Ananta |
|
(5.2.2018 11:26:43) "Vrčením" na zpaměť se trénuje mozek, dnes se od toho upouští, protože dětičkám a některým rodičům to připadá moc náročné. Jsem se moc nebavila, když na angličtináře vlítl nějaký rodič s tím, jak je možné, že jeho dítě má ze slovíček špatné známky, že chyba bude asi v učiteli, že je ty slovíčka neumí naučit Některý věci se člověk nazpaměť naučit musí jinak je prostě neví a vědět nebude.
|
Monty |
|
(5.2.2018 11:29:40) Ananto, mně to nepřijde náročné. Přijde mi to zbytečné.
|
Ananta |
|
(5.2.2018 11:32:04) Nevím jestli je to zbytečné, ale spoustu dnešních dětí ti ani nedokáže říct kdy začala první světová a proč. Nějak to do tý paměti dostat musíš a ne každýmu to jde "samo".
|
Monty |
|
(5.2.2018 11:39:51) Ananto, no, já se jim nedivím, pokud mají na dějepis učitele/učitelku, která lpí na biflování dat a jmen, to otráví skoro každýho.
|
Ananta |
|
(5.2.2018 12:09:55) A jak to chceš jinak udělat, když pak budeš mluvit o dějinách, tak řekneš "jeden chlap, tenkrát kdysi..."?
|
Monty |
|
(5.2.2018 12:17:07) Ananto, proč "jeden chlap tenkrát kdysi"? Myslíš, že nestačí mít představu o tom, že se nějaká událost odehrála v první/druhý polovině 14. století? Zařadit ji do určitého historického rámce? Ta přesná data fakt nejsou nijak zvlášť důležitá, to je dneska otázka jednoho kliknutí na netu a bez souvislostí je to informace úplně k ničemu. Včera jsem to uváděla na příkladu bitvy u Kresčaku. Jasně, když si bude dítě myslet, že se odehrála za druhý světový války, je to hodně blbě, ale jestli řekne "v polovině 14. století" nebo vypálí přesný datum je jedno; a když nebude nosit v hlavě nekonečný počet přesných dat, zbude mu víc místa na informace, který jsou pro to obecné povědomí o historii a kontextu daleko důležitější.
|
Ananta |
|
(5.2.2018 15:55:33) Monty, tohle je v pořádku, vždycky jsem považovala za blbost učit se přesný letopočet, ale i to, že se událost stala v polovině 14 stol. a že pán se jmenoval Opička si prostě musíš zapamatovat a naučit se nazpaměť a když je těch jmen za pololetí nebo za čtyři roky k maturitě podstatně víc, tak ti to do hlavy taky samo nenaleze. Dobrý příklad je ta literatura, bych chtěla vidět, jak to někdo dává bez učení se nazpaměť. Vycházím z toho jak to bylo za nás.
Někdo tady psal, že se mu na VŠ ulevilo od učení nazpaměť, no nevím, asi jak na které. Když jsme dělala zkoušku třeba z logopedie (a tam je těch porucha a vad spousty) nebo ze základů psychologie, tak ty pojmy jsme se prostě nazpaměť naučit museli, nevím jak jinak. Můžeš to pochopit, ale úplně svými slovy to tam plantat taky nemůžeš.
Kdosi argumentoval tím, že se dá všechno dohledat, no, dá, ale už vidím tu debatu někde ve společnosti, jak vznikne téma a všichni začnou googlit.
|
Monty |
|
(5.2.2018 16:46:20) Ananto, ono je to jinak, s tím googlením. I to, co se naučíš, a je jedno jak, jestli si to jen zapamatuješ při výuce nebo to doma "drtíš", jsou z větší části Cimrmanovy zapomněnky. To, že je snadné dohledat konkrétní data bitev nebo kde teče nějaká řeka jsou drobnosti, které vědět nemusíš, pokud máš v hlavě kontext, který tě na to hledání navede. Takže je fajn vědět, že Amazonka neprotéká Afrikou, ale k čemu se učit, kterými protéká státy, když tohle je přesně ta informace "na jedno kliknutí" v případě potřeby? O co míň prostoru dostanou zbytná data, o to víc prostoru je na ten kontext, který je navíc daleko zajímavější než letopočty a seznamy států.
|
Ananta |
|
(6.2.2018 10:01:45) Tak v tom s tebou souhlasím, jsou to zapomněnky.
