malamorska |
|
(30.9.2014 22:13:34) Mate nekdo takove dite? Nejak mi neni uplne jasne, co by mohl nebo mel ten indiv plan obsahovat. Skole jsme dali papiry z vysetreni a cekame, co bude. Ten Asperger je takovy nejak tezko uchopitelny, meli by na dite netlacit a byt na nej hodni a byt chapavi, ale co dal? Mate tam nekdo nejake konkretnejsi veci? Asi by tam nejake mely byt, at je to "plan", ale co?
Mozna se ptam blbe, ale netusim, co cekat a o co ev. usilovat. Dekuju.
|
Delete |
|
(30.9.2014 22:41:04) Hlavně tam musí být, čeho se má dosáhnout a jaké metody se k tomu využijí. Děti s AS nemívají problém s učením, takže jde především o sociální stránku. Tam bývají rozepsané motivační techniky, určitě nějaký posun v komunikaci a interakci, co a jak je většinou popsané v té zprávě z poradny nebo z APLy. Může tam být třeba to, že dítě bude plnit požadavky na učivo stejně jako jiné děti, ale že bude mít k dispozici klidovou zónu nebo místnost, kde bude moci v práci pokračovat samostatně apod.
|
|
Hanelka |
|
(30.9.2014 22:51:24) Můj syn měl na 1.stupni asistentku 4 roky. Měl problém se sociální komunikací (jako všichni Aspíci), problémy mu dělaly hlavně přestávky, tělocviky. Tak se domluvili, že bude trávit s asistentkou čas jinak - chodil na velkou př. do počítačové učebny, tam si dělal to, co ho baví. I tělocviky, hlavně když byly kolektivní hry s míčem, tak je trávil jinak. Je to hodně individ., záleží to hlavně na dohodě s uč. i asist., je třeba hodně komunikovat. Někdy byla učitelka dost neochotná udělat nějakou změnu, ale nakonec jsme docílili toho, co jsme chtěli - v zájmu dítěte.
|
withep |
|
(1.10.2014 5:28:17) Tohle by potřeboval ten náš - přestávky, tělocvik. Hlavně přetávku mezi 2. a 3. hodinou, kdy chodí celá škola ven před budovu (ten lomoz v šatně, to rve uši i mně, když je tam jen jedna třída...), a musí být na place, přitom za rohem jsou prolézačky a houpačky, kde by se zabavil...
Nás zatím teprve čeká vyšetření, takže tápu ještě víc. Je to tedy tak, že ty papíry (doporučení ze SPC? od psychologa?) jsou pro školu závazné a musí je respektovat? Nemůže říct, my na to nemáme (personální kapacity, prostory,...)?
|
|
|
olgaadam |
|
(30.9.2014 22:54:56) V IVP bys měla mát rozepsaný každý předmět zvlášť podle toho jak na tom dítě je, mělo by být také vymezeno, co a jak bude dělat asistent atd. Dále tak nějak všeobecně, co se týče PAS. My třeba máme psáno: VE VÝUCE JE NUTNÉ VYUŽÍVAT METODIKA PRO VÝUKU ŽÁKŮ S PAS STRUKTURALIZACE PROSTORU A ČASU, VIZUÁLNÍ PODPORA (OBTÍŽE S ČASOPROSTOROVOU ORIENTACÍ), BUDE REALIZOVÁN NÁCVIK ZVLÁDÁNÍ SOCIÁLNÍCH SITUACÍ, BUDE ZAVEDEN MOTIVAČNÍ SYSTÉM, ZOHLEDŇOVAT PRACOVNÍ TEMPO, ZNALOSTI NEPROVĚŘOVAT POD TLAKEM, VYUŽÍVAT FORMU TESTŮ A DOPLŇOVACÍCH CVIČENÍ, VÝUKOVÉ PROGRAMY NA PC, REALIZOVAT NÁCVIK ZVLÁDÁNÍ BĚŽNÝCH SOCIÁLNÍCH SITUACÍ. PRIORITY VZDĚLÁVÁNÍ: ŽÁK SI OSVOJÍ VÝSTUPY ŠVP PODLE KRITÉRIÍ DANÉHO ROČNÍKU, KLÁST DŮRAZ NA ZVÝŠENÍ SEBEDŮVĚRY A SEBEVĚDOMÍ, POSÍLENÍ SOCIÁLNÍCH VZTAHŮ A DOVEDNOSTÍ, POMOC PŘI ZAČLEŇOVÁNÍ DO TŘÍDNÍHO KOLEKTIVU.
