sun 15 |
|
(12.11.2019 10:37:58) Holky , vy které učíte . Syn mají od září v páté třídě novou paní učitelku na čj . Ta, když jim dává diktát , tak jim ho den předem dá domů a kdo chce a má zájem se může na diktát podívat . Říká tomu ,, diktát po zrakové přípravě ,, je to tak hodná paní učitelka , že jim nechce dávat špatné známky nebo je toto nějak účinější ...
|
Eudo |
|
(12.11.2019 10:55:12) Nejake procvicovani a priprava neni zbytecna.
Ale dat tride domu cely text mi pripada jako priprava pani ucitelku jako dukaz "podivejte se, jaka jsem vyborna ucitelka - moji zaci maji takove vysledky!"
Osobne detem nerada vubec davam nejake znamky a tim je "orazitkuju" jako neschopne/vzdycky fantasticky. Podstata je pripravit je na zivot, neco je naucit.
Ucit je zpameti diktaty, aby mely hezke znamky, je podle mne podvod na Tech detech.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(12.11.2019 10:58:52) neviděla bych to tak negativně, pokud to nedělá pokaždé... minimálně pokud jim to dá předem, pozná, kdo se snaží a učil se a taky když se naučí vizuálně rozlišovat správné tvary, snáz se to zafixuje (někomu)
|
Eudo |
|
(12.11.2019 11:01:00) Samozrejme - jenze to se nedela predlozenim textu, ktery bude "zkousen" a znamkovan. To se procvicuje pri jinych prilezitostech.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(12.11.2019 11:11:35) myslím, že až tak nezáleží na tom, jestli jde o totožný text nebo ne... bude to mít stejný účinek, jako když si někdo pečlivě dělá taháky... čím sofistikovanější (minipísmo, šifry, zkratky...), tím pravděpodobnější je, že si učivo zapamatuješ a na použití taháku ani nemusí dojít
|
|
Renka + 3 |
|
(12.11.2019 11:12:48) A myslíš si, že když dostanou děti ditát, který neznají, udělají v něm chyby, tak se tím diktátem něco naučí? Naopak pokud si můžou udělat přípravu a ví, že se to bude zkoušet, je daleko větší šance, že dají větší úsilí si ten pravopis zapamatovat. Mě se to líbí.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 11:25:27) Priprava znamena ruzny pristup predem a ruzny zpusob, ktery zavisi na tom, co se vyucuje a co se ocekava.
Diktat je "zkouska" z toho, co ty deti v tom zkousecim okamziku maji umet po te priprave - a to neznamena JENOM TEN TEXT, ktery je diktovan, ale pouzit sve znalosti, ktere byly procvicovany. Diktatem se uci, co jim v te priprave chybelo a na co se soustredit. Protoze kdyz slova, ve kterych nadelalo chyby, posleze napise spravne v jinem textu, je cile dosazeno. Kdyz slova, ve kterych chyby sice nenadelalo, ale v jinych textech pise spatne, tak je diktat k nicemu. (Pokud pominu peknou/spatnou znamku pro tatinka).
Kdyz zak vi, ze bude diktat a priblizne z ceho (=ne z textu, ktery jsme meli domu!), nic nebrani v tom se pripravit - i kdyz teda bude nucen pobrat o neco vic.
|
|
|
|
|
Alena |
|
(12.11.2019 11:02:26) proc podvod na detech? je jedno jakym zpusobem si dite spravny psani zafixuje.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 11:11:12) Cetlas zadani?
Nazyvam to podvod. Muzu to srovnat s tim, ze kdyz mame narodni zkousky z nejakeho predmetu, zkousky jsou zapecetene v sejfu a ucitele je dostanou do ruky rano primo pred rozdanim zakum.
Na zkousky se pripravujeme s detmi predem s povolenym pouzitim zkousek dva roky starych.
Dat detem domu diktat predem a posleze stejny text "zkouset"?
Tomu nerikam "diktat". Tady bych mohla davat znamky jedine za to, jak si deti ten text celkove pamatuji, ne za to, co ma diktat za funkci: pravopis.
Neni jedno, jak si dite "spravny psani zafixuje" - na to jsou jine moznosti. Napr. CIST… procvicovat pravopis ruznymi zpusoby, atd atd.
|
Renka + 3 |
|
(12.11.2019 11:14:07) Eudo, tohle ale nejsou národní zkoušky, cílem výuky je NAUČIT ne OZNÁMKOVAT. Co splní cíl naučit lépe?
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(12.11.2019 11:19:25) Rozumím tomu úplně jinak. Nejde o oficiální srovnávací zkoušky. Pak by to samozřejmě podvod byl.
Nemyslím, že jde o to naučit se diktát nazpaměť.
Tohle ale vidím jinak. Učitelce pravděpodobně nejde o to, aby se chvástala tím, že její žáci napsali skvěle diktát. Dát diktát předem je jedna z možností, jak se děti mohou pravopis učit. Museli bychom samozřejmě vědět, jaké jiné metody učitelka používá, jak jinak zkouší a prověřuje znalosti, jestli přece jen občas nnepoužívá i klasické diktáty. Nazvat to hned podvodem je přehnané.
|
|
|
zvířevdíře |
|
(12.11.2019 11:32:17) Aleno, taky bych řekla. Naše učitelka to občas dělá taky a docela to vítám 1) bych řekla, že je účinnější, když si dítě to samé slovo napíše aspoň dvakrát krátce za sebou, 2) je to šance na slušnou známku i pro slabší děti + pozitivní zohlednění domácí přípravy.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 11:50:21) U nas se neznamkuje, takze tenhle duvod odpada. Pripravit se psanim slov, se kterymi ma dite problem, je mozne i bez "daneho textu", a hlavne po oprave - chybne napsana slova pouzit v ruznem kontextu.
|
|
|
|
splechtulka & M+J+R |
|
(12.11.2019 11:05:59) Stačí když si to napíšou doma a zduvodni. Učit se to jako básničku nemají.
|
|
Renka + 3 |
|
(12.11.2019 11:09:49) Euto, byť tenhle přístup neznám, nepřijde mi nesmyslný. Pokud se dítě bude schopné naučit zpaměti, jak se to slovo píše a uplatní to v diktátu, je to super a věřím, že si to tímto způsobem může zafixovat. Lepší než různé doplňovačky. A ti zodpovědnější se to naučí, flákači se stejně nepodívají. A zase dá to šanci i dětem, kterým čeština jde hůř, ale jsou zodpovědné. Vůbec mi to nepřijde jako nesmysl a už vůbec ne jako podvod. Naopak to skutečně může ty děti pravopis naučit.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 11:17:57) Renko, da to sanci detem "DOSTAT LEPSI ZNAMKU". Samozrejme chapu to v situaci, kdy se celkove kazdej uci jenom pro ty znamky - dite ma peknou znamku, rodice spokojeni, pani ucitelka vykazuje vysledky.
