Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2016 13:11:22) blbý je to v tom, že to dítě pak řada učitelů podezřívá z čisté lenosti. protože když je tak chytrej (a to většina přehlédnout nemůže), tak kdyby se jen trochu snažil, tak by... A to je fakt na palici.
|
Monty |
|
(18.4.2016 13:38:55) Ráchel, a co když je to pravda? Mám takové dítě doma. Je líný jak veš, těžko se to dá přehlédnout. Ve škole je brán jako kombinace mimoně Plhy, filozofa, vědce a bohéma, který pojímá termíny "poněkud velkoryse" (geniální definice jedné z jeho učitelek) a učení zrovna tak. A věř tomu, že s tím opravdu neuděláš NIC, jen můžeš doufat, že z toho vyroste nebo přehodnotí postoj, až narazí.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 13:40:19) Monty, ale tvůj syn ale podle toho, co jsi psala, nemá mimořádný nadání ani SPU, to je pak opravdu jiný
|
Monty |
|
(18.4.2016 13:42:22) Yuki, já nevím, co je mimořádný nadání. Podle PPP je nadprůměrně inteligentní, minimálně o dva roky napřed, ve všech testovaných parametrech kromě praktických operací s čísly má výsledky, které se pomalu nevejdou do grafu a přečuhují z něj směrem z papíru ven.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 13:42:59) to by ti tam ale napsali nějaký doporučení, má něco takovýho?
|
Monty |
|
(18.4.2016 13:44:10) Yuki, já to doporučení nechtěla. Nebyl důvod, proč ho chtít. Takže jsme se s psycholožkou domluvili, že zprávu psát nebude. Záměrně píšu "domluvili", protože syn měl zájem pouze o úlevy při počítání a když zjistil, že žádnou poruchu nemá, nestál o žádný jiný "výstup".
|
Líza |
|
(18.4.2016 13:45:50) Tehdy jsi psala, že mu žádnou SPU nenašla, tak to zas neobracej.
Ano, taky jsem zažila učitelku, která mě přesvědčovala, že by dcera s dysgrafií mohla psát krasopisně, jenom kdyby trochu chtěla.
|
Monty |
|
(18.4.2016 13:47:08) Lízo, SPU snad není totéž co nadání.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 13:50:37) Monty, SPU a nadání se strašně často dop¨lňuje, je to právě ta dvojí výjimečnost, která se těžko řeší, ale většinu to nadání i ty spu jsou orpavdu výrazný a maskuje se jedno druhým, takže třeba děcko neumí číst, ale dobře si pamatuje, takže první dva roky "čte" zpaměti, jednou to slyšel, tak to ví
mám doma právě to mimořádný nadání s SPU a jedno SPU s prměrnou inteligencí a je to rozdíl v tom, jak se projevuje i jen obyčejná dysgrafie
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2016 16:42:05) monty, ale dvojí výjimečnost je právě kombinace mimořádného nadání a SPU. a o takových dětech mluvím, resp. o takovém dítěti, které mám doma.
|
|
|
|
withep |
|
(19.4.2016 8:17:16) Yuki, já nevím, co je mimořádný nadání. Podle PPP je nadprůměrně inteligentní, minimálně o dva roky napřed, ve všech testovaných parametrech kromě praktických operací s čísly má výsledky, které se pomalu nevejdou do grafu a přečuhují z něj směrem z papíru ven. "
Yuki, já to doporučení nechtěla. Nebyl důvod, proč ho chtít. Takže jsme se s psycholožkou domluvili, že zprávu psát nebude. Záměrně píšu "domluvili", protože syn měl zájem pouze o úlevy při počítání a když zjistil, že žádnou poruchu nemá, nestál o žádný jiný "výstup".
Monty, vysoké IQ nemusí znamenat mimořádné nadání (a naopak), ale když tě tak čtu, napadá mě, že třeba tvůj syn i mim. nadaný je, jenže jste se to ani nedozvěděli, protože jste si tam šli výslovně pro poruchu/úlevy .
Jenže ono i to mimořádné nadání může být svým způsobem postižení, nemusí to být tak růžové, že jedinec je chytrý, rychlý, tvořivý. Ten náš třeba zmákne rychle složité úlohy a hlavolamy, ale pak se ho zeptáš, jaký je rozdíl mezi stromem a keřem (což si myslím, že ti poví i předškolák), a on... no začne vymýšlet všelijaké konstrukce, jako že strom potřebuje víc vláhy? keř má větší květy?... a když mu počtvrté řeknu, že to není věc míry, ale jednoznačný rozlišovací znak (jeden to má a druhý nemá), tak napopáté zahlásí, že strom má kmen . To je asi ta mentální kreativita - vymýšlet jiné a neobvyklé způsoby řešení, sice se to může výborně uplatnit třeba ve výzkumu, ale na druhou stranu se často zasekne na úplně jednoduché dílčí úloze. A když je ten jedinec navíc impulzivní perfekcionista (což mim. často bývají), je na zabití, rázem se z něčeho, co vypadá jako úžasné zvýhodnění, stává hendikep. A do toho ten mus (viz ta definice, co sis vygůglila), no děs.
