Martina, 3 synové |
|
(16.10.2014 22:34:32) Náš dyslektik tedy nebyl ve speciální třídě, ale hned zkraje jsem mu vysvětlila, že ani při nejlepší snaze nebude mít lepší známky než 3, a i ta byla hodně vydřená.
O to to bylo horší, že jeho mladší bratři měli samé 1 jen tak zlehka.
Ale byla to dobrá škola života a naučilo ho to houževnatosti a píli.
|
jentak | •
|
(17.10.2014 9:48:16) No - můj syn, kdyby měl samý trojky, tak se vykašle na školu a rozhodně dřít nebude. Proč by dyslektik nemohl mít jedničky? No to mi vysvětli.
|
Eržika. |
|
(17.10.2014 10:12:26) jentak - přesně pokud by měl mít syn jiné než slovní hodnocení, tak má porád "špatné" známky, a tak by se na všechno vybodnul. U něj je třeba hodnotit posun dopředu. Po základce půjde do učení do nějakého manuálního oboru - je velmi zručný a pečlivý, a má výborné prostorové vidění.
|
jentak | •
|
(17.10.2014 10:20:17) Tak můj syn má vysoké IQ - tudíž na školu má - bohužel on je dyspraktik a je absolutně levý jak šavle. Jemu pomohlo, že přesně ví, jaký je jeho problém a kde je a umí se ozvat - a ve škole to vědí pochopitelně taky. Ale taky ví, že se mu nemohou tolerovat chyby. Tedy - on zná 100% všechna gram. pravidla, která doposud probírali a pokud má čas na zdůvodnění, umí zdůvodnit úplně všechno - a správně.
|
|
|
Federika |
|
(17.10.2014 11:26:39) Jentak, jak už tady padlo, hodně záleží na rodičích. Já bych si pro svý děti v žádným případě nepřála jedničky, pokud by měly nějakou poruchu (mají) a přitom nejsou schopný napsat text bez chyby. Ano,chtěla bych,aby se to zohledňovalo, aby případně měly větší čas na kontrolu, aby jim byl umožněn takovej postup, díky kterýmu by to zvládaly -a pokud ne, tak aby s tímto přístupem holt měly takovou známku,jaká jim za jejich výkon vyjde. Přála bych si to tak proto,že je tohle prostě falešný, později a pak v životě na to ohled brát nikdo nebude a je třeba, aby si to to dítě postupem času uvědomilo,aby vědělo,že na stejnej výkon jako dítě, člověk bez poruchy, musí vyvinou nesrovnatelně vyšší úsilí, případně toho není schopno vůbec. Takže pokud nejde vylepšit trojka, dobře, vím o svých limitech a tomu budu později taky přizpůsobovat výběr další školy apod. Nebo se budu pídit po veškerých možnostech,jak poruchu překonat,přelstít, částečně odbourat atd..A vím,že to jde, byť jsou na tom samozřejmě vždycky líp ty děti,který dokážou tu poruchu kompenzovat vyšší inteligencí.
|
Hanka36 |
|
(17.10.2014 12:08:11) Federiko, nevím jestli někde zaznělo, že bych chtěla aby měl syn jedničky za opis s chybama. Já jsem se pídila po informacích, jak to mají jiní se známkováním pokud mají taky nějakou poruchu. A to jsem se taky dozvěděla.
Jsem ráda, že alespoň za čtení nedostává zhoršenou známku, přestože neříká r a ř a asi hned tak říkat nebude.
A ve vyšším věku, si myslím, to že bude mít chyby v opisu a diktátu až tak vadit nebude, alespoň doufám, že v odborných předmětech ho to nebude omezovat, poznámky si napíše na NB.
|
Federika |
|
(17.10.2014 12:16:47) to nebylo Hanko konkrétně na tebe. Jen kolem sebe často vidím,že se rodiče ohání "dys" z poradny, v ruce papíry, kterýma mávají:" náš Pepíček nemůže dostat kuli,protože on je přece "dys". A to je nesmysl, Pepíčkova porucha by měla bejt zohledněna, to ano,ale jen do tý míry, že by se mu mělo pomoct, aby i Pepíček nějakým způsobem zvládal napsat dopis,diktát, opsat text, vypočítal matiku. Určitě ne tak,že bych Pepíčkovi dala jedničky a omlouvala ho,že on chudák toho vlastně není schopnej. Opět, není na tebe, Hanko..