|
|
|
|
X__X |
|
(5.2.2018 16:44:39) Myslíš, že nestačí mít představu o tom, že se nějaká událost odehrála v první/druhý polovině 14. století? Zařadit ji do určitého historického rámce?
no, možná si to někdo neumí představit, ale třeba já bych do sebe musela drtit jak informaci "bitva u Kresčaku - 1346", tak "bitva u Kresčaku - první polovina 14. století". jak dlouho informaci v hlavě by udržím, by v obou případech záleželo na celkovém objemu dat, které bych se musela našrotit. s údaji na časové ose velmi volně zacházím, i když se jedná o data, která jsem si sama prožila. kolikrát si z nějakého důvodu (třeba povídání s dětmi) na něco vzpomenu, ale nejsem schopna to zařadit do příslušného časového rámce. děti ze mne kolikrát mají prdelky, protože volně zaměňuji jak jejich jména, tak si vždycky musím spočítat, kolik jim je let, pokud je to důležité (třeba pro nějakou slevu)
a to samé mám mimo jiné s cizími jazyky. nedokážu se je naučit a abych byla schopna pobrat aspoň něco, musím se učit slovíčka a gramatiku, pak jsem schopná splácnout aspoň jednoduché věty. za největší fiasko výuky považuji systém, kdy jsme byly v malém kroužku a vyučující na nás mluvil zásadně anglicky. nejpozději do deseti minut mi naprosto vypnul mozek a já byla schopná jenom sedět, tupě zírat a slintat :-/
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.2.2018 11:50:53) Monty,
ale jak chceš třeba řešit jazyky, kde jsi bez znalosti slovíček prostě namydlená a sebelepší logická úvaha je Ti k ničemu?
(Jistě se lze bavit o tom, JAK se ty slovíčka naučit, ale bez nich to prostě nejde)?
|
Monty |
|
(5.2.2018 11:55:55) Kudlo, no, o jazycích jsem nic nepsala. Uváděla jsem předměty typu zeměpis, dějepis, přírodopis, kde jsem se s požadavkem na "drcení nazpaměť" setkávala nejčastěji. Ale pokud jde o samostatná slovíčka - nevím, jak dlouho zůstanou v hlavě, pokud dítě ten jazyk aktivně nepoužívá. V takovém případě je to stejně ve výsledku jedno. A myslím, že v případě druhého jazyka to taky nebude výjimečný jev, pokud to dítě není nadšený "jazykář". Prostě se to naučí nazpaměť a k ničemu mu to nebude.
|
Žžena |
|
(5.2.2018 12:16:06) Já se přikláním k tomu, že na ZŠ a SŠ to může jít bez systematického "drcení" slovíček, vzhledem k tomu, kolik je tam prostoru na procvičování a používání. Ale je dobrý to umět. Naučit se něco. Třeba ty slovíčka. Jinak na VŠ jsme měli zápichy, které obnášely písemku z objemu 3000 (vesměs nových) slovíček, a to byl teprv panečku fičák, tam jsem se teprv naučila se slovíčka učit
|
Federika |
|
(5.2.2018 12:22:18) Žženo, já jsem studovala přímo překladatelství, jazyky a nikdy jsme se slovíčka neučili, na VŠ. Natož psát nějaký testy ze slovíček. Ani moje děti se slovíčka v žádném jazyce nikdy neučily.Ani neměly slovníček a nebyly zkoušený ze slovíček.
|
Kudla2 |
|
(5.2.2018 12:24:00) Federiko,
ale ty slovíčka musíš ZNÁT, ne? (bez ohledu na to, jak si je do tý hlavy naleješ).
Asi těžko bys mohla dělat překladatelku, kdybys nevěděla, jak se v cizím jazyce řekne třeba "dům".
|
Federika |
|
(5.2.2018 12:28:07) znát jo, ale jejich znalost jsem ani já ani moje děti nezískala tím, že jsem se naučila nazpaměť, že jsem k tomu měla českej ekvivalent, slovníček, že jsem byla ze slovíček zkoušená a tak. Nikdy ne nějakým memorováním.
|
Kudla2 |
|
(5.2.2018 12:33:52) Federiko,
tak se můžeme bavit o tom, že memorování není zrovna nejefektivnější učební metoda, ale to nic nemění na tom, že nějak se to do tý hlavy dostat musí.