|
Monty |
|
(19.4.2016 9:04:39) withep, no tak asi hlavně proto, že s přístupem školy syn nemá problém, proč bych ho měla mít já. Jemu by pomohlo víc času na písemky, kde se počítá. Hlavně na pětiminutovky, protože on sám o sobě není žádný "rychlík" a navíc práci pod tlakem špatně snáší. Čtvrtletka je v klidu, ale jak píšou pětiminutovku nebo i krátký diktát na čas, tak je ve stresu a nestíhá. Zapomínání se třeba v poslední době trochu zlepšilo, i třídní konstatovala, že obvykle má pomůcky, na práce/projekty do školy si sice cca v polovině případů vzpomene na poslední chvíli, ale aspoň si vzpomene. On prostě není soutěživý typ na výkon, ale typ analytický a přemýšlivý. Není střelec, ale "řešič". Když o něm učitelé mluví na rodičáku, tak je to "náš filozof" a "náš vědec". On třeba jako malý vůbec neměl období "proč"; ptát se začal až jako školák a na trochu jiné věci, než se děti obvykle ptají. Nevím, jestli jsem málo náročný rodič nebo máme "štěstí na školu", ale fakt jsem nikdy neměla pocit, že by s ním škola neuměla pracovat nebo že by tam trpěl. Tedy, teď trochu trpí, protože ho škola pořád posílá na recitační soutěže (ZUŠka taky) a jeho to ve třinácti letech už nebaví a prosí je, aby ho tam už neposílali.
|
withep |
|
(19.4.2016 10:10:02) Chápu, když je škola fajn a dítě spokojené, není až tak nutné něco řešit. Ale stejně bych byla ve střehu a pohlídala, aby za tři roky přijímačky na školu, která ho bude rozvíjet žádoucím směrem, zmákl. Já jsem takovou podporu neměla a asi ani nechtěla, ale zpětně bych za ni byla vděčná. Ještě v šestadvaceti jsem byla schopná prokaučovat ukončení VŠ, zkrátka jsem sama sobě cennou výstrahou
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2016 15:15:14) Monty, jak se synek cítí?
|
Monty |
|
(19.4.2016 15:19:18) Yuki, jako ve škole? Dobře, on vychází s učiteli často líp než se spolužáky. Na Vánoce třeba trval na tom, že musí dát dárky učitelům a u jedné učitelky vyloženě zmínil, že ta musí dostat nějaký fakt super dárek, protože jsou k ní spolužáci hnusní a dělají v jejích hodinách bordel. A je fakt, že kdykoli jsem přišla za nějakým učitelem na druhém stupni - myslím poprvé - tak se všichni po vyslovení jména začali příjemně usmívat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2016 17:27:55) Monty, já jsme teda spíš myslela dnes po těch přiímačkách, jak se cití :)) ale jinak je fajn, že ve škole netrpí a má dobrý vztah s učitelkama, to je někdy důležitější než to, jak moc ho baví se učit, protože špatný vztah učitel-žák může pokazit vztah k předmětu a naopak dobrý vztah učitel-žák může ten špatný vztah k předmětu zlepšít
|
Monty |
|
(19.4.2016 17:31:05) Yuki, aha. Tak je unavenej, oni tam byli dost dlouho, protože měl navíc ty talentovky... končili až po druhé hodině. Řekla bych, že je to pro něj zajímavá zkušenost a doufám, že i ponaučení do budoucna.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2016 17:34:30) talentovky?
|
Monty |
|
(19.4.2016 17:38:43) Yuki, jo, do té třídy s rozšířenou výukou výtvarky se dělají i talentovky. Což bude v jeho případě asi ta jediná část zkoušky, o který nemusí moc pochybovat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2016 17:42:13) to mi uniklol to by bylo dobrý, malovat umí a baví ho to, tak motivaci mohl mít, aúvidíš, jetli to stačilo nebo ne, když tak příště, ty dva roky jsou hodně času, když bude chtít a zatím o nic nejde
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2016 17:35:33) v té sedmé třídě jde právě o tu zkušensot, ta je možná důležitější než samotný výsledek, třeba mu dojde, že musí zabrat, a je jedno, jestli proto, aby se dostal příště, za dva roky, nebo proto, aby nebyl nejhorší ze třídy na nové škole
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 13:47:19) a když je na tom takto, co ten gympl?