Ovsem ja ucim deti, aby to umely pro zivot a ne na zejtra na diktat.
(Doplnovacky zadne nepouzivam. Mi zaci CTOU a posleze pisou o prectenem. Svymi slovy. Cili ta "slova" zaregistruji v textu a posleze pouzivaji.
Uceni zpameti pouzivam v jinych situacich a z jinych duvodu. Ne "plivat" vybrana slova a podobne a neumet to pouzit v praxi.
A hlavne to ty deti musi zaujmout.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(12.11.2019 11:25:30) eudo, nikoliv, nedá jim to lepší známku, ale dá jim to šanci si konkrétní tvary zafixovat... např. zrovna malá/velká písmena jsou za trest, to si nenačteš, tam ti jen čtení (nekonkrétních) textů nepomůže... daleko účinněji si to zapamatuješ na konkrétních textech, kde je to uvedeno s jistotou správně... divila by ses, kolik obcí si třeba na vlastních webovkách uvádí název obce chybně (víceslovné názvy s malými a velkými písmeny) nebo chybně skloňují... na ten diktát se připraví tím, že si ten text přečtou a zafixují si správnou podobu slova, odpadne to, že nerozumí dobře diktátu, že nestíhají... cíl - správný zápis, je dosažen diktát bez nácviku předem má jediný smysl, zjistíš, jak dobře gramatiku děti ovládají, je to jen test, nikoliv učení se... (a nezjistíš to u těch, kdo píší pomalu, protože je diktát pro ně nestíhatelný a nijak neodráží jejich umění gramatiky )
|
Eudo |
|
(12.11.2019 11:37:46) Rose, diktat je test. Diktat neni uceni. Diky testu si jak ucitel, tak zak uvedomi, co je zapotrebi vic procvicovat.
V tomhle testu nejde o procvicovani toho, co jsem si vcera prectla, ale toho, co umim/neumim a na co se potrebuju soustredit.
Jakym jinym zpusobem nez zkousenim schopnosti pouzivat znalosti v ruznych situacich bych jako ucitelka prisla na to, co jeste chybi, a kazdemu zakovi "dala moznost" se to doucit?
Konkretni texty jsou jedna moznost procvicovani a pripravy. Ovsem na "diktat" davat stejne texty je zas jina vec. Tedy po zaslani textu domu a posleze druhy den na to dat diktat muzu obcas, ovsem ne s podobnym odduvodnenim.
|
77kraska |
|
(12.11.2019 11:48:07) nemam vystudovane ucitelstvi, ale obecne se mi nelibi pristup "uceni je boj mezi ucitelem a zakem, kdy ucitel ma nachytat zaka pri neznalosti a poradne ho osolit spatnou znamkou" ... spis se mi libi pristup "budeme to opakovat do zblbnuti vsemi metodami, dokud se to vsichni nenauci....a znamku dostanete podle snahy"
ale to je muj osobni nazor a nemam cas tu o tom diskutovat
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(12.11.2019 11:48:15) eudo, proto jsem hned v počátku říkala, že jde o to, jestli to dělá pokaždé nebo jen někdy... jestli jen někdy, neslouží ten "diktát po zrakové přípravě" stejnému účelu jako klasický diktát... navíc dá jejich kombinování učitelce možnost vytipovat si, kdo z žáků jak reaguje a rozliší, kdo má z diktátů špatné výsledky bez té zrakové přípravy (a třeba zjistí, že fakt jen nestíhá tempo, hůř slyší, hůř se učí bez zrakové stimulace...)
|
77kraska |
|
(12.11.2019 11:49:30) ano, taky mi prijde nejlepsi kombinovat klasicky diktat a "diktat s pripravou"
|
|
Eudo |
|
(12.11.2019 12:04:48) "učitelce možnost vytipovat si, kdo z žáků jak reaguje a rozliší, kdo má z diktátů špatné výsledky bez té zrakové přípravy (a třeba zjistí, že fakt jen nestíhá tempo, hůř slyší, hůř se učí bez zrakové stimulace.."
Ale proti tomu nic nemam - existuji ruzne zpusoby, jak se ktery zak uci. Ovsem jako ucitelka tohle nezjistuju pomoci diktatu, ale ruzne kombinovane behem vyuky. Napr. (=NA PRIKLAD!) pisu na tabuli a pritom mto hlasite rikam a necham zaky soucasne zapisovat: tady mas ty stimulace - nekdo potrebujue VIDET, dalsi SLYSET, dalsi SLYSET I VIDET, dalsi HMATEM - zapisovat si... Postupem casu je necha to delat tak, jak jim to vyhovuje nejlip. Na zapisech netrvam, pokud to neznamena procvicovat, ze to staci a uvedomit si, kolik casu potrebuji/procvicovat motoriku atd atd….
Diktat je forma testu, kdy uz tohle jako ucitelka VIM a kontroluju, co dite zvlada.
|
|
|
libik |
|
(12.11.2019 11:49:57) Eudo a nechceš na ně vzít rovnou rákosku?
Líbí se mi, jak to učitelka udělala.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 11:54:20) Libiku - uslo ti, co jsem napsala?
