| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost?

 Celkem 68 názorů.
 HelenaPa 


Téma: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 11:11:34)
Ať děláte, co děláte, některý žák to prostě nepobere a výsledky má tristní. Dyslexie, dysortografie, pomalé pracovní tempo. Podporujete podle doporučení PPP, podle vlastního nejlepšího vědomí a svědomí a prostě výsledek nula nula nic. Kdy přijde ten okamžik, kdy si řeknete "už jsem udělala dost, vzdávám to"? Přijde někdy? Vždycky je ještě něco, co by se dalo udělat. Ale dětí máte stovku, nemůžete všechnu energii vyčerpat na toho jednoho. Vydržíte se jednomu žákovi věnovat tak dlouho, dokud to nepochopí?
Když jsem učila přírodopis, mohlo být vcelku jedno, že někdo nezvládl hmyz, v savcích mohl excelovat. U jazyka (a předpokládám i matematiky) prostě jedna věc navazuje na druhou a když to s jednou věcí vzdám, tak se pak už nebude chytat dál.... Opravdu není možné každého naučit osobní zájmena a sloveso být a mít? Čím víc se snažím, tím neschopnější si připadám a mám sto chutí to tady vzdát, aby mi pak nechyběla energie pro ty, kde se moje snaha účinkem nemíjí...
 HelenaPa 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 12:04:46)
Šuplíku, já si právě chtěním žáka moc jistá nejsem. Rodiče chtějí, velice chtějí, na dítě, které má problém mi rozumět česky, velice tlačí, doma asi něco dělají, ale ve škole už prostě výsledek vidět není. Ověřovat znalosti k nim domů chodit nebudu...
 Raduna 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 12:33:41)
Heleno,
opravdu jsou děti i dospělí, kteří jsou prostě na jazyky taková kopyta, že je nemožné je to naučit. Je to kombinace špatné paměti, možná nějakých poruch učení, nedostatku motivace atd.
Já v takových případech doporučuju se jazyku vystavit co nejvíc i mimo jazykové lekce, takže pokud dítě prostě ne a nechce a ne a nejde to, tak prostě nebude koukat na televizi česky, zásadně jen v originále. Mozek musí pochopit, že ten cizí jazyk je potřeba se naučit a ten člověk ten jazyk musí slyšet, aby si na něj zvyknul. Když to takhle budou dělat dostatečně dlouho, efekt se dostaví, i když není to samozřejmě samospásné. Ale je to lepší než nedělat nic a vzdát to.
 Monika 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 21:13:59)
To dítě nemá češtinu jako mateřský jazyk nebo proč nerozumí česky? V takém případě by se asi mělo pracovat na tom - nějaké vyučování češtiny pro cizince (mimo normální hodiny) plus doporučit rodičům dát dítě na nějaký zájmový kroužek nebo tak, kde by češtinu alespoň v té mluvené podobě a pokud jde o porozumění rychleji "vsáklo"?
 HelenaPa 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 21:55:11)
Moniko, dítě je rodilé zde, české národnosti. Jen prostě některé české výrazy už jsou moc složité.
Např. je problém rozlišit význam slov "slovíčko" a "sloveso".
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 12:26:55)
Není možné to naučit každého, není to možné z principu, to určitě víš, jen my, učitelé, o tom musíme být občas ujištěni :-).
Je dobré nezapomínat jednu důležitou věc, kterou hezky připomíná americká didaktika: dítě není objekt, jeho role v učebním procesu je aktivní a samo ho reguluje.
Nevzdávám to nikdy, ale teď víc, než kdy dřív si dávám pozor na distribuci pozornosti mezi děti. Myslím hodně na efektivitu, jak asi se zužitkuje úsilí, které vynaložím, je to vždycky jen odhad, ale může se vydat ze sil nadarmo a nebo je investovat někde, kde se zúročí, mnoho dětí tvoji práci potřebuje, čeká na ni a zpracuje ji ve svém růstu, v rozvinutí schopností.
Když něco hodně nejde, hodně to vázne, je třeba nebrat si to osobně, zrevidovat postupy, jestli není chyba v metodě atd., ale často je to něco, co vázne momentálně, potřebuje to čas a trpělivost, je lepší nechat to být. Některé věci nejsou v silách učitele, učitel si je čaroděj, ale ne tak mocný:-).
 Termix 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 12:41:43)
Díky za téma.
Momentálně mám jednoho studenta, který ke mně na individuální lekce chodí dva roky, celkem čtyři hodiny týdně. Za tu dobu jsme na úrovni elementary a fakt se nemůžeme posunout dál. Začnu sloveso have to, on zapomene to be. Dostali jsme se k minulému času, vracíme se k přítomnému a on se tváří, že ho v životě neviděl. Nepamatuje si slovíčka, prostě nic. Není z nejbystřejších obecně, je mu přes 40, motivaci snad má, potřebuje to do práce, jazyk mu platí zaměstnavatel. Depresi z toho mám já. Ať dělám, co dělám, výsledek v podstatě žádný.
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 12:58:38)
Takových lidí je poměrně dost. A než se z nich stanou dospělí, jsou to dětské varianty.
Kombinace pasivity průměrných a menších schopností a ambic je "rough". Ve škole se s tím dělá denně a u dětí je to trpké, jsou malé, roztomilé, člověku se nechce věřit, že to nepůjde...
 HelenaPa 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 13:01:17)
Ještě horší kombinace k tomu jsou ambiciozní rodiče a velmi šikovný starší sourozenec.
 1kulička 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 13:58:47)
No netraš, přesně takové nastavení doma máme. Ale pořád nějak doufám, že si udělám na tu malou ignorantku víc času a nějak to půjde...
 Martina, 2 kluci 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:23:47)
Taky mám doma :-)
Starší v sextě, olympiády, vědecké soutěže, excelentní matematik,...
Menší v sekundě, vydupal si, že půjde na gympl jako brácha, zvládá na trojky, učím se s ním denně, přesto tam chce zůstat. Učitelé, teda jen někteří, si neodpustí "to mi vysvětli, ty chytroline, jaktoze to to bráchovi nejde". Dalo hodně práce vysvětlit a naučit staršího náfuku, že bratr není dementní, ale normální.
 1kulička 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 16:53:48)
~;) tak ale děti obě na gymplu, to nebude tak zlý a ke staršímu fakt gratuluju ~R^ já mám děti na základce tak nějak ze sociálních důvodů a hlavně je ta škola dobrá (většinou). Ta naše chytřejší je velmi nesmělá a bojkotuje co se dá, tak nějaké olympiády nehrozí (ikdyž maminka by ráda), ale jinak ve třídě exceluje a hlavně sama se zajímá, vzdělává se. Nesnesla, že se jim letos změnil učitel na němčinu, který neumí učit a sama si domluvila doučování, prostě ze zájmu. Ta problémová je jen o rok mladší, ale takový rozdíl ~f~ letos na ní skočila puberta, nosí 4 a 5 a je jí to fuk, pořád něco nemá - hlavně úkoly (je v šestce) vůbec jí něvadí, že něco neumí....chybí ji motivace, ale jak ji namotivovat - doufám, že víc zájmu z mé strany zabere (byla jsem posední 2 roky dost pracovně vytížená).
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 16:59:45)
Chce to spíš víc zodpovědnosti. Naopak prostor zvětšit, ne ho ještě zmenšit.
 1kulička 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 17:06:17)
Tak v PPP radili důslednost a dohled a nechat pocítit důsledky, což nevím jak, když jí je všechno fuk :(
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 17:35:12)
Tak já samozřejmě nejsem odborník z PPP, čili moje názory asi nejsou relevantní, ale je to nějak tak, že kontrola a důslednost musí být, ale jde o to ČEHO kontrola a KOLIK jí je.
To úzce souvisí s těmi důsledky a není to zase tak složité, aby to chápal jen zaměstnanec PPP.
Když si Franta neudělá domácí úkol, dostane se ve škole do trůblu. Což mu může být egál, většinou to tak začne, když se pak flákáním a lhostejností propracuje k nějakému tomu opatření na posílení kázně, tak dost závodníkům už to jedno není, ale některým přesto jo. Ty, kterým to je jedno, nepřeladíš tím, že je doma donutíš připravit si tašku...v zásadě.
Jde o to, co je OPRAVDOVÝ důsledek čeho.
Školní oplétačky ve skutečnosti mají pramalý význam. Některé děti to vědí.
Smysl má trvat na věcech, které mají jasnou funkci a evidentní důsledky, pochopitelné.
Odbojné pubescentní děti potřebují rozšířit prostor, to vím celkem jistě, existuje na to i literatura. Potřebují převzít zodpovědnost.