|
jentak | •
|
(17.10.2014 12:18:27) To samozřejmě - proto papír mám, aby syn mohl požadovat delší čas na vypracování těch kterých úkolů a aby učitelka zohlednila jeho dys. ......., ovšem nikdy mu nezohlední neznalost - a to je sakra rozdíl.
|
|
|
|
jentak | •
|
(17.10.2014 12:12:22) Federiko - rozhodně nebudu tolerovat trojky jen proto, že mu učitel nevytvořil vhodné podmínky. Ano, jako někdo nevidí jako ostrovid, on je dys - s jeho inteligencí jako takovou to nemá co dělat. A když se podívám na střední - kolik tam mají třeba gramatiky? Téměř nic, vše je o literatuře a tam to zvládne v pohodě. A až bude psát nějakou školní práci, no tak si ji doma prostě párkrát po sobě přečte a chyby opraví a nebo ji napíše do PC, která ho na možné chyby upozorní. Čemu by to mělo vadit? Ničemu. No nejspíš se nikdy nebude živit jako učitel češtiny - no a co. Má poruchu pozornosti - no tak nebude u letectva na věži - a co?
|
Federika |
|
(17.10.2014 12:23:04) Jentak, oba moji kluci mají poruchy pozornosti. Nejstarší je na víceletým gymplu,hodně náročným a píšou diktáty na dvě A4, padají z nich kule i u dětí bez jakýchkoli "dys". A těch diktátů píšou hodně gramatiky mají taky hodně. Ale o to nejde. Mně třebav PPP řekli,že můj syn nemůže dělat sci testy, přijímačky na gympl. Že toho není schopen,prootže čte max, každý třetí slovo (vnímá) a než mu dojde zadání, uplyne ta jedna minuta,kterou má na vyřešení příkladu, doplnění textu apod a že mu napomůže ani ten relativně krátkej čas, kterej se poskytuje v případě doložení "dys".. Syn na gympl chtěl,tak jsme se půl roku věnovali tomu, že jsme "cvičili zadání",prostě jsem ho učila,na jaký slova se má v zadání soustředit,co je podstatný a co prostě nesmí vynechat. Dalo to velkou práci, ale zvládnul to. Přičemž ta schopnost mu tak úplně nezůstala, to zas ne,ale je to fakt lepší...
|
jentak | •
|
(17.10.2014 12:30:57) Federiko - problém pak je právě v tom u mého syna, že krom svých dys má i tu poruchu pozornosti. Tudíž je nutné s ním stále cvičit práci ve stresu na čas, musí se učit, jak udržet pozornost dost dlouhou dobu - zatím zvládá max. 20 minut, pak už ne, jak rozkládat text, aby pro něj byl pochopitelný a jak hledat své chyby s ohledem na dys. No a aby to zvládl, tak je třeba, aby kupř. pravidla znal jako když sype z rukávu - jinak nemá šanci. Jinak na gympl nepůjde, nevidím v tom žádný přínos pro něj - já myslím, že ty hrátky na náročnost nejsou moc k ničemu Ale to je pochopitelně můj názor - takže já se řídím dle svého a jiní zas dle svého.
|
Federika |
|
(17.10.2014 12:36:33) já mám "hrátky na náročnost ráda", proto budu ráda, když na víceletej gympl udám všechny svý tři děti, ale to je zase můj názor, o to nejde. Jinak to podle popisu děláš dobře, pokud dítě má nějakje problém,tak s emusí pracovat na jeho odstranění, zmírnění, odstranění největších problémů. Blbý je, když to rodič i dítě hodí za hlavu s tím, že "mám přece dys." On i ten učitel to potom často vzdá, je to práce navíc a nestojí mu to za to,
|
jentak | •
|
(17.10.2014 12:40:21) Tak samozřejmě se shodneme v tom, že nelze hodit práci s dys za hlavu s tím, že má dítě papír a to stačí. Nestačí. Naopak - je to obrovská a příšerná práce ze strany rodičů a toho dítěte - ale je to nutný a vyplatí se to, protože papír s dys... mu bude v dospělosti k ničemu. On se musí naučit s tím žít, pracovat a vědět, co a jak. A to nejde ze dne na den, je to denní mravenčí práce a aby to dítě vydrželo s pozitivní myslí, je nutné ho pozitivně motivovat, jinak se na to vykašle.
