Pam-pela |
|
(4.3.2017 15:15:27) Víš, co si myslím? Všimla jsem si, že mezi našimi dvěma páry dětí (věkový rozdíl od 11 do 16 let) je velký rozdíl co do přístupu k učení, schopnostmi chápat určité věci tak, jak naše zastaralé školství chce, a tím pádem u těch mladších i naprosto chybějící motivace k výkonu, které ty děti považují za nepotřebné...tam, kde motivaci mají, je výkon naprosto skvělý až obdivuhodný (tohle zrovna není můj postřeh, to byl údiv lidí, se kterými přicházejí do styku ve škole i mimo školu ) Pár dětí ještě umí jet po staru - sedět, polsouchat, biflovat se, používat klasické logické a analytické myšlení...některé děti ale vnímají a chápou úplně jinak (a v tom my narození v minulém století zas nechápeme je)...z vlastní zkušenosti vidím, že pokud se dostanou tam, kde to berou jako smysluplnou práci, jako něco, co opravdu potřebují, co je důležité a navíc je to třeba i baví...jejich přístup se změní. Ale to s těmi metodikami z dob Rakouska-Uherska asi moc nedokážeme .
Tady by se to mělo měnit.
Pak je otázka, co a kde je špatně - je to jen v dětech nebo v systému nebo v učitelkách? Je jasné, že se člověk nikdy nezavděčí všem a že vždycky byli, jsou a budou děti, které se nic učit+ nechtějí, chtějí mít klid a vegetovat (spíš jako malá zvířátka) a s těmi opravdu nepohne nic...a pak jsou děti, které by chtěly, ale chybí jim dostatečný intelekt...a pak určitě další specifické případy... Rodiče spousty dětí primárně řeší vztahy, sebe, práci atd...to dřív v takové míře taky nebývalo.
Ale proti starému přístupu školy je rodič opravdu bezbranný v téhle chvíli.
|
Pam-pela |
|
(4.3.2017 15:38:33) Báro, jenže to je právě to...samozřejmě to tu bylo vždycky, ale hrotí se to...a prostě ty děti, co se rodí teď, jsou jiné, než byly ty třeba před 15, 20 a více lety. Proto tu učebnici vůbec neotevřou...některým stačí to naposlouchat, jiné to prostě vypustí úplně, nepovažují to za důležité. Jsou taky různé druhy pamětí, někdo se ani z otevřené knihy nenaučí...
Ale co je důležité ( a co samozřejmě se tady moc v potaz nebere) - protože mnoha dětem chybí v datu narození analytická devítka,...kterou jinak my všichni narození před rokem 2000 máme, chápou věci prostě jinak, než my všichni...a potřebovali by učebnice udělané jinak, jiný způsob výuky a tak. Je jiné tisíciletí a malinko dost "jiné" děti.
Já přece neříkám, že ty jsi a nebo někdo tady že je špatný učitel, to by ani nevznikla tahle diskuze...snažím se říct, že chybka je ještě někde jinde, než pouhém v nezájmu (nebo neschopnosti) dětí a rodičů.
Já třeba nemám jedno čísílko s přísně logickou pamětí...chápu věci po svém, ale zas je chápu v obrovské šířce...je to dobře, nebo špatně? v tom, co dělám, je to dobře...prostě vybrala jsem si takové povolání, kde tohle uplatním. Ale nikdy jsem nespočítala vlak z bodu A do bodu B. A co ta děcka, co jsou třeba narozena 2.2.2000? To je hodně specifické dítě...výrazné, ale bude mít své vnímání možná ne dobře pochopitelné jiným lidem. Nebo moje dítě, které má dvojku, pětku a jedničku? Je empatická, svá a jde si za svým cílem... Samozřejmě těch faktorů na hodnocení je spousta, nedá se to jen takhle, i kdy při letmém pohledu budu vědět, co za osobnost se tu za tímhle datem schovává...