 1kulička 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 18:13:20)
Ale já tě chápu, taky nejsem úplně bez nadání na tyto věci, jen holka se prostě vymyká. Neumí zeměpisnou šířku a délku a odmítá se to doučit, ikdyž ségra by ochotně doučila (nebo já, kdokoli). Prostě dostala 3 a 4 z toho, tak co by se učila. Napomenutí a třídní důtka za zapomínání tady už byly, bez efektu. když už je toho na nás moc, odevzdává počítač. ze začátku jí to trochu vadilo, ale teď už ho jde odevzdat sama a opět jí je to fuk, klidně bude v pokoji čučet do stropu.
Ona byla od malička v opozici, co nechtěla, prostě nedělala, byl s ní problém už ve školce v tomhle směru. V první třídě měla úžasnou úču, mě moc sympatická nebyla, ale s dcerou to uměla, dělala si úkoly nadšeně hned po příchodu domů - uměla jí namotivovat. Pak dostali jinou a už to šlo z kopce - za mě teda ta jiná byla taky dobrá (dcera jí měla ráda), ale neměla asi to kouzlo, jako ta první - dcera tehdy občas i plakala že se jí stýská po pí uč. Ohrmomná škoda...budu přemýšlet, jak na ní no, nevzdávám to.....
 Eržika. 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(5.3.2017 14:49:57)
Tante, souhlas.

Je NUTNO počítat s tím, že děti (pro nás nežádoucí výsledky) nepáchají naschvál.