Ucim deti, aby UMELY. Ne aby umely ZEJTRA, ale DO ZIVOTA. A na to mam ruzny zpusob, ktery deti nesmirne bavi a i ty, co maji nejake problemy, se toho hodne nauci. Ale o tom uz jsem tady psala x-krat. Dari se mi to, deti i rodice spokojeni. Taky jsem x-krat psala o tom, ze ZE ZASADY jsem odpurcem jakychkoli trestu, a to jak privatne, tak profesionalne. MAM UPLNE JINE METODY (JAKO JEDEN Z TRESTU povazuju znamkovani…) Posli mi tvy dite a vratim ti ho k nepoznani… (=nabozenskou prislusnost necham na tobe)
|
libik |
|
(12.11.2019 12:13:11) Eudo,
umím si představit, že dítě, které má češtinu na háku a celkově je spíš mávač klackem než vykladač vylodění(kdo tehdy chyběl, chtěla jsem říct, že dítě je spíš hloupé než geniální), tam švihne y/i podle nálady a při obdržení nedostatečné se ani nepodívá, kde tu hrubku mělo. Pokud dostane text předem, má větší šanci i motivaci.
A jak už tu padlo, škola není od toho, aby děti měly ímrvére nervy bez šance na úspěch.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 15:17:46) libiku, no a o tom je rec.
Skola neni od toho, aby děti měly ímrvére nervy bez šance na úspěch. Skola je od toho, aby si z ni deti odnesly naky vedomosti.
Cimz mam na mysli: davat detem diktaty? = zkoumat, jaky a kolik Tech vedomosti maji, a posleze jim za to davat naky "oceneni", aby se vlk nazral a koza zustala cela ?(=rodice spokojeny, ze deti maj naky znamky, obzvlast, kdyz ty znamky jsou pekny. Pancelka spokojena, jak dokazuje sve hodnoty =pekny znamky=spravna uspesna pancelka. Coz muzeme resit k vseobecne spokojenosti: dam detem diktat domu, deti si ho nasprtaj, druhej den jim to prectu, deti si to (jeste) celkem pamatujou, pak jim to vopravim a jelikoz si to (jeste) pamatovaly, dam jim z toho hezky jednicky, v nejhorsim pripade dvojky. Zamnu si rucky, nebot jsem prave dokazala rodicum a svemu vedeni, jak jsem schopna pancelka. Deti nebudou mit traumata do zivot, protoze maj jednicky, v nejhorsim pripade dvojky.
Ovsem deti si z toho nic moc neodnesou. Co se vcera nasprtaly na diktat do pristiho uterka polovicne zapomenou. Do 1. prosince toho opet ve velke vetsine zapomenou jeste vic.
A tkhle ja nepracuju. Ja pracuju tak, aby si to vetsina, i Tech mene chapavych, pamatovala jeste 1. dubna 2052. Pokud mozno jeste dyl. A byla schopna to pouzivat v zivote ruznym zpusobem.
A kdyz to delam jinak, je to podvod: podvod pro ty deti, protoze toho 1. dubna si budou pamatovat akorat tu hrozne hodnou pancelku co jim davala jednicky. Ale z ucebni latky nic moc. (jako ja toho hodnyho soudruha od kteryho jsem furt mela jednicky z fyziky a dneska to, co potrebuju z ty fyziky, si dohledavam na Internetu, a jaky mi ty jeho jednicky delaly potize, kdyz jsem si dalkove dodelava pogymnazialni technicky vzdelani a plakala srdceryvne na rameni schpnych inzinyru v lodenici, ktery mi to ochotne vysvetlovali… a vzdelani mam dodelany, aneb jsem inteligentni, ale furt nicemu nerozumim. Nasprtala jsem se to na zkousky…) je to podvod rodicu, nebot rodice jsou sice spokojeny s jednickama, ale ze toho ty deti moc nepobraly jim uslo. Je to podvod myho vedeni, protoze me kolegyne, ktery deti naucej daleko vic, ale jejich zaci maj trojky, se mi zdaleka v uspesich nemuzou vyrovnat. Ja to mam prece cerny na bilym, jak ja jsem uspesna, zaci maji krasny znamky a rodice mne u vedeni velebi. Je to podvod mych kolegyni, protoze ony odvadeji svou praci, ale musej poslouchat ruzny poznamky, jak ta jejich prace stoji za prd, protoze jejic h zaci tech jednicek tolik nemaj.
Tak ted jsem ti to vypsala. Ve zkratce minim: MNE jde o to ty zaky, jakehokoli veku, naucit neco a prijit na to, JAK se kdo uci a co ode mne potrebuje.
|
|
|
|
|
|
Liaa |
|
(12.11.2019 12:43:05) Rose,
"divila by ses, kolik obcí si třeba na vlastních webovkách uvádí název obce chybně (víceslovné názvy s malými a velkými písmeny)"
Ono je to složitější, PČP jsou závazná pouze pro školní výuku, pro ostatní uživatele jazyka představují pouze doporučení. Zrovna u názvů měst a obcí se počítá s tím, že si např. ponechají "starý" způsob pravopisu, aby nebylo nutné předělávat x materiálů, kde se ty názvy vyskytují, měnit obyvatekům občanky apod.
Tak třeba Divadlo Na zábradlí se jmenuje podle ulice, která se původně jmenovala Na zábradlí, podle nových pravidel se ovšem jmenuje Na Zábradlí, leč divadlo si přesto ponechalo název v původní podobě.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(12.11.2019 13:05:57) Liaa, já to vím, právě proto píšu, že je fajn, když ty děti mají pak možnost si ten pravopis zafixovat na vzorovém diktátu, kde to bude uvedeno "správně" - rozuměj tak, jak to vyžadují pravidla po školácích aby se nenechaly mást literaturou, internetem, městskými letáky a podobně... o neznalosti následkem nedostatečného zájmu o zeměpis, případně o historické jazykotvorbě místních názvů nemluvě
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(12.11.2019 11:54:14) "Renko, da to sanci detem "DOSTAT LEPSI ZNAMKU". Samozrejme chapu to v situaci, kdy se celkove kazdej uci jenom pro ty znamky - dite ma peknou znamku, rodice spokojeni, pani ucitelka vykazuje vysledky.
Ovsem ja ucim deti, aby to umely pro zivot a ne na zejtra na diktat."
Tohle ale je způsob výuky, věřím tomu, že si právě děti touto přípravou slova zafixují pro budoucnost. A známky, víš co, jsou děti, které mají shůry dáno a budou ten pravopis umět na jedničku i při přepadovkách. A pak děti, které za to nemůžou, ale nedostaly to do vínku. A ty můžou mít z toho diktátu trojku místo pětky, když se budou moct připravit.
