Pam-pela |
|
(18.10.2017 15:22:06) Já bych za určitých podmínek souhlasila. Podle mne je tu taky velké množství vysokoškoláků bez práce z oborů, které nikdo nechce )a navíc bychom se mohli ptát po kvalitě studia), vysokoškoláci, co odcházejí pracovat do zahraničí bez toho, aby státu něco vrátili, atd...
Navíc mám pocit, že VŠ určitého typu dnes dá každý, kdo bude chtít.
|
Kafe |
|
(18.10.2017 15:29:14) "Podle mne je tu taky velké množství vysokoškoláků bez práce z oborů,"
stačí omezit počet míst u oborů, kde třeba po 5 letech většina absolventů pracuje mimo obor
|
Filip Tesař |
|
(18.10.2017 15:54:40) No ale nedat přitom na takový ty kecy typu, že máme moc sociologů, to většinou vypouštěj z pusy lidi bez nějakýho ověřování, protože "to přece ví každej" (a nápadný sklony k tomu maj kupodivu lidi, co sami s oblibou pronášej laický sociologický soudy).
|
Pam-pela |
|
(18.10.2017 16:20:17) Na druhou stranu, Filipe, je tu opravdu dostatečné množství příležitostí a pracovních míst pro absolventy VŠ? Jde o to, co s takovými lidmi? A mají všichni dostatečně kvalitní vzdělání? Když to vezmu čistě laicky, chodila jsem do školy za komunistů, na VŠ se opravdu nedostali všichni a ani všichni nedokončili, byla poměrně přísná selekce. Jsou dnes lidi inteligentnější, nebo šla úroveň (některých) VŠ rapidně dolů? Možná jsem úplně mimo...ale kolem mě je poměrně dost lidí s VŠ třeba na kase nebo normálně v montovně atd... Je to fakt žádoucí stav?
|
Grainne |
|
(18.10.2017 17:10:16) Pam pelo, zapominas, ze za ucelem zvyseni vzdelanosti se musely umerne zvysit i profesne vzdelanostni pozadavky na zamestnance. Tam, kde to drive zvladali absolventi specializovanych SS, pocinaje zdravotnimi sestrami, uredniky konce, je dnes pozadavek VS.
Predpokladam, ze se snizenim pozadavku na vzdelani zdravotni sestry, automaticky nastane i omezeni poctu mist na VS v tomto oboru. Tudiz take automaticky odpadnou uvahy o skolnem.
Ono je nutne, nez se placne neco o skolnem a zbytecnosti nekterych oboru, mit na zreteli vsechny souvislosti, nejen ekonomicke.
|
Grainne |
|
(18.10.2017 17:17:21) Navic dost neuplatnenych v oboru bylo v dobe krize, napriklad socialnich pracovniku. Momentalne je po nich naopak poptavka. Takze jak lze zodpovedne pristupovat k vykyvum ekonomik, ktere neumi predvidat ani sp7ckovi ekonomove? To lze jen tezko chtit po rodicich, ci studentech, kteri prave odmaturovali.
Ted by me tedy zajimalo, jak je to s ohledem na stavajici prosperitu treba zrovna s temi sociology? To, co platilo za hluboke krize, ted uz vubec byt pravda nemusi.
|
|
Pam-pela |
|
(18.10.2017 19:35:47) Grainne, jo, určitě máš částečně pravdu, tak určitě zrovna zdravotní sestry mě i u toho, co jsem psala, napadly. Nicméně kdysi stačilo k vykonávání povolání samostatné sestry nebo jak se to jmenuje, kvalitní střední zdravotnická škola, koneckonců i o tom tu už byla diskuze nedávno. Je jasné, že určité podmínky péče třeba ohledně přístrojové techniky atd. se změnily s časem, ale možná by se to dalo řešit jinak, než nařízením tříleté? VŠ. Ale já jsem neměla ani na mysli sestřičky...u těch je jasné, že i potřeba budou...protože bez nich se zdravotnická péče fakt neobejde.
