6.12.2019 22:24:00 Eudo
Re: Školy se věnují hlavně podprůměrným žákům, ty nadané zanedbávají
Federiko, mas pravdu. Ja jsem PROTI znamkovani kohokoli, a PROTI prijimackam.
Protoze ani jedno z toho nezajisti, ze se nekdo na neco hodi.
A prijimacky na nejaky gymnazium v 5 tr. tride uz ani nahodou.
Jenze my mame jeste par jinych rozdilu.
Devitky chodi pred Vanocemi (=kdy dostavaji vysvedceni, na ktere se predbezne zada) na navstevu do trid na gymnaziu, kde maji moznost si popovidat se studenty a vyptat sem jak to tam chodi. Studenti navstevuji devate tridy na jejich skolach (treba bejvalych Tech studentu), a diskutuji.
Devitky maji krome ruzne tydenni praxe v nejkym podniku od puloviny osmicky a cely podzim tydne diskuze s pracovnici, zamestnane na nejvyssim stadiu/gymnaziu, ktera ma vysokoskolske vzdelani zamerene na to, co jaka profese obsahuje atd atd. (obvykle i praxi na pracaku).
Ucitele predavaji osobne vsechny zaky devatych trid ucitelum a skolnimu psychologovi gymnazia pri extra konferenci, kde o kazdem budoucim studentovi podavame jeste dalsi informace. Ty znamky priblizne ukazuji, jak je na tom dite se schopnosti se ucit teorii. Pak maji prvni rok na gymnaziu stejnou zakladni teorii (=svedstina, anglictina, matika) , tridi se to az dalsi rok. Maji moznost i vymenit obor.
No a i kdyz to gymnazium vystuduje - ten obor, co si vybral v devitce, porad ma x-moznosti v tom oboru vubec nepracovat a delat neco uplne jineho. Nic ho nijak neomezuje.
A totez jsem za doby dinosauru delala i ja. Z urcitych duvodu mam puvodne nastavbu po gymnaziu technicky vzdelani. Fyziku a technologii nenavidim a vzdycky jsem nenavidela a bylo to to nejhorsi, co jsem chtela kdy delat. Vystudovala jsem posleze i jine obory, ale to technicky se mi v kombinaci s temi jinymi obory vzdycky velice hodilo (dokonce jsem ho i ucila spolecne se svedstinou pro cizince ve stejne skupine) . A ty obory zrovna tak, nijak moc nemaji zadny spolecny zaklad, ale BAVILY mne a byla jsem ochotna obetovat cas na studia. I kdyz nekdy jsem nevedela, co z toho asi tak budu mit. Vzdycky se vsecko hodilo, vzdycky mi to otevrelo dalsi dvere - jak co se tyce novych zajmu, tak co se tyce profesi. Tenkrat, kdy obvykle nekdo zased na jednu zidli a odesel z ni se zlatyma hodinkama do duchodu (=prehanim, neznam nikoho se zlatyma hodinkama, ale lidi, ktery zustali v tom "mym" prvnim zamestnni a sli do duchodu ze stejny zidle).
A tohle jsem doporucovala svym vsem detem. Uc se, co mas prilezitost, a koukej, abys videl/a. Vsecky znalosti se hodi a vsecky oteviraji novy cesty. Treba moje nejstarsi dcera ma stavebni prumyslovku. Chtela byt architekt. O poslednich prazdninach zjistila, ze ji to zas tak moc nebavi. Posledni rok si pribrala psychologii a IT techniku. Po mature studovala programovani a soucasne psychologii, dostala praci v Astra Zeneca, behem pulroku vedouci projektu pro vyrobu Losec, studovala soucasne dal, dneska pise ucebnice pro Vysoke skoly, pro pedagogicky personal, pracujici s autisty a detmi s jinymi syndromy, ma sve nakladatelstvi a knihy pripravuje do tisku a vydava sama.
A tak to maji vsechny moje ostatni deti. Prakticky nikdo z nich nedela to, z ceho v 19 maturovali. Ale studovali a porad studujou neco novyho pri zamestnani, protoze to maji v sobe. takopvych je. Potrebujou videt a slyset kolem sebe, ze je to mozny.
Odpovědět