Pro mě tohle je typické naplnění úsloví cesta je cíl. Já vidím metodu výuky, která podle mě může dobře fungovat, ty vidíš zkoušku.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 11:55:59) Ovsem tak to nemuzes nazyvat DIKTAT, protoze diktat je zkouska…. Cesta ke znalostem je rozmanita priprava pred.
|
77kraska |
|
(12.11.2019 12:01:49) diktat je, "kdyz" ( ) nekdo nekomu diktuje - a ten to musi plnit/psat
to slovo se pouziva i v obecnem jazyce...."treba zili jsme pod sovetskym diktatem"
diktat neni jen zkouska v ramci boje ucitele proti zakum
|
|
Renka + 3 |
|
(12.11.2019 12:11:52) V tom s tebou nesouhlasím, diktát je taky cesta. Když dáš doma dítěti diktát, taky je to způsob výuky, ne zkouška. Vlastní ostrý diktát je pak stres. Člověk může mít i z toho stresu okno. Kdy v životě potřebuje napsat něco podle diktátu?
|
|
Vaitea |
|
(12.11.2019 12:29:19) "protoze diktat je zkouska"
Diktát je především přežitek.
Existují mnohem efektivnější způsoby studia i prověřování znalostí gramatiky. Umět zaznamenat souvislý text plný chytáků, často zjevně bez jakékoliv myšlenky, je skill na prd. Kdyby místo toho děti s postupnou náročností trénovaly ( ne aby z toho byl zase strašák) schopnost dělat si poznámky z mluveného textu.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 15:21:15) "Diktát je především přežitek."
Presne tak. A prezitky se resi JINYM ZPUSOBEM prace.
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(12.11.2019 11:05:36) Syn ma na jeden predmet ucitele, co jim pisemky zadava normalne dopredu na web (bez odpovedi :). Funguje to dobre
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(12.11.2019 11:12:22) Nejsem sice učitelka na ZŠ, ale vyjádřím se. Paní učitelka může být hodná, možná až moc. To je věc názoru. Ale třeba to má hlubší smysl.
Podle mě by bylo ideální, kdyby se na některé diktáty mohly děti připravit a některé by byly klasické.
A tak mě napadá, jestli je zrovna klasický diktát ideální způsob, jak prověřit a hlavně naučit děti pravopis. Nejsem si vůbec jistá. Možná se nakonec na těch připravených naučí děti víc.
|
|
Janinka a dvě princezny |
|
(12.11.2019 11:12:23) nevím jestli je to správně, nejsem učitelka, ale jako maminka bych tohle zcela sobecky ocenila. Mám dceru v páté třídě. Je chytrá, průměrně líná a jedničkářka, dvojkařka... ale diktáty jsou prostě peklo. Téměř vždy za pět. Fakt s ní poctivě trénuju, min. pětkrát v týdnu a teď jsem dostala domotivační facku. Trénink doma byl zaměřen před čtvrtletkou na klasiku vyjmenovaná slova, vzory podstných jmen a atd. Diktát se psal v úterý - učitelka jim dala diktát na velká písmena - dcera neřekla, že to bylo z toho, ale že prý lehký (já šťastná, že snad už nějaké ovoce to nese), ve středu byla stávka tudíž jsem výsledek neviděla a hned ve čt psala velkou písemku kde byl velký diktát na velká písmena. Z celé písemky měla jen tři chyby ale ten diktát totálně zmastila. Z toho úterního měla za 5 (prý lehký ) a písemku tudíž kvůli diktátu za 3. Kdyby učitelka dávala diktát předem líbilo by se mi to i když by to znamenalo v podstatě "umělé" zlepšení známky.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.11.2019 11:12:31) nejsem češtinář, ale diktát po přípravě syn mívá taky, ne vždycky, ale i kdyby, tak určitě není možný naučit se zpaměti všechno, přece jenom je to třeba na půl strany sešitu, nebo i na celou, tam není možný si pamatovat všecko, ale když si to doma zkusí a zdůvodní, tak si to třeba zapamatuje
|
|
Fern |
|
(12.11.2019 11:15:42) Me se pristup p.ucitelky velmi libi,jedna s nadhledem a pokrokove-odpovezte si samy na otazku: - je dite ve skole kvuli znamkam nebo predevsim kvuli tomu,aby se naucilo spravne psat,pocitat a rozsirilo si dalsi obzory???!
Holt ma tahle ucitelka smulu,ze nekteri rodice jsou tak zabedneni,ze se o jejim spravnem jednani musi jeste ujistovat na diskusich.
|
|
77kraska |
|
(12.11.2019 11:32:45) myslim, ze to je super....podle mne si to deti lepe zafixuji, kdyz to pripadne doma projdou s rodici predem...a to je smyslem vyuky, aby se to naucily....a ne je nachytat na svestkach, ze jsem jim dala diktat a ony to nezvladly
ucime se pro zivot a ne pro znamky
ovsem moje dcera by diktat mela zmuchlany na dne tasky, ani by mi o nem nerekla a pak by ho napsala za jedna nebo za dve o diktatech poskytnutych predem bych se ja dozvedela az na konci roku
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(12.11.2019 11:52:27) Obávám se, že junioři (ti naši) by si velmi výrazně polepšili . Oba mají velmi dobrou schopnost zapamatovat si dlouhý text, ovšem pravopis neznámého dělá problémy... a to zejména mladšímu. Ale dokáže si vizuálně zapamatovat učivo. Před diktátem přečíst a bylo by po problému. Zdůvodnit si neznámé tvary při diktátu je pro něj mnohem těžší. Mně by se takový přístup nelíbil. Nic by se nenaučili.
|
Renka + 3 |
|
(12.11.2019 11:55:56) Cairo, a co je špatného na tom, když si někdo slovo zapamatuje vizuálně? Někdo se učí jako básničku vyjmenovaná slova a jiný má zrakovou paměť. Když si holt někdo vizuálně zapamatuje, že se píše plyn s ypsilon, co je na tom špatně?
|
Eudo |
|
(12.11.2019 11:58:20) Na tom neni spatneho nic.
