Vítr z hor |
|
(22.3.2013 8:22:19) Jak nejefektivněji vysvětlit dětem, že je důležitější, jaký člověk je, než co má?
Příhoda: Jedna dcera (Evženie) si vzala do školky kýčovitého růžového koně posetého flitry, jistá dívka (Kunhuta) ve školce po něm skočila, vzala jí ho a oznámila, že si ho vezme domů. A vzala. Evženie údajně hlásila událost učitelce, ta nereagovala. Evženie byla již před odchodem z domova řádně poučena, že do školky se hračky nemají nosit (ale ostatní děti je nosí), že o koně může přijít. Je si zcela vědoma, že to neměla dělat a předpokládám, že je z nošení hraček vyléčena. Dále se v tom nehodlám nimrat, nechci vyvolávat v dceři pocity viny za to, že jí někdo jiný něco sebral, navíc se mi ulevilo, že růžový kůň je pryč. Toto je uzavřeno, neřeším.
Problém: Dívku Kunhutu znám, často si vymýšlí, bere dětem hračky a ráda vystavuje na odiv, co má. Snaží se vyhýbat nepříjemným úkolům, ráda vše hodí na ostatní děti. Prostě výkvět roztomilosti. Dívka není můj problém, neřeším.
Druhá dcera (Eulálie), dvojče ve stejné třídě Kunhutu nekriticky obdivuje, touží po přátelství s ní, doslova proto, že má spoustu krásných věcí a šatů. Vůbec jí nevadí, že se Kunhuta chová "amorálně" (jestli se to dá o tak malém dítěti říct), a že sebrala její vlastní sestře hračku. Pro Eulálii jsou věci, hračky, šaty a podobně dlouhodobě vysoko na žebříčku hodnot. Už dlouho "cedím krev", abych jí vysvětlila, že na něčem záleží opravdu hodně a na něčem zase tak moc ne. Někdy mám pocit, že se mi to docela daří, ale po včerejšku zase přišla studená sprcha. Většinu času tráví (kromě školky) se mnou a s mou rodinou, dostávají celkem přiměřeně dárků (hlavně přiměřeně rozdělených na knihy, zážitky, kulturu, pomůcky pro rozvoj a kraviny dle vlastního výběru). My jsme spíš intelektuálně, zahradnicky, kulturně a kutilsky zaměřená rodina a je nám obecně naprosto jedno, co kdo má nebo ne.
Horší je to s otcem, ten si děti "kupuje" hračkami. Když chtějí děti novou barbie nebo poníka, řekne jen "ano, dceruško" (nekecám) a koupí. Děti si hračky nesmějí nosit domů, takže s očima navrch hlavy vykládají, co všechno u táty mají. Taky jsem si všimla, že u nich podporuje přátelství na bázi vlastnictví – "děti pozvala XY, což je holčička, která má sbírku poníků, které mají Evženie a Eulálie tak rády, bylo by dobré, kdyby spolu kamarádily". Na můj dotaz si však děti žádnou XY nevybavují...
Nechápu: Proč sakra Eulálie pořád obdivuje Kunhutu a jak jí vysvětlit, na čem opravdu záleží?
(P.S. Nicky pro mé děti před lety laskavě vymyslela jedna přispěvatelka rodiny)
|
Girili |
|
(22.3.2013 8:32:22) To asi rychle a instantni reseni nema. Rekla bych dal vytrvat ve vychovnem pusobeni, vysvetlovat zejmena na prikladech a pockat, az z toho Eulalie vyroste? A mozna si tise prat, aby Kunhuta sebrala nejakou hracku i Eulalii.
Delas to dobre.
|
Vítr z hor |
|
(22.3.2013 8:39:05) Helemese, to je dobrý nápad. Byl by tu ještě jeden kůň, modrý a posetý flitry
|
Sněhurka s pár trpaslíkama |
|
(22.3.2013 8:51:13) A pak Kunhutu donutit, ať oba poníky vrátí
Taky tu máme jednoho obrovského růžového poníka s fialovými vlasy, ale radši ho vyhodím, než ho nechat rozmazlené nafoukané zlodějce. Zřejmě její rodiče už nemají přehled o tom, co jejich holka má, nějak je mi proti srsti, že by dcerku nemotivovali hračku vrátit
|
briliantacek+2(07,10) |
|
(22.3.2013 9:06:08) Jsou tací co nemotivují... Jak jsem psala, námholčička omylerm vzala punčošky a maminka jí je klíďo ještě oblékla do školky.. Když jsme se bránili, tak je prostě druhý den, nevyprané, hodili do skříňky... a to prosím všechno podepisuju
|
Sněhurka s pár trpaslíkama |
|
(22.3.2013 9:40:46) Pak se můžem divit, proč se tak některé děti chovají co Rodiče by fakt zasloužili
|
|
|
|
Girili |
|
(22.3.2013 8:52:18) Hele, ale jinak si taky, podobne jako holky nize, myslim, ze tohle sebrani kone by se asi resit melo. Sice riziko holky znaly, ale rekla bych, ze to by se dalo vztahovat spis na zniceni nebo ztratu hracky, ale kdyz se primo vi, kdo tu hracku vzal... Nenechala bych tak male holky v tom, ze tenhle svet je az tak nespravedlivy. ;-) Takze klidne at Kunhuta silene flitrovaneho modreho konika Eulalii vezme, ale resila bych oba kone.