Myslela jsem uměle vyrobené obory...a pokud jde o státní správu - ono je zas potřeba ty úředníky zaplatit, že? Vyrobíme zdarma "odborníky" (tak proč bychom se na tu VŠ nepřihlásili, vždyť můžem kdykoliv odejít), zaměstnáme je ve státním sektoru (tedy opět za peníze celku)...ale protože nevyrábějí žádnou nadstavbu, nadhodnotu, KDO je bude financovat a na co?
To je to, co mě občas napadá ...kde je ta nadhodnota, ze kterých jsou placeny tyto nevýdělečné obory? A není to o sociální práci...tam by je účast státu prostě namístě, tam se s tím počítá nebo by se počítat mělo (opět za určitých podmínek).
Já prostě nevím, jestli je to věc pouze ideologická, myslím si, že na tyhle věci je potřeba hlavně dohlédnout i ekonomicky, protože to byl stát velmi špatný hospodář (a on i je, zdá se), kdyby ty ekonomické aspekty neměl na zřeteli...jako můžu rozdávat, můžu financovat, když na to mám...a když zase zafinancuje někdo mně. A stanovit priority, že? Není možné, aby se na jedné straně bezuzdě rozdávalo a na straně druhé zase nesmyslně bralo.
Státní úředníci kontrolující lidi vyrábějící nadhodnoty jsou teď jistě potřeba, ale taky je to s otazníkem, jak dlouho...do té doby, než ty, co je živí, "spotřebují".
Učební obory jsou nenaplněné...jsem zvědavá, kdo bude fakt makat rukama - instalatéři, obkladači, elektrikáři atd...
Přijde mi to jako strašná nerovnováha... Ty nevídáš vysokoškoláky na kasách a v "podřadných" oborech?
Ale vůbec netvrdím, že můj úhel pohledu je "správný"...ale takhle to prostě vnímám.
Ale vezmi si to v měřítku rodiny...mám mnoho dětí - mohu všechny své velké děti poslat zdarma na studie (a ne jedny) a mohu je pak podporovat, když neseženou práci nebo jim pořizovat "umělá" místa...ale musím na to mít prostředky, musím mít někoho, kdo mi na tohle dá, musím být velmi bohatá rodina . Krom těchto dětí mám totiž i jiné potřebné - děti v ZŠ, v MŠ, staré lidi, nemocné, nemohoucí, a ty, co nechtějí pracovat, nezaměstnané a další a další...a ty všechny musím podporovat. Jak dlouho se mi to bude dařit...a kde na to vezmu? Od koho to budu brát?
Takhle to vidím já...a tak jsem psala, že za určitých podmínek bych byla pro (dodám přiměřené) školné.
|
Grainne |
|
(18.10.2017 20:12:14) Zzeno a.....musi mit VSICHNI urednici na nizsich urovnich nutne VS? Nemyslim, takze resit v techto oborech skolne je mimo misu, bylo by vice na miste prehodnotit pozadavky na vzdelani.
Dalsi tva pochybnost....mame rozkvet ekonomiky, potreby zamestnavatelu jsou takrka bezbrehe a objektivni informace, kolik SKUTECNE momentalne sedi VS za kasou nemame, takze bychom tim nadsenim mohli vylit vanicku i s ditetem.
Nu a ty placene "podivne" VS at si nekdo plati, kdyz se mu chce. Nejsem proti skolnemu v soukromych skolach, obohacuji trh vzdelani a trocha konkurencniho tlaku statnim skolam jen prospeje.
|
Žžena |
|
(18.10.2017 20:18:03) Grainne, nevím proč to lepíš na mne, mně jsou zrovna úředníci úplně šumák a nikde jsem o nich nepsala.