Coz je ovsem uplne jina zalezitost - to nejde udelat "vecer pred", ale postupne, aby se to zafixovalo. V ruznych kontextech. Aby posleze napsalo PLYN s ypsilon i v jinych textech a ne jen v tom, co pancelka dala domu k nahlednuti den pred.
|
|
|
Termix |
|
(12.11.2019 12:11:56) Můj syn sice teoreticky gramatiku taky zvládá, ale nejvíce mu pomáhá to, že hodně čte. Prostě si pamatuje, jak slova vypadají a díky tomu trefí právě t a "íčka" apod. Na konci dne já nepotřebuju, aby mi uměl vysvětlit důvody, proč co a jak napsal, ale aby to napsal správně.
|
Analfabeta |
|
(12.11.2019 20:51:16) Já jsem takhle měla načtená vyjmenovaná sloha. vyjmenovat jsem je neuměla, ale používat v praxi bez chyby. Přesto se i za nás zkoušelo na známky, jak je dítě umí vyjmenovat po sobě (naštěstí jsem z nich nebyla nikdy vyvolaná, byla by to koule natotata).
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(12.11.2019 12:00:25) Asi chce aby měli všichni jedničku. Kdo to nenapíše na jedničku, když to měl doma, musí být úplný ignorant.
|
77kraska |
|
(12.11.2019 12:02:56) Inko, ovsem jsou deti, ktere to ani nevyndaji z aktovky, ze ....treba to moje
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(12.11.2019 12:10:19) Asi to nepotřebuje.
|
|
|
Klauri |
|
(12.11.2019 12:07:32) Inko existují i děti, které po důkladné domácí přípravě dostanou čtyřku a nebo pětku.
|
zvířevdíře |
|
(12.11.2019 12:16:10) "Inko existují i děti, které po důkladné domácí přípravě dostanou čtyřku a nebo pětku."
Je to tak, pokud mají v pravopisu mezery, jedno napsání doma to nespasí, navíc ve škole jsou děti nervózní, dělají chyby ve slovech, která doma napsaly správně, protože veškerou energii soustředí na ta, která jim nešla.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(12.11.2019 12:18:12) Tak když si to třeba 10x přečte, snad mu něco uvízne.
|
|
Renka + 3 |
|
(12.11.2019 12:18:23) Zvíře, nebo veškerou energii soustředí na rychlost psaní, protože jsou děti, které prostě nestíhají, pamatuji, že i pro mě to byl stres.
|
|
|
|
|
Citronove koliesko |
|
(12.11.2019 12:08:10) Deti dnes už toľko nečítajú. Prijala by som napr. systém dať žiakom text na čítanie (rozsah podľa potreby, učiva, ročníka...2, 5, 10 strán...) a potom z neho písať diktát (odstavec, vybrané vety).
|
|
Termix |
|
(12.11.2019 12:09:05) Mně se to moc líbí. Na rozdíl od Eudo si nemyslím, že to je podvod na dětech. To, že text mají možnost vidět dopředu, ještě přece neznamená, že se to naučí zpaměti. Naopak. Mají možnost se podívat a zafixovat si různé jevy, soustředit se na to, aby neudělaly chybu v textu. Bez stresu, že budou nachytané na výjimkách, Já si naopak pamatuju, jak na ZŠ jsem sice chápala různé gramatické jevy, ale v diktátu byla vždy slova, co člověk v životě neslyšel a dodnes nepoužil. Předpokládám, že učitelka je normální příčetná žena a s dětmi trénuje různá cvičení a různé texty a nedělá pořád dokola totéž. Sama vidím na svých dětech, jak se samy naučí spoustu věcí do předmětů, kdy jim učitelé řeknou, aby si připravily tahák. V životě jej nepoužily.
|
Renka + 3 |
|
(12.11.2019 12:14:01) Jasně, třeba zeměpisné názvy, které člověk v životě neslyšel. Někdy ani z toho kontextu to nemusí být jasné, obzvlášť v té rychlosti během diktátu. Je dobré dopředu zjistit, že existuje nějaká Kutná Hora nebo jestli je to strmá skála či Strmá Skála, nebo Strmá skála. Nad tím se můžou během přípravy zamyslet případně dohledat.
|
Termix |
|
(12.11.2019 12:22:34) Nám, jsem z Moravy a v Praze byla poprvé v životě až v dospělosti, věčně do diktátu cpali ulici Na Příkopech. Jenže to bylo v době, kdy ještě neplatilo pravidlo první slovo po předložce velké písmeno a já fakt nevěděla, jestli tam jsou nebo nejsou příkopy. Jak já tu ulici nenáviděla
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(12.11.2019 12:16:52) Přesně tak, naučí se ty chytáky, nemusí se učit cely text nazpaměť.
|
|
Renka + 3 |
|
(12.11.2019 12:17:25) Termix, typicky třeba býlí, chudáci děti ani nevědí, co to znamená a pak se jim to objeví v diktátu.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 15:29:13) tak treba to byli - kolikrat v zivote se s tim setkaj. (s carkami nad y a i).
|
|
|
Marika Letní |
|
(12.11.2019 12:20:32) Termix "To, že text mají možnost vidět dopředu, ještě přece neznamená, že se to naučí zpaměti. "
A i kdyby, jedině dobře. Jinak než zpaměti se přece pravopis naučit nedá. Vše se musí dostat do hlavy a jde o to, jakým způsobem. Někomu stačí víceméně čtení (jako tvému synovi), někdo musí více biflovat. A přesně k tomu je i ten předem daný text diktátu.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 15:25:30) "Jinak než zpaměti se přece pravopis naučit nedá"
Omyl, Marko. Pravopis se ucis cely zivot porad opakovane. Ve vsech textech, ktere ctes. Takze daleko lepsi je ucit deti lasce ke cteni a radosti z toho. A ja vim,ze to neni jednoduchy. Ale je to resitelny (=mam v tom dlouhou praxi).
V knizkach totiz maji nejen ten pravopis. Maji tam obrovskou slovni zasobu (kterou si tom padem nemusi biflovat jinak), vyrazy pouzite v praxi, cele fraze velice upotrebitelne jak v psanem, tak v mluvenem projevu, a plno dalsich vedomosti.
|
Marika Letní |
|
(12.11.2019 16:11:25) Eudo prosím tě a kde jinde ten pravopis máš než v hlavě, v paměti? To se chodíš na ta slova dívat do slovníku, vždy kdy je chceš napsat?
