Kamisi,
mám ve třídě dítě, které podobnými nápady překypuje. Je to jeden ze dvou nejslabších žáků, ve škole ani neměl být. Není to nevytížeností, on se takhle choval i ve školce (následkem čehož je teď ve škole, školka udělala vše pro to, aby se ho zbavila).
Ten kluk (u mě ve třídě) si ve chvíli, kdy lumpárnu provádí, vůbec neuvědomuje, že dělá něco špatně...později pak jo, je celkem chytrý, ale prostě jedná impulsivně. Plus má kamaráda, kterému ještě chybí i ta inteligence, takže ten se do průšvihů dostává opravdu často a přitom vůbec nechápe, co provedl. A tihle dva dohromady jsou jak neřízená střela.
Takže jsem už třeba byla nakopnuta do zadele. A upřímně, není to zrovna standardní situace, kterou by člověk řešil běžně, ale v tu chvíli musíš zareagovat a zasmát se tomu nebo nad tím mávnout rukou prostě tak úplně dobře nejde, hlavně kvůli těm ostatním, protože ať uděláš, co uděláš, pro ostatní je to informace, že takhle se postupuje v tu a v tu chvíli. Ty děti nerozliší to, co třeba já vnímám, prostě spolužák něco udělal, já nějak zareaguju a to je norma. Ano, ideální by bylo vzít si ty dva někam stranou a promluvit si o tom s nimi, že takhle se to nedělá a proč. Ale máš v tu chvíli 23 dalších dětí, které jednak čekají na tvou reakci, a pak, když chceš něco řešit, nemůžeš mít těch dalších 23 na starost. V tu chvíli máš prostě svázané ruce a přitom něco udělat musíš
.
Já jsem alespoň udělala to, že jsem klukům nedala napomenutí, i když mi to doporučovalo vedení, protože vím, že by to stejně nemělo žádný výchovný důsledek, že jejich schopnost chápat a orientovat se sociálních interakcích je ještě hodně slabá. U toho jednoho, protože prostě není dost chytrý, u druhého mimo jiné proto, že se pohybuje jen mezi dospělými (má o hodně starší sourozence), ke kterým je zvyklý se nějak chovat, takže tohle mu dá ještě zabrat. Plus u obou ta nezralost, u jednoho hodně výrazná.
Fakt tyhle situace nevznikají jen proto, že učitelka je necschopná
.