A že se zodpovědností roste vnitřní motivace (např. pokud se dítě DOHODNE s učitelem na objemu a způsobu vypracování učiva).
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(5.3.2017 15:23:34)
To by šlo ve škole, kde učitelé dělají se žáky dohody, kolik čeho udělají, což je sice známá metoda, ale česká škola jí moc nepoužívá. Pro obyč. základku to není průchodné.
Ale i jinak si myslím, že zrovna tohle, tj. dohoda o něčem, v takovém případě, jaký si myslím, že to je, nebude fungovat. Spíš nepořádat dohody na cvičných polích, ale trvat na podstatných věcech, což samo je fuška na hranici zvládnutí, ale nějak se to dá, když se zbytné nechá být. Já bych třeba domácí úkoly nechala v kompetenci odbojníka, ať se zařídí libovolně. Vlastně všechnu školu. Obě starší děti měly období, kdy to vypadalo, že tíhnou k lajdání, ale nebylo to, hledali jen pole, kde měřit síly. Ve chvíli, kdy otevřeš dveře, do kterých se hodlají prosekat, je vyřešeno. Těžké na tom je, že rodič sám se musí sžít s tím, že to je JEJICH věc a ne jeho, protože jedině potom to funguje. Všechnu faleš i velké děti cítí na sto honů.
 Martina, 2 kluci 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 18:55:57)
Já u mladšího zavedla 45 min práce do školy denně (Po až Čt), kromě úkolů, který nadrásá většinou za 15 min. Pokud má úkol dlouhej (protokol, referát), úměrně zkracujeme tu třičtvrtěhodinku. V ní dělá pár příkladů z matiky, pár vět nadiktuju na jevy, co zrovna berou, udělá si poznávačku ptáků, popř. si čteme děják nebo tak něco.
Když prudí a zdržuje, čas prodloužím.
Rychle se to vžilo, ví, že po 45 min má zase volno na cokoliv.
Pokud by to bojkotoval, odeberu počítač, přestanu vyvařovat, co má rád, atd...
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 14:34:19)
O tom žádná... a ještě když jsou přesvědčeni, že ty tam pobíráš "nehorázné peníze" (variantně máš pořád prázdniny nebo kratší pracovní dobu) za to, abys všechny jejich nesplněné sny a touhy uvedla v život. Běda když ne, to jsi je potom nerespektovala.
 HelenaPa 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 14:51:26)
ANo. U některých dětí už opravuju testy se staženým žaludkem, jestli se tam najde dost bodů, aby rodiče nepřišli dělat čoromoro do školy.
 HelenaPa 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:17:28)
Báro, jako by to byly ty naše... Napsali malý předem hlášený test na slovíčka. Třetina čtyřky nebo pětky. Hodinu jsme věnovali experimentům, jak všelijak se dají učit slovíčka. Psali opravný test, stejně čtvrtina měla 4 nebo 5. Psali jsme malý testík na sloveso mít. Problém. Udělala jsem jim přehledy učiva, pracovali jsme s nimi asi dvě hodiny, procvičovali jsme pořád dokola. Na web jsem jim dala procvičovací cvičení i s řešeními. Měli nahlášený opakovací test. Když jsem jim rozdala zadání, řekla jsem jim, ať si vytáhnou tabulku s přehledem a u testu ji použijí. Z 21 žáků byla 1 pětka a 7 čtyřek. Někteří mi pak řekli, že si ten přehled ani nevytáhli.
10 žáků z těch 21 má "nález" z PPP. Ale zdaleka ne všihni z těch 8 neúspěšných jsou mezi nimi.
 HelenaPa 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:34:13)
No jo, jenže to bych u některých prakticky neměla známky. DO ŽK píšu např. "nahlášený test slovíčka" nebo "test sloveso mít, povoleny přehledy učiva". Testy domů posílám na podpis. Měním metody, hledám, zkouším a pořád marně. Přitom v jiných třídách fungujeme většinou k mé spokojenosti...
 Dana 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 18:12:08)
Myslím, že se pozná, zda jste udělaly dost podle počtu dětí ve třídě, které látku chápou. A to hlavně, když to chápe ten průměr, tedy ani ti nejlepší ani ti nejhorší. Rozhodně není dobrý výsledek učení učitelky, když po probrání a procvičení nějaké látky v matematice nebo mluvnického jevu v angličtině, dostane většina třídy z opakovací písemky čtyřky a trojky. Ale pokud to většina pochopí a jev zvládne, tak bych si nedávala za vinu, že to nějaký přitroublý žák neumí nebo nechápe.
 Termix 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 13:33:17)
Jo to je přesně. Neudělá nic sám a čeká, že ho vše naučím a ještě zabavím. Nemám si s ním o čem povídat. On nemá nic, co by ho zaujalo. Takový medvídek. Kam ho člověk postaví, tam i najde.
Naštěstí mám spoustu úžasných studentů a posun vidím.
 Raduna 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 12:50:29)
Termix,

ten člověk potřebuje prostě být v cizině a to v takovém prostředí, aby mu nic jiného nezbylo než ten jazyk začít používat. A pokud opravdu chce, tak ať dělá to, co už jsem psala. Ať si všechno pouští jenom v originále, i pitomé seriály, které dávají odpoledne v televizi.
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 13:00:44)
Bane, jsou lid, kteří se to ani za dvacet let pobytu v zemi s cizím jazykem nenaučí nebo jen velmi chabě. Znám jich dost.
Naopak jiný se naučí za šest měsíců z ničeho v pětačtyřiceti.
 Raduna 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 13:04:20)
Ano, jsou. Např. spousta Poláku v UK, kteří se ale stýkají jen s dalšími Poláky, nebo lidi z bývalé YU ve Švédsku, kde je to totéž.