Já tedy ne. Některá slova se mi do paměti dostala "sama" opakovaným čtením, některá jsem se nabiflovala. Třeba "rozuměl - zapomněl, objednat - oběd, obětí - objetí, raný - ranní", to jsem se musela naučit, protože jen podle sluchu to zní stejně. A mnoho dalších slov. Nabiflovat vzory, protože podle nich pak píšu měkké nebo tvrdé i/y např. v přídavných jménech. A tak bych mohla pokračovat. Některá vyjmenovaná slova, která byla neobvyklá, např. příbytek. Jiná jsem měla "v oku" ze čtení knih. No a někdo, komu nestačí jen číst, se musel nabiflovat více.
A k tomu přesně jsou ty diktáty, kdy jim je dá učitelka předem - naučí se ta slova a při diktátu je loví z paměti.
|
77kraska |
|
(12.11.2019 19:54:14) Marko, na nektera slova se "chodim divat" na internet...i na nektere mluvnicke jevy....a nebyla jsem sama treba na statnim urade, kde se produkovaly dlouhe pisemnosti pro verejnost, tam jsme debatovali i o gramatice....a vsichni jsme meli dost "nacteno", abychom vedeli, jak slova vypadaji
|
Analfabeta |
|
(12.11.2019 20:21:28) Dělám to taky, zlatá www.pravidla.cz a další on-line pomůcky! když nebyl internet, tak jsem třeba volala i do Ústavu pro jazyk český, aby mi řekli svůj názor na některý mluvnický jev (matně si třeba vzpomínám, jak jsme se v počítačovém pravěku v práci dohadovali, jestli se slova software a hardware budou skloňonovat nebo ne. Trefila jsem to tehdy dobře: budou.)
|
|
|
Eudo |
|
(12.11.2019 20:25:41) Marko - "kde jinde ten pravopis máš než v hlavě, v paměti? To se chodíš na ta slova dívat do slovníku, vždy kdy je chceš napsat? "
Jisteze je mam v pameti. Vubec nemam zapotrebi vyhledavat slova ve slovniku. Ctenim od velice utleho veku ta slova mam "ulozena v pameti"z literatury a veskerych textu v KONTEXTU. Proto z Tech textu v kontextu VIM, jak a kdy napsat "rozuměl - zapomněl, objednat - oběd, obětí - objetí, raný - ranní" , " měkké nebo tvrdé i/y např. v přídavných jménech" - protoze tohle si klidne muzes biflovat zpameti, ale kdyz to neumis pouzivat, tak ty chyby stejne nadelas. Napsala jsem, ze ctenim se ucis nejen pravopis, ale vyznam slov, pouzivani ve frazich atd atd , ale samozrejme nestaci si precist jednu knihu za skolni dochazku, ale CIST. Nemusis mi vykladat, ze kazdy dite to nebavi. Muj ukol jako ucitelky je najit zpusob, aby ho to bavilo - a jak uz jsem tu kolikrat psala v ruznych diskuzich, podarilo se mi delat z linych pubertaku nectenaru a jejich rodicu, kteri mi na schuzkach hlasite vysvetlovali, ze jejich dite na takovy nesmysly nema cas, protoze se musi ucit a delat ukoly. Ja nikomu jiny ukoly nedavam. Vyberem spolecne knizku, aby ho bavila. Pak si o ni povidame. A pak o ni pise. Nectenari jsem napr. navrhla jeden dil z romanu o rytiri Arnovi - kluk za tyden precetl nekolik set stranek prostredniho dilu o Templari, ktery se rezal s muslimy, a jak trenoval. Prisel si pro dalsi, a to precetl i prvni romanticky dil o jeho mile Cecilii a jejich lasce, za kterou byli cirkvi na 20 let potrestani (=co kdyby tam nahodou byly naky pasaze o tom, jak ten Arn byl cvicen v Tech svych bojovych schopnostech…) a hledali jsme dalsi. Dalsi kluk znechucene oznamil, ze ale on necte. Vybral si tu nejtenci knizku v knihovne. Pak zjistil, ze o tom neni moc co vypravet nebo psat, a ze prijde o diskuzi SE MNOU. Posleze precetl behem pololeti vsechny dily Harry Pottera a Pohadka o prstenu. a tak dale. Ale samozrejme ucitel nemuze naridit "budes cist a hotovo", ale najit zpusob, jak dite NALAKAT - A TY ZPUSOBY NEJSOU JEN TYHLE DVA UVEDENE, ALE NA KAZDE JINAK. A zabere to uciteli desne casu. Protoze potom to musi taky opravovat. Obzvlast, kdyz dite chce napsat detaljne vsecko, co ho zaujalo (=a zde procvicuje ten pravopis, co si vycetlo, a samo prijde na plni chyb, kdyz si to jeste jednou precte nebo to cte mne…) A tak dale a tak dale.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 20:28:10) Jo, a kdyz to dite neco pise, treba ten diktat, tak pravdepodobne nebude mit zas tak moc casu nazbyt si odrikat naky pravidla, dle kterych by se melo ridit.
Moji zaci Nepisou texty dle pravidel - vyvozuji pravidla z textu, ktere ctou/pisou. Lip se to pak taky pamatuje.
|
|
Analfabeta |
|
(12.11.2019 20:39:09) Eudo, do kamene tesat. Dělala jsem to stejně. Já teda měla děti, co neměly šanci se samy naučit číst, ony nepřečetly ani komiks, co má pár písmenek. Četbu jsem vybírala já a po obědě se četlo. Já si tenkrát procvičila dramatický přednes do naprosté profesionality, jak jsem měnila hlasy. Moc jsem se divila, jak děti nevzdělavatelné a na hranici vychovatelnosti ten přednes milovaly a jak dovedly udržet pozornost, klidně poslouchaly hodinu. Když jsem četla, bylo tam ticho jako v kostele. Četla jsem jim jak knihy humoristické, tak třeba Winnetoua, dobrodružné nebo indiánky doslova milovaly. Měla jsem děti ve věku cca 8 - 14 let.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 20:55:31) Presne tak, Analfabeto.
Poslednich 20 let zaci 12 - 16 let. Styl ruzne menim, podle toho, co deti chteji (a dovedu je tam, kam je zapotrebi, aniz by si vsimli). Obvykle se po urcitem case ptaji, "kdy se teda zacnem uz neco ucit…." V tom pripade jim poukazu na texty, ktere psali na zacatku, a co zvladnou ted. Oni to posleze siri mezi dalsi.