|
Federika |
|
(17.10.2014 12:52:44) hele, můj mladší syn je...nevím, jak to označit, nežije v reálným světě (ó, jak prozaicky to zní..) A dvě psycholožky mi nezávazně na sobě potvrdily, že to tak je a že se to nebude lepšit,ať s tím počítám.. Já se s tím ale nesmířila Já ho taky musím jednou nějaký udat, přece mi nezůstane na krku
|
|
|
|
|
jentak | •
|
(17.10.2014 12:33:47) Poruchu pozornosti bude mít pořád, toho se nedá zbavit, ale naučí se po určitou dobu pozornost udržet a naučí se, že to zvládne regulovat - pokud ovšem nebude soustavně přetěžován.
|
|
|
|
úča | •
|
(17.10.2014 12:13:33) Přesně tak. Přičemž ale děti by nemusely být známkované vůbec, není to třeba k tomu, aby dostaly zpětnou vazbu. I mají (čím jsou menší tím víc) potřebu i právo být do určité míry chráněny před vichry venkovního světa, pokud jsou tyto příliš silné. To ale není ekvivalent k provozování falše, děti to stejně poznají a nepomůže jim to nijak. Měly by vědět, že známka, když už je, je jen a pouze hodnocení momentální kvality odvedené práce. Ničeho jiného a její význam je dílčí. Velmi dílčí, někdy i marginální. O tomhle jsem přesvědčená praxí ve škole a praxí matky poměrně dost dys-dětí.
|
jentak | •
|
(17.10.2014 12:16:22) Ale kvalita práce se neprokáže diktátem napsaný ve stresu a spěchu - hodnotí se to, zda to které dítě má znalosti a umí je aplikovat, pakliže na to bude mít dost času - tedy takového, který vzhledem ke svému handicapu potřebuje. Nevidím v tom nějaký rozpor.
|
Federika |
|
(17.10.2014 12:17:57) Jentak, proti tomu nic nemám, samozřejmě...
|
|
úča | •
|
(17.10.2014 16:14:39) Já jsem o diktátech vůbec nic neříkala. Osobně je pokládám pro dys- prvostupňové děti za kontraproduktivní a celkově je diktát spíš překonaná forma učení, ale za určitých podmínek může pro větší děti posloužit jako dobrá tréningová metoda.
|
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(17.10.2014 12:18:36) Na co potřebuješ jedničky? Jsou to jen čísla.
Pro mě ani pro kluka nebyly známky důležité, hlavně se musel naučit číst a psát, což sice trvalo o hodně déle než je běžné, ale číst se naučil výborně, s psaním a gramatikou je to trochu horší, ale nakonec zvládá i anglicky a německy to, co v práci potřebuje.
Lingvista a ani písmák z něj není a i v zaměstnání se často pozastavují nad jeho protokoly, ale on je s tím vyrovnaný. Nakonec má hlavně seřídit výrobní linku, že si objedná ve skladu s pravopisnými chybami mu tolerují.
|
jentak | •
|
(17.10.2014 12:21:23) Na co? No asi proto, že ve škole se známkuje a třeba proto, aby se dostal na školu, kterou potřebuje. Tam mu znalosti bez známek budou k prdu - tedy u přijímaček, protože jedním z kritérií jsou známky. A taky jako jeho motivace - jeho motivuje pochvala a povzbuzení - pokud to bude slovní hodnocení, nemám nic proti, když to jsou známky, tak to jsou pochopitelně jedničky - plus povzbuzení a chvála.
|
Federika |
|
(17.10.2014 12:23:32) na jakou školu dneska potřebuješ známky?