Proto jsem říkala, že i záleží na prostředí. Třeba kdyby ten pán chodil do jazykovky, kde by nebyl ani jeden Čech nebo Slovák a ještě by bydlel v rodině u Angličanů, tak by mu opravdu nic jiného nezbylo, než začít komunikovat.
 Termix 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 13:35:55)
Já na něho česky nepromluvím, a že jsem Češka, to většinou lidé poznají jen podle jména.
Je dospělý, má tady ženu a děti a práci a určitě se neodstěhuje. To jsem v 18 bez závazků na spoustu let udělala já.
 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 23:02:42)
Hello, já se klidně přidám do řady neschopných pochopit cizí ne-slovanský jazyk.
Naši mě nacpali do jazykové školy, takže jsme měli 3 cizí jazyky, jedním z nich byla naštěstí povinná ruština.
Jednotlivá slovíčka angličtiny a němčiny jsem našprtala, smysl vět a celého textu a celé výpovědi mě unikal a dodnes uniká. ~7~
Te´ď pracuju s německým názvoslovím...jednotlivé pojmy nejsou pro mne těžké si zapamatovat, význam znám bez problémů během několika dnů, pokud je někdo hodí do vět, přestávám chápat smysl.
Slyším jen jednotlivá slovíčka, ne smysl.

Polsky ale třeba rozumím velmi dobře, chorvatštinu si domyslím, slovenština je druhý rodný jazyk ~;)...

Mám někde zkrat?
Nebo je to nějaký vnitřní odpor vnímat text jako celek?
S tímhle si fakt nevím rady.
A to jsem poslouchávala poměrně dost filmů v původním jazyce, buď s titulky nebo ty příšerně namluvené jedním člověkem, když jsme si koupili kdysi první video.

Strašně bych chtěla rozumět - slovíčka znám z aj, nj, dokonce jsem pak i odmaturovala z francouzštiny...ale - ~d~



 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 23:05:48)
Pak jsou lidi, co občas dojedou na dovču do Itálie nebo Španělska a docela slušně se domluví...
A já zas slyším jen jednotlivá slova ~7~.
 Liškodlak 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(5.3.2017 16:26:04)
~R^
Super ta hluchá paní
 Gigi 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 13:08:02)
Když vezmu podle sebe - protože jazyky mi nikdy nešly, a dnes mám plynné dva cizí - tak byl neskutečný problém v sebevědomí. Když jsem začínala angličtinu ve škole byla jsem šikanovaná, kdykoli jsem cokoli řekla tak na to třída reagovala pitvořením. Bylo to tedy už od začátku - Slovenka v české škole jako ideální cíl pro jazykové nedostatky, ještě spojené s vysokými požadavky rodičů. A prostě jsem se blokla, neuměla použít cizí jazyk ve chvíli, kdy jsem věděla, že mi ten druhý rozumí česky.
No a stačil jeden učitel na vysoké, který dokázal postrčit, a nevím jak jsem udělala jazykovou zkoušku a dostala se sem. A stejně nebyla schopná mluvit - rozuměla, četla, s chybami v pohodě psala, ale nemluvila. Spadlo to po dvou měsících s první sportovní soutěží našeho týmu, kde jsem zjistila, že mě za to fakt nikdo shazovat nebude, protože ti lidi milují už jen proto že jsem. A dokonce mi včera kamarádka řekla že mluvím plynule (i když vím že stále s chybami).
Nemůže být u žáčka problém taky v hlavě spíš než v paměti? Že se bojí že udělá chybu a tak radši neříká nic?
 HelenaPa 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 13:14:11)
Tohle dítě není terčem vtipů nebo pitvoření. Ale do hlavy mu opravdu nevidím. Tak mohu jen odhadovat. Ale podle jejich třídní má problémy s dlouhodobou pamětí i v ostatních předmětech, čeština, vlastivěda,...
 Raduna 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 13:28:31)
Heleno,

špatná paměť je opravdu problém v případě jazyků, ale i to se dá překonat, kdyby to dítě opravdu chtělo. Ale někdy to dítě prostě nevidí vůbec důvod se ten jazyk učit, je to pro něj něco asi tak abstraktního a vzdáleného jeho realitě jako nukleární fyzika.
 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:15:27)
Víš, co si myslím?
Všimla jsem si, že mezi našimi dvěma páry dětí (věkový rozdíl od 11 do 16 let) je velký rozdíl co do přístupu k učení, schopnostmi chápat určité věci tak, jak naše zastaralé školství chce, a tím pádem u těch mladších i naprosto chybějící motivace k výkonu, které ty děti považují za nepotřebné...tam, kde motivaci mají, je výkon naprosto skvělý až obdivuhodný (tohle zrovna není můj postřeh, to byl údiv lidí, se kterými přicházejí do styku ve škole i mimo školu
)
Pár dětí ještě umí jet po staru - sedět, polsouchat, biflovat se, používat klasické logické a analytické myšlení...některé děti ale vnímají a chápou úplně jinak (a v tom my narození v minulém století zas nechápeme je)...z vlastní zkušenosti vidím, že pokud se dostanou tam, kde to berou jako smysluplnou práci, jako něco, co opravdu potřebují, co je důležité a navíc je to třeba i baví...jejich přístup se změní.
Ale to s těmi metodikami z dob Rakouska-Uherska asi moc nedokážeme ~;).

