠ
|
|
|
|
|
Ananta |
|
(23.3.2010 15:28:56) Děkuji moc za informace, to jsem přesně chtěla vědět
|
|
|
kotyk |
|
(23.3.2010 14:56:10) Jážiškote, nekamarádíš se s matikou a chceš jí učit? Něco ve smyslu neumí tak učí ? Takový učitelky jsem měla dvě, jednu vlastní, jedna patřila hlídanému dítku a byl to děs. Příklady se mohly počítat právě tím jedním způsobem, útvary se rýsovaly právě tím jedním jediným způsobem, když došlo na otázku, orosilo se jí čelo nebo vybuchla jak puma, protože buď nevěděla nebo se jí to za tu dobu vykouřilo z hlavy. Fakt byla radost se učit. teda ta moje vlastní byla ze staré školy a už pár šílených dětí viděla, takže mi po počátečních neshodách dala pokoj, ale ta druhá, to byl vážně exemplář Navíc se jí děti bály.
|
Edna0001 |
|
(23.3.2010 16:05:52) Vzhledem k tomu, že na 1. stupni učí učitel děti ve třídě(až na drobné výjimky)všechny předměty, těžko se najde takový učitel, který má zálibu ve všech předmětech, které musí učit. Mě šla matika na SŠ pod psa, takže jsem se jí při nástupu na VŠ (Ped. fakulta České Budějovice - 1. stupeň)dost bála, zvládla jsem ji ale bez větších problémů.
|
|
|
Kety1 |
|
(23.3.2010 15:17:45) Je to jak kde. Někde hrůza, jinde to jde. Před cca dvanácti lety jsem se pokusila dálkově vystudovat první stupeň v Brně. Po několika přednáškách z matematiky jsem v děsu prchla a víc jsem se na tu školu nevrátila. Připadalo mně, že ten přednášející mluví španělsky, hotová hrůza. Pak jsem si v pohodě vystudovala dálkově pětiletou předškolní pedagogiku v Praze a teď si na téže fakultě (UK) dodělávám rozdílové studium v rámci celoživotního vzdělávání, abych měla plnou kvalifikaci i na první stupeň. Zatím jsem tedy v prvním ročníku (je to na 3) a matematikou jsem nadšená, jsou to vesměs logické problémy, které musíme řešit, žádné biflování nesmyslných definic, které zapomeneš, ale praktické úkoly ze života. Je to cca na úrovni druhostupňové matematiky. Tak jen doufám, že se to nějak nezdramatizuje. Trochu jsem udivená, že nemáme žádné cizí jazyky (to bych konečně v něčem excelovala), ale asi to nemá kdo přednášet. A pro doplnění – moje základy z matiky jsou prachbídné, chodila jsem na střední pedagogickou školu a tam se matika rozhodně nehrotí, měli jsme ji jen v prváku, ve druháku rozvíjení matematických představ u dětí (didaktika) a pak už byla matika volitelná, tak jsem s úlevou šla na dějepis
|
|
Ananta |
|
(23.3.2010 15:35:19) Děkuji moc za odpovědi. Pro skeptiky, jedná se o studium speciální pedagogiky, takže opravdu jde víc o to jak učit. Sčítat, odčítat a podobné základní operace, které se na speciálních školách učí jsou snad k zvládnutí
|
|
Andrýsek1 + 2 |
|
(23.3.2010 19:20:33) Z jiného soudku, já měla na prvním stupni, od první třídy učitelku Slovenku, česky teda moc nevládla, následky v češtině, které na nás spáchala si nesu do dneška. Pokud tomu moc nevládneš, jak píšeš, tak spíš zauvažuj o jiné profesi, dětem by to moc neprospělo.
|
|
Marcela+Tobiáš 01/2008 | •
|
(23.3.2010 21:15:42) Co požadují můžu říct naprosto přesně v Olomouci a v Brně,i když jde fakt o 1st.ZŠ, tak ti, co nemají gympl, tak dost tápou, předmětem zkoušky jsu i derivace a integrály, což podle mně není nejtěžší ale třeba kardiální ordinální čísla, kombinatorika atd. Přijímačky děláš z TSP tam je taková logická matika. Řekla bych že gymplák to zvládne ok, je tam ale i trochu VŠ matiky. Nevím jak to bylo dřív ale ted to tam tak je, studuji dvě kámošky, jedna Brno, druhá Olomouc, já v OL mám matiku a fyziku pro 2.stupen a to je vyloženě VŠ matika a fyzika
|
adriM+M+N |
|
(23.3.2010 22:21:09) Tak já si myslím co už je psáno v nějakém příspěvku výše, že vzhledem k tomu,že učitel 1. stupně ZŠ učí všechny předměty, pochybuji že všichni mají každý do jednoho přirostlý k srdci... Prostě některé jsou každému blíž a některé dál. Já mám v rodině slečnu,která studuje 2. rokem také učitelku 1. stupně a docela průser u ní byl, že na SŠ zdravot. rázu matiku měli hodně málo. Takže se v prváku doučovala a zkoušky napodruhé udělala. Myslím,že už do toho více vidí a problém byl ten,že to na SŠ tolik neměla..Ale každopádně jednoduché to pro ni není,docela se bojí dalších zkoušek právě z té matiky,ale já jí věřím,že to zvládne
|
|
|
|