jinak samozřejmě že lenost je těžkou komplikací, ale jediným způsobem, jak se jí zbavit, je napčřed s děckem dělat maximum doma pak to chtít i po škole, mám trochu dojem, že v tomto jsi zaspala, co si tak vzpomínám,
musím teda říct, že naprosto předśně vím, jak snadný je, když děcku jde všechno samo a já nemusím hnout prstem :) svádí to k nicnedělání děcko i rodiče a je to příjemný
a taky vím, jaký to je, když se pak dařit přestane a je ptořeba zabrat, nutit děcko do práce i přes jeho protesty a nechuť a dokazování, že na to valstně nemá a že to stejně nejde, ve škole je to čím dál horší... ztrácí motivaci, rodič samozřejmě taky, není čas, není síla, není chuť
naštěstí mám taky zkušensot s tím, že to má svůj výsledek v podobě návratu mezi spolužáky s výborným prospěchem a snahou zase něco dělat, dobrovolně
|
Monty |
|
(18.4.2016 13:49:43) Yuki, o tom jsem už psala stokrát, nechci dávat další kolečko. Dítě, které nesáhne na učení a přípravě věnuje přesně 0 minut se na gympl nemá šanci dostat, i kdyby bylo sebechytřejší. Omlouvám se za OT, jen jsem chtěla zareagovat na Ráchel stran té lenosti.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 13:51:22) Monty, souhlas, jen dodám - teď je pozdě a nebo naopak moc brzo, prostě nejvyšší čas začít
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 13:52:35) jinak ta inteligence je jen jednou ze složek nadání, sama o sobě nestačí
|
Monty |
|
(18.4.2016 13:54:46) Yuki, tak jsem namátkou zagooglila:
Nadání a mimořádné nadání
Odlišení nadání a mimořádného nadání je důležité nejen z pohledu míry potřebné podpory, ale i z hlediska prožívání situací při vzdělávání ze strany dítěte/žáka. Tomek, K. a Zelendová, E. jsou na základě řady rozhovorů s mimořádně nadanými lidmi a jejich učiteli (www.rvp.cz) toho názoru, že zatímco nadaní žáci projevují nápadnou, vysokou úroveň schopností a podávají vysoké výkony v oblasti svého nadání, mimořádně nadaní žáci se tématu svého zájmu, nadání věnovat musí, jsou k tomu vnitřně puzeni. V případě, že se této oblasti nemohou věnovat dostatečně, jejich mimořádně intenzivní vzdělávací potřeba není naplňována, dochází u nich k projevům srovnatelným s projevy deprivace nebo frustrace. Zatímco nadaný žák se rád a snadno učí, mimořádně nadaný žák se učit musí, nemá jinou volbu. Z toho by měl vycházet i přístup pedagogů ke vzdělávání těchto obou podobných a přece odlišných skupin dětí/žáků.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 14:15:41) Monty, ano, to je přesně ono, mimořádně nadaný děcko musí mít podporu, jinak trpí chová se podle toho, taky proto jsou nerozpoznaní mimořádně nadaní jedinci frustrovaní blbou školou a blbou výchovou těmi nejscopnějšími zločinci
|
Monty |
|
(18.4.2016 14:23:41) Yuki, no dobře, a jak si to v praxi představuješ? Fakt by mne to zajímalo - vím, že tu debatu nevedeme poprvé a že není úplně k tématu, za to se omlouvám, ale nějak si neumím představit jiný typ podpory V RÁMCI školy než práce "navíc", doporučení třeba nějaké literatury nebo její zapůjčení. Event. nechat dítě v hodině, ať si dělá co samo chce. A i když jsem si na to nenechala dávat žádné papíry a ani mne v tomto smyslu nijak nezajímají (škola se k němu v tomto směru chovala vždy skvěle a řekla bych i dost nad rámec povinností), jistou osobní zkušenost s dítětem, které prostě MUSÍ mám a taky mám představu, kolik to stojí peněz a potažmo i času. Jenže já jsem rodič, ne učitel, nemám jich ve třídě 30.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 14:33:53) Monty, jestli škola dávala příležitost tvýmu synovi dělt i to, co ho baví, tak je to v pořádku, samozřejmě musí dělat i to, co ho nebaví tak moc, jako je matematika, ale u nás třeba nebyla možnost dělat ani ty věci navíc, a to ani s papírem z ppp, pokud to bylo "jen" nadání a ne mimořádný nadání - je to o lidech
na druhou stranu, můj syn začal s tím, že ho baví něco, měl možnost se v tom oboru už na prvním stupni rpozvíjet, a to opradu mimořádně, neuvěřitelně, a pěák zjistil, že existuje i něco jinýhol co ho zajímá a odklonil se od toho prvního, zůstalo to koníčkem a dál se věnuje halvně tomu novýmu a asi u toho zůstane, je t matematika a zamiloval se do ní
v čem je ale hlavní přínos školy, kam chodil - on jako dys téměř na všechno (všechno kromě matematiky) měl takový přístup, že se rozvíjelo to, v čem byl dobrej a zároveň se velice citlivě a správně napravovalo to, v čem by, pozadu a co mu nešlo, takže třeba v češtině psal napřed doplňovačky místo diktátů, pak diktát, ale každou druhou větu, pak celý diktát bez posledních dvou vět, pak celý diktát a postupně si takto zvykal na větší množství a měl míň času, ale měl tolik zátěže i tolik práce, kolik zvládal, nenaučil se lenošit, protže když to zvládl, dostal práce víc, a taky se nenaučil, že by mu něco nešlo, prootže měl tak akorát když totiž děcku něco nejde, nejjednodušší je se na to vykašlat úplně
možná se právě toto stalo tvýmu synovi a protože není blbej, tak to zamaskoval leností, mlj nejstarší má tyto sklony taky, sźnám to, když to nejde hned, tak to nejde vůbec a je lepší se na to vykašlat, póza, nic víc, ale pak už z ní není návratu