Tady by se to mělo měnit.

Pak je otázka, co a kde je špatně - je to jen v dětech nebo v systému nebo v učitelkách?
Je jasné, že se člověk nikdy nezavděčí všem a že vždycky byli, jsou a budou děti, které se nic učit+ nechtějí, chtějí mít klid a vegetovat (spíš jako malá zvířátka) a s těmi opravdu nepohne nic...a pak jsou děti, které by chtěly, ale chybí jim dostatečný intelekt...a pak určitě další specifické případy...
Rodiče spousty dětí primárně řeší vztahy, sebe, práci atd...to dřív v takové míře taky nebývalo.

Ale proti starému přístupu školy je rodič opravdu bezbranný v téhle chvíli.
 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:38:33)
Báro, jenže to je právě to...samozřejmě to tu bylo vždycky, ale hrotí se to...a prostě ty děti, co se rodí teď, jsou jiné, než byly ty třeba před 15, 20 a více lety.
Proto tu učebnici vůbec neotevřou...některým stačí to naposlouchat, jiné to prostě vypustí úplně, nepovažují to za důležité.
Jsou taky různé druhy pamětí, někdo se ani z otevřené knihy nenaučí...

Ale co je důležité ( a co samozřejmě se tady moc v potaz nebere) - protože mnoha dětem chybí v datu narození analytická devítka,...kterou jinak my všichni narození před rokem 2000 máme, chápou věci prostě jinak, než my všichni...a potřebovali by učebnice udělané jinak, jiný způsob výuky a tak. Je jiné tisíciletí a malinko dost "jiné" děti.

Já přece neříkám, že ty jsi a nebo někdo tady že je špatný učitel, to by ani nevznikla tahle diskuze...snažím se říct, že chybka je ještě někde jinde, než pouhém v nezájmu (nebo neschopnosti) dětí a rodičů.

Já třeba nemám jedno čísílko s přísně logickou pamětí...chápu věci po svém, ale zas je chápu v obrovské šířce...je to dobře, nebo špatně? v tom, co dělám, je to dobře...prostě vybrala jsem si takové povolání, kde tohle uplatním. Ale nikdy jsem nespočítala vlak z bodu A do bodu B.
A co ta děcka, co jsou třeba narozena 2.2.2000? To je hodně specifické dítě...výrazné, ale bude mít své vnímání možná ne dobře pochopitelné jiným lidem.
Nebo moje dítě, které má dvojku, pětku a jedničku? Je empatická, svá a jde si za svým cílem...
Samozřejmě těch faktorů na hodnocení je spousta, nedá se to jen takhle, i kdy při letmém pohledu budu vědět, co za osobnost se tu za tímhle datem schovává...

Proč asi přibývá tolik dětí, co mají svůj vlastní svět? Vlastní vnímání? U třeba autistických dětí - u těch to respektujeme, protože víme, že není v naší moci to změnit - to je opravdu už svět za hranou...ale u těch, kteří to ještě korigují bez nějaké viditelné zvláštnosti?
Oni mají prostě mnozí z nich jiné vnímání, jiné priority...a prostě to, co se dneska učí ve škole, vnímají jako zbytečné...a já se jim někdy vůbec nedivím.
O těch důležitých věcech se tam často nedozvědí.

Naše mladší děti nešlo motivovat...nebylo čím. To, co chtěly vědět, věděly z toho, co si našly a z domova z dlouhých rozhovorů a z našeho života a některé předměty dcera dodnes sabotuje...například historii v datech. ~;)
 HelenaPa 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:48:16)
Báro, souhlas. Mám ve třídě dvě děti narozené ve stejný den a každé je úplně jiné.
 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 16:00:39)
Heleno...víš, takhle to je jen jako z nedělních horoskopů...to se nedá říct jen takto...
Pak jde ještě o čas narození...
A dispozice budu mít ty děti podobné, pak jde o to, že každá charakterová vlastnost má dva póly, a mezi tím ještě spousta nuancí...a ty kombinace může každé dítě používat jinak.

Já mám třeba právě spolužačku učitelku, obě jsme narozené stejně, stejné touhy, stejně pracovité až do "zničení", podobné charaktery, ale ona velmi společenská, milující muže a další věci ~;), na druhou stranu hodně fixovaná na rodinu, přesto rozvedená, učitelkou zůstala a atd atd...Kolikrát se hodně nasmějeme, když si říkáme ty vnitřní věci a ani si je nemusíme říkat :-)...vnějškově působíme ale hodně jinak. Takže i tak se na to dá nazírat..

tohle s čísly je spíš výlet do vnitřního světa...do světa vnímání toho člověka a jeho dispozic.