Ucila jsem tak i dospele. Sprtum to nevyhovovalo, ti chteli pravidla a pravopis predem, tak si je hledali sami. Postupne se zacali zucastnovat "nasich aktivit": diskuzi o knizce, vymen nazoru, zapis, psani divadelnich predstaveni na vybrane tema, po skupinach a predvadeni pro druhe skupiny atd atd.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 20:57:28) No a ja mela v planu vecer travit uplne jinymi povinnostmi, ale diskuze mne fascinuje….
|
|
|
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(12.11.2019 15:36:57) Termix, ja jsem jinde vypsala, CO pokladam za podvod.
Taky jsem vypsala, co si myslim o znamkovani, diktatech a p. (=osobne zadny ani nedavam…)
Tak jeste napisu, ze obzvlast davat diktaty z neceho, s cim se clovek vice mene v zivote posleze uz vubec nesetka mi pripada jako zbytecna ztrata casu. Jak pocvicovat pravopis - to jsem taky popsala svuj nazor.
Proste muj nazor je, ze vsecko se da delat ruzne, ale zakladem je DELAT TO PROTO, ABY SE TO NEKDO NAUCIL A MEL TO DO ZIVOTA. Coz je pro ruzne zaky ruzne a ruzny zpusob, a na mne je prijit na ten zpusob, ktery vyhovuje.
a casu mam zrovna tolik, jako kazdej jinej ucitel. Vetsinou to funguje.
|
|
|
Martina, 2 kluci |
|
(12.11.2019 12:39:45) Přijde mi to dobrý. Psát diktát v klidu, když jsem si doma prošla, co se kde a proč píše. Dalo by mi to víc než zdůvodňovat ve stresu. Dělám to matice trochu taky - všichni můžou mít veškeré svoje vyrobené pomůcky u sebe - tabulky převodů jednotek, Erastothenovo síto, soupis vzorečků,...obtiskne se jimto časem do paměti daleko líp, než když jednou za čas pokazí písemku a jinak je to fuk.
|
|
Jenda00 |
|
(12.11.2019 13:13:42) Říkám konkrétně tomuhle, že paní učitelka je 1 s *. Jde na to dobře.
|
|
Dooly. |
|
(12.11.2019 13:58:00) Moje segra takhle delala zkousky z nemciny na vyssi skole (vychovatelstvi) . Nemecky nerozumi ani slovo, ale zkousejici jim dal texty, slibil,ze do zkousky jine neda a oni se to naucili nazpamet.
Mne to prijde hodne kontraproduktivni.Oni se tim vlastne nenaucili NIC. ani zaklady
K procviceni by preci stacil jiny dikat,ve kt se objevuji ta zkousena slova. Ale presne to stejne? no ale zjevne jsme zase u tematu, ze vsichni musi dostat 1
|
Eudo |
|
(12.11.2019 15:18:51) presne tak.
Ovsem lidi, kteri basirujou na znamkach a nejakych papirech jako dukazu tohle maji potiz pochopit.
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(12.11.2019 16:08:52) Memyslím, že jde jen o známky, určitě nemá smysl učit se diktát zpaměti. V klidu s bez stresu se zamyslet PROČ je tan iúy, velké písmeno, čárka atd. Dát diktát k dispozici předem může být jedna z metod, jak to děti naučit. Samozřejmě, nemůže to být metoda jediná.
|
|
|
|
SendyWendy |
|
(12.11.2019 15:43:31) Slyším to poprvé Až budou kontrolní práce po zrakové přípravě, prijimacky po zrakové přípravě, bude svět plny nevzdělaných s krásnými výsledky, no neber to
|
Renka + 3 |
|
(12.11.2019 16:01:17) Holt někdo nedovede pochopit, že se tou zrakovou přípravou to dítě ta slova může naučit jednou provždy. Myslet bolí.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 20:33:31) "Holt někdo nedovede pochopit, že se tou zrakovou přípravou to dítě ta slova může naučit jednou provždy"
Ta "zrakova priprava" je jen casti pochodu "neco se naucit", a ne vsichni se uci timhle zpusobem.
Krome toho nazor "muze naucit jednou pro vzdy" je velice diskutabilni.
No a na zaver - nazyvat zaslany diktat domu predem "zrakovou pripravou" je zrovinka v tomhle pripade jakysi "vedeckonesmyslny" nazev, aby se okecala "metoda".
|
Liaa |
|
(12.11.2019 20:41:32) Jenomže všechno se z kontextu odvodit nedá a nepomůže ti ani, že máš načteno, protože pravidla se v průběhu let mění...
A zapamatovat si, že je správně balkon i balkón, vagon i vagón, salon i salón, ale jedině minus (a mínus je chyba) taky každý nezvládne (a nemyslím si, že je to třeba). To jsou třeba případy, kdy mi připadá důležitější, aby děti věděly, kde si to mohou zjistit (PČP, SSJČ, na netu třeba Internetová jazyková příručka), než aby se to nadrtily nazpaměť.
|
Eudo |
|
(12.11.2019 20:48:54) "Jenomže všechno se z kontextu odvodit nedá a nepomůže ti ani, že máš načteno, protože pravidla se v průběhu let mění…"
VYBORNE, Lioo.
Takze ucit se nakej pravopis je UPLNE zbytecny.
Ovsem ja jednak svy zaky uz od 90. let ucim i zpusob, kde potrebne informace najit a hlavne jak s nimi zachazet (a nejsem sama, mame to v osnovach…)
jinak - v zaklade ti nactenost pomuze velice moc, protoze zjistis, jak se s pravopisem a vsim moznym jinym vubec posleze da pracovat "po svem" a vyctene znalosti vyuzit (odvozena ruzna pravidla treba potrebujes zrovna pro tu chvili, kdy zauvazujes, PROC je neco tak a nejinak, ale posleze uz to mas zautomatizovany). kdyz je naky pravidlo behem let zmeneno, tak uz muzes byt davno ze skoly pryc a musis si to dohledat jinde. Hlavne, kdyz vis, ze se to dohledat nejakym zpusobem da.
|
|
Liaa |
|
(12.11.2019 22:00:09) "No zrovna s vagonem a vagónem je to víc než snadný, obě varianty jsou správné, až na tři výjimky, které jsou intuitivní, jedna z nich je fanfarón, další dvě si z hlavy nevzpomenu, ale asi nikdo by je nenapsal s krátkým."
