JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(19.9.2010 16:52:37) Nějak mi uniká, proč dcera to kapesný má Jak jste došli k tomu, že ho potřebuje?
Když jdu s dětma na nákup, mají možnost vybrat si jednu věc, do dvaceti Kč. Když se dohodnou na něčem většim dohromady (do 40ti Kč), OK. Kapesný jim dávám nepravidelně stylem když mi u nás ve vsi doběhnou pro něco do obchodu a zbyde jim pár drobných, tak si to daj do kasičky a příště až je pro něco pošlu, tak si k tomu koupí třeba nanuka... Do školy i ze školy je vozim autem, tak jinak ke kapesnýmu nevidim důvod. Děti, co ze školy jezdí samy busem, dostávaj nějaký drobáky, aby si mohly koupit nějakou sušenku cestou ze školy.
|
Hudba Ainur |
|
(19.9.2010 17:05:08) JENO, dcerce jsme kapesné dali, protože mám pocit, že v tomto věku už by se měla začít učit o hodnotě peněz a věcí. Chceme, aby si zautomatizovala, že z toho co vydělá (zatím tedy dostane), by měla část jít na dlouhodobé spoření (chci si koupit byt), část na krátkodobé (za tři měsíce roku budu potřebovat nové boty na zimu) a zbytek má na spotřebu (zaplatím nájem a nezbytné poplatky, koupím jídlo a pak můžu jít do kina). Ty příklady jsou trochu nadneseně řečeny, samozřejmě
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(19.9.2010 17:19:03) Tak jednak jí podsouváte systém, kterej jí třeba vůbec není vlastní a říkáte jí přesně kolik na co... na tom se teda moc nenaučí. Osobně bych ji nechala, ať si nejdřív sama vyzkouší, co si tak asi za 10Kč může pořídit a aby časem došla k tomu, jestli ta lízátka fakt potřebuje, nebo by radši něco pořádnějšího, na co si ale bude muset ušetřit. Ale to je čistě vaše věc, takže dělejte, jak uznáte za vhodný, já píšu jen názor.
A druhak bych jí vytvořila příležitost, aby si mohla něco koupit sama, páč tohle mi přijde na hlavu. Předpokládám, že nějakej systém na nákup dobrot už beztak máte zavedenej (buď jste jim dosud při velkym nákupu dobroty nekupovali, a pak to aspoň trochu dává smysl), nebo kupovali, a pak to smysl nedává. Ale měnit to, kvůli tomu, že v kalendáři proběhlo datum 1. září, v tom mi chybí nějakej skutečnej podnět - důvod, proč dělat změnu. To by pak stejnym způsobem mohly děti přijít s tim, že 18. listopadu bude datum, kdy je maminka bude nosit na zádech... nevim, jestli to píšu srozumitelně, ale chápu spíš pohnutky, který reagujou na nějakou skutečnou potřebu, než číslo v kalendáři To by se totiž taky mnohem líp vysvětlovala mladším sourozencům, kdyby existoval smysluplnej důvod - např. "Ano, ségra dostává peníze proto, že když chodí ze školy, už nemá žádnou svačinu a když dostane chuť na nějakou dobrůtku, nemá s sebou maminku, která by jí to koupila. Peníze jí nevyjdou na každej den, ale jen občas na jednu sušenku, protože peníze je potřeba taky šetřit. Ty ještě nikam sám nechodíš, tak se vždycky můžeš dohodnout se mnou, jestli ten den něco můžem pořídit, nebo ne.
|
daba+holčička |
|
(19.9.2010 19:21:42) já si taky myslím, že kapesné by dcera měla použít ve chvíli, kdy tě nemá za zadkem, pokud takové situace nenastávají, tak ho ještě nepotřebuje. Na nákup vytoužené hračky mimo narozeniny apod si může uspořit do prasátka peníze co dostane od babiček apod. Ale takové prasátko by měl mít i bráška. Zas to, že ségra může dlabat na nákupu Brumíka, jelikož už chodí do školy musí bejt tomu pětiletýmu dost divný
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.9.2010 17:26:49) valíte toho na ni moc najednou, napřed si potřebuje vyzkoušet, že se musí neutratit pětikoruna za týden, aby z toho byly za dva týdny ty pětikoruny dvě, a taky pro tak malý dítě je dost mimo plánovat dlouhodobě, oni nemají stejný vnímání času jako dospělí, takže za stráááášně dlouho je pro ně za týden a strááááášně moc peněz je pro ně stovka. Zatím nemá orientaci v číslech ani v čase, tak jí prostě dávej tolik, kolik potřebuje, a nebo týdně třeba 10 korun a ona si zvykne na to, jak se penízky kutálí a k čemu se hodí. Ale musí mít možnost to utratit, po svým. jinak v tomto věku se finanční výchova ještě fakt nedá dělat, je brzo, počkej, až bude umět počítat a uvědomí si čas (mají s tím potíže i mnohem starší děti)
|
kaMyš |
|
(19.9.2010 18:53:24) Yuki, nevím, jestli v tomhle nemá orientaci v číslech a v čase - může to tak být, děti jsou různé, ale nemusí... Ve věku první třídy můj nejstarší dostával kapesné už docela dlouho a měl za sebou i situaci, kdy si skoro všechno utratil za blbosti, takže neměl na co sáhnout. V sedmi letech si přesně spočítá, za jak dlouho bude mít na kapesném kolik peněz a šetří jak strýček Skrblík Ahoj Leny, čtu, že u vás to proběhlo podobně, nejdřív prievan v peňaženke a pak šetření Jinak co se té konkrétní situace týče, tak se mi líbí, co píše Jena - držet se zavedeného postupu při velkém nákupu. U nás třeba děti při velkém nákupu vždycky dostaly jednu věc. A pokud si přinesly vlastní našetřené peníze, mohly si koupit něco dalšího.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.9.2010 19:08:43) děti v tomto věku ovládají čísla maximálně v desítkách, takže orientace ve větších číslech je opradu těžká. Jasně, uvědomit si, že šetřením budou mít "moc neboli větší číslo, kterýmu už nerozumí", to zvládnou, ale většna z nich nerozezná nijak přesně rozdíl mezi stovkou a tisícem - poznají, že je to větší, ale představu, k čemu to je, tu opravdu nemají (moje děti jsou ofidiálně nadprůměrně chytrý na matematiku a stejně tuto orientaci v první třídě neměly)
ale přesně - chce to mít možnost zkus´šenosti s utracenýma penězma a tím pádem nemožností koupit si něco, to naučí víc než nějaký škatulkování "na někdy"
|
|
|
|
|
|