 HelenaPa 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 16:07:55)
Pampelo promiň, ale napřed každé číslo něco přináši, ale teď mi to už vyznívá jako no ale vlatně to může být úplně jinak. Jestliže vlastně nezálezí jen na tom čísle, tak je mi to číslo k ničemu. To už můžu stejně pravděpodobně odhadnout výsledek hodem kostkou.
A opravdu nebudu u svých žáků vyžadovat znát hodinu narození, abych mohla spočítat, jací by měli být.
Původní příspěvek jsem myslela jako povzdech nad tím, že se můžu snažit sebevíc a někteří žáci to prostě nepobírají. Znát jejich číslo nic nezmění, když stejně to může být tak nebo úplně jinak..
 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:54:38)
Báro, možná jednou si všimneš určitých společných znaků...a třeba tě to zaujme...ono škoda, že se to víc nevyužívá, protože to právě může vypovědět a způsobu vnímání určitého dítěte, o cílevědomosti, způsobech motivace, o tom, zda je dítě nějak systematické (většinou to jsou životní čtyřky nebo lidi se čtyřkou v datu narození, zas jich ale nesmí být moc), osmička je logické myšlení...dvojka znamená velkou citlivost a empatii, šestka touhu po harmonii, kráse, lásce, pořádku, idealismus atd...ideálně, pokud je vše pouze 1x zastoupeno...ale pak jsou samozřejmě různé kombinace a další a další...
To datum narození může napovědět hodně...a potom, když se najde takových 30 různých dětí, je jasné, že některým nesedne ta která učitelka a ta která metoda...a ten který způsob...a jinde by třeba byly mnohem úspěšnější.

Ale to už zacházím, kam jsem ani nechtěla, tak to jen pro zajímavost.
začala jsem se tím malinko zabývat, samozřejmě proto,že jsem chtěla objasnit nějaké nesrovnalosti v rodině a vůbec ty naše druhé děti mi daly zabrat pořádně...

Ale kdo má pro děcka cit, vycítí to i bez nějakých čísel, jaké konkrétní dítě je..jen to chce ten čas a "náladu"...těch dětí je podle mne ve třídě moc.

 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 16:06:58)
Báro a právě toto je ono...dva stejné základy a oba ty vlastnosti uchopily za druhý konec...stává se to často i dvojčat, že jsou jakoby naprosto rozdílné...základ je ale tentýž..ale nevím, jestli se vyjadřuju dost přesně.

To, co máme dané v datu narození, jsou dispozice, jakoby přidělěné "sudičkami" ~:-D~;) kostičky z lega a jde o to, co kdo z nich vytvoří..jeden může mít věž do stropu, někdo si může stavět kostičky po podložce, někdo je nechá rozházené po zemi, někdo jich využije jen pár...
To, co kdo postaví, je pak zas dáno jinými věcmi...situacemi a podmínkami, do toho se tu raději pouštět ani nebudu.

Pokud má někdo jednu dispozici k něčemu, může vychýlit kyvadýlko do jednoho extrému...anebo do druhého...ale pořád je to rub a líc jedné mince...a mnoho nuancí mezi tím.

Viděla jsem třeba krásné a bezproblémové horoskopy, kde jejich "majitel" by v depresích, opuštěný, bez práce atd...prostě - opravdu dispozice...nikde není psáno, jak to "dopadne"...to by bylo moc jednoduchý a fatalista nejsem.




 Kudla2 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 16:22:20)
Pam-pelo,

nechtěla bych, aby kterákoli učitelka mých dětí k nim přistupovala podle těchhle šarlatánských nesmyslů. ~a~~a~~a~
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 16:58:10)
Víra v astrologii, numerologii atd. je mezi učitelstvem hodně rozšířená, je to nejčastější vysvětlení, proč něco nejde, které tak v práci slýchám. Protože on je býk a já jsem koza...s tím dál nehneš.
 Kudla2 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 17:03:13)
Tante,

tak pokud je to na úrovni toho, aby si člověk sám pro sebe vysvětlil, že něco nejde (a souhlasím, že nemůže jít všecko), a netahá to do ničeho jinýho, tak snad.

Ale kdyby někdo z toho vyvozoval nějaký závěry, jak se k tomu člověku chovat, protože je narozenej v ascendentu Čápa s Nosorožcem, tak to by mi teda u učitele dost vadilo a připadalo by mi to těžce neprofesionální.
 Kudla2 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 17:03:16)
Tante,

tak pokud je to na úrovni toho, aby si člověk sám pro sebe vysvětlil, že něco nejde (a souhlasím, že nemůže jít všecko), a netahá to do ničeho jinýho, tak snad.

Ale kdyby někdo z toho vyvozoval nějaký závěry, jak se k tomu člověku chovat, protože je narozenej v ascendentu Čápa s Nosorožcem, tak to by mi teda u učitele dost vadilo a připadalo by mi to těžce neprofesionální.
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 17:23:57)
To se běžně děje.
Na druhé straně to není ani jediné ani to nejnebezpečnější neprofesionální chování.
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 17:58:26)
Já právě usilovně věřím tomu, že to je jedna z výhod práce na gymnáziu, že jarmarková magie nebude mít tak velké PR.. povzbuzuješ mě.
Moje kolegyně (n ě k t e r é) z prvního stupně chodí i ke kartářkám a pevně věří tomu, že kniha Padesát odstínů šedi je o sexu.
 Termix 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 19:22:37)
Tohle je podle mě ale fakt kravina. Nevěřím na žádnou numerologii. Sama mám dvě velmi nadané děti, které s logikou problém nemají. A tu devítku v roce narození nemají.
Nemyslím si, že by děti byly jiné. Spíše všichni očekávají, že všechno půjde samo. Naše generace neměla zdaleka takové vzdělávací možnosti a už vůbec se neřešily žádné moderní způsoby výuky.
Učím i spoustu dětí. A velmi často říkají, že celý víkend koukaly na televizi, hrály na tabletu či případně šly do nákupních center. Podle mě dětem chybí pohyb a jakási obratnost. A to i v tom učení. Často neví, jak na to.