Tj. když je někdo schopen se naučit slovíčka třeba posloucháním cizí televize nebo historii čtením historickejch knížek, tak je to asi mnohem efektivnější, ale výsledek stejně musí být, že na dotaz dokážeš říct, jak se řekne německy "dům", nebo kdy byla bitva u Kresčaku (ne nutně přesný datum, ale zařadit to aspoň do správnýho století).
|
Kudla2 |
|
(5.2.2018 12:38:53) Asi jako vyjmenovaná slova jsou jenom pomůcka k cíli, kterým je psát správná i-y, tak bych nebazírovala na jejich znalosti, ALE vyžadovala bych, aby ten člověk psal správně. Pokud by se ani jednou nesplet, tak bych uznala, že je zbytečný, aby se je jakkoli bifloval.
Stejně tak jako člověka, kterej se bude v tom jazyce plynule vyjadřovat, tak nemá cenu zkoušet ze slovíček, ale zase na druhou stranu by s jejich znalostí asi neměl problém, ne? A pokud NEVÍ, jak se co řekne, tak jak jinak to do něho nalejt?
|
Monty |
|
(5.2.2018 12:54:45) "Stejně tak jako člověka, kterej se bude v tom jazyce plynule vyjadřovat, tak nemá cenu zkoušet ze slovíček, ale zase na druhou stranu by s jejich znalostí asi neměl problém, ne?"
Kudlo, ale vždyť jsem to psala - samozřejmě že ty slovíčka zná, ale prostě mu to, které zrovna učitel chce "nenaskočí" jako první. Tak proč by ho měl dusit a trvat na tom, aby vyjmenoval všechna synonyma, která existují? Učitel, který má to dítě na jazyk x let asi ví, jak na tom je, není to nějakej náhodnej kolemjdoucí, co klade náhodný otázky.
|
Kudla2 |
|
(5.2.2018 13:06:06) Monty,
a můžeš mi říct, proč soustavně mluvíš zmateně a zcela od tématu?
"Tak proč by ho měl dusit a trvat na tom, aby vyjmenoval všechna synonyma, která existují?" jako proč se u všech všudy vymezuješ proti takovýhle hovadině, kterou nikdo neřek, jenom proto, aby ses proti něčemu vymezila?
|
Monty |
|
(5.2.2018 13:07:18) Kudlo, ehm, já se proti ničemu nevymezuju, odpovídám na to, co píšeš. Dokonce ti i kopíruji to, na co reaguji, tak proč v tom vidíš nějaké "vymezování", proboha?
|
Kudla2 |
|
(5.2.2018 13:09:19) Monty, protože odpovídáš soustavně na něco úplně jinýho, než o čem mluvím já.
|
Monty |
|
(5.2.2018 13:16:29) Kudlo, no tak asi to, o čem mluvíš, chápu nějak jinak, než jak to myslíš.
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(5.2.2018 12:47:02) Kudlo, za půl hodiny jedu učit němčinu. Ano,celkem chytrou ženskou, ale zas tak velkou roli to nehraje. Mám pro ni připravený téma " rodina, vztahy, rodinní příslušníci, dům atd". Nepromluvím česky slovo . Budeme si povídat, budu s ní kreslit, popisovat situace-německy. Má základy němčiny, rozhodně plynně nemluví, spíš začátečník. nezadám jí slovíčka, dám jí text v němčině a obrázky, na to se koukne do příště,aby se dalo zase líp "povídat".
|
Žžena |
|
(5.2.2018 13:04:08) Federiko, to je ideální způsob výuky... a taky je to způsob výuky, kterej v ČR během standardního procesu vzdělávání zažije dost málo studentů.
|
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(5.2.2018 12:26:11) Federiko, ten rozdíl bude asi v tom, že Tvoje jazyky byly živé Ta latina a starořečtina se v médiích a mezi lidma moc naposlouchat nedají.
|
|
Monty |
|
(5.2.2018 12:27:53) Federiko, taky mám pocit, že se syn slovíčka v AJ neučil nikdy. V ruštině jo, ale tam to celkem i chápu, protože s ruštinou nepřijdou děti tolik do styku, s angličtinou vyrůstají asi tak, jako my se slovenštinou.
|
Kudla2 |
|
(5.2.2018 12:29:58) Teda upřímně to obdivuju, asi jim to tedy samo skáče do hlavy.