Tohle máme psané jako takový všeobecný základ. A pak podle toho jak to dítě na tom je, je třeba uvolněno z některých předmětů atd. My třeba nemáme žádné ulevy, ale v matematice máme rozepsané jak mtivovat, protože se nudí atd. Máme přesně rozepsáno s čím potřebuje pomoct od asistenta, na co si má dávat učitel pozor aby ho nějak nerozhodil, co dělat, když vidí, že je dítě nepokojné, nebo nechce zrovna pracovat atd...je toho hodně a musí to být napsáno na tělo. V průběhu roku, když zjistíš, že mu něco nejde a důvod není jeho nepřipravenost, tak zase doplnit do IVP. Někdy je nutné aby mělo dítě klid na písemku, tak odchází do kabinetu psát písemku o samotě atd...
|
|
malamorska |
|
(30.9.2014 23:30:56) U nas nejde o asistenta (a ani o na prvni pohled viditelne potize), dite ty Aspie deficity dorovnava pres inteligenci. Prave proto, ze ty potize jsou "neviditelne", netusim, co v tom IVP chtit.
Dekuju za reakce, par veci me inspirovalo - treba ta moznost dodelat praci v klidu jinde. Nebo nacvik socialnich interakci - to bzy me taky zajimalo, jak to skola dela?
|
Roya |
|
(30.9.2014 23:42:20) Trochu se obávám, že ty věci napsané v IVP často zůstanou jen napsanými věcmi a ve skutečnosti se jimi nikdo nezabývá. Jistě jsou školy, kde tomu tak není, ale... O nějakém cíleném výcviku sociální interakce bych na běžné škole hodně pochybovala.
|
Eržika. |
|
(1.10.2014 8:16:23) Roya souhlas (proto své dítě s IVP - na jinou dg.) "běžnému" školství nedám. Naštěstí mám možnosti...
|
|
olgaadam |
|
(1.10.2014 15:05:29) Royo, tak možná máš zkušenosti jiné, ale u nás to celkem funguje. Ale znám taky hodně maminek, co měnily školu několikrát.
|
Hr.ouda |
|
(1.10.2014 17:21:07) my teda jednou
byla jsem na zhroucení já i syn a nic nefungalo navzdory, doporučením SPC, IVP, asistenovi
ted je na jiné škole, je brzo dělat závěry, ale první dojem je, že by mohlo fungovat i bez IVPa asistenta, kdyby si troufli
|
|
|
|
Delete |
|
(30.9.2014 23:49:06) mysilov, sociální dovednosti se nacvičují buď v konkrétních situacích, když dítě narazí, ale většinou se v tu chvíli dostává do afektu, tak je třeba počkat a pracovat s tím zpětně. Takže když pak vychladne, projde s ním dospělý (učitelka, asistentka), co se stalo...vracejí se krok za krokem zpět až k místu, kde nastal problém. Dítě se snaží zjistit, co nebylo dobře, případně s dopomocí rozklíčuje příčinu...a pak se jde zase dopředu, ale tak, aby to bylo správně. Prostě se dítěti poskytne jiná strategie vyřešení jedné konkrétní situace. Problém dětí s PAS je, že pokud se situace liší třeba jen v jednom detailu, málokdy ji vyhodnotí jako stejnou s něčím, co už znají, takže se jim těžko hledá, jak zareagovat správně. Takže se fakt nacvičují konkrétní situace, které mohou nastat. Jako třeba...spolužák mi vzal nějakou moji věc (na to jsou aspíci často hákliví)...co můžu udělat...co je správně...spolužák si sedl na mé místo...co můžu udělat, co je správně...atd. Totéž zase vy doma můžete trénovat pro konkrétní situace z běžného života....prostě rozšiřuješ okruh situací, které dítě umí rozpoznat a ví, jak se v nich chovat, podobně jako v matematice rozšiřuješ číselný obor, ve kterém pak vlastně provádíš ty základní operace, které ses naučila hned na začátku první třídy....základ je hlavně v tom rozpoznání a znalosti základních vhodných strategií.... A zrovna tohle by mělo být při integraci dítěte s PAS důležitější, než jestli umí všechna vyjmenovaná slova nebo celou násobilku...to jsou víceméně detaily, které běžný aspík bez dalších poruch vstřebává snadno...ale jak poznat, jestli je dotyčný naštvaný nebo má radost, to je prekérka.... Takže to je další věc, učí se rozpoznávat neverbální projevy, hlavně základní výrazy tváře...učí fungovat ve dvojici, ve skupině....v tom někdy pomůže asistent, někdy stačí jen ochotní spolužáci, kteří dotyčného znají a vědí, jak s ním jednat...