|
jentak | •
|
(17.10.2014 12:26:55) Na všechny. Součástí přijímaček nejsou jen testy, vysoké bodové ohodnocení jsou i známky z různých předmětů - podle odbornosti. Pochopitelně neznám přijímací řízení ze všech škol, takže mluvím jen ze své praxe a tak nenechám nic náhodě.
|
Federika |
|
(17.10.2014 12:28:02) na víceletej gympl máš nějaký body navíc,to ano. Jinak na střední školy, po devítce, dneska přijímají i děti se čtyřkama...
|
jentak | •
|
(17.10.2014 12:32:33) No jak na který. Dost jsem zírala, když jsem zjistila, že na místní průmyslovku na obor strojírenství se nedostali kluci s trojkama a průměrným testem. A to jsem myslela, že tam berou každýho. Prej - bývávalo, už si konečně můžeme vybírat, jak mi řekl ředitel.
|
|
Hanka36 |
|
(17.10.2014 12:33:10) Syna zajímá exrémně biologie, příroda, má znalosti o 100% lepší než já, takže ten gympl by určitě chtěl. Ale je v druhé třídě, takže tak.
|
sylvaina |
|
(17.10.2014 13:14:45) HM, naše je ve třetí, takže ty známky z češtiny už řešit musím. Právě, aby se dostala na ten gympl. Je tam takový nátřesk, že úplně každý bod u přijímaček je důležitý.
|
|
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(17.10.2014 12:36:06) Syn šel na průmyslovku, přestože ho lákali i na gympl, ale ta průmka pro něj byla lepší: stačila jim 1 z matiky a fyziky, na dyslexii ohledy brali.
|
jentak | •
|
(17.10.2014 12:37:21) No právě - protože na průmyslovce vcelku dyslexií nepovažují za závadu ve studiu příslušného oboru.
|
Federika |
|
(17.10.2014 12:38:38) jenže ne každý dítě s dyslexií je technicky zdatný..
|
jentak | •
|
(17.10.2014 12:42:41) To je pravda - o tom žádná. Však ono neplatí, že dítě s dyslexií má jít na průmyslovku. Proto jsem nechala udělat synovi dost podrobné testy, abych přesně znala jeho přednosti a jeho nedostatky, protože velikost IQ o tomto neříká vůbec nic. Tedy - syn své IQ nezná, ale ví, jaké přesně má přednosti a jako nedostatky - což je velmi nutné k tomu, aby s tím mohl pracovat - tedy nejen my, ale hlavně on.
|
|
Martina, 3 synové |
|
(17.10.2014 12:47:30) Právě - v tom je podstata: vybrečet děcku na základce jedničky je vcelku snadné, ale najít pro ně uplatnění v praxi je mnohem těžší.
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(17.10.2014 12:41:14) To mi řekla učitelka češtiny na Dni otevřených dveří: Mám pocit, že tady jsou dyslektici všichni, ale když donesete papír, budu ráda.
Když si šel syn do PPP pro potvrzení o dyslexii k maturitě, ptali se ho, kde má dítě , ale dali ho i fousatýmu.
|
Federika |
|
(17.10.2014 12:50:27) Martino, synovi v primě řekli, že pokud tam nemá někdo potvrzení o prokázaném "dys" hned na začátku,rozhodně na to nebudou před maturitou brát ohled. Že to právě pak zkouší půlka třídy a potvrzení psychologové sází raz dva bez problémů..
|
Martina, 3 synové |
|
(17.10.2014 12:55:24) To věřím, ale náš kluk měl potvrzení někdy od 3. třídy, do té doby jsme vcelku zvládali, i když s maximálním úsilím, on má sice poruchy učení docela silné, ale nadprůměrnou inteligenci, velkou trpělivost a klidnou povahu, to jsou jeho silné stránky.
Nakonec u maturity z češtiny zaválel a dostal 3, písemku mu pochopitelně hodnotili s úlevami.
|
|
jentak | •
|
(17.10.2014 12:55:34) No přesně, proč myslíš, že jsem žádala o podrobné testování v pětce - nejen kvůli maturitě, ale i kvůli přijímačkám - a třeba i kvůli srovnávacím testům.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|