Sice máme konjunkturu, ale to se množí spíš pozice ve výrobě, než že by přibývalo volných míst pro teoretiky umění nebo muzeology. Já se o ně nechci otírat, stejnej problém má třeba i přírodověda. V oboru najde práci jen velmi malá část absolventů.
|
Grainne |
|
(18.10.2017 20:23:14) Zzeno, omlouvam se, to bylo pro Pam pelu.
|
|
|
daba+holčička |
|
(18.10.2017 20:18:53) Moc lidí co dělají za kasou neznám, ale určitě znám hodně lidí, co dělají něco jiného než vystudovali, přemýšlím jestli vůbec znám někoho kdo dělá na co má diplom - doktora v rodině nemáme :)
|
|
Grainne |
|
(18.10.2017 20:20:29) Za krize "sedel za kasou" kdekdo, vcetne socialnich pracovniku a zdravotnich sester,takze sedel li tam navic nejaky ten filosof, ci sociolog, v tuhle chvili velkou roli nehraje.
Vnimat je treba cely kontext te problematiky, vcetne budouciho vyvoje.....a v neposledni rade, mam vizualni pamet, jsem schopna nadrtit se takrka cokoliv, ale sebe, jako technika, ci remeslnika bych fakt nikomu neprala. To bude spolecensky bezpecnejsi, abych se pripadne jako - teoretivky, vystudovany filosof,flakala za kasou, nez abych se pokousela, teoreticky, potrebny vystudovany obor pokousela aplikovat v praxi a predpokladam, ze nejsem jedina.
Chtela bys tem lidem vzdelani uplne uprit? Nakonec, proc si neprecist Vergilia v originale ve skladu ve sroubarne? Je na tom snad neco nemravnejsiho, nez si po sichte vychlastat hlavu a vyhulit krabku? Vzdelani minimalne obohacuje a vzdelani lide, byt ve skladu ve sroubarne, muzou obohacovat i jinde.
|
Žžena |
|
(18.10.2017 20:22:13) Grainne, teď reaguješ na vlastní příspěvek.
|
Grainne |
|
(18.10.2017 20:24:48) Ano, to byl "privesek" na ten prvni a zaroven i reakce na tebe, nestiham radne sledovat, kam co lepim, omlouvam se.
|
Žžena |
|
(18.10.2017 20:27:53) Já myslím, že ve věci úředníků s Pam-pelou nejste ve sporu. Ona jen podotkla, že úředníci zdroje jen spotřebovávají (jak třeba zbytečným VŠ studiem, tak prací), nevyrábí a nevytváří přidanou hodnotu, kterou by stát mohl zdanit a z ní platit jiné věci.
|
Grainne |
|
(18.10.2017 20:53:32) Zzeno, ja to taky nevnimam jako spor. Nakonec ani diskuse o skolnem nemusi byt uplne mimozni, ale ty namitky jsou myslim dost podstatne a v podobe, jak to navrhuje TOPka, je to mimo realitu CR.
Mame tu jista specifika, pocinajici vysi mezd a platu.
|
|
|
|
|
|
Pam-pela |
|
(18.10.2017 22:06:45) Grainne, jak dlouho ten "rozkvět" ekonomiky bude trvat? četla jsem nějaké zvěsti o nové vlně krize...rozhodně teda za sebe - v některých odvětvích ho vnímám...a nejen já a nejen u nás. Takže samozřejmě budu ráda, když bude rozkvět ekonomiky pokračovat, ale technicky stále nevím - kdo tu vydělává tu nadhodnotu, co se potom rozpouští v tom státním. A to není ironie, to fakt bych ráda věděla.
Stejně tak bych si ráda ujasnila, jakou hodnotu mají peníze, a zda nejsou čistě virtuální, ale aspoň čímsi podložené...přijde mi to (a to zas mluvím o sobě) jako "hra na ekonomiku" . A mám poslední dobou pocit, že nějaká struktura hospodaření jakoby v tom širším státním měřítku úplně chybí, že jsou ty rezorty hrozně vzájemně izolované...že chybí někdo, kdo by zhodnotil celek. Napadá mě analogie s doktory...spousta specialistů hlídajících si u pacienta svůj obor a okruh péče, ale pak často není nikdo, kdo by zhodnotil profit pro celého pacienta. Ty státní rezorty jakoby si žily vlastní život. A jak tu někteří píšou - já mám na studiích tolik a tolik dětí...a jak bych to utáhla...ale o tom to přece není...to je všechno příliš osobní stránka. Co na to kouknout z větší šířky? A pak je tu ještě jedna stránka věci - co si člověk zaplatí (byť aspoň nějakou částkou), to je pro něj víc hodnotné...aspoň tedy pro většinu lidí, a staví se k tomu zodpovědněji. Pak by mohlo odpadnout i opakování ročníků jen proto, že se mi nechtělo ke zkoušce...studování dvou a více škol najednou...tohle teda jsou věci, které vím, že se v mém okolí dějí, ale nevím, zda to je i u státních VŠ...zas tak nezkoumám, na kterou ti lidi nebo jejich děti chodí.
