Kat,
měla jsem teď o víkendu poprvé čest s RVP PV. Doteď jsem neměla důvod do něj nahlížet, ne že by to nešlo
.
A přišel mi jednoduchý, srozumitelný, jako něco, s čím se dá dobře pracovat. Třeba budu mluvit jinak, až začnu tvořit ŠVP pro přípravku, ale ve srovnání se RVP ZV je to fakt pohoda.
V každé škole by měl být někdo, kdo to má na starosti a tedy o tom ví víc. Obecně platí, že ŠVP je závazný a co je v něm, to se musí dodržet. Musí být v souladu s RVP (to je starost vedení nebo koordinátora ŠVP) a měl by říkat, prostřednictvím čeho máš naplňovat výstupy a rozvíjet kompetence. Čím je konkrétnější, tím přesněji každý ví, co dělat, ale tím svázanější jsi. A když máš v ŠVP hry na sněhu a sníh ti nenapadne, jsi v háji
.
Právě ŠVP je prostředek, který přetavuje znalosti učitelů do toho, jak bude vypadat výuka. V tom vašem RVP je krásně rozepsáno, co je cílem, co můžeš nabídnout pro dosažení cíle, co se očekává, že dítě zvládne, pokud byl cíl naplněn. Do ŠVP pak stačí, a ne nějak moc, konkretizovat, podle podmínek a zvyklostí. Někde se pro daný účel využívá divadlo, jinde projekt, jinde třeba výtvarné činnosti...jak moc to školka rozepíše, co máš pro který výstup použít, je čistě na ní, ale pokud máš napsáno, že ten výstup plníte návštěvou divadla a nic jiného, tak holt musí být návštěva divadla.
Super právě je, že díky tomu se může školka nebo škola profilovat, někdo jede v projektech, někdo v klasice, někdo to kombinuje. Ve škole můžeš mít na něco speciální předmět nebo to můžeš zakomponovat do různých, můžeš předměty spojovat podle oblastí i napříč, nemusíš mít předměty vůbec. Jen v ŠVP popíšeš, co a jak děláš.