|
vokounek |
|
(1.10.2014 20:13:37) Delete, mně to přijde strašný, co by všechno měli ve škole s takovým dítětem zvládnout. Nechodí takové děti do školky? Nemají odklady, přípravné třídy? Když nastoupí třeba skoro v osmi do první třídy, už by mohly být dostatečně připravené na život v kolektivu a plnění si nějakých povinností. To už musí být hodně zdravotně postižený jedinec, který potřebuje takovým způsobem, jak popisuješ, civilizovat ještě ve škole. Pokud dítě není tak vážně nemocné - viz vpodstatě se jeho porucha neprojevuje, nerozumím, proč má mít IVP. Na co? Aby se suplovalo něco, co by měla zajistit rodina? To, že mají být součástí IVP pochvaly a povzbuzení mi přijde už úplně padlé na hlavu. To jako není normální všechny děti chválit,nestresovat víc než je nutné, že je to vypíchnuté jako individuální přístup? Znám spoustu dětí, pro které je řev stresující a nikdo kvůli tomu s nimi netráví čas v počítačové učebně apod. IVP se dnes dává jak housky na krámě. Proč má ivp dítě, který, jak sami rodiče řeknou, školu díky inteligenci zvládá dobře? Nebo, co jsme za společnost, že pomalu v každé třídě je pět postižených dětí? IVP se přece dává na základě míry postižení nebo ne?
|
olgaadam |
|
(1.10.2014 21:07:51) vokounek, co bereš?
za prvé integrované dítě má IVP a za druhé, proč by jako nemohlo být ve třídě postižené dítě? Je to člověk, jako každý jiný..
A ten tvůj začátek ani nekomentuji, nevíš o PAS vůbec nic.
|
vokounek |
|
(1.10.2014 21:50:34) olgaadam, možná nevím o PAS nic, ale ty máš možná potíže porozumět psanému textu. Jak jinak si vysvětlit tvé,s ohledem na kontext, nesmyslné otázky? IVP se doporučuje od PPP či SPC na základě míry zdravotního postižení, které dosáhlo takového stupně, že opravňuje žáka k integraci. Pokud je průměrně na třídu pět integrovaných dětí - tedy dětí se zdravotním postižením, zaujal mne ten počet, který se mi zdá velký a tudíž jsem položila řečnickou otázku : co jsme za společnost, že máme tolik postižených dětí. V té otázce není kde číst, že by děti postižené neměly být kdekoli.To, že se mi zdá počet postižených dětí znepokojující, neznamená, že mám něco proti postiženým dětem, že?
|
withep |
|
(2.10.2014 5:59:38) Vokounku, tak se hned nečerti. Mně ta otázka taky nepřišla moc řečnická. Docela by se na ni i dalo odpovědět. Proč máme tolik postižených dětí (nebo lépe dětí s odlišnými vzdělávacími potřebami)? Příčin bude víc, zrovna o příčinách PAS by se dalo debatovat do nekonečna, ale určitě tam bude figurovat fakt, že dříve se některé z nich nediagnostikovaly, a taky třeba že dříve jsme do sebe neládalovali tolik chemie. Děti byly prostě divné, zlobivé, divoké, blbé. Dnes je dokážeme vyšetřit a zjistit, že leckteré dítě je inteligenčně v pořádku, ale jeho mozek má trošku jiné nastavení, jeho vnímání je nějakým způsobem posunuté. Některé podněty vnímá jako nesnesitelně silné až bolestivé, a některé nevnímá vůbec. Velkou část naší reality tvoří sociální realita, děti s PAS z ní vnímají třeba jen zlomek. Nikdo nenutí nevidomé děti, aby četly z běžných knih, nebo děti na invalidním vozíku, aby běhaly štafetu, od dětí s mentálním postiženým se neočekává stejný výkon jako od těch s IQ 100+. Stejně tak děti s PAS potřebují, aby byla jejich specifika zohledněna. Jejich stres třeba z hluku může být o pár levlů větší, než si dovedem představit, ony prostě vnímají a přemýšlejí jinak.