Prostě proč ne aspoň symbolické školné a další platby při určitém porušení podmínek? Je opravdu pro dobro věci, aby to bylo zcela zdarma? A co absolventi, kteří využijí možnosti našeho systému a jsou po studiu do zahraničí? Nemělo by být alespoň podmínkou "odsloužit" nějaké roky v mateřské zemi, která poskytla nadstavbové vzdělání zdarma? Vždyť je dobré podívat se na to ne čistě sobecky, ale z hlediska společnosti.
A třeba se mýlím a mám naprosto zcestný pohled...to nevím. Jen se na to snažím kouknout z nadhledu, a ne z hlediska čistě osobního profitu.
|
Grainne |
|
(18.10.2017 23:08:52) Pam pelo, skolni "prusvihy" v podobe svevolneho protahovani studia uz zpoplatnene jsou a s tim opravdu problem nemam a za mne, necht klidne jeste pritvrdi.
To ale nemuzu brat za vseobecny princip zduvodneni vseobecneho skolneho, jak k tomu ti slusni prijdou? Presumpce viny, s tim se nikdy a nikde ztotoznit nemuzu.
Prosperita vers. krize.....a kdo to umi predvidat a kdo urci, ktere profese v tu chvili budou potrebne? Maji mladi lide, vstupujici na trh prace v obdobi krize vstupovat s notnym dluhem? Ono nestaci pracovat, je treba take vydelavat dost na splatky....v CR? Podivej se na trh prace a prijmy v zemich, kde skolne zavedene maji a srovnej s ceskymi pomery.
Obecne se mi nelibi, ze ty argumenty o previsu absolventu zaroven degraduji vzdelani jako takove, po pravde, leze mi z toho mraz po zadech, protoze omezovanim pristupu ke vzdelani z ideologickych duvodu uz tu operovali soudruzi, kteri vicemene inteligenci pohrdali. Tak ted budeme omezovat pristup ke vzdelani ekonomicky a zaobalovat to do jinych ideologickych kecu?
On takovy vzdelany clovek s rozhledem muze byt i spolecensky nepohodlny, byt by si vydelaval kdesi za kasou. Takove nevzdelane masy u pasu v montovne lze ovladat daleko lip.
.....a ted uz se mi fakt chce kricet....
|
|
Grainne |
|
(18.10.2017 23:18:13) Jeste doplnim.... Je opravdu tak moc nutne brat lidem dalsi penize z kapes a ulehcovat statu, ktery neni zrovna spolehlivym partnerem ve vyuzivani spolecnych financi? K cemu by to statu prospelo? K tomu, aby usetrene prostredky utratil jinde? Treba v dotacich na repku, ci jine podobne sragorky? Ze prostredky navysi rozpicet skol? Tak mozna ve snu.
Tady se lidem kupuji kotle, sudy na destovku a na vzdelani maji doplacet? Neni to divne?
Tim nechci rict, ze kvalitni kotle a setreni vodou je spatne, ale ze je to min, nez kvalitni vzdelani. Nakonec, vzdelani lide daleko lepe a pecliveji pristupuji napriklad k ochrane prirody. Vzdelani neni jen prace, ale celospolecenske uplatneni.
|
K_at |
|
(19.10.2017 6:34:58) Grainne
|
|
Monty |
|
(19.10.2017 7:15:08) Grainne, peníze "státu" jsou také z větší části peníze, které vytahal stát z kapes občanům. Nebo myslíš, že stát tahá peníze z klobouku nebo sbírá někde na pasece, kde samy od sebe vyrostly?
|
Grainne |
|
(19.10.2017 9:30:03) Monty, skvely postreh!