Kdybych věděla o tom, že existuje taková schopnost a jde to vlastně úplně samo, tak bych dneska šprechtila německy i anglicky, jako když bičem mrská, ale asi mám teda nějakou chybu v Matrixu
|
|
|
|
Len |
|
(5.2.2018 12:23:35) Ja si nepamatuji, ze bych se nekdy slovicka ucila. Mozna v te pate, seste tride, ucilo se z novinovych utrzku, ucebnice vychazela v novinach na pokracovani. Pravda, jednickarka ani dvojkarka jsem z aj nebyla, ale rekla bych, ze ji docela umim Dalsi jazyky uz jsem se po slovickach neucila nikdy, ted porad opakuji nemcinu, ale ze bych mela u toho slovnicek, to ne, ucim se nove vyrazy jako soucast textu.
|
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2018 12:01:58) Jo, ale když už jsme u těch slovíček... synova učitelka angličtiny od něj třeba slovíčka nechce, myslím, že si je snad ani nikdy nepsal, může používat synonyma. Umím si představit, že by narazil na angličtináře, který by trval přesně na těch slovíčkách, která diktuje nebo která jsou v učebnici... a že by z toho byl syn pěkně nasraný. Z mého pohledu oprávněně.
|
Žžena |
|
(5.2.2018 12:10:55) Monty, no pokud se v angličtině má posunovat dál, tak nemůže zůstat u jediného synonyma. Účelem výuky asi není jen dorozumění nejjednoduššími prostředky, to už maj snad splněno, a chtějí to posunout směrem k nějaké reálné šíři jazyka.
|
Monty |
|
(5.2.2018 12:17:44) Žženo, teď nevím, na co reaguješ, stran těch synonym. Psala jsem o něčem jiném.
|
Žžena |
|
(5.2.2018 12:19:47) Monty, reaguju na Tvůj příspěvek, kde o synonymech píšeš.
|
Monty |
|
(5.2.2018 12:25:36) Žženo, jenže já o jednom synonymu nic nepsala. Psala jsem o tom, že nemusí používat přesně TA slovíčka, která mají v učebnici, ale jakékoli synonymum k tomu, které je tam uvedené. Z toho důvodu, že je nesmysl chtít po dítěti nějaký konkrétní slovo, když mu jako první naskočí synonymum. Neznamená to, že přesně to, který je v učebnici nezná.
|
Kudla2 |
|
(5.2.2018 12:27:38) Monty,
znova opakuji, že o toto vůbec nejde a že to zase stáčíš úplně od tématu.
|
Monty |
|
(5.2.2018 12:29:45) Kudlo, nic nestáčím, odpovídám na to, co psala Žžena.
Ano, pokud někdo nezná žádný název nějaké věci, je to špatně, ale znát ho neznamená učit se slovíčka. Proto jsem ostatně psala o té slovenštině. Učil se snad někdo slovíčka ve slovenštině? Myslím nějak masově, určitě někdy někde někdo jo.
|
susu. |
|
(5.2.2018 12:35:33) Monty jo, učila. Když jsem někde nějaké slovíčko neznala, tak jsem holt musela zjistit jeho význam a zapamatovat si ho. Občas bych za slovníček slovenských slov byla i vděčná, když jsem četla knihy ve slovenštině.
A jinak je jedno ejstli si to zapamatuješ tak, že si to projdeš ve větě, odvodíš z kontextu nebo přečteš ve slovníku, pořád si to musíš zapamatovat.
|
Monty |
|
(5.2.2018 12:37:46) susu, no vždyť píšu, že někdo asi jo. Ale není to prostě jediná možnost.
|
susu. |
|
(5.2.2018 12:38:46) Monty, je. Je jedno, jakou metodou si to zapamtuješ, ale zapamatovat si to musíš.
|
Monty |
|
(5.2.2018 12:52:28) susu, není jediná možnost učit se slovíčka zpaměti jako básničku, už je to dostatečně přesné?
|
susu. |
|
(5.2.2018 13:55:44) Monty jo, nicméně někdy je to nejjednodušší možnost, zvlášť při 20 dětech ve třídě a 45 minutách 2x týdně.
|
|
|
|
Žžena |
|
(5.2.2018 12:40:22) Ono taky záleží na studentovi. Ne všichni ty informace absorbujou stejně. Někteří pochytí slovíčka samospádem když je vidí/slyší 5x použitý... jiní ne. Možná by je absorbovali napodvacátý, ale na to ve škole není čas. A možná je potřebujou vědomě do hlavy "naskládat" nějakým tím memorováním.
|
adelaide k. |
|
(5.2.2018 13:02:46) Ženo a nebylo by lepší přeorganizovat vyuku tak, aby ny to čas byl?
|
Žžena |
|
(5.2.2018 13:05:32) adelaide, nebo najímat na výuku jazyků lidi, co ten jazyk uměj, nebo, nebo... SAMOZŘEJMĚ že by bylo na snadě z fleku dvacet způsobů, jak to udělat líp. Ale já to nespasím.