No, Buchli, ale ale mně šlo o něco jinýho. Obě varianty jsou za správné považovány teď. Ale podle předchozí kodifikace (1957 až 1993) se sice psalo milion i milión, ale balón jen dlouze a šampon jen krátce.
K tomu ještě: "Pravidla z roku 1957 se snažila sjednotit spisovnou výslovnost pomocí kodifikace pravopisu, přičemž za základ byla zřejmě vzata výslovnost rozšířená ve východní části českého území (ve východních Čechách a na Moravě); snaha vyhnout se přílišné pravidelnosti ovšem vedla k obtížně zdůvodnitelným rozdílům (pouze karosérie, drapérie, periférie, matérie a naproti tomu pouze tvary drogerie, rafinerie, galerie, artilerie, podobně i u slov zakončených na -ón a -on, -ér a -er). Pozdější vydání se to pak, nepříliš důsledně, snažila řešit zaváděním dublet. Výskyt čárek nad písmeny navíc vzbudil v uživatelích dojem, že délka samohlásek je u přejatých slov vždy vyznačena, což způsobilo, že i slova jako infinitiv, lokomotiva, kultura či literatura se začala vyslovovat krátce. Pravidla z roku 1993 se pokusila o hlubší revizi, která v označování kvantity samohlásek spočívala především v ústupu od fonetické podoby k původní podobě, tedy k návratu před pravidla z roku 1957 (balkon, logoped), někdy i před pravidla z roku 1941 (sezona, citronek)."
Z dlouhodobého hlediska, o které jde mně, na tom prostě nic snadného není.
|
Liaa |
|
(12.11.2019 22:11:09) "Vůbec teď nepotřebujeme řešit dlouhodobé hledisko. Teď je to prostě jednoduchý."
Kdo "my"?
|
Liaa |
|
(12.11.2019 22:20:31) Aha. No, já jsem taky mluvčí češtiny a záleží mi na správném pravopise a myslím si, že to řešit potřebujeme. Neměla jsi spíš napsat, že to nepotřebuješ řešit ty?
Hele, ještě jednou a naposled, protože ty buď nerozumíš psanýmu textu (což by bylu u učitelky češtiny dost smutný), nebo nechápeš, co chci říct. Jasně, že teď je to jednoduchý. TEĎ. Ale po další reformě to třeba bude úplně jinak.
"Pravidla českého pravopisu s abecedním seznamem slov a tvarů z roku 1941 (Školní nakladatelství pro Čechy a Moravu a Česká akademie věd a umění, Praha) zavedla v cizích slovech psaní dlouhých samohlásek, např. balkón či sesóna. Tím měla najednou většina svazků nedokončených Dodatků k Ottovu slovníku naučnému zastaralý pravopis."
Psaní velkých a malých písmen, který jsem se já učila podle Pravidel z roku 1993, je dneska už taky jinde. A je v tom takovej bordel, že k nějakejm revizím pravděpodobně dojde. Jestli jde o to, naučit děti, aby měly jedničky z diktátů podle dnešních PČP, tak jo, můžeme bejt rádi, že (aspoň něco) je teď jednoduchý. Já ale považuju za užitečnější, aby věděly, že existuje nějaký dlouhodobý hledisko, že jazyk se vyvíjí a kde si najdou aktuální pravopisnou úpravu, když to budou potřebovat. To mi přijde asi tak tisíckrát užitečnější než informace o tom, že fanfarón se píše zásadně s dlouhým vokálem.
|
Analfabeta |
|
(13.11.2019 4:02:17) Já jsem se učila pravopis (nevím podle kterých to bylo Pravidel) tak do r. 1977. Vím ale, že třeba moje babička psala zásadně třeba syrup, my na počátku mé školní docházky taky syrup, ale někdy (v 70.letech?) se to změnilo na sirup a nikdy jinak. Dtto vánoce x Vánoce, vellikonoce x Velikonoce. Já se to učila s malým v, v 90.letech se to změnilo na velké V. I to jsem ještě stačila pobrat, ale třeba mínus píšu zásadně dlouze, až do tého diskuse jsem nevěděla, že to je vlastně špatně. Pracuju hodně s technickými texty nebo marketingovými materiály a chci, aby byly pro uživatele srozumitelné (což je teda někdy velký oříšek) a aby měly nějakou úroveň češtiny. Snad se mi to daří. PS: nejsem češtinář, jen si myslím, že češtinu umím na slušné úrovni.
|
|
Liaa |
|
(13.11.2019 15:31:23) A já jsem ti už bůhvíkolikrát napsala, že vagon x vagón byl jen zástupnej příklad. A doplnila jsem to spoustou dalších příkladů. Ale ne, pořád se budeme točit na tom, že vagon x vagón je jednoduchý. Je. Podle současnejch pravidel.
"Jako jestli člověk napíše Na Zábradlí nebo Na zábradlí, to podle mého názoru nevypovídá vůbec nic o tom, že je špatnej češtinář." Kudlo, souhlas.
(Asi jsem si měla vybrat tenhle příklad, protože ten fakt jednoduchej není.)
|
|
|
Liaa |
|
(13.11.2019 15:32:14) Buchli, měla jsem pocit, že tu tu někdy zaznělo. Zřejmě jsem se spletla, omlouvám se ti za to.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(12.11.2019 22:34:17) Buchli,
já v tomhle souhlasím s Liiou, jazyk se vyvíjí a ta stále se měnící pravidla považuju za umělou věc, o které správné psaní není.
Přijde mi nefér, aby se někdo něco naučil ve škole a za 40 let byl za blba, protože už se to tak nepíše. Líbí se mi možnost psát rovnocenně starou i novou variantu ("gymnázium" nebo "gymnasium")
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(12.11.2019 22:23:16) Zase si myslím, že pokud by člověk dělal "chyby" jen v tomhle, respektive kdyby to psal "postaru", tak bych to vlastně ani za chyby nepovažovala.
Jako jestli člověk napíše Na Zábradlí nebo Na zábradlí, to podle mého názoru nevypovídá vůbec nic o tom, že je špatnej češtinář.
|
|
|
|