|
|
|
|
susu | •
|
(22.3.2013 8:32:28) Veveru, jednak bych teda trvala na tom, že Kunhuta musí poníka vrátit a klidně bych to řešila s maminkou a učitelkou. Jinak si myslím, že z toho děti trochu časem vyrostou, pokud jim budeš vysvětlovat, co je důležitější. V tomto věku jsou pro ně prostě věci docela podstatné. A taky mi přijde, že pokud po nich příliš touží a marně, že je to do budoucna horší a jejich závislost budě v dospělosti větší.
|
|
briliantacek+2(07,10) |
|
(22.3.2013 8:32:50) Nevím jak dcerku odnaučit obdivovat KUnhutu ( Dcer přezdívky se mi motají), ale nemyslím, že bys měla poníka Kunhutě nechat.. Nedávno jsme řešili podobné. Jedné zoufalé mamince jsem půjčila punčošky, aby její dcera mohla jít na vystoupení školky.. Maminka po nějaké dobbě dala své dceři punčošky, aby je vrátila.. Bohužel holčička to popletla a vrátila to jiné Báře.. Ta si bez potíží punčošky vzala, i když ta naše se bránila, že jsou její... No nechala jsem to být, dokud si jiná Bára v punčoškách nedorazila do školky a tu moji Báru neprovokovala.. Moje dcera byla neštastná. Nejdřív jsem to mchtěla nechat být, nedělat "problémy".. ale když holka i přede mnou odmítla moji dceru vůbec vyslechnout a ohrnovala nad ní nosánek, že jsou prostě už její.. něco se zlomilo a šla jsem za p. učitelkou.. Přeci nemůžu dávat dceři takovýto příklad. Když si nechá něco vzít a nebrání se co jí to naučí??? Že jí budou děti brát pak všechno, protože mlčí? A co ta druhý Bára? Bude si ymslet, že si může vzít co chce?? To teda ne.. A to ty teď učíš Kunhutu.. Líbí se jí poník, tak si ho vezme.. je její.. A co pak? Co ve škole? Bude se jí líbit peněženka, tak si jí vezme?? Nebo co??
|
susu | •
|
(22.3.2013 8:34:00) Jo jo, vidím, že jsme se shodly.
|
|
|
Vítr z hor |
|
(22.3.2013 8:48:42) Nechci psát podrobnosti, ale Kunhuta mi neuteče, brzy s ní budu pracovat. Samozřejmě, že mi dlouhodobě vadí, jak se chová a tuším v ní zárodek obecní šikany. Jenže to je tak trochu moje parketa a věřte, že budu důsledná. Dnes budu taky mluvit s učitelkou (nechala jsem jí včera vzkaz), tak třeba už bude kůň vyřešený. Koně nechci řešit jako "Kunhuta sebrala Evženii koně", ale "Kunhuta si nesmí zvykat, že je normální vymýšlet si a brát dětem věci".
Můj problém je Eulálie...
|
Girili |
|
(22.3.2013 8:59:20) Jasne. Ale tvym cilem by taky nemelo primarne byt vychovavat Kunhutu - "Nesmi si zvykat brat cizi veci." Jako i sdelit svym dceram, ze svet je prece jen trochu spravedlive misto a zlo by melo byt potrestano. Nebezpecne mi na tom neprijde, ze Evzenie prisla o konika (take bych byla rada, ze je ta prisernost pryc), ale bala bych se, aby holky neprisly o iluze a nezvykly si, ze stejne je vsechno jedno, proc se snazit, kdyz spravedlnost neexistuje a spatnym lidem vse prochazi. Eulalii jinak resis dobre, jen to nepujde rychle. Vyroste z toho.
|
Markéta s párkem | •
|
(22.3.2013 11:00:56) Já to pochopila tak, že se k zakladatelce Kunhuta nějak dostane a pak jí bude řešit. Třeba že jí bude učit ve škole nebo ji bude mít ve skautském odddíle nebo za sousedku.