Jinak s tebou ale souhlasím, že předcházet stresu a přistupovat individuálně by se mělo automaticky u všech dětí. Žel, realita je, jaká je. Třídy po třiceti, učitelé nepochybující o tom, že přizpůsobení se je úkolem dítěte,...
|
|
|
|
Delete |
|
(1.10.2014 21:24:12) vokounku, nevidím na tom nic strašného, je to podstatná část práce asistenta pedagoga, proto ve třídách jsou, proto na ně školy dostávají peníze. U dítěte s AS nejde o nezvládnutí výchovy, ale o to, že zrovna tyhle věci se učí mnohem obtížněji a výrazně déle než děti bez PAS (u jiných forem PAS je to ještě náročnější, AS mají většinou výhodu vyšší inteligence). Je to úplně stejné, jako práce s dítětem, co mu fakt nejde matematika. Někomu to jde samo, někdo se holt musí trochu učit, a u někoho jsi ráda, že za 9 - 13 let docházky do školy zvládne alespoň základní počty. Přitom v tom ostatním může být i poměrně dobré...Takovému dítěti také pomáhají speciální postupy, z nichž většinu zajišťuje škola formou nějakého doučování, v případě dys- poruch nějakými nápravami...prostě má speciální přístup...a jako na něj má nárok dítě s problémy v matematice, má na něj nárok dítě s AS....holt neumí okoukat, jak se má chovat, nejde mu to samo, a musí se nadrilovat....a přitom je to pro život mnohem důležitější, než nějaké výrazy a rovnice....protože to dítě se s tím pere každý den....a škola by snad měla umožnit dítěti získat kompetence pro život, ne prázdné znalosti bez schopnosti je použít, ne? Víš, kolik kolem tebe žije lidí s AS?
|
vokounek |
|
(1.10.2014 22:03:44) Delete, moje skepse vychází i z rozhovoru s pracovníky PPP. Po období, kdy se s doporučeními k integraci roztrhl pytel, mají "doporučeno" důkladně "zvážit" každý případ. Od té doby se objevuje více dětí, které mají poruchy hodné zohlednění, nicméně ještě nejsou takového stupně doporučení k integraci. Najednou! Jsem skeptická i poté, co přibyl chlapec se zdravotním postižením takového stupně, že opravňuje k integraci, na základě ničeho jiného než roztržitosti a zapomínání. Žádná diagnoza. Když učitel viděl, že se na něj řítí další večery nad papírováním, kvůli tomuto, tak zavolal příslušnici PPP a vysvětlil jí svůj pohled na tu věc.A ona, považte! , změnila svůj rozsudek a stačilo dohlížet na úkolníček - bez ivp. Je to známka solidnosti? Aniž bych zpochybňovala opravdu postižené.
|
|
|
|
|
olgaadam |
|
(1.10.2014 15:00:43) u mého syna to taky na první pohled nepoznáš, ale to asi u většiny těhdle dětí.
|
|
olgaadam |
|
(1.10.2014 15:02:44) Mysilov a kolik je dítěti let. Taky jsem myslela, že to bez asistenta zvládne, ale konec druhé třídy už mi bylo jasné, proč těmhle dětem bývá ten asistent doporučen. Dnes je ve 4 třídě a je na tom hůř, než v té 1.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(1.10.2014 8:07:51) hlavně si pohlídej, aby tam vůbec nějaký plán byl.. a pak taky kdo je zodpovědný za jeho plnění a jak se bude vyhodnocovat, za jaký časový období a hlídej si to
já se teĎ pokouším dostat IVP pro syna jako mimořádně nadanýho na gymnáziu a co předvádí zástupkyně gymnázia, co ona považuje za IVP, to jsme ještě neviděla, a to nějakou praxi mám, kluci měli IVP už 4 roky a taky já ze školy znám, co a jak má vypadat, ale gymnázium si neporadí
už jsm jim to jednou vrátila nepodepsaný a ten jejich druhý pokus jim opět nepodepíšu, protože jim tam chybí plán
|
|
Eržika. |
|
(1.10.2014 8:15:07) mysilov - moje zkušenost s IVP s jinou dg. - pokud je vstřícná učitelka, tak jde vše (klidně bez IVP!). Pokud to mají na háku, tak je ti každý papír k ...