Proč asi přibývá tolik dětí, co mají svůj vlastní svět? Vlastní vnímání? U třeba autistických dětí - u těch to respektujeme, protože víme, že není v naší moci to změnit - to je opravdu už svět za hranou...ale u těch, kteří to ještě korigují bez nějaké viditelné zvláštnosti? Oni mají prostě mnozí z nich jiné vnímání, jiné priority...a prostě to, co se dneska učí ve škole, vnímají jako zbytečné...a já se jim někdy vůbec nedivím. O těch důležitých věcech se tam často nedozvědí.
Naše mladší děti nešlo motivovat...nebylo čím. To, co chtěly vědět, věděly z toho, co si našly a z domova z dlouhých rozhovorů a z našeho života a některé předměty dcera dodnes sabotuje...například historii v datech.
|
HelenaPa |
|
(4.3.2017 15:48:16) Báro, souhlas. Mám ve třídě dvě děti narozené ve stejný den a každé je úplně jiné.
|
Pam-pela |
|
(4.3.2017 16:00:39) Heleno...víš, takhle to je jen jako z nedělních horoskopů...to se nedá říct jen takto... Pak jde ještě o čas narození... A dispozice budu mít ty děti podobné, pak jde o to, že každá charakterová vlastnost má dva póly, a mezi tím ještě spousta nuancí...a ty kombinace může každé dítě používat jinak.
Já mám třeba právě spolužačku učitelku, obě jsme narozené stejně, stejné touhy, stejně pracovité až do "zničení", podobné charaktery, ale ona velmi společenská, milující muže a další věci , na druhou stranu hodně fixovaná na rodinu, přesto rozvedená, učitelkou zůstala a atd atd...Kolikrát se hodně nasmějeme, když si říkáme ty vnitřní věci a ani si je nemusíme říkat ...vnějškově působíme ale hodně jinak. Takže i tak se na to dá nazírat..
tohle s čísly je spíš výlet do vnitřního světa...do světa vnímání toho člověka a jeho dispozic.
|
HelenaPa |
|
(4.3.2017 16:07:55) Pampelo promiň, ale napřed každé číslo něco přináši, ale teď mi to už vyznívá jako no ale vlatně to může být úplně jinak. Jestliže vlastně nezálezí jen na tom čísle, tak je mi to číslo k ničemu. To už můžu stejně pravděpodobně odhadnout výsledek hodem kostkou. A opravdu nebudu u svých žáků vyžadovat znát hodinu narození, abych mohla spočítat, jací by měli být. Původní příspěvek jsem myslela jako povzdech nad tím, že se můžu snažit sebevíc a někteří žáci to prostě nepobírají. Znát jejich číslo nic nezmění, když stejně to může být tak nebo úplně jinak..
|
|
|
|
Pam-pela |
|
(4.3.2017 15:54:38) Báro, možná jednou si všimneš určitých společných znaků...a třeba tě to zaujme...ono škoda, že se to víc nevyužívá, protože to právě může vypovědět a způsobu vnímání určitého dítěte, o cílevědomosti, způsobech motivace, o tom, zda je dítě nějak systematické (většinou to jsou životní čtyřky nebo lidi se čtyřkou v datu narození, zas jich ale nesmí být moc), osmička je logické myšlení...dvojka znamená velkou citlivost a empatii, šestka touhu po harmonii, kráse, lásce, pořádku, idealismus atd...ideálně, pokud je vše pouze 1x zastoupeno...ale pak jsou samozřejmě různé kombinace a další a další... To datum narození může napovědět hodně...a potom, když se najde takových 30 různých dětí, je jasné, že některým nesedne ta která učitelka a ta která metoda...a ten který způsob...a jinde by třeba byly mnohem úspěšnější.