|
adelaide k. |
|
(5.2.2018 13:07:53) žženo, jasně že nespasíš. A o to jde. Celý systém potřebuje změnu.
|
Žžena |
|
(5.2.2018 13:12:13) adelaide, s tím, že systém potřebuje změnu, vůbec nepolemizuju. Na druhé straně, je problém najít konsensus na téma jakou konkrétně změnu, kde na to vzít prachy a lidi... takže se mění jen kosmeticky, papírově, ale problémy to moc neřeší.
|
|
Vítr z hor |
|
(5.2.2018 13:34:54) Vrele souhlasim. Jenze ta zmena neni v dohledne dobe realna, ponevadz nadrizene organy taky jazyky neumi, tak co.
P.S. Zlaty drceni uzitecnych veci nazpamet. Moje deti dnes byly zkousene na znamky ze znalosti pisnicek z ceskych pohadek.
|
sovice |
|
(5.2.2018 13:46:28) Větře, to jako FAKT?! Při Grabtharovu kladivu...
|
Vítr z hor |
|
(5.2.2018 14:08:22) Bohuzel jo
Za to, aby mely o hudbe poneti, platim a vozim je do hudebky.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.2.2018 12:26:35) Monty,
ale o tohle přece vůbec nejde.
Pokud je schopen použít synonyma, tak to pořád znamená, že nějaký slovíčka v tý hlavě musí mít, kdyby tam neměl NIC, tak by asi těžko mohl s tím jazykem cokoli svést.
Pokud ví, že kromě slova "dům" jde říct ještě "budova" nebo "stavení" nebo "barák", tak je to jeho plus, ale kdyby neuměl NIC z toho, tak by asi byl nahranej.
|
Kudla2 |
|
(5.2.2018 13:08:36) Až čtení beletrie (A HLEDÁNÍ SLOVÍČEK, VĚTŠINOU OPAKOVANĚ) udělalo to hlavní.
Loro, ale vždyť to je totéž (akorát že tohle asi bude o dost efektivnější, než se to učit jako básničku protože ty slovíčka tam máš v nějakým kontextu, kterej Tě zajímá.)
Ale to, že si to slovíčko, pokud ho neznáš, musíš NAJÍT a že to musíš udělat VÍCKRÁT, protože napoprvé si ho nejspíš NEZAPAMATUJEŠ, Ti stejně nikdo neodpáře.
|
sovice |
|
(5.2.2018 13:23:38) Jo, Lorax, moje mladší dcera se takhle naučila anglicky úplně mimo školní osnovy pomocí počítačových her a her na malé konzoli. Školní angličtina pro ni byla vždycky jenom takovým "sesumíruju to, co znám, do nějakého gramatického jevu/pravidla".
Když začala dělat španělštinu na šestiletém gymplu, tímto jazykem zcela nepolíbená, první, co udělala, že si přepnula veškerý soft do španělštiny, včetně operačního systému; ačkoliv ještě neuměla španělsky nic. Zato znala ten softwarte a některé pojmy prostě naskákaly používáním :)
|
|
|
Žžena |
|
(5.2.2018 13:14:18) Kudlo, nemusíš si ta slovíčka vždycky najít. V ideálním případě je pochopíš dle kontextu bez hledání překladu. A při vícerém natrefení na ně se ti jejich znalost prohlubuje.
|
susu. |
|
(5.2.2018 14:00:02) Teda mě v angličtině kontext zatím nějak nepomáhá, potřebuju si to najít ve slovníku.
|
Federika |
|
(5.2.2018 19:05:36) Susu, my doma slovníky prakticky nepoužíváme, na žádný jazyk.Já si i dovedu představit,že to někomu může chybět, ale pod tím slovem by sis měla představit ten danej pojem, tu věc, tu záležitost a ne ekvivalent, často nepřesnej, ze slovníku.
|
|
|
aky |
|
(5.2.2018 14:20:10) ... V ideálním případě je pochopíš dle kontextu bez hledání překladu. A při vícerém natrefení na ně se ti jejich znalost prohlubuje.
Jedna vec je pochopit vyznam slova z kontextu ( ono totiz existuju synonyma a podobne vyznamy) a ina je vediet jeho presny vyznam. Aby si potom dotycny nevedomky neprehlbil zlu znalost niecoho. A to potom robi ten rozdiel medzi jednotlivymi urovnami znalosti jazyka.
|
|
|
|
|
|
|
|