Mně se tedy ten systém kdysi nelíbil a sama jsem spíše na různé novinky a inovace. Ale ani kdybych se rozkrájela, toho konkrétního člověka moc naučit nezvládám.
 Modřinka 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 20:19:38)
Tak sem s ní, ke mně ještě nedorazila. My makáme od listopadu, projeli jsme dvakrát cvičebnici co vydalo Scio, doučili látku, kterou neznal, projeli všechny stáhnutelné materiály z Cermatu a Scia, děláme testy co vydalo Scio a teď začal chodit na přípravu co dělá gympl. S časovým limitem nemá problém, problém je nepozornost, přepisuje do archu chybně, nebo mu úkol příjde lehký, tak ho udělá halabala a samozřejmě udělá nějakou triviální chybu. Skoro v každém testu takto přijde o cca 3- 5 bodů.
 Modřinka 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 20:51:01)
Jsi třída:-) Nikdy mě to téma nezajímalo, až letos. Ale vzhledm k tomu, že mě to čeká ob rok čtyřikrát po sobě, je to skoro včas. Ty percentily jsou výmluvné~g~, naštěstí místní Sorbona bere letos skoro každého druhého, tak to není takový nářez jako Praha. Děkuju.
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 13:04:54)
Motivace je strašně důležitá a je primární, ale bez metody nestačí.
Podle mě hodně učitelů v ČR motivovat umí a je v tom velmi dobrých, i jsou sami motivovaní a mají velké nasazení, jenže nejsou vybaveni metodicky a -bohužel- často ani odborně.
Což je s podivem vzhledem k tomu, kolik pedagogické fakulty věnují "aprobovanosti".
MEtoda se nás neučí.
 Tečka. 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 13:44:30)
Souhlasím s Buchli, s tou motivací.
Pohybuji se ve speciálním vzdělávání, tam je myšlenka, že nějaké dítě něco nedokáže pobrat docela často na pořadu dne.
Momentálně jsem zoufalá :-) Jak rozložit energii a čas ... Jsou děti, které potřebují učení jeden na jednoho, a takové podmínky holt nejsou reálné ani ve specce ~n~ Ale než si připustíme, že tohle konkrétní dítě nemá smysl trápit, snažíme se hodně, zkoušíme možné i nemožné, a velmi často narážíme na vlastní limity - prostě nerozkrájíme se.
 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 14:59:47)
No tak nevím, na střední škole je tenhle postoj dobrý, ale co na I. stupni?
Mám dost bývalých kolegyň, co se věnují dětem individuálně i mimo vyučovací hodiny, například od 7mi od rána...
Naposled jsem mluvila se spolužačkou, tímto způsobem má pár dětí, které nestíhají (při 30 dětech ve třídě) a chválila si, jak moc se vylepšily.
Takže dobrá učitelka prvního stupně a třeba 1.třídy rozhodně nemůže nikdy říct, ty se nesnažíš, nebudu se ti věnovat, ta práce s dětmi je naprosto specifická a co děti nepoberou tam, možná už nikdy nedohoní.
 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:01:33)
Prostě těch malých dětí ve většině tříd je moc...nevím, jestli na ministerstvu sedí lidi, kteří někdy poslední dobou učili...přijde mi, že ne.
Dětem chybí indviduální přístup...podle mne a čas. ~d~
Motivace pro různé děti je různá...a i ta potřebuje čas a pro někoho individuální přístup.
 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:17:53)
Báro, ty máš na 1. stupni 80 dětí?
Samozřejmě jsem myslela věnovat se své třídě, pokud učitelka chce a pokud má vytipovány děti, které chtějí, ale nemohou.
Ale to není v povinnostech učitelky, jen říkám, že jsem ve spojení s kolegyněmi a ty, co jsou fakt úspěšné, oblíbené i děti a hlavně mají tu práci rády, to fakt takhle dělají.
 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:19:12)
...a to, že člověk nemůže z bláta tahat druhé proti jejich vůli, to je jasné.
 HelenaPa 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:19:52)
Pampelo, já mám třeba 95 dětí od 4. do 9. třídy.
 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:21:03)
Heleno, ale já přece psala o I. stupni, 4. třída je sice taky I. stupeň, ale už vyšší, tam už je zas situace jiná....a od 4. třídy, to je cizí jazyk?
Tak sice je to taky základ, ale pořád na tom nestojí celé další studium a možná i přístup ke škole, protože ten už se formuje taky tam.
Takže podle mne učitelka 1. a 2 třídy nemůže nikdy dítě nechat být...ten 1 stupeň těchhle nižších tříd je specifický.
A psala jsem to schválně, protože třeba mnohé učitelky nad 1. stupněm ohrnují nos...a myslím, že je to ta nejdůležitější část školské výuka :-), teprve na ní stojí ta nadstavba.
A i přístup učitelek by měl být jiný.
 HelenaPa 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:25:58)
Pardon. Ale ono to souvisí. Je rozdíl mít svou třídu 20-30 žáků, které mám pořád, pozoruju je ve víc situacích, mám víc času vyzkoušet, co na ně platí a co ne. Ale s těmi 95 dětmi, z nichž 25 má nějaký nález z PPP a tudíž by mohli potřebovat víc individuálního času je nějaká hodně individuální péče nereálná, nehledě na to, že za 3 hodiny týdně opravdu to dítě nepoznám tak dobře, jako když ho budu mít 5 hodin denně.
Ale to je jen takový postesk. S tím reálně nic dělat nejde.

