Epepe |
|
(11.3.2016 8:23:27) Liv, jenomže to je hlubší otázka, jak se můžeme postarat např. o duševně nemocného jedince, celoživotně v péči rodiny či ústavů. Zvláštní škola, pak nějaký pokus o OU, celoživotní selhávání, možná nepochopení, v 18 automaticky přiklepnutý ID, nikdy nepracoval. Tohle jsme prostě jako společnost už po.rali dřív a takovému člověku můžeme "humánně" nabídnout jen doživotní PL.
|
Kudla2 |
|
(11.3.2016 8:25:29) Umami,
jak po.rali?
Jaké by tedy mělo být správné řešení?
|
Epepe |
|
(11.3.2016 8:28:58) Kdybych to věděla, tak se tu s vámi nebavím a zahřívám teplou židli místo Marksové. Ale třeba inkluze by mohla pomoct.
|
Kudla2 |
|
(11.3.2016 8:34:42) inkluze je takový kouzelný slovíčko, ale co si pod tím představit?
Existujou plány na to, jak úplně zrušit psychiatrické léčebny a ústavy a ty lidi "začlenit do komunity". To si vůbec neumím představit, jak by to mohlo fungovat (myslím plošně, u některých jednotlivců by to jistě možné bylo), ale nedovedu si představit, že ti lidé jsou vhozeni do normálního života a předpokládá se, že se"komunita" (jaká? třeba ve městě, kde se kolikrát neznaj ani sousedi na tý samý chodbě") o ně nějak postará a nějak je mezi sebe začlení (když lidi maj problém postarat se i o vlastní příbuzný - což jim v žádným případě nevyčítám - tak už vidím, jak se budou starat o cizího a navíc "blázna").
|
Epepe |
|
(11.3.2016 8:40:53) Myslela jsem tu tolik kritizovanou inkluzi ve školách. Tak jsem o tom začala přemýšlet z druhého konce ... Možná naše děti začnou jinakost chápat úplně jinak. A hlavně ti "jiní" dostanou naději na vzdělání. Akorát to musí pokračovat i inkluzí v zaměstnání. A ne rozdávat ID na běžícím pásu.
Ono je něco jiného, snést ve svém okolí nějakého bezejmeného "blázna" a Mařenku, co se mnou chodila na základku.
|
Kudla2 |
|
(11.3.2016 8:47:01) Umami,
no jo, ale co když to bude "ta děsná Mařena, kvůli který jsme se nenaučili celá třída skoro nic, protože pořád vyváděla, napadala spolužáky a asistentka ji nezvládala"?
My máme ve třídě taky jednu takovou "Mařenku", a tam je to v pohodě, má asistentku, rodiče se opravdu vzorně snažej a spolupracujou a kantoři taky. Takže určitě šance pro některý lidi to je, ale asi to nejde aplikovat úplně plošně, protože v momentě, kdy by to jedna z těch složek (kantor, rodiče, asistent) přestala zvládat, případně by to nefungovalo u toho dítěte natolik, že by rušilo výuku, tak by to bylo dost kontraproduktivní.
|
Epepe |
|
(11.3.2016 8:50:36) Kudlo, IMHO je vtip v tom, že teď je jedna Mařena v jedné třídě. Až to bude zvykem, tak to bude pro každého normálka. A hlavně, inkluze nemusí přece fungovat takto. Může to být např. třída s menším počtem žáků v běžné škole, atd.
|
Černá kronika |
|
(11.3.2016 8:54:37) Myslím, že bude problém ve financích, stát nebude moci uvolnit MŠ tolik peněz, aby mohly školy mít více tříd po méně dětech, tím pádem více učitelů a ke každému integrovanému asistenta pedagoga. Jako jo, myšlenka je to hezká, ale nevěřím, že to bude fungovat. Už jen proto, že každé dítě integrovat nejde, ale pokud na tom budou rodiče trvat, tak škola takové dítě přijmout musí. No nevím...