Závisí na konkrétním zařízení, učiteli...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(1.10.2014 8:19:29) přesně tak, bohužel
|
|
Hr.ouda |
|
(1.10.2014 17:22:57) tak pod to se podepisuju
setkala jsem se i s pokusem, použít doporučení speciálně pedagogickéhp centra protio dítěti - tvářili se, že špatně pochopili doporučení !
|
|
|
Hr.ouda |
|
(1.10.2014 17:18:28) máme
já osobne o IVP nestojím teda
|
|
malamorska |
|
(1.10.2014 18:04:34) Děkuju všem za reakce... moc moudrá z toho i nyní nejsem, ale aspoň nějak jste mě nasměrovaly.
Olga - dítě mám ve čtvrté třídě. Zatím se spíš zdá, že škola na diagnozu moc nevěří, zdá se jim "ve všem v pohodě". Plus má mít IVP na nadání nebo jak se to jmenuje, v testech u psychologa to dopadlo nějak ufonsky super - až to mne i školu překvapilo, spíš se mi zdálo, že dítě je tak nějak normálně chytrý, určitě ne top třídy, a trochu mimoň sociálně.
Třeba je to právě to, že potřebuje něco jinak, aby ty výsledky byly super i ve škole (podporu, pochvalu, klid, nesoutěžení si představuju), když u psychologa to v situaci 1 na 1 bylo tak super.
Akorát si nedokazu furt představit, jak to do toho planu dostat. A jak vyhodnocovat takovehle (zcela nekvantifikovatelne) cile.
Ještě jednou diky vsem.
|
.Katka |
|
(1.10.2014 21:25:45) Účelem IVP je umožnit dítěti přiměřený rozvoj i přesto, že má nějaké zvláštnosti, kvůli kterým mu nevyhovuje pracovat společně se zbytkem třídy. Od toho bych se odpíchla. Pokud je nadaný a nudí se, potřebuje rozšiřující nebo složitější práci, pokud má nějaké potíže pramenící z AS, tak bude IVP řešit i ty.
O IVP žádají rodiče ředitele, ale není to povinné, nemusíte žádat o nic. Možná žádné speciální zacházení není potřeba nebo ho škola dokáže poskytnout i bez IVP. Kdyby tam nějaké potíže byly, tak by ses tu asi neptala, co dát do IVP, ale věděla bys, že právě to, s čím jsou potíže. Hlavní ale je myslím spokojenost nebo nespokojenost dítěte.
Zdá se mi, že je tam ještě úskalí toho, že pokud dítě dosud tak nějak do třídy zapadlo a bylo "ve všem v pohodě", tak vyžadovat od teď speciální zacházení, "podporu, pochvalu, klid, nesoutěžení" nebo podobné věci by ho mohlo při necitlivém přístupu učitelů ze třídy vyčlenit, což by bylo u něho na škodu.
|
|
|
Zazi (1+1+1) |
|
(1.10.2014 21:33:14) Mysilove, IVP jsem psala a dvě moje děti je mají (jedno kvůli LMR a druhé kvůli mimořádnému nadání). Viděla jsem různě stručná a popsaná IVP, jak se tu už psalo, stejně je to jen papír a reálná poráce může vypadat úplně jinak. Ale jasně, ten papír je začátek a když už to jednou všichni podepíší, tak se s tím dá v případě potřeby pracovat. Obvykle tam je: co je hlavní problém při vzdělávání a jak s tím pracovat - nějaké obecné metodické postupy a cíle. A pak po jednotlivých předmětech - čeho je plánováno dosáhnout a jakými kroky se k tomu půjde. U mých dětí to obě školy řeší tak, že využívají přílohy k RVP, takže tam jmenují typ přílohy a už neopisují tu přílohu, takže ty plány jsou hodně stručné. Když jsem psala plán já, tak ty děti neměly doporučenou práci podle nějaké přílohy, takže ten plán byl mnohem rozsáhlejší, protože to bylo všechno vypsané jen v něm. Hodně bych si pohlídala, aby tam byla všechna doporučení od SPC (případně PPP) překlopená. Když například SPC doporučuje pracovat v kratších časových úsecích, zkoušet hlavně nějakým způsobem a zajistit nějaké podmínky, tak aby to tam bylo. Aby se tím v případě nedodržování ze strany školy dalo mávat. Jo a školy mají povinnost dělat aspoň jednou za školní rok revizi, ale často na ni prdí. Tak se pak třeba v pololetí ptát, kde je výsledek revize a že ho chceš taky vidět.
|
|
|