Takze otazka zni, jestli je to malo, aby lide museli naraz zacit platit i to, co doposud ten stat v jejich prospech musel vyskrabat - byt z hlubokeho dna.
Pri tech mizernych prijmech, na cemz se my dve zajiste shodneme, jen diky dostupnemu vzdelani, take zdravotnictvi a socialni politiky je v tehle zemi k ziti. Je vazne tak bajecne to rusit? Ono jak se prolomi jedno tabu, za chvili budem platit i za zidli v cekarne.
|
Pam-pela |
|
(19.10.2017 20:21:01) Grainne, já prostě nevím a naštěstí vědět nemusím...ono všechno nemusí být přísně černobílé. je pravda, že jsem zvyklá si na věci vydělat a taky si určité věci zaplatit...a umím i dávat a brát...myslím, že tohle mám tak nějak fakt v rovnováze... A tak si prostě myslím, že za určitých podmínek by to nebylo od věci nějakou osobní angažovanost do toho dát.
A u pásu dělá bohužel dost chytrých lidí (a dost hloupých je na vysokých postech a rozhodují, bohužel)...v tom to úplně není.
Spíš je to o tom, že určití vysoce postavení lidé si určitě přejí mít pod sebou stádo závislých ovcí, ale to není so tudiu na VŠ, to jsem bytostně přesvědčena. teď mě v souvislosti napadá, že můj otčím s vysokým IQ (a velmi nízkým EQ) například volí Babiše
|
Grainne |
|
(19.10.2017 22:00:04) Pam pelo, osobni angazovanost v zemi, kde na sebe povinnost za vzdelani svych deti berou prevazne rodice? Neimplantuj si do toho iluze.
Znovu opakuji, ze nemam nic proti skolnemu obecne, nakonec jsme platili dve stredni a jednu VOS a ze by to melo zasadni vliv na motivaci ke studiu.....trochu vtipna predstava vzhledem k jistemu exoticismu potomku, ale protoze mi potomci jsou.....ehm......ponekud sverazni, nebudu prece prat totez vsem jen tak z cire skodolibosti, protoze nic jineho by za tim nebylo.
Nu a studium pochopitelne neni jedine kriterium a jedina cesta k ziskani rozhledu, ale rozhodne je jednou z tech dulezitych a jakekoliv omezovani pristupu ke vzdelani, vyjma posouzeni schopnosti studujiciho, k cemuz prevazne slouzi prijimaci rizeni te ktere konkretni VS, proste smrdi.
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(19.10.2017 0:04:00) "A jak tu někteří píšou - já mám na studiích tolik a tolik dětí...a jak bych to utáhla...ale o tom to přece není...to je všechno příliš osobní stránka."
Ale to je přece lidská přirozenost, brát to HLAVNĚ z osobní stránky.
Nemůžeš po nikom chtít, aby jednal z čistýho altruismu, pokud ten zbytek bude pro něj nevýhodnej.
A velmi osobním se to stává v momentě, kdy to bude Tvoje dítě, který bude chytrý, ale nebudeš si moct dovolit jeho studia. Fakt pak budeš tak ušlechtilá, že se na to budeš i nadále "dívat z hlediska celku" a vyššího principu? Já teda ne a nepřála bych to ani těm ostatním, aby je pak třeba léčil doktor blbej jak štoudev, ale z bohatý rodiny, která mu mohla zaplatit studia.
|
Pam-pela |
|
(19.10.2017 20:14:56) Kudlo, když mám pocit, že ty vždycky vezmeš dvě protichůdnosti v extrému...ne z čistého altruismu...a taky na z čistého "sobectví", by´t je všem do určité míry přirozené. Existuje mnoho nuancí mezi tím.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|