|
|
|
|
Lexi. |
|
(11.3.2016 9:45:06) "Myslela jsem tu tolik kritizovanou inkluzi ve školách. Tak jsem o tom začala přemýšlet z druhého konce ... Možná naše děti začnou jinakost chápat úplně jinak. "
- obávám se, že v tomto se inkluze hodně přeceňuje. Když jsem chodila já na ZŠ, v jednom křídle budovy naší školy byla Zvláštní škola. Měli tedy samostatné šatny, ale jídelnu a školní dvůr o přestávkách využívali stejně jako my. Přesto to pro nás byli "zvláštňáci", nevšímali jsme si jich, ani oni nás. Pořád se drželi ve svém hloučku. I když v jedné budově, byli jsme jakoby v jiných světech. Jeden z nich s námi sice chodil do první třídy ( v pololetí měl 5 na vysvědčení a pak přestoupil do zvl. školy), nepamatuji si s ním žádné problémy, přesto jsme si ho poté nevšímali ani on nás.
|
Tečka. |
|
(11.3.2016 12:56:07) Lexi, ale to je právě ono. Byli jste zvyklí, že jsou "jiní", a že "normální" se nebaví s "odlišnými". Tohle myšlení má právě inkluze odstranit. Naučit společnost, že když budu chtít po delfínovi, ať žije na souši, tak to nebude umět, na rozdíl od kocoura, ale ve vodě je zase machr delfín No a ty podmínky jsou nastavené tak, že je to jen pro kocoury, a ti si z nějakého důvodu myslí, že jejich svět je normálnější.
|
susu. |
|
(11.3.2016 13:01:11) No ale proč míchat delfíny a kocoury dohromady, proč nenechat každého z nich, ať je tam, kde je mu nejlíp?
|
Tečka. |
|
(11.3.2016 13:22:54) Proč je míchat dohromady? Třeba protože si mají navzájem co předat, obohatit se? Jenže dneska je to tak, že když nedáváš společnosti něco, co lze měřit penězi, tak jsi neužitečný, není třeba se tebou zabývat, tady máš kotec, o kterém JÁ rozhodnu, jak má vypadat, a JÁ rozhodnu, jak v něm máš žít. Díky Bohu, už se to začíná pomalu měnit, na tělesně postižené se už nekouká skrz prsty, tak teď ještě ti ostatní "jiní"
|
susu. |
|
(11.3.2016 14:01:38) Tečko, a k tomu, aby si předali zkušenosti, musí nezbytně nutně žít přímo spolu? Podle mě ne.
|
|
|
Epepe |
|
(11.3.2016 16:04:53) Protože nejsme žádní delfíni a kocouři, ale prostě všichni lidi.
|
|
|
Půlka psa |
|
(11.3.2016 13:04:00) Problém je v tom, že (když se vrátím k bezdomovcům) ani inkluzí ve školství nezajistíš delfínům příjem, který je uživí a dopřeje jim postel, jídlo a sprchu. Většinu delfínů trh práce prostě nepotřebuje. Potřebuje kocoury a těm zaplatí bez ohledu na inkluzi. (Vím o čem mluvím, jeden čtyřicetiletý nezaměstnaný delfín žije s mými rodiči.)
|
Tečka. |
|
(11.3.2016 13:28:23) Půlko prostě ti delfíni nezvládají žít na souši, tak když jim neumím poskytnout vodu, tak jim musím pomoct jinak, už se tu to psalo - chráněné bydlení, chráněné zaměstnání a další prostředky pomoci. Když se bude odmala plácat v tom, že nedokáže být jako ostatní, a furt bude za outsidera, tak mu to nijak nepomůže být kocourem.
|
|
|
Lexi. |
|
(11.3.2016 14:33:07) "ale to je právě ono. Byli jste zvyklí, že jsou "jiní", a že "normální" se nebaví s "odlišnými". " - my jsme nad tím takhle asi neuvažovali. Nevím, proč jsme se navzájem nebavili, proč neprobíhala žádná interakce. Možná jsme si s nimi prostě neměli co říct.