Naprostý souhlas, že dobrá elementaristka je poklad nad poklady. Já je obdivuju a dělat bych to nemohla.
 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:41:01)
Báro, protože to píšu níže...na 1. stupni nelze děti nechat být...minimálně do 3. třídy nelze a ten individuální přístup se prostě vyplatí....těm dětem samozřejmě. A kolegyním z vyšších tříd.
 Pam-pela 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:47:54)
Báro, asi si nerozumíme... ~d~
Prostě první a druhý stupeň je rozdílný v přístupu, motivaci, metodice atd... a asi to víš, pokud máš na starosti už prvňáky a druháky a na druhé straně třebas deváťáky...
Co dám prvňákovi, nemusím už dát ve stejném rozsahu deváťákovi, tam někdy stačí orpavdu jen správně zamotivovat.
Ale to by přece bylo na kolik stran diskuzí...
 Saamajna 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 14:15:36)
Ted uz neucim - ale driv jsem se pohodlne oprela o operadlo zidle a rekla
"Kdyz se Ty sam nesnazis, tak ja se za tebe snazit nemuzu a nebudu, radeji venuju cas a energii nekomu, kdo si toho vazi."
U mensich deti byl stejny pohovor s rodici.

A to nastalo, pokud jsem mu opakovane zadala nejaky specialni ukol na doma a ten nebyl udelam.
Nekdy jsem to timhle zpusobem schvalne otestovala.
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 14:35:43)
To není vůbec potřeba.. stačí říct: "OK, tak jo." a přesunout se tam, kde je hotovo a čeká se jen na tebe :-).
 Martina, 2 kluci 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 15:03:57)
Učím matiku, pociťuju zodpovědnost za svůj výkon v hodinách, ale fakt je nezbytný, aby žák chtěl a něco pro to dělal.
Když je někdo extrémně rezistentní, čeká, až to samo naleze do hlavy, přenesu pozornost na jiné děti a netrápím se tím. Někdy je to jen blbý téma a žák se aktivuje u další, pro něj stravitelnější látky. Někdo je prostě na matiku levej, tak se to oba snažíme přežít.
Kdysi jsem se děěsně věnovala klukovi, kterému to nešlo a nešlo (dnes už fakt vím, že jsou lidi bez logického uvažování), ostatní děti jely samospádem, já nakonec onemocněla, kluk se nijak neposunul a to mě dostatečně poučilo.
 wer 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 17:37:42)
Opravdu není možné někoho některé věci naučit. ~x~~x~~x~ Třeba mě. Můžeš si říct, že už jsi udělala dost, a zároveň to nevzdávat. Jenom se smířit s tím, že výsledek se třeba taky nedostaví. I pokus se počítá.
 Tante Bante 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(4.3.2017 17:41:52)
Ony hlavně velmi často se ty výsledky dostavují s poměrně velkým časovým odstupem. Klidně i po letech a klidně i po mnoha, kdy už je učitel, který tu práci odvedl, neuvidí.
Tohle je taky dobré vědět.
Ne jenom to, že učitel může dětem nenávratně ublížit a není to vidět hned. Funguje to i v opačném gardu.
Kdo to dokáže nevzdávat a současně na sebe nenechat dolehnout frustraci, ten to umí. Ale je to strašně těžké, i když na to dostaneš průpravu a výcvik, který ale naši učitelé nedostávají, musí s tím nejdůležitějším umět poradit sami a hledat cesty metodou pokusu a omylu.
 Liškodlak 


Re: Učitelky, jak poznáte, že jste udělaly dost? 

(5.3.2017 16:23:42)
Já bych svoji roli nepřeceňovala. Však i ti slabí žáci v budoucnu své uplatnění najdou, vydělají kolikrát víc než já a budou ve svém životě spokojení. A pokud se ocitnou někde, kde budou anglinu potřebovat, třeba se ji i doučí. Např. moje starší dítě odmaturovalo z AJ fakt s odřenýma ušima (nesnášela to a odmítala moji pomoc :-)). Pak začala dost cestovat a teď získala dobrou práci na základě pohovoru v AJ.
Jinak otázka, zda jsem udělala dost, ehm...celý víkend (po výměně podlahy v děcáku) uklízím do roztrhání těla, samozřejmě, ještě bych mohla víc, ale prostě mám pocit, že to pro dnešek stačí :-) Takže tak nějak....

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.