|
|
|
briliantacek+2(07,10) |
|
(22.3.2013 9:00:33) Úplně totožný problém jako s Eulálií nemáme. S jinou holčičkou měla naše Barča teď taky potíže. Holčička jí ponižovala, hanila jí obrázky, postavený domeček, brala hračky a tak podobně. Za značného přispění holčičky s punčoškami... Stále jsem opakovala, že se nemá nechat, že se musí bránit nebo prostě odejít. Ale ona se furt trápila, že nesjou kamarádky.. Párkrát si to k sdci vzala a řekla, že je ta rtozumější a odešla, ale drhý den to samé. Tak jsem to řekla učitelce. Ta mi prozradila, že ona holčička si takhle často najde někoho "slabšího" a zvedá si sebevědomí. Lehce nepřímo zasáhla a je to OK.. Ale když jde o obdiv, to nevím. Zkus jí to prostě nadále opakovat, jak to není hezké chování a že Kunhuta není hodna obdivu, ba naopak.. Snad se to časem zlepší.. Nebo taky ne a Eilálie bude povaha, co potřebuje nějakou modlu ke ketré by vzhlížela.. a v dnešní době to bohužel nejsou zrovna obdivuhodné modly, ke kterým děti vzhlíží
|
|
Sněhurka s pár trpaslíkama |
|
(22.3.2013 9:01:05) Veveru, když to je právě to - dokud si Eulálie "nenabije čumáček" (a možná ani pak ne), případně z toho nevyroste, tak ji to nepustí. Podle toho, co píšeš, tak ji vedeš dobře. Čím víc ji budeš od kamarádství s Kunhutou zrazovat, tím víc k ní bude vzhlížet. Neříkám nečinně přihlížet, dát najevo nesouhlas, ale zároveň při své dceří stát a respektovat ji, i když se ti to nelíbí, jinak bys mohla ztratit její důvěru. Možná najít tematickou pohádku, kde se podobné kamarádství nachází a nebo nějaké trošku jiné (teď mě třeba napadá pohádka Jahůdka: Hra je důležitá a Miláček miláčků, tam se přátelstvím a chováním zabývají, ačkoliv je to jiný případ, ale jistou podobnost tam vidím). Stejně tak pohádky o poníkách - tam je toho o přátelství taky hodně, ale nemám moc přehled, co a kde je v kterém dílu (nebaví mě na to koukat )
|
Markéta s párkem | •
|
(22.3.2013 11:03:49) V Říši loutek jsme kdysi byli na představení, jak se s Kozou jako kamarádilo jiné zvíře, ale ve skutečnosti KOzu kazilo a poňoukalo ke špatnostem. Ta Koza to pak odnesla, ale na konci "prohlédla".
Jinak taky doporučuji nezakazovat, ale jen v klidu (to je právě moje slabina) vysvětlovat, co konkrétně se ti na Kunhutě nelíbí.
|
|
daba+holčička |
|
(22.3.2013 13:28:26) nebo Pejsek a kočička - o noční košilce
|
|
|
Líza |
|
(22.3.2013 12:16:33) Veveru, tvůj postoj mi přijde zvláštní, tvůj problém je dcera, která Kunhutu obdivuje, ale za práva dcery, která byla okradena, se nepostavíš? Co když ta dcera, která dává tak nadměrnou hodnotu věcem, to dělá jako protiváhu tvého postoje, protože ty je neřešíš, i když bys měla? A z tvé poznámky, že Kunhuta se ti dostane do ruky, mě teda trochu zamrazilo.
|
. | •
|
(22.3.2013 15:32:14) Souhlas. Lízin komentář by neměl zapadnout.
|
|
Vítr z hor |
|
(23.3.2013 13:55:41) Psala jsem, že s Kunhutou budu pracovat, ne, že se mi dostane do ruky. Může ti to připadat jako totéž, ale tvé překroucené vyjádření zní dosti výhružně, skoro, jako bysis myslela, že se jí hodlám mstít.
Mimochodem: už jsem s ní pracovala – šlo o ochranu před agresí namířenou proti ní, respektive spíše před strachem z agrese.
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(22.3.2013 9:51:51) To je hrozný. Ještě u dítěte to člověku nepřipadá tak strašné, ale jak je v tom dospělý Tuhle mi vyprávěla kolegyně, jak jí nějaké dítě bagrovalo kabelku, zatímco ho kryla a hlídala jeho matka
|
susu | •
|
(22.3.2013 9:54:41) Já na jedné dětské akci viděla taky matku, jak děti posílá krást ty odměny do soutěží. Dítko jednou soutěžilo, pak si několikrát přišlo pro odměnu, jako že si nemůže vybrat. A matka nenápadně taky pár věcí sebrala, jako že je dítku ukazuje.
|
|
|
|