"Tohle myšlení má právě inkluze odstranit. " - A jakým způsobem? Obávám se, že se to neodstraní pouze tím, že děti ze zvl. škol se rozptýlí mezi "normální" děti. Obávám se, že v běžné třídě ZŠ budou tyto děti svým způsobem osamělé, otázka je, jestli dokáží zapadnout do kolektivu.
"No a ty podmínky jsou nastavené tak, že je to jen pro kocoury, a ti si z nějakého důvodu myslí, že jejich svět je normálnější. " - podmínky jsou nastaveny na většinovou společnost. A pokud je kocourů více než delfínů, v běžné společnosti jsou podmínky nastaveny na kocoury.
|
sovice |
|
(11.3.2016 14:50:40) Na druhé straně, pokud existují obavy, že inkluze školství odrovná, bude více takových dětí v každé třídě (představy jako že každá učitelka bude mít ve třídě 5 dětí "inkluzivních"), pak je těch "delfínů" asi dost na to, aby se přizpůsobil životní prostor i jim... Už 3 z 30 je 10%, přece se na 10% společnosti nevykašleme, i když to není většina.
|
Lexi. |
|
(11.3.2016 15:03:54) Ale společnost na ty děti přece nekašle, mohou navštěvovat jak běžné, tak zvláštní zákl. školy. Zvláštní školy (pardon, teď se jmenují jinak) jsou specielně pro tyto děti, je jich tam málo na 1 učitelku, přizpůsobené tempo výuky... Popravdě netuším, jak by inkluze měla v praxi probíhat... když inkluzivní dítě např. nebude stačit tempu třídy atd.
|
|
|
|
|
|
* Liv |
|
(11.3.2016 15:45:33) Umami, představa, že inkluzivní školství vyřeší bezdomovectví je asi stejně tak logická, že redukce chronických psychiatrických lůžek nebo ústavů sociální péče zlepší situaci pacientů s chronickými psychiatrickými chorobami. Nezlepší, naopak je to zdroj lidí bez domova.
V lidském společenství prostě exitují lidé, kterým nebylo z hůry dáno a jejich mentální kapacita či duševní onemocnění jim neumožňují obstát v běžné na výkon zaměřené společnosti. A těm lidem je potřeba poskytnout nějakou ochranu, podporu, záchranou síť, kterou nepropadnou až na dno. Když je prostě jen přijmeme do školy/společnosti, kde nemají šanci obstát, a kde není kapacita na nějakou podporu (jako třeba na běžné základce ve třídě bez asistenta kde způsobí inkluze 3 dětí s mentální retardací slušnou paseku) tak tam neobstojí, nic víc se nestane. Jejich schopnosti se nezvýší, onemocnění nezmizí. Zázraky nejsou.
|
Epepe |
|
(11.3.2016 16:05:44) Liv, já to nenapsala, takže nemá smysl na tak hrubé zjednodušení reagovat.
|
* Liv |
|
(11.3.2016 16:19:39) tak nereaguj, o co jde?
|
|
|
Monty |
|
(11.3.2016 16:13:25) Liv, ale tak to přece není - všichni bezdomovci nejsou mentálně postižení/nedostateční chudáčci. Poměrně dost jich má i nějaké vzdělání, oni se nepotkávají se systémem na té sociální úrovni, prostě dávají přednost svobodě před "životem kocoura". Pár jich znám, mám v okolí i lidi, kteří na nějakou dobu byli bezdomovci (např. kamarádka, VŠ vzdělání, velmi inteligentní žena, pár měsíců skutečně neměla kde bydlet a pospávala na ubytovnách a u Armády spásy), s bezdomovci jsem se potkávala i v rámci práce... jsou mezi nimi obrovské rozdíly. Je třeba řešit situaci těch, co jsou na ulici nedobrovolně a řešit ji rychle, než ztratí veškeré návyky z předešlého života, a kteří si sami nedokážou pomoci. Pořád ale zůstane dost těch, pro které je to věc osobní volby. Asi před dvěma lety jsem se např. dala do řeči s jedním slovenským bezdomovcem, který "bezdomovčil" ve Francii a podle toho, co vyprávěl, tak předtím pár let ve Vídni. Byl to zcela duševně zdravý, přiměřeně inteligentní člověk, který se v určité fázi života rozhodl žít JINAK.
|
* Liv |
|
(11.3.2016 16:21:47) Monty, já taky vůbec netvrdím, že každý bezdomovec je mentálně postižený nebo chronický psychiatrický pacient (i když je jich nezanedbatelně).