samozřejmě že přístup, jaký měli k synovi, je ideál a někdo ho má i bez papírů, jenže ve třídě s 25 dětma to jedna učitelka nemá šanci zvládat a když jo, tak brzo vyhoří, dělat to 10 let, tak je zralá na rozvod a invalidní důchod
a proto to málokdo dělá, i když třeba ví a chce, nejde to, stačí první nemoc vlastního děcka a nebo hádka s partnerem končí, syn měl učitelku bez chlapa a s dospělýma dětma, ideální :))) pak měl mladou bezdětnou, vdanou, to šlo, ale samoživitelka byla na odstřel - to je jasný, ta práce sebere veškerý čas, který je ochotný tomu člověk dát, a pokud ho dát nechce, tak to v běžných podmínkách nejde dělat vůbec a v dobrých podmínkách omezeně
|
Monty |
|
(18.4.2016 14:52:27) Yuki, pořád ale nepíšeš JAKÉ věci navíc. Umím si představit, že dítě, které je v něčem napřed a opravdu se o to intenzivně zajímá dostane jinou práci, než mají ostatní - jako s tím čtením, například. Kdo umí číst, nemusí slabikovat a může si tiše číst v zadní lavici. Nebo může na nějaký předmět chodit o třídu výš. Dá se dítě zaměstnat přípravou nějakých referátů, výtahů z učiva... ale na to podle mne učitel nepotřebuje papír, aby to dělal. A pokud je to špatný učitel, nebude to dělat ani s papírem.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 15:01:14) Monty, oni třeba dělali na projektech, měli jich a rok několik a jedne byl ročníková práce, tu děleli celý rok, a ty projekty byly na úrovni tak o 5 let minimáně výš, ty děcka to zvlýádly ve 2. třídě, co by nedokázali deváťáci na běžné škole s běžným učitelem, to bylo to navíc, nejen, že si mohl přinýst svlje materiály, tkt odstal další, m ěl čas a měl materiál a nejen on, ale všichni ve třídě, každý k tomu, co ho zajímalo, kažřdý ten obor musela učitelka nějak zvládnout a pkud ne, spolupracovali s druhým stupněm a nebo pak i s gymplem, syn s univerzitou, jako třeťák se špatnopu výslevností a tenkrát malým vzrůstam to působilo dost komicky nutná je spolupráce školy i rodičů, škal tu vš zajistila až pak jako talnet i pro malý děcka, jinnak je to snad až pro druhý stupeň, oni to dělali od 4. třísy, jezdili na exkurze na UK, no prostě viděli, že věda je něco, co se dělá a jak se to dělá
a hlavně - dělali to všichni, nidko nebyl divnej tím, e dělá něco navíc že něco ví, nidko se mu za to neposmíval
a stejně tak nidko se neposmíval za neúsoěch, prootže každý byl něčím zvláštní, dnsd nikdo nebyl úplně normální podle všech mě´řítek
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2016 16:50:46) můj syn byl na 1. stupni zařazen do skupiny mimořádně nadaných dětí v rámci školy, což znamenalo, že jednu hodinu češtiny a jednu matiky trávil v malé skupince, kde dělali dost jiné věci. Byla tam učitelka, která se jim v tomto směru hezky věnovala. Což ale nijak neřešilo zbytek času, který v té škole trávil.
mmch, nedávno jsem četla velice zajímavý článek o tom, že není až tak přínosné říkat dětem, že jsou chytré. lepších výsledků dosahují ty děti, které jsou chváleny za snahu. to jen tak na okraj. zkusím to dohledat.
|
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2016 16:42:33) ale reaguješ mimo ;)
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2016 16:51:54) mmch, docela by mne zajímalo, jestli tvému synovi v té PPP dělali opravdu testy na dyskalkulii. ty se totiž dělají extra, trvají celé dopoledne, aby to k něčemu bylo.
|
Monty |
|
(18.4.2016 16:57:52) Ráchel, ne, tam by ho byli poslali, kdyby výsledek klasického testu byl nějak "podezřelý".
|
|
Monty |
|
(18.4.2016 17:40:36) Šuplíku, jaký? Ty nanečisto? Přijímačky jsou až zítra, asi tam půjde, ale už myslím ví, jak to dopadne, když tomu nevěnoval ani minutu času.
|
|
|
Monty |
|
(18.4.2016 17:43:36) Jemu ale nevycházely špatně výkony v matematice, on jen neumí počítat. Dokud si bude všechno psát pod sebe jak ichtyl, tak má prostě smůlu a nebude stíhat nikdy.
|
Monty |
|
(18.4.2016 18:11:47) Šuplíku, seděl tam tři a půl hodiny, předpokládám, že to je dostatečný čas na to, aby si případně mohla všimnout nějakého "podezření".
|
Monty |
|
(18.4.2016 18:29:03) Šuplíku, jasně že mluvila, ale ten test nebo co to bylo dělal syn sám, já byla pozvaná až na hodnocení. Věděla, že k ní jdeme kvůli zapomínání a matematice.
|
|
|
Delete |
|
(18.4.2016 19:25:28) Monty,
jenže standardní testování je zaměřené na deficity dílčích funkcí, což má tvůj syn nejspíš dávno kompenzované nebo dozrálé, a pak na dys- poruchy jazykového druhu (dyslexie, dysgrafie, dysortografie). Na dyskalkulii jsou úplně jiné testy a mně přímo speckařka v PPP, kde jsem byla na praxi a o dyskalkulii se zajímala pro svou závěrečnou práci, řekla, že běžně nemají šanci dyskalkulika odhalit, hodně jich zůstává nerozpoznáno. Pouze když jde o poruchu na základě těch deficitů dílčích funkcí, které se promítnou do všech oblastí, tak navrhují opatření i pro matematiku. Ale že by se třeba někdo zabýval nápravou dyskalkulie, jako se to dělá u dyslexie a dysortografie, to fakt ne.
Takže oni ani odborníci z PPP nejsou odborníci na všechno a ta dyskalkulie tak trochu pokulhává za ostatními dys-, mimo jiné proto, že je možné ji během prvního stupně poměrně dlouho kompenzovat inteligencí. I proto zůstává u mnohých dětí neodhalena.
Navíc výzkumy ukazují, že je úplně jedno, jestli jsou potíže v matematice způsobené dyskalkulií, nebo něčím jiným, všechny ty děti potřebují speciální postupy a pokud je nedostanou, dochází u všech k podobné frustraci a negativnímu postoji vůči všemu spojenému s čísly a matematikou.
No a podle toho, co tu píšeš, tvůj syn je ukázkovým příkladem toho všeho.
|
Monty |
|
(18.4.2016 20:25:12) Delete, OK, tak co bys tedy dělala na mém místě? Jen tedy podotýkám, že syn nemá problémy s matikou jako takovou, pouze s počítáním. Nevím, jestli to tu píšu srozumitelně, ale když to zestručním - nestíhá vypočítat příklady rychle, protože nezná postupy, nemá je zautomatizované a u spousty příkladů hledá "vlastní" postup. Obvykle na něj přijde, ale díky tomu stihne max. třetinu toho, co ostatní. Všechno si počítá pod sebou, neumí počítat z hlavy. Konzultováno jak s matikářkou, tak fyzikářkou. Navíc to bylo vidět i u těch zkoušek nanečisto - z matiky stihne sotva půlku toho, co stihnout má. Ostatním se omlouvám za OT, opravdu by mne zajímal tvůj názor.
|
Monty |
|
(18.4.2016 20:46:27) Šuplíku, tak kromě PPP nevím, co mi kdo radil jiného - a v PPP jsem nakonec byla, jakkoli tyhle instituce nemám zrovna v oblibě. Doučování měl taky, ale to jaksi nic neřeší, on nepotřebuje něco vysvětlovat, ale počítat "furt pryč", což nedělá.
|
Marta. |
|
(18.4.2016 21:45:44) Šuplíku, máš pravdu, o dyskalkulii už tu řeč byla.
|
|
|
|
|
Delete |
|
(18.4.2016 20:47:15) Monty,
jo, to je přesné....písemné počítání je mechanický postup, který nevyžaduje pochopení, proč se co dělá, a člověk dojde ke správnému výsledku. Stačí na to manipulace s čísly do 20 (tedy učivo první třídy). Tam si dyskalkulik vystačí s prsty (ale ne jako s počítadlem, jde spíš o motorickou paměť, kdy určitá poloha prstů znamená nějaký napsaný znak). Pro počítání v hlavě je potřeba představa o počtu, což dyskalkulici nemívají. Takže jim chybí představy, jako že 1000 je 10 stovek, 100 je 10 desítek (odříkají to, ale nepředstaví si to), nemůžou spočítat 1000 + 100, protože neví, jak to k sobě napasovat...když si to napíšou pod sebe, srovná se to samo....
Co s tím dělat v sedmé třídě netuším. Ideálně moct používat kalkulačku, protože na nápravu už je pozdě, k té musí dojít během prvního stupně, aby byla efektivní.
Papír na dyskalkulii má v takovém případě smysl právě kvůli možnosti používat kompenzační pomůcky (kalkulačka), kvůli nároku zkrácené zadání (písemky) a pro získání delšího času na vypracování (přijímačky). Protože on má svůj problém vlastně kompenzovaný těmi mechanickými postupy, které ale holt zaberou více času.
|
Monty |
|
(18.4.2016 20:56:28) Delete, no, to víceméně odpovídá. Má příklad - televize stála 8000 Kč, kolik stála po zlevnění o 25%? Ptám se ho, jak to bude počítat a on mi řekne - spočítám si jedno procento a vynásobím 25. Jeho vůbec nenapadne, že 25% je 1/4 a že to stačí vydělit čtyřmi. Sčítání blbých dvouciferných čísel si píše pod sebe, i když jsem mu stokrát opakovala pomůcku, jak na to. Takže myslíš, že ho mám ještě objednat k té specialistce na dyskalkulii?
|
Monty |
|
(18.4.2016 21:11:58) Divá Báro, tak on se výsledku taky dobere, ale potřebuje na to 2x víc času. Což je problém jak u malých písemek (čtvrtletky zvládne, na to má času dost), tak to bylo jasně vidět u těch přijímaček nanečisto. A to tam byl asi 6x. Češtinu stihne, OSP ne, ale ne s takovým rozdílem (chybělo mu třeba 10 otázek a to, co měl, tak měl dobře, max 1 - 2 chyby na cca 40 úloh, které stihl udělat), z matiky z 30 otázek stihne max. 15.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 21:27:28) Monty, no a co, že to počítá jinak - podstatný není, jak dlouho mu to trvá, ale že to zvládne
možná, kdyby ho matika víc bavila, tak by si v ní hledal cestičky a způsoby a přišel by po 50 spočítaných příkladech an to, že vlastně to jde i jednodušší metodou, ne otrocky a zdlouhavě, ale on to v tom prostě nevidí - ale to není dyskalikulie, to je nedortatek praxe a nedotatek chuti najít jinou cestu není to ani hloupost, není to opravdu nic, co by bylo špatný
já v současné době matiku mám hodně ráda, baví mě, mrzí mě, že sjem ji nešla studovat, ale prostě mi ta logika v matematice nějak dlouho nepřicházela
ale neboj, ono to časem přijde i tvýmu synovi :)
a víš, kdy to bdue? až pochopí, že spočítat si procenta je úkol praktický a potřebný a nemá to nic společnýho s písemkou ve škole
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 21:30:57) jen dplním - je jedno, jak spočítá, cet je několik a každá ,která vede ke správnýmu výsledku je dobrá
syn třeba teď vyhrál olympiádu, přišel s tím, že ale nví, jak mu to budou hodnotit, protože na jeden příkald šel moc složitě - no jasně, bod mu sebrali, ale měl výsledek a měl postutp, ktrý ho napadl jako první, i když nebyl asi ideální
příště bdue vědět, že je i lepší působ, prootže o om přemýšlel, až tvůj syn bude přemýšlet o matice a nebde ji jen považovat za nutný zlo, taky mu to půjde líp
|
Monty |
|
(18.4.2016 21:34:34) Yuki, ale jeho baví o tom přemýšlet. Nebaví ho to počítat, protože to neumí. Poměrně často přijde ze školy s tím, že měli přijít na nějaký postup (v matice, fyzice) a on byl jediný ze třídy, kdo na něj přišel. Teď naposledy nějaký výpočet mnohoúhelníku podle osový souměrnosti či co - to zas nedávám já, geometrie mne nikdy nebavila a ani mi nešla.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 21:37:12) jj, můj nestrší taky nemiluje matiku, učitelka na něho moc pospíchala, on nestíhal, pak jsme v ppp zjistili, že umí počítat, ale jeho tempo je pomalý - umí minimálně o rok víc, tempo má pomalejší minimálně o dva roky, taky blbý takže měl doporučení na víc času a stačilo to, pak vyměnili učitelku, ta nechvátá na nikoho, k ní ani papír nepotřebuje a najednou je matika v pohodě úplně - jak málo stačí
mimochodem - taky geometrii zvládal i dřív a algebru nemusel
|
|
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(18.4.2016 21:10:06) To je zajímavý příklad. Mě by docela zajímalo, jaký postup by kdo volil. Já jsem si sice vědomá toho, že 25pr je 1/4, ale stejně bych postupovala přes to 1pr, to je prostě jistota. Kruci, já takhle přepočítávám kdejakej recept. Manžel vždycky jen nevěřícně vrtí hlavou - vždyť tam máš poměr voda mouka 1:2...no já to nevidím, no. Takže recept 500g mouky, 250g vody, já chci jen 350g mouky, přes procenta počítám vodu...já tomu Stáníkovi rozumím
|
Bouřka |
|
(18.4.2016 21:21:24) No právě, jenže když to tam nevidíš, tak holt počítáš. A já to nevidím. A i kdybych to viděla, tak si to stejně raději přepočítám, protože té úvaze vnitřně nevěřím. To mechanické spočítání je prostě jistota, jenže je to časově náročné...když si takhle člověk ověřuje kde co v písemce, tak je v háji...A jsme u toho, co píše Monty. Znám to důvěrně.
|
Monty |
|
(18.4.2016 21:30:46) Bouřko, njn, ale já to tam vidím, takže nedovedu pochopit, že to někdo nevidí, když je to jasný jak facka. Prostě vidím ty postupy, i když neznám rovnici - jak jsem sem nedávno psala ten maturitní příklad s farmářem a ovcemi, tak ten jsem vypočítala, i když rovnici neznám; manžel ji znal, ale nevypočítal. A byl celkem i dost naštvaný, že někdo dokáže spočítat kvadratickou rovnici bez znalosti kvadratických rovnic. Jenže on je dyskalkulik, i když nediagnostikovaný - ačkoli možná spíš dysgrafik, protože neumí správně čísla. Vidí trojku, píše pětku...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 21:32:22) Monty, a když on ví, že se nějaká bestie v moři jmenuje nějak a ty to nevíš, pro něho jsi ty stejně tupá na bioologii jako on pro tebe na matiku, s tím rozdílem, že on tu matiku nějak spočítá, i kdy pomalu, zato ty ten název nezjistíšě, a kdy ti to řekne, za půl roku to sejně vědět nebudeš, máš snad dysbiologii? kdepak, nemáš zájem
|
Monty |
|
(18.4.2016 21:42:54) Yuki, tak já to vědět spíš budu, protože mám fotografickou paměť. I "sluchovou". A syna to dost rozčiluje.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 21:45:57) Monty, zkus to, on určitě vymyslí nějakou příšeru obludnou, kterou si nezapamatuješ :)) ideálně ti jich vyjmenuje a ukáže třeba 15 každý den a uvidíš, co budeš po měísci schopná určit ty - on toho má ve škole taky denně moc, nemá jen matiku a nemá v matice jen jednu novinku
a hlavně, ono ho to nebaví, takže klidně si nemusíš zkusit zapamatovat havěť, ale třeba si přečti stránku o soustružnictví nebo sváření v ochranné atmosféře a pak se pochlub :)))
|
Monty |
|
(18.4.2016 21:54:28) Yuki, ale jo, chápu jak to myslíš. Určité věci člověk vypustí, pokud je nepotřebuje - mne třeba celkem překvapilo, že ty přijímačky nanečisto z matiky mi šly mnohem líp než čeština, protože co je třeba "přístavek volný" fakt z hlavy nevím a to jsem na základce chodila na olympiády z ČJ každej rok. Navíc to není typ informace, kterou mi přijde praktický uchovávat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 21:56:09) tak co se divíš synovi? copak on teď ve 13 letech potřebuje k něčemu umět spočítat slevu na pračku? naviíic to spočítá, tka proč by to měl dělat jinak? trochu pochopení pro pubertální mládež :)))))
|
Monty |
|
(18.4.2016 21:58:22) Yuki, jenže on to potřeboval, když si vymyslel ten gympl. Kdyby s tím nezačal, nikdo ho s tím neotravuje.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 22:00:25) když chce, musí pro to něco udělat, to už by ale měl vědět
a pokud to neví, tka to letos zjistí a má dva roky na to, aby zabral a dělal něco sám pro sebe, zdůrazňuju slovo sám, prootže dokud on nebude chtít, nikdo s ním nehne
samozřejměě je ptořeba pomoct, ale až on bude chtít
|
|
Marta. |
|
(18.4.2016 22:00:58) Monty, četla jsem, že zítra. Jsem zvědavá, jak to dopadne.
|
Monty |
|
(18.4.2016 22:02:57) Marto, to ani nemusíš, nikdy nestihl víc příkladů než půlku a to na přijetí nestačí. Takže to nedopadne. Ale myslím, že s tím tak nějak počítá.
|
Marta. |
|
(18.4.2016 22:05:54) Monty, v každém případě budu ráda, když napíšeš výsledek.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2016 22:17:10) jj, může mít výborně češtinu a osp - teď jestli se ještě dělají, já jsem ráda, že se mě to letos netýká a za dva roky se uvidí
|
|
Monty |
|
(18.4.2016 22:19:52) Šuplíku, nestačí, musí mít MINIMÁLNĚ 30 bodů z matiky. Navíc on má i nějaké ty trestné za vysvědčení. Vůbec s tím nemůže počítat. Ještě by měl nějakou šanci u těch druhých, ty nedělají SCIO, ale taky bych si na to moc nevsadila. On se tomu fakt nevěnoval, sice na ty přijímačky nanečisto chodil, ale doma nestrávil matematikou ani minutu.
|
Monty |
|
(18.4.2016 22:26:24) Šuplíku, tak na webu to mají přepočítané na body, je možné, že jsou to procenta. To tak s odřenýma ušima dal, těch 30%. Ale musel by mít stejně víc, když má ty trestné za matiku. Češtinu dával v pohodě, tam nevěděl fakt jen věci typu "Jaké povolání měl Saturnin" a "Kdo napsal drama Odcházení".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(18.4.2016 21:33:58) Monty,
to je taky typ dyskalkulie....je jich 7 druhů, myslím....často jde o smíšený typ, ale prostě i to nesprávné psaní čísel, záměna tvarově podobných číslic, záměna cifer v číslech a tak tam patří...
|
Marta. |
|
(18.4.2016 21:41:19) Delete, podle Zelinkové je jich 6.
Druhy dyskalkulie: Verbální dyskalkulie – u žáka vázne schopnost slovně označovat operační znaky, vázne pochopení matematické terminologie ne smyslu určování o…více, o…méně, …krát více, méně apod. Žák nezvládá slovně označovat matematické úkony, množství a počet prvků nebo i jen odpočítávat číselnou řadu, na slovní výzvu není žák schopen ukázat počet prstů, označit hodnotu napsaného čísla apod. Praktognostická dyskalkulie – žák má narušenu matematickou schopnost manipulace s předměty konkrétními či nakreslenými a jejich přiřazování k symbolu čísla (paralelní přiřazování čísla k počtu a naopak, přidávání, ubírání, sestavování, odpočítávání na počítadle apod.) Postižena může být i schopnost řadit předměty podle velikosti nebo rozpoznávat vztahy v dimenzi více-méně. Lexická dyskalkulie – neschopnost žáka číst matematické znaky a jejich kombinace, symboly, jako jsou číslice, vícemístná čísla s nulami (hlavně uprostřed), tvarově podobná čísla apod. Jedná se o obdobu dyslexie v oblasti čtení číslic a čísel. Grafická dyskalkulie – projevuje se narušenou schopností psát numerické znaky, žák se neumí vyrovnat s příslušným grafickým prostorem, mívá problémy v geometrii. Jedná se o obdobu dysgrafie v oblasti matematiky. Ideognostická dyskalkulie – jedná se o poruchu v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi, v chápání čísla jako pojmu, jedinec nedovede zpaměti vypočítat příklady, které by vzhledem ke své inteligenci a dosaženému fyzickému i mentálnímu věku měl zvládnout zcela bez obtíží. Operacionální dyskalkulie – žák nezvládá provádění matematických operací. Operace zaměňuje, nahrazuje složitější jednoduššími, písemně řeší i velice lehké úlohy.
|
Delete |
|
(18.4.2016 21:48:31) Marto,
dík, byla jsem líná hledat.
|
Marta. |
|
(18.4.2016 21:53:24) Delete, já si to pamatuji ze školy,jen jsem dohledala to shrnutí.
Jinak souhlasím s tebou, myslím si, že by to mohlo u syna Monty dyskalkulie být. Ale to musí vyšetřit rozhodnout odborník.
|
Delete |
|
(18.4.2016 22:00:58) Marto,
já a paměť...nepamatuju si to....a byla jsem líná přecvaknout na google . Jinak samozřejmě mám v té své práci rozdělení podle asi třech autorů, na jedno natáhnutí ruky dost speckařských knížek...ale lenost je sfiňa .
|
Marta. |
|
(18.4.2016 22:04:22) Delete, je moc fajn, že to studuješ a máš přehled. Já se bohužel setkávám s mnoha učiteli, kteří o problému nevědí téměř nic a ani moc nechtějí vědět. Ale setkávám se i s těmi, kteří chtějí vědět a vědí a podle toho s dětmi s SPU pracují. Abych byla spravedlivá.
|
Delete |
|
(18.4.2016 22:15:37) Marto,
už nestuduju . Teda ne na VŚ....jinak zajímat mě to zajímá stále...
Jo a možná něco studovat budu muset, jen pořád nevím co a kde na to vzít peníze a čas....pokud něco nevymyslím, budu navždy jen teoretik se zájmem bez možnosti to použít v praxi .
|
Marta. |
|
(18.4.2016 22:17:03) Delete, já četla, co jsi tady psala. Nemáš to vůbec jednoduché.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(18.4.2016 21:21:07) Bouřko,
tak jsem se zamyslela, a první, co mě napadlo, že já bych slevu řešila možná vzorcem č = z . p . Pak by mi došlo, že než násobit 80000x 0,25 je asi fakt jednodušší dělit čtyřmi, ale já jsem se kdysi na ty vzorečky nějak navázala (nikdy jsem si je nepamatovala, ale zalíbily se mi pomocné trojúhelníčky a bavilo mě hledat, kde jsou použít....)...
Jinak u těsta by mě možná ten poměr napadl spíš než ta procenta, ale možná bych zcela mechanicky použila trojčlenku.
Někdy vím výsledek, aniž vím, jak jsem k němu došla, a pracně hledám řešení. Někdy mě okamžitě napadne to nejlepší řešení. A někdy sedím a čučím a nevím, co se po mně vlastně chce....a přitom vím, že to vím, znám, umím....
|
Bouřka |
|
(18.4.2016 21:25:16) Trojčlenka, to by bylo řešení číslo 2. Ovšem to je ještě delší, protože pro ověření správného sestavení trojčlenky bych si nejdřív ujasnila postup na primitivním příkladu do 10...nemusím psát, že s matikou jsem na tom byla blbě...a návazně fyzikou...a chemií...se dnes divím, že jsem vůbec vystudovala
|
Delete |
|
(18.4.2016 21:31:24) Bouřko,
já zase bojuju s cizími jazyky, dějepisem a zeměpisem, plus tedy většina společenských věd, protože mě nebaví . Prostě kromě matiky, fyziky, částečně chemie a biologie jsem nepoužitelná . Taky se divím, že jsem vystudovala .
|
|
|
|
|
Delete |
|
(18.4.2016 21:12:05) Monty,
já bych to zkusila. Jako těžko dělat závěry takhle přes net, ale vše, co popisuješ, zapadá do všeho, co jsem kde o dyskalkulii přečetla.
A kdyby zjistila, že to dyskalkulie není, tak co...budeš mít opravdu jistotu. A i v takovém případě by ti (nebo spíš jemu) měla být schopná poradit, jak co dělat, jak co procvičovat, jak si kde pomoci....
Pokud se dyskalkulie prokáže, získá větší šanci naučit se co nejlépe svoje problémy kompenzovat, aby později neztrácel energii, kterou bude potřebovat jinde.
|
Monty |
|
(18.4.2016 21:13:59) Delete, OK, dík, po neděli tam zavolám. On stejně chtěl znova za paní psycholožkou do PPP, tak to můžeme nějak spojit.
|
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2016 21:19:19) " syn nemá problémy s matikou jako takovou, pouze s počítáním. " - o to právě v dyskalkulii jde
|
|
|
Delete |
|
(18.4.2016 21:05:29) Šuplíku,
ano, v jednom dyscentru je jedna specpedka....nápravy dyslexie a dysortografie běží v rámci běžného rozvrhu na každé základce, kde je takové dítě integrované, tedy téměř všude.
Dyskalkulici ne že by nebyli, ale nebývají vyšetření, rozpoznaní, učitelé často ani netuší, jak se dyskalkulie projevuje...V populaci je jich podobné procento jako lidí s jinými dys-.
Na gymplu se většinou s těmihle dětmi moc nepotkáš, protože většina z nich končí na tom, že "holt nejsou na matematiku" a tedy nejsou studijní typy. Jejich obtíže se zvýrazňují právě v době, kdy se přechází na nižší gympl, ale ještě nebývají takové, aby to někoho extra trápilo. Na gympl se ale právě nehlásí.
Při přechodu na druhý stupeň, kdy je největší náročnost na numeriku a pamětné počítání (desetinná čísla, převody jednotek, prvočísla atd., však víš) začnou být zřejmé velké rozdíly mezi očekávanými výsledky vzhledem k jinde se projevujícímu všeobecnému nadání a výsledky v matematice skutečně dosahovanými. U některých v té době už hodně demotivovaných (záleží na dalších vlivech jako povaha, prostředí doma, prostředí školy, přístup učitelů) pak dochází k celkovému poklesu výkonu i v ostatních oblastech (z pocitu, že je dotyčný totálně hloupý), takže původní příčina se úplně ztratí....U těch, kteří měli štěstí na ty ostatní podmínky, pak bývají potíže často kompenzovány, takže na čtyřleté gymnázium se pak často dostanou, a i když pro ně matematika nadále nebývá oblíbený předmět, většinou jim stačí jen zvýšené úsilí, aby si tu svou cestičku vyšlapali.
|
|
|
|