Ale to už zacházím, kam jsem ani nechtěla, tak to jen pro zajímavost. začala jsem se tím malinko zabývat, samozřejmě proto,že jsem chtěla objasnit nějaké nesrovnalosti v rodině a vůbec ty naše druhé děti mi daly zabrat pořádně...
Ale kdo má pro děcka cit, vycítí to i bez nějakých čísel, jaké konkrétní dítě je..jen to chce ten čas a "náladu"...těch dětí je podle mne ve třídě moc.
|
Pam-pela |
|
(4.3.2017 16:06:58) Báro a právě toto je ono...dva stejné základy a oba ty vlastnosti uchopily za druhý konec...stává se to často i dvojčat, že jsou jakoby naprosto rozdílné...základ je ale tentýž..ale nevím, jestli se vyjadřuju dost přesně.
To, co máme dané v datu narození, jsou dispozice, jakoby přidělěné "sudičkami" kostičky z lega a jde o to, co kdo z nich vytvoří..jeden může mít věž do stropu, někdo si může stavět kostičky po podložce, někdo je nechá rozházené po zemi, někdo jich využije jen pár... To, co kdo postaví, je pak zas dáno jinými věcmi...situacemi a podmínkami, do toho se tu raději pouštět ani nebudu.
Pokud má někdo jednu dispozici k něčemu, může vychýlit kyvadýlko do jednoho extrému...anebo do druhého...ale pořád je to rub a líc jedné mince...a mnoho nuancí mezi tím.
Viděla jsem třeba krásné a bezproblémové horoskopy, kde jejich "majitel" by v depresích, opuštěný, bez práce atd...prostě - opravdu dispozice...nikde není psáno, jak to "dopadne"...to by bylo moc jednoduchý a fatalista nejsem.
|
|
|
Kudla2 |
|
(4.3.2017 16:22:20) Pam-pelo,
nechtěla bych, aby kterákoli učitelka mých dětí k nim přistupovala podle těchhle šarlatánských nesmyslů.
|
Tante Bante |
|
(4.3.2017 16:58:10) Víra v astrologii, numerologii atd. je mezi učitelstvem hodně rozšířená, je to nejčastější vysvětlení, proč něco nejde, které tak v práci slýchám. Protože on je býk a já jsem koza...s tím dál nehneš.
|
Kudla2 |
|
(4.3.2017 17:03:13) Tante,
tak pokud je to na úrovni toho, aby si člověk sám pro sebe vysvětlil, že něco nejde (a souhlasím, že nemůže jít všecko), a netahá to do ničeho jinýho, tak snad.
Ale kdyby někdo z toho vyvozoval nějaký závěry, jak se k tomu člověku chovat, protože je narozenej v ascendentu Čápa s Nosorožcem, tak to by mi teda u učitele dost vadilo a připadalo by mi to těžce neprofesionální.
|
|
Kudla2 |
|
(4.3.2017 17:03:16) Tante,
tak pokud je to na úrovni toho, aby si člověk sám pro sebe vysvětlil, že něco nejde (a souhlasím, že nemůže jít všecko), a netahá to do ničeho jinýho, tak snad.
Ale kdyby někdo z toho vyvozoval nějaký závěry, jak se k tomu člověku chovat, protože je narozenej v ascendentu Čápa s Nosorožcem, tak to by mi teda u učitele dost vadilo a připadalo by mi to těžce neprofesionální.
|
Tante Bante |
|
(4.3.2017 17:23:57) To se běžně děje. Na druhé straně to není ani jediné ani to nejnebezpečnější neprofesionální chování.
|
|
|
Tante Bante |
|
(4.3.2017 17:58:26) Já právě usilovně věřím tomu, že to je jedna z výhod práce na gymnáziu, že jarmarková magie nebude mít tak velké PR.. povzbuzuješ mě. Moje kolegyně (n ě k t e r é) z prvního stupně chodí i ke kartářkám a pevně věří tomu, že kniha Padesát odstínů šedi je o sexu.
|
|
|
|
|
|