Já pouze diskutuju pro mně nesrozumitelný návrh Umami že inkluzivní školství by mohlo být této situaci ku prospěchu
|
Monty |
|
(11.3.2016 16:27:04) Liv, jo aha, tak promiň... jen jsem to přelítla, nevšimla jsem si, na co reaguješ.
|
|
Epepe |
|
(11.3.2016 18:26:29) Ne, ty diskutuješ to, že inkluze by bezdomovectví vyřešila. Což netvrdím, ani jsem to netvrdila.
Nechci se hádat, ale je potřeba, abychom se vyjadřovaly k tomu, co fakt bylo napsáno. Takhle se nikam nedostaneme.
Ty jsi zmínila, že máme prostředky se o tyto lidi postarat a já opáčila, že existuje skupina lidí, kterým nemáme co nabídnout. A konkrétně této skupině lidí by třeba v budoucnu pomohla inkluze. Toť vše, netřeba z toho dělat kovbojku.
|
Vítr z hor |
|
(11.3.2016 21:03:28) Hele, ty mas nejakou statistiku ohledne mentalniho stavu soucasnych bezdomovcu z doby, kdy jim bylo 6-15 let?
|
Epepe |
|
(12.3.2016 16:12:35) Veveru, nechápu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Epepe |
|
(11.3.2016 8:28:58) Kdybych to věděla, tak se tu s vámi nebavím a zahřívám teplou židli místo Marksové. Ale třeba inkluze by mohla pomoct.
|
|
Epepe |
|
(11.3.2016 8:29:03) Kdybych to věděla, tak se tu s vámi nebavím a zahřívám teplou židli místo Marksové. Ale třeba inkluze by mohla pomoct.
|
|
|
Kafe |
|
(11.3.2016 8:56:49) Nedávat třeba ID, ale nabízet práci a to zejména ve státním sektoru. Státní instituce nemusí jet tolik na výkon, takže by mohly určitou flexibility vykázat a zaměstnat přednostně lidi, o které pracovní trh nestojí (třeba že jsou schopni pracovat jen omezený počet hodin, jen omezený typ práce, mít nad sebou dozor, apod..). Dříve dost takových lidí nasáklo zemědělství, ale to už neplatí. Část populace samostatný život nezvládá a pro ně by měl existovat nějaký dozor státní (třeba někdo, kdo by dohlédl, že platí faktury, že si neberou půjčky) Mít takového opatrovníka třeba na sociálce. Ti lidé by se dali vytipovat po azylových domech, při žádostech o dávky hmotné nouze, apod. Pomohlo by i vyplácení mezd týdně, nikolik 1x za měsíc, snížení počtu heren, výrazné odstranění lihvářských půjček, proplácení antikoncepce, apod.
|
Černá kronika |
|
(11.3.2016 9:02:45) Pomohlo by i vyplácení mezd týdně, nikolik 1x za měsíc, snížení počtu heren, výrazné odstranění lihvářských půjček, proplácení antikoncepce, apod.
Ano, souhlasím, v tomhle je určitý potenciál pomoci. Jenže zase se najde spousta lidí, kterých se to defakto netýká, ale budou říkat, že je svoboda a omezování heren a poskytování půjček je zároveň omezování podnikání. Já osobně bych ohledně těch půjček zavedla jasný pravidla - ověřený příjem jako důkaz, že bude moci člověk splácet a jasně daný procenta úroků do určité hranice, která pokud se překročí, bude označena za lichvu.
|
Kafe |
|
(11.3.2016 9:06:57) Jistě, majitelé heren a majitelé nebankovních společností budou řvát o omezování svobody. No řvát si můžou, třeba na